Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De grote oorlog ook voor vlaamse jongens

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rikkepie

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 14:21    Onderwerp: De grote oorlog ook voor vlaamse jongens Reageer met quote

Het waren niet alleen de fransen,en britten die hier met man en macht ons kleine belgenland verdedigden , ook onze eigen jongens werden masaal door die grote oorlogs machine fijn gemalen , hier een voorbeeldje , de familie Dequae was gehuisvest in Moorslede , er waren vijf kinderen waaronder , Leon 7-11-1894 , Richard 2-10-1896 , beiden verschijnen ze op 5 juli 1915 voor de Commission de recrutement en worden geschikt bevonden voor de infanterie en onmiddelijk ingelijfd, Richard bij het 8ste linieregement , naar aanleiding van een reorganisatie wordt op 25 december 1916 het 18de linieregiment opgericht en wordt hij aldaar gemuteert , op 24 juni 1917 bezet het 18de linieregiment de zuidsector van Boezinge , in de vooravond en later op de avond bestookt de duitse artillerie de loopgraven om alzo de herstellingen van de beschadigde linies te verhinderen , om 22u00 wordt Richard door obusscherven gedood hij telt 15 maanden frontdienst , hij wordt op 26 juni 1917 begraven op de militaire begraafplaats van westvleteren grafnummer 572. posthuum werd hem 1 frontstreep verleend.
Leon wordt bij het 9de linieregiment ingelijfd en krijgt zijn vuurdoop in Dixmuide zijn regiment verdedigt op dit moment de sector rode poort hoeve tot aan kilometerpaal 16 die op zijn beurt aansloot aan de dodengang we schrijven 16 januari 1916 , Leon wordt op 1 januari 1917 bij het 5de linieregiment ingedeeld ,op 24 januari 1918 verdedigt het 5de linieregiment de noorderlijke sector van Ramskappelle , na een mislukte verbroederingspoging van de duitsers wordt de loopgraaf waarin Leon zich bevindt beschoten met 105mm granaten vanaf 18u00 worden hun stellingen bestookt met mortiergranaten om 19u30 wordt Leon door scherven van deze granaten getroffen , hij sterft vrijwel onmiddelijk ter plaatste , hij telt 24 maand dienst aan het front . Op 28 januari wordt hij in Veurne begraven grafnummer 364 , op 2 juli 1927 wordt hij herbegraven op de militaire begraafplaats van de Panne nu met grafnummer 3023 , op 1 februari 1922 worden Leon posthuum 3 frontstrepen verleend .Leon & Richard hadden nog een kleinere broer Jules genaamd en die beloofde plechtig hij het geluk had ook twee jongens te hebben ze naar zijn betreurde broeders te noemen en zo geschiede het Leon & Richard leefden verder in de gedaanten van zijn eigen kinderen en Richard is mijn vader opmerkelijk is ook het feit dat de soldaten Leon & Richard in het burgerlijk leven het beroep van grondwerker uitvoerden , mijn vader ook, ik zelf ben nu nog grondwerker en mijn zoon trad enkele maanden geleden ook in mijn voetsporen zo zie je maar hé , nu met dat kleine verhaaltje heb ik getracht aan te tonen dat er in de Belgische gezinnen ook oorlogsleed bestond en dat onze jongens even dapper hebben gevochten . ERE WIE ERE TOEKOMT .

Op de foto van links naar rechts Leon & Richard.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 14:55    Onderwerp: Reageer met quote

Enorm ontroerend verhaal, dank je!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Hartelijk dank rikkepie om dit familie verhaal hoe droevig ook met ons te delen , er bestaat geen twijfel aan het feit dat er onoemelijk veel menselijk leed is geleden ,bij ons in Vlaanderen net als daarbuiten .
de bezetting , de verplichte arbeid en het wegvoeren van de bevolking hiervoor , de brandschatting der duitsers was voor onze landgenoten een zware lijdensweg alles maar dan bijna alles werd in beslag genomen of
opgeeist , en de honger loerde om de hoek.
We kunnen het ons met moeite , of zelf niet meer voorstellen, getuigenissen en verhalen zoals de jouwe,
helpen ons deze herinneringen en feiten levend te houden,
om ze door te vertellen, zodat men niet vergeet .

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mastermindmichel

Woonplaats: London, a small village on Mars, just outside the capital city, Wooble

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 15:08    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend. Dank je wel.
nick 5

BerichtGeplaatst: 08 Jan 2007 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt rikkepie om dit verhaal op het forum te plaatsen
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2007 13:33    Onderwerp: uniform Reageer met quote

zou het mogelijk zijn dat op bovenstaande foto mijn overgroot ooms uitgedost zijn in een frans uniform ? , beiden kregen ze wel hun opleiding in frankrijk zodus heb ik nu mijn twijfels , is het nu belgisch of frans?
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2007 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

rikkepie een mooi ontroerend verhaal schreef je daar
en idd laat ons DE BELGISCHE SLACHTOFFERS NOOIT VERGETEN
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
rikkepie

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2007 22:05    Onderwerp: vlaamse jongens Reageer met quote

beste patten
bedankt voor je reaktie, en we doen ons best é.
Naar boven
patten

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2007 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

als je het maar weet rikkepie en ............elk op zijn manier ik hier in roeselare op het ereperk en diversen en jij bij jou kant makker Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
rikkepie

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2007 9:52    Onderwerp: Reageer met quote

Kan mij iemand helpen ,graag zou ik weten welk uniform mijn overgroot ooms dragen , frans of Belgisch??, ze werden wel in frankrijk opgeleid.
groeten Rik.
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs kwam mijn nonkel langs en er werd wat bijgepraat en toen we het onderwerp van de gebroeders Dequae terug aansneden kwam mijn nonkel met een verhaaltje op de proppen waarvan ik zelf nog niets afwist , toen hun jongste zoon Richard stierf aan het front bevonden zich vader Camillus en zijn moeder Maria- Louisa Sieuw met de rest van de kinderen in het franse Saint-Remy-sur-Avre , toen echter het noodlot voor een tweede maal toesloeg en Leon op 24 januari eveneens omkomt dan wordt het voor vader Camillus even te veel ,van dan afaan gaat het met hem bergaf zijn levenslust lijkt hem verlaten te hebben en beetje bij beetje kwijnt hij weg en op 3 juli 1919 op 54tig jarige leeftijd is voor deze man zijn leven ook voorbij en dat puur door verdriet om zijn zo geliefde zoons , hij heeft zelfs Moorslede nooit meer terug mogen aanschouwen daar hij in Saint-Remy verbleef toen hij stierf , zielig als je t mij vraagt maar dit gezin was natuurlijk niet de enige die met groot verdriet te kampen had , maar toch als het zowaar in je eigen vel is dat ze snijden dat piekt toch wel é
Naar boven
Adriaan van Kammen

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Lees nu voor het eerst dit topic.
Mooi en ontroerend verhaal. Op de een of andere manier is je schrijfstijl
erg 'pakkend' . Sad
Ook die laatste aanvulling over de door verdriet overmande vader.
Kan me goed voorstellen dat dit bij je 'piekt'.
Fijn dat je dit met ons durft te delen.

Old soldiers never die
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2007 21:51    Onderwerp: Reageer met quote

rikkepie @ 18 Jan 2007 9:52 schreef:
Kan mij iemand helpen ,graag zou ik weten welk uniform mijn overgroot ooms dragen , frans of Belgisch??, ze werden wel in frankrijk opgeleid.
groeten Rik.

De uniformen zijn degelijk Belgisch. Het zijn de zogenaamde Yzeruniformen. Deze werden als noodoplossing gemaakt van alles wat de Belgen konden bemachtigen en een beetje in hetzelfde model gehernaaid. Het Yzeruniform werd gebrukt vanaf 1915 tot het voorjaar van 1916. Maar tot de zomer van 1916 zie je ze nog op foto's. De typische winterpet zie je zelfs nadien nog opduiken. Typisch dat 'veteranen' zich graag kenbaar maken. De opleiding van de Belgen was vooral in Frankrijk (Avours en regio), maar ook in GB.
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2007 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de informatie Rumkruikje , en jij ook Adriaan voor de waardering .
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2007 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Buren moeten elkaar helpen he... Wink
Naar boven
marty

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2007 23:38    Onderwerp: Reageer met quote

Rikkepie

ik had je topic nog niet gelezen, maar je wordt er wel stil van,
en dan nog zo'n close familieverband.
in ieders familie is er leed geleden, maar sommige hebben serieus 'hun part had' als ik het zo cru mag uitdrukken.
Vele van deze herinneringen, levensverhalen dreigen te vergaan in het blinde MTV/bling-bling tijdperk,
aan ons om die herinneringen in stand te houden!

Niettemin toch iets positief agv. jouw topic

Quote:
ze werden wel in frankrijk opgeleid.

en
Quote:
De opleiding van de Belgen was vooral in Frankrijk (Avours en regio),

.....

Ik heb nl. postkaarten (dd. 2/9, 3/10 en 26/12/1915) waarbij m'n grootvader met andere soldaten staan afgebeeld.
Het handschrift is zeer onduidelijk en met moeite kan ik 'Camp d' Anvers' ontcijferen (in1915???).
Nu zie ik eindelijk dat om het Camps d'Anvours gaat.
Indien I-Schack werkt, zet ik de foto hieronder.

Ondanks alles toch bedankt,

Marty
Naar boven
rikkepie

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2010 9:22    Onderwerp: Herdenkingsmis 11 november Reageer met quote

Hallo iedereen ,
onlangs kreeg ik te horen dat er op 11 november
te Moorslede een herdenkingsmis opgedragen word
ter nagedachtenis van de gebroeders Leon&Richard Dequae
het is zo dat er ieder jaar te Moorslede een gesneuvelde parochiaan
word herdacht , ditmaal is het de beurt aan mijn vaders ooms
daarom post ik dit met wat fierheid in het hart op dit Forum
want al is het bijna 100jaar geleden het laat me echt niet los
het doet me wel wat , per slot van rekening leden de Belgische
soldaten evenzeer als gelijk ieder ander.
groetjes Rik Dequae.
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2010 9:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik volg jou volledig Rik.
Dat is ook het uitgangspunt van de herdenking te Oeren. Laten wij hen nimmer vergeten!
http://blog.seniorennet.be/bmb_oeren/
En inderdaad, hierbij worden de familieleden, de "achterblijvers", OOK niet vergeten. Want de oorlog stopte, voor de mensen bleef de miserie nazinderen... Tot op heden. Dat merk ik ook in jouw getuigenis. Dat het jou niet loslaat. Daarom zijn herdenkingsmomenten zo belangrijk. Om nog steeds, alles een plaats te geven. En is het een mooi initiatief van de parochie te Moorslede, naar de families toe.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het Belgisch Leger 1914/1918 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: