Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Canadees modderbad in Passendaelse kaasvalei 1917

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rikkepie

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2007 20:28    Onderwerp: Canadees modderbad in Passendaelse kaasvalei 1917 Reageer met quote

Na de Australiers Kwamen de Canadezen in actie in de derde slag om Ieper , hier enkele beklijvende beelden het zijn er niet veel maar ze zijn wel prachtig.

Panorama zicht op de werkzaamheden , Canadezen sjouwen duckboards en nog allerhande materiaal , terwijl rechts op de foto gewonden worden weggedragen Passendaele 1917.

Gewonde Canadezen worden door de woestenij naar achteren gebracht een hele karwei blijkbaar Passendaele 1917.

Verzopen tank in de modderbrij en of dat nog niet genoeg is nu en dan nog een granaat explosie Passendaele 1917

Modder zee gezien door een Canadese lens Passendaele.

Loopgraaf onder water , doe hier eens boodschappen in ?? Passendaele 1917.

Landschap waar ge ziek van word , Passendaele 1917

Machinegeweer schutter Le Brun met een aantal makkers in een trechterveld voor Passendaele nov 1917

Passendaele voor en na de slag.
moet er geen zand zijn??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
geert

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2007 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ongelooflijk eigenlijk, en als je nu door de streek rijd, mooie huisjes, tuinen, wegen,....
Wat ik me toch dikwijls afvraag is hoe men na de oorlog zich terug kon oriënteren om bvb. eigendommen terug af te bakenen?
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Alweer prachtige foto's van rikkepie.
En alweer wordt ik stil van dat vreselijke desolate landschap.
Die ene bekende foto van die mitrailleur schutter, ongelooflijk hoe die lui daar zaten.
Die totaal vernielde omgeving. Ik kan er nog steeds niet over uit. Sad
Hoe heeft men dit ooit weer kunnen cultiveren?

Soms moet je aan 'niet kenners' duidelijk maken hoe erg het was.
Je vertelt dan over een totaal verwoest terrein alsof het een maanlandschap is.
Meestal kijkt men je dan schaapachtig aan. Een paar van deze foto's en ze snappen het meteen.
Net zoals wanneer je vertelt over Ieper. Dat dat letterlijk nog maar 1 meter hoog was.
Een paar foto's doet wonderen.
Sommige mensen heb ik de foto's van mijn laatste bezoek aan Buttes de Vauquios laten zien. Niet dat ik er mee loop te leuren ofzo hoor.
Hier en daar valt het kwartje.
'Hmmm' zeggen ze dan, 'er is toen toch wel wat gebeurd zo te zien'.....

Old soldiers never die

Laatst aangepast door Adriaan van Kammen op 15 Feb 2007 21:57, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat wij het ons nooit kunnen voorstellen hoe het ECHT was. Vele mensen, die geen intresse hebben, staan er gewoon niet bij stil, met hun aloude argument: "ik leef niet in het verleden zoals gij...."
De geďntreseerden en de niet-geďntreseerden zullen elkaar nooit begrijpen vrees ik.....
Naar boven
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2007 22:16    Onderwerp: Reageer met quote

T'ja Geert ,sommige mensen begrijpen niet dat hun heden en toekomst maar een herhaling is van het verleden,in een andere "omgeving" weliswaar. Confused
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
barthas

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2007 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

zouden wij werkelijk wěllen weten hoe het was? zouden we dan niet vol afschuw ophouden met kennis inhaleren over deze toch eigenlijk bizarre en onmenselijke periode? ellende, verdriet, pijn, dood. het zijn maar woorden op dit forum en in de vele boeken. als we werkelijk konden ervaren wat de soldaten ervoeren... maar we zullen het nooit weten hoogstwaarschijnlijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
geert

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2007 23:54    Onderwerp: Reageer met quote

misschien vinden we het antwoord beetje terug in het stukje van de docu die deze week op canvas was ivm operatie Barbarossa: ofwel vecht je als een gek en bouw je een muur om je heen (en denk alleen aan eigen behoud) ofwel toon je zwakte en sterf je.....
Naar boven
Fedor

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Indrukwekkende foto's. Eén van de foto's staat (deels) op het nieuwe boek van Barton.
marty

BerichtGeplaatst: 20 Feb 2007 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ik denk dat wij het ons nooit kunnen voorstellen hoe het ECHT was

Als je het geluk (wat heet) hebt mensen te ontmoeten/spreken die een oorlog (als soldaat, burger, krijgsgevangene, weggevoerde etc) ervaren hebben, kun je het maar een fractie voorstellen of een beetje inleven.
Zelfs in legerdienst, als je tijdens de stortregens of vorte sneeuwbuien zit te ploeteren in de morre/slijk met alle miserie vandien, dan zelfs heb je er nog geen gedacht van hoe die mensen daar aan het front het moesten ondergaan en vergeet niet, steeds onder een constante doodsdreiging!
...Een gevoel dat wij niet kennen.

Ahoewel, sommige ervaringen uit Richard's Boek 'Krieg' geven toch een beklijvende indruk en laten je de realiteit goed voelen.
Naar boven
Ivan Petrus

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2007 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees momenteel het oorlogsdagboek van Raoul Snoeck. (uitgegeven bij Snoeck-DuCaju, gekocht in Flanders Fields Bookshop)

Als je leest wat die allemaal heeft meegemaakt...
Vooral zijn ellen(dig)lange opsomming over de ontberingen tijdens de eerste slag aan de IJzer. De geuren, het bloed, de lijken, de stukken van lijken, de net niet op hem vallende obussen, de net niet rakende voorbijvliegende kogels, de koude...

Onmogelijk om je voor te stellen, inderdaad.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
marty

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2007 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ivan Petrus,

Naar aanleiding van je berichtje ben ik eindelijk eens naar de bib gegaan.
Normaal koop ik steeds boeken, maar die 'belgische' dagboeken ex WO1 zijn me niet zo bekend
en blijkbaar niet zo courant in de goede boekenhandel te vinden.
Ik was aangenaam verrast wat ik in de bib kon vinden.
Naast het boek van Raoul Snoeck heb ik ook 'Deckers Dagboek 14-19, notities van een oorlogsvrijwilliger' (zelfde uitgever) ontleend.
Verder zag ik nog eens 2 boeken die ik gegarandeerd zal lezen.

dank

Marty
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Foto's België 1914-1918/Belgium 1914 - 1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: