Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Feldgrau

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
FPH

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 11:20    Onderwerp: Feldgrau Reageer met quote

Hallo,
Hebben de Duitse uniformen van WO-I dezelfde tint als die van WO-II.
Ik heb de indruk dat ze lichter zijn. Of heb ik het mis?
Kwestie van de juiste verf te gebruiken.
Mvg
Frank
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Merlijn

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gloof dat het wel redelijk gelijk is.

kijk anders even hier naar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
FPH

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor je tip.
Tussen () : knappe collectie dat je daar hebt!!!
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een foto dus de kleuren kunnen iets vertekent zijn.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het gevoel dat er in de kleuren van WOI zelfs verschil zit...ik heb reeds uniformen gezien die varieren tussen een soort muizengrijs tot donkergroen...als je ooit eens het museum van ablain st nazaire kan binnenstappen, daar zijn enkele levensgrote dioramas gemaakt, en daarin zie je duidelijk verschil tussen de kleuren onderling...
Denk dat dat komt door verschillende fabrikanten, en door veranderingen in de grondstoffen gedurende de oorlog...
Trouw<ens ook niet alle uniformen van WOII zijn gelijk van kleur...
pascal
derwisj

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2006 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ja, en dan zal er nog verschil van kleur zijn naarmate hoe oud het uniform is...door veroudering verbleekt het uniform...
Als je een figuurtje wil schilderen, geef dan de broek een iets andere tint dan de vest...wordt regelmatig gedaan in de modelbouw...geeft wat contrast en originaliteit...
pascal
woodhatcher

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2007 16:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk wel dat er een kleur verschil is.
Om een voorbeeld te geven van uniformen uit de 2de WO: http://www.germanmilitaria.com/Heer/05Uniforms.html

Het is wel een verkoop site. maar je ziet goed dat sommige M36 feldblouse een ander kleur hebben dan andere. Deze uniformen werden gemaakt tot 1940, daarna kwam er een nieuw model (zie je eronder) en ook daar zijn er weer verschillen.

mvg Vince

Pvt. James W. Walker, 106th Infantry Regiment.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Kleine Vuurkruiser

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2007 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Het zou best kunnen dat er verschil zit in de kleuren. Over deze uniformen heb ik echter geen documentatie.
Om een voorbeeld te geven: het groen in de napoleontische uniformen verschilt ook van regiment tot regiment: Jagers - Dragonders - en nog een derde die me ontgaat Confused
Een goede figurinist probeert die kleuren zo correct mogelijk te mengen om de juiste tint te bekomen.
Eigenlijk wordt er nooit met één kleur geschilderd maar steeds met een mengeling.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Apr 2007 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het zeer moeilijk is om kleuren steeds hetzelfde te mengen, zeker in die tijd...mijn moeder breide vroeger truien, en als ze eens een bol wol te weinig had moest ze steeds nakijken in de winkel of ze nog wol hadden van hetzelfde "bad"...anders kon er kleurverschil zijn...
Dus als het hedendaags nog zo moeilijk is om dezelfde kleur twee maal te mengen, zal het toen ook wel zo geweest zijn denk ik...
pascal
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2007 3:47    Onderwerp: Reageer met quote

De problemen zitten hem niet zozeer in het mengen van de kleuren, maar wel in het verschil in kwaliteit van de grondstoffen waarmee gewerkt wordt (de stof dus). Zeker gezien de ersatz-toestanden in 14-18 in Duitsland.
Naar boven
Piron

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2007 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Als je weet dat er miljoenen kledingsstukken door tientallen fabrieken, over meerdere jaren zijn geproduceerd dan kan je wel begrijpen dat het ware en ultieme feldgrau waar velen naar zoeken eigenlijk niet bestaat. Net zomin als die andere heilige graal: de kleur 'kaki'. Het is maar juist wat je als referentie kiest.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Modelbouw/wargames Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: