Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Interview met Rozemarijn

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 8:34    Onderwerp: Interview met Rozemarijn Reageer met quote

De wereld draait door ook na een crash van het forum dus zo ook het FEW interview deel.
Hier dan het het eerste interview met een van onze vrouwelijke users
Rozemarijn

User naam (= echte naam)
Rozemarijn (Smink)

Leeftijd.
9 mei 2007 word ik 19 Smile

Woonplaats.
Utrecht (Bunnik)

Beroep.
Fulltime student psychologie aan de Universiteit van Utrecht en om dit alles te kunnen bekostigen ben ik hoofdcaissière bij een niet nader te noemen supermarkt die zowel pluizige bolletjes, met voelsprieten en voetjes, als geluksklaver-bolletjes cadeau doet aan klanten.

Hobby’s.
Natúúrlijk WOI! En voor de rest, muziek, zowel maken (elektrische gitaar) als luisteren, concerten bezoeken (nog voor de boeg: Incubus, Deftones en Roger Waters) lezen, schrijven, om mijn lichaam een beetje in vorm te houden: wielrennen, schaatsen, snowboarden en skeeleren, en om af te trainen: met vrienden een kroeg in duiken.

WO1 algemeen:

Wat is je interesse voor wereldoorlog 1 en waarom?
Mijn grootste interesse voor de Eerste Wereldoorlog is vooral te vinden op het gebied van de medische hulp. Dit is vooral voortgekomen uit het Profielwerkstuk dat ik een jaar geleden gemaakt heb, maar ook voor die tijd heeft dit onderwerp mij al enorm getrokken. De foto’s uit die tijd van eerste hulp posten, gewonde soldaten, verbonden soldaten en vooral de psychische problemen hebben mij altijd een beklemmend gevoel gegeven. Nog steeds vind ik dit het boeiendste onderwerp, maar mijn interesse is sinds aanmelding op FEW véél breder geworden!

Hoelang ben je al geïnteresseerd in wo1?
Officieel denk ik sinds het maken van mijn Profielwerkstuk. Voor die tijd was ik al wel geïnteresseerd in WOI, maar toch vond ik WOII toen nog iets bijzonderder (iets wat nu precies omgekeerd is). Pas toen ik echt aan de slag ging met de Eerste Wereldoorlog sloeg de ‘WOI-koorts’ toe. Ik ben nu ruim een jaar geïnfecteerd en ik hoop dat ik nooit meer genees!

Hoe ben je aan WO1 gekomen?
Deze vraag is dus al deels beantwoord, door mijn Profielwerkstuk. Maar ook Metallica heeft een rol gespeeld. Het nummer ‘One’ heeft mij al sinds de eerste keer dat het mij ter oren kwam meer dan geboeid. Vooral de clip die bij het nummer hoorde riep bij mij vele vragen op. Ik moet toen een jaar of 13/14 geweest zijn. Al snel kwam ik erachter dat het nummer betrekking had op de Eerste Wereldoorlog. Daar moest ik, als groot Metallica fan, dus meer over te weten komen! Op school kwam het onderwerp maar weinig aan bod, dus het werd zelf informatie zoeken. De algemene kennis over WOI was er dus al wel, maar de verdieping moest nog komen. Die heb ik via dit forum gevonden.

Wat vind je het meest fascinerende aan WO1?
Het meest fascinerend aan WOI vind ik de ongekende (in ieder geval tot aan die tijd) massale manier van oorlogvoeren. De uitvindingen en beslissingen die onder invloed van grote wanhoop en druk gedaan en gemaakt werden. Voor de soldaten in WOI stond overlevingsdrang en de stille hoop om van alles verlost te zijn tegenover elkaar, een voor mij zeer fascinerende tegenstelling.

Verzamel je ook rond WO1 (militaria, boeken etc.), speel je games, modelbouw?
Wat ik aan WOI verzamel zou bijna geen verzamelen mogen heten, maar regelmatig kom ik een boekenwinkel uit met een WOI gerelateerd boek. Het zijn er niet zoveel als ik zou willen, maar het is een begin. Wellicht gaat het wat sneller als ik een wat hogere leeftijd bereikt heb, een wat aangenamer salaris en een paar afgeronde studies.

Welke gebeurtenis uit WO1 spreekt jou het meeste aan en waarom?
Er zijn vele gebeurtenissen uit WOI die mij aanspreken, maar een specifieke favoriet heb ik niet. Ik ben (nog steeds) meer geïnteresseerd in de onderwerpen dan in de gebeurtenissen en elk onderwerp heeft zo weer zijn eigen bijzondere gebeurtenissen, die allemaal even speciaal zijn, hoe uiteenlopend ook.

Heb je een mooi verhaal/anekdote o.i.d. die je zelf hebt meegemaakt m.b.t. WO1?
Ik had het heerlijk gevonden als ik een familielid had die mij (persoonlijke) verhalen kon vertellen over WOI maar helaas, dat geluk heb ik niet. Geen oude dagboeken, onderscheidingen of brieven uit die tijd in familiebezit. Met een beetje jaloezie (lees: een flinke portie) lees ik dan ook altijd de verhalen van de forumleden die dit geluk wél hebben, maar ik geniet er des te meer van.

Over welke WO1 onderwerp wil je (het komende jaar) meer te weten komen?
Hoewel ik het eerst niet zo belangrijk en boeiend vond, betrap ik mezelf erop dat ik steeds meer interesse begin te krijgen voor de specifieke frontplaatsen als Verdun en de Somme. Ik ben nu flink aan het inlezen en hoop aan het einde van dit jaar mee te kunnen praten in topics over dit onderwerp.

Bezoek je wel eens het front en zo ja waar dan en wat is je favoriete deel van het voormalig front?
Ik heb nog geen enkel WOI front bezocht, maar hoop dit in de toekomst nog wel te doen!

Over FEW:

Hoe ben je op FEW terecht gekomen?
Tijdens het maken van mijn profielwerkstuk kwam ik door te Googelen op ‘WOI’ al snel op FEW. Na het een paar keer genegeerd te hebben bleef de gedachte dat het misschien wel eens heel handig kon zijn hangen. Toen toch maar aangemeld, en heb er tot nu toe nog geen minuut spijt van gehad!

Wat is je favoriete stukje van FEW?
Ik heb geen favoriet stuk van FEW, maar er zijn wel onderwerpen die mijn voorkeur net iets meer hebben dan andere onderwerpen. ‘Linkjes en feitjes’ vind ik altijd erg leuk en boeiend om te lezen, evenals ‘Medische hulp’. Maar ook de ‘Algemeen(-e chat)’ vind ik altijd erg leuk. Deze topics bewijzen dat ‘WOI-freaks’ verder kijken dan alleen de Eerste Wereldoorlog en de topics zorgen vaak voor een luchtige en humoristische band tussen de forumleden.

Hoe bevallen de crewleden je?
Hier kan ik kort en bondig over zijn: zéér goed!

Hoe zie je het forum?
Ik zie het forum als een enorme bibliotheek die alleen WOI boeken uitleent, met de nodige gezelligheid. Het is een soort thuis voor diegenen die in de Eerste Wereldoorlog geïnteresseerd zijn. Door de verscheidenheid aan forumleden en interesses hoef ik op dit forum bijna nooit te twijfelen aan correctheid van informatie, op andere WOI sites ben ik hier vaak lang niet zo zeker van.

Wat vind je van de forummeetings?
Tot nu toe ben ik alleen mee geweest op de SSEW studiedag 2006, een zeer interessante en gezellige ervaring. Ik hoop dat ik binnenkort mijn eerste officiële forummeet mag meemaken!

Zijn er dingen/activiteiten die FEW volgens jou zou moeten doen maar nog niet doet? En wat doen
FEW wel wat niet moet?
Er is tot nu toe niets dat ik mis of dat ik graag weg zou willen hebben.

Welke inhoud mis je?
Helemaal niets. In mijn opzicht is het forum volledig in de gehele Eerste Wereldoorlog.

Welke inhoud kan je gestolen worden?
Er zijn onderwerpen die mij amper interesseren. Toch denk ik dat dit voort komt uit gebrek aan kennis en gebrek aan tijd om mij hierin te verdiepen. Wapens, uitrusting en techniek lijken mij zeer boeiend maar toch sla ik de topics met dit onderwerp altijd over. Wellicht in de toekomst…

Zijn er dingen die verbeterd kunnen worden?
Nu het forum zo ontzettend uitgebreid is, is het des te moeilijker om het overzichtelijk te houden. Hier mag wel wat verbetering in. Hoewel ik het op het moment allemaal nog prima volg via de ‘Actieve topics’ wordt dit steeds moeilijker door de hoeveelheid berichten die er per dag geplaatst worden. Maar… ik las al iets over nieuwe software, dus tot die tijd zal ik niet zeuren. =)

Hoe zie je eigen rol bij het forum en zijn er nog dingen die je Bijv. op het gebied van Wiki, voor het forum betekenen?
Tussen al die forumleden die zo ontzettend veel weten dat ik er stil van word, heb ik het idee dat mijn rol bij het forum zeer klein is. Toch zijn er altijd weer topics waar je iets bij kunt zetten, een opmerking, een terechtwijzing of een aanvulling en dat geeft een goed gevoel. Mijn rol in het forum is dan denk ik toch als die van vele anderen; lezen, leren en delen. Of het nu veel of weinig gebeurt, op deze manier draagt iedereen zijn/haar steentje bij.

Wat is het beste topic dat je zelf hebt geopend?
Mijn beste topic is denk ik toch het topic waarin ik mijn profielwerkstuk gezet heb. (http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3567)

Wat is jouw favoriete topic in het algemeen?
Ik ben nog steeds druk bezig met het vergaren van kennis en een favoriet topic heb ik niet echt. Ik probeer van alles wat mee te pakken, maar alles over medische kennis en personen lees ik meestal wel het eerste. Daarnaast vind ik het ook zeer aangenaam om in stilte jaloers te zijn bij het aanschouwen van de, meestal ontzettend uitgebreide, verzamelingen van de forumleden. En de algemene chat zorgt daarnaast weer voor de nodige humor, onzinverhalen en vriendschappelijke pesterijen, heerlijk!

Met welke FEW-er zou je een dag op pad willen?
Met Yvonne zou ik wel eens graag de boekenwinkeltjes willen plunderen om vervolgens onder het genot van een biertje en iets te roken onze aanwinsten te bestuderen.
Met Emiel zou ik wel eens over een voormalig front willen banjeren (weet al precies hoe dat gaat, ik zeurend dat ik moe ben, Emiel zeurend dat ik zo zeur en dat ik nooit een goede scout zou worden).
Ik zou ook wel eens naast Richard willen zitten terwijl hij bezig is met een nieuw boekwerk, ben ontzettend benieuwd hoe hij zulke meesterwerken produceert en vooral wat daarmee gepaard gaat (drank, geestverruimende middelen, oppeppende middelen, een combinatie hiervan?).
Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, er zijn zoveel forumleden met wie ik wel een dagje op pad zou willen!

Hoe moet volgens jou het forum er over vijf jaar uit zien?
Goh… Het aantal leden is al groot maar waarschijnlijk zal dat over vijf jaar nog wel een paar keer verdubbeld zijn. Bijkomend nadeel: nóg meer informatie, en ja, dat wordt enorm zoeken tussen alle topics! Dus ik hoop dat er over vijf jaar ook een handiger systeem uitgevonden is dat dit allemaal wat makkelijker en overzichtelijker kan maken.

Buiten FEW:

Wat is de laatste cd/DVD of boek die je hebt gekocht?
Dat was Relics van Pink Floyd. Een cd die sinds de aanschaf ervan niet meer uit mijn cd speler gehaald is. Binnenkort zal het toch tijd worden om iets anders op te zetten, mijn stereo begint rare kuren te vertonen, vermoed dat dit komt door de LSD die nog steeds van de cd afdruipt.

Wat was je allertofste vakantie?
Tot nu toe is dat een wintersport vakantie in Tsjechië, heerlijk gesnowboard met vrienden en biertjes genuttigd voor 75 eurocent. Dat zijn nog eens landen!

Wat doe jij aan een beter milieu?
Ik ben heel lange tijd vegetarisch geweest, ik wilde onder geen beding deel uitmaken van de verschrikkelijke bio-industrie. Maar volgens de dokter ging het de verkeerde kant op en moest ik weer vlees gaan eten, dus vanaf nu alleen nog maar biologisch vlees voor mij . Voor de rest, ik recycle, fiets me het schompes en ik maak veel gebruik van het openbaar vervoer.

Wat is je grootste ondeugd?
Tsja… Ik rook, drink, heb een piercing, een tatoeage in aantocht, doe te weinig aan mijn studie, ik draag wat ik wil, doe wat ik wil, vloek regelmatig en ben impulsief. Ondeugden volgens velen maar ik spreek met twee woorden, leef volgens de Tien Geboden, sta klaar voor mensen die mij nodig hebben en ik heb vorige week nog gecollecteerd voor Amnesty International. =)

Wat is de beste plek om te wonen?
Ik heb al op redelijk veel plekken gewoond, maar tot nu toe denk ik toch echt dat het wonen in een studentenhuis in Utrecht het leukst is (stel deze vraag over 20 jaar nog eens…).

Tenslotte: wat wil je de wereld nog vertellen? Dit is je kans.
Ik zou de wereld graag eens willen vertellen/verzoeken om wat te relaxen, wat liefde te tonen naar je medemens en vooroordelen overboord te gooien. Als iedereen elkaar respecteert in plaats van in elkaar slaat omdat je het niet met iemand eens bent zou de wereld er een stuk mooier uitzien. Vang elkaar op in moeilijke tijden en stuur niemand die in moeilijkheden zit de deur uit (of beter gezegd: de grens over).

Ik kan vrijwel niets laten zien m.b.t. WOI, maar deze jas wil ik jullie niet onthouden. Toen ik een jaar of 15 was heb ik hier zo ongeveer in gewoond. Op de kop getikt voor 25 euro in een legerdump. Weet verder niet wat voor jas het precies is, maar in ieder geval, lekker warm en vooral: véél te groot. En stoer dat ik me hierin voelde! Ik heb ook nog wel foto’s van hoe ik er in deze jas uitzag (volstrekt belachelijk), maar helaas, die houd ik toch maar voor mezelf (perfect chantagemateriaal).

Een dure, maar zeer plezante hobby…
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview!

En oja, Rozemarijn dat fronttripje komt nog wel eens Laughing
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 11:23    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi intervieuw. Die overjas is van een Nedelandse majoor.

Oh ja, en voor Merlijn..... wees niet zo gierig met foto's van je "slachtoffers". yummie
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn @ 20 Feb 2007 11:46 schreef:
Dat is aan de users zelf die geven mij foto's

Jii moet hen als een echte reporter te lijf gaan met die enorme lens van jou en ze dwingen de juiste poses aan te nemmen. En schieten maar die kiekjes. Yvonne blik
Desnoods vis ik voor je reportage wel de mooiste uit die je dan kan gebruiken tussen je tekst. Embarassed

Dit is wel te verstaan enkel geldig voor vrouwelijke geïntervieuwden hé. Cool
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 12:01    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn @ 20 Feb 2007 11:58 schreef:
Nou wacht maar tot jij aan de beurt ben.
Maken we er iets moois van. Evil

Dat zou dan ook niet anders kunnen hé, met mijne kop. speechless
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de indruk dat de hormonen van de mannelijke users hier op hol slaan... Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 20 Feb 2007 12:02 schreef:
Ik heb de indruk dat de hormonen van de mannelijke users hier op hol slaan... Wink

Die zijn bij mij reeds vele jaren geleden op hol geslagen. Ik ben tot de jaren van verstand gekomen en zie graag de mooie dingen in het leven. Surprised
Naar boven
petain

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 16:16    Onderwerp: Reageer met quote

Erg leuk.
maar uehh.....
Quote:
een tatoeage in aantocht

Wat moet dat gaan worden dan?
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann @ 20 Feb 2007 16:52 schreef:
Hauptmann @ 20 Feb 2007 16:51 schreef:
Leuk! Overigens kun je in Slovenie zowel skieen als WOI dingen bekijken.... Smile

En bier en zelfgebrouwen (door de gastvrouw dan) spul drinken:oops:

Pruimenknoedels met Slivovice zeker?

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2007 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview!

Maar ik zou toch maar van studie switchen, naar Geschiedenis puh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2007 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Tsja, ik twijfel ook nog steeds...
Maar nog twee herkansingen te gaan en dan ben ik eruit Smile
petain

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2007 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Rozemarijn @ 21 Feb 2007 18:22 schreef:

En wat betreft de toekomst en arbeidsmogelijkheden, daar maak ik me nog even niet druk om, zien we dan wel weer Embarassed

Hela hela, weet je niet hoe duur mooie tatoeages zijn? Dat lukt niet met een uitkering, dan wordt het gewoon een "plaatje van de muur" smoes
RJ

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2007 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

En anders ga je gewoon de Lerarenopleiding geschiedenis doen, verzekerd van een baan over een jaar of 3,4,5 yummie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2007 23:51    Onderwerp: Reageer met quote

leuk interview.
en wat die forummeet en "fronttripje" betreft
kom de 4de maart naar de meet hé.
Dan zie je ook eens de frontstad Yper.

mvg Vince

Pvt. James W. Walker, 106th Infantry Regiment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
petain

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

marcston @ 23 Feb 2007 13:44 schreef:
al moet je je tatoeages dan maar aanschaffen dmv plaatjes die je bij een pakje bubblegum krijgt Laughing

Deze zet ik gratis Smile

Rozemarijn, wat voor een tatoeage zou je willen?
marty

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Dat was Relics van Pink Floyd.

... en niet geen 19! Schitterend Very Happy !
De impact van de MTV-vervlakking (of vervuiling) is toch niet zo sterk als ik dacht!

Gelukkig bestaat bij jullie zoiets als Radio Arrow, helaas hier enkel te ontvangen op de middengolf.
Naar boven
Rozemarijn

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

@ Marty: Een goede muzikale opvoeding, daar kan geen TMF tegenop Smile

@ Petain: ik zou graag een tatoeage willen die ik zelf nog moet ontwerpen, maar het idee komt op het volgende neer:
Schuin lopend over mijn schouder (dus niet bovenarm) een takje met klimop blaadjes hieraan. Zo subtiel mogelijk en vooral geen kleur.

Twijfelde eerst nog of het een 'aarsgewei' zou worden maar ben toch maar voor deze gegaan puh
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

leuk interview Rozemarijn Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ironmarc

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2007 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk interview Rozemarijn!!
Toffe hobby joh boarden! ik ga volgende week lekker de sneeuw in puh
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2008 1:34    Onderwerp: Re: Interview met Rozemarijn Reageer met quote

Rozemarijn @ 20 Feb 2007 9:34 schreef:
Ik zou ook wel eens naast Richard willen zitten terwijl hij bezig is met een nieuw boekwerk, ben ontzettend benieuwd hoe hij zulke meesterwerken produceert en vooral wat daarmee gepaard gaat (drank, geestverruimende middelen, oppeppende middelen, een combinatie hiervan?).

Hoe komt het toch dat vooral dames een vreemd soort romantische voorstelling hebben van het schrijven van boeken? Het is bovenal eenzaam werk. Helaas schaadt een overvloed aan drank en dope. De status van (pop)ster - die ik in een eerder leven probeerde te bereiken, inclusief de prima secundaire arbeidsvoorwaarden zoals groupies - zit er al helemaal niet in. Zelfs van de diensten van een dame die mijn schouders tijdens noeste arbeid, want dat is het, door massage van onnodige spanning vrijwaarde heb ik nog nooit gebruik mogen maken. Waarbij ik aanteken dat ik graag een stoel aanschuif.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2009 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

En ik ondertussen maar ouder worden...
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 11 Feb 2009 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Surprised Ik zie mijn naam nergens staan. Very Happy
Ohja, ik was wellicht op reis toen. Daarol geen reactie van me. speechless

Mooie interview. Wink
Was jij aanwezig tijdens een forum meet? Nationaliteiten?

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Henk-Willem

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2009 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

leuk interview.
BDOS #3009
OMSA M#8014
GMIC #5812

Live easy, PARTY HARD
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Matthijs

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2009 7:01    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 11 Feb 2009 21:38 schreef:
En ik ondertussen maar ouder worden...

Ik zoek ook 'oudere studentes'... Lopen er genoeg!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> FEW user interview Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: