Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

[tv] In Europa-vanaf 11 november op Ned 2
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 17:38    Onderwerp: [tv] In Europa-vanaf 11 november op Ned 2 Reageer met quote

eerder heb ik al eens uit dit boek geciteerd, er is een tv-serie in de maak.
NRC heeft vandaag een artikel over de executies n.a.v. de deserties in de regio Chemin des Dames
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

Als de stellingname over Pétain kenmerkend is voor het niveau van de serie dan is het veelbelovend...
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 05 Jul 2007 19:49 schreef:
Als de stellingname over Pétain kenmerkend is voor het niveau van de serie dan is het veelbelovend...

Niet iedereen op dit forum is een historicus, dus:
Leg eens uit? Smile

Old soldiers never die
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mak ook niet.

Pétain was geliefd. Meteen na zijn aantreden als opperbevelhebber ging hij de dialoog aan met zijn soldaten en beloofde af
te zullen zien van grootschalige offensieven. Verder verbeterde hij hun levensomstandigheden en, bijvoorbeeld, de verlofregeling drastisch.
Van de na zijn aantreden uitgesproken 3.401 doodvonnissen werden er slechts 49 ten uitvoer gebracht.
Ik denk dat de schrijver van Velden van Europa zich vergist met Nivelle.
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Le caporal Pierre Lefevre, qui fut de la mutinerie de Mercin, a été fusillé le 16 juin, à 20 ans. Il repose dans le grand cimetière militaire d’Ambleny, sous une croix où est écrit : «Mort pour la France» (c’est une erreur lors du transfert de la dépouille à Ambleny : les fusillés n’avaient le droit qu’à la mention «Décédé» ). Quatre membres de sa famille sont présents. Son petit-neveu Noël Ley dit avoir «un nœud dans l’estomac» et déclare devant la tombe : «Je considère qu’il est innocent.»

Vanaf 15 mei werd Pétain commandant van de legers in het noord-oosten en verdween Nivelles geheel (Pétain was al op 27 april tot chef général benoemd).
(La grande guerre des francais, J. Duroselle).
De executies vonden dus feitelijk onder zijn bevel plaats.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

'Pétain meende de soldaten alleen terug in de loopgraven te krijgen door ze bij weigering een executie in het vooruitzicht te stellen, uitgevoerd door hun makkers' ...
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Mak heeft rechten gestudeerd en zich daarna zijn hele leven verdiept in, geschreven en gedebatteerd over, gereisd in de sporen
en de bronnen bestudeerd van de moderne geschiedenis.
Het lijkt mij te simpel om zijn werk terzijde te leggen zeggende dat hij geen historicus is.

De natuurlijk terecht gewraakte zin heb ik niet gezien in In Europa en komt waarschijnlijk voor rekening van de redacteur van
NRC (Next).

Er zijn overigens geen officiele aantallen van doodvonnissen en executies.
Zo las ik dat er in de gehele oorlog aan uitsluitend Franse zijde niet meer dan 2400 doodvonnissen uitgesproken zijn,
waarvan er minimaal 600 voltrokken zijn, veruit de meeste in de eerste zestien maanden van de oorlog: 430; en inderdaad de aan
Nivelle toegeschreven executies vonden in juni 1917 plaats.
In de documentaire zal het bijvoorbeeld gaan over de executie van Marcel Lebouc op 28 juni 1917 en over die van Alphonse Didier
op 12 juni 1917.

En of Petain met de krijgsraad gedreigd heeft als in weerwil van de door Richard genoemde maatregelen die hij doorvoerde,
soldaten of regimenten dienst zouden weigeren.... is dat uitgesloten ?

Ik vind het een zeer te waarderen initiatief van de VPRO om Maks boek te verfilmen, voor de publieke omroep.
Zo interessant is de Nederlandse televisie (immers?) niet.
Naar boven
Frontschwein

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2007 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt me een interessante serie te worden.

Alleen het zinnetje van Van Broekhoven "Wat zij allemaal lieten gebeuren zouden wij niet meer accepteren" staat me dan weer niet aan.
Ieder leeft in zijn tijd.Over 100 jaar schrijven ze misschien wel hetzelfde over onze tijd.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2007 16:46    Onderwerp: Reageer met quote

Ernst Friedrich @ 05 Jul 2007 21:08 schreef:
Mak heeft rechten gestudeerd en zich daarna zijn hele leven verdiept in, geschreven en gedebatteerd over, gereisd in de sporen en de bronnen bestudeerd van de moderne geschiedenis. Het lijkt mij te simpel om zijn werk terzijde te leggen zeggende dat hij geen historicus is.

Zijn werk hoeft niet terzijde te worden gelegd, maar wat is er op tegen om Mak gewoon journalist te noemen? De man noemt zich notabene zelf ook altijd zo.
Ik vind het een devaluatie om iedereen met een bril en grijs haar historicus te noemen. M.i. is een historicus iemand die op universitair niveau geschiedenis heeft gestudeerd en een graad heeft behaald.
Schept meteen duidelijkheid. En daarmee sluit je de Tjerk Vermaninkjes uit. Dat ook anderen zich verdienstelijk kunnen maken op het vlak van de geschiedschrijving lijkt me evident. Jarenlange zelfstudie,
zeker als er enig inzicht is in wetenschappelijke methodes, zoals het juiste gebruik van bronnen, kan prachtige resultaten van grote waarde opleveren.
Maar het is niet het werk van een historicus. Zo'n titel mag wat mij betreft - beter - beschermd worden. Al was het maar om als lezer een eerste schifting te kunnen maken.
Andersom werkt dat ook prima: als ik een boek zie dat geschreven is door een journalist, mag ik verwachten dat zo'n boek uiterst leesbaar zal zijn.
Laat die leesbaarheid nou net de grote, heel grote, verdienste van Mak zijn.
Maar goed, iedereen die voor het kerkblaadje 'de Sint-Jansklokken' uit het Limburgse Posterholt een verslagje over de jaarlijkse collecte schrijft, is vrij zich ook journalist te noemen.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2007 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook nog dit topic:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=10648&highlight=europa

Deze zondag gaat de serie van start:
Ned 2 om 21.10 het eerste deel van de wekelijkse serie in 35 delen 'In Europa' naar het boek van Geert Mak
Mocht je een deel missen, de delen worden herhaalt iedere dinsdagochtend om 9.40 uur op Ned 2.
De delen 1,3, 4, 5 en 6 gaan over de Eerste Wereldoorlog
Zie ook www.ineuropa.nl

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2007 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Promo:
http://www.youtube.com/watch?v=O8_qhEWHm3A&eurl=http://weblogs.vpro.nl/ineuropa/

Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2007 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Via http://weblogs.vpro.nl/ineuropa?feed=podcast kun je een aantal mp3's downloaden.
Alleen weet ik niet hoe aan de eerste delen te geraken.
Ook via iTunes kan ik ze niet vinden.
Heb dat ding geïnstalleerd maar vind ook die delen dus niet... en WOI zit hier juist tussen!

I need some help from my friends.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2007 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

http://weblogs.vpro.nl/ineuropa/2007/06/09/podcast-01-1900-1914/

Ze staan er nu op.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2007 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

NRC artikel:
De grote geschiedenis in kleine verhalen

Gepubliceerd: 10 november 2007 10:33 | Gewijzigd: 11 november 2007 15:20
‘In Europa’ is een nieuwe documentaireserie van 35 afleveringen, naar het boek van Geert Mak. Het is een ‘historisch reisverhaal’ geworden, vertelt eindredacteur Roel van Broekhoven.
Door Tom Rooduijn

De lezers van In Europa kunnen gerust zijn: de gelijknamige tv-serie is geen letterlijke adaptatie van het boek, maar een in filmische VPRO-traditie gemaakte tv-variant die eerder aanvult dan overlapt. Intrigerende historische en actuele beelden onderstrepen de getuigenissen van mensen die meestal niet in het boek zijn terug te vinden. Het zijn vooral de door Mak beschreven lijnen van de geschiedenis en de reisroute, die de televisiemakers nauwgezet hebben gevolgd.

In een verduisterde montageruimte zit eindredacteur Roel van Broekhoven achter een batterij beeldschermen. Op de tafel, naast het toetsenbord van de editor, ligt een beduimeld exemplaar van In Europa.

In het vuistdikke boek staan tal van regels onderstreept en zijn alinea’s van een uitroepteken voorzien. Van Broekhoven is met een ploeg researchers nu al zo’n twee jaar onafgebroken aan het project bezig. Hij regisseerde tot nu toe twee afleveringen. Maar van meet af aan werkte hij aan het scenario en het onderzoek voor het totaal en loodste hij dat productioneel en redactioneel naar de vorm die het nu heeft.

De juiste mensen vinden
Het In Europa-project dijde in de loop der jaren steeds verder uit; uiteindelijk kwamen de makers op het idee locaties aan jaartallen te koppelen en die als uitgangspunt te nemen. „Daarbij moesten de juiste mensen worden gevonden, die de kleine verhalen konden vertellen die stonden voor de grote gebeurtenissen in dat jaar”, legt Van Broekhoven uit. „Want één ding stond vast: het moest een historisch reisverhaal worden, geen saaie geschiedenisserie. We kijken steeds, aan de hand van plekken en gesprekken in het heden, wat daar is gebeurd of vervormd in de loop van de geschiedenis. Televisie staat en valt bij de juiste mensen met de mooie verhalen. Veel ooggetuigen die Geert sprak – veteranen uit de Eerste Wereldoorlog bijvoorbeeld – zijn inmiddels overleden. Maar Geert moest destijds alles in zijn eentje doen. Wij hebben vijf researchers die weken bellen voor één aflevering. En zeven makers zijn voor dit project al een paar jaar op pad.”

In het boek worden veel schrijvers geciteerd, maar de programmamakers vonden dat minder geschikt voor televisie. Van Broekhoven: „We volgden weliswaar exact Maks topografische route en historische keuzes, maar wilden er wel ons visuele en inhoudelijke stempel op drukken. Geert laat ruimhartig veel aan ons over, maar houdt de historische lijn in de gaten en zorgt dat wij ons niet teveel verliezen in sappige verhalen.” Van Broekhoven schrijft met de andere regisseurs de verbindende teksten, grotendeels ontleend aan Maks boek. Vervolgens past Geert Mak die teksten naar eigen inzicht en voorkeur aan en spreekt ze in.

We zien Mak weliswaar af en toe op locatie, maar horen zijn stem hoofdzakelijk buiten beeld. „Ik heb het me op die reis door Europa wel honderd keer afgevraagd”, horen we Geert Mak zeggen, „hoe konden al die mensen zo stom zijn keer op keer achter een volksmenner aan te lopen”. En bij het bezoek aan de voormalige slagvelden van de Eerste Wereldoorlog in België: „Dit land blijft de oorlog maar uitkotsen.” Om vervolgens stil te staan bij de munitie die daar nog altijd uit de modder naar boven komt. Volgens de kenmerkende In Europa-benadering: een jongen zaagt in het glooiende landschap aan een boom. Die blijkt daar te zijn geplant ter nagedachtenis aan zijn vader, de tot op heden laatste boer die daar door een explosief uit WO I het leven liet.

Was vader een schurk?
„Deze aanpak is typisch VPRO”, zegt Van Broekhoven, die geruime tijd voor Diogenes en Tegenlicht werkte. „De grote wereld verklaren aan de hand van de mensen ter plaatse en hun besognes. Hoe voelt het om onder een bepaald regime te leven?” Hij noemt het voorbeeld van het familiebedrijf Topf & Söhne, dat in de Tweede Wereldoorlog ovens voor de vernietigingskampen maakte. „Dat bedrijf concurreerde destijds met andere ovenmakers om de lijken zo efficiënt mogelijk te verbranden. Het waren hele gewone mensen die de meest vernuftige vernieuwingen bedachten. De zoon van een van die ingenieurs worstelt met de vraag of zijn vader een schurk is geweest. Was die vader schuldig of deed hij gewoon zijn werk en protesteerde hij niet uit angst? Bij deze serie stuiten we voortdurend op dit soort vragen. Het stemt erg bescheiden: wat zouden we zelf hebben gedaan?”

Of het simpele voorbeeld van twee Duitse families in de dertiger jaren, die door de kinderen bij elkaar over de vloer kwamen. De vader van de ene familie is bij de SS en schenkt de andere familie, die niets van de nazi’s moet hebben, een portret van Hitler. Die foto wordt tóch opgehangen. Doen ze dat niet, dan betekent dat niet alleen ondankbaarheid, maar het kan ook worden gezien als een daad van protest tegen de Führer. Het is een glijdende schaal.

„We hebben heel bijzondere beelden in kleur gevonden van de bevrijding van concentratiekamp Buchenwald. Gemaakt door de Amerikanen. Ze confronteerden de omwonenden bewust met wat ze daar aantroffen. Je ziet die plaatselijke bevolking vol ontzetting daar rondlopen. Die mensen hadden ervoor gekozen niet te weten wat daar gebeurde. Die houding geldt voor veel situaties en gebeurtenissen in de vorige eeuw.

„De kijker beleeft de geschiedenis als een thriller: de moord is gepleegd, je kent de dader en weet de afloop en je zou de betrokkenen willen waarschuwen: ‘Kijk uit, achter je!’ Met de kennis van nu is het eenvoudig over het verleden te oordelen. Maar zijn we nu zo veel verstandiger geworden? Lopen we niet net zo makkelijk achter weer een nieuwe volksmenner aan?”

Van Broekhoven beseft dat de omroep in casu de zendercoördinator nooit met een omvangrijk project als dit akkoord was gegaan, wanneer daar niet dat populaire boek aan ten grondslag lag. „Geerts succes heeft enorm geholpen. De serie zal daardoor ook meer kijkers trekken. En de veertien vertalingen van het boek zal de verkoop van de serie in het buitenland ook wel bevorderen. Maar we hebben de serie zo gemaakt dat je Geert moeiteloos kan vervangen door een andere, ter plaatse bekendere verteller. Want alleen in Nederland oefent Geert die magie op een groot publiek uit. Ik herinner me een zomer op het strand, waar je hele rijen vaders met ingevette lijven in dat veel te zware groene boek zag lezen. Ik vind het hoopgevend, die massale belangstelling voor de geschiedenis.”

De tv-serie In Europa naar het boek van Geert Mak is het omvangrijkste documentaire project van de Nederlandse omroep ooit. In maar liefst 35 afleveringen van 35 minuten wordt de kijker door heel Europa langs resten en getuigen van de recente geschiedenis gevoerd. Vandaag begint de VPRO met de uitzending van de eerste 18 afleveringen, die in de zomer worden herhaald. Volgend seizoen zijn in de winter de volgende 17 afleveringen te zien, waarna de hele reeks in de zomer van 2009 opnieuw wordt vertoond.

De serie wordt ook via internet ondersteund: via podcast leidt Geert Mak de luisteraar in twaalf afleveringen door zijn boek. Rond de serie is bovendien een website gebaseerd op Google maps ontwikkeld. Op alle plaatsen waar Geert Mak bij stil staat zijn de betreffende verhalen in tekst, beeld en geluid op te roepen. En er is nog veel meer te raadplegen over 100 jaar Europese geschiedenis. Via een Weblog kunnen dagelijks nieuwe verhalen, foto’s en filmpjes worden opgeroepen. En op VPRO’s themakanaal Geschiedenis is de reeks 24 uur per dag beschikbaar en zijn bijzondere bijlagen te vinden. Elke zondag praat Geert Mak over het behandelde jaar van die avond in OVT Salon, vanuit Desmet in Amsterdam, om 11 uur op radio 1.

http://www.nrc.nl/europa/article816192.ece/De_grote_geschiedenis_in_kleine_verhalen

Boeiende discussie hierover:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=11531

Naar boven
Ivan Petrus

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2007 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

IN EUROPA wordt een muuuuuuuuuuuuuuuuuuust !

De smaakmakende eerste aflevering belooft zoveel goeds ! De eerste 5 delen of zo gaan over WO1. (het begin van de 20e eeuw bouwt ernaar op, of niet soms ?)

Mijn recorder zal snorren ! (nog 34 keer, want zoveel afleveringen komen er nog)
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2007 18:17    Onderwerp: Reageer met quote

Alle afleveringen zijn ook terug te zien op het internet.
Hier: www.uitzendinggemist.nl en dan klikken op het uitklapvenster [titel] en kiezen voor [In Europa].

Old soldiers never die
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2007 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond over 1914....
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2007 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kijk de herhaling wel. In de aankondiging las ik iets over kroonprins Franz-Ferdinand.
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2007 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, Richard. Ik ben ook wel erg benieuwd.

Vanavond geen tijd, morgen even herhaling kijken. Zie alvast uit naar jullie reacties.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Paul

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2007 22:29    Onderwerp: In Europa uitzendingen. Reageer met quote

Ben aan het zoelen en bellen gegaan en vond deze website:
www.ineuropa.nl/jaar//1914/
Stond alles in over deze uitzendingen.
Paul.
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2007 13:20    Onderwerp: Docu "In Europa" Reageer met quote

Aardige aflevering die over 1914. Vooral het contrast in karakter tussen die vriendelijke beschaafde kleinzoon van Franz Ferdinand en die achterneef van Prinčip wie het terroristenbloed nog door de aderen leek te bruisen en die bereid leek met zijn Kalashnikov op alles te schieten wat hem niet beviel was prachtig neergezet.

mvg, Wim
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2007 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad. En je moet natuurlijk bedenken dat het 'televisie' is, over hedendaagse sporen van een
geschiedenis die al lang voorbij is.
Je moet met andere woorden bereid zijn om een vertaalde kroonprins te vergeven waar de conservator zorgvuldig
van troonopvolger spreekt.
En je voelt hoe Mak geregisseerd wordt als hij met een verhoogd stemmetje moet aangeven dat
het maar een millimeter, nee millimetertje, scheelde of Ferdinand was nog in leven en de oorlog aan
de Europese deuren voorbijgegaan.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2007 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

In het stukje over de onderlinge banden tussen de staten aan de vooravond van de oorlog vertelt Mak over een verbond tussen GB en Frankrijk, terwijl het verbond tussen Frankrijk en Rusland met geen woord ter sprake komt. Hij vergeet daardoor iets essentieels te vertellen.
Groots verteller overigens, maar tot nu toe met de diepgang van een platbodem. Dat eindeloze geklets van de neef en de kleinzoon konden me maar matig boeien.
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2007 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante aflevering. In tegenstelling tot vorige aflevering nu wél interessante personen.

Nadeel vond ik dat het een beetje té veel over Princip ging. Dat had wel korter gemogen. Het ging naar mijn idee ook té veel over de hedendaagse omstandigheden aldaar.

Zie alvast uit naar 1915, ik hoop op mooi beeldmateriaal.
Naar boven
Annie

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben niet zo entousiast. Vrienden die het boek lazen waren zo vol lof dat ik bijna het boek kocht. Nu ik enkele afleveringen gezien heb ben ik blij dat ik dat niet deed.
Ik ben zwaar ontgoochelt tot nu toe. Indien volgende week geen "beterschap", dan stop ik er mee.
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2007 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat iedereen meer "Geert Mak zelf" had verwacht.
Dat valt tegen.

Het interview met die kleinzoon van Ferdinand is ook niet door hem gedaan. Je hoort daar een vrouwenstem een vraag stellen.
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2007 11:47    Onderwerp: Stem. Reageer met quote

RJ @ 26 Nov 2007 22:30 schreef:
Ik denk dat iedereen meer "Geert Mak zelf" had verwacht.
Dat valt tegen.

Het interview met die kleinzoon van Ferdinand is ook niet door hem gedaan. Je hoort daar een vrouwenstem een vraag stellen.

Je hoort een vrouw inteviewen. Dat komt omdat de nationale
omroepen veel, zeer veel personeel hebben en die moeten
allemaal eten.
Paul.
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2007 15:12    Onderwerp: Reageer met quote

Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2007 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de rest van het artikel ook?

Cool
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 11:41    Onderwerp: Reageer met quote

Nederlanders en de Eerste Wereldoorlog

Het blijft moeilijk. Zij hebben de onbedwingbare lust het beter te willen weten en niet zelden geven zij daaraan toe. Altijd moet 'het beeld bij worden gesteld'.
Vanochtend aan de keukentafel toch lichtelijk verbijsterd geluisterd naar een radiouitzending waarin Leo van Bergen, Geert Mak, Wim Klinkert en een giegelend gansmevouwtje (?) over de grote oorlog spraken.
Leo van Bergen hield zich op de vlakte en beperkte zich tot wat (para)medische kanttekeningen. Maar de lacherige opwinding kwam van het mevrouwtje en die Wim.
Alsof het van 1914 tot 1918 heeft geregend: HA HA HA HA
Het is nog nooit zo droog geweest: HA HA HA HA
Gevochten, helemaal niet, ze hadden het beter dan thuis: HA HA HA HA
Twee dagen in de week zaten ze in de voorste lijn: HA HA HA HA
Modder? Eigen schuld: HA HA HA HA
"Geert, jij hebt natuurlijk met de overlevende gesproken, vertel."
Nou zei, Geert, dat is niet goed mogelijk hoor.....
En als om Geert te kakken te zetten laten ze een intervieutje horen van een Belgische veteraan uit 1999 die in de Dodengang gezetten heeft.
"Maar ja", aldus opgewonden Wim, "daar gebeurde niets. Patstelling, he.". "Belgen ? Die gingen alleen dood aan geslachtsziekten."

En gelukkig, hoor. Geert heeft het heus wel begrepen en corrigeerde de idee dat het beeld van de Eerste Wereldoorlog (lees: het beeld van de oorlog bij het gansmevrouwtje en die Wim) gebaseerd is gefakete onlustgevoelens. Maar hij is gewoon te beschaafd om zijn ergernis te laten blijken.
En dus zat ik met die ergernis opgescheept.
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 12:16    Onderwerp: Reageer met quote

Welke radio uitzending was dat?
Welke zender en programma bedoel ik, wellicht is het terug te luisteren.
Ik ben erg benieuwd namelijk. Neutral

Old soldiers never die
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 12:18    Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond trouwens Ieper 1915!
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 13:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zie wel de uitzending van vorige week, 25 november, maar nog niet van vanochtend. Die van 25 november vond ik trouwens
wel goed.

http://reload1.geschiedenis.vpro.nl/programmas/3299530/afleveringen/36625462/items/37970210/

Maar vandaag. Ik ben er wel achter dat dat opgewonden gansje Cox Habbema (als ik het goed heb) was en die man die het
allemaal maar onzin vindt wat er in de boeken over de eerste Wereldoorlog staat over ontberingen en ellende,
is docent aan de KMA, Wim Klinkert.
In mijn vorige post staat trouwens nog een fout.
Hij zei niet dat de soldaten hooguit twee dagen per week in de voorste lijn zaten, maar per maand.
Bovendien kregen ze kregen beter te eten dan thuis.
En de grootste onzin was wel dat de hoogste legerleiding steken had laten vallen.

Maar ja, ook aan de KMA zal het wel zo zijn dat wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Wat heeft de Nederlandse KMA met WO1 te maken en met het woord dat Wim klinkert spreekt?

Ernst Friedrich @ 02 Dec 2007 11:41 schreef:

En gelukkig, hoor. Geert heeft het heus wel begrepen en corrigeerde de idee dat het beeld van de Eerste Wereldoorlog (lees: het beeld van de oorlog bij het gansmevrouwtje en die Wim) gebaseerd is gefakete onlustgevoelens. Maar hij is gewoon te beschaafd om zijn ergernis te laten blijken.
En dus zat ik met die ergernis opgescheept.

Emiel: OVT, In Europa salon afl. 4: 1915. +- 10.15, radio1.

Zo zie je maar hoe twee luisteraars iets geheel verschillend kunnen interpreteren. Ik had het idee dat de vermeende beschaving van Mak niet de reden is waarom hij zo stil was. Mij leek het eerder dat hij in gezelschap van deze experts weinig te vertellen had.
Dezelfde indruk die ik vorige week kreeg toen Geert Mak zich mocht koesteren in de luwte van Sophie de Schaepdrijver en Henk Wesseling. Hij had niet veel toe te voegen, al zeker geen opinie en werd ondergesneeuwd/overschaduwd. Wat hij bijdraagt is meestal min of meer in vragende vorm. Luister op:
http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/3299530/afleveringen/36625462/items/37970210/

Overigens heb ik de uitzending in flinke flarden gehoord en ben ik benieuwd naar de online-versie.

Maar goed: dankzij de aankondiging van de uitzending van vanavond http://weblogs.vpro.nl/ineuropa weten we dat Ieper het grootste kerkhof van de wereld is.
Naar boven
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Richard, ik had het niet overige week. De uitzending die jij aanbeveelt had ik zelf al aanbevolen.

Klinkert, deze week, haalt de irritante retorische truc uit door eerst net te doen of we allemaal gek zijn en de luisteraar een karikaturaal beeld in de hoofd te leggen om daarna met veel aplomb en geginnegap dat beeld zogenaamd te corrigeren. Zonder veel kennis van zaken. Ook Leo van Bergen protesteerde (zij het naar mijn smaak zwakjes).

Jij hebt het niet zo op Mak. Kan. Mag.
Ik niet op deze Klinkert.

Laatst aangepast door Ernst Friedrich op 02 Dec 2007 14:34, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Andriessen

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 14:30    Onderwerp: ovt Reageer met quote

De Stichting Studiecentrum Eerste Wereldoorlog heeft bij de VPRO officieel geprotesteerd tegen het niveau van de uitzending van OVT.
Een dergelijk groot conflict laat zich niet in enkele kwartiertjes behandelen en de sprekers hadden daarmede rekening moeten houden.
De leiding van "het debat"was inderdaad chaotisch en helaas beneden niveau.
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Diezelfde Wim Klinkert gaf tijdens de SSEW studiedag dit jaar anders een zeer doortimmerde lezing over 'Aanvals doel Zeeland'.

Zijn lezing over ‘De grote legermanoeuvres van 1916 in Noord Brabant’ tijdens de eerder dit jaar
door de Erasmus UV georganiseerde dag 'Wankel Evenwicht' had een stuk minder kwaliteit.
Mogelijk is hij wat wisselend in zijn bijdragen?

Old soldiers never die
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ernst Friedrich @ 02 Dec 2007 14:27 schreef:
Richard, ik had het niet overige week. De uitzending die jij aanbeveelt had ik zelf al aanbevolen.

Ik had het ook over de OVT van deze week

En waarom zou ik het niet op Mak hebben? Meeslepend verteller en ik ben voor popularisering van de geschiedenis. Wel volg ik zijn verhalen over de Eerste Wereldoorlog kritisch. Lijkt me niet onlogisch, zeker niet omdat Geert Mak Velden van Weleer tot zijn twee belangrijkste bronnen rekent. Dat alleen al maakt dat ik een beetje aan ’s mans kennis en manier van benaderen twijfel.

Tot nu toe ervaar ik de serie als een gemiste kans. Is er eindelijk eens een fatsoenlijk budget in Nederland beschikbaar en dan komt er zo’n oppervlakkig product tevoorschijn. De interviews met de neef van en de kleinzoon van maakten vorige week geen grote indruk op me. Om dat nou een aflevering, die al zo kort duurt, te laten overheersen… Maar wie weet wat voor moois ons nog te wachten staat. Het wordt in ieder geval zo geserveerd dat je als gemiddelde kijker weinig last hebt van stof tot nadenken, dus wat dat betreft past het naadloos in de huidige tijdsgeest.
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Tot nu toe ervaar ik deze serie als een genomen kans om de gemiddelde Nederlander iets bij te brengen over de geschiedenis van Europa.
Dat WO1 hier binnen een grote rol speelt zal de gemiddelde Nederlander wel onthouden.
Dat is winst, want dat is precies wat de gemiddelde Nederlander niet wist.
Details interesseren de gemiddelde Nederlander sowieso niet. Troonopvolger of Kroonprins? Whatever!

Vanavond gaat het over Ieper. Daar hebben ze nog nooit van gehoord.
Brugge en Gent kennen ze. Na vanavond kennen ze Ieper ook.

WINST! Smile

Old soldiers never die
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Zo is het ook PURE WINST dat er tijdens de behandeling van de oorzaken van de oorlog met géén woord over de Frans-Russische betrekkingen werd gesproken. Er is geen enkele reden dat wat jij 'de gemiddelde Nederlander' noemt, wijzer te maken. Toch? Als 'ze' straks maar een keer van Ieper of 'whatever' hebben gehoord.
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 21:02    Onderwerp: Reageer met quote

De serie 'In Europa' wordt gemaakt voor een gemiddeld publiek.
Niet voor ons WO1 fanaten of straks voor WO2 kenners.
De serie houdt geen rekening met 1 issue specialisten zoals hier op het WO1 forum.
Tuurlijk heeft zo'n serie manco's en gebreken. Dat kan haast niet anders.

Ik ben er alleen op tegen om na 3 uitzendingen deze serie af te schrijven op wat
voor de meeste (gemiddeld geintresseerde) mensen 'details' zijn.
Met details kunnen we ons hier op dit forum genoegelijk bezig houden.
Daar is dit forum ook mede geschikt voor.

Wellicht wordt bij een deel van de kijkers de interesse gewekt voor WO1 en komen ze
al googelend hier terecht. Dat durf ik best winst te noemen. Smile

Old soldiers never die
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

De uitzending over Ieper van zojuist was toch een heel behoorlijke.
Piet Chielens veel aan het woord, de Dovo op zijn best, Shot at Dawn behandeld, Langemark benoemd, Menen poort en de Last Post.

Het Nederlandse publiek heeft een boel bij geleerd lijkt me. Smile

Old soldiers never die
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 22:05    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 02 Dec 2007 21:02 schreef:
Ik ben er alleen op tegen om na 3 uitzendingen deze serie af te schrijven op wat
voor de meeste (gemiddeld geintresseerde) mensen 'details' zijn.

Dat is waar. Maar mag ik mijn twijfels hebben over ‘Aflevering 4: Ieper 1915’? Puur en alleen al omdat de titel totaal niet gedekt wordt door tekst of beeld.

Het begon trouwens al meteen goed met het ‘allerlaatste slachtoffer’, de heer Covemaeker, die in 1986 ten gevolge van een explosie stierf. 10 granaten per m2? 40.000 kilometer loopgraaf? De Kindermoord van Langemark in 1915? Wat heeft Harry Farr en zijn eerherstel met Ieper te maken? De man werd wegens ‘lafheid’ bij de Somme opgepakt en op 18 oktober 1916 door zijn eigen mensen afgeknald.
Prachtige beelden ook en zeer toepasselijk. Nu weten de ‘gemiddeld geïnteresseerde mensen’ tenminste hoe de helmen er in 1915 uitzagen.

Kortom: ik ben er niet hélemaal kapot van. Het kwam samengeraapt op me over.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 02 Dec 2007 21:59 schreef:
De uitzending over Ieper van zojuist was toch een heel behoorlijke.
Piet Chielens veel aan het woord, de Dovo op zijn best, Shot at Dawn behandeld, Langemark benoemd, Menen poort en de Last Post.

Zeker!

Het zal veel moeite kosten het ze weer af te leren Smile
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ergens halverwege ingepikt, en dacht even dat ik Ernst F door een bos zag struinen. Het bleek echter om de heer Mak te gaan.

Mooie reportage die wat rondzappend diverse onderwerpen aanhaalde, met DOVO als rode draad. Een beetje tussen docu en human-interest in. Niet diepgaand, maar meer moet ook niet op een zondagavond in prime time. Mooie luchtbeelden van Ieper vanuit dat vliegtuigje ook.

bert.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 22:19    Onderwerp: Reageer met quote

abn311 @ 02 Dec 2007 22:14 schreef:
Mooie luchtbeelden van Ieper vanuit dat vliegtuigje ook.

Zeker mooi. 1918? De volgende aflevering gaat over de Somme in 1916. Ik hoop op prachtige beelden van de spiegelzaal in Versailles.
Naar boven
Soetrich

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

De uitzending ging over mensen en hun reacties, belevenissen, emoties, enz, in WOI en niet over dingen en gebeurtenissen.

Ik vind de reacties in dit topic wat overtrokken. Ik lees momenteel de boeken met de brieven van de frontsoldaten (Fransen en Duitsers). Dan kijk je toch wat anders tegen tegen oorlog aan. Dan spreekt ook het overlijden van de vrouw van Piet Chielens ten gevolge kanker je aan. Doodgaan wordt menselijk en dichtbij.

Trouwens, eigen mensen knalden niet zo maar iemand af; ze hadden daartoe een order gekregen. Uit brieven blijkt dat soldaten dat vreselijk vonden om zo iets te moeten doen.

Hans
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Dec 2007 22:50    Onderwerp: Reageer met quote

Soetrich @ 02 Dec 2007 22:34 schreef:
De uitzending ging over mensen en hun reacties, belevenissen, emoties, enz, in WOI en niet over dingen en gebeurtenissen.

Ik vind de reacties in dit topic wat overtrokken. Ik lees momenteel de boeken met de brieven van de frontsoldaten (Fransen en Duitsers). Dan kijk je toch wat anders tegen tegen oorlog aan. Dan spreekt ook het overlijden van de vrouw van Piet Chielens ten gevolge kanker je aan. Doodgaan wordt menselijk en dichtbij.

Trouwens, eigen mensen knalden niet zo maar iemand af; ze hadden daartoe een order gekregen. Uit brieven blijkt dat soldaten dat vreselijk vonden om zo iets te moeten doen.

Hans

De vergelijking die Piet Chielens maakte toen hij vertelde hoe de Eerste wereldoorlog hem hielp met zijn eigen rouwproces was inderdaad indrukwekkend. Hoe tragisch ook, en leg het niet verkeerd uit: wat betreft het overbrengen van emotie was het voor mij het hoogtepunt van deze aflevering.
Knap ook, en tegelijkertijd logisch, om daar een soort cliffhanger van te maken.

Het krijgen van een order schakelt nog niet per definitie het eigen geweten uit. Bovendien bedoelde ik met 'eigen mensen' eigenlijk meer degene die de order ondertekenden. 'For the sake of example.'

Bij de Top-2000 laten ze ieder lied horen. Het probleem van In Europa is dat ze niet verder komen dat de intro's en zelfs deze al meestal na de eerste tonen afbreken. Bovendien starten ze na de aankondiging vaak de verkeerde song. Het resultaat is een flinterdun geheel.
Naar boven
Reiné

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2007 7:06    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 02 Dec 2007 21:59 schreef:

Dit zeg je hopelijk toch met een knipoog........ Oftewel: wat zouden de kijkcijfers zijn? Vraag vandaag eens op jouw werk wie het gezien heeft en nog weet waar het over gaat.....................

Mijn mening over de afleveringen: wat moet je in 3 kwartier stoppen? De gekozen invalshoeken vind ik gewoon wel wat hebben. De vorige keer gesprekken met nabestaanden, deze keer vnl. de gepassioneerde Piet Chielens als een rode draad. Oftewel: niet te diepgaand, leuk om te volgen. Cool
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Dec 2007 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkert, deze week, haalt de irritante retorische truc uit door eerst net te doen of we allemaal gek zijn en de luisteraar een karikaturaal beeld in de hoofd te leggen om daarna met veel aplomb en geginnegap dat beeld zogenaamd te corrigeren. Zonder veel kennis van zaken. Ook Leo van Bergen protesteerde (zij het naar mijn smaak zwakjes).

Ik niet op deze Klinkert.

Ik heb net de radio uitzending teruggeluisterd en met een vreemd gevoel achtergebleven.
Soort plaatsvervangende schaamte en gekromde tenen.
Heel erg dit.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Tv,films en Social Media Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 1 van 7

Ga naar: