Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Suchet
Geregistreerd op: 3-8-2007 Berichten: 8 Woonplaats: Spijkenisse (NL)
|
Geplaatst: 06 Aug 2007 14:55 Onderwerp: smalspoortreinen aan het front |
|
|
Als fervent wargamer EN treinengek ben ik via een omweg al een flink aantal jaren geleden geïnteresseerd geraakt in de eerste wereldoorlog. Nu heb ik dit forum onlangs "herontdekt" en ik hoop hier meer informatie te kunnen vinden over de vele speciaal voor aan en afvoer naar en van het front aangelegde smalspoorlijnen.
Wie kan mij aan informatie helpen of aan plaatsen waar ik die kan vinden?
Rob |
|
Naar boven |
|
 |
etappe gent

Geregistreerd op: 30-5-2007 Berichten: 1003 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: 06 Aug 2007 15:34 Onderwerp: |
|
|
uit een franse genie manuelle. Pas gevonden in April. Spijtig voor jou een dubbele verkocht op de beurs in de canada.
Shot with HP psc1200 at 2007-08-06
Shot with HP psc1200 at 2007-08-06
Shot with HP psc1200 at 2007-08-06
Shot with HP psc1200 at 2007-08-06 |
|
Naar boven |
|
 |
Walter
Geregistreerd op: 19-1-2006 Berichten: 179 Woonplaats: West-Vlaanderen
|
Geplaatst: 06 Aug 2007 15:50 Onderwerp: |
|
|
De ligging van enkele smalspoorlijnen aan het IJzerfront is o.m. te aangeduid op enkele kaartjes in het boek:
MASSART, Jean. Le front de Flandre. Touring-Club de Belgique, Bruxelles. 1919.
In de onderschriften krijgen deze smalspoorlijnen de naam "Ch(in) de fer Decauville", d.w.z. "Spoorweg Decauville".
In de streek van Kortrijk (West-Vlaanderen) werden deze zogenaamde "Decauvilletjes" vroeger ook gebruikt om vanuit kleigroeven klei te vervoeren naar de fabrieken waar dakpannen gemaakt werd.
Onder "Decauville" in Google is heel wat te vinden over deze treintjes. |
|
Naar boven |
|
 |
etappe gent

Geregistreerd op: 30-5-2007 Berichten: 1003 Woonplaats: Gent
|
Geplaatst: 06 Aug 2007 16:38 Onderwerp: |
|
|
Hierboven zie je een locomotief, een wagon en een wissel die je met de handen kon doen dronddraaien. Tevens staan de afmetingen van de rails erbij.
Hieronder een kopie van een plan directeur van het belg. Leger. Sector ten noorden van ieper:
De zwarte lijnen zijn spoorlijnen. Hier en daar staat een naam van een "stationnetje"
Shot with HP psc1200 at 2007-08-06
een foto in de buurt van verdun.
Shot with HP psc1200 at 2007-08-06
Voor de uniform-liefhebbers. Let op het blauwe "baskische" hoofddeksel. Dit is maar eventjes gemaakt voor het franse leger. Als de helm er was, kon de kepi niet in de rugzak. Er werd eventjes gekozen voor dit baskisch model. ( maar enkele maanden ) geproduceerd.
Vervolgens vervangen door het bootje. Een model dat al pré-14 bestond.
In het midden een man met mantel en kap.
Achteraan de man in de donkere ersatz jas van ribfluweel. |
|
Naar boven |
|
 |
Suchet
Geregistreerd op: 3-8-2007 Berichten: 8 Woonplaats: Spijkenisse (NL)
|
Geplaatst: 06 Aug 2007 18:31 Onderwerp: |
|
|
Heren,
bedankt zover, alvast weer wat snippertjes informatie over dit onderwerp. Ik ben serieus van plan me de komende tijd meer in dit onderwerp te gaan verdiepen. Zal eerst in de vaak onvermoede schatten van het WWW gaan spitten. Als er interesse is zal ik mijn `vondsten` delen via dit forum.
Rob |
|
Naar boven |
|
 |
derwisj

Geregistreerd op: 17-2-2005 Berichten: 7594 Woonplaats: aalst
|
|
Naar boven |
|
 |
Patrick Mestdag Moderator

Geregistreerd op: 30-5-2005 Berichten: 5748 Woonplaats: De Pinte
|
Geplaatst: 07 Aug 2007 1:15 Onderwerp: |
|
|
uit forum topic
Autry-le-Gare en het 'Schwaben haus
Op zoek naar beelden van het Autry station
Die ik niet gevonden heb , ben ik op volgende fotos van
Het kleinspoor ofte Argonnenbahn gevallen en wou
Die met jullie delen .
De Fransen noemden een Kleinbahn Un Decauville .
zoals het een goede officier beaamt , voert ie geen moer uit!
Let op het opschift van de wagon.
Deze 2 volgende komen uit het Argonnen deel 18 van de Reichsarchiven
@+
Patrick _________________ Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7609 Woonplaats: Brabant
|
|
Naar boven |
|
 |
Soetrich

Geregistreerd op: 29-3-2006 Berichten: 74 Woonplaats: Rilland
|
Geplaatst: 18 Aug 2007 21:23 Onderwerp: |
|
|
Ik noem een drietal Franse (dus Franstalige bronnen) over het militaire gebruik van smalspoor:
La voie de 60 et les chemins de fer militaires, de locomotives Péchot-Bourdon à la Ligne Maginot (1991)
Chemins de Fer sur voie de 60 de la Ligne Maginot (Jean-Bernard Wahl) 1993
Chemihns de Fer militaires à voie de 60 du système Péchot à la Ligne Maginot (Jean-Bernard Wahl) (2002)
Hans _________________ Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
(Murphy en Swiss Militarynet) |
|
Naar boven |
|
 |
geert

Geregistreerd op: 2-6-2006 Berichten: 578 Woonplaats: Vlaanderen
|
Geplaatst: 18 Aug 2007 22:20 Onderwerp: |
|
|
derwisj @ 06 Aug 2007 21:05 schreef: | Is er ion de buurt van de somme geen lijntje waar een smalspoortreinverbinding loopt? Met annex museum? Misschien dat daar wat te vinden is...?
pascal |
Dat smalspoor word daar nu nog gebruikt, voor toerisme (Le petit train), na de oorlog werd het zelfs gebruikt door de boeren voor het afvoeren van geoogste produkten. |
|
Naar boven |
|
 |
Pietoe71

Geregistreerd op: 8-12-2006 Berichten: 56 Woonplaats: Ettelgem-Oudenburg
|
Geplaatst: 20 Aug 2007 11:22 Onderwerp: |
|
|
Hoi Pegoud,
Staat er op pagina 111 van dat boek (Feldbahnen in Flandern) niet iets over de smalspoorbaan van Brugge naar Sint Pieterskappelle? |
|
Naar boven |
|
 |
Pegoud Moderator

Geregistreerd op: 28-3-2005 Berichten: 7609 Woonplaats: Brabant
|
Geplaatst: 02 Sep 2007 22:42 Onderwerp: |
|
|
Hoi Pietoe,
Nee. Er staat wel een overzichtskaart uit de herfst van 1914 op bladzijde 110 waarop je ook Brugge ziet maar Sint Pieterskapelle wordt niet genoemd. Andere druk wellicht?
Gr P _________________ Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront. |
|
Naar boven |
|
 |
canada.ieper

Geregistreerd op: 11-3-2006 Berichten: 156 Woonplaats: ieper
|
Geplaatst: 07 Sep 2007 13:04 Onderwerp: |
|
|
Zou er langs de meenseweg ook smalspoor treinen gerden hebben tijdens de tweede slag om ieper , dus richting bellewaerde farm enzo?? |
|
Naar boven |
|
 |
A Duck

Geregistreerd op: 19-6-2005 Berichten: 823
|
Geplaatst: 07 Sep 2007 16:23 Onderwerp: |
|
|
In Froisy zit nog een smalspoor museum. Ik ben d'r ooit eens geweest.
http://appeva.club.fr/index.htm
 _________________
Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend." |
|
Naar boven |
|
 |
schiptje

Geregistreerd op: 28-10-2007 Berichten: 1745 Woonplaats: westouter
|
Geplaatst: 08 Jan 2008 14:16 Onderwerp: |
|
|
In Froissy is er inderdaad het unieke smalspoormuseum.
Derwisj had het over een lijntje waar nog een treintje loopt. Wel dat behoort tot dat museum. (enkele jaren terug toch nog...) |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 30 Nov 2008 11:18 Onderwerp: |
|
|
Weet er iemand welke soorten van smalsporen er allemaal waren ?
1 meter, 0.6 meter, 0.4 meter ? Nog andere ? Wat waren hun verschillende doelen ? _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
schiptje

Geregistreerd op: 28-10-2007 Berichten: 1745 Woonplaats: westouter
|
Geplaatst: 30 Nov 2008 12:20 Onderwerp: |
|
|
Oei. Heb je een even tijd?
Ik ben dit onderwerp al een hele tijd aan het bestuderen.
Gelukkig dat er zoveel geschreven bronnen zijn...
Maar de smalsporen en hun eenheden waren voortdurend in evolutie, wat het er niet gemakkelijker op maakt.
Even vlug uit het hoofd en enkel over de militaire smalsporen, in 't kort.
Voor de oorlog:
Frankrijk en België; stocks 0.6 en 0.8 smalsporen.
In Frankrijk werden de forten voorzien met vaste aanvoerlijnen van 0.8 meter. Omdat;
Duitsland had stocks "feldbahn" materiaal van 0.6 meter. Dus ze konden niet op het vaste Franse militaire net aansluiten. Slimme jongens die Fransen!
De Engelsen hadden een stock 0.76 (2ft6inch)meter smalsporen. Een overblijfsel uit hun koloniale dagen. Ze schakelden direct over op de 0.6 Franse maat!
Maar allen dus voorzien om strategische bevoorradingslijnen aan te leggen tussen het laatste station van de bestaande burgerlijnen, naar de plaats waar materieel moest aangevoerd worden.
Strategisch; daarom ook smalsporen daar die makkelijker op te bouwen en af te breken waren.
Gedurende de oorlog merken we een standaardisering naar 0.6meter.
Momenteel werk ik aan een gedetailleerd verslag over de geschiedenis van van het gebruik van smalsporen tijdens de oorlog.
Informatie en links zijn dus nog steeds welkom! _________________ Mijn grootvader Sergeant-Majoor Ryckeboer Richard (1895-1981).
3de Linie, 2de Linie en het 22ste Linie Regiment (27 mei 1913 - 11 november 1919)
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/ |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
wimdr
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 16 Woonplaats: Denderleeuw
|
Geplaatst: 30 Nov 2008 13:44 Onderwerp: |
|
|
In dat Brits forum staat toch een foutje : een "Kleinbahn" is niet automatisch een smalspoorlijn. In de Duitse wetgeving werd dit begrip gebruikt voor kleine lokaal gefinancieerde spoorlijnen die geen enkel belang hadden voor het vervoer op lange afstanden. Ze mochten dan ook goedkoper worden aangelegd zonder uitgebreide seininrichting, met onbewaakte overwegen, een lage max snelheid ed. Deze wet uit 1892 wou afgelegen streken op een goedkope manier aan een spooraansluiting helpen (zoals de buurtspoorwegen in België bv). De meeste van deze lijnen werden trouwens in normaalspoor aangelegd.
Nog een kleine opmerking : het Belgische spoorwegbataljon gebruikte uitsluitend 60 cm-spoor. 80 cm is een typisch Franse spoorbreedte. Meterspoor was de spoorbreedte van de vroegere buurtspoorwegen. In de frontstreek werden deze lijnen uitgebreid en er kwamen nieuwe verbindingen. De Belgische spoorwegtroepen hadden tijdens de oorlog een "section vicinale" om dit net uit te baten.
Aan het front werden de 60cm-netten in de Belgische sector uitgebaat door de "section du chemin de fer de campagne". In de Britse sector was dit de Light Railway devision van de ROD (Railway Operating Division).
Het Belgisch leger had trouwens een aantal vaste "netten" voor intern transport met 60 cm-spoor:
- in de forten 7 en 8 rond Antwerpen (al voor WOI )
- in de munitiedepots van Houthulst ("overgenomen" van de Duitsers in 1919), Aartrijke en Meerdaal (beide nieuw na 1919)
- in het kamp van Beverlo (van omstreeks 1890)
- na 1919 kwam daar nog de lijn tussen Sourbrodt en het kamp van Elsenborn bij, eveneens een Duitse erfenis.
En dan waren er na WOI nog een aantal tijdelijke lijnen voor het afvoeren van munitie. Tot nu toe heb ik deze lijnen teruggevonden:
- St Denijs Westrem (station) - Stene
- Waarschoot - Eeklo
- een net rond het fort van Schoten
- Groenendaal station - Groenendaal renbaan |
|
Naar boven |
|
 |
schiptje

Geregistreerd op: 28-10-2007 Berichten: 1745 Woonplaats: westouter
|
Geplaatst: 30 Nov 2008 16:34 Onderwerp: |
|
|
Er is inderdaad een verschil tussen Kleinbahn (cfr. buurtspoorwegen) en Feldbahnen (cfr. militaire smalsporen).
Aangaande je tweede opmerking; is het resultaat van mijn twee dingen in één zin te willen zetten. Maar je hebt gelijk! België=geen 80 cm. _________________ Mijn grootvader Sergeant-Majoor Ryckeboer Richard (1895-1981).
3de Linie, 2de Linie en het 22ste Linie Regiment (27 mei 1913 - 11 november 1919)
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/ |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Soetrich

Geregistreerd op: 29-3-2006 Berichten: 74 Woonplaats: Rilland
|
Geplaatst: 25 Dec 2008 11:48 Onderwerp: |
|
|
Soetrich @ 18 Aug 2007 21:23 schreef: | Ik noem een drietal Franse (dus Franstalige bronnen) over het militaire gebruik van smalspoor:
La voie de 60 et les chemins de fer militaires, de locomotives Péchot-Bourdon à la Ligne Maginot (1991)
Chemins de Fer sur voie de 60 de la Ligne Maginot (Jean-Bernard Wahl) 1993
Chemihns de Fer militaires à voie de 60 du système Péchot à la Ligne Maginot (Jean-Bernard Wahl) (2002)
Hans |
Zoals uit de titels van de publicaties blijkt, is het 60 cm en geen 80 cm zoals in enkele berichten vermeld staat. Frans militair smalspoor is 60 cm. Voor munitietransport in zware kustbatterijen werd soms 40 cm gebruikt.
hans _________________ Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
(Murphy en Swiss Militarynet) |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
Geplaatst: 25 Dec 2008 14:48 Onderwerp: |
|
|
Ok er zitten hier duidelijk specialisten over het onderwerp !
Kan iemand helpen mijn volgende prangende vragen te beantwoorden :
- zijn er voorbeelden bekend van overlevende smalspoortreinen die in WO I dienst gezien hebben ?
- idem voor wagons uit die periode ?
- zijn er nog restanten te zien van dergelijke spoorwegen uit WO I in de frotnstreek of in het hinterland ervan ?
Thx !  _________________ http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/ |
|
Naar boven |
|
 |
wimdr
Geregistreerd op: 30-6-2008 Berichten: 16 Woonplaats: Denderleeuw
|
Geplaatst: 26 Dec 2008 10:06 Onderwerp: |
|
|
Jazeker : er zijn heel wat locomotieven van deze lijntjes bewaard gebleven. Zowel uit geallieerde als Duitse bestanden werd na de oorlog veel rollend materieel verkocht aan industriële spoorlijnen over de hele wereld. Zo werden bv ook Duitse Feldbahnlocomotieven ingezet in Belgisch Congo! Ook het Belgisch leger gebruikte zulke locomotieven op de smalspoorlijn naar Elsenborn, maar deze gingen in WO II verloren.
In Noord-Frankrijk bleven enkele smalspoorlijnen bestaan en ze werden gebruikt voor het vervoer van suikerbieten naar de raffinaderijen. Eén net bleef zelfs tot begin jaren 1970 in dienst en een deel van de lijn is nu een museumspoorlijn die door liefhebbers wordt uitgebaat. Meer info vind je op hun site : http://appeva.club.fr/index.htm.
Andere interessante links :
http://www.heeresfeldbahn.de/
http://www.wdlr.org.uk/ (Britse light railways) |
|
Naar boven |
|
 |
jurggie

Geregistreerd op: 25-4-2007 Berichten: 1752
|
Geplaatst: 29 Dec 2008 9:41 Onderwerp: |
|
|
Ik zie hier voor breedtes van de smalspoorwegen 60 en 80 cm opduiken. Nu kwam ik op 2dehands iemand tegen die een stuk smalspoorlijn uit een voormalig slagveld zou hebben opgegraven, zonnebeke om precies te zijn en volgens die man is het 90 cm breed.
http://www.2dehands.be/bodemvondst-wo1-54162576.html?start=21&v_overig=15
Kan het dat er dan nog bredere spoorwegen waren of is het in de loop der jaren gewoon vervormd in de grond?(al lijkt het me nog redelijk recht) |
|
Naar boven |
|
 |
Regulus 1
Geregistreerd op: 17-7-2005 Berichten: 12471 Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I
|
|
Naar boven |
|
 |
Yvonne Admin

Geregistreerd op: 2-2-2005 Berichten: 45653
|
Geplaatst: 29 Dec 2008 11:37 Onderwerp: |
|
|
Regulus 1 @ 29 Dec 2008 10:58 schreef: | Toch wel raar, want ik dacht dat dit een onderdeel uitmaakte van de wandeling aldaar... |
Nou ja, het ís een "bodem"vondst  _________________ Met hart en ziel
De enige echte
https://twitter.com/ForumWO1 |
|
Naar boven |
|
 |
Fritz Kempf Ere WikiMusketier
Geregistreerd op: 4-4-2006 Berichten: 10370 Woonplaats: Wipers (Ieper)
|
|
Naar boven |
|
 |
JelleJan

Geregistreerd op: 20-11-2014 Berichten: 1
|
Geplaatst: 25 Nov 2014 14:45 Onderwerp: |
|
|
Als net nieuwe gebruiker van dit forum, een berichtje van mij. In deze draad was al sprake van de site http://www.heeresfeldbahn.de/ van Florian Rauh. Hij inventariseert op zijn website de Duitse militaire smalspoorloks die nu nog bestaan. Toen ik hem in augustus 2002 vroeg of hij ook de wagens wilde gaan behandelen, antwoordde hij dat dat eigenlijk niet te doen is, dus nee. Dat is eigenlijk wel waar, maar desondanks heb ik mij er toen maar op gestort. Ik heb er toen meteen een eigen website voor online gezet. Nu twaalf jaar later is het al een flinke verzameling geworden.
Frankrijk mistte altijd nog op mijn website, vanwege de taalbarriere. Met Frankrijk ben ik desondanks sinds kort bezig, waarbij ik naast de Duitse wagens meteen ook probeer de Franse, Britse en Amerikaanse smalspoorwagens te inventariseren. Nu zijn er vrij veel Franse smalspoorwagens uit WO1 bij musea bewaard gebleven (soms wel tientallen exemplaren bij één smalspoormuseum), dus het duurt nog wel even vooraleer dat overzicht compleet is.
Als voorbeeld een rijtje Duitse brigadewagens bij de Dampfkleinbahn Mühlenstroth in het Duitse Gütersloh:
Met vriendelijke groet, Jelle Jan _________________ http://www.hfwagen.de - Heeresfeldbahnwagen
Smalspoorwagens van het Duitse, Franse, Britse en Amerikaanse leger
   |
|
Naar boven |
|
 |
mudra

Geregistreerd op: 16-3-2006 Berichten: 760 Woonplaats: Assebroek (Brugge)
|
Geplaatst: 25 Nov 2014 21:21 Onderwerp: |
|
|
Interessante website heb je ! Mooie info. _________________ In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind. |
|
Naar boven |
|
 |
|