Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Website Interneringskamp Leeuwarden 1918

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nykle

BerichtGeplaatst: 21 Okt 2015 21:54    Onderwerp: Website Interneringskamp Leeuwarden 1918 Reageer met quote

Samen met drie mede-geďnteresseerden (onder wie Sydney van dit forum) doe ik onderzoek naar de Eerste Wereldoorlog in Friesland, en we hebben nu een website gemaakt over het interneringskamp dat in 1918 in Leeuwarden werd gebouwd voor soldaten van de Commonwealth:

www.engelsekamp.frl

Op de website staat een aantal krantenartikelen waarin de geschiedenis van het kamp wordt beschreven: op 14 oktober 1918 kwam de eerste groep van 300 soldaten in Leeuwarden aan, op 18 oktober de tweede groep van eveneens 300 soldaten. Ze hadden dramatische gevechten meegemaakt, o.a. de Slag bij de Somme en de gifgasaanvallen bij Ieper, en hadden al minimaal twee jaar in Duitse krijgsgevangenkampen doorgebracht. In Leeuwarden werden voetbal- en tenniswedstrijden georganiseerd. Dat was allemaal erg leuk, maar de politierapporten vermelden ook verscheidene vechtpartijtjes en gevallen van openbare dronkenschap. Op 11 november werd de wapenstilstand gesloten. Een week later verlieten de soldaten de stad alweer, na een mooie afscheidsavond in stadsschouwburg de Harmonie.

[Bron foto: Historisch Centrum Leeuwarden]

Op de website is een virtuele 3D-maquette van het barakkencomplex te zien, waar je in een filmpje ook een rondleiding door kunt krijgen. Verder is van enkele soldaten een korte geschiedenis weergegeven (van de bevelhebber van de groep soldaten is zelfs een dagboekfragment weergegeven; hij beschrijft o.a. hoe veel soldaten proberen een Fries hondje te adopteren), er staan foto's van het kamp en van groepen soldaten in het kamp op de website. Ook staat er een korte geschiedenis van het kamp en waar het na 1918 nog voor gebruikt is. Tot slot (maar dat zal vooral voor Engelsen interessant zijn) de namen van alle 600 soldaten die in Leeuwarden hebben gezeten.

Bedankt voor het lezen!
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015 7:02    Onderwerp: Reageer met quote

Knap initiatief! thumbs up

En nou weet ik ook dat Friesland een eigen domein extensie heeft Wink

Laatst aangepast door Finnbar op 23 Okt 2015 11:31, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Sidney

BerichtGeplaatst: 22 Okt 2015 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

En leuk werk ook! Je weet niet wat wat er toch nog steeds weer tevoorschijn komt als je bekendheid geeft aan dit soort initiatieven. Zo is er nog een sleutelkastje opgedoken bij een firma in Leeuwarden. De foto zal binnenkort wel op de site verschijnen.
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Okt 2015 10:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi initiatief poppy

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Laurens jan

BerichtGeplaatst: 04 Apr 2016 22:16    Onderwerp: ! Reageer met quote

Even een oud topic onnodig omhoog halen Crying or Very sad Rolling Eyes
Erg interessante website! Geweldig initiatief
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Nykle

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2016 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor het compliment! Er heeft ook nog een mooi stukje over in de Leeuwarder Courant gestaan:

Klik Hier (ik hoop dat de link werkt)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: