Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
RJ

|
Geplaatst: 03 Mei 2007 12:07 Onderwerp: Britse 18 pounder (schoonmaken, informatie e.d.) |
|
|
Sinds gisteren heb ik een Britse 18 Pounder in mijn bezit (als ik het goed heb...). Deze wil ik gaan gebruiken tijdens mijn lessen over de Eerste Wereldoorlog, daar ik geschiedenisdocent in opleiding ben. Maar dan moet hij natuurlijk nog wel een beetje schoner worden...
Na de foto volgen een tweetal vragen.
1. Hoe kan ik deze het beste schoonmaken? Wat valt er wel en niet schoon te maken? Wie heeft er een voorbeeld hoe het zou kunnen worden?
2. Ik heb op zoek naar sites met informatie over deze 18 Pounder. Of misschien kunnen jullie het wel gewoon vertellen..Heb al op het forum lopen zoeken, maar nog niet echt een concreet topic gevonden.
Alvast bedankt! |
|
Naar boven |
|
 |
vetje
|
Geplaatst: 03 Mei 2007 13:47 Onderwerp: |
|
|
Ik laat ze een 1 weekje trekken in azijn.
En dan het koper oppoetsen met koper poets ^^
Het ijzer zwerf ik zwart
Zover mijn bijdrage, kweet nie als er mensen zijn die het anders doen.
mvg
*edit: Kzie juist dat je kop nog originele oranje kleur heeft, kleur kan wel afgaan met azijn jammer genoeg  |
|
Naar boven |
|
 |
vlim
|
Geplaatst: 03 Mei 2007 16:30 Onderwerp: |
|
|
Hallo RJ,
Volgens mij is het bezit van jouw fraaie 18-ponder in Nederland niet meer zonder meer toegestaan.
Mocht je in het bezit zijn van een WM10 en lid zijn van de NVBMB, dan mijn complimenten. Zo niet, zou ik het verdomd snel gaan regelen voordat je gezeur krijgt.
www.nvbmb.nl |
|
Naar boven |
|
 |
Roma
|
|
Naar boven |
|
 |
RJ

|
Geplaatst: 03 Mei 2007 17:54 Onderwerp: |
|
|
vlim @ 03 Mei 2007 18:30 schreef: | Hallo RJ,
Volgens mij is het bezit van jouw fraaie 18-ponder in Nederland niet meer zonder meer toegestaan.
Mocht je in het bezit zijn van een WM10 en lid zijn van de NVBMB, dan mijn complimenten. Zo niet, zou ik het verdomd snel gaan regelen voordat je gezeur krijgt.
www.nvbmb.nl |
Beste Vlim,
Bedankt. Maar ik ga niet voor 45 euro per jaar lid worden omdat ik één 18-ponder heb..........En wat voor gezeur zou ik kunnen krijgen? |
|
Naar boven |
|
 |
RJ

|
Geplaatst: 03 Mei 2007 17:55 Onderwerp: |
|
|
Roma, hoe heb jij de ontsteking zo mooi gekregen? Ook met een staalborstel? Ik ben dan erg bang voor krasjes... |
|
Naar boven |
|
 |
Roma
|
Geplaatst: 03 Mei 2007 18:04 Onderwerp: |
|
|
RJ @ 03 Mei 2007 19:55 schreef: | Roma, hoe heb jij de ontsteking zo mooi gekregen? Ook met een staalborstel? Ik ben dan erg bang voor krasjes... |
Je mag wel geen druk uitoefenen bij het schoonmaken van de ontsteker.
Met een beetje geduld (en stof) lukt het wel. |
|
Naar boven |
|
 |
Richard
|
Geplaatst: 03 Mei 2007 19:45 Onderwerp: |
|
|
RJ @ 03 Mei 2007 19:54 schreef: |
Bedankt. Maar ik ga niet voor 45 euro per jaar lid worden omdat ik één 18-ponder heb..........En wat voor gezeur zou ik kunnen krijgen? |
Een hele zware douw, minimaal een strafblad en met een beetje pech haal je De Telegraaf. Als ik jou was zou ik een van de moderatoren vragen je topic te verwijderen. |
|
Naar boven |
|
 |
RJ

|
Geplaatst: 03 Mei 2007 19:54 Onderwerp: |
|
|
Mods, verwijder dit topic eens
En het is een grapje dat ik in Goes woon  |
|
Naar boven |
|
 |
Paul Siemons
|
|
Naar boven |
|
 |
RJ

|
Geplaatst: 04 Mei 2007 21:22 Onderwerp: |
|
|
Die 'pin' die in mijn obus zit, is dat een zogenaamde slagpin?
Zo ja, wat is de functie daarvan?
Zo nee, wat is het dan, en wat is de functie daarvan?  |
|
Naar boven |
|
 |
erik
|
Geplaatst: 05 Mei 2007 1:30 Onderwerp: |
|
|
Kan het moeilijk zien vanop de foto maar die "pin" zit hij los in de obus of zit hij nog vast?
Als hij vast zit en de "stamper" zit nog beneden op de bodem dan wil dat zeggen dat de uitdrijflading nog aanwezig kan zijn.Met andere woorden er zit dan nog springstof(zwart kruit) in.
De "pin" is een buis welke gevuld is met aangestampt zwart kruit en de verbinding tussen de TIME-FUZE,meer bepaald de sasring, en de uitdrijflading.Bij het afvuren wordt de sasring die gevuld is met kruit ontstoken.Het vooraf verdraaien van de ring bepaald te brandduur.Na een zekere brandtijd wordt via een brandgaatje het kruit in de buis ontstoken welke dan de uitdrijflading doet ontbranden.Deze ontbranding duwt de stamper naar boven en hierdoor vliegen de shrapnellballen eruit.Als alles goed is gebeurt dit in de lucht wat ook de bedoeling ervan is.
Een wat moeilijke en niet helemaal volledige uitleg van een eenvoudig principe.
Het is oppassen met die dingen.Meestal zijn ze leeg maar het is niet altijd zo.Vroeger nam ik er zo wel eens eentje mee en na het kuisen thuis bleek er nog weleens de bodemlading in te zitten,echt geen zeldzaamheid.
Wil je niet helemaal ontmoedigen maar volgens mij is je obus niet volledig.De tussenring ontbreekt.Dit wil zeggen dat je normaal gezien de ontsteker op de obus moet kunnen schroeven en zo te zien is dit niet.Zo een tussenring heeft een vierledige functie:
-het vullen vergemakkelijken.(grotere opening)
-de ontsteker er kunnen opschroeven.
-universeel gebruik van de ontsteker.
-het uitdrijven van de shrapnell vergemakkelijken.
Oef!! |
|
Naar boven |
|
 |
erik
|
Geplaatst: 05 Mei 2007 1:48 Onderwerp: |
|
|
Bij de twee granaten rechts op de foto zie je de tussenring.
De derde granaat van rechts is een kartets. |
|
Naar boven |
|
 |
Marticel

|
Geplaatst: 05 Mei 2007 9:43 Onderwerp: |
|
|
De Britse 18 pounder (shrapnell) had geen tussenring tussen ontsteker en obus,er ontbreekt dus niets op de foto van RJ .
De Belgische shrapnell had wel een tussenring zoals op de laatste foto.
m.v.g. |
|
Naar boven |
|
 |
RJ

|
Geplaatst: 05 Mei 2007 10:45 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de informatie mannen. De pin zit los in de obus, ik kan hem naar boven en beneden bewegen. Het is me nog niet gelukt om hem eruit te krijgen.
Ik begin het principe steeds meer te snappen! |
|
Naar boven |
|
 |
Roma
|
Geplaatst: 05 Mei 2007 15:23 Onderwerp: |
|
|
RJ @ 05 Mei 2007 12:45 schreef: | Bedankt voor de informatie mannen. De pin zit los in de obus, ik kan hem naar boven en beneden bewegen. Het is me nog niet gelukt om hem eruit te krijgen.
O.K. RJ als je "BOEM" hoort, laat je dan nog iets weten?  |
|
Naar boven |
|
 |
RJ

|
Geplaatst: 05 Mei 2007 16:30 Onderwerp: |
|
|
Roma @ 05 Mei 2007 17:23 schreef: | RJ @ 05 Mei 2007 12:45 schreef: | Bedankt voor de informatie mannen. De pin zit los in de obus, ik kan hem naar boven en beneden bewegen. Het is me nog niet gelukt om hem eruit te krijgen.
O.K. RJ als je "BOEM" hoort, laat je dan nog iets weten?  |
Ik ben al druk bezig met mijn testament.  |
|
Naar boven |
|
 |
Roma
|
Geplaatst: 05 Mei 2007 17:00 Onderwerp: |
|
|
RJ @ 05 Mei 2007 18:30 schreef: | ...Ik ben al druk bezig met mijn testament.  |
Doe het vlug, nu je nog handen hebt.  |
|
Naar boven |
|
 |
winny
|
Geplaatst: 25 Nov 2014 17:08 Onderwerp: |
|
|
als je er zo ene vind in de grond , kan je toch niet weten als die vol of leeg is ? meestal zit er aarde in als de kop er af is .. |
|
Naar boven |
|
 |
Branco12
|
Geplaatst: 25 Nov 2014 17:20 Onderwerp: |
|
|
Als je al eens een lege vast hebt gehad en je hebt een volle vast voel je dat onmiddelijk, opmerkelijk gewichtsverschil |
|
Naar boven |
|
 |
winny
|
Geplaatst: 25 Nov 2014 17:50 Onderwerp: |
|
|
soms kan je er al eens ene krijgen van een boer , maar veiligheid primeert , vandaar |
|
Naar boven |
|
 |
|