Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Slag om Diksmuide en de Franse Fusiliers Marins .
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2007 22:35    Onderwerp: De Slag om Diksmuide en de Franse Fusiliers Marins . Reageer met quote

Bij het verhalen van de slag bij Melle ,
Zie topic :

De Slag bij Melle 9-10 October 14

ben ik geleidelijk aan
Erg onder de indruk gekomen van de moed en opofferingsgeest
Van de Franse Brigade Fusiliers Marins , ik bezit al een tijdje
Een 3 tal boeken over hen, en het was de aanleiding die eens te lezen .
En hun verhaal/inhoud in een synthese vorm aan jullie te brengen .
Er is meer bij komen kijken, omdat het deel uit maakt van de Yzerslag
En zodoende .... is het een erg dikke boterham geworden .

Richard is zo vriendelijk mijn erg lange tekst te redigeren Smile
Tussen zijn drukke werk bezigheden door,
Waarvoor mijn dank , Hij is daarmede nog bezig
Want nadat mijn geschrijfsel onder zijn verbeterende hand gekomen is,
Ziet mijn tekst er stukken fraaier uit .

Wat komt beschouw ik als
Een soort matrix een klad , een geraamte
om met meer gegevens hun aanwezigheid aan
Het Belgisch front beter te kunnen verhalen en te begrijpen .
Dus info hieromtrend is steeds welkom .
Spelling van geografische posities heb ik niet steeds nagekeken ,
want de verfransing slaat weelderig toe in de getuigenissen .

Als je op een of andere Begraafplaats een Fusilier Marin aantreft
Sta dan even bij zijn graf stil ,en als je kan neem en foto .
Vele liggen op Charles Potyse bij Ieper .
Fusiliers Marins heb ik veel ook als FM in mijn text afgekort .

Hun verhaal zal in stukjes gepost worden

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2007 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

De Slag om Diksmuide of de geschiedenis van de Franse Fusiliers Marins gedurende de Eerste Wereldoorlog.

Die marins, meestal van Bretoense afkomst, waren de voorlopers van onze huidige commando’s of seal troepen.
Ze hebben gedurende het eerste oorlogsjaar, na eerst in Parijs de orde te hebben gehandhaafd en in Melle hun vuurdoop te hebben ondergaan, zij aan zij met de Belgen ter verdediging van de Yzerstroom gestaan.
Hun gloednieuwe vlag wapperde nadien als teken van hun aanwezigheid, totdat hun korps einde 1915 opgeheven werd, fier gedurende de rest van het konflikt, op met bloed verworven posities in de Yzervlakte .
De marins die hebben de Duitser flink lik op stuk gegeven. De gehele Brigade Fusiliers Marins is er in gebleven: na 16 maanden aan het Yzerfront was er bijna niemand meer over van de FM, maar ze hadden wel een meervoud aan Duitsers met zich mee de heldendood in genomen .

Pendant les seize mois que la brigade a passés au front des armées, elle a perdu,
en tués, blessés ou disparus, 172 officiers, 346 officiers mariniers et environ 6.000 quartiers maîtres et marins,
soit la totalité de son effectif normal

Admiral RONARC’H

Graag had ik wat meer Duitse bronnen willen raadplegen , maar vreemd genoeg is er weinig over hen te vinden (Johan, Richard of aok4 misschien?), net alsof men ieder bloedig treffen en nederlaag van de FM wil verzwijgen. Ze brachten de Duitsers vele ‘Langemarken’ toe; veel erg jonge Duitse soldaten, kinderregimenten sneuvelden, onder het felle verweer der FM. Over het lot van de kindsoldaten hebben de Duitsers de mythe van Langemark laten ontstaan. Soldaten sneuvelden er terwijl ze het Deutschlandlied zongen. Maar het was niet alleen in Langemark dat zoiets gebeurde, ook bij Diksmuide sneuvelden hun jonge kameraden. Tijdens dezelfde periode en op de zelfde massale manier .

./..
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2007 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

De geschiedenis van de Franse Fusiliers Marins kan in twee duidelijke periodes worden onderverdeeld:

De geschiedenis van de Brigade des Fusiliers Marins
is het verhaal van ongeveer 6400 mannen die vanaf het begin van de oorlog tot aan de ontbinding van de brigade in november 1915
–toen de marine ze nodig had in de strijd tegen de Duitse onderzeeërs – zo fel strijd leverden dat er uiteindelijk bijna geen overlevenden waren.

En de geschiedenis van het Bataljon des Fusiliers ,
ongeveer 850 manschappen die in november 1915 onder hun eigen vlag – pas in januari 1915 kregen ze er een –

aan de ijzer de aflossing en de wacht aan de ijzer op zich namen,
en zodoende een blijvende Franse Fusiliers Marins aanwezigheid ter verdediging van een zwaar betaald stuk front opeisten .
En daar alle recht toe hadden.

./..
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2007 22:40    Onderwerp: Reageer met quote

Want na Melle (zie ook topic : De Slag bij Melle 9-10 October 14) trekken ze zich via Torhout terug richting Diksmuide over wegen volgepropt met vluchtende burgers, onderwijl het contact met de Engelsen verliezend, om het bruggehoofd Diksmuide kost wat kost te houden. Bij het station stelden ze het laatste binnenkomende materiaal uit Antwerpen veilig. Diksmuide is immers een spoorwegknooppunt waar lijnen uit Nieuwpoort-Duinkerke-Veurne –Rijsel-Roeselare -Thorhout en Oostende samenkomen. De westelijke IJzeroever wordt in een onoverzichtelijke precaire verdedigingslijn herschapen .

Samen met de Belgische batterijen van majoor Pontus komen de FM in de gutsende regen op 16 oktober te Diksmuide aan waar ze afgemat op 1km buiten de stad, samen met enkele compagnies van de Belgische genie, een summiere verdedigingsgordel bouwen. Want buiten de IJzerstroom is er in deze vlakte ter verdediging niets voorhanden, geen loopgraaf en geen beschutting. Dan maar die loopgraven maken tot 1m70 diep. Passerellen en brugetjes worden over de ijzer gebouwd. Het bruggehoofd Diksmuide wordt in twee sectoren onderverdeeld, gesplitst door de weg naar Caeskerke waar Admiraal Ronarch zijn hoofdkwartier neemt.

De Fusiliers Marins hebben anker geworpen te Diksmuide
dat samen met Nieuwpoort twee uitstulpingen in de verdedigingslinie naar de Duitsers toe maakt.
Zonder noemenswaardige ondersteuning van artillerie of vliegtuigen , aflossing of bevoorrading,
wachten de 6000 Fusiliers Marins en 5000 Belgen van de Brigade Meiser (11de linie colonel Leermans., 12de linie regiment colonel Jaques) de komst van het 4de Duitse legercorps af.
Het is de tijd van het begin van de race naar de zee. Met haar terugtrekking heeft de brigade geholpen de Belgische rechterflank te dekken. Iedereen en al het materiaal dat uit Antwerpen gered kon worden is over de IJzer, de laatste treinen zijn aangekomen , de laatste groepen soldaten komen aan . Ze worden achternagezeten door 50 a 60.000 Duitsers. Links van hen zit het uitgeputte Belgisch leger en rechts van hen, rondom Ieper, de Engelsen.
De Burgerbevolking van 4000 zielen is nog te Diksmuide,maar niet meer voor lang.

./..
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2007 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Op 16-17 oktober beginnen de Duitsers aan hun verkenningsoffensief en maken op de frontlijn Nieuwpoort-Diksmuide contact met de gealieerde verdediging. Het blijft stil in Diksmuide. De Duitsers proberen een rechtstreekse aanval op Diksmuide te voorkomen en zoeken een andere weg richting Duinkerken en Calais om zo een confrontatie met
Les Demoiselles au Pompon Rouge te wagen te vermijden. Misschien lukt de doorbraak bij les petit Belges…

Les demoiselles au pompon rouge:
een van de bijnamen die de Fusiliers Marins,
vanwege hun zo jonge en playboy achtig uitziende uiterlijk
+ de rode pompon op hun muts, van de Duitsers hadden gekregen.
Het was een bijnaam die de Fusiliers Marins maar al te graag droegen.

Op 18 oktober na een hevig bombardement beukt het Duitse leger op de schaarse Belgische voorposten te
Westende -St Pieters kapelle en de lijn Mannekensvere-Schoore-Leke-Keyem en Beerst,
Deze lijn werd verdedigd door eenheden van het 2de 1ste en 4de Belgische DI

De IJzerslag is begonnen

19 oktober: hernieuwde Duitse aanvallen op de uiteinden van deze verdedigingslijn. Nieuwpoort en Lombartzijde krijgen het zwaar te verduren, de Belgen maken de ganse dag loopgrachten langs de spoorweg naar Pervijze. De 2de belgische DI houdt stand, en slaat 3 Duitse aanvalsgolven af .
Admiraal Ronarch stuurt, ter ondersteuning van de wankelende Belgen, vanuit Diksmuide in geforceerde marsen 2 bataljons FM naar Vladsloo (en Hoogstade?), Leke en Keyem –Beerst.
Aan de rechtervleugel hernieuwen de Duitsers verwoed hun aanval op het dorp Keyem ,
waar ze daags voordien door de Belgen werden verjaagd.
Meer naar het zuiden bij het dorp Beerst vindt een zwaar treffen met de net aangekomen Fusiliers Marins plaats.

Wordt vervolgd ......
@+
Patrick
Naar boven
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 01 Mrt 2007 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

In Diksmuide staat er nog een monument voor Ronarc'h :

Monument French Marine fuseliers and admiral Ronarc’h (Stedelijk Park)
Wall in bended shape on platform with black granite memorialplate and anchor for the Frenc marinefuseliers who on the 24/10/14 came on to help the Belgian troops. In the middle in front of the monument stands a circleshaped bronze plate.

De rest kan ik wel vinden maar dat zal een tijdje zoeken zijn...
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2007 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Johan , ben ook op het terein geweest voor deze topic Smile
had dit eigenlijk aan het einde van het nog te vertellen verhaal gedacht Mad

Maar hier het monument

DIKSMUIDE - Gedenkteken admiraal Ronarc'h en marine-fuseliers
Te vinden aan het stadspark achter de bushaltes van het station .
Op de plaats waar de weg van Esen Diksmuide binnenkomt ,
en op de plaats waar de FM een van hun verdedigingslinies hadden opgebouwd.

Op de bronzen schijf:
"Il va de notre honneur d'aider les Belges dans cette tâche jusqu'à l'extrême limite de nos moyens ,
en conséquence le passage de Dixmude devra être tenu par vous tant qu'il restera un fusilier marin vivant".
Op de vertikale boord van de schijf staat "24 oct. 1914 - Le général d'Urbal - L'amiral Ronarc'h".

Het gaat om onze eer de Belgen in deze taak te helpen , tot de uiterste grens van onze middelen
bijgevolg zal de overgang van Dixmude door U moeten gehouden worden
zolang er een levende Marine Fusilier over zal blijven ".

en aan dit bevel hebben ze woord gehouden !

voor meer beelden
let op de schandalige besmeurde achterkant van het monument !
Monument marine-fuseliers

Extra info

http://www.wo1.be/ned/database/dbDetail.asp?TypeID=1&SubTypeID=11&ItemID=5362

@+
Patrick
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2007 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

Ik zie dat je in de ban bent van de Fusiliers Marins. Wel speciaal voor dit forum geef ik een preview uit mijn boek dat binnenkort verschijnt. Hier een stukje uit Hoofdstuk II – ‘Secteur Nieuport’.

DE VIERDE ZOUAVEN EN HUN VERBLIJF IN BELGIË

Nieuwpoort-stad - Lombaertzijde.

Op 31 januari 1915 verlaat het regiment de regio van Bergues-Quaedypre en, in twee etappen langs Hondschoote en Veurne gaan ze naar de regio van de “dunes”. Gelukkig voor de officieren en de manschappen vinden ze de eerste zandheuveltjes, in hun ogen en na de ondervindingen in Pypegaele en Ypres, propere loopgraven vrij van slijk en water waar men kan slapen.

Hun geluk was van korte duur, de sector van de “Dunes” was toegekend aan het 1e regiment van de Zouaven. Aan het 4e, rechts, werd de Polder toegekend tussen de “Dunes” en de weg naar Lombaertzijde - Nieuwopoort-stad.
De fameuze brigade de Marins van admiraal Ronarc’h volgt de linie naar St.Joris en Ramscapelle.

admiraal Ronarc’h (rechts)

In de nacht van 4 op 5 februari, na het verwoeste Nieuwpoort doorkruist te hebben, namen twee bataljons van het regiment, het 11e en het 3e, positie op hun nieuw domein.
Onder een donker hemel strekt zich een monotoon plein uit met enkele zeldzame huizen van groenteboeren, bomen, niets dat het zicht belemmert tussen “les dunes” en de overstroming, veroorzaakt door de Belgen bij hun terugtocht.
De grond is als een spons volledig doordrongen van water, men kan niet graven en er bestaat geen enkele loopgracht.
De verdedigingen bevinden zich achter een borstwering van zandzakjes, bijna te smal om de kogels tegen te houden en waar achter men gebogen per twee kan lopen.
Geen abris, de sector is nieuw, men moet nog organiseren, hier is nog werk voor vele maanden. De rustplaatsen van Koksijde-Bad en van Camp de Mitry bij Oostduinkerke zijn beter, zeker Koksijde met zijn steden, winkels, zijn sympathieke bevolking, zijn mooi strand waar kan genoten worden van het spektakel van de Engelse vloot die de wacht houdt voor de Belgische kust, worden het voorkeurverblijf voor de Zouaven, een soort van klein paradijs waar ze komen in perioden, altijd goedgeluimd om te wandelen langs de boord van het strand, wandelingen in De Panne of een partijtje voetbal.

Het is in dezelfde nacht dat ze hun positie nemen in Lombardsijde, dat de Zouaven kennis maken met de Duitse mijnen. Het resultaat was ernstig, uitzonderlijk; hele stukken van de borstwering waren weg, weggeveegd, meegenomen door de wind van de projectielen. De geraakte manschappen waren uiteengereten. ’S Nachts werden de doden begraven, het moest, koortsachtig onder de kogelregen, zakken zand vullen, bressen dichten en ’s morgens helpen bij het afbreken van het pijnlijke werk van ’s nachts.
In dit gevecht tussen de vernietigende Duitsers en de Zouaven die organiseerden, kregen deze laatste de bovenhand, beetje bij beetje tot ergernis van de vijand.
De breedte van de borstwering groeit, gedubbeld met een lading. Een tweede evenwijdige lijn was bijna af toen plots het werk gestaakt werd.

Groetjes,

Kristof J.
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2007 18:55    Onderwerp: Reageer met quote

Nou Kristof dat zal spannend worden ,
mijn synthese van hun wedervaren (15 blz)
in en rondom diksmuide ,die richard aan het redigeren is,
loopt tot aan de 10 November 14 .
Zal jij dan kunnen nakijken of het goed is . Smile

Dus het gedeelte Nieuwpoort kan ik dan achterwege laten ,
mits jij het in boekvorm uitbrengt. Sad
verklap ik dan niet je werk Kristof
met hun verhaal hier te posten ?
Of heb je het over de zouaven ,
aan den Yzer wat een verhaal apart is !

@+
Patrick
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2007 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Heey Patrick,

Ja, stuur gerust door. Ik zal het met plezier nalezen, al zal ik ook wel één en ander moeten opzoeken vrees ik.

Ik zou het gedeelte Nieuwpoort zeker NIET achterwege laten. Je zal mij daar niet mee bedadelen, in tegendeel. Ik ben in m'n boek niet diep ingegaan op de Fusiliers Marins. Enkel wanneer ze het pad van de 7e Tirailleurs de Marche en het 1e Regiment de Marche” van de Zouaven kruisten, heb ik er iets van vermeld.

Dus voel u zeker niet geremd, ik kijk echt uit naar je resultaat.

Gr.

Kristof J.
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:10    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Richard is zo vriendelijk mijn erg lange tekst te redigeren
Tussen zijn drukke werk bezigheden door,
Waarvoor mijn dank , Hij is daarmede nog bezig

Omdat ik nogal ongeduldig word ,en hem in een voor hem drukke
werk periode daarmede niet wil belasten
heb ik besloten het vervolg van mijn synthese
Te posten in zijn onverbeterde vorm .
in elk geval bedankt Richard voor je aanzet .
@+
Patrick

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 12 Mrt 2007 0:24, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

We zijn 19 oktober In volle Yzerslag
De FM zijn naar Vladslo – Keyem en Beerst gestuurd
Bij Beerst komt het tot een zwaar treffen en
een herovering van het dorp
Beerst , langs het Praetbos ,
in de grachten tot op 500 meter van de huizen sluipend ,
wat ze niet goed kunnen die FM ,en op de hoeve Hebert
Los-stormen op de Duitsers met getrokken bajonet !
Aanvallend over open weiland ,
op 200 meter van de huizen hernemen de Fusiliers Marins
Vele verliezen lijdend ,de eerste huizen van Beerst ,
en zijn om 5 uur s’namiddags meester van het dorp .

Ondertussen heeft het bataljon Mauros der FM de Duitsers met de hulp van een Belgische auto-mitailleuse uit Vladslo verdreven .

Tegen de avond komt er Belgisch bevel
om naar de oude posities en naar Diksmuide terug te keren ,
Achter haar brandt de horizont .
Het zijn Hoogstade- Beerst en Vladsloo
die de Duitsers herbezet hebben .
De Belgen geven op 20 oktober Lombartzijde op .
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

De vrijgekomen Duitse artillerie van Antwerpen wordt erbij gehaald
en op de 20 Oktober om 11 uur s’morgens ,vallen de eerste obussen op Diksmuide ,
en op de kerk die vuur vat .
Op bevel van de burgemeester ontruimd de bevolking haar stad ,
op de karmelieten en een 12 tal koppigaards na , die nadien wel zullen moeten vluchten ,
want een na een worden de gebouwen tot puin geschoten ,
en woeden overal branden die de stad verpulveren ,
De Fusiliers Marins en de Belgen wachten gelaten ,
de verwachte aanval af die vanuit alle hoeken rondom de stad elk ogenblik kan aanvangen .
Ondertussen zijn de voorhoedes van de 43 reservedivisie rondom Diksmuide aangekomen .
Er wordt besloten om in het dorp Esen kamp te houden voor de nacht ,
ondertusen komen s'avonds van de lange dag mars ,
de doodvermoeide hongerige kinderregimenten ook aan te Esen en iedereen zoekt een onderkomenvoor de nacht .
Als plotseling hevig geweervuur in alle richtingen weergalmt ,
een geroep geschrei een geharrewar van je welste
op de propvollevolle wegen , in het pikdonker , geen vijand te zien
en men zit volop is het reeds te vaak gebeurde verhaal
van een franktireur aanval .

Met als gekend eind resultaat, een in brand gestoken kerk,
want vandaaruit kwamen de schoten,
verschillende huizen van het dorp
ondergaan hetzelfde lot en de wraak der furor teutonicus.

Deze Oorlogsmisdaad staat samen met het dorp Zarren de 20 Okt
en Esen op de 21Okt , op naam van de RIR 202- RIR 203 en RIR 204
in de listing van de studie over German Atrocities van Horne en Kramer
.

Ze waren blijkbaar niet aan hun proefstuk toe,
want met het RIR 201 ernbij
hadden ze daags voordien te Zarren 118 gebouwen vernield en 11 burgers gedood .
Hier in Esen komen 47 burgers om die nacht ,
en vele huizen gaan in de vlammen op .!

De Duitsers vertelden erbij dat de Belgen in die nachtelijke gloed een
uitval maakten .
Aanval die waarschijnlijk daags tevoren ,
met de burgers van Esen was afgesproken , aldus de Duitsers

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 11 Mrt 2007 12:49, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Op de 21 oktoberVoor Diksmuide .......
Het
XXII reservekorps gaat voor een omsingelingaanval met de 43 reserve division vanuit het oosten en zuiden samen direkt op de stad .
Terwijl de 44 RD ten noorden naar Beerst ,Keyem En de Yzer oprukken .
Het 202 RIR heeft het slot Woumen als hoofddoel .
Het 201 RIR ondersteund door de 15Jagers valt
langs beide zijden van de baan van Esen ten noorden recht op de stad .
Kost wat kost moet tegen de avond de stadsrand berijkt zijn ,en aan de kanaaldam kunnen beide aanvalsregimenten zich hergroeperen
Om 10h smorgens beginnen ze eraan onder dekking van hun zwaar artillerievuur .

Maar al snel verliezen de regimenten tussen de ontelbare beekjes
kanalen grachten hekkens en hagen contact met elkaar .
Sommigen geraken onder zwaar machinegeweervuur,
en moeten terug en zaaien daarmede verwarring bij de anderen .
De aanvalsgolven van de Duitsers 16 rijen diep
worden een na een afgeslagen ,en na verwoede gevechten teruggeworpen .

Het 201 RIR komt helemaal niet vooruit .
Het 202 RIR komt moeizaam tot voor het slot
Het 204 RIR geraakt ten zuiden nog het beste vooruit en bereikt de steenweg diksmuide-Bikschoote ,
en kort daarop bezetten ze het dorp Woumen
waar de de compagnieen aan de spoorwegdam blijven liggen .
De Di stuurt het 203RIR ter versterking naar het zuiden van de stad ,
en beveelt samen met
Het 201RIR en de 15 jagers gelijktijdig aan te vallen .
Maar om 14h is die aanval nog niet op gang gebracht ,.
Deels door het felle verweer met geweervuur uit Diksmuide + twee votreffers van de artillerie ,
die in de rangen van de infanterie dood vernieling en paniek zaaien , De Franse batterij is goed ingeschoten en het is telkenmale raak , na zich herpakt te hebben ,
begint de aanval onder grote verliezen ,
over de rapenvelden en bereiken de eerste rangen van het 201 RIR tenslotte de eerste huizen en muurtjes van de stad , messegevechten en met de bajonet erop los,
maar de Duitsers zitten vastgepint , en de aanvallende reserves worden neergemaaid ,blijven liggen en moeten terug .
De artillerie heeft geen verbinding meer . Majoor Vogel von Falkenstein kommandeur van de jagers wordt door een kogel getroffen en stervend naar Esen terug gebracht .
Wanneer de Duitsers ergens in de linie bijna doorbreken worden reserve secties van de Fusiliers Marins met getrokken bajonet erop afgestuurd,
in een verwoede tegenaanval ,die telkenmale de Duitsers terug werpt.

Wanneer de zon onder gaat is het lot aan de oostrand bezegeld ,
de munitie is op en
Men moet terug , deze terugtrekking slaat onmiddellijk op alle manschappen toe
Er is geen houden meer aan , een paar overlevende officieren proberen nog , maar onder het razende geweervuur is het hopeloos ,
iedereen vlucht terug naar Esen en graaft zich in rond brandende hofsteden . Goed dat er geen tegenaanval is .
Het 1 bataljon van het 201RIR telt 30 doden -169 gewonden en 187 vermisten
De Duitsers zijn nergens doorgebroken ,de volledige lijn houdt stand .
De eerste aanval op Diksmuide is mislukt omdat de zeer goed verschanste tegenstanders fel onderschat werden ,
en omdat de Kinderregimenten daar nog niet tegen opgewassen waren.
Der Angrif auf Dixmude sei unter allen Umstanden sofort zu wiederholen und unbedingt durchzufuhren !

,/..

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 11 Mrt 2007 15:02, in toaal 3 keer bewerkt
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

In de nacht van 21 op 22 oktober dreigt er
Omsingeling gevaar wanneer de Duitsers (26RI -6 de reserve divisie )
bij Tervate de Yzer kunnen oversteken
(Dit gebeurt op zo’n 800 meter ten zuiden van de Schoorbakkebrug)
en langs de linkeroever Diksmuide naderen .
Met bovenmenselijke krachtinspanning van de 1st Di ,en met een tegenaanval werpen
de ter hulp gekomene Grenadiers(2de bataljon 1st regiment) en Carabiniers de Duitsers na een ware slachting ,bijna terug over de Yzer ,de tegenaanval stokt ,
op een paar honderd meter van de Yzerboord (ruim 1000 man sneuvelen)

Maar de situatie is uiterst kritiek . De laatste reservers worden aangesproken. Gelukkig komt er wat hulp van de befaamde divisie Grossetti 42Di (marne slag) Die bij Nieuwpoort de Belgen gaat aflossen .

Maar bij Tervaete en het centrum van de lijn bij Stuivekenskerke blijft de situatie op de
23 oktober zeer wankel, de Duitsers hebben een andere loopbrug over de ijzer geworpen en hierlangs bereiken nog eens honderden Duitsers de Westelijke Yzeroever . De 1ste en 4de divisie zijn ten einde krachten, de Duitsers werpen bij de bocht van Tervaete 10 bataljons in de strijd , en breken tenslotte door bij Schoorbakke en Tervate om onmiddellijk naar Diksmuide af te zwenken ,
De Duitsers steken massaal de Yzer over
veroveren de hoeve De Toren en de latere beruchte Petroliumtanks .
Ze zijn slechts op 2 km van Diksmuide
Admiraal Ronach in Diksmuide zendt in volle veldslag aldaar
twee bataljons de Belgen ter hulp ,die onmiddelijk een verdediginglinie opwerpen tussen het kanaal van de Yzer en de spoorwegberm Nieuwpoort –Diksmuide ,en die ook houden , kost wat kost .
Moeilijk maneuvre in volle veldslag met uitgeputte , slaaploze en door de koude verkleumde soldaten .(wat een heroisme )
De 83 brigade van de Grossetti Di komt vauit Nieuwpoort ter hulp net wanneer de Duitsers de overgang van de Yzer l’union bij St Georges oversteken .
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Gedurende de dag van de 24 oktober
Waagt het fusiliersbataljon Rabot onder Duits mitrailleurvuur
een aanval op de Petroliumtanks , die de vijand in brand steekt ,
en alzo de volledige vlakte in een vuurzee herschaapt
en zo de aanval gruwelijk in de kiem smoort . Vele FM komen in die brand om.
Maar toch is de Duitse opmars langs die zijde afgeslagen en tegengehouden.
De aan kilometerpaal 16 gelegen stellingen van de FM,
zal de basis worden van de latere Boyau de la mort of Dodengang .

Boven Diksmuide de loopgraven ,het station van Caeskerke (hoofdkwartier van de admiraal) barst een bombardement van een nog nooit geziene
Hevigheid los. Onder deze orkaan houden de verdedigers zich schuil .en aan het einde van de namiddag in een gigantische gezamelijke kracht inspanning
houden de verdedigers van Diksmuide
11 Duitse aanvalsgolven op de noord-oost sector ,
en 15 aanvalsgolven op de zuidoost sector tegen .
Het zijn wederom de 201 RiR en de 15 Jagers ten Noorden
en de 203 RIR ten zuiden die ten aanval trekken
Een na een worden die aanvallen teruggeslagen en afgeweerd .
De Duitsers komen wederom tot aan en in de eerste huizen .
waar ze onder flankenvuur komen te liggen.
De Duitse lijken stapelen zich op aan de rand der loopgraven .
De strijd woedt verder in vreselijke
man tegen man gevechten in de glibberige modder en dit tot middernacht .
De Duitsers zijn ten einde krachten en laten eindelijk af.
Zahneknirschend kriechen die Gruppen zuruck

Diksmuide blijft oninneembaar .

Der Name von Dixmude wird in den Hertzen Deutsche Mutter Stets einem schreklichen Klang erhalten
Dixmude Dixmude .....Manches klaglied ward um dich gesungen .

De Nacht van 24 op 25 Oktober blijft rustig iedereen is bekaf
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

De volgende dag 25 oktober na het optrekken van de ochtendmist ,
herneemt de beschieting op de Stad. Maar er is een betrekkelijke rust...
een pauze iedereen vertoond tekenen van vermoeidheid .
De Belgen kunnen niet meer zijn ten einde krachten ,
na 10 dagen vechten zonder fatsoenlijke artillerie ondersteuning ,wordt een terugtrekking
naar Duinkerke wordt overwogen . Maar tijdens een ontmoedigende krijgsraad
waar toevallig Foch telefonisch aan deelneemt, wordt uiteindelijk besloten de Sluizen bij Nieuwpoort te openen en zodoende het land geleidelijk onder water te zetten .

s’avonds on 19h verzoeken de Duitsers met een nachtelijke aanval door te breken
En in de avond en nacht van 25 op 26 oktober breken de 3de en 4de compagnie III bataljon van het 202RIR * toevallig? door de duisternis en door de regen met een 100 tal manschappen ergens in ,bij Caeskerke ,door de Belgische linies, en zaaien verwarring in en rondom Diksmuide , Want ze zijn in de Stad , er wordt op de markt en in de huizen errond verwoed gevochten ,met messen en bajonetten , oberluitenant Dugend wordt zwaar gewond gevangenomen ,en Oberluitenant Von Weiher ondergaat het zelfde lot. Maar wordt door zijn manschappen teruggesleept .Onmiddellijk na het alarm ,wordt de volledige verdediginslinie beter gesloten,en de Duitse compagnie zit in de val , kan niet meer terug . Slechts 25 man van beide compagnieen komen terug . Het is een woeste dronken bende die met de moed der alcohol en een ambulance zich een weg terug probeert te maken , verschillende Franse en Belgische gevangenen neemt, waaronder meerdere Belgische doktoren ,en Fusilier Marin Commandant Jeanniot die bij Beerst zo vele manschapen verloor bij de stormloop .(hij is in de pikdonkere nacht in de stad de Duitsers stomweg in de armen gelopen ,denkende met zijn mannen te doen te hebben )
In de val , omsingeld achter de linies niet terug naar de hunne kunnende,
vermoorden de Duitsers onder protest van verschillende hunner kamaraden bij dageraad vele van hun gevangenen ,waaronder Commandant Jeaninniot ,
de Belgische dokters sparend ,alvorens zelf, door een sectie Fusiliers Marins
gevat te worden ,aan deze moordpartij onsnappen er maar enkele gevangenen ,
waaronder een kwartiermeester . De FM nemen 109 gevangenen.
Drie Duitsers van deze nachtelijke raid worden naderhand zonder pardon gefusileerd .
De overigen worden naar achteren in gevangenschap gebracht .

Ondertussen even na middernacht ondernemen de Fm een korte
tegenaanval bij de kapel De bon secours naast de steenweg op Esen .

En verzoekt het 203 RIR ook tijdens die donkere nachtaanval
ten zuiden door te breken.
Het 1st bataljon komt met 24 doden 102 gewonden en 34 vermisten terug,naar hun uitgansposities
Dixmude ... Dixmude manche Trane hast du fliesen gemacht und manche Trane wurde um dich vergossen.

Zie voor meer over de moord op Commandant Jeaninniot
en zijn mannen volgende link
III — Story Of Murder of Dr. Duguet
IV — Story of Murder of Commander Jeanniot

Murder of Commander Jeanniot

../.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

De uitgeputte Belgische troepen van Colonel Jacques,
Worden in de morgend van de 26 Oktober
afgelost door twee bataljons Senegalezen ,en een Belgisch bataljon van het 1st ligne .
De Duitsers Voor Diksmuide nemen zich na de gruwelijke ,en spookachtige nachtaanval
2 dagen de tijd om een nieuwe aanval voor te bereiden

Onder de dagelijkse bombardementen houdt Diksmuide stand
De Duitsers verzoeken tussen Nieuwpoort en Diksmuide door te breken.
Het regent elke dag en de modder maakt de loopgraven onbruikbaar .
De Fusiliers Marins verkleumd ,
tot aan de knieen in het water rillend van de koude of koorts
Blootvoets en ziek ,houden stand samen met de Belgen en de Senegalezen .

Ondertussen sluipt het water van de opengestelde ijzersluizen
(stille bondgenoot) stilletjes aan over de ijzer vlakte .
---------------------------------------------------------------
De 26 oktober onder een nieuwe aanval
nemen de Duitsers Oud-Stuivenskerke en Stuivenskerke in , de Belgen
geven de verdediging van de Beverdijk prijs, en verhinderen in extremis een doorbraak
door zich met de Fransen terug te trekken en zich te verschansen achter de spoorwegberm Nieuwpoort –Diksmuide met bevel stand te houden kost wat kost .

De 27 oktober het water begint zijn werk te doen en de posities van de
Nietsvermoedende Duitsers die deze nieuwe tegenstander nog niet kennen
komen onder water te staan.

De 28-29 oktober blijft het water voor de Duitsers .
vervaarlijk stijgen na het openen van het verlaat van de Noordvaart .
Het is de reddende vloed en geen uur te laat .

In Diksmuide hervatten de Duitsers na 2 dagen rust hun aanval
Maar wederom zonder resultaat , de verliezen zijn enorm
En de 29 oktober beslist het 4de Armee deze verliesrijke aanvallen te stoppen .
Er wordt bevolen de bruggen over de yzer en het oosten van de stad met zware mortieren te beschieten
.
Een hevig bombardement de 29 oktober, voorbode van een uiterste Duitse krachtinspanning en doorbraak die op 30 oktober bij Ramskapelle en Pervijse plaatsheeft.
Brengt de toestand op een zeer gevaarlijke klimax ,want de verdedigingslinie aan de Yzer is doorbroken .De Duitsers nemen Ramskapelle in.

kaart die mooi aantoont hoe ver de Duitsers over de yzer waren
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

De 31 Oktober
Alle reservers worden met een laatste ultime krachtinspanning in de strijd geworpen .
De 42 di en de overblijfselen van de 6de 7de 14de lignie verdrijven onder luid klaroengeschal en met een woeste bajonet charge de Duitsers uit Ramskapelle ,
En Pervijse . Bij de 42Di sneuvelen 700 man ,
Vluchtend materiaal en gewonden achterlatend, de weg in het ondertussen goed overstroomde achterland niet terug vindend, vluchten de Duitsers in totale wanorde ...
Alleen het stuk ten westen van de Yzer van Tervate tot aan de Petroliumtanks blijft Duits.
De IJzerslag is gewonnen!

------------------------------------------------------------------------------
Genraal Grosseti informeert Admiraal Ronarc’h dat er een aanval ten zuiden van Diksmuide op til is, maar dat hij zelf zal aanvallen met twee bataljons die hij naar Oostkerke stuurt met artillerie versterking
om samen met de FM te verzoeken de Duitsers te verhinderen
hun zuiderfront te versterken met hun troepen gelegerd voor Diksmuide
want de slag om Ieper is met een zware cannonade begonnen .
------------------------------------------------------------------------------------
De 1st November maakt Max Deauville een wandeling door het verwoeste
Dixmuide die hij In zijn boek jusqu’a l’yser beschrijft .

Het is rustig in Diksmuide en de Fm gebruiken deze om hun stellingen te verbeteren
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

De 2de November om 8 uur s’morgens
na een povere voorbereiding van de artillerie
(Franse 75) doel de steenweg en het kasteel van Woumen .
Kwestie van de linies wat op te schuiven en misschien doorbraak te wagen,
nu men weet dat de Duitsers bij Merkem hun handen vol hebben
met de Franse territorialen en de Britten.
4 infanterie bataljons van de 42Di
Onder bevel van Colonel Chaudron met
4 bataljons van het 151RI en het 8st Btl Chasseurs
en een bataljon FM die van de Jonquieres , i
n Richting Esen en het kasteel van Woumen .

Onder hevig Duits mitrailleurvuur komen de mannen haast niet vooruit een luttele 200 meter ,
richting Esen en idem richting Woumen men blijft in zijn uitgangsposities steken.

Woumen Dorp

De 3de November hervat men s’morgens de aanval ,
die wederom niet vooruit komt, de generale staf beslist de gehele 42Di
plus versterking van 2 nieuwe FM bataljons als ondersteuning in te zetten
twee loopbruggen over de Yzer worden gemaakt daar een der FM btj
langs de stroommee zal aanvallen en die lager zal oversteken ,
om zo aan het Kasteel te komen
de 8st jagers vallen ten noorden aan .50 kannonnen bestoken het goed verdedigde kasteeel ,er hangt mist .
Maar verder dan het kasteelpark op 400meter van het gebouw
komen ze s’avonds niet meer
Bij Esen geen enkele vooruitgang
Richting Beerst melden de Belgen dat ze met te weinig zijn om het noordrfront te houden
En 2 compagnies van het Blt FM van Keros die in eerste reserve lagen gaan ze helpen .

Gealieerde vliegtuigen vliegen over de stad

De 4de November
gaat de 42st Di in de aanval op het kasteel van Woumen , maar wederom zonder enig resultaat en zo gaat het verder en op

de 5de November , is er bijna sprake van success , onder klaroengeschal en

Vive la France heeft het btl FM in enkele sprongen van een stormloop, onder een hels geweervuur het kasteelpark en de hoeve ingenomen
,en men is aan de voet van het kasteel !
Maar daar was de fut eruit .
Wat men moge vertellen het Kasteel van Woumen werd nooit ingenomen .
De verdediging binnenin ervan was te subliem ingericht .
Kwade tongen beweren zelf van voor de oorlog .
S’avonds wordt de terugtocht geblazen .
de 42Di moet ondersteuning geven aan het 38st verder naar het zuiden en vertrekt.
en de brigade FM komt onder bevel te staan van Generaal Bidon.

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 11 Mrt 2007 15:17, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

De 6de November is de Brigade FM wederom alleen in Diksmuide
Samen met de Belgen en het handjesvol Senegalezen.
de bombardementen die de 2 laatste dagen hadden afgenomen hernemen in alle hevigheid,
want de Duitsers zijn met de aanval op het Kasteel van Woumen ongerust geworden ,en er wordt s’avonds een Duitse infanterie aanval
op de loopgraven aan het kerkhof afgeslagen .
Ook de druk op de baan van Esen neemt toe
Zware verliezen aan bijde zijden

De nacht van de 6de op de 7de November blijft rustig en zo is het ook
Gedurende de ganse dag van de 7de

De Nacht van 7 op 8 november is een lange aan een schakeling
van verwoede doorbraak pogingen die allen worden afgeslagen.

Ze hernemen de
De 8de November aan de loopgraven van het kerkhof ,
waar de ommuring al lang door de Duitse artillerie plat ligt .
Door de schietgaten zien de FM over de bietenvelden ,
en aan de horizont het oninneenbare Kasteel van Woumen .
De Fm zelf niet van dienst ,
lossen de zwaar beproefde Belgische Jagers af in de loopgrachten .

Et on avait pitié de ces pauvres Belges ,si éprouvés, qui eux , vraiment n’en pouvaient plus , surtout leurs Chasseurs a pied .
Il fallait bien leur donner un coup de main et les remplacer aux tranchées.

Laten we ook vermelden dat de Belgen al 3 maanden onafgebroken vechten.

Een Drachen en Aviatiks cirkelen continu boven Diksmuide.
Met de daaropvolgende artillerie treffers .

De Admiraal laat een 220 mortier op Diksmuide richten.

De 9de November komt een groep van 12 nieuwe 75 kanonnen
de oude versletene eindelijk
Vervangen men plaatst ze tussen Caeskerke en de Yzer .
Aan het kerkhof het zwarte punt , veroveren de Duitsers enkele loopgraven
Maar de groep Melchior jaagt ze er onmiddellijk weer uit
../.

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 11 Mrt 2007 12:42, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

Gedurende de Nacht van 9 op 10 November
Sluipt de Duitse Di zich op stormloop afstand van de verdediging tot op 200 meter
Met een hels bombardement het zwaarste die de verdedigers van Diksmuide ooit ondergingen,
beginnen de Duitsers om 10 H de 10 November
Uiteindelijk aan hun finale aanval op Diksmuide . De Artillerie 105 en 77
schieten raak en heel juist van achter het kasteel Woumen ,
en treffen de verschillende loopgraven , heel veel slachtoffers makend .
Na s’morgens de loopgraven ten zuiden van de stad
en de baan naar Caeskerke hevig te hebben gebombardeerd ,
Komen in diepe aanvalsgolven 12000 verse –versterkte Duitsers ,
die de zwakke punten van de verdediging kennen op Diksmuide af –
Ook vanuit Beerst - Een gedeelte van de verdediging van de oost sector ten zuiden tussen de spoorweg en de baan van Esen gehouden door de Belgen lost ,
en die neemt in zijn val, de twee pijlers ,de twee flanken van de verdediging , die door de Senegalezen worden verdedigd met zich mede.
De lijn is in het centrum doorbroken ,(een beetje boven het station van Diksmuide tussen de spoorwegberm en de baan naar Esen, om nauwkeurig te zijn )
De enige sector niet door de FM bezet .
en de Duitsers stoten door naar het noorden langs en over
het kanaal van Handzame , vallen zijwaards de loopgraven van de 11de compagnie aan
waarvan de weinige overlevenden zich naar hun buren terugtrekken.
Een afdeling Duitsers glipt langst het canaal recht op de commandopost van het 3de bataljon en neemt op zijn weg de Verbandpost van Dr Guillet gevangen .
4 FM van de 60 man reseve Rabot kunnen ontsnappen .
Ten zuiden stoten ze langs het kerkhof recht op de posities gehouden door de FM

kannal Handzame en Diksmuide ruines

De Admiraal beslist om zijn versterkingen achter de Yzer
te houden en die niet de stad in te sturen .

De Duitsers zijn in Diksmuide , en de versterkingen blijven in gloven komen .

Hoe zit het met de andere compagnies,
deze van het Kerkhof en deze van de baan naar Beerst ?
En de Reserve Rabot?

Van loopgracht naar loopgracht springend achternagezeten
Staan een 15 tal overlevenden rondom lt Serieyx en worden gevangen genomen .
Een compagnie met Cmd Mauros werpt een barikade op aan de spoorwegovergang
aan de baan naar Esen ,en op alle wegen die naar de Yzer leiden.
Deze helpen de stad nog een tijdlang te behouden , maar Duitse onderdelen uitkomende
Op de grote markt maken dat de barikade op de weg naar Esen overrompeld wordt .

Een na een vallen de posities het worden woeste straatgevechten ,
Man tegen man , De Duitsers gebruiken
gevangen FM als schild voor zich om vooruit te komen.
Daar speelt de gevangen genomenlt Serieyx
nog een spelletje met een Duitse Majoor,
Door tijd te winnen met de majoor een ingewikkelde uitleg te tekenen ,over de overgangen van de ijzer. Hij wordt tenslotte als schild voor de Duitsers geplaatst
Met als opdracht te roepen dat zijn mannen zich moeten overgeven , hoe kan ik dat nou zei Lt Serieux ze zijn met 10.000 (terwijl ze nog maar nauwelijks met 200 over waren .)
Gebruik makend van een plotse hevig geweerslavo’s kan de luitenant en een aantal van zijn mannen ontsnappen door in de ijzer te springen
en naar de overkant te zwemmen gewond door een kogel in de arm bereikt hij de overkant .
Om 15 h is de helft van de FM uitgeschakeld.
Door de bres blijven de Duitsers de stad binnenkomen,
en duwen de overblijvenden naar de Yzer ,
Generaal Von Sendewitz kommandeur van het 201 RIR
Steeds in de voorste linies sneuvelt om 3h30 aan het hoofd van
zijn Regiment toen ie de stad binnenstormde .

Terug een Charge om de comp Mauros te dekken die zich terugtrekt.

Om 17 uur is iedereen die zich redden kon op
De Linkeroever van de Yzer , waar alle overlevenden zich verschansen,
De twee bruggen worden opgeblazen en de artillerie schiet nu op de Duitsers in Diksmuide en verbieden hun de overtocht van de ijzer .
Om 18 uur komt er Belgische versterking opdagen maar zonder munitie of artillerie .
Vroeg of laat zonder voldoende artillerie ondersteuning moest Diksmuide wel vallen ,
deze dag 10 November 14 kost de Fusiliers Marins 2000 man..
Die Beute von Dixmude war Gross .
Wir fuhrten an Gefangenen allein 17 officiere und 1400 Mann zuruck.

Maar nu verlost van dit bruggehoofd, kan de verdediging langs de
Linkeroever van de IJzer beter uitgebouwd worden ,
te meer dat de overstromingen de weilanden ten
zuiden van Diksmuide nu onder water zet .
De Duitsers zijn trouwens rustig geworden ,
op het bombarderen,en het mitraileurvuur na,
die hij niet nalaat.
.

De admiraal is er gerust in , hier komen ze de Yzer niet over,
En hun opdracht is volbracht ze hebben Diksmuide zolang ze konden en
Tot bijna de laatste man gehouden .

De Fusilier marins zullen eindelijk worden afgelost door het 89 st DIT
(Het zal maar een korte aflossing zijn )
En deze aflossing is hoogstnodig want al een maand lang en meer leven
Deze mariniers in erbarmelijke omstandigheden zonder dekens
Schoeisel of behoorlijk werkend materiaal ,
Vele hebben totaal uitgerafelde ,soms nog hun zomerkledij aan .

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 11 Mrt 2007 12:40, in toaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Bronnen :

kaarten

Literatuur:
Het Drama van de Dodengang : Sigfried Bracke 2004

L’Yser et la cote Belge guides Michelins 1920

La Brigade Jean Le Gouin (1917)
Fusiliers -Marins de Dixmude door George Le Bail

Dixmude door Charles Goffic (1915)
un chapitre de l’histoire des
Fusiliers -Marins .
Een van de betere en enige werken hierover
als je btenminste door het franse cocorico kan lezen.

L’agonie de Dixmude leon Broquet .

Reichsarchiv schlachten des Weltkrieges band 10 Ypern 1925

Die slacht an der Yzer und bei Ypern der grose krieg in einzeldarstellungen 1918

Starben in flandren Bruno Schwietzke
Web :
Verschillende artikels
http://www.greatwardifferent.com
la Brigade Navale

Goede bondige uitleg in het Frans over de FM

philippe.millour

Historiek van het FM in 14 blz pdf formaat
door admiraal Ronarc’h , met mooie pentekeningen .
La Brigade des Fusiliers Marins sur L’Yser

foto's Enkele van Malte Znaniecki
enkele uit de web paginas , de andere uit mijn boeken.

@+
Patrick

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 27 Feb 2015 9:20, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

Het Slagveld

Een paar sfeerbeelden hoe het terrein er de dag van vandaag uitziet
Niets laat vermoeden wat hier gebeurde

De sector ten noorden van Diksmuide naar Beerst toe ,
Gehouden door de 9 de 10de en 11de Fusiliers Marins .

In hun rug de stad Diksmuide

---------------------------------------------------
De sector gehouden door de Senegalezen
met de Handzame dijk waarlangs de Duitsers
uiteindelijk de stad infiltreerden .

------------------------------------------------
Belgische sector
spoorweg-kappelhoek nw van Esen

De aanval van de FM ten westen van het Woumen kasteel

Het Kasteel vandaag , geloof een administratieve stads functie

Duitse uitvals posities NW van Esen

Esen

Esen -Vladslo

Esen-Woumen

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 14:42    Onderwerp: Reageer met quote

Notre Dame de Bon Secours

De sector Kapellenhoek Nw van Esen

Kapel effen buiten Esen op de steenweg naar Diksmuide
toen en nu

En Kollwitz haar zoon Peter zou hier in de buurt gevallen zijn .

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 14:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ziezo dit is het Diksmuide verhaal van deze erg moedige marine fusiliers .
Ze hebben woord gehouden aan het bevel stand te houden kost wat kost
Zie de tekst op hun gedenksteen .

Nu zitten de overlevenden achter de Ijzer
en gaan ze een korte rustpause tegemoet
Waar ze ook hun vlag zullen krijgen .

Ik laat dit Diksmuide gedeelte eerst wat bezinken ,
en het topic staat open voor verbeteringen
Of toevoegingen .

Indien jullie mijn geschrijfsel zien zitten kan de
rest van hun verhaal
dit is Nieuwpoort aan bod komen .

@+
Patrick
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig topic Patrick!
Heerlijk al die toen en nu foto's. Daar hou ik erg van.
Het is nu te mooi weer om alles even op mijn gemak door te lezen, maar
dat doe ik zeker een dezer dagen.
Nieuwpoort lijkt me ook erg interessant.

Old soldiers never die
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2007 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker !
Kan er ook een excursie van gemaakt worden ?
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

Heel mooi werk. Geef me (gelet de omstandigheden) enkele dagen de tijd om dit eens rustig door te nemen.

Zo'n dingen vind ik nu eens een echte meerwaarde voor het forum.

Puik,

Groetjes,

Kristof J.
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 9:05    Onderwerp: Reageer met quote

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 9:06    Onderwerp: Reageer met quote

Fusiliers Marins te Parijs
Voor hun vertrek naar Belgie toen ze de orde handhaafden in de hoofdstad.
Augustus-September 1914

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 9:08    Onderwerp: Reageer met quote

deze is uit de Nieuwpoort periode

@+
Patrick
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Fusiliers Marins in Diksmuide, aquarel van Charles Fouqueray

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige aquarel Bert
gedateerd op 12 october 1914 , dus 2 dagen na de val van Diksmuide ,
dus de FM zitten aan de overkant van de IJzer met de beruchte minoterie
rechts op het werk ,
positie van waar uit de duitse sluipschutters nadien nog zoveel slachtoffers maakten .(ook bij de Belgen in de dodengang)
kan jammer de tekst moeilijk ontcijferen buiten een paar woorden .
kende die helemaal niet , des te leuker dan .
Bedankt , heb nog een aantal piepkleine fotos van de FM
die ik zal inscannen .

Ah Kijk kan kan in de laatste zin het woord Minoterie lezen
zieze wel Smile

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Mrt 2007 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

en kijk ne keer hier nog een tekening gevonden van den Artiest

ik ontcijfer Lombartzijde - das zijn wel erg hoge duinen dan ,
vrijheid van de kunstenaar en links route potijze?

Soldats dans la tranchée - Dessin aquarellé -12.02.1915. Photo Charles FOUQUERAY

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Mrt 2008 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Fusiliers Marins in Diksmuide, aquarel van Charles Fouqueray

gebroken link van bert hersteld (2 post hierboven)

Laatst aangepast door Patrick Mestdag op 21 Sep 2008 10:38, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Grenadier

BerichtGeplaatst: 27 Mrt 2008 19:40    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het zijn Hoogstade- Beerst en Vladsloo
die de Duitsers herbezet hebben .
De Belgen geven op 20 oktober Lombartzijde op .

Hoogstade is natuurlijk onmogelijk, want dit dorp ligt veel te ver verwijderd. Moet zijn Hoogveld. Zie kaartje "environ de Dixmude" in deze topic bij antwoord Patrick Mestdag. In de rechterbovenhoek van het kaartje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2008 0:48    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Grenadier voor de rechtzetting,
ergens moet het me ook dwars gezeten hebben ,
omdat ik in de beschrijving van
19 october Hoogstade tussen haakjes plaats met een vraagteken erbij .
Met deze dus rechtgezet
niet Hoogstade maar Hoogveld.
logisch natuurlijk vanwege de afstand .

bedankt
@+
Patrick
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2008 17:11    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick,

in de ijzertoren, bij het stukje diksmuide 14 tonen we originele Charles Fouqueray's . Ze staan bij de Fus.Mar. mannequin in de lange vitrine. Tevens een schilderijtje van een onbekende artiest met FM in een loopgraaf en andere zaken.

Grtn Frankie
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2008 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

De Fouqueray's waren me niet opgevallen bij mijn laatste bezoek aldaar
Dateert natuurlijk al van 1,5 jaar geleden , en zal wel een nieuwe expo zijn Met jou materiaal erbij ,
die Fouquerays zijn toch niet jou bezit he Frankie?
anders moeten we eens hoogdringend praten . yummie

In afwachting deze te kunnen zien hier twee mooie werken
van een andere kunstenaar
Alfred Batien de man van het Ijzerpanorama .

het eerste voor en het tweede werk
opgedragen aan commandant Robert Thys.

@+
Patrick

@+
Patrick
Naar boven
etappe gent

BerichtGeplaatst: 01 Apr 2008 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

de vitrine gewijd aan de FM's.

Links van de FM-er zie je de schilderijen:

een officier :

Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2008 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

De Legerbode n°675 9 november 1919

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2008 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

De Legerbode n°667 14 september 1919

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
Price of Glory

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2009 20:06    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig stukje werk Patrick en zeer interessant om te lezen.

http://www.ahwk.fr
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de vitrine kast van de Ijzertoren .

ongekende kunstenaar

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

ongekende foto en tekening

De aanval op Beerst 19 october 14

Aan een ijzerovergang 17 of 18 october 14

@+
Patrick
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Een prachtige schets kaart gemaakt door een verbindingsagent
Toont mooi de Duitse aanval van de 10 December op de plaats waar de
Oververmoeide Belgen moesten lossen en de doorbraak volgde .
Rode lijnen en zie de posities van de eenheden.

Enkele belangrijke stukken eruit.

De totale verliezen van de volledige campagne.

@+
Patrick
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick

Het is zeer aangenaam uw zoektocht omtrent dit onderwerp te kunnen volgen. Ik kijk al uit naar het volgende.

Kristof J.
rady

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 17:59    Onderwerp: Re: De Slag om Diksmuide en de Franse Fusiliers Marins . Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 01 Mrt 2007 22:35 schreef:
Als je op een of andere Begraafplaats een Fusilier Marin aantreft
Sta dan even bij zijn graf stil ,en als je kan neem en foto .

In de St Niklaaskerk in Veurne staat er –nogal ongelukkig- een herdenkingsplaat.

Iemand een idee waar ze begraven liggen ?

En in Adinkerke ligt er een eenzame FM onder een Belgische grafsteen (naar ik op Wikipedia lees op vraag van zijn familie)

Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2009 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

Spiling @ 16 Mrt 2009 12:25 schreef:
Patrick

Het is zeer aangenaam uw zoektocht omtrent dit onderwerp te kunnen volgen. Ik kijk al uit naar het volgende.
Kristof J.

Leuk dat je er wat aan hebt Spilling - Maar kweet dat Smile
En dan is er nog het verdere verhaal van de Fusiliers Marins
Steenstrate – Nieuwpoort -Lombartzijde en Sint Joris .
Deze laatste heb ik voor ¾ klaar maar ben stilgevallen .
Die marins hebben werkelijk de kastanjes uit het vuur voor ons Belgen gehaald.

@+
Patrick
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nieuwpoort, de kust en hinterland Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: