Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Let op: Levensgevaar. De Draad des Doods
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
quint

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2005 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo, ik ben op deze site gekomen via een webzoekwedstrijd (nationale krakercompetitie) en 1 van de vragen ging over de dodendraad. Ik ben daardoor de nodige sites over dit onderwerp tegengekomen, wellicht dat jullie daar nog wat aan hebben.

http://home.tiscali-business.be/~tpm09245/terr/bel/1418/etgeb.htm

http://www.sincfala.be/geschiedenis/wereldoorlogen.htm

http://www.figurantia.nl/pagina70.html

Foto's van enkele monumentjes e.d, maar site nog in opbouw.

http://www.greatwardifferent.com/Great_War/Iron_Curtain/Iron_Curtain_05.htm

http://www.amaliavansolms.org/nl/geschiedenis%20van%20zondereigen.html

http://www.juister.com/draad/draad.htm

Documentaire over 'De Draad' te bestellen op dvd of vhs.

http://www.greatwar.nl/cgi-bin/zoek/search.cgi?query=draad&stpos=0&x=0&y=0

http://www.dewasekoerier.be/artikel_detail.asp?id=685&cat=13
http://www.dewasekoerier.be/artikel_detail.asp?id=684&cat=13

Meer bronnen:
http://www.google.com/search?num=100&hl=en&q=grens+draad+electrische%7Celectrisch%7Celektrisch%7Celektrische%7Celektrieken%7Cstroom+oorlog%7Cwereldoorlog%7Cwo%7Cwoi%7Cwo1+1915..1918&btnG=Search

http://www.inflandersfields.be/default2.htm

Niet speciaal gerelateerd aan de dodendraad, maar wel een mooie site. Bevat tevens registers van gevallenen in Vlaanderen gedurende WOI.

Dit was de gestelde vraag overigens.

Quote:

Kraker 6

Zoekend naar informatie over Guido Belcanto was hij een artikeltje tegen gekomen over het gehucht Zondereigen, een grensplaatsje ten zuiden van Baarle Nassau. Belcanto had over dit plaatsje zelfs een lied gemaakt waarin hij aangaf: Stop mijn dode lichaam in het Zondereigense zand. Leg mijn kop in België en mijn kont in Nederland. Wie wil er nou begraven worden in het plaatsje Zondereigen waar eens de gevreesde Dodendraad liep? In de Eerste Wereldoorlog hadden de Duitsers in de zomer van 1915 over een lengte van 180 kilometer van de Noordzee tot de Maas een draadversperring aangebracht die onder een krachtige elektrische stroom stond. In 1917 was er zelfs een luguber record. Een bron meldde dat grensbewoners een droevig jubileum vierden. Dat jaar was het aantal van honderd dodelijke slachtoffers bereikt. Onzeker is of het gaat om het hele gebied of om een bepaald traject van de Dodendraad. Volgens deze bron was het honderdste slachtoffer een zekere van Z., die 21 jaar oud was. In welke maand viel dit slachtoffer?

Oplossing:

Aan de elektrische draadversperring zijn heel wat sites gewijd, er zijn verschillende benamingen voor deze gruwelijke afzetting. Het is aannemelijk, dat het feit waar de vraag over gaat destijds de kranten heeft gehaald. Daarom zoeken in google op: kranten. Dat levert oa. een groot krantenoverzicht op http://kranten.pagina.nl waarop ook een blokje historische kranten. Via "Historische kranten in beeld" kom je op http://kranten.kb.nl/index2.html waar oude landelijke dagbladen uit de periode 1910-1945 volledig digitaal zijn in te zien: een schat aan informatie. In die tijd was doodelijk met dubbele oo de spelling. Met de termen : doodelijke draad 1917 stuit men op een artikeltje uit Het Volk van 26 mei 1917 waarin staat dat het slachtoffer viel in mei 1917.

Er staan overigens nog een aantal artikelen over 'den draad' in het krantenarchief, enkele mogelijke zoekingangen:

de draad
den draad
electrischen draad
doodelijke draad
draadversperring
ijzeren draad
dodendraad
doodgebliksemd
den elektrieken draad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2005 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een ongelooflijke hoeveelheid interessante informatie, dank je, hier ben ik wel weer even zoet mee!!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Van het boek : 'Het Etappengebied in Belgie'
Aan den Grensdraad'
door Cyriel Vlaminck 1925
Aan den Dodendraad te Lokeren

Aan den Grensdraad
De Lokersche duitsche Kommandantur strekte zich uit tot aan den hollandschen grensdraad en daar was het een belangrijk middenpunt voor vrijwilligers, smokkelaars en spionnen. Wij zullen ons bepalen met de gebeurtenissen aan te halen voorgekomen te Koewacht, welks dorp door de grenslijn wordt doorsneden.

In den loop van 1914 was het getal groot dergenen welke uitweken naar Holland, het onzijdige land, niet alleen Belgen, maar ook Duitschers. Dit begreep de duische overheid en zij spande langsheen de grenslijn een electrieke draad met een kracht van 500 a 2000 volts. Deze gevaarlijke draad was omgeven door twee beschuttingsdraden. En men stelde een post aan die onverbiddelijk neerschoot al degenen die het waagden den draad te overklimmen. Maar niettegenstaande gelukte het aan tal van jonge vrijwilligers, smokkelaars en zelfs spionnen over de grens te komen.

In 1917 werden te Koewacht drij Engelsche soldaten gesnapt. Het feit gebeurde tijdens den nacht en de bewoners uit den omtrek hoorden talrijke schoten, want de Engelschen stelden zich dapper te weer.

Natuurlijk was het aan den grensdraad dat er veel brieven van soldaten aan het front werden overgesmokkeld. Marie De Waegenare hield zich met dit gevaarlijk postje bezig, maar zij werd hierin geholpen door een Duitschen onderoficier. Deze hield echter de winst voor hem en deelde niets ervan aan zijn kameraden, wat voor gevolg had dat hij verklikt werd. Een officier betrapte hem op heeterdaad. Tot straf werd hij naar het front gestuurd en Marie De Waegenaere naar Duitschland verbannen. Tevens werd huis en schuur verbrand waar zij inwoonde.

Vooral is er veel gesmokkeld aan den grensdraad: vet, graan, aardappelen, vlas, enz. De Duitschers bleven daarin niet ten achter ofwel sloten de oogen wanneer zij genoeg in de hand werden gestopt. Men moest de hulp der grens-soldaten hebben of men gelukte niet.

Tijdens de donkere nachten, waagden het ook Engelschen, Franschen en Belgen den draad over te klimmen met hem eenvoudig door te knippen ofwel er onder heen te kruipen, ofwel door te duikelen in de kreken, maar meestal voorzien van caoutchouc kleederen, waartegen de elektriek machteloos was.

In 1916 kwam order dat alle bewoners, op 100 meters der grens wonend, hun huis moesten verlaten. En zulks op twee maal vier-en-twintig uren tijds.

Dat bracht niet weinig opschudding bij. Later in 1917, werd de afstand vermeerderd tot 200 meters.

In 1916 werd een tweede draad gelegd en in 1917 een derde. Tegen den elektrieken draad werd een metalen netwerk aangebracht zoodat er onmogelijk nog iets door kon. Zij die in het beluik van deze drie sperdraden zich waagden werden neergeschoten. De draden waren ten laatste op 2 meters hoogte gebracht en ieder 200 meters trof men een post aan.

Ondanks al deze strenge voorzorgen is het aan menig persoon gelukt over den draad te geraken, vooral in 1914 en 1915. Later werd het moeilijker, en slechts met caoutchouckleeren kon men de grens over.

Toch is het een persoon van Calcken gelukt 10 a 12 maal over den draad te komen, dus door de drij sperlijnen te breken. Men zegt dat hij telkenmale 1000 fr. ontving en 5 gulden per dag voor verblijf in Holland. Die man was volj strekt niet bang en had immer twee geladen revolvers op zak.

Een genaamde Van Vlierberghe had land op hollandschen grond en familieleden van hem bewerkten het. Op zekeren dag moest de man beeten tot aan den draad brengen en zijne kar stond rug aan rug met de kar die op hollandschen bodem stond. Het was den tijd der opeischingen en Van Vlierberghe was bang opge-eischt te worden, daarom wipte hij hem van de eene kar op de andere, zoodat hij op hollandschen grond zich bevond, tot verstomming en woede tevens der duitsche posten. Van Vlierberghe werd toen knecht op eene hoeve. De boer waar hij werkzaam was had een kind bij de zusterkens in 't pensionnaat en op zekeren dag moest de knecht raapkens naar het ge- sticht voeren, dat gelegen stond niet wijd van de grens, op hollandsch gebied. Die raapkens dienden om de schaapkens te voederen der zusterkens.

Van Vlieberghe stond 6 meters van den draad en de Duitschers hadden hem in 't oog. Opeens liepen vier Duitschers naar hem toe, en een hevige strijd ving aan. Van Vlierberghe bezat eene herculische kracht en kon de vier Duitschers te weer staan.

Hem werden de kleeren van het lijf getrokken. Van Vlierberghe hakte zich aan een mijl- paal vast en hield stand ondanks de Duitschers al hun krachten aanspanden hem meê te trekken op belgischen bodem. Ten slotte zou de man toch moeten wijken hebben voor de overmacht. Gelukkig kwam een hoofdcommmis van het Hollandsche tolhuis toegesprongen en bedreigde de Duitschers met een revolver indien zij den man niet loslieten. Dit argument had vat en de Duitschers weken af naar hun post.

Van Vlieberghe had zijn redding te danken aan het kraiiig optreden van den tolbediende.

De zoogezeide histories van zekere helden is erg overdreven. Meestal waren het gewone zaken van smokkel en winstbejag, eri tal waren degenen die hun inkomen verzekerden door levensmiddelen te verkoopen aan de Duitschers.

Vooral veel vlas is over den draad gesmokkeld. En daar waren schatten geld mee te verdienen. De officieren waren meestal streng en sloegen het aan, anderen keken onverschillig toe, een bewijs dat zij hun deel hadden in de zaakjes.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

De Smokkelaars

Natuurlijk dat over deze typen ook een afzonderlijk woordje dient gezeid. Mijn oorlogswerk zou niet volledig zijn.

Om smokkelaar te wezen moet ge vooreerst geldzuchtig zijn van aard, ge moet durven, alle knepen kennen en daarbij ongevoelig zijn aan alles. Alleen het doel van veel geld te winnen moet u leiden en 't overige moet ge aanzien voor eene bijzaak. De meeste smokkelaars die tijdens den oorlog optraden waren mannen die op geldelijk gebied er slecht voorzaten: met den gewonen handel en de regelmatigheid der prijzen konden deze kerels het niet ver brengen, want dan was er verstand en bestuur noodig om geld te verdienen. Andere tijden, andere gebruiken, zegt het spreekwoord.

En zoo was het ook in den oorlog het geval. Eene heele serie traden als paddestoelen uit den grond op. En seffens sloegen zij aan het werk. Zij kochten het spek, het suiker, het smout, de boter, de eieren, de olie, het leder, de wol, de zeep en brachten het aan den man. Sommige van deze mannen verdienden geld met de macht en zij lieten het ook rollen. Met het trommelken gewonnen, met het fluitje verteerd. Werden ze in den beginne soms eens beet genomen en gestraft, nu en dan deden zij hunne straf uit en hielden de marken in hunnen zak. Later als ze reeds eenige duizende verdiend hadden met de menschen uit te baten en uit te bloeden betaalden zij als rijke heeren die het te gemeen vonden met de gevangenis kennis te maken. En zij kregen een air als barons in 't komiek. Fijn gekleed, een gezond en welgedaan opzicht, een stout voorkomen en een blik die als zeggen wilde: nu wat denkt er u van? Ge ziet dat ik habiel ben en zakens drijf! Alles is maar een weet in de wereld en ieder voor zich! En waarlijk, terwijl de meeste menschen met den kop in den grond liepen, terwijl ons werkvolk creveerde en opgejaagd wierd als honden, gingen zij over de Markt en in gansch de stad met een onbezorgdheid, eene losheid die den verstandigen mensen moest doen nadenken: wat een aardig slach van volkje, wat een collectie van egoisme!

Het dient echter gezegd dat vele menschen gelukkig waren dat er smokkelaars bestonden.

Inderdaad, anders ware er niemendal voorhanden geweest en de Duitschers hadden het al opgeeischt. Het zijn de smokkelaars die ons duur doen betalen hebben, maar zij hebben ook alles aangedurven om het met gevaar van boet en gevang in handen te krijgen. Dus is er nog een goede kant aan geweest. De Duitschers wisten het wel dat er alhier veel smokkelaars waren, want ten leste legden zij zware straffen op en bedreigden hen met verbanning.

Er zijn smokkelaars die milloenen gewonnen hebben. Ik heb ze aan 't werk gezien in afgelegen herbergen en daaronder waren er die gansch de Vlaanderen afliepen, zelfs tot tegen het front en in het Gouvernementsgebied. Zij slipten overal door meermaals zonder pas, maar op den gepasten oogenblik wisten zij zich te redden. Natuurlijk is durven alles en geld winnen was de veerkracht voor hun durven.

De smokkelaars dronken champagne, speelden met de kaart voor honderd Mark, rookten fijne sigaren en hoevelen zijn er niet die thans zich eigendommen hebben aangekocht. De oorlog is voor die typen een buitenkansje geweest, zij die in den beginne van 1914 het meest beteuterd waren met den toestand. Zij wisten zich met geld ook passen aan te schaffen, zij wisten ook met Duitsche soldaten een vennootschap aan te gaan, en deze stolen in de statie, in de lazaretten, in de kantienen, in de magazijnen, overal als ze maar geld konden maken. Alles werd geofferd aan het geld!

Nu zijn de meeste smokkelaars van den oorlog handelaars geworden. Zij staan op eigen voet. Ik ken er die niet veel zeggen, maar niettemin veel denken en er warmpjes inzitten, wat van hen niet kon gezegd worden voor den oorlog, 't Is nu te weten of zij het goede stuur zullen houden dan als de handel eens normaal zal worden en er wezenlijk verstand zal noodig zijn om handel te drijven.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Het Smokkelaarsleven
Ja, Mijnheer, er is op allerlei wijze gesmokkeld. De Duitschers eischten alles op, het leven was duur en men moest toch bestaan. Elk wint gaarne zijn brood en hij die dierf, heeft gesmokkeld. En eens er aan begonnen werd men met den dag stouter. Zoo is het. Ik spreek de waarheid, maar steeds was ik bezorgd om dienst te bewijzen aan mijne landgenooten.

Wat zou ik zeggen: er is gesmokkeld in karren, korven en kuipen met dubbele bodems, in zakken met dubbele bekleedsels: zand van buiten, suiker van binnen; in dubbele tonnen waaruit het schuimend bier spatte en hetwelk nochtans graan inhield; op kruiwagens met vleesch en graan geladen, maar met van buiten eene laag paardendrek. Zelfs heeft men gesmokkeld in doodkisten en met kinderdoopen. Alle middeltjes werden uitgevonden om de Duitschers te verschalken.

Vooral werd gesmokkeld: rundsvet, paardenvleesch, sayette, ,wol, sigaren, tabak en sigaretten, suiker, graan, olie, enz.

Zoo gebeurde het eens, dat op een avond aan mijne achterdeur een smokkelaar een kruiwagen had neergezet met 1,000 kilos suiker. De zoogenaamde «Zwarte», uit de kommandantur Dendermonde, kwam plotseling in mijn huis en vroeg aan klanten den pas. De eene had er een, de andere geen. Onderwijl ging ik buiten en plaatste den kruiwagen langs de haag, met het goed gevolg dat de policieman hem niet opmerkte.

Eene vrouw wilde met een korf suiker over de grensscheiding der twee kommandanturen. Doch zij bemerkte een. Duitscher op. Snel borg zij haren korf in eene plek haver. De Duitscher vroeg haar pas. Ze weigerde. Toen volgde hij een spoor van voetstappen in de haverplek en ontdekte den korf. Doch de vrouw sprong bij en ontrukte hem den korf. Een strijd ving aan. Elk had den korf bij een oor en de soldaat kreeg slagen met den paraplu en oorvegen in 't gelaat. En dit duurde zoo een half uur. Eindelijk bleef de overmacht aan den Duitscher maar het had moeite gekost Hij hijgde er van.

Zekeren nacht moesten er zeventien kruiwagens graan overgesmokkeld worden voor Brabant. De eigenaar zat op den kantsteen der kreek te Zele-Vischgraat. Hij moest daar de wacht houden. Bij gevaar zou hij de mannen verwittigen. Doch door vermoeienis viel hij in slaap. Intusschen naderden de zeventien mannen met .hunne kruiwagens en in de meening dat de weg veilig was reden zij voort. Opeens daagde eene Duitsche patrouille op, .nam .het graan in beslag, terwijl de smokkelaars zich links en rechts uit de voeten maakten. Natuurlijk dat de eigenaar het vreemdst opkeek bij zijn ontwaken.

Ik stond nogal op goeden voet met de Duitsche policiemannen, hoewel ik hen vrij en open toesprak. Met hen had ik niets te stellen. Maar zij merkten tooh op dat er in mijn huis al te veel bezoek was. Ik .had hen eens gezegd dat het meestal bloedverwanten waren. En telkens zij er zagen, wendden zij zich spottend tot mij:

—Hola, baas! zijn dat ook weer bloedverwanten? Sein dass auch Verwandten?

Ja, er werd veel gedaan om aan eten te geraken. Zoo kwam eens in mijn huis een persoon van Exaarde, om 12 kilos graan.

—En waar zult ge dit indoen? vroeg ik.

—Heel eenvoudig. Geef mij een bakje en doe er het graan in, sprak hij.

—Goed, zei ik, maar hoe gaat ge zulks verduiken?

—Dat zal wel gaan, antwoordde hij.

En toen het bakje dichtgenageld was, nam hij een vel papier en schreef er een adres op van een feldwebel. En toen nam hij het bakje onder den arm en vertrok naar Exaarde.

Het gebeurde hier eens dat een lid van 't Parket van Dendermonde een kalfskop had kunnen koopen. Hij reed er meer verblijd naar huis. Maar de posten onderzochten het rijtuig en vonden het buitenkansje. De rechter natuurlijk was het meest beteuterd.

Eene dame met hare meid brachten hier veel zijde aan de grens. En twee personen uit Zele kwamen het halen en alles ging over, maar eerst moest men zich goed overtuigen of er geen posten stonden.

Ik .heb er gezien die met zijn tweeën waren om te smokkelen. Een ging voorop met een paraplu, de andere met de smokkelwaar volgde. Als er onraad was werd de paraplu open gestoken en de tweede stopte of maakte rechtsomkeer.

Hoe velen zijn er niet tot hier gekomen zoo dik als 100 kilomannen? Zij .hadden rondom hun lijf groote hoeveelheden sayette, garens, zijde, tabak en andere artikelen. En eens van de grens terug, waren zij grootelijks vermagerd!

Ik zag eens in mijn huis een meisje van Sinay 700 frank betalen voor sigaretten. Pas was deze buiten, die .het haar geleverd had, of zij liep er achter tot aan de grens om haar nog iets te zeggen. Sigaretten en pas liet zij op de tafel liggen. Maar de waterhonden waren daar en men vroeg aan het meisje haar pas. Het meisje kwam met de Duitschers in mijn huis. Deze vonden op tafel den pas, maar daarnaast de sigaretten. En ondanks haar gesmeek werd alles in beslag genomen.

In mijn huis bleven eens drie dagen twee stukken bloem liggen van 1,000 frank waarde. Een Hammenaar kwam ze halen, doch een Duitscher vergezelde .hem per velo. Deze maakte den weg vrij. In schijn nam hij de nummers der huizen op, maar feitelijk zag .hij toe of er geen onraad opdaagde. De Duitscher hielp dus mee.

Een Duitscher, die te Zele in kwartier was, kwam meermaals tot aan de grens en in 't voorbijrijden had hij de gewoonte te vragen:

—Nichts zu machen?

Dit wou zeggen: «Is er niets op te laden?» En die man smokkelde aldus veel paardenvleesch, sigaretten, aardappelen, enz.

Een Duitscher uit de kommandantur Dendermonde kwam eens onverhoeds in mijn huis en vond in den stal acht pakken sigaretten, die eene vrouw daar verdoken had. Ik kon hem bepraten met te zeggen dat die vrouw eene vrijgave had. Hij sprak van weer te komen om die vrijgave te zien. Maar intusschen waren de sigaretten weg. En toen hij verscheen liet ik hem in besliste woorden verstaan dat .hij niets te zeggen had, omdat hij zich mengde in den dienst eener andere kommandantur. Vloekend trok hij heen.

http://www.greatwardifferent.com/Great_War/Iron_Curtain/Iron_Curtain_05.htm

Naar boven
casparvandenberg

BerichtGeplaatst: 24 Dec 2005 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer dat de tentoonstelling over de dooden draad in Essen (B) alweer voorbij is. Ik was een van de mede organisatoren van het levende geschiedenis weekend dat we op 22 - 23 oktober 2005 hebben georganiseerd. Met uiteraard een replica van de dooden draad zelf. Aan de ene kant bemand door de duitsers, aan de andere kant door de nederalnders. Met burgers die door de draad probeerden te vluchten, de uitwisseling van vriendelijkheden en tabak tussen de soldaten, e.d.

Het heeft toch wel wat om in uniform als NL soldaat uit 1915 langs de draad te lopen. Ook het publiek vond het zeer indrukwekkend.

Het was een erg geslaagde tentoonstelling, die waarschijnlijk in 2006 herhaald zal gaan worden op een andere locatie. Ik zal hier nog wat links naar foto's parkeren.
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
zijde26

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2006 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Weet U op welke locatie die tentoonstelling herhaald wordt ?
Bedankt.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2006 23:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ter aanvulling van het topic
het volgend artikel uit
http://www.trois-frontieres.be/N/fr_beusd.php

Vroegere grens BEUSDAEL.
In Sippenaeken, niet ver van het kasteel van Beusdael, stond een monument ter nagedachtenis van de slachtoffers van het geëlektrificeerde hek dat de Duitsers tijdens de eerste wereldoorlog op de grens tussen België en Nederland (1) hadden geplaatst.

Dit soort “ijzeren gordijn” was zo’n 28 km lang en beschermde de grens van het drielandenpunt in Gemmenich tot aan de Maas.

De bedoeling hiervan was voornamelijk om de jonge Belgen te beletten om naar Nederland te gaan en vandaar uit het leger van hun land te kunnen vervoegen.

Een stroom met een spanning van 2.000 volt moest de kandidaat overstekers afschrikke...

En toch hebben enkelen een koene poging gewaagd.

Niemand kan echter juist zeggen hoeveel mensen er hun leven in hebben gelaten.

Ter nagedachtenis van deze slachtoffers heeft graaf Joseph d'Oultremont, eigenaar van het kasteel van Beusdael, vlak na de oorlog een monument laten oprichten (2).

(1) Ter herinnering, Nederland heeft als neutraal land niet aan de wereldoorlog 1914-18 deelgenomen.

(2) Een hele reeks namen van slachtoffers werd in de overlijdensregisters van de gemeenten Gemmenich in Sippenaeken geregistreerd; het ging bijna altijd om ontsnapte Russische gevangenen, van wie de identiteit soms, maar niet altijd, had kunnen worden vastgesteld. In dit laatste geval werd het overlijden met de vermelding “onbekend” geregistreerd en werd informatie over de kleren van het slachtoffer, zijn leeftijd en alle kenmerken toegevoegd die een latere identificatie mogelijk zouden kunnen maken.

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

En hop das voor het dossier de Doodendraad

De dubbele en elektrische prikkeldraadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens,
door de Duitsers gebouwd om de vlucht van burgers en het smokkelen tegen te gaan.
Heel wat mensen worden hier neergeschoten of geëlektrocuteerd.
Links een Duits militair, rechts een Nederlander.
Foto Archief GVA.

@+
Patrick

dank voor de gva link hauptman
http://www.hbvl.be/dossiers/-e/eeuw/1917/1917_4.html
Naar boven
FPS
Gast

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2006 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Een kleine aanvulling:
Het betreffende monumentje stond pak en beet tot ongeveer 1988 in het bos. Daarna is het bos gekapt en het monumentje idd opgeknapt en het staat er anno nu nog hetzelfde bij als op de eerdere gepubliceerde foto's
Naar boven
Bluedevil

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2006 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik laatst de wagen naar de garage deed voor een groot onderhoud en in de "wachtzaal " een kop koffie dronk viel mijn oog op een stapel boekjes van de Heemkundige kring van Wachtebeke.
Nu lict Wachtebeke niet zo ver van de grens met Nederland en werd er tijdens de 1ste wereldoorlog flink wat "geblauwd" ( sluikslachtingen! ).

Ik heb toen 1 van die boekjes met tegengoesting teruggelegd omdat ik het zo interessant vond: het ging namelijk over "den eletrieken draad" en de vele manieren ( de ene al gevaarlijker dan de andere ) om erover of onderdoor te geraken...

Ik ga deze week eens binnenspringen en vragen waar ik dat boek eventueel nog kan halen...een goede klant ( 2 auto's puh ) kunnen ze niks weigeren ..of wel ?
Het Arsenaal

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2006 18:42    Onderwerp: Den Doodendraad Reageer met quote

Nadat de tentoonstelling in Essen die van 15 tot 23 oktober 2005 liep, afgelopen was, Heb ik deze Elektrische draadversperring geschonken aan het Openlucht Karremuseum in Essen.Moerkantsebaan 48. Daar is hij nu permanent opgebouwd met 2 Duitse karren uit 1914 erbij. Een wachthuisje is erbij geplaatst en binnen afzienbare tijd wordt er ook nog een zogenaamd "Schalthaus" bijgebouwd. Hierin komt een expositie in die handelt over deze elektrische draadversperring. Op dit moment loopt er daar ook een tentoonstelling van foto's uit de 1e wereldoorlog. Er zijn namelijk kortelings onder een vloer 1800 glasplaten gevonden, waarvan een honderdtal uit de 1e wereldoorlog. Deze zijn ontwikkeld en worden nu tentoongesteld. De expositie hiervan loopt tot 31 mei.
Ik raad iedere geinteresseerde aan om deze expositie van unieke foto's te bewonderen.
Hier een foto van de opening met een paar figuranten erbij:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Wat enorm leuk dit!
En welkom hier!

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2007 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

Na de interessante lezing van afgelopen vrijdag,
http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=9769
door Prof Dr Alex Vanneste, nog maar weereens op zoek gegaan en mooie foto's en tekst gevonden op deze site:
http://www.1914-1918.be/insolite_cloture_electrifiee.php#_ftn1

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Jun 2007 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

SÜDWESTRUNDFUNK

SWR2 Wissen - Manuskriptdienst

Der deutsche Todeszaun

Aus der Reihe:

S C H A U P L A T Z
Autoren: Eduard Hoffmann und Jürgen Nendza

Redaktion: Jürgen von Esenwein

Regie: Carola Preuss

Sendung: Freitag, 24. Mai 2002, 8.30 Uhr, SWR 2

Wiederholung: Freitag, 18. Februar 2005, 8-30 - 9.00 Uhr, SWR 2

Archiv-Nr.: 051-5393

te vinden op:

klik hier

Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 23 Jul 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk topic dit.

een week of vier geleden kocht ik in Engeland deze anzichtkaart.

Magneet

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2008 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

hmmz heb ze hier al ooit gepost maar blijkbaar niet in dit topic terwijl het er wel bijhoort natuurlijk. 3 foto's van de reconstructie van Den Draad tussen Hamont & Budel

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2008 5:55    Onderwerp: Reageer met quote

Oude prentkaart van Kieldrecht. Een vrouw op de Kouter is aan het kantklossen. Op de achtergrond zien we een Duitse soldaat die de wacht loopt lands \"Den Draad\".

© http://www.bevereninbeeld.be/index.php?option=com_rsgallery2&page=inline&id=86&catid=18&limitstart=0

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2008 6:14    Onderwerp: Reageer met quote

HOOFDSTUK VI : DE DODENDRAAD

1. De aanleg van de draad

1.1 De grens als rechte lijn

De Duitsers hadden een verplicht ‘Meldeamt’[100] ingevoerd, en zo stelden ze vast dat steeds meer mensen verdwenen. De strenge grenscontroles, grensdrama’s en zware straffen waren blijkbaar onvoldoende om de mensen tegen te houden, en daarom werd er in de zomer van 1915 een draadversperring onder elektrische stroom aangelegd. De bedoeling van bezetter was met deze versperring eerste en vooral te beletten dat allerlei militaire inlichtingen via Nederland de geallieerde legers konden bereiken, ten tweede het voorkomen dat jonge Belgen zich bij het vechtend leger zouden voegen en pas in derde plaats de smokkel tegen te gaan.[101] Deze versperring van zo’n 180 km lang liep vanaf de Noordzee en de Schelde naar de Maas. De Duitsers begonnen met de bouw van de draad in Prosperpolder op 15 juni, ze zou voltooid worden op 13 juli.[102] In Stekene werd de draad aangelegd door hun buurtbewoners, nl. inwoners van Moerbeke en De Klinge.[103] Deze arbeiders werden 3 BEF per dag betaald, maar kregen de strikte order om niet met de noorderburen te spreken.

Nederland wist niet waar de draad juist zou lopen, en het verzocht de Duitsers de draad niet op hun grondgebied te plaatsen. De grillige vorm van de Nederlands-Belgische grens werd niet gevolgd, maar men trok een zo recht mogelijke lijn, waardoor enkele delen van het Belgische grond gebied achter de draad kwamen te liggen bij Holland. Het werd niemandsland. In het Belgische gedeelte van Overslag moesten de Duitsers zo een hele rij huizen prijs geven. Voor die Belgen was de oorlog plots geëindigd. Koewacht had minder geluk, de Duitsers vonden er blijkbaar niets beter op de grens nauwkeurig te volgen en gingen dwars door een schuur, braken een muur af en zaagden in verschillende tuinen fruitbomen af. Kortom, alles moest wijken.[104] Toch hadden de Belgische inwoners van het vrije Overslag ook hun problemen. Zij kwamen in een soort niemandsland terecht achter de draad. Dit had gevolg dat de Duitsers hen niet voorzag in de behoefte van levensmiddelen, terwijl de Nederlanders geen levensmiddelen mochten uitvoeren naar het Belgisch grondgebied.[105]

1.2 De verboden zone

In februari van 1916 werd in Stekene een voetweg langsheen de draad aangelegd en al gauw kwam het bericht op 27 februari dat alle hagen, hekkens, oude en bouwvallige huizen in een breedte van 80 m van de grens moesten verdwijnen.[106] De Duitsers hadden dan ook op 80 m van de draad landinwaarts nog een draad gespannen. Wie zich in die verboden zone ophield, werd zonder genade doodgeschoten.[107] Ook moesten de mensen die in die verboden zone (in 1918 200 m) woonden, verhuizen naar barakken of plaggenhutten. In totaal werden in Stekene 39 woningen langs de grens beschadigd of afgebroken, niet enkel omdat ze op het traject van de draad stonden, maar ook tegen spionage. De draad liep in Doel zelfs een heel deel door de Schelde, maar niet tot aan de overkant.

2. Hoe zag de draad eruit?

2.1 Drie draden

De versperring bestond eigenlijk uit drie draden op 200 m van elkaar gelegen en enkele de middelste draad stond onder stroom, de twee buitenste bestonden uit 5 à 6 prikkeldraden. Ze was 1,5 tot 2 m hoog met 5 tot soms 10 draden die op 20 à 30 cm van elkaar lagen. Het waren zinken of koperen draden die bevestigd waren aan porseleinen isolatoren met een doorsnede van 4,5 cm. De houten palen, die op geregelde afstand (3 tot 5m) van elkaar stonden, zaten ongeveer 3 à 4 m in de grond. Bovenop iedere paal staan drie punten, zodat niemand over zou kunnen. Om de 50 m stond een hogere paal die de aanvoerlading voor de stroom droeg.

Afbeelding 3[108]

2.2 De bewaking van de draad

Langs de Belgische kant werd een patrouillepad aangelegd van een tiental meter breed. Ook werden er telefoonpalen langs de draad gezet als communicatiemiddel, om alarm te slaan. In Kalmthout hing zelfs een kabelballon van waaruit men de draad en omgeving observeerde. Om de 100 m hadden de Duitsers schildwachthuisjes geplaatst.[109] Maar ook signaallampen, schijnwerpers en contact- of tripmijnen werden langs de draad geplaatst. Die signaallampen waren lampjes die brandden wanneer er een kortsluiting was, wanneer de draad doorgeknipt werd… Aan de hoogste palen werden diagonale draden gespannen als bescherming tegen mensen die met hun ladder de draad over wilden kruipen. De onderste draad werd aan een kleine draad bevestigd, zodat het moeilijker werd de draad op te heffen. [110] In februari 1917 werd in Kieldrecht in de Schelde zelfs een vooruitstekende dam aangelegd van zo’n 300 m lang, waar op het einde een zoeklicht en een paar machinegeweren werden geplaatst.[111]

De bewakers van de grens waren oudere soldaten of gewonde soldaten, die veelal niet geschikt waren voor het front. Ze hadden met tegenzin hun gezin verlaten om het vaderland te dienen, en waren oorlogsmoe. ‘…ook wel jonge mannen van 20 en oudere van 40 jaar. De jonge mannen zijn meest in de krieg geweest en staan daar op post met één oog of missen een paar vingers of [zijn] meerdere malen gewond geweest.’[112] Het is niet te verwonderen dat zulke soldaten veel toleranter waren dan het jonge geweld dat het land had veroverd. Het persoonlijk belang was voor hen belangrijker dan dat van de Heimat en de Keizer, en als ze konden, verdienden ze graag een centje bij. Aan de grens betekende dit zich laten omkopen. Om te vermijden dat de soldaten te vertrouwd werden met de bevolking, en om corruptie tegen te gaan, werden ze regelmatig afgelost. Maar dit had tot gevolg dat onervaren soldaten in de plaats kwamen die niet bekend waren met de lokale toestand.[113] Zo heeft Stekene tijdens de oorlog 22 verschillende bezettingstroepen de revue zien passeren.[114]

De grens werd dag en nacht bewaakt met herdershonden of fietsen, en de grensbewakers waren ook aan strenge reglementen onderworpen. Men mocht de wachtpost, die in het begin slechts strooien huisjes waren, niet verlaten zonder toestemming van de hoofdwachter. Om corruptie tegen te gaan, werd er geloot wie in de wachtpost moest blijven en wie buiten patrouilleerde. Het resultaat kwam in het wachtverslag, net als elke afwezigheid. Elke ongeregeldheid aan de draad moest gemeld worden aan de zoneleider van het eskadron en de wachtposten aan de grensdoorgangen. Bij elke melding moest het uur en de plaats van het voorval staan. Enkel bij onbelangrijke voorvallen, zoals dode hazen, fazanten ed., moest het eskadron niet verwittigd worden.

Afbeelding 4[115]

2.3 De elektrische draad

De stroom werd afgetapt van kleine bestaande elektriciteitscentrales. Zelf zetten de Duitsers schakelhuisje aan de draad met meestal door dieselmotoren aangedreven generatoren voor het optransformeren van de van ver aangevoerde stroom of om zelf stroom te genereren in geval van panne of sabotage. Voor het verkrijgen van de stroom werden de Duitsers veelal zo hard mogelijk tegengewerkt. Zo heeft de Centrales Electriques des Flandres altijd geweigerd stroom te leveren.[116] Die tegenwerking werd niet geapprecieerd, en de bezetter zou altijd zijn zin krijgen. Dit ondervond ook de heer M. Lippens, burgemeester van Moerbeke. Lippens weigerde elektriciteit van zijn fabriek te leveren voor de versperring, en werd als gevangene op 12 juni 1915 naar Duitsland afgevoerd, waar hij voor de rest van de oorlog zou blijven.[117]

De stroom die op de draad stond, moet ongeveer 2 000 volt geweest zijn. Er zijn enkele bronnen die spreken van 5 000 tot 50 000 volt en zelfs meer, maar dat lijkt me niet echt geloofwaardig te meer omdat de meerderheid van de bronnen heeft over 2 000 volt. Zo vermeldt de tekenaar van afbeelding 4 dat er 4 000 tot 8 000 volt op de draad stond. Ook spreken enkelen van minder dan 2 000 volt, dit zou te verklaren zijn door het stroomverlies op de draden naarmate ze verder verwijderd zijn van de schakelhuisjes. De indrukwekkende cijfers zouden eerder een afschrikmiddel geweest zijn. Deze indruk kreeg ik onder meer bij het lezen van het dagboek van Marinus Wandel: “Zo men ons meedeelde zou de stroom 50.000 Volt zijn, m.a.w. men is gewaarschuwd”.[118]

Het volgende artikel kan een bevestiging zijn voor de theorie van het stroomverlies.

‘Sint Jansteen Een persoon van Sint-Nicolaas die woensdag brood kwam afhalen, dat te Kapellebrug (Paal) aan de draadversperring was gebracht, raakt met de hand even den electrische draad aan, doordat hij de lijn van zijn paard, die in den draad was verward geraakt, wilde los werken. De hand was er verbrand. Gelukkig was de stroom ditmaal niet zo sterk, dat het leven er bij verloren werd.’[119]

De draad stond trouwens niet altijd onder spanning. Dit was het geval op 5 juni 1916 te Koewacht. Daar had zich een rund door de buitenste draad weten te werken om zich te goed te doen aan het malse onbetreden gras. Dit werd opgemerkt door een Duits officier, die zag hoe de koe in aanraking kwam met de elektrische draad, maar daardoor niet dood was. Een elektricien werd gewaarschuwd om het mankement te verhelpen. Toen de koe wel en voldaan met zijn staart heen en weer sloeg en per ongeluk in weer aanraking kwam met de draad, viel ze wel ter plekke dood.[120] Maar soms werd de stroom ook bewust uitgeschakeld, zoals in november 1918 in Zelzate, na ernstige overstromingen.

De mensen werden gewaarschuwd door de bordjes die er hingen in het Nederlands en Duits: ‘Hoogspanning, doodsgevaar’; ‘Bij overschrijding van de grens zal er zonder verwittiging geschoten worden’; ‘Der Zaun an die Grenze ist Tag und Nacht mit elektrischer Hochspannung geladen. Jede Annäherung ist Lebensgefährlich’. Deze verwittiging was zeker niet overbodig temeer doordat elektriciteit slecht gekend was. In 1918 had slechts 10 % van de Nederlandse huisgezinnen elektriciteit, het overgrote gedeelte van de bevolking kende elektriciteit en de gevaren ervan niet. Voor velen was het eerste contact met elektriciteit dan ook dodelijk contact. Zo zou een Nederlands milicien, een zekere Gijsel, geëlektrocuteerd zijn toen hij ter hoogte van de Hellestraat (Stekene) een dood konijn van de draad wilde prikken met zijn bajonet.[121] Een andere versie van deze ongelukkige geschiedenis verhaalt over milicien Gijsel van de lichting 1914, die gestationeerd was in de wijk Valke nabij Sas van Gent, op maandagmorgen 26 juli 1915 om kwart over vijf stierf nadat hij een stukje koperdraad dat op de draad lag, probeerde af te nemen. Het bleek om een contactdraad te gaan.[122]

Afbeelding 5[123]

Lijk van een Belg die ‘doodgebliksemd’ werd aan de draad.

3. Een derde draad

De versperring zag er niet overal het zelfde uit. In Stekene was er niet overal een beschermende versperring in de onmiddellijk nabijheid van de elektrische draad. Ook ten noorden van Lokeren had men slechts één draad tot 1916, dan kwam er een tweede en het duurde tot 1917 voor er een derde geplaatst werd. In Prosperpolder was de versperring slechts een soort van gaas of kippendraad.[124]

In het midden van juli 1916 kregen enkele bewoners van de Kerkstraat in Belgisch Koewacht te horen dat ze hun huis moesten verlaten voor het plaatsen van een tweede elektrische draad, die op 150 m van de eerste zou aangelegd worden.[125] Toen werd bekend gemaakt dat op 28 februari 1916, door de plaatsing van de tweede draad, in Koewacht een deel van de dorpelingen hun woning moesten ontruimen, zijn in de nacht van 25 op 26 februari een twintigtal personen naar Nederland gevlucht met behulp van een dubbele ladder die ze over de draad hadden geplaatst.[126] In september 1916 kregen ook de bewoners van Belgisch Overslag, die tussen de beide draden zouden komen te wonen, het bevel hun woning te verlaten voor 18 september.

Nadat drie inwoners van Stekene in de nacht van woensdag 8 op donderdag 9 november 1916 een kuil hadden gegraven onder de dodendraad en Sint-Janssteen hadden bereikt, werd in de dorpskom van Koewacht de sperring met enkele draden uitgebreid en werd er een elektrische draad onder de grond gestoken.[127] Alsof de mensen nog niet genoeg afgesloten waren van hun noorderburen zetten de Duitsers op sommige plaatsen nog rietschermen, zodat ook het zicht werd ontnomen.[128] Zo werden te Koewacht op alle wegen die naar de grens leidden en voor alle huizen in de nabijheid van de grens stonden 2 m hoge schuttingen gevlochten uit roggestro geplaatst.[129]

4. Gevolgen van de draad

Op het einde van augustus in 1915 kwam het bericht van de Duitse militaire overheid in het noorden van Vlaanderen dat de versperring voltooid was. Dit had tot gevolg dat het grensverkeer langs alle openbare wegen was toegelaten en dat de inwoners van het Waasland niet meer enkel via de wegen Zelzate – Sas van Gent of Kemzeke – Hulst moesten.

De draad bracht voor de boeren bijkomende problemen want velen van hen hadden akkers achter de draad. De Nederlanders die grond in België hadden, moesten in 1915 het hele jaar hun oogst afstaan. In het voorjaar kregen ze geen toestemming van de Duitsers om hun land te bewerken, ze moesten maar Belgen aanwerven. Maar hoe konden ze dat doen al ze de grens niet over mochten? De Nederlandse regering sprong ter hulp en verkreeg dat de Nederlandse landbouwers met behulp van verlofpassen voor zichzelf en een bepaald aantal arbeiders hun land op Belgisch grondgebied konden bewerken. Ze mochten wel geen woord of groet wisselen met hun Zuiderburen, anders zouden alle passen voor vier dagen ingetrokken worden, en de zou wie zich ervan schuldig maakte voorgoed zijn verlofpas verliezen. Toch gingen enkele boeren op deze kans niet in, omdat ze vreesden dat de Duitsers toch alles zouden aanslaan en hun werk voor niets zou geweest zijn. En mochten inderdaad niets meenemen, ook niet voor eigen gebruik: alles moest aan de Belgische kant van de grens blijven. Ze werden er over het algemeen wel goed voor betaald, behalve voor hooi. Voor hooi kregen ze 60 fr./ 1000 kg, waar ze in Nederland 80 fr. (40 gulden) voor kregen. Bracht voor de oorlog een gemet[130] tarwe van 160 tot 200 fr. (80 tot 100 gulden) op, in 1915 ontvingen ze er 360 fr. (180 gulden) voor, de maximumprijs voor tarwe in Nederland op dat moment.

De Belgische landbouwers in Koewacht kregen in de week van 7 tot 14 augustus een gelijkaardige toelating om hun gronden in Nederland te bewerken. In tegenstelling tot de Nederlanders mochten zij wel hun graan overbrengen naar België. Dit gebeurde onder strenge controle, de wagens mochten niet verder komen dan aan de grens, waar de schoven aan de Belgische eigenaar overgegeven werd. De soldaten-grenswachters en de rijksontvanger aan de Nederlandse kant en de Duitse soldaten aan de Belgische zijde keken nauwlettend toe of er niets in het stro verborgen zat.[131] De landbouwers van Kemzeke en Moerbeke kregen tijdens de periode januari – februari van 1915 ook een dergelijke toelating. Stekene , dat de Duitsers bestempelen als ‘die Schwierige Gemeinde’, werd deze geweigerd. Deze reputatie had Stekene te danken aan het grote aantal dwangmatige smokkelaars onder zijn bewoners.[132]

[100] Meldeamt: alle toekomende en wegtrekkende mensen in de gemeente moeten aangegeven worden.

[101] JANSSEN I., Sprokkelingen over Essen en Kalmthout 1914-1918, Essen, 1998, p.23.

[102]VANNESTE A., Kroniek van een dorp in oorlog, Neerpelt 1914-1918 – Het dagelijks leven, de spionage en de elektrische draadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, Deel 1: 1914 –1918, Deurne, pp.246-248

[103] BUYSE J. en DULLEART L., d’Euzie, Oorlogskroniek van Dr. Léon Van Haelst deel 9, XIV, 1995, 2 & 3, p.89.

[104] OGGEL JZ. D. J. en VAN VOOREN G., Koewacht – De geschiedenis van een jong dorp, Koewacht, 1990, pp.75-76.

[105] Stadsarchief Hulst, het Hulsterblad, N° 2692, zaterdag 9 september 1916.

[106] BUYSE J. en DULLEART L., d’Euzie, Oorlogskroniek van Dr. Léon Van Haelst deel 10, XIV, 1995, 4, p.162.

[107] Stadsarchief Hulst, Mobilisatiedagboek van Wandel Marinus Milicien soldaat bij het 14e Regiment Infanterie IIe Bat.on 2e Comp ie Den 16e januari 1914 ingelijfd als dienstplichtige van de lichting 1914 uit de gemeente Nieuwerkerk (Z) onder lotingsnummer – De grens14 oktober 1916 p. 8.

[108] Afbeelding overgenomen uit VANNESTE A., Kroniek van een dorp in oorlog, Neerpelt 1914-1918 – Het dagelijks leven, de spionage en de elektrische draadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, Deel 1: 1914 –1918, Deurne, p.248.

[109]SPAPENS P. en VAN OIRSCHOTS A., Smokkel in Brabant: een grensgeschiedenis 1830-1970, De Kempenpers, Hapert, 1988, p. 27.

Stadsarchief Hulst, Mobilisatiedagboek van Wandel Marinus Milicien soldaat bij het 14e Regiment Infanterie IIe Bat.on 2e Comp ie Den 16e januari 1914 ingelijfd als dienstplichtige van de lichting 1914 uit de gemeente Nieuwerkerk (Z) onder lotingsnummer – De grens14 oktober 1916 pp.6-9.

[110]VANNESTE A., Kroniek van een dorp in oorlog, Neerpelt 1914-1918 – Het dagelijks leven, de spionage en de elektrische draadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, Deel 1: 1914 –1918, Deurne, pp.250-251, 271-275.

[111] Stadsarchief Hulst, het Hulsterbald, N° 2715, zaterdag 17 februari 1917.

[112] Stadsarchief Hulst, Mobilisatiedagboek van Wandel Marinus Milicien soldaat bij het 14e Regiment Infanterie IIe Bat.on 2e Comp ie Den 16e januari 1914 ingelijfd als dienstplichtige van de lichting 1914 uit de gemeente Nieuwerkerk (Z) onder lotingsnummer – De grens14 oktober 1916 p.10.

[113]VANNESTE A., Kroniek van een dorp in oorlog, Neerpelt 1914-1918 – Het dagelijks leven, de spionage en de elektrische draadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, Deel 1: 1914 –1918, Deurne, pp.250-251, 271-275.

[114] BUYSE J. en DULLEART L., d’Euzie, Oorlogskroniek van Dr. Léon Van Haelst deel 9, XIV, 1995, 2 & 3, pp.67-68.

[115] Afbeelding overgenomen uit VANNESTE A., Kroniek van een dorp in oorlog, Neerpelt 1914-1918 – Het dagelijks leven, de spionage en de elektrische draadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, Deel 1: 1914 –1918, Deurne, p.262.

[116]VANNESTE A., Kroniek van een dorp in oorlog, Neerpelt 1914-1918 – Het dagelijks leven, de spionage en de elektrische draadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, Deel 1: 1914 –1918, Deurne, pp.250-251, 271-275.

[117] BUYSE J. en DULLEART L., d’Euzie, Oorlogskroniek van Dr. Léon Van Haelst deel 9, XIV, 1995, 2 & 3, p.89.

[118] Stadsarchief Hulst, Mobilisatiedagboek van Wandel Marinus Milicien soldaat bij het 14e Regiment Infanterie IIe Bat.on 2e Comp ie Den 16e januari 1914 ingelijfd als dienstplichtige van de lichting 1914 uit de gemeente Nieuwerkerk (Z) onder lotingsnummer – De grens14 oktober 1916 p.8.

[119] Stadsarchief Hulst, het Hulsterblad, N° 2649, zaterdag 13 november 1915.

[120] Stadsarchief Hulst, het Hulsterblad, N° 2679, zaterdag 10 juni 1916.

[121] BUYSE J. en DULLEART L., d’Euzie, Oorlogskroniek van Dr. Léon Van Haelst deel 9, XIV, 1995, 2 & 3, p.90.

[122] OGGEL JZ. D. J. en VAN VOOREN G., Koewacht – De geschiedenis van een jong dorp, Koewacht, 1990, p.77.

[123] Afbeelding overgenomen uit DE SCHAEPDRIJVER S., De Groote Oorlog – het koninkrijk België tijdens de Eerste Wereldoorlog, Antwerpen, 1997, p.46.

[124] VANNESTE A., Kroniek van een dorp in oorlog, Neerpelt 1914-1918 – Het dagelijks leven, de spionage en de elektrische draadversperring aan de Belgisch-Nederlandse grens tijdens de Eerste Wereldoorlog, Deel 1: 1914 –1918, Deurne, pp. 246-248, 250, 258, 261, 263, 269, 271, 281.

[125] OGGEL JZ. D. J. en VAN VOOREN G., Koewacht – De geschiedenis van een jong dorp, Koewacht, 1990, pp.80-81.

[126] Stadsarchief Hulst, het Hulsterblad, N° 2661, zaterdag 5 februari 1916.

[127] OGGEL JZ. D. J. en VAN VOOREN G., Koewacht – De geschiedenis van een jong dorp, Koewacht, 1990, pp.80-81.

[128] Stadsarchief Hulst, Mobilisatiedagboek van Wandel Marinus Milicien soldaat bij het 14e Regiment Infanterie IIe Bat.on 2e Comp ie Den 16e januari 1914 ingelijfd als dienstplichtige van de lichting 1914 uit de gemeente Nieuwerkerk (Z) onder lotingsnummer – De grens14 oktober 1916 pp.12-15

[129] Stadsarchief Hulst, het Hulsterblad, N° 2678, zaterdag 3 juni 1916.

[130] Oude vlaktemaat in verschillende streken in zwang met elk een andere maat, voor Vlaanderen is dit 0,4169 ha.

[131] OGGEL JZ. D. J. en VAN VOOREN G., Koewacht – De geschiedenis van een jong dorp, Koewacht, 1990, pp.78-79.

132 BUYSE J. en DULLEART L., d’Euzie, Oorlogskroniek van Dr. Léon Van Haelst deel 9, XIV, 1995, 2 & 3, p.78.

foto's en ©
http://www.ethesis.net/smokkel_land_van_waas/smokkel_lvw_inhoud.htm

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2008 6:26    Onderwerp: Reageer met quote

Op deze pagina vind je nog wat beelden uit Waasland:

Waasland Klik
Beschrijving
Nederland was neutraal tijdens WOI. De Duitsers spanden de grens af met een prikkeldraad met een dodelijke lading... tot in de Schelde te Prosperpolder.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 02 Jun 2008 6:36    Onderwerp: Reageer met quote

Dodendraad

BAARLE-HERTOG - Heemkundekring Amalia VanSolms heeft een project opgestart om langs de Belgisch-Nederlandse grens in Zondereigen een vijftig meter lange dodendraad te installeren. Op de geplande locatie stond tijdens de Eerste Wereldoorlog de elektrische grensafsluiting.
Het project krijgt een Vlaamse subsidie van 4.280euro. Die wil de slagvelden en het erfgoed van de Eerste Wereldoorlog laten erkennen door Unesco als Werelderfgoed.

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleid=6O1RVE6N_2

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2008 7:28    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal was de afrastering twee meter hoog met minstens vijf en soms wel tien messing- of verzinkte stroomdraden. De 5 mm dikke stroomdraden werden d.m.v. porseleinen isolatoren aan vurenhouten palen bevestigd. In April 1915 is men met de bouw begonnen en op 1 juli van dat jaar was de "Dodendraad" actief.

Het verhaal van de Russische krijgsgevangene begint bij Moresnet. Daar werden Russische en andere krijgsgevangen tewerkgesteld en zij moesten een spoorviaduct bouwen over de Geul. Zoals in veel oorlogen zijn er moedige mensen die een vluchtpoging ondernemen en zo ook deze onbekende Russische krijgsgevangene.

Hij kreeg het voor elkaar om door de dodendraad te komen, waarschijnlijk omdat hij geluk had dat er net geen stroom genoeg was om alle draden van stroom te voorzien of omdat hij een tonnetje tussen de draden kon schuiven en zo er door kon kruipen.

Vol verwachting rende hij naar het veilige Nederland, maar helaas voor hem, stonden er Duitse Bewakers en vlak voor de grens werd hij doodgeschoten. Dit vond plaats in de bossen van Vijlen. Voor hem en alle vluchtelingen staat er een Russenkruis in dat bos, zie foto.

Toen de oorlog eindelijk voorbij was hebben de boeren en burgers in ijltempo de "draad" afgebroken en gebruikt voor de afrasteringen van weilanden etc.

Dat de draad er echt is geweest kun je heden ten dage nog zien in bv heggen of zoals op de foto te zien is in een stuk boom.

© http://www.marline.nl/vlijmen.html

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2008 6:59    Onderwerp: Reageer met quote

Baarle en de Eerste Wereldoorlog

Tijdens de Eerste Wereldoorlog van 1914 tot 1918 was het Belgische gedeelte van Baarle van grote betekenis, maar ook het Nederlandse gedeelte had ondanks de neutraliteit van Nederland een rol tijdens de oorlog. De Duitsers konden de Belgische enclaves niet bereiken, zonder de Nederlandse neutraliteit te schenden. Voor Baarle-Hertog ontstonden er mogelijkheden. In één van de enclaves werd een geheim station voor draadloze telegrafie geïnstalleerd. Onderdelen ervan werden naar de enclave gesmokkeld. De Nederlandse regering wist hier niet van, die zouden het niet toestaan, om de neutraliteit te verliezen. Op 17 oktober 1915 kwam de eerste verbinding tot stand tussen het verzet en het IJzerfront.

In de ogen van de Duitsers werden de onbezette Belgische enclaves een haard van verzet. Nederland dacht goed te doen, door de neutraliteit te demonstreren. Om Baarle werd een vijf kilometer lange afrastering van kippengaas gebouwd. Deze afrastering werd om de dorpskern gebouwd. In de afrastering waren zeven streng bewaakte toegangspoorten. Tussen april en augustus 1915 hadden de Duitsers al een hoogspanningsdraad langs de Rijksgrens van België gespannen. Op deze draad stond een spanning van tenminste 2000 Volt en werd daarom ook wel de dodendraad genoemd. Deze draad had als doel om de toenemende smokkel een halt toe te roepen. Deze draad had als gevolg, dat de raadslieden van Baarle-Hertog die in Zondereigen huisden, niet hun werk konden beoefenen.

Naast Baarle had ook Castelré last van deze draad. De afstand naar het centrum van Baarle bedroeg zo'n 12 kilometer, daarom gingen de mensen in het Belgische Minderhout naar de kerk en de kinderen uit Castelré gingen daar naar school. Door de draad konden ze niet meer naar Minderhout, maar de kerk en school in Baarle lagen te ver van Castelré. De Nederlandse regering plaatste een noodgebouw in Castelré, waardoor er gekerkt kon worden, terwijl de kinderen er naar school konden.

Triviale verhalen rond de Eerste Wereldoorlog

* Een zekere Nijs vervoerde steenkolen naar het clandestiene zendstation in zijn kruiwagen. Hij liep op een weg, maar werd door een Nederlandse patrouille aangehouden. De patrouille wil de steenkolen in beslag nemen, maar Nijs beweert echter, dat hij op Belgisch grondgebied loopt en gaat demonstratief op de kruiwagen zitten. De patrouille houdt ook voet bij stuk. Ze waarschuwen een Belgische en een Nederlandse gezagsdrager. Als zij ter plekke zijn, buigen zij zich over de situatie en de kaarten van het kadaster worden geraadpleegd. Het blijkt dat Nijs inderdaad op Belgisch grondgebied loopt en wel op een afstand van 40 centimeter van de grens. Nijs kan vervolgens doorlopen.
* In één van de Belgische enclaves werd op een dag een Duitse spion aangehouden en gearresteerd. Deze spion was in het bezit van fotomateriaal en een verrekijker. In het gemeentehuis van Baarle-Hertog werd hij opgesloten. De regering van België wordt ook verwittigd van de situatie. Om problemen met de Nederlanders te voorkomen, beveelt de regering om hem vrij te laten en van het Belgisch grondgebied te verdrijven. Dit gebeurde ook, maar pas nadat de Nederlandse autoriteiten waren gewaarschuwd. De Duitse soldaat werd door de Belgen vrij gelaten en stak vervolgens de straat over. Hier werd hij door de Nederlandse politie gearresteerd. Dankzij deze Duitser kon een netwerk van Duitse spionnen opgerold worden, die vanaf Nederlands grondgebied opereerden.

Bron:
http://www.volksopstand2008.nl/het-recht-op-demonstratie.html?view=mediawiki&article=Geschiedenis_van_de_enclavekwestie_in_Baarle

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2008 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een harde les van de dodendraad

door onze correspondent Wil van Ham. dinsdag 05 augustus 2008 | 02:53

BERGEIJK - Als je tweeduizend volt door een mensenlichaam jaagt, blijft er niet veel van over. Die les hebben mensen aan de grens met België tijdens de Eerste Wereldoorlog op gruwelijke wijze geleerd. De oorzaak was de een elektrische draad als grensversperring.

In die tijd hadden de mensen nog olielampen en kaarsen. Wat elektriciteit is en vooral hoe dodelijk een flinke schok kan zijn, daar hebben mensen in die jaren geen idee van. Misschien is die onwetendheid wel de reden geweest waarom de 'dodendraad' zoveel slachtoffers maakte. Ook enkele gezinnen in Bergeijk maakten er op dramatische wijze kennis mee.

De Duitsers spannen de draad tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hij is tweehonderd kilometer lang en loopt van het Zeeuwse Cadzand tot het drielandenpunt bij Vaals. De dodendraad moet vooral Belgische vluchtelingen, smokkelaars en spionnen tegenhouden. Maar de draad maakte ook slachtoffers onder de grensbewoners, veelal boerengezinnen met kinderen.

De familie Wuijts uit Bergeijk is zo'n gezin. Hun huis staat op slechts dertig meter van de versperring. De vierjarige Petertje Wuijts wordt op 6 september 1916 één van de slachtoffers van de dodendraad. Naar de precieze oorzaak is het gissen, maar het mannetje is waarschijnlijk net als elke vierjarige ontzettend nieuwsgierig. De Duitsers hebben de versperring wel afgeschermd met hekken, maar dat is kennelijk niet erg grondig gebeurd. Op elke vijfhonderd meter hebben de Duitsers een grenspost staan, maar patrouilleren doen ze nauwelijks.

Op die bewuste dag in september moet Petertje even aan de aandacht van zijn ouders zijn ontsnapt. Hij glipt tussen de afschermende hekken en probeert vervolgens onder de stroomdraad door te kruipen naar de andere kant van de grens. Op het moment dat de kleuter de draad aanraakt, schiet de tweeduizend volt door zijn kleine lijf. Wat overblijft is een zwaar verminkt lichaampje.

Vader Wuijts, waarschijnlijk in blinde paniek, wil zijn zoon te hulp schieten. Omstanders weten hem tegen te houden en voorkomen zo dat het drama waarmee het drama voor de familie Wuijts nog groter wordt. Een buurman lukt het vervolgens om het lijkje van de kleuter met een oude fietsband vastgebonden aan een stuk hout naar zich toe te trekken. Het lichaampje ziet helemaal blauw en een armpje is zo verkoold dat het handje er afvalt.

De kleine Wuijts is helaas niet het enige slachtoffer dat te betreuren valt. Zo wordt een jaar later op vijftig meter van de grens weer een schokkende ontdekking gedaan. Duitse grensbewakers vinden aan de Nederlandse kant van de grens het stoffelijk overschot van de zeventienjarige Bergeijkse sigarenmaker Fried Hendriks. De krant meldt dat zijn verkoolde lichaam daar waarschijnlijk achtergelaten is door de kameraden waarmee hij smokkelde. De ouders van de jongen worden op de hoogte gesteld en zijn lichaam wordt naar het lijkenhuis op Bergeijk 't Loo gebracht.

Een maand later is het bij Bergeijk weer raak. Dan doet de draad, hoe naar het ook is, waar de Duitsers hem voor hebben neergezet: drie gevluchte Fransen raken verstrikt en verongelukken door de tweeduizend volt.

En zo zijn er nog veel meer. Naar schatting heeft de elektrische dodendraad in totaal tussen de 1500 en tweeduizend slachtoffers gemaakt.

© http://www.ed.nl/regio/eindhovenregio/3510450/Een-harde-les-van-de-dodendraad.ece

Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2008 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn hier ook boeken van of naslagwerken die nog te krijgen zijn?Ik heb wel de scriptie van Steven van Waesberghe waarin een heelstuk over de dodendraad gaat en ook nog wel een aantal kaarten en twee foto's maar ik vind dit eigenlijk wel heel fascinerend en ben oop zoek naar meer materiaal hierover.

Blijkbaar worden er wel lezingen over gegeven maar echt boeken zijn er niet.Wel uitgaves van heemkundige kringen en daar is bijna niet aan te komen.Wie maakt me heel blij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2008 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Richard had nog wat liggen hierover, stuur hem even een pb?

Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2008 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb ik een copy via de interne mail van gehad.Maar die kan ik niet uitprinten.Ik wil echt iets vasthouden.Bedankt voor de tip Yvonne.
Naar boven
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2008 9:56    Onderwerp: Reageer met quote

In navolging van de expositie "den doodendraad" zoals deze op de parochie te Essen is geweest in 2005, zal in het weekeinde van 30 en 31 augustus 2008 de permanente opstelling van de elektrieken grens weer bezet zijn door Nederlandse en Duitse soldaten. Deze zullen zoals in het verleden weer afkomstig zijn van de Living historyvereniging "Vereniging Militaire Historia", meer bijzonder de werkgroepen "Nederland Neutraal", "Nederland Paraat" en "Duits WO-1".
De hekversperring en z'n directe omgeving wordt verlevendigd met een tentenkamp waarin de Nederlandse soldaten hun dagelijkse werk verrichten, naast het wachthouden aan de grens. De Zonnebeke-gangers die dit jaar zijn geweest weten wat voor fraaijs dat inhoudt!

Karrenmuseum Essen, Moerkantsebaan 48!
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2008 22:52    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag naar een lezing geweest van Prof. dr. A. Vanneste in Assenede.Wat kan die man vertellen zeg!!Ik heb er nog rooie oortjes van.Prachtig onderbouwd en geweldig ondersteund door authentiek film-en beeldmateriaal.Veel geleerd.

In 2010 wordt er trouwens hier in Boekhoute een stuk draad nagebouwd waarschijnlijk op de plek waar hij 90 jaar geleden ook liep hoorde ik vanavond.Dus er wordt hier weer wat meer aandacht aan besteed.
Naar boven
Noel

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2009 13:49    Onderwerp: Het IJzeren Gordijn van 1914-1918 Reageer met quote

Het IJzeren Gordijn van 1914-1918

Onlangs werd een artikel “Het IJzeren Gordijn van 1914-1918” teruggevonden, geschreven door de geschiedkundige A.Claassen, de overleden conservator van het Grevenbroekmuseum.
Het beschrijft de in 1915 door de Duitsers aangebrachte elektrische draadversperring tussen België en Nederland, voornamelijk over het gedeelte Hamont, Achel en de Achelse Kluis die door de draad in twee werd gesneden.

Het bewuste artikel staat in de periodiek “Van Vrueger Joâren, 1982 nr.1” in kleine oplage uitgegeven door “Noorderkempen, genootschap voor geschied- en oudheidkunde”.
Het artikel is volledig te lezen op de onderstaande website van het Grevenbroekmuseum.

http://www.grevenbroekmuseum.be/NL/wo1_dendraad.shtml
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

A. de Koster @ 05 Nov 2008 22:52 schreef:
Vandaag naar een lezing geweest van Prof. dr. A. Vanneste in Assenede.Wat kan die man vertellen zeg!!Ik heb er nog rooie oortjes van.Prachtig onderbouwd en geweldig ondersteund door authentiek film-en beeldmateriaal.Veel geleerd.

In 2010 wordt er trouwens hier in Boekhoute een stuk draad nagebouwd waarschijnlijk op de plek waar hij 90 jaar geleden ook liep hoorde ik vanavond.Dus er wordt hier weer wat meer aandacht aan besteed.

Kijk aan:

Den dodendraad' komt terug
Assenede reconstrueert grensversperring die in WOI 1.500 levens kostte

ASSENEDE/BOEKHOUTE/ESSEN/SMEERMAAS/VROENHOVEN/KOEWACHT/SINT-LAUREINS - Assenede wil een stukje van de Belgisch-Nederlandse grens in Boekhoute hermetisch afsluiten met een elektrische draadversperring. Niet uit Hollanderhaat, maar als reconstructie van het IJzeren Gordijn dat België en Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog scheidde. Om vluchtelingen, verzetsstrijders, spionnen, boodschappers en deserteurs af te schrikken, trokken de Duitsers een 180 km lang hek op dat onder hoogspanning stond. Naar schatting 1.000 à 1.500 mensen lieten er het leven.

Assenede en de Europese Unie trekken elk zo'n 25.000 euro uit om in Boekhoute een schakelhuisje en enkele honderden meters van het moordende IJzeren Gordijn weer op te bouwen. Den electrieken draad, den dodendraad of kortweg den draad moest in de Eerste Wereldoorlog de vluchtwegen vanuit het bezette België naar het neutrale Nederland afsnijden.

'De Duitsers zaten er zwaar mee verveeld dat dagelijks honderden mensen de grens overstaken, vooral voor spionage en verzetsdaden', zegt de Antwerpse professor Alex Vanneste. 'In december 1914 alleen al trokken zowat 5.000 jongeren de grens over om zich langs Vlissingen, Folkestone en Dieppe bij de geallieerde legers aan het IJzerfront te voegen. Bovendien werd vanuit Vlaanderen voortdurend militair-strategische informatie gesmokkeld naar de Britse inlichtingendiensten in Nederland. Ook de duizenden brieven en postpakketten die door familieleden via Nederland naar het front verstuurd werden, waren een doorn in het oog van de Duitsers. En dan waren er ook nog grenssmokkelaars en de Duitse deserteurs die naar Nederland vluchtten...'

'Om dat grensverkeer onmogelijk te maken trokken de Duitsers tussen april en augustus 1915 op Belgisch grondgebied een elektrische versperring op vanaf het drielandenpunt in Vaals tot aan Cadzand aan de Belgische kust. Ze bestond eigenlijk uit drie evenwijdige draadafsluitingen, waarvan de middelste onder stroom stond: tussen metershoge palen werd om de 20 of 30 cm een gladde draad gespannen en enkel de Duitsers wisten welke van die draden onder een spanning van 2.000 volt stonden. Als ze al niet allemaal onder stroom stonden.'

'Omdat het terrein niet altijd even geschikt was, werd de versperring soms een eindje landinwaarts gebouwd waardoor een stuk niemandsland ontstond tussen de Nederlandse grens en de dodendraad. Dat was onder meer het geval in Essen, Smeermaas, Vroenhoven, Koewacht en in Sint-Laureins. Het kiekenskot noemden ze dat in Essen en in Sint-Laureins heette dat Klein België. Voor de bewoners was dat een drama: families werden gescheiden, geliefden konden elkaar niet meer ontmoeten, handelaars waren afgesneden van hun klanten.'

'In de parochie Koewacht, die deels in België en deels in Nederland lag, ontstond een absurde situatie. De kerk stond in België, maar het kerkhof lag in Nederland. Als een Vlaamse parochiaan overleed, werd zijn lichaam na de rouwdienst onder begeleiding van een Duitse officier naar de Nederlandse grens gebracht, maar de familie mocht de teraardebestelling niet bijwonen.'

'Veel slachtoffers zijn gevallen uit onwetendheid', zegt professor Vanneste. 'Elektriciteit was toen nog nieuw en de bevolking was niet vertrouwd met de gevaren.'

'De eenvoudigste manier om voorbij de draad te geraken was grenswachters om te kopen: voor wat geld of een hesp verklapten ze welke draden onder spanning stonden. Of ze schakelden de stroom even uit. Kregen ze geen medewerking, dan zat er voor de kandidaat-vluchtelingen niets anders op dan hun leven te wagen.'

'In het begin probeerden ze dat vooral met greppels onder de draad of met dubbele ladders over de draad. Of ze waagden het zelfs als polsstokspringers. Nog anderen gooiden een koperen draad tegen de versperring, waarvan de uiteinden in een emmer water hingen om een kortsluiting te veroorzaken.'

'Gaandeweg knutselden de grensgangers eenvoudige constructies in elkaar die het risico op elektrocutie sterk verminderden. Een houten raam bijvoorbeeld, dat ze tussen de draden spanden en waar ze dan doorheen kropen. Of een houten fietsvelg of een ton die ze tussen of onder de draden klemden. Anderen bonden zelfs porseleinen borden onder de knieën en de ellebogen om zo - goed geïsoleerd - onder de draadversperring te kruipen.

'Sommige waaghalzen - de zogenaamde passeurs - waren zeer bedreven in die gevaarlijke sport en brachten tegen betaling meermaals per dag mensen, boodschappen of smokkelwaar over. De Duitsers waren trouwens ook niet van gisteren: ze wisten goed genoeg dat je geen ladders, dekens of tonnen nodig had om het veld te bewerken. Wie in de buurt van de versperring kwam met dat gerei, werd zonder pardon neergeschoten.'

'Ook het dragen van gummilaarzen was verboden, want tegen het einde van de oorlog was men er achter gekomen dat rubber een perfecte isolator was.'

Het laatste slachtoffer van de draad viel wellicht daags na de wapenstilstand op 12 november 1918. Landbouwerszoon Jan Van Looveren kon niet vlug genoeg thuis zijn om zijn ouders het goeie nieuws te melden dat hij in Nederland een boerderij gekocht had. Het gerucht ging toen al dat de versperring niet langer onder spanning stond, en dat werd Van Looveren noodlottig.

Professor Vanneste: 'Enkele weken na de wapenstilstand bleef er van de afsluiting weinig meer over. Het materiaal werd door de gemeentebesturen verkocht, door de landbouwers ingepikt om hun weiden af te palen, of door de bevolking op brandstapels gegooid. Maar wie goed zoekt kan nog altijd restanten vinden: schalies van de daken van de schakelhuisjes, scherven porselein van de isolatoren en stukken hout met kogelgaten.'

Stukje IJzeren Gordijn herdenkt 1500 doden - Gemeente bepaalt eerstdaags locatie 'Den Draad'

BOEKHOUTE - De gemeente heeft zes locaties bepaald voor het terugplaatsen van een stukje 'Dodendraad', de elektrische versperring die tijdens de Eerste Wereldoorlog ons land van Nederland scheidde. De beslissing valt de komende weken.

Verzetsleden, buurtbewoners, spionnen en boodschappers: tijdens de Eerste Wereldoorlog staken elke dag honderden mensen de grens over. Om die bewegingen tegen te gaan, trokken de Duitsers in 1915 van Vaals tot Cadzand een 180 kilometer lang IJzeren Gordijn op dat onder hoogspanning werd gezet. Wie het waagde de Belgisch-Nederlandse grens over te steken, riskeerde zijn leven. Naar schatting 1.000 tot 1.500 mensen vonden de dood aan Den Draad, ook in deelgemeente Boekhoute.

Van de oorspronkelijke versperring blijft niets meer over. De gemeente wil rond dat stukje minder bekend oorlogsverleden gaan werken en daarom de draad voor een stuk terugplaatsen. Naast een stukje Dodendraad en een schalkhuisje komt er ook een kunstwerk, dankzij het Meetjeslandse cultuuroverlegorgaan Comeet.

Het project wordt de komende weken helemaal concreet. 'Eerst moest de locatie bepaald worden', zegt schepen van Cultuur Dominique Buysse (SP.A).

'Daarbij moesten we met verschillende zaken rekening houden: met de bereikbaarheid, maar de locatie moet ook aansluiten bij de inhoud en komen waar de draad vroeger gestaan heeft. We hebben zes mogelijke locaties bepaald op de grens met Nederland. Volgende week of de week nadien wordt de knoop doorgehakt. We moeten kiezen uit gemeentegrond of ruimte die eigendom is van de polder of een privé-persoon, al beseffen we ook wel dat we het project sneller kunnen realiseren als het om gemeente-eigendom gaat.'

Buysse verwacht dat eerst het kunstwerk verschijnt; eind 2009-begin 2010 is Den Draad terug.

© http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=mt22ecn0

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

Meierijsche Courant, Dinsdag 2 Januari 1917.
Valkenswaard. Heden is aan den electrischen draad nabij Achel met smokkelen den jongeling W. v. Asten alhier dood gebleven. Zijn lijk is door de Duitschers van den draad verwijderd en in een huisje gelegd.

Meierijsche Courant, Dinsdag 30 Januari 1917.
Borkel en Schaft. Het was in den nacht van Vrijdag op Zaterdag dat een clubje van 6 a 7 personen met zwaar beladen vrachten alhier grenswaarts togen om hunne smokkelwaar in klinkende specie aan de Duitschers om te zetten. Nog eenige honderden meters hadden zij af te leggen en dan konden zij zich in eene groote winst verheugen, hadden niet onze wakkere militaire hulpkomiezen hen den weg versperd.
Zakken met smokkelwaar rolden over den grond en een ieder nam ijlings in de duisternis de vlucht; doch een tweetal een Belg en een Duitscher werd gearresteerd en alhier voorloopig in den amigo gestopt. De smokkelwaar, bestaande uit een groote partij kaarsen, zeep, plantenvet en margarine, werd in beslag genomen. De smokkelhandel wordt alhier nog op niet geringe schaal voortgezet waarmede zooveel geld is te verdienen dat het de sterksten zoude doen wankelen.

Meierijsche Courant, Dinsdag 13 Maart 1917.
Valkenswaard. Aan de grens is het lijk gevonden van een circa 40-jarigen Feldwebel, die door den electrischen draad was gedood. Het lijk was geheel verkoold.

Meierijsche Courant, Donderdag 10 mei 1917.

Valkenswaard. Gisteren zijn wederom verschillende Belgen alhier aangekomen. Op de vraag hoe zij er door zijn gekomen antwoorden zij dat ze niemand verraden.

Meierijsche Courant, Dinsdag 29 Mei 1917.
Borkel en Schaft. Een tegenvallertje was het voorzeker voor een tweetal militairen van de grenswacht aan de Abdij, die in den vroegen Zaterdagmorgen op de kloosterhoeve ongevraagd zich een partijtje spek toeeigenden met het doel hetzelve aan de Duitsche wachten te verkoopen. Hunne beraamde plannen vielen in duigen toen de wachtcommandant hen arresteerde, zoodat een welverdiende straf hun te wachten staat.
- Vooral ’s Zondags heerscht hier aan de uitgangspoort der draadversperring ’n gezellig verkeer; men ziet daar vrienden en kennissen, bloedverwanten, ouders en kinderen hun wederzijdsche groeten overbrengen. De Duitschers zijn in deze zeer genaakbaar, zoowel voor Belgen als Hollanders. Een Duitsch commandant, goed de Hollandsche-Vlaamsche taal machtig, luistert de gesprekken af, zoodat meestal maar door twee personen mag gesproken worden, overigens zijn ze zeer vriendelijk.
- Kunnen wij geloof hechten aan een Belgisch briefschrijver uit het naburig Neerpelt, dan is de toestand aldaar niet rooskleurig. Volgens schrijver liepen personen weenend langs de straten van honger en als de toestand binnenkort niet verandert, was de hongersnood dicht nabij. Moge de goede God toch spoedig een reddende uitkomst verleenen.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 22:51    Onderwerp: Reageer met quote

Meierijsche Courant, Zaterdag 2 Juni 1917.

- Mochten voor eenige weken een twaalftal Belgen vergezeld van een Duitsch deserteur het genoegen smaken alhier de grens over te steken, dezer dagen hebben wederom zeven Belgische personen een kansje gewaagd naar het neutrale Holland over te steken. De vrees van gedeporteerd te worden had hen tot dit besluit gebracht.

Meierijsche Courant, Donderdag 19 Juli 1917.
Borkel en Schaft. Een slachtoffer van den draad. Deze week is alhier aan de grens in den loop van dit jaar het derde slachtoffer gevallen door den doodelijken draad, vermoedelijk een Belg die naar Holland wilde oversteken. Een pak inhoudende eenige kleederen had hij vooraf over de versperring geworpen waarna hij schijnt gestruikeld te zijn, daar hij met zijn hoofd tegen den draad was gevallen. Het hoofd was geheel verkoold

Meierijsche Courant, Zaterdag 29 September 1917.
Borkel en Schaft. De doodelijke draad. Wederom heeft de draadversperring alhier nabij de Barriére een drietal slachtoffers geëischt, zijnde een man, vrouw en kind. ’t Is zeer treurig als men bedenkt, dat deze personen met betere vooruitzichten naar Holland wilde reizen om alzoo op den drempel van een beter tehuis het leven te moeten laten.

Meierijsche Courant, Donderdag 18 October 1917.
Borkel en Schaft. Brievensmokkelaar gedood. Meldden wij voor een paar weken dat een persoon uit Achel het leven had gelaten aan de grens aan den doodelijken draad; nader verneemt men dat Jean C. uit Achel, laatstelijk woonachtig te Geldrop, het slachtoffer is geweest. C. wist zich door den draad te werken en maakte alzoo de reis van Holland naar België. Daar hij op zijne terugreis niet luisterde naar de waarschuwing der Duitsche schildwachten werd hij doodgeschoten. Vele brieven werden op het lijk gevonden en in verband hiermede is de heele familie C. te Achel, behalve de moeder en een klein kind gevangen genomen en weggevoerd.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2009 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Meierijsche Courant, Dinsdag 23 October 1917.

- Gisteren vervoegden zich alhier 3 personen in de barak der Belgische geïnterneerden, verklarende dat zij door den electrischen draad uit België gekomen waren. Natuurlijk hadden zij trek in eenige versterkende levensmiddelen, welke hun uit vaderlandsliefde werden verstrekt. Nadat hun verschillende vragen werden gesteld over den toestand in België, kwam men tot de ontdekking dat zij niet uit België kwamen doch uit het vluchtelingenkamp te Uden en het plan hadden gehad om naar België terug te keeren. Begrijpelijkerwijze zal men hier scherpere maatregelen nemen.

Meierijsche Courant, Dinsdag 23 October 1917.
Borkel en Schaft. Drama aan de grens. Hedennacht heeft zich wederom alhier aan de grens een vreeselijk drama afgespeeld. Een tiental vluchtelingen, allen van jeugdigen leeftijd, wilde door de versperring de reis van België naar Holland aanvaarden, waarbij vier personen het leven hebben gelaten. Drie lagen aan Hollandsche en een aan Belgische zijde van den draad. Nader verneemt men nog dat een Duitsche schildwacht vermoord op zijn post is gevonden, mogelijk in verband met dit feit zijn ook zooveel menschenlevens hedennacht alhier aan de grens nabij de Bariere te betreuren, want te groote spoed is zelden goed.

© http://www.shgv.nl/KrantenArtikelen/1917.htm

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2009 22:02    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.martinherzog.net/zaun-transkript.htm
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2009 23:27    Onderwerp: Reageer met quote

Ter gelegenheid van de pas opgerakelde discussie is de WIKI aangepast met enkele bijdragen vanuit het forum: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Elektrisch_gordijn

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2009 23:55    Onderwerp: Reageer met quote

Intressant is misschien wel dat er voor het eerst wordt gesproken over zogenaamde Elektrobataillone aan het Oostfront en die mannen waren gespecialiseerd in deze materie en die later de basis zouden vormen voor het plaatsen en onderhouden van deze draad samen met het pionierskorps.

De geissoleerde kniptangen werden geleverd door de geallieerden i.v.m. spionnage werkzaamheden.Tevens stonden niet alle draaden onder spanning maar werd deze steeds om de zoveel tijd op een andere aantal draden gezet.

De huisjes waarin de Duitse wachters verbleven noemde men Schalthausposten.Deze stond onder bevel van een Streckenmeister.

De bewaking van de grensversperring werd voor het grootste gedeeltte uitgevoerd door het Landsturmbataillon Hagen.

Hier nog een veldpostkaartje met als thema de grenswacht.

Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2009 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag een bezoekje gebracht aan de reconstructie van een stukje "Dodendraad" in Zondereigen, net over de Belgisch-Nederlandse grens ten zuiden van Baarle-Hertog (en -Nassau). Reconstructie is knap gemaakt en als je de foto's uit '14-'18 ziet dan lijkt het ook heel getrouw. Het stuk beslaat zo'n 30 meter aan de ene en 5 meter aan de andere kant van de weg en is benoemd tot Vredesmonument, inclusief keurig informatiebord. Erg leuk om eens te zien na alle verhalen op dit forum te hebben gelezen.
Aardig detail voor ons was nog dat we vooraf hadden geluncht bij Café in Holland aan de Schootsenhoek in Castelré (al 100 jaar van de familie Snoeijs), zijnde een paar kilometer verderop ook ongeveer op de grens gelegen, en wat lees ik zojuist op de werkelijk geweldige site van de heemkundekring (reeds genoemd door Yvonne eerder in dit topic)? Enfin, kijk zelf maar op volgende pagina als je zin hebt: http://www.amaliavansolms.org/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=546&Itemid=85. Toch sterk he!
Enfin, hier een paar foto's van "Den Draad":

Gr P
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2009 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Bron : Kampfer an vergessenen fronten.
1931 Neufeld & Henius
Deutsche Buchverstriebstelle Berlin
Naar boven
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2009 6:35    Onderwerp: Reageer met quote

De foto aan de rechterzijde met bel is genomen in de polder van Sas van Gent aan de achterzijde van de huidige glasfabriek en de Zuid-Chemie.Op de foto staat het witte huis afgebeeld waar de directeur van de twee fabrieken toen woonde.Nu is het weer een publiekstrekker omdat het er zogenaamd spookt
Naar boven
Noel

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2009 9:25    Onderwerp: Spion gebruikte Limburgse Kempen als vluchtroute Reageer met quote

Op dinsdag 14 april om 21.40 u. kan u op CANVAS (VRT 2) een bijzondere aflevering zien uit de reeks "Verloren land". Deze aflevering gaat over een West-Vlaams spion, de grootvader van Chantal Pattyn (netmanager van Radio KLARA) die tijdens de Eerste Wereldoorlog vanuit West-Vlaanderen gevlucht is naar de Limburgse Kempen, over het Kanaal en door de draadversperring geraakte om via Nederland in Engeland terecht te komen. Professor A. Vanneste van de Universiteit Antwerpen en Chantal Pattyn reconstrueerden de hele vluchtroute. Er werden opnames gemaakt o.m. in Neerpelt (aan het Kanaal), in Hamont-Achel (aan de reconstructie van de draad op Den Ezel) en aan de grenspaal op de Schafterheide. Maar er werden ook opnames gemaakt o.a. in West-Vlaanderen en in Londen.
Tijdens de tv-reportage ontmoet Chantal Irma Leysen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog smokkelde de vader van Irma mensen over de Belgisch-Nederlandse grens. Hij werd zelfs als spion opgepakt door de Duitse bezetter.
Meer informatie vindt u op de blog van Canvas
http://multiblog.vrt.be/verlorenland/reeks-2/verloren-land-afl-2-chantal-pattyn/#more-107/
Noel

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2009 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Op de website van het Grevenbroekmuseum staan recent herontdekte foto's van De Draad, dwars door de kloostermuren van de Achelse Kluis dat gedeeltelijk over de Nederlandse grens gelegen is.
Foto's komen uit het Brusselse weekblad "l'Evénement" van 2 september 1916.

Magneet

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2009 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Noel @ 09 Apr 2009 12:42 schreef:
Op de website van het Grevenbroekmuseum staan recent herontdekte foto's van De Draad, dwars door de kloostermuren van de Achelse Kluis dat gedeeltelijk over de Nederlandse grens gelegen is.

heb jij enig idee of er op de Achelse kluis nog wo1 overblijfselen zijn? Anders moeten samen eens proberen daar binnen te komen voor wat foto's te maken ( kom zelf uit Budel Schoot )
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
A. de Koster

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2009 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Noel @ 09 Apr 2009 12:42 schreef:

Die foto's worden ook al door dhr. Vanneste gebruikt in zijn lezing.
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2009 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Heb dit gevonden over de dodendraad,staat hier nog niet bij dacht ik.

http://www.theelen.eu/~paultheelen/%5B19150606%5D%20Grenzhochspannungshindernis.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Erik de Bruin

BerichtGeplaatst: 02 Sep 2009 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

En dan bestaat er in het karrenmuseum te Essen (B) nog altijd de nabouw van een stukje van de draad, een schenking door Frits van Duijnkerke (al eerder genoemd op dit forum). Eén keer per jaar wordt hier tijdens het ambachtenweekeinde de wacht betrokken door Nederlandse en Duitse grenswachten!
Het Arsenaal

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2010 18:08    Onderwerp: Den Doodendraad Reageer met quote

In het Fort bij Edam (ligt vlak boven Amsterdam) is in een ruimte binnen een expositie ingericht over deze elektrische draadversperring.
Quote:

Quote:

Ook zijn er foto's te bewonderen van glasnegatieven die enige jaren geleden gevonden zijn. Hier worden enkele glasnegatieven tentoongesteld met een honderdtal unieke foto's.

In een andere ruimte hebben we op een professionele manier een loopgraaf nagebouwd. Compleet met een mitrailleurnest met een Schwartzlose erin en pantserplaten. Een dugout erbij en veel andere materialen zijn te bewonderen.
Deze expositie is blijvend.

Op 13 juni hebben wij in het fort een 1e Wereldoorlog evenement. Dan komt de Belgische groepering uit Fort Liezele ook. Er zijn tevens Duitse en natuurlijk Nederlandse soldaten aanwezig evanals Sufragettes. Het gehele fort en wel het gehele eilandje is in de sfeer van die tijd. Buiten worden er kampementen ingericht en binnen in het fort is alles in bedrijf; In de keuken wordt nog op een kolenfornuis gekookt; De infirmerie (ziekenboeg) is bezet, evenals de veldpost, kruitkamer, etc, etc.
adres is Fort bij Edam; Oorgat 10, 1135CR Edam.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2010 13:37    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=21699
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=16146
Mooi te zien dat er reconstructies komen.
En dat mannen als Frits van Duijnkerke gewoon onmisbaar zijn om de geschiedenis levend te houden.

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2010 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In Molenbeersel bij Kinrooi is vanochtend het herdenkingsmonument van de elektrische draad ingehuldigd. Tijdens WO I scheidde die draad het bezette België van het neutrale Nederland. De 300 km lange draad moest de vluchtelingenstroom naar Nederland een halt toe roepen.

http://www.tvl.be/nl/nieuws/2010-03-17/monument-wo1-in-kinrooi/

Naar boven
kliedermans

BerichtGeplaatst: 27 Mei 2010 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 18 Mrt 2010 21:12 schreef:
Quote:
In Molenbeersel bij Kinrooi is vanochtend het herdenkingsmonument van de elektrische draad ingehuldigd. Tijdens WO I scheidde die draad het bezette België van het neutrale Nederland. De 300 km lange draad moest de vluchtelingenstroom naar Nederland een halt toe roepen.

http://www.tvl.be/nl/nieuws/2010-03-17/monument-wo1-in-kinrooi/

Op de volgende site nog enkele foto's van "den Draad" te Molenbeersel, zal zelf ook wat foto's gaan maken en hier plaatsen.
http://hbrouns.cdenv.be/
http://kliedermans.warcemetery.eu/
Mijn Blog
http://monumenten.warcemetery.eu/
"Two Years In The Making.
Ten Minutes In The Destroying."
J.Harris
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

Ga naar: