Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

hofmobiliendepot, veel keizerlijke meubels en Biedemeyer

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcston

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2007 9:51    Onderwerp: hofmobiliendepot, veel keizerlijke meubels en Biedemeyer Reageer met quote

http://www.hofmobiliendepot.at/en/site/publicdir/

Toen ik eind vorige maand in Wenen was hebben we met de Uni dit museum bezocht. Speciaal voor ons sŠvonds geopend Smile (heb ik toch iets aan mijn studie).

Dit was de meubelwerkplaats van het Oostenrijks/Hongaarse Keizerrijk. Het werd eigenlijk ingesteld door geldgebruik. Na de oorlog met Pruisen waren ze relatief arm.

Wel hadden ze heel veel kastelen maar die waren van binnen kaal, kaal als in zelfs geen behang. Als de Keizer(in) ergens naartoe ging werden de meubels eerst gemaakt in de door hen gewenste kleuren.

Uiteraard hield deze functie op in 1918, het museum laat veel zien van Sissi (ontkom je niet aan in Wenen), keizerlijke gewoontes en meubels maar ook "normale " meubles uit die tijd.

Best wel een interessant museum, het laat veel zien van de tijdgeest. 1 van de redenen dat meubels belangrijker werden na 1815 was de industriele revolutie maar ook de toegenomen repressie in Europa na de conventie van Wenen waardoor bijeenkomsten veel meer binnen plaats vonden ivm geheime politie.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
rolffie61

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2007 13:14    Onderwerp: Re: hofmobiliendepot, veel keizerlijke meubels en Biedemeyer Reageer met quote

marcston @ 09 Mei 2007 11:51 schreef:

... maar ook de toegenomen repressie in Europa na de conventie van Wenen waardoor bijeenkomsten veel meer binnen plaats vonden ivm geheime politie.

Dat meen je toch niet serieus, mag ik hopen?
Omdat er buiten een samenscholingsverbod zou zijn in diverse landen is men maar meer meubeltjes gaan timmeren zodat alle subversieve elementen prettig konden zitten tijdens hun revolutionaire beraadslagingen? schater
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail
marcston

BerichtGeplaatst: 09 Mei 2007 13:24    Onderwerp: Re: hofmobiliendepot, veel keizerlijke meubels en Biedemeyer Reageer met quote

rolffie61 @ 09 Mei 2007 15:14 schreef:
marcston @ 09 Mei 2007 11:51 schreef:

... maar ook de toegenomen repressie in Europa na de conventie van Wenen waardoor bijeenkomsten veel meer binnen plaats vonden ivm geheime politie.

Dat meen je toch niet serieus, mag ik hopen?
Omdat er buiten een samenscholingsverbod zou zijn in diverse landen is men maar meer meubeltjes gaan timmeren zodat alle subversieve elementen prettig konden zitten tijdens hun revolutionaire beraadslagingen? schater

Goeie opmerking Rolffie, deze hypothese die de museumgids offerde heb ik inderdaad nog niet getest Cool

Achteraf bij het eten hadden we het er ook al over dat het vooral de industriele revolutie was, waardoor mensen die dingen konden betalen
(die reden werd niet genoemd door het museum).

"De subversieven als klandizie" hypothese hadden we echter niet ontkracht. Je stelt het nu even in een heel ander daglicht. Nu ken ik geen studies mbt bestelgedrag van anarchistische, nihilistisch, communistische en andere groeperingen uit die tijd.

Echter: Je tegenargument is buitengewoon overtuigend, dus nu kan ik in een keer ook moeilijk geloven dat dit de hoofdreden was voor meer meubels.

Regards en merci,
Marcston
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Kunst Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: