Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De tank van de Povere leute

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's BelgiŽ 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rikkepie

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2007 12:51    Onderwerp: De tank van de Povere leute Reageer met quote

Bij deze wil ik nu eens ode brengen aan de echte en onvervalste grondwerkers en seizoen arbeiders dit wil zeggen de mannen die in de jaren na de tweede wereldoorlog actief waren hier in de Ieperboog , en ik heb het geluk nog zo iemand in de familie te mogen hebben zijn naam Louis Callemijn 86 jaren jong en hij is mijn grootvader en geestelijk nog in top conditie , als jong ventje woonde hij op het gehught de Westhoek gelegen tussen Zonnebeke en Ieper dus met zijn gat op de groote oorlog ,ooit vertelde hij me dat ze soms enorme risico s namen door met allerhande achtegebleven oorlogstuig te spelen en dat was er in de jaren dertig natuurlijk nog overvloedig aanwezig en in perfecte staat , zo vertelde hij me dat ze soms tot drie vier geweren bij elkaar vonden op een en de zelfde plaats , waren het Lee Enfields dan sloegen ze gewoon het geweer stuk om zo de schouderplaat en oliepotje te kunnen bemachtigen want dat bestond uit koper en dat was geld waard , in die tijd leerde hij ook diepgronden en dat deden ze allemaal ,al wie een beetje met de spade overweg kon was diepgronder natuurlijk moest er eerst een overeenkomst gesloten worden met de plaatselijke landbouwer en soms eiste hij dan een deel van de gevonden buit op , in de jaren 50tig en 60tig was Louis werkzaam bij een onderneming die ondergrondse waterleidingen plaatste en meestal gebeurde dit werk meestal met de hand dus met spade,schop en pios dit laatste werktuig was ankervormig met in het midden een houten steel en die werd dan gebruikt om harde lagen los te kappen , zo was hij ook aan het werk langs de menin road het stuk van aan de feestzaal de Canada tot over Bellewaerde , hij vertelde me dat ze per dag tweemaal meer verdienden met hun gevonden buit dan met hun gewoon loon , hij was ook werkzaam langs de baan Ieper - Zonnebeke en dat ook voor de waterleidings uitbreiding toen ze echter ter hoogte van cafť de Povere Leute kwamen stoten ze op een onbekend groot ijzeren gevaarte door dat het object in de weg zat werd besloten om de sleuf te verleggen , tijdens de middag pauze besloot Louis en nog een paar andere grondwerkers om toch maar iets meer van dat ijzeren gevaarte te weten te komen koortsachtig werd er in snel tempo gewerkt en na een half uur hadden ze al een flink stuk blootgelegd en tot hun grote verbazing bleek het een britse tank te zijn , met pijn in het hart moesten ze echter terug naar het echte werk en verdween de tank terug onder de grond , toen die tijd bestonden er nauwelijks graafmachines en vond men dat er te veel tijd ging overgaan om het zware gedrocht aan de opervlakte te krijgen dus de tank zit er voor zover ik weet nog altijd , onlangs vroeg ik hem nog naar dat rare voorval maar telkens vertelt hij me het zelfde verhaal dus neem ik aan dat het mischien toch wel waar is en dat hij daar nog steeds is de tank van de Povere leute .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
abn

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2007 15:32    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie geschiedenis, rikkepie. Schitterende naam voor een cafe ook, bestaat de 'Povere Leute' nog ?
Het woord dat je zocht voor pios (of pioche) is houweel Wink

bert.
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo abn311 , het cafe de povere leute bestaat al lang niet meer , nu staat er op dezelfde plaats een mooie villa en die is verre van pover , pios is het dialect woord voor het inderdaad deftiger houweel .
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's BelgiŽ 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: