Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Forten in verbinding met "stollen"?

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
brialmont71



Geregistreerd op: 10-7-2006
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2006 19:13    Onderwerp: Forten in verbinding met "stollen"? Reageer met quote

Klopt het dat een aantal forten rond Verdun gedurende de oorlog een soort van "Stollen" systeem kreeg onder de bestaande galerijen ?

Dit principe is in het interbellum ook toegepast op een aantal oude forten rond Luik.

In feite een voorloper van het Maginot principe.

Groeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Tom



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 2310
Woonplaats: Heemskerk

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2006 21:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat klopt. Hiermee zijn ze naar ik weet vooral in 1917 mee bezig geweest. Men heeft het hier over gangenstelsels van verdiepingen diep. Zeer indrukwekkend.

Bij fort Vaux bijvoorbeeld, waar ook een systeem onder ligt, ligt vlak in de buurt een kleine bunker beter bekend als Petit Depot. Dit is een aardig eindje van fort Vaux af. Hier vandaan gaat een tunnel naar het fort zelf. Vanaf deze tunnel is men tot een aantal malen toe tot in het fort geraakt en heeft zodoende ingebroken.
_________________
Wat we doen in 't leven, klinkt door tot in de eeuwigheid.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
geert



Geregistreerd op: 2-6-2006
Berichten: 578
Woonplaats: Vlaanderen

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was gistren nog in Eben-Emael, alhoewel het een WOII geschiedenis heeft deed het me met z'n gangenstelsel en ondergrondse galerijen, betonnen kazematten met vast opgestelde kanonnen veel meer denken aan een WOI constructie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
brialmont71



Geregistreerd op: 10-7-2006
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2006 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Eben-Emael en de Maginot versterkingen zijn inderdaad gebouwd in functie van opgedane ervaringen uit de eerste wereldoorlog:

Men verliet het principe van het eenheidsfort (concentratie van de artillerie op een beperkte ruimte) vermits dit een te makkelijk doelwit was voor de vijandelijke artillerie.
(De duitse festen rond Metz en Thionville +/- 1905 waren voor een deel
al op dit principe gebaseerd.)

Tevens ging men over tot het onderbrengen van munitie - en leefruimtes in diepe onderaardse gallerijen. (20 - 100 meter)
Onnaakbaar voor het zware 380 en 400/420 mm geschut.

De in/uitgang van de forten werd voor een stuk ook naar achteren verplaatst.

De belgische forten verlieten niet volledig het principe van het eenheidsfort. De franse wel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45653

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2006 8:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3957
en:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=81485
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator


Geregistreerd op: 30-5-2005
Berichten: 5756
Woonplaats: De Pinte

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2006 9:38    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt deze verbindingen zijn beter bekend onder de naam Traveaux 17 .
Zeer verschilend volgens de bodemgesteldheid en de gezochte bescherming ,
Je kan ze overal rondom Verdun vinden., en men schat dat er zo een goede
34.200 meter van zijn . Sommige zoals deze van het fort Moulainville
zijn heel diep ,en het doel ervan ,
was zich in te graven buiten het bereik van de alles doordringende obussen .
Reuze ruimtes en zalen werden er uitgehouwen die echte kazernes werden met
uit of ingangen soms heel ver weg .

Jean Luc Kaluzko doet niet liever dan al die ruimtes te onderzoeken,
en ze fotografisch voor het nageslacht vast te leggen ,
voor ze volledig verdwijnen .


Hier een paar voorbeelden van deze Traveaux 17 uit zijn laatste boek en Cd
Verdun 1916 : Secrets d'une place forte

zie ook boekentopic
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5272









Alle foto’s zijn van Jean Luc Kaluzko

@+
Patrick
_________________
Verdun ….papperlapapp! Louis Fernand Celine
Ein Schlachten war’s, nicht eine Schlacht zu nennen“ Ernst Junger .
Oublier c'est trahir ! marechal Foch
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
brialmont71



Geregistreerd op: 10-7-2006
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2006 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige info !!!

Dat boek loont de moeite om te bestellen.

Zitten er ook plannen bij ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Peter



Geregistreerd op: 19-2-2005
Berichten: 340

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2006 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

brialmont71 @ 11 Jul 2006 13:02 schreef:
Prachtige info !!!

Dat boek loont de moeite om te bestellen.

Zitten er ook plannen bij ?


Nee, niet specifiek van bepaalde forten. Echter wel tekeningen van wat de "standaard" was over hoe een fort gebouwd moet zijn. Denk hierbij aan de 1e foto in het bericht van Patrick.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
brialmont71



Geregistreerd op: 10-7-2006
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2006 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Aangaande het principe van de Sèrè de Riviéres forten
(bouw en modernisatie to 1914) heb ik al een ruim aantal werken.

Géén van deze werken gaat echter dieper in op de aanpassingen gedaan
gedurende en na de eerste wereldoorlog.

Aan de afbeeldingen te zien doet dit boek het wel en dat wekt nu juist mijn interesse.

Tevens...Sommige "Sèrè de Riviéres" forten zouden omgevormd zijn tot Maginot "ouvrages".
Ik denk echter niet in Verdun maar méér aan Maubeuge. (De late en zwakke verlenging van de Maginot-linie.)

Maar dat is een andere discussie Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
etoonen



Geregistreerd op: 14-2-2005
Berichten: 64
Woonplaats: Maaseik

BerichtGeplaatst: 17 Aug 2006 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

Het is juist dat men begon met het aanleggen van de Tavaux-17 in het jaar 1917 op aanbeveling van Harispe, de commandant van Moulainville, die een dergelijk tunnelstelsel reeds gedurende de beschietingen in 1916 had laten aanleggen. De generale staf vond dit een dergelijk goed initiatief, dat ze Harispe commandant van Douaumont maakten op dit werk hier ook uit te voeren.
Harispes zijn initiatief was het creeren van bomvrije verbindingen tussen de belangrijke delen van zijn fort (Casemate de Bourges, Gallopins, MG-torens e.d.). Daarnaast het veilig kunnen onderbrengen van zijn manschappen in een ondergrondse kazerne. In Moulainville is dan ook een grote ondergrondse kazerne, keuken, telefooncentrale en munitiedepot terug te vinden.
Na 1916 werden rond de forten de zogenaamde Pamard kazematten geplaatst welke, grotendeels, alleen via Travaux-17 toegankelijk waren. De Forten met de grootste aantallen Pamards, kregen dan ook het langste stelsel van gangen. Kijk maar eens naar Genicourt met meer als 3 km aan Travaux-17, waarbij de langste gang naar een Pamard meer als 1400 meter lang is (Dit is tevens de diepste gang in de fortenring van Verdun).

Een aantal forten en ouvrages werd in de 20´er jaren nog gemoderniseerd. Een mooi voorbeeld hiervan is Ouvrage Derame, welke grote gelijkenissen vertoond met latere kazematten uit de Maginotlinie. Toen de Maginotlinie echter volledig operationeel werd, stopte men met alle moderniseringen aan de Verdunse verdedigingsgordel. Alleen een aantal Galopins werd nog onderhouden, al kregen ze nooit de meer moderne elektrische installaties die de Maginotlinie wel kreeg.

De betonneringswerken van de Travaux-17 zijn uit de jaren 20. Tijdens de werken in oorlogsjaren werden de tunnels wel uitgekapt, maar enkel met stollenhout bekleed en van elektrisch licht voorzien. Betonnen schachten, trappen en volledige betonneringen werden na de oorlog aangebracht, maar nergens volledig afgemaakt.
_________________
Mijn interesse spitst zich voornamelijk toe op de strijd die rond Verdun en in de Argonnen is gevochten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Charles Mangin



Geregistreerd op: 1-6-2006
Berichten: 64
Woonplaats: Bumville

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2006 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

In fort Tavannes heb ik na lang zoeken een gang die onder het fort doorgegraven is kunnen vinden. Ik kwam er toevallig op er waren er meerdere. Er waren grote ruimtes vermoedelijk legeringsgebouwen en in 2 van deze kamers zaten gaten in de grond. Een daarvan ben ik ingegaan en die liep alsmaar door, denk dat ik al snel tegen een kwartier onder de grond verdwenen was, en dan was ik nog niet op het eind, het eind was ook niet zichtbaar. Ik vermoed dat deze naar de in de buurt gelegen casemat pamard liepen die er later bij is gebouwd voor een verbetering van de nabijbeveiling van het fort. Ik heb er enkele foto´s van als men die graag zou willen bekijken.
_________________
´De Slachter´
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ironmarc



Geregistreerd op: 27-2-2005
Berichten: 537
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: 08 Nov 2006 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

klinkt zeker interessant! Kom maar op met die foto's puh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Charles Mangin



Geregistreerd op: 1-6-2006
Berichten: 64
Woonplaats: Bumville

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2006 11:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan de fotos helaas pas van het weekend hier plaatsen i.v.m. mijn werk.
_________________
´De Slachter´
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ironmarc



Geregistreerd op: 27-2-2005
Berichten: 537
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2006 11:49    Onderwerp: Reageer met quote

geduld is een schone zaak puh
Dus we wachten wel af!

Hoe wist je eigenlijk dat daar gangen die zaten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Charles Mangin



Geregistreerd op: 1-6-2006
Berichten: 64
Woonplaats: Bumville

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2006 12:22    Onderwerp: Reageer met quote

Nou eigenlijk wist ik het helemaal niet, ik kwam er per toeval op. Er staat ook daarom niet voor niets dat t militair terrein is vanwege instortingsgevaar natuurlijk. Ik kwam er later pas achter toen we bij die casemat pamard stonden en de zwaar verweerde beschrijving lazen dat ze daar naar alle waarschijnlijkheid heen lopen.
_________________
´De Slachter´
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Adriaan van Kammen



Geregistreerd op: 25-3-2006
Berichten: 2774
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2006 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

ironmarc @ 09 Nov 2006 11:49 schreef:
Hoe wist je eigenlijk dat daar gangen die zaten?


Kijk hier maar eens:
http://www.archivaria.de/verdun.html Smile
_________________
Have a sigar
(___{}____]]] ~ ~ ~ ~

Old soldiers never die
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Charles Mangin



Geregistreerd op: 1-6-2006
Berichten: 64
Woonplaats: Bumville

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben dus inderdaar in dezelfde gang geweest als die duitsers, de machinekamer waar ze fotos hadden gemaakt met die tonnen erin ziet er zelfs exact hettzelfde uit:
[img=http://img164.imageshack.us/img164/6953/100d0497bo1.th.jpg]
[img=http://img119.imageshack.us/img119/9380/100d0499ff1.th.jpg]

hier voorlopig een paar, ik hoop dat t gelukt is
_________________
´De Slachter´
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Charles Mangin



Geregistreerd op: 1-6-2006
Berichten: 64
Woonplaats: Bumville

BerichtGeplaatst: 09 Nov 2006 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ja dat zien ze er zeker uit maar het blijft gevaarlijk, ben er toch nog aardig ver in gegaan. Het was er zo vreselijk vochtig dat de fotos slecht zijn door de damp van uitademen en het stomen omdat het buiten heet was.
_________________
´De Slachter´
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Charles Mangin



Geregistreerd op: 1-6-2006
Berichten: 64
Woonplaats: Bumville

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2006 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Gaarne nog enkele fotos van de Stollen onder Tavannes

[img=http://img56.imageshack.us/img56/7599/100d0502zn5.th.jpg]
[img=http://img56.imageshack.us/img56/518/100d0504ia4.th.jpg]
Eentje met mijn kadaver erop:
[img=http://img56.imageshack.us/img56/7704/dsc00037ks7.th.jpg]
[img=http://img144.imageshack.us/img144/8679/dsc00038fl9.th.jpg]
splitsing naar rechts die overigens doodliep:
[img=http://img117.imageshack.us/img117/9166/dsc00040rs9.th.jpg]
[img=http://img117.imageshack.us/img117/4868/dsc00043hl4.th.jpg]
Eng broze bakstenen muren bij de machinekamer, als je er tegenaan stoot had je met een beetje pech die muur en wat al naar beneden kwam in je nek liggen:
[img=http://img117.imageshack.us/img117/4473/dsc00045sj9.th.jpg]
Tonnen in de machinekamer:
[img=http://img117.imageshack.us/img117/6234/dsc00047js5.th.jpg]
[img=http://img117.imageshack.us/img117/8090/100d0507rq0.th.jpg]
verdere verloop van de gang:
[img=http://img117.imageshack.us/img117/3921/dsc00048ed6.th.jpg]
Golfplaten, een ventilator en andere meuk in de machine kamer:
[img=http://img106.imageshack.us/img106/7083/dsc00049ck4.th.jpg]
[img=http://img106.imageshack.us/img106/9181/dsc00050li0.th.jpg]
Gang:
[img=http://img106.imageshack.us/img106/1445/dsc00051da4.th.jpg]
_________________
´De Slachter´
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ironmarc



Geregistreerd op: 27-2-2005
Berichten: 537
Woonplaats: IJsselstein

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2006 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooie foto's Charles! Je ziet idd dat de gangen erg vochtig zijn, maar ik vind deze foto's goed gelukt hoor onder dit soort omstandigheden.

Die tonnen ben ik ook weleens tegengekomen, maar dan boven de grond. Weet iemand precies waar die voor dienden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1523

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2006 11:22    Onderwerp: Reageer met quote

stonden deze tunnels ook in verbinding met de spoortunnel van Tavannes??
http://home.planet.nl/~cosse001/tavannes.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
cossee



Geregistreerd op: 8-4-2005
Berichten: 1523

BerichtGeplaatst: 04 Feb 2007 15:56    Onderwerp: Reageer met quote

cossee @ 19 Nov 2006 11:22 schreef:
stonden deze tunnels ook in verbinding met de spoortunnel van Tavannes??
http://home.planet.nl/~cosse001/tavannes.htm


Nog even onder de aandacht Cool Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Charles Mangin



Geregistreerd op: 1-6-2006
Berichten: 64
Woonplaats: Bumville

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2007 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Cossee, ik durf niet met zekerheid te zeggen of die gangen daadwerkelijk uitkwamen bij de tunnel van Tavannes, er was wel een casemat pamard in de buurt, die in tegen het einde van de slag in de nabijheid van het fort is gebouwd om de flank te beveiligen. Alleen was het informatiepapier bij de casemat slecht leesbaar door condens en in het Frans, maar ik kon er nog uit opmaken dat er dus gangen van de casemat naar het fort lopen, en vermoedelijk zijn dat de gangen van de foto's...
_________________
´De Slachter´
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Soetrich



Geregistreerd op: 29-3-2006
Berichten: 74
Woonplaats: Rilland

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 10:22    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Erg mooie foto's Charles! Je ziet idd dat de gangen erg vochtig zijn, maar ik vind deze foto's goed gelukt hoor onder dit soort omstandigheden.

Die tonnen ben ik ook weleens tegengekomen, maar dan boven d
e grond. Weet iemand precies waar die voor dienden?


In dit verband werd ook het woord machinekamer gebruikt. Dus het zijn gewone drums voor de brandstof (benzine of petroleum)

Hans
_________________
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
(Murphy en Swiss Militarynet)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Soetrich



Geregistreerd op: 29-3-2006
Berichten: 74
Woonplaats: Rilland

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2007 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Tevens...Sommige "Sèrè de Riviéres" forten zouden omgevormd zijn tot Maginot "ouvrages".
Ik denk echter niet in Verdun maar méér aan Maubeuge. (De late en zwakke verlenging van de Maginot-linie.)


Dat klopt.
De forten rondom Maubeuge waren in 1914 dermate zwaar beschadigd, dat ze niet meer te gebruiken waren. Gezien de zeer hoge kosten had een modernisering ook geen zin.

Tijdens de bouw van de "Nouveaux Fronts"van de Maginotlinie van 1934-1938 heeft men bij Maubeuge de forten Les Sarts, Bersillies, La Salmagne en Boussois met de grond gelijk gemaakt (als je dat van een fort kunt zeggen).
Daarna zijn er infanterie-ouvrages gebouwd met twee gevechtsblokken (Boussois met drie gevechtsblokken). Door het ontbreken van artillerie was de gevechtswaarde te gering om een vijandelijke aanval tegen te houden.

Hans
_________________
Wat er ook gebeurt, doe alsof het voorzien was.
(Murphy en Swiss Militarynet)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group