Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Het Argonne woud, de Kaiser Tunnel,

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 18:44    Onderwerp: Het Argonne woud, de Kaiser Tunnel, Reageer met quote



De Argonne, een streek van beboste heuvels tussen de Champagne en de Maasvallei, is lang een grensgebied tussen Frankrijk en het Duitse Rijk geweest. Voor de Amerikaanse interventie in 1918 was de Argonne in 1914 en 1915 het toneel van gevechten die door de leemgrond bijzonder werden bemoeilijkt. Met de bedoeling de spoorweg Chalons - Verdun te bereiken, vallen de Duitsers in 1914 en 1915 steeds maar het bos van Grurie en de top van Haute Chevauchee aan. De strijd is speciaal verraderlijk doordat er een mijnenoorlog wordt gevoerd, hetgeen voor de soldaten zenuwtergend is. Op 26 december 1914 wordt het bataljon van Garibaldi - dat uit Italiaanse vrijwilligers bestaat - ingezet. Onderluitenant Bruno Garibaldi en een van diens broers, beiden kleinkinderen van Giuseppe Garibaldi, sneuvelen in de eerste aanvallen. In het dorp La Chalade is ter nagedachtenis van deze voor Frankrijk gevallen Italianen een monument van beeldhouwer Cappabianca opgericht. De zwaarste bestormingen vonden in juli 1915 langs de weg van de «Haute Chevauchee» plaats, een oude heirbaan op de heuvelrug van het Argonne-bos in richting Varennes aux Islettes. Daar is een gedenkteken ter ere van de soldaten uit de Argonne aangelegd. Het is het werk van architect BOLLORE en beeldhouwer Becker. Onder het voetstuk bevindt zich een massagraf.


Knekelhuis Argonne





Toen we bij de tunnel arriveerde moesten we even wachten op de gids die nog niet aanwezig was, na het roken van een beste sigaar kwam de beste man aan. Wij wilden meteen de tunnel in maar de gids gaf eerst een rondleiding door het gebied. Bij aanvang van de rondleiding vertelde hij dat hij Duits en Engels sprak maar dat bleek niet meer te zijn dan yes en Kaiser, en omdat ons Frans zeer belabberd is verstonden we dan ook maar de helft van wat hij ons vertelde. Toen hij erachter kwam dat we Nederlanders waren kon hij alleen maar driftig opmerken dat wij Kaiser Wilhelm asiel hebben gegeven. Hij vertelde dat het Argonne woud voor de oorlog een eikenbos was, het hout werd gebruikt om de tunnel te stutten en de loopgraven te versterken de rest is kapot geschoten of afgestorven door de vervuilde grond, zo'n 40 jaar heeft er niets willen groeien, ze zijn toen dennenbomen gaan planten en die bleken aardig te gedijen op de nog steeds vervuilde bodem. Na de rondleiding gingen we dan eindelijk de Kaiser Tunnel in, en ik moet zeggen het is zeer de moeite waard om die te bezoeken.



















Bouw van de Kaisertunnel


De Kaisertunnel maakt deel uit van een serie van drie tunnels die in elkaars verlengde liggen. In het noorden de Ortlieb-tunnel, in het middendeel de Kaisertunnel en in het zuiden, het dichtst bij de frontlijn gelegen, gevolgd door de Verbinding- of Bataljons tunnel.

Als eerste is de Kaisertunnel aangelegd. Met de bouw werd begonnen in november 1915 door Infanterie Regiment 173. Achtereenvolgens door het III. en het II. Bataljon van dit regiment tot aan maart 1916. Aansluitend begon in juli 1916 het I. Bataljon van het zelfde regiment met de aanleg van de Verbindingstunnel. Eind 1916 volgde nog het graven van de Ortlieb tunnel. Op het einde van de oorlog waren er ook ondergrondse oost-west verbindingen ontstaan.

De Kaisertunnel nu

De Kaisertunnel is sinds enkele jaren opengesteld voor publiek. Aan een kant is het toe te juichen dat nu ook het gewone publiek hiervan kennis kan nemen, anderzijds gaat onvermijdelijk de oorspronkelijkheid grotendeels verloren.
Ook bezorgen de gidsen ons nog al eens verrassingen met verhalen waarvan het waarheidsgehalte niet al te hoog moet worden ingeschat
Genoemd in dit verband de verwarring over wie de tunnel gebouwd heeft. Behalve het genoemde IR 173 met of zonder hulp van Pionieren, wil een andere gids ons doen geloven dat het Beierse troepen waren. Een ander punt is de naamsteen die zich boven de noordelijke ingang bevindt. Eén bron houdt het er op dat de steen tevoorschijn is gekomen bij opgravingen met een graafmachine op 2,5 meter diepte, een andere vertelt dat het een replica is die gemaakt is aan de hand van een foto.
Het kan natuurlijk ook een replica van een opgegraven steen zijn. Vertelt het ene verhaal over een elektrische installatie met 2 ventilatoren, bij een ander zijn het er maar liefst 23. Dat de Ortileb-tunnel tot aan de Kronprinzen-abris zou doorlopen is ook nogal overdreven, dat zou een tunnel van enkele kilometers betekenen. In werkelijkheid is hij honderd meter

Enkele wetenswaardigheden over de Kaisertunnel

Kenmerk van de Kaisertunnel maar ook van andere Duitse tunnels is de S-bocht die halverwege is gemaakt. Dit is niet alleen om een binnengedrongen vijand te beletten de gehele tunnel door te schieten, maar vooral om de schokgolf van een eventuele ontploffing te breken. Franse tunnels zijn over het algemeen recht.

Het werk aan de Kaisertunnel begon als puur handwerk, maar nadat later in het zuidelijke deel van de tunnel een elektrische installatie was geplaatst is er ook met boormachines gewerkt.

Watervoorziening in de tunnel was mogelijk vanuit een naburige bron in het Meurissons-dal

In het zuidelijke uiteinde van de tunnel is in een gang die afdaalt naar het westen nog altijd de vroegere doorgang naar de Verbinding- of Bataljons tunnel te zien. De verbinding is over een lengte van enkele tientallen meters ingestort.

De lengte van de hoofdtunnel is 350 meter, maar inclusief de zijtakken en de afdaling van de Verbindingstunnel is er in totaal 455 meter gang gegraven. De drie tunnels achter elkaar gerekend (Ortlieb-Kaiser- Verbindingstunnel) zorgden voor 800 meter overdekte passage voor de troepen

De steensoort waar de tunnel door is gegraven wordt "gaize" genoemd en komt op maar enkele plaatsen voor op aarde. Behalve in de Argonne nog in Japan en in Schotland. De tunnel was elke 1,5 meter voorzien van een houten portaalconstructie als ondersteuning. Elke 100 meter was er een deur die de tunnel in afsluitbare compartimenten verdeelde. Op het diepste punt is de tunnel 40 meter onder maaiveld

In het noordelijke deel van de Kaisertunnel is een hospitaal met operatiekamer ontstaan. Gewonden konden hier zeer dicht achter het front een eerste behandeling ondergaan. De ruimte is nu overeenkomstig ingericht. De bedden zijn reconstructies van de oorspronkelijke resten die in de tunnel zijn aangetroffen.

Aan de noordkant van de tunnel zijn parallel aan elkaar vier ingangen geweest. Bij het ontruimen van de tunnel in september 1918 hebben de Duitse troepen zelf de ingangen opgeblazen. Ze zijn nog altijd als verdiepingen in het terrein zichtbaar. Bij de ontruiming zijn alle installaties zoals generatoren en telefooncentrale meegenomen en hergebruikt in de Siegfriedlinie. De telefooncentrale bevond zich in een aparte ruimte op een lager niveau dan de rest van de tunnel. Deze ruimte is nu niet toegankelijk om veiligheidsredenen.

Bron Aris de Bruijn








Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Reiné



Geregistreerd op: 4-11-2006
Berichten: 9810
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend verslag + foto's. Voor mij al een soort gids. Bedankt! Laughing
_________________
Did you imagine the final sound as a gun
(Porcupine Tree)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 19:22    Onderwerp: Reageer met quote

r3slotboom @ 29 Mrt 2007 20:19 schreef:
Schitterend verslag + foto's. Voor mij al een soort gids. Bedankt! Laughing


Graag gedaan Oosterheem Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Frontschwein



Geregistreerd op: 9-5-2006
Berichten: 139

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag, bedankt.Ben er vorig jaar geweest, de boel was toen dicht.
We waren ook behoorlijk afgepeigert na een complete middag struinen door het Argonnerwald o.l.v. een toevallig ontmoette Franse gids.Ben 30 jaar jonger dan de beste man maar kon hem nauwelijks bijhouden in het loodzware terrein.Was wel een onvergetelijke ervaring.

Overigens zijn Duitse vrijwilligers bezig met de restauratie van de Bataillons/Eberttunnel.http://www.argonnerwald.de/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
gvdbor



Geregistreerd op: 19-7-2005
Berichten: 1346
Woonplaats: Ermelo

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

herkenbaar verhaal. Wij waren er in 2005 en hadden waarschijnlijk dezelfde gids. Die sprak inderdaad ook Engels en Duits, DWZ, Nineteen seventeen en Neunzehnsiebzehn wist hij te zeggen, verder heb ik niets engels of duits gehoord.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.cossee.herejezus.nl/verdun2005.html

Hier het hele verslag nogmaals Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Harlie



Geregistreerd op: 30-3-2006
Berichten: 66
Woonplaats: Apeldoorn

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verslag cossee en mooie foto's. Niet alleen bovengronds is veel te zien, getuige je foto's ook onder de grond.

John
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Andriessen



Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 785
Woonplaats: Akersloot gem.Castricum

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Het zijn mooie fogto's en een goed verhaal maar ik ben vele malen in de tunnel geweest ver vóór hij werd geexploiteerd en ik kan jullie verzekeren dat alles wat er nu in staat aan spullen, daar niet vandaan komen. De tunnel was, op wat oude rollen prikkeldraad na, destijds geheel leeg. Je kon er in door een gat in de grond, ca 2 meter diep en kwam dan aan de voorkant in de tunnel. Het mooie hek, de houten wanden etc.etc. was er toen nog niet en is pas recent aangebracht.
_________________
bezoek ook onze website www.ssew.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Andriessen @ 29 Mrt 2007 22:30 schreef:
Het zijn mooie fogto's en een goed verhaal maar ik ben vele malen in de tunnel geweest ver vóór hij werd geexploiteerd en ik kan jullie verzekeren dat alles wat er nu in staat aan spullen, daar niet vandaan komen. De tunnel was, op wat oude rollen prikkeldraad na, destijds geheel leeg. Je kon er in door een gat in de grond, ca 2 meter diep en kwam dan aan de voorkant in de tunnel. Het mooie hek, de houten wanden etc.etc. was er toen nog niet en is pas recent aangebracht.


Dat geloof ik direct, fort Douaumont is aan de buitenkant ook verbouwd.
Ik neem aan dat aan de tunnel zelf niet veel veranderd is ( hoop ik)
Zijn er nog oude foto's van de tunnel voor dat deze geexploiteerd werd???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2007 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 29 Mrt 2007 23:39 schreef:
Andriessen @ 29 Mrt 2007 22:30 schreef:
Het zijn mooie fogto's en een goed verhaal maar ik ben vele malen in de tunnel geweest ver vóór hij werd geexploiteerd en ik kan jullie verzekeren dat alles wat er nu in staat aan spullen, daar niet vandaan komen. De tunnel was, op wat oude rollen prikkeldraad na, destijds geheel leeg. Je kon er in door een gat in de grond, ca 2 meter diep en kwam dan aan de voorkant in de tunnel. Het mooie hek, de houten wanden etc.etc. was er toen nog niet en is pas recent aangebracht.


Dat geloof ik direct, fort Douaumont is aan de buitenkant ook verbouwd.
Ik neem aan dat aan de tunnel zelf niet veel veranderd is ( hoop ik)
Zijn er nog oude foto's van de tunnel voor dat deze geexploiteerd werd???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Andriessen



Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 785
Woonplaats: Akersloot gem.Castricum

BerichtGeplaatst: 31 Mrt 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

De oude tunnel was, op wat ijzerrommel na, geheel leeg. De wandbekleding was er niet en in de gangen liepen aan weerszijden gleuven, waarschijnlijk voor de afwatering.
Toen wij er met een tv-ploeg kwamen (twee vandaaag) bij de opening van de tunnel door de stichting die de tunnel exploiteerd, was dat een grote teleurstelling. Er was een mooie deur, er was felle neonverlichting en op de grond ijzerren roosters. Het was zo'n teleurstelling dat we de tvploeg niet kondern ovehalen hier te filmen. We waren eerder in de tunnels van Vauquis geweest en die zijn natuurlijk veel origineler. Daarna ben ik nooit meer in de keizertunnel geweest.
We kropen zo'n 20 jaar geleden in elke tunnel die we vonden. ook in de tunnels van Vauqois kwamen we al nog voor dat de Argonnen vereniging daar was begonnen.
_________________
bezoek ook onze website www.ssew.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13329

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2007 0:58    Onderwerp: Reageer met quote

Andriessen @ 31 Mrt 2007 22:56 schreef:
Toen wij er met een tv-ploeg kwamen (twee vandaaag) bij de opening van de tunnel door de stichting die de tunnel exploiteerd, was dat een grote teleurstelling.


Het is maar hoe je het bekijkt... We werden toen ontvangen door een dame in een strak mantelpakje op sexy rode pumps met véél te hoge hakken. Dat was geen gezicht op dat modderpad voor de tunnel en had zeker komische waarde.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Andriessen



Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 785
Woonplaats: Akersloot gem.Castricum

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2007 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
Jij had natuurlijk weer alleen oog voor die sexie hoge rode hakken terwijl wij op zoek waren naar gasgranaten!!!!
_________________
bezoek ook onze website www.ssew.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13329

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2007 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Kwestie van prioriteiten stellen...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ironmarc



Geregistreerd op: 27-2-2005
Berichten: 537
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2007 11:59    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verslag!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2007 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Zijn er nog oude foto's van de tunnel voor dat deze geexploiteerd werd???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2007 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 06 Apr 2007 22:11 schreef:
Zijn er nog oude foto's van de tunnel voor dat deze geexploiteerd werd???


Nog een keer onder de aandacht Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2007 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 06 Apr 2007 22:11 schreef:
Zijn er nog oude foto's van de tunnel voor dat deze geexploiteerd werd???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 746
Woonplaats: Assebroek (Brugge)

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2007 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals bijna iedere tunnel of kazerne in de Argonne zag ook deze tunnel voor de exploitatie er niet spectaculair uit. Meestal zijn ze leeg, de meeste terugkerende restanten zijn flessen, neergevallen houtbekleding (eventueel met teerpapier), hier en daar wat resten van een kacheltje, verluchtingsbuizen en de gewoonlijke fauna en flora. Enkel die tunnels die sinds 1918-1919 dicht zijn kunnen perspectieven bieden, en dan nog... Een mooi ingevette MG zal je niet meer aantreffen...
Door de specifieke unieke ondergrond (de "gaize") was dit wel ideaal gebied om ondergrondse systemen uit te bouwen. Die gaize zorgt er ook voor dat vandaag veel nog bewaard is.
_________________
In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spijks



Geregistreerd op: 9-8-2007
Berichten: 15

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2007 12:39    Onderwerp: Inrichting Kaiser Tunnel Reageer met quote

Ter info

Alle spullen die je ziet als aankleding van de Kaiser Tunnel is afkomstig uit de collectie van Jean Paul de Vries van het Romange '14 - '18 Museum te Romange.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
etappe gent



Geregistreerd op: 30-5-2007
Berichten: 1003
Woonplaats: Gent

BerichtGeplaatst: 06 Sep 2007 15:45    Onderwerp: Reageer met quote

ter info : de alu gamellen en alu boutheon op de tafel zijn van wo2 of zelfs erna.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 06 Apr 2007 21:11 schreef:
Zijn er nog oude foto's van de tunnel voor dat deze geexploiteerd werd???
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 746
Woonplaats: Assebroek (Brugge)

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Binnenopname's van tunnels en andere ondergrondse installaties zijn zelden. Voor de Argonne zelf (ik reken dan Vauquois niet mee) zijn mij geen geannoteerde foto's bekend, zowel van officiële zijde als uit privé-collecties. Wel af en toe een beeld van een geëxploiteerde mijntrechter. Van Franse zijde zijn er een paar schaarse beelden.
Om een indruk te krijgen van deze ondergrondse installaties zijn er een aantal foto's beschikbaar in het boek "In Stellung nach Vauquois" van A. Buchner. Dit is een verwerking van het dagboek van pionier H. Hoppe. Het boek is echter uitgeput.
Daarbij zijn sommige tunnels quasi niet veranderd (buiten de houten bekleding af en toe en de aanwezigheid van looproosters, ventilatiebuizen, enz...), dus een goeie aktuele opname van een "niet-gerestaureerde" tunnel, in een sepia kleedje, geeft ergens dezelfde indruk.
_________________
In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45457

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 29 Dec 2007 20:10 schreef:
cossee @ 06 Apr 2007 21:11 schreef:
Zijn er nog oude foto's van de tunnel voor dat deze geexploiteerd werd???


http://www.chez.com/argonne19141918/html/photos%20du%20terrain%20aujourd'hui%20-%20Kaiser%20Tunnel%20partie%201.htm

?
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mudra



Geregistreerd op: 16-3-2006
Berichten: 746
Woonplaats: Assebroek (Brugge)

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2007 22:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je voor deze link.
Ik zat even op een andere denkpiste blijkbaar...
Maar het is complementair...
_________________
In den Argonnen
weinen im Wind
die toten Seelen,
die nicht mehr sind.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Luc Klaps



Geregistreerd op: 26-9-2007
Berichten: 985
Woonplaats: Genk

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 19:05    Onderwerp: De Kaisertunnel Reageer met quote

De strijd van de Argonne

De Kaisertunnel


Eind 1915 is het tijdperk van bovengrondse aanvallen in de Argonne afgelopen en begint de oorlog onder de grond. Ten behoeve van het vervoer tussen het front en de achterhoede wordt voor het principe van verbindingstunnels gekozen. Er worden vervolgens 11 tunnels aan Duitse zijde en 13 tunnels aan Franse zijde gegraven. Van eind november 1915 tot februari-maart 1916 wordt de Kaisertunnel gegraven door Pruisische infanteristen. De hoofdtunnel is 350 meter lang en meet met de zijgangen 455 meter. Hij deed dienst als verbindingstunnel tussen het ravijn van Meurissons en het front. Deze tunnel zou meer dan twee jaar worden gebruikt. Op 24 septmeber 1918 halen de Duitsers alle materieel weg uit de tunnel, voordat ze alle gangen opblazen. De in de 'gaize' (steensoort uit de Argonne) gegraven Kaisertunnel is het intact gelaten gedeelte van de ondergrondse bouwwerken die door de Fransen en de Duitsers zijn uitgevoerd. Tegenwoordig zijn er nog tal van overblijfselen van de inrichting (ziekenhuis voor eerste hulp met operatieblok, telefooncentrale, elektriciteitscentrale,...) te zien.

Bron:
Meuse mémoire 14-18
www.meuse.fr
http://www.verdun.nl/dossier%20kaisertunnel.htm
http://eerstewereldoorlog.songerie.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=115
http://www.verdun14-18.de/pages/ge/Sehenswertes_Argonnen.htm

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2008 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hier een link met een verhaal over de tunnel Bron Luc klaps.

http://eerstewereldoorlog.songerie.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=115
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1524

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2008 17:39    Onderwerp: Reageer met quote

Kaisertunnel
De Kaisertunnel
Zo'n 4 uur wandelen of 20 minuten rijden onze Chambres d'hôtes ligt de Kaisertunnel. De Kaisertunnel, gegraven in de
Eerste Wereldoorlog, is de enige tunnel in het Argonner bos die is opengesteld voor het publiek.
Duitse offensieven in de Argonne, september 1915
In september 1915 hebben de Duitse troepen de laatste offensieven in de Argonne gevoerd om de frontlijn recht te
trekken en een strategisch gunstige positie te verkrijgen. Aan de westkant van de Argonne werden op 8 september 1915
de frontbogen bij het Werk Marie Thérèse en hoogte 213 tenietgedaan. Aan de oostkant waren er op 27 september de
gevechten op la Fille Morte, hoogte 285 en de Haute Chevauchée.
Na deze frontcorrecties had het Duitse opperbevel vanaf oktober 1915 geen offensieve intenties meer, en men ging over
tot het versterken van de bereikte posities. Door de verkorting van de frontlijn konden aanzienlijke troependelen van het
front vrijgemaakt worden die vervolgens naar de Champagne werden gestuurd om daar de Franse offensieven te helpen
blokkeren.
Op deze kaart uit de Eerste Wereldoorlog is mooi te zien hoe de frontlijn zich tot september 1915 ontwikkelde. De open
blauwe lijn is de frontlijn van voor september. De dichte blauwe lijn is de frontlijn na de Duitse aanvallen op 8 en 27
september 1915. Deze situatie bleef in stand tot september 1918. In rood is het samenstel van Ortlieb-, Kaiser- en
Verbindungstunnel aangegeven.
De strategische positie in de Argonne was voor de Duitsers over het algemeen beter dan van de Fransen, vooral in het
westen waar ze de Franse stellingen in het Biesme-dal overzagen. En vanaf la Fille Morte en Bolante had men zicht in
het Courte Chausses-dal. In het oosten echter was het doel niet helemaal bereikt, de Haute Chevauchée is in de Eerste
Wereldoorlog nooit helemaal in Duits bezit gekomen. Omdat de linies erg dicht bij elkaar lagen ontwikkelde zich hier een
heftige mijnenoorlog.
Tunnels in de Argonne
De Fransen hadden nog steeds zicht in het zuidelijke deel van het Meurissons-dal en daarom moesten de Duitse
troepen verder terug worden ondergebracht. Dit was waarschijnlijk de reden voor de bouw van de Kaisertunnel. Een
tunnel noord-zuid gesitueerd op deze plaats kon een veilige overtocht voor de Duitse troepen waarborgen.
Zowel Duitsers als Fransen hebben op deze wijze en met dit doel vele tunnels aangelegd in de Argonne. Sommige
bronnen spreken van 11 Duitse en 13 Franse tunnels. Variërend van kleine tunneltjes die toegang gaven aan een
netwerk van mijngangen tot aan een enorm ondergronds complex als de Franse Lecomte-tunnel. Het merendeel van de
tunnels is nu niet meer toegankelijk, en de Kaisertunnel is de enige die is opengesteld voor het publiek. Bouw van de
Kaisertunnel
De Kaisertunnel maakt deel uit van een serie van drie tunnels die in elkaars verlengde liggen. In het noorden de Ortliebtunnel,
in het middendeel de Kaisertunnel en in het zuiden, het dichtst bij de frontlijn gelegen, gevolgd door de
Verbindungs- of Bataillonstunnel.
Als eerste is de Kaisertunnel aangelegd. Met de bouw werd begonnen in november 1915 door Infanterie Regiment 173.
Achtereenvolgens door het IIIe en het IIe Bataillon van dit regiment tot aan maart 1916. Aansluitend begon in juli 1916
het Ie Bataillon van het zelfde regiment met de aanleg van de Verbindungstunnel. Eind 1916 volgde nog het graven van
de Ortlieb tunnel. Op het einde van de Eerste Wereldoorlog waren er ook ondergrondse Oost-West verbindingen
ontstaan.
De steensoort waar de tunnel door is gegraven wordt "gaize" genoemd en komt op maar enkele plaatsen voor op aarde.
Behalve in de Argonne nog in Japan en in Schotland. De tunnel was elke 1,5 meter voorzien van een houten
portaalconstructie als ondersteuning. Elke 100 meter was er een deur die de tunnel in afsluitbare compartimenten
verdeelde. Op het diepste punt is de tunnel 40 meter onder het maaiveld.
Chambres d'hôtes 'La Songerie' - Slapen in een voormalig hospitaal uit de Eerste Wereldoorlog
http://eerstewereldoorlog.songerie.com Powered by Joomla! Gegenereerd op: 29 December, 2008, 17:35
In het noordelijke deel van de Kaisertunnel is een hospitaal met operatiekamer ontstaan. Gewonden konden hier zeer
dicht achter het front een eerste behandeling ondergaan. De ruimte is nu ingericht met oude materialen en poppen om
een voorstelling te maken van het hospitaal van toen. Deze inrichting is verzorgd door Jean Paul de Vries van het
museum Romagne '14-'18.
De originele bedden (van hout) zijn in de loop der jaren weggerot. De bedden die er nu staan, zijn reconstructies van de
oorspronkelijke resten die in de tunnel zijn aangetroffen.
Aan de noordkant van de tunnel zijn parallel aan elkaar vier ingangen geweest. Bij het ontruimen van de tunnel in
september 1918 hebben de Duitse troepen zelf de ingangen opgeblazen. Ze zijn nog altijd als verdiepingen in het terrein
zichtbaar. Bij de ontruiming zijn alle installaties zoals generatoren en telefooncentrale meegenomen en hergebruikt in de
Siegfriedlinie. De telefooncentrale bevond zich in een aparte ruimte op een lager niveau dan de rest van de tunnel. Deze
ruimte is nu niet toegankelijk om veiligheidsredenen.
Het jaar 1915
Voor de soldaten die gelegerd waren in de Argonne, was dit het zwaarste jaar. Het doel van de Duitse troepen was het
bereiken van de spoorwegen van Châlons, Sainte Ménehould en Verdun. Vervolgens zouden ze de huidige RN3, die
Chambres d'hôtes 'La Songerie' - Slapen in een voormalig hospitaal uit de Eerste Wereldoorlog
http://eerstewereldoorlog.songerie.com Powered by Joomla! Gegenereerd op: 29 December, 2008, 17:35
verschillende plaatsen met elkaar verbond, af te snijden om zo door de frontlinies van de Argonne te kunnen breken.
Voor de eerste keer in de Eerste Wereldoorlog gebruikte generaal Von Mudra, commandant van het 16e leger,
vlammenwerpers.
Aanval na aanval volgde en de verliezen waren enorm. Door de mijnenoorlog hebben 150.000 Duitsers, 150.000
Fransen en 52.800 Amerikanen het leven verloren. Een groot deel van de Amerikaanse soldaten (14.800) liggen
begraven op de begraafplaats van Romagne sous Montfaucon, wat het grootste Amerikaanse kerkhof van de twee
wereldoorlogen in Europa is.
De Amerikaanse aanval
Op 24 september 1918 trokken de Duitsers zich terug uit de Kaiser Tunnel met medeneming van 2 elektrische
generatoren, 23 ventilatoren, hun telefoon verbindingsbord en hun reparatiespullen. Ze verhuisden alles naar achter hun
verdedigingslinie ‘Hindenburg’ in het noorden.
Op 25 september blies één enkele explosie alle 10 de uitgangen van de Kaiser Tunnel op. Dit veroorzaakte een enorme
landverschuiving (500 m3 rommel/ modder is later verwijderd). Op 26 september vielen de Amerikanen aan, te beginnen
met de Haute Chevauchee.
Onder de Amerikaanse troepen was ook de toekomstig president Harry Truman, toen aanvoerder van een ´battery of
cannons´; Patton was toen Luitenant Kolonel en vocht in Montfaucon; Bradley was Generaal tegen het einde van de
Tweede Wereldoorlog. Er waren zelfs toekomstige beroemde schrijvers te vinden: Julien Green en John Dos Passos.
Gabriel d’Annunzio schreef een sidderende beschrijving van de Argonne.
Het slagveld van de Argonne met zijn netwerk aan loopgraven en tunnels viel voor 80 jaar in slaap en nu komt het
langzaam weer naar boven uit de modder.
De Kaisertunnel nu
De tunnel is in een relatief goede staat van onderhoud. Alleen de uitgangen en het hospitaal moest opnieuw verstevigd
worden. Doordat het dicht bij de ‘Haute Chevauchee’ is gelegen, is de tunnel vrij gemakkelijk bereikbaar.
De tunnel is een deel van een beschermd gebied rondom het Ossuarium.
De Kaisertunnel is sinds enkele jaren opengesteld voor publiek. Aan een kant is het toe te juichen dat nu ook het
gewone publiek hiervan kennis kan nemen, anderzijds gaat onvermijdelijk de oorspronkelijkheid grotendeels verloren.
Ook bezorgen de gidsen ons nog al eens verrassingen met verhalen waarvan het waarheidsgehalte niet al te hoog moet
worden ingeschat
Genoemd in dit verband de verwarring over wie de tunnel gebouwd heeft. Behalve het genoemde IR 173 met of zonder
hulp van Pioniere, wil een andere gids ons doen geloven dat het Beierse troepen waren. Een ander punt is de
naamsteen die zich boven de noordelijke ingang bevindt. Eén bron houdt het er op dat de steen tevoorschijn is gekomen
bij opgravingen met een graafmachine op 2,5 meter diepte, een andere vertelt dat het een replica is die gemaakt is aan
de hand van een foto.
Het kan natuurlijk ook een replica van een opgegraven steen zijn. Vertelt het ene verhaal over een elektrische installatie
met 2 ventilatoren, bij een ander zijn het er maar liefst 23. Dat de Ortlieb-tunnel tot aan de Abri van de Kronprinz zou
doorlopen is ook nogal overdreven, dat zou een tunnel van enkele kilometers betekenen. In werkelijkheid is hij honderd
meter.
De kroonprins, de oudste zoon van de Duitse koning en opvolger in lijn, bezocht in de Eerste Wereldoorlog de Kaiser
Tunnel wel twee maal als aanvoerder van het vijfde regiment van het Duitse leger dat gelegerd was in de Argonne.
Enkele wetenswaardigheden over de Kaisertunnel
Kenmerk van de Kaisertunnel maar ook van andere Duitse tunnels is de S-bocht die halverwege is gemaakt. Dit is niet
alleen om een binnengedrongen vijand te beletten de gehele tunnel door te schieten, maar vooral om de schokgolf van
een eventuele ontploffing te breken. Franse tunnels zijn over het algemeen recht.
De Franse bombardementen waren hevig. De tunnel zou hierdoor beschadigd kunnen raken en in kunnen storten. Om
dit te voorkomen, werd elke 1.5 meter een versteviging geplaatst. De gaten hiervoor zijn nog steeds te zien. De tunnel
kon met minimaal 3 deuren afgesloten worden. Deze deuren werden iedere 100 meter gebouwd.
Het werk aan de Kaisertunnel begon als puur handwerk, maar nadat later in het zuidelijke deel van de tunnel een
elektrische installatie was geplaatst is er ook met boormachines gewerkt.
Chambres d'hôtes 'La Songerie' - Slapen in een voormalig hospitaal uit de Eerste Wereldoorlog
http://eerstewereldoorlog.songerie.com Powered by Joomla! Gegenereerd op: 29 December, 2008, 17:35
Watervoorziening in de tunnel was mogelijk vanuit een naburige bron in het Meurissons-dal. Het water stroomt er vrij
snel en het water werd gekanaliseerd naar een put in de buurt van de bron.
In het zuidelijke uiteinde van de tunnel is in een gang die afdaalt naar het westen nog altijd de vroegere doorgang naar
de Verbindungs- of Bataillonstunnel te zien. De verbinding is over een lengte van enkele tientallen meters ingestort.
De lengte van de hoofdtunnel is 350 meter, maar inclusief de zijtakken en de afdaling vaan de Verbindungstunnel is er in
totaal 455 meter gang gegraven. De drie tunnels achter elkaar gerekend (Ortlieb-Kaiser-Verbindungstunnel) zorgden
voor 800 meter overdekte passage voor de troepen.
De inhammen die zich bevinden aan ieder uiteinde van de gangen werden gebouwd om explosieven het bergen. Deze
explosieven konden tot ontploffen worden gebracht in geval van een aanval door de Fransen.
Een ventilatieschaft zorgde voor de afvoer van rook (de ziekenhuiskamer was de enige kamer die verwarmd kon worden).
De ondergrondse ruimte die nog bestaat is waarschijnlijk een ontspanningsruimte geweest. De muren waren bedekt met
metalen schilden die iets afliepen. Op deze manier kon men ook het lekkende water opvangen in een reservoir
dat halverwege is gemaakt.
De Kaisertunnel, een fascinerend stuk geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog op 20 minuten van onze Chambres
d'hôtes.
Chambres d'hôtes 'La Songerie' - Slapen in een voormalig hospitaal uit de Eerste Wereldoorlog
http://eerstewereldoorlog.songerie.com Powered by Joomla! Gegenereerd op: 29 December, 2008, 17:35

bron http://eerstewereldoorlog.songerie.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=115
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group