Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Thema 2007/1 : tanks !
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:38    Onderwerp: Reageer met quote








_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Holt electric






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ford 3 ton




_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

FT 17






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:46    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:47    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:49    Onderwerp: Reageer met quote








_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

St. Chamond






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:54    Onderwerp: Reageer met quote








_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Schneider






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 15:01    Onderwerp: Reageer met quote








_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 15:04    Onderwerp: Reageer met quote

Skeleton tank






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7572
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2006 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga ze allemaal niet linken maar hier vind je een groot aantal fotos van Franse tanks :
http://www.chars-francais.net/des-origines-a-1930.htm
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Allez grote delen van mijn powerpoint voorstelling over tanks :


Duitse tanks

De benaming komt eigenlijk van de Abteilung 7 Verkehrswesen ofte A7V die een afdeling was van het Duits ministerie van oorlog.

Charleroi : Hier was de Bayerisches Kraftwagen Park 20, in feite een eenheid die zich bezig hield met het oplappen van de beschadigde A7V tanks en later ook van de buitgemaakte Britse tanks, vooral van het Mark IV type en ook enkele Whippets.

A7V
Enkele technische gegevens : 30 ton, 7.35 m lengte, 3.05 m breedte, 3.30 m hoogte, twee Daimler motoren van 100 pk elk, snelheid 10 km/u, 500 l brandstof, bereik 35 km, bemanning 18. Bewapening : 5.7 cm kanon, 6 machinegeweren.

Enkele van de Duitse tanks en hun geschiedenis :

A7V 501 Gretchen
Gretchen was één van de tien Duitse A7V tanks die het einde van de oorlog haalden, en diende bij Abteilung 1, daarna bij de 3 en eindigde haar carriere bij haar oorspronkelijke eenheid. Wat de A7V tanks betreft is door hun beperkte aantal veel bekend over hun lot.

503
Geen nickname bekend.
De 502 was ook actief als de 503. Zat eerst bij Abteilung 1 en daarna bij de 3. Werd in oktober 1918 afgewrakt.
De reden hiertoe was dat deze tank werkelijk versleten was van het gebruik.

504/544 Schnuck
Schnuck werd gebouwd bij Krupp en diende enkel en alleen bij Abteilung 2. De tank viel in Britse handen en werd in 1919 vernietigd.
Schnuck werd door de bemanning verlaten nadat de tank twee frontale hits kreeg van … Duitse artillerie !

505 Baden I
Baden zou eveneens de oorlog uitdienen.
Gebouwd bij Röchling diende de Baden I eerst bij Abteilung 1 en daarna nog bij de 3.

506 Mephisto
Mephisto werd door zijn eigen bemanning opgeblazen in de nacht van 25 april 1918 en werd niet meer opgehaald niettegenstaande de tank in de Duitse linies zat.
Op 14 juli viel Mephisto in handen van de Australiers toen ze deze posities veroverden.
Oorspronkelijk stond op deze tank een tekening van een Duivel die met een Britse tank wegliep. Dit was de mascotte van de bemanning. Als reactie plaatsten de Australiers er een Britse gekroonde leeuw op die de 506 in beslag nam.
In 1919 nam men de tank mee naar Australië.
Meer dan vijftig jaar keek er geen kat naar uit tot hij in 1972 gezandstraald werd en herschilderd. Ook de binnenkant werd herdaan.
Mephisto is de enige overblijvende A7V en nog steeds te zien in het Queensland Museum te Brisbane, Australia

528 Hagen
Hagen was in dienst bij Abteilung 2 en viel in Britse handen, om in 1919 als schroot verkocht te worden.
Vooraf was hij wel nog te zien in London op de Horse Guards Parade, dat zelfde jaar.

540 Heiland
Was eerst in dienst bij Abteilung 3 en dan bij de 1 nadat men er reparaties had aan dienen uit te voeren in Charleroi, en was één van de weinige die de oorlog overleefde aan Duitse zijde.

542 Elfriede
Diende bij Abteilung 2 en viel uiteindelijk in Franse handen. Op 24 april 1918 kantelde hij in een obustrechter en kon niet weggehaald worden. Op 15 mei viel het in Marokkaanse handen. Hierop volgden uitvoerige testen met de tank en ook op de bepantsering. In december 1918 te zien op de Place de la Concorde te Parijs met anders Duits oorlogsmateriaal.

543 Adalbert
Diende bij Abteilung 2, dan 3 onder diverse namen. Was eerst bekend als Hagen, dan als Adalbert en tenslotte als König Wilhelm.
Bleef in dienst tot op het einde van de oorlog.

563 Wotan
Diende zijn ganse carriere bij Abteilung 2.
Haalde het einde van de oorlog.
De replica die ervan gebouwd werd is te zien in het Tankmuseum van Munster.


De K-wagen
Enkele technische gegevens : 150 ton, 12.7 m lang, 6 m breedte, 3 m hoogte, 2 Daimler motoren van 650 pk, snelheid 7.5 km/u, 3000 l brandstof, bemanning van 22, vier 7.7 cm kanonnen, 7 machinegeweren…
Beetje utopisch ???!!!


LK II
Enkele technische gegevens : 8.5 ton, 5.08 m lengte, 1.95 m breedte, 2.67 m hoogte, 60 pk motor, 14 km/u, 150 l brandstof, bereik van 70 km, bemanning van 3. Bewapening : 3.7 cm kanon, geen machinegeweren voorzien.

Stridsvagn M21
In ontwijking van het ‘vredesverdrag’ werden toch nog 10 LK II’s afgebouwd en verkocht aan Zweden in de herfst van 1921 waar ze dienst deden als Stridsvagn m21 gedurende enkele jaren. Een overlevend exemplaar is te zien in het Axvall Tank Museum.

Nieuwe lichtere tanks :
Tegen juni 1918 was men er bij Chefkraft van overtuigd dat de toekomst niet lag in zeer zware logge tanks maar in lichte en zeer mobiele tanks uitgerust met een kanon en machinegeweer.
Men zag de tank nu tevens als een zuiver aanvalswapen.
In een competitie hieromtrent namen 13 firma’s deel, maar slechts een paar werden uiteindelijk weerhouden. De firma van Louis Ehlers ontwierp de Hannover tank, terwijl de Wegmann firma Hessen-Cassel infanterie tank ontwikkelde, die allebei in oktober 1918 zouden gepresenteerd worden.
Over beide tanks is er spijtig genoeg zo goed als niets bekend. Heel wat projecten verdwenen om niet in handen te vallen van de Geallieerden. Het allerbeste voorbeeld daarvan is het Parijs kanon of Wilhelm Geschütz…

Oberschlesien tank
Het meest originele ontwerp kwam misschien wel van Hauptmann Müller van Vakraft die in het midden van 1918 overgenomen werd door de Oberschlesische Huttenwerke in Gleiwitz. Het project kreeg de codenaam Oberschlesien.
Dit project noemen sommigen revolutionair
Het ontwerp was in ieder geval doordacht en op zijn tijd vooruit. De bestuurder zat vooraan (zal de tankisten wel bekend voorkomen) en had aparte gevechts en machine ruimtes (achteraan), terwijl de wapens hoger stonden in een volledig 360° draaibare toren.
Aandrijfwielen zaten in het midden van de tank, aandrijving was een vliegtuigmotor Argus van 180 PK en de benzine motoren stonden buiten de bemanningsafdeling.
Op 5 oktober besloot de Oberste Heeres Leiting of OHL tot de bouw van twee testmodellen, doch verschillende bronnen zeggen dat dit nooit gebeurde…
Er was ook de produktie voorzien van twee aangepaste modellen maar ook dit ging niet door.
Er was een 5.7 cm kanon voorzien, en een machinegeweer in een 180° draaibare toren vooraan en achteraan de hoofdtoren.
Gewicht was ongeveer 19 ton, 6.7 m lengte, 2.34 m breedte, 2.96 m hoogte, haalde 16 kilometer per uur (t.o.v. 10 voor de A7V), een tank van 1000 l brandstof, en een bemanning van 5 personen. Over het aktieradius is niets bekend.

Andere Duitse tankprojecten :
Wij zoeken nog steeds verdere informatie over twee andere projecten, nl. de Horch en de Benz-Bräuner waar zo goed als niets over bekend is buiten de naam van de projecten…


Inzet aan het Westelijk Front :

In januari rolde de eerste Sturmpanzerkraftwagen Abteilung naar buiten, maar het zou nog een paar maanden duren vooraleer men klaar was om zich in het gevecht te wagen. Oefenen stond er nu op het menu tot in maart 1918.

First Blood ?
Op 21 maart zag men voor het eerst actie, onder het bevel van Haumptmann Greiff nabij Saint Quentin. De eenheid bestond uit vijf tanks maar daarvan gaf er een de geest nog voor de aanval en twee volgden het voorbeeld kort daarna… Enkel tanks 501 en 506 namen deel aan de gevechten, te weinig voor een echte evaluatie.

Meer eenheden
In maart waren ook de Abteilungen 1 en 2 klaar voor actie.
Een geplande aanval met 1 en 2 nabij Ailette tegen de Fransen ging niet door en ze zouden pas in de tweede helft van april ingezet worden…

Villers Bretonneux
Op 24 april moesten alle drie eenheden ingezet worden met de 2e Armee om Villers-Bretonneux te veroveren, twee tanks gaven echter de geest, 540 en 503. De rest ging in drie groepen, de 1 onder Oblt. Skopnik tegen het stadje zelf, de 2 onder Oblt. Uihlein naar de zuidkant en het bos van Aquenne.
3 onder Oblt. Steinhardt nam het op tegen Cachy. Ze hadden allemaal de steun van de ochtendmist waardoor ze zonder problemen konden oprukken gezien de Britse artillerie hen niet goed kononderscheiden. Tegen de middag had groep 1 zijn doel veroverd en groep 2 had zich nog eens opgesplitst !
Deel 1 van groep 2 verloor tank 506 en in deel 2 van de groep waren er ook de nodige technische problemen maar de doelen werden grotendeels gehaald.
Groep 3 ging ook goed vooruit maar 542 ging te noordelijk en liep in een zandput. 561, ook te ver noordelijk liep op 3 Britse tanks ! 2 Females en 1 Male
De Male trof 561 en schakelde de kanonniers uit. Na nog twee treffers besloot de CO tot het verlaten van de tank. De motor bleef draaien en de Britse tank vuurde plots niet meer. Hij was uitgeschakeld door een mijnenwerper. Dus ging de crew maar weer aan boord, keerde terug maar uiteindelijk gaf de motor op.
Tank 525 nam het op zijn eentje op tegen 7 Whippets en kreeg steun van een batterij. 4 Whippets brandden uit, de rest koos het hazenpad !
Tank 542 moest opgeblazen worden maar de prutsers die de job moesten uitvoerden, bliezen de 506 op in de plaats.
Zo viel de 542 onbeschadigd in Britse handen en de 506 zat binnen de Duitse linies maar was niet meer bruikbaar. Dit was Mephisto, de enige overlevende A7V tank uit WO I !
De 561 kon niet hersteld worden en werd uit elkaar gehaald.

Meer actie !
Op 31 mei was Abteilung 2 ingezet nabij Reims maar twee tanks gaven vroegtijdig de geest. 529 werd door Franse artillerie geraakt en diende opgegeven te worden, de 2 anderen keerden terug. 529 viel in Amerikaanse handen, ging in 1919 naar de VS en werd in 1942 verschroot.

Fort de la Pompelle en verder...
Op 1 juni aanval op dit fort met Abt. 1 maar 2 tanks gaven vroegtijdig op. 527 raakte vast en werd vernietigd door artillerie, 526 raakte ook vast en werd gerecupereerd in danig erge omstandigheden dat verder gebruik niet meer kon. 560 brak dan maar de aanval af omdat alleen verder gaan geen nut had.
527 bleef waar hij was en werd in 1921 verwijderd en verschroot. 526 werd verschroot. Wat uiteindelijk overbleef van Abteilung 1 en 3 zag verder actie met de 18e Armee ten zuiden van Noyon.
Hierbij werd 560 getroffen door artillerievuur, 562 raakte vast in een grote trechter en kon pas later weggehaald worden
541 had motorschade, Abt. 3 was meer succesvol en haalde zijn doelen, maar 564 raakte vast en werd buiten gevecht gesteld.
Op 15 juli waren Abt. 1 en 2 actief voor de 7e Armee en haalden ze hun doelen zonder verliezen deze keer.

Zware dag bij Frémicourt
31 augustus, Abt. 1 en 2 te Frémicourt. Abt. 1 kwam te laat op de afspraak en de aanval van de eenheid die het diende te steunen werd rampzalig uit elkaar geslagen. Abt. 2 had ook geen geluk, 504 werd vernietigd door eigen artillerie, 526 raakte vast in de terugtocht, 562 had de geest gegeven na een luchtaanval.
563 tenslotte had mechanische schade en probeerde de eigenlinies te halen. 504 en 528 vielen in handen van de Nieuw-Zeelanders, werden dan tentoongesteld in Engeland en verschroot in 1919. Na dit voorval verdween Abt. 2 en werd onderdeel van Abteilung 1.

Abteilung 3 in aktie
Op 7 oktober was deze eenheid actief voor de 3e Armee nabij Saint-Etienne, doch alle tanks werden beschadigd tijdens de gevechten, die afgebroken dienden te worden gezien deze geen nut meer hadden omdat de bruggen over de Arne rivier al opgeblazen waren.

Finale
Op 11 oktober 1918 zag de A7V voor het laatst actie gevechten nabij Iwuy. Voordien had men ook tank 562 verloren die opgegeven werd. 5 tanks bleven over : 525, 563, 501, 560 en 540. Met zijn vijven waar ze in de mogelijkheid om een Britse doorbraak te stoppen, maar 560 verloor zijn tracks en werd opgeblazen.
562 viel in Britse handen en werd in Frankrijk verschroot. Wat overbleef van de A7V’s keerde terug naar Duitsland, naar Erbenheim nabij Wiesbaden. Daarna werden de eenheden opgegeven, de tanks vielen in handen van de Fransen en werden vernietigd… Het Duitse tankwapen had opgehouden te bestaan…

Beute Panzer Abteilung
Op 8 januari 1918 kreeg Oberst Meyer, die op dat ogenblik Chef des Feldkraftfahrwesens was de opdracht om een nieuwe Kampfwagenabteilung op te richten die volledig zal bestaan uit buitgemaakte tanks, vooral dus Mark IV types die te Charleroi verzameld werden in het Bayerisches Armee-Kraftwagen-Park 20 die de tanks oplapte en onderhield
Naast Mark IV’s die vooral te Cambrai buitgemaakt werden waren er ook Whippets en een aantal Franse FT 17’s die zich daar bevonden.
De tanks waren vooral buitgemaakt geweest tijdens de Slag om Cambrai in november 1917

Kampfwagen-Berge-Kommando
Voor het recupereren van vijandelijke tanks beschikte het park te Charleroi over een Kampfwagen Berge Kommando die gespecialiseerd was in het bergen van vijandelijke tanks, maar ook van de eigen tanks die niet meer mobiel waren om welke reden dan ook.

Schattingen zeggen dat ongeveer 50 Britse tanks hierbij buit gemaakt werden die naar Charleroi gingen, waar deze in slechte staat gebruikt werden voor wisselstukken voor de andere. Op deze manier wist men ongeveer een dertigtal tanks opnieuw inzetbaar te krijgen.

Ook werden deze tanks voor een deel heruitgerust, zo kregen ze Belgische 5.7 cm Beute Kanonen en MG 08/15’s mee, alsook vlammenwerper en tankgewehr 18.
De Duitsers zeggen dat ze over ongeveer 75 inzetbare tanks beschikten.
Voor de Beute Abteilungen zouden enkel Mark IV’s ingezet worden.

Sturm-Panzerkraftwagen-Abteilung 11 & 12 (Beute).
Op 8 maart 18 werd gestart met de uitbouw van de eenheid 11 met twee mannelijke en drie vrouwelijke tanks.
Op 13 maart begon men reeds met de uitbouw van afdeling 12
Bestuurders werden gehaald bij de Kraftfahr-Ersatz-Abteilung 1
Wat de rest van de bemanningen betrof, deze waren allemaal vrijwilligers.
Beide afdelingen werden opgericht te Charleroi, bij de bron.

Nog meer afdelingen
Op 16 april werd ook begonnen met de afdeling 13.
Later volgden ook nog eens de afdelingen 14, 15 en 16 – elk uitgerust met vijf tanks.
Op het einde van de oorlog trokken deze tanks naar Duitsland mee.

Inzet in het vaderland
Na hun terugtrekking werden de meeste van deze tanks terug gegeven aan de Geallieerden na de ondertekening van het verdrag van Versailles. Toch werden er een paar ingezet voorafgaand in Berlijn tegen de opstandelingen. Zo zijn er beelden bekend van een Mark IV en van een Whippet.

Inzet aan het front
De Beute Abteilungen zouden echter eerst nog hun nut bewijzen aan het front !
Kampfwagenabteilung 1 (A7V) kreeg onder andere een Beute afdeling toebedeeld om samen een infanterie divisie te steunen tijdens het voorjaarsoffensief. De inbreng van de tanks was zeer klein.
Op 21 maart werden vijf beutetanks ingezet van het mark IV type samen met de 5 A7V’s nabij Saint Quentin.
Een aantal van de Beutetanks zouden hierbij uitgeschakeld geweest zijn, maar hun aantal is niet echt duidelijk…
27 mei 1918, de Beute Abteilungen 11, 12, 13 en 14 werden onder het bevel van de 7e Armee geplaatst voor de ondersteuning van de infanterie aanval nabij Soissons.
Dit blijkt eerder succesvol geweest te zijn, maar er zijn geen details bekend…
Voor de aanval op Fort Pompelle nabij Reims werden op 1 juni 1918 de Beute Abteilungen 13 en 14 ingezet samen met de Abteilung 1. Al gauw bleek echter het terrein zeer ongeschikt en reden de tanks zich vast. Bij de terugkeer kwamen ze onder artillerievuur terecht en leden ze verliezen.
Op 8 oktober deden 4 beutetanks een aanval te Nierges.
Een van de tanks werd uitgeschakeld door een Britse tank en een andere door een Duits kanon die net van eigenaar veranderd was. De rest besloot dan maar het hazenpad te kiezen…
Op 11 oktober 1918 was er een andere inzet van de Abteilung 13 en Abteilung 1 ten noorden van Cambrai. Afdeling 13 zat echter ook te kampen met technische problemen en van de inzet blijkt niet echt veel terecht gekomen te zijn.
De laatste inzet was op 1 november 1918 nabij Valenciennes waarbij Abteilungen 11, 12 en 13 ingezet werden. Het resultaat is niet duidelijk, de tekst zegt enkel dat ze zowel in de aanval als in de verdediging hun kunnen lieten zien, wat zoiets ook mag betekenen…
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark II



Geregistreerd op: 3-9-2006
Berichten: 268

BerichtGeplaatst: 29 Dec 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1 @ 29 Dec 2006 20:28 schreef:
Allez grote delen van mijn powerpoint voorstelling over tanks :


Duitse tanks


Interessante informatie Smile .

Met 1 post is mijn kennis van Duitse tanks gedurende de Eerste Wereldoorlog met ongeveer 99 procent gestegen, het merendeel van de informatie aangaande tanks uit die periode is gerelateerd aan de geallieerden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
marty



Geregistreerd op: 14-12-2006
Berichten: 683
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2006 17:05    Onderwerp: Reageer met quote

Aan sommige tanks is zo'n een 'karren-as/houten wielen' (??) gekoppeld.
Wat was de functie van het 'aanhangsel of sleep'?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1587
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2006 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

marty dat zou ik ook wel eens willen weten het kon toch zeker niet als soort evenwicht balans gebruikt worden want ze wogen tonnen die tanks............
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7572
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2006 18:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe het juist werkte weet ik niet, maar het hielp bij het besturen van de tanks; veel verschil zal het wel niet uitgemaakt hebben want het werd enkel bij de eerste tanks gebruikt...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45628

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2007 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.youtube.com/watch?v=iHIp-hyXKWc

Filmpje met tanks.
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
patten



Geregistreerd op: 3-10-2006
Berichten: 1587
Woonplaats: roeselare

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2007 20:55    Onderwerp: Reageer met quote

yvonneke deze eerste tanks waren in feite niet bestemd om deel te nemen he aan die wo1 zo log te traag weinig beweegbaar
maar pas later ontdekte men de kracht van zo'n tank in wo2 en vooral den diuts profiteerde optimaal van de opgenomen zaken guderain rommel enz............ waren topgeneraals
_________________
patrick vancoillie
laat ons de belgische gesneuvelde soldaten nooit vergeten wat er ook moge gebeuren...... diksmuide...merkem....nieuwpoort ..... de ijzer !!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
casparvandenberg



Geregistreerd op: 24-12-2005
Berichten: 160
Woonplaats: 'Ergens in Nederland'

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 1:03    Onderwerp: Reageer met quote

marty @ 31 Dec 2006 17:05 schreef:
Aan sommige tanks is zo'n een 'karren-as/houten wielen' (??) gekoppeld.
Wat was de functie van het 'aanhangsel of sleep'?


Dit was bij de Engelse Tanks in eerste instantei bedoeld om 'm goed bestuurbaar te houden. Later bleek dat de tank ook prima te besturen was zonder de twee wagenwielen d'r achter en verdwenen ze dus. Zover mijn geheugen reikt las ik dit in het boekje: Mitchell, F., Tank Warfare The story of the tanks in the great war (Londen 1933). Het staat helaas niet met bladzijdevermelding in mijn aantekeningen.

Had ik trouwens die Franse website maar gehad, dan hadden we nog meer info over de Schneider tank gehad. Die Schneider tank is de eerste Franse tank die bij de eerste Franse tankaanval op 16 april 1917 bij Berry au Bac gebruikt is. Op de KMA i.s.m. twee andere cadetten een leuk werkstuk over geschreven en uiteindelijk op die locatie oook op battlefieldtour geweest. (Mocht ik mijn werkstuk weer in het digitale archief gevonden hebben, dan zal ik mijn gedeelte op het forum zetten)
_________________
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
casparvandenberg



Geregistreerd op: 24-12-2005
Berichten: 160
Woonplaats: 'Ergens in Nederland'

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 1:15    Onderwerp: Reageer met quote

En gevonden! Smile

Over de eerste Franse tanks, Schneider en Saint Chaumond valt trouwens niet zoveel te vinden kwamen we achter. Wel vond ik in Peronne nog de ontbrekende 14-18 met een artikel over de eerste aanval bij Berry au Bac.


De eerste Franse tankaanval op 16 april 1917 bij Berry au Bac.
Caspar van den Berg. 1411217@student.vu.nl

Inleiding.
Wanneer we het over Franse tanks in de eerste wereldoorlog hebben denkt iedereen gelijk aan de bekende en kleine Renault tank. Deze zeer succesvolle tank kwam in 1917, na het Nivelle offensief, in dienst bij het Franse leger. De Renault is echter niet de eerste Franse tank, want voor haar kwamen de Schneider en Saint Chaumond tank al in dienst. Hoezeer het beeld echter door de Renault tank bepaald is, bewijst ook John Keagan. Bij de beschrijving van het Nivelle offensief stelt hij in zijn boek De Eerste Wereldoorlog:

Wellicht hadden tanks het prikkeldraad kunnen slopen, maar geen van de honderdachtentwintig kleine tweezitstanks van Renault - de eerste die door de Fransen in de strijd geworpen werden - bereikte de Duitse frontlinie; bijna allemaal bleven ze steken in de omgewoelde opritten.[1]

Wat Keagan hier stelt is niet juist. Het was niet de Renault, maar de Schneider tank die tijdens het Nivelle offensief werd ingezet. De inzet van deze Schneider tank was zorgvuldig door het Franse leger voorbereid. Desondanks werd de eerste tankaanval een mislukking. In dit artikel proberen wij een antwoord te vinden op de vraag waarom de eerste Franse tankaanval op 16 april 1917 bij Berry au Bac een mislukking werd. Dit zullen wij doen door deze aanval op strategisch, operationeel en tactisch niveau te analyseren en daarbij op elk niveau te zoeken naar de redenen van de mislukking.

Strategisch. (Caspar van den Berg).
Aan het einde van het jaar 1914 zat het westelijk front volledig vast. De bewegingsoorlog was overgegaan in een loopgravenoorlog. Alle legers zochten naar wapens om deze patstelling te kunnen doorbreken. Reeds voor de oorlog waren er al ontwerpen voor tanks geweest, maar die werden altijd door de opperbevelhebbers als ‘onbruikbaar’ terzijde geschoven. Die situatie is tijdens de eerste wereldoorlog geheel veranderd. Niet alleen het Britse, maar ook het Franse leger begon met de inzet van tanks. Over de Britse inzet van tanks is reeds veel geschreven, maar over de Franse inzet niet. Daarom willen wij onderzoeken waarom op strategisch niveau werd gekozen voor invoering van de Schneider tank en hoe die invoering verliep.

De ontwikkeling van de Schneider tank is onlosmakelijk verbonden met de naam van kolonel Estienne. Deze artillerieofficier trachtte een manier te vinden om de infanterie meer vuurkracht en beweging te kunnen meegeven. De tank moest in zijn optiek een pantser voor de infanterie vormen, zodat die in beweging kon blijven. Een voertuig met mechanische tractie, sneller dan 6km/h, die infanterie en een kanon kan meenemen. De basis voor dit voertuig dacht Estienne gevonden te hebben in de Holt tractor. Deze tractor bewees bij de artillerie goede diensten bij het verslepen van kanonnen en stond bekend om zijn goede terreinvaardigheid.[2]

In 1915 voorzag Estienne twee mogelijkheden voor de inzet van tanks. De eerste mogelijkheid was een verrassingsaanval door tanks. De tanks moesten ’s nachts, voor de aanval, voor de infanterie uitgaan. De tanks moesten de vijandelijke linies aanvallen en vooral de mitrailleurs uitschakelen. De infanterie kon dan de tanks volgen. Dit proces kon dan worden herhaal voor elke vijandelijke linie. Deze wijze van optreden zou een snelle vooruitgang waarborgen en de Fransen de mogelijkheid geven om de vijandelijke artillerie te veroveren.[3] Een andere mogelijkheid voor de inzet van tanks was om deze als ondersteuningwapens voor de infanterie in te zetten.. De infanterie veroverde dan de vijandelijke linies, en de tanks leverden daarbij de vuurondersteuning om sterke punten zoals mitrailleurnesten, op te ruimen.[4]

Ondertussen studeerde ontwerper M Brillié van de Schneider fabriek (Société Schneider) eind 1914 al op een ontwerp waarbij de Holt tractor werd gebruikt als basis voor een tank.[5] De Schneider fabriek kocht in mei 1915 twee Holt tractoren en testte deze uit bij de fabriek in Creusot. Na de test werd de 45pk ‘Baby Holt’ gebruikt als basis voor de Schneider tank. Een van de eisen was dat de tank dwars door het prikkeldraad moest kunnen rijden.[6]

Estienne was medio 1915 in contact gekomen met M. Brillié. Samen werkten zij aan het definitieve ontwerp voor de Schneider tank, ontwerp nummer 9373.[7] Op 1 december 1915 vroeg Estienne in een brief aan generaal Joffre om met hem te spreken over de invoering van deze tanks bij het Franse leger. Op 12 december 1915 sprak Estienne met generaal Janin, de verantwoordelijke generaal voor de uitrusting van de troepen. Doordat Estienne in de gunst van Joffre stond en doordat Joffre veel van het project verwachtte ging de verdere ontwikkeling van de Schneider tank zeer snel.[8]

Op 14 januari 1916 stuurde Estienne wederom een brief aan Joffre waarin hij het voorstel deed om 400 Schneider tanks te fabriceren. Volgens hem boden deze tanks strategisch gezien een goede mogelijkheid voor een verrassingsaanval, zonder voorbereidende beschieting door de artillerie. Joffre stemde met Estienne’s voorstel in en diende op 31 januari 1916 bij het ministerie van oorlog een aanvraag in voor 400 Schneider tanks. Het ministerie plaatste op 26 februari 1916 een order bij Schneider voor 400 tanks.[9]

De Schneider fabriek begon daarop direct met fabriceren van ontwerp nr. 9373 (met modificatie nr. S986). Om het geheim van de tanks te bewaren werden ze achtereenvolgens artillerietractor, Estienne tractor en uiteindelijk char Schneider genoemd. De tanks werden gemaakt in de Schneider fabriek SOMUA (Société d’outilage mécanique et d’usinage d’artillerie) te Parijs.[10]

De Schneider tank was voorzien van een speciale Schneider motor van 60pk welke maximaal 1200 toeren kon draaien. De motor had vier cilinders, een carburateur en was watergekoeld. De Schneider tank had drie versnellingen. De bepantsering was aan de zijkant 11mm dik en aan de bovenkant 5mm dik. De tank was bewapend met twee Hotchkiss mitrailleurs

De Schneider tank.[11]
en een 75mm kanon. Het 75mm kanon was speciaal voor deze tank door Schneider ontworpen en had een bereik van 200 tot 600 meter. De bemanning van de tank bestond uit een commandant (officier) die tegelijkertijd de chauffeur was, een onderofficier, vier mitrailleurschutters en een kanonnier.[12]

De bouw en aflevering van de tanks duurde veel langer dan gedacht. Er was op gerekend dat de 400 tanks in augustus 1916 klaar zouden zijn, maar dat werd al snel voorjaar 1917. Estienne bleef ondertussen kolonel bij de artillerie (zijn korps lag in de sector Vaux – Doaumont) en bleef zonder officiële opdracht aan de ontwikkeling van de Schneider tank meewerken. Het ministerie van oorlog had zich door het krachtige en in hun ogen eigengereide optreden van Estienne gepasseerd gevoeld. Daarom kwam zij met een eigen ontwerp voor een tank: de Saint Chaumond. Daarvan werden er ook 400 besteld. En zo ontstond de bizarre situatie dat de fabrikanten van de Schneider en Saint Chaumond tank elkaar moesten beconcurreren om de schaarse grondstoffen. Die grondstoffen waren uiteraard schaars vanwege de oorlog. Bovendien was een deel van de Franse industrie bezet door de Duitsers, waardoor de Franse industrie moeite had met de productie van pantserplaten. Zodoende bleef de Franse productiecapaciteit van tanks laag, ondanks dat Joffre de hoogste prioriteit aan de bouw van tanks had gegeven. Begin 1917 werd de productiecapaciteit nog lager doordat Joffre werd vervangen door Nivelle. Hij zag niets in tanks en gaf de tankproductie een secundaire prioriteit. Hierdoor verliep de productie van tanks nog langzamer.[13]

De productie van de Franse tanks had misschien verhoogd kunnen worden door een samenwerking met Groot-Brittannië. Maar tot aan juni 1916 werkten Frankrijk en Groot-Brittannië zonder dat ze het van elkaar wisten aan de ontwikkeling van een tank. Ook in Groot-Brittannië waren in 1915 proeven met een Holt tractor gedaan met als een doel een machine te maken die loopgraven kon passeren. Uiteindelijk kwamen de Britse ontwerpers met de bekende Mark I tank, waarvan er begin 1916 100 werden besteld.[14]

Pas in juni 1916 kwam men erachter dat beide landen aan een soortgelijke machine werkten. Op 20 juni 1916 woonde Estienne als eerste Fransman een demonstratie van de Britse tanks bij. Vlak daarna kwamen de Britten op bezoek bij de fabriek van de Schneider in Marly.[15] Estienne stelde na zijn reis naar Engeland een samenwerking, zowel bij de bouw als de militaire inzet van tanks, tussen Groot-Brittannië en Frankrijk voor. Dit zou naar zijn mening voor zowel Groot-Brittannië als Frankrijk grote voordelen hebben.[16] Van deze samenwerking is het echter nooit gekomen, wat grote gevolgen zou hebben.

Nadat Estienne eind juni 1916 was teruggekeerd uit Engeland werd hij op 14 juli 1916 overgeplaatst naar het hoofdkwartier van Joffre. Daar ging hij zich bezig houden met het opzetten van het Franse tankwapen. Het eerste trainingskamp kwam in augustus 1916 bij Marly, het tweede bij Cercottes. Achter het front kwam in Champlieu een tankkamp. In Champlieu werd ook het hoofdkwartier van Estienne gevestigd.[17]

Op 7 oktober 1916 werd op het kamp in Marly de eerste groep tanks gevormd. Estienne werd op datzelfde moment Général de l’Artillerie d’assaut aux Armées. Ook werd vanaf die dag de tanks officieel als Artillerie d’assaut (A.S.) en de tank als char d’assaut aangeduid. Een groep tanks, onder het commando van een kapitein, bestond uit vier batterijen van elk vier tanks. Elke groep bestond dus uit zestien tanks, bemand door achttien officieren, achttien onderofficieren en 74 manschappen. Ook kwamen er per acht groepen een reparatiesectie (section de ravitaillement et de réparations (S.R.R.)). Zo’n groep bestond één officier, veertien onderofficieren en 97 manschappen.[18]

In het kamp in Marly werden de tanksoldaten verzameld en in het kamp te Champlieu kregen zijn hun gevechtstraining. Die training duurde vier weken en bestond uit het leren rijden met de tanks, het ontwijken van obstakels, het overwinnen van loopgraven, oefeningen met mitrailleurs en het kanon en een theoretische instructie voor de officieren over methodiek, exercities en tactieken.[19]

De inzet van de Franse tanks werd ondertussen niet alleen vertraagd door de lage productiecapaciteit van nieuwe tanks, maar ook doordat er bijna geen reserveonderdelen voorhanden waren. Hierdoor liep de daadwerkelijke inzet van de tanks nog meer vertraging op. Nadat er reserveonderdelen beschikbaar kwamen, werden de eenheden ook daadwerkelijk inzetbaar. Op 31 maart 1917 stonden in Champlieu dertien groepen Schneider tanks klaar voor de inzet.[20]

De Fransen waren echter niet de eersten die tanks zouden inzetten in de eerste wereldoorlog. Groot-Brittannië zette als eerste op 15 september 1916 bij Flers tanks in. De Fransen hadden om uitstel van deze inzet van tanks gevraagd. Zij wilden namelijk één gezamenlijke grote tankaanval, waarmee het hele Duitse front veraast zou kunnen worden. Het Britse hoofdkwartier wilde echter niet luisteren en zette de tanks in om hun Somme offensief te redden. Het succes van de Britse tanks was voor Joffre wel het bewijs dat de tanks konden zorgen voor een doorbraak.[21]

Tegenover het Britse succes stond echter het feit dat de Duitsers nu ook op de hoogte waren van tanks. De Duitsers verbreedden vervolgens hun eerste loopgraaf tot een ware tankgracht van vier meter breed. Daarnaast ontwikkelden zij ook een pantserdoorborende kogel, type ‘K’. Door deze anti-tankmaatregelen werd de uiteindelijk inzet van de Franse tanks natuurlijk ook bemoeilijkt.[22]

Door de Britse inzet van tanks en de Duitse tegenmaatregelen was Estienne gedwongen om zijn tactische instructie aan de Franse tanks te wijzigen. Op 11 januari 1917 stelde hij daarom een nieuwe tactische richtlijn op. Die nieuwer richtlijn sloot nauw aan bij wat hij in 1915 als tweede mogelijkheid had gezien. De tanks moesten nu de infanterie vergezellen tijdens de aanval en de opmars bewaken. Het kanon in de tank was bedoeld voor het uitschakelen van vijandelijke mitrailleurnesten. De commandant gaf aanwijzingen aan de kanonnier. Hij vuurde op doelen tussen de 200 en 600 meter. De mitrailleurs vuurden zelfstandig op doelen tot 300 meter. De mitrailleurschutters moesten er speciaal op letten dat zij de flanken van de tanks naast hen dekten. De infanterie moest de tanks helpen bij het passeren van obstakels. Genisten zouden de tanks door de eerste Duitse loopgraaf moeten helpen. Zij moesten in die brede Duitse loopgraaf een soort heuvel aanleggen, waardoor de tanks zouden kunnen passeren. Estienne bleef echter ook nog de mogelijkheid van een verrassingsaanval met tanks openhouden. Bij zo’n aanval moesten de tanks zelfstandig optreden. De infanterie zou de tanks dan later volgen.[23]

Conclusie. (Strategisch)
De belangrijkste reden om de Schneider tank in te voeren was om de infanterie te ondersteunen. Door tanks met infanterie mee te sturen zou die meer beweging en vuurkracht krijgen, waardoor ze gemakkelijker door de vijandelijke linies zouden kunnen breken. De invoering van de tanks kende echter de nodige problemen en de productiecapaciteit van tanks bleef daardoor laag. Doordat Groot-Brittannië en Frankrijk niet op het gebied van tanks met elkaar hebben samengewerkt, misten zij een groot strategisch voordeel. Groot-Brittannië voerde veel eerder dan de Fransen een tankaanval uit en waarschuwden daarmee de Duitsers voor dit nieuwe wapen. Door de Duitse tegenmaatregelen werd de Franse inzet van tanks uiteindelijk weer bemoeilijkt.

Literatuurlijst.
- Deygas, F.J., Les chars d'assaut: leur passé, leur avenir (Parijs 1937).
- Dutil, Les chars d'assaut: leur création et leur rôle pendant la guerre 1915-1918 (Nancy 1919).
- Keagan, John, De Eerste Wereldoorlog (Paperback 2003. Oorspronkelijke titel: The First World War).
- Kershaw, Andrew, Pantserwagens en tanks 1914-1945 (Rotterdam 1976).
- Mitchell, F., Tank Warfare The story of the tanks in the great war (Londen 1933).
- Wilson, Murray, Les chars d'assaut au combat 1916-1919 (1931).

Noten.
[1] John Keagan, De Eerste Wereldoorlog (Paperback 2003. Oorspronkelijke titel: The First World War) 361.
[2] Dutil, Les chars d'assaut: leur création et leur rôle pendant la guerre 1915-1918 (Nancy 1919) 5, 9.
[3] Dutil, Les chars d'assaut, 6.
[4] Dutil, Les chars d'assaut, 37.
[5] Murray Wilson, Les chars d’assaut au combat 1916-1919 (1931) 10.
[6] Andrew Kershaw, Pantserwagens en tanks 1914-1945 (Rotterdam 1976) 12.
[7] F.J. Deygas, Les chars d’assaut: leur passé, leur avenir (Parijs 1937) 97, 102.
[8] Kershaw, Pantserwagens en tanks, 14.
[9] Deygas, Les chars d’assaut, 70, 103.
[10] Deygas, Les chars d’assaut, 114, 115. Dutil, Les chars d'assaut, 10-11.
[11] Dutil, Les chars d'assaut, 16.
[12] Dutil, Les chars d'assaut, 17, 18.
[13] Deygas, Les chars d’assaut, 117-119, 253. Dutil, Les chars d'assaut, 11-13.
[14] F. Mitchell, Tank Warfare The story of the tanks in the great war (Londen 1933) 5, 8, 11.
[15] Wilson, Les chars d’assaut au combat, 10.
[16] Dutil, Les chars d'assaut, 13.
[17] Kershaw, Pantserwagens en tanks, 17. Deygas, Les chars d’assaut, 232. Dutil, Les chars d'assaut, 14.
[18] Dutil, Les chars d'assaut, 22, 34-35.
[19] Dutil, Les chars d'assaut, 26-27.
[20] Dutil, Les chars d'assaut, 29, 33.
[21] Wilson, Les chars d’assaut au combat, 8. Mitchell, Tank Warfare, 25.
[22] Kershaw, Pantserwagens en tanks, 15. Deygas, Les chars d’assaut, 121. Dutil, Les chars d'assaut, 30.
[23] Deygas, Les chars d’assaut, 241-243. Dutil, Les chars d'assaut, 38.
_________________
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
casparvandenberg



Geregistreerd op: 24-12-2005
Berichten: 160
Woonplaats: 'Ergens in Nederland'

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 1:19    Onderwerp: Reageer met quote

Wie trouwens de aantekingen die ten grondslag lagen aan het artikel nog wil hebben, die maile. Staan wel leuke details (tot aan het ontwerp nr.) in.
_________________
"Het eenige wat ik ervan onthouden heb is, dat mosterdgas niet van mosterd wordt gemaakt, maar er meen ik wel naar ruikt en desalniettemin erg ongezond moet zijn". Reserve-kapitein. J. Ronhaar in 1935 over een slechte gasles.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtige bijdrage ! Bedankt ! Cool
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Britse tanks

Vooroorlogse geschiedenis met onder andere Hornby’s 1909 War Office traktor, de Holt traktor, Fosters Centipede traktor en Lancelot de Mole’s 1912 Landship
Hierna zien we bij het begin van de oorlog de zgn. armoured cars opduiken, o.a. in de RNAS met hun CO Charles R. Samson.

Ook uit die periode zijn de Caterpillar traktor en de Pedrail tracked truck
Andere ontwerpen zijn de Foster Daimler traktor ook bekend als de Triton Trench Crosser
Raar is dat het initiatief meestal bij de RNAS zit in die periode !

Met de komst van het Admiralty Landships Committee komt men eindelijk in een nieuw stadium van de ontwikkeling van de tank. We zitten dan einde februari 1915.
Allerlei pogingen zoals de Killenstrait traktor, Bulock Creeping Grip traktor, leggen een basis en zijn een leerschool.

Halfweg 1915 begint er wat schot te komen in de zaak. Het begint met onder andere de Number 1 Lincoln Machine en met de meest bekende voorloper van de tank aan Britse zijde, die zelfs bewaard gebleven is in het Tankmuseum te Bovington, Little Willie – eigenlijk dezelfde machine in beide gevallen

Mark I

Bemanning 8
Gewicht 28 ton
Lengte 9.91 m
Breedte 2.49 m
Bepantsering 12 mm
Snelheid 3.7 km/uur


Mark II

Wat de II en III betreft waren er slechts kleine veranderingen t.o.v. de I
Men was nog druk bezig met de transmissies te verbeteren en ook de plaat in de ‘toren’ werd gewijzigd en ging anders open zodat ze meer bescherming gaf aan de persoon die van hieruit observeerde.


Mark III

Van zowel de II als de III werd beslist om er elk 50 van te bouwen, in afwachting van verdere verbeteringen die er dienden te komen in de Mark IV


Mark IV

Bemanning 8
Gewicht 28 ton
Lengte 8.06 m
Breedte 3.89 m
Hoogte 2.49 m
Bepantsering 14 mm
Snelheid 3.7 km/u


Mark IV Tadpole

Omgebouwde IV door de tank een stuk te verlengen, experiment om beter over wijde loopgraven te kunnen geraken.
Werd ook geexperimenteerd om achteraan een mortier te bouwen tussen de twee tracks.


Mark V

Bemanning 8
Gewicht 29 ton
Lengte 8.06 m
Breedte 3.89 m
Hoogte 2.64 m
Bepantsering 14 mm
Snelheid 7.4 km/uur


Mark V Hemaphrodite

Na de eerste tankslag waren de Britten er ineens van overtuigd dat hun vrouwelijke tanks geen tegenpartij waren voor de A7V’s en besloten ze om hun vrouwelijke Mark V tanks op zijn minst gedeeltelijk te doen ombouwen naar hermafrodieten, t.t.z. tanks met een vrouwelijke zijde en een mannelijke kant.

Eén exemplaar hiervan heeft in ieder geval blijkbaar de oorlog overleefd en is nu te zien in Loegansk, Rusland

Of de ombouwpaniek gegrond was is de vraag… want het enige tankgevecht na 24 april was een duel op 8 oktober bij Niergenies met vier door de Duitsers buitgemaakte Mark IV's, waarvan er één door een Britse tank werd uitgeschakeld en één door een Duits veldkanon in Brits gebruik, welke Female ook een soort hermafrodiet bleek te zijn geworden, want de Duitsers hadden een machinegeweer vervangen door een 13 mm Mauser antitankgeweer…


Mark VIII US

Slechts één exemplaar klaar tegen het einde van de oorlog.
Woog 37 ton en had een bepantsering van 16 mm, twee zesponders kanonnen en 7 machinegeweren.
Brits Amerikaanse samenwerking
In totaal 100 gebouwd in 1919


Mark B

Slechts klaar in september 1918
Bemanning van 4, gewicht van 18 ton, 14 mm bepantsering, snelheid rond de 14 km/uur
102 stuks van gebouwd, velen deden dienst in Rusland uiteindelijk


Whippet I

Bemanning 3 of 4
Gewicht 14 ton
Lengte 6.1 m
Breedte 2.62 m
Hoogte 2.75 m
Bepantsering 14 mm
Snelheid 13.4 km/uur


Gun carriers

Mk I werd ontwikkeld in 1916 en prototype was begin 1917 klaar en werkend
48 stuks van gebouwd, twee werden gebouwd en gebruikt voor het takelen van tanks naar het schijnt
Uitgerust voor 60 ponder of 6 inch howitser

Het tactisch succes was beperkt, uiteindelijk werden ze ingezet als supply tanks, een rol die hen beter lag en heel veel mankracht spaarde.
Er werd uitgerekend dat 6 carriers met een totale bemanning van 24 evenveel konden transporteren als anders 1745 man !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Flers Courcelette

15 september 1916
49 tanks werden ingezet
17 gaven de geest of raakten vast
Sterke verspreiding van de tanks over het front, tegen de instructies van Swinton in, die nog niemand gelezen had…
En dan tijdens de operatie zelf…

9 tanks deden het eerder goed en bleven zelfs voor de infanterie
9 andere werden algauw voorbij gestoken door de infanterie…
Nog eens 9 andere zaten algauw met technische problemen en de 5 overblijvenden zaten vast in loopgraven of in shell holes…

In de Britse pers na de eerste inzet :

Bleken de Duitsers verschrikt op de vlucht gegaan te zijn, wat niet waar blijkt te zijn, ze namen nieuwe posities in, niet meer of minder
Volgens de Duitsers was het een wreed nieuw wapen en moesten de Britten wel zeer wanhopig zijn om zoiets in te moeten zetten om te kunnen aanvallen.

De Duitse reactie :

Was op dat moment nog niet erg groot.
Volgens een krijgsgevangene werden er achter de lijnen zgn. anti-tank mijnen geplaatst, in feite waren dit gewone springladingen die door een waarnemer tot ontploffing dienden te worden gebracht als de tanks erover reden…

Arras :

De voorbereidingen voor Arras waren al een stuk beter. De Heavy Branch ging effectief op verkenning uit van het terrein en er werden startpunten aangeduid en te volgen routes tijdens de aanval, iets wat men de vorige keer volledig over het hoofd gezien had !

Maar de blunders gingen toch verder.
Er werd niets gedaan van oefeningen tussen tanks en infanterie.
De tanks werden enkel aangeduid om in groepjes locaties aan te vallen die een probleem konden vormen voor de infanterie.

De tanks moesten starten op een afstand van 914 meter achter de infanterie en zouden zo samen met deze laatste komen of hun dus ingehaald hebben, bij de objectieven !
Men moest ook de aanval een uur uitstellen op de 9e april omdat de tanks er nog niet waren !

Uiteindelijk werd de aanval verplaatst naar de 11e
Opnieuw waren de tanks te laat en het gros zat al weer in de problemen, technische of ze zaten weer vast…
Enkele uitzonderingen haalden een beetje succes en eentje raakte zelfs de weg kwijt …

De enigen die meer onder de indruk gekomen waren van de tank waren de Duitsers.
Volgens de Australiers had dit wapen weinig of geen waarde gehad tijdens hun aanval…

Het vervolg :

Twee nieuwe acties op 23 april en 3 mei.
Voor de eerste aanval had men 20 tanks maar op het ogenblik van de aanval waren dat er nog 10.
Bij de tweede waren er effectief 13 klaar en de Aussies kregen er 10 toegewezen die vonden dat ze het beter konden zonder de tanks…

Conclusie :

Het begin van 1917 was zeker geen goede start om het potentieel van de tank te proberen te bewijzen
Het ergste van dit alles was dat het zelfs nog erger zou worden !!!
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Mesen :

Men had hier de beschikking over 72 tanks maar in feite kwam het nooit tot een echte inzet van de tanks.
Het slechte terrein met echte Vlaamse modder en de mijnkraters waren niet echt de ideale locatie tot inzet geweest.
Veel van de nieuwe Mark IV tanks hadden pech en raakten opnieuw vast.

Sint Juliaan :

Op 19 augustus 1917 werd er voo het eerst een modeloperatie uitgevoerd, het elimineren van Duitse verzetshaarden nabij Sint Juliaan.
11 tanks werden ingezet en haalden het dorp, waarbij ze één voor één de bunkers uitschakelden met al hun vuurkracht.

Het gros van de tanks reed zich uiteindelijk wel vast maar het verschil was dat er in deze actie zo weinig slachtoffers vielen dat men zou beginnen twijfelen of deze actie wel in WO I plaatsvond !

Cambrai :

De veruit belangrijkste inzet tot dan van de tank, waarbij de offensieve waarde van het wapen voor het eerst echt duidelijk bewezen werd.
Oorspronkelijk bedoeld als een raid om toch nog het nut van de tanks te kunnen bewijzen, een verdere kans zouden ze niet meer krijgen anders !

Dan omgevormd tot een serieuze aanval nadat Ieper stilgevallen was.
Inzet van het volledige tankwapen.
Voorafgaande training met de infanterie zodat die wist wat een tank kon.
Artillerievuur vooraf maar geen langdurige beschieting zoals normaal

Tanks uitgerust met takkenbundels die samengeperst waren om te dumpen in de diepe loopgraven zodat men deze eenvoudiger zou kunnen overbruggen met minder risico om vast te lopen hierin. Meer dan 400 ton hout werd hiervoor gebruikt uit het bos van Crécy.

20 november 06.10 de tanks starten, tien minuten later begint de artillerie te vuren.
De eerste loopgraven werden vlot genomen maar dan moeste de tanks soms een half uur wachten vooraleer ze naar hun volgende objectief konden trekken.
Sommigen hadden geen geduld en gingen door.

Ook nieuw was dat sommige tanks uitgerust waren met een soort enterhaak aan de achterzijde waarmee ze alle prikkeldraad meesleurden, waarna links en rechts andere tanks alles platwalsten, de piketten enz, om zo een weg te banen voor de cavalerie die zo tot Masnières doorbrak.

De tanks rukten ook de 21e goed op, maar dat ging niet altijd zo vlot voor de infanterie die moest volgen.
Op de 22e was er een korte tankaktie in de zuid-oost hoek van het slagveld nabij Crèvecoeur die mislukte omdat de infanterie vergat op te dagen om de plaats in te nemen !

Op de 23e liep het verder mis omdat de infanterie die toen ingezet werd niet getraind was om samen te werken met tanks. Het ging hier om de regio Bourlon en Bourlon Wood. Duidelijk was ook dat bossen niets waren om tanks in te doen opereren…

Nabij Fontaine Notre Dame zouden de tanks nog minder geluk hebben, de Duitsers gebruikten daar 3.7 cm luchtafweer als anti-tankwapen en schakelden al vlug de helft van de aanvallende tanks uit.
Op de 24e deed men een nieuwe aanval op Bourlon zonder resultaat echter.

De enigen die hier konden doorbreken was de cavalerie, maar die was al terug weg…
De tanks deden nog een nieuwe poging op de 27e tegen Bourlon en Fontaine, opnieuw zonder resultaat.
De 30e begon de Duitse tegenaanval.

In de eerste gevechten kon men nog de kapotte of tanks met breuk takelen, daarna werd het hoe langer hoe moeilijker.
Schattingen spreken over 60 tanks die in Duitse handen vielen, Duitse bronnen zeggen dat ze er 33 aan overhielden, vermoedelijk zijn dit enkel de intacte.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 20:56    Onderwerp: Reageer met quote

De tank in het defensief...

Hamel 1918

Deze slag op 4 juli 1918 was het debuut van de Mark V tank op het slagveld.
Eindelijk een echte modelactie !
Voor het eerst hadden de Australische infanterie en tanks samen geoefend.
Iedere tank droeg ammo mee voor de infanterie en drinkwater

4 supply tanks volgden met piketten en prikkeldraad om de Duitse ingenomen posities te kunnen verdedigen, een equivalent van 1250 manschappen !
Luchtsupport die als eerste taak had de artillerie die de tanks kon bedreigen aan te vallen.

De Mark V was veel betrouwbaarder en alle tanks maakten het tot de startplaats.
De tanks gingen vooraan, dan de infanterie en dan reservetanks.
In de eerste aanval werden vijf tanks uitgeschakeld die later echter allemaal gerecupereerd werden.

Na de aanval die een succes was, waren de Australiers volledig van idee aan het veranderen over de tank en een anecdote zegt dat ze nu soms Britse officieren salueerden als deze de Tank Badge droegen…

Daarna...
Was er nog een inzet te Moreuil als ondersteuning van de Franse troepen op 23 juli 1918.
Toch veel verliezen onder de tankbemanningen omdat de Duitsers nu gedreven begonnen te geraken in hoe ze een tank moesten uitschakelen.

Amiens

8 augustus 1918
Het volledige aanvalsplan is rond de tanks gebouwd, grote verandering !
Meer dan 600 tanks waren inzetbaar !
Een aantal supply tanks gevuld met ammo gingen de avond voor de slag eraan door Duits artillerievuur.

De zware tanks slaagden zonder problemen in hun missies, zeker in het centrum van de aanval.
De Whippets bewezen ook hun toekomst en steunden de cavalerie op een briljante wijze.

Eén tank Musical Box brak door de Duitse linies en hield de ganse dag zwaar huis in de Duitse achterste linies, leidend tot één grote chaos aldaar, en dat alles door een tank met drie MG’s die zijn doelwitten maar op goed geluk uit te kiezen had. Uiteindelijk slaagde men er toch in hem te stoppen en de tank brandde uit…

Op de 9e waren er echter maar 145 tanks meer die klaar waren om deel te nemen aan de gevechten.
Op de 10e nog 67 en op de 11e nog een 30tal.

En verder...

Op de24e augustus zat men rond Albert, de 26e Arras, de 27e zaten eenheden op het oude slagveld van Cambrai en was men op de Bourlon en Bourlon Wood.
Van Amiens tot eind september zagen de centrale workshops 819 tanks om op te lappen of te gebruiken als reserve onderdelen.

Verliezen liepen op tot één derde van alle personeel…
17 oktober waren ze paraat aan de Selle rivier en 2 november te Maubeuge.
5 november de laatste acties, 6 Whippets te Bermeries.
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 03 Jan 2007 20:59    Onderwerp: Reageer met quote

Tanks in het Midden Oosten

In december 1916 werd beslist om 8 tanks te sturen naar de Egyptian Expeditionary Force die bezig was om zich noordwaarts een weg te vechten in Palestina.
Eén van de verhalen zegt dat er Mark IV tanks opgestuurd dienden te worden doch men zich vergiste en men Mark I tanks optuurde die zwaar versleten waren.

Gaza

De tanks weren bemand door crews van E Battalion onder bevel van Majoor Norman Nutt. Ze arriveerden in januari 1917 en begonnen direct met oefeningen om de zandheuvels en duinen te overwinnen.
Naar het schijnt lukte dit eerder goed !

1e slag

Toen de Eerste slag begon einde maart waren de tanks niet klaar… De aanval was geen succes. Het zou worden overgedaan in April. Het geklungel van de generaals Dobell en Murray om de tanks in te zetten was al even erg als van diegenen die onder Haig dienden. De Britten zaten vastgeroest aan oude ideeën.

2e slag

Ook zij snapten niet dat ze best samen opereerden en als offensief wapen dienden gebruikt te worden, dus voor de troepen uit, en deze bescherming gevend.
Op 17 april gebruikten ze daarenboven ook nog maar 2 van de 6 gevorderde tanks om samen met de 163rd Infantry Brigade aan te vallen, oost van Gaza.

Eén van de tanks, Sir Archibald werd drie keer geraakt, kwam in brand te staan en de andere boekte geen resultaat op zijn eentje…
Twee dagen later hernam men de aanval en de Australian Official History meldde hier voor her eerst dat het misschien beter was geweest de tanks allemaal samen te gebruiken.

De overblijvende tank met het 163e deed het goed en men nam een sterk verdedigde redoubt in.
Vier tanks met de 52e Divisie deden pogingen Outpost Hill te nemen, wat twee keer lukte doch ze werden verdreven door Turkse artillerie.

Otazel raakte vast, en Pincher werd in reserve gehouden.
Twee tanks waren mee met de 53e Div. en leverden infanterie steun, waarbij ieder bemanningslid van de Tiger gewond raakte en Ole-Luk-Oie raakte vast en kon niet veel bijdragen.

Opvallend is dat de Turken niet zeer onder de indruk waren van de tanks waar ze opeens mee geconfronteerd werden en dat hun infanterie zeer sterk van zich afgebeten had bij hun eerste kennismaking met gemechaniseerde oorlogsvoering…

3e slag

Op 1 november, nu onder het bevel van Allenby, werd nog een poging gedaan om door te breken bij Gaza. Er waren nu ook 3 Mark IV’s toegekomen, maar ook de I’s waren nog steeds in dienst. Het gevecht was er in feite eentje waarbij men de vijand bezig hield om langs de andere kant de stad af te snijden.

Tanks werkten weer in paren en twee tanks werden hierbij uitgeschakeld. De ene was niet erg beschadigd, maar de andere zou na oplapping enkel nog dienst kunnen doen voor bevoorrading en training.

De tanks zagen daarna geen echte actie meer in het Midden-Oosten en even werd er nog gekeken voor Whippets, maar dit bleek nutteloos te zijn.
In maart 1918 mochten ze uiteindelijk terugkeren, gezien verdere inzet niet meer nodig zou zijn, gelet op de successen van Allenby…
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stretcher B.



Geregistreerd op: 28-10-2006
Berichten: 1032
Woonplaats: Beverst

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2007 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Een link naar "Achtung Panzer", eerste types.

http://www.achtungpanzer.com/1stpzs.htm

Via HOME komt ge op links voor andere duitse pantsers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 04 Jan 2007 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Waarmee jullie meteen kunnen zien dat er nog heel wat aan te vullen is in dit kwartaalthema !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45628

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2007 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Een leuke blog met foto's en linkjes.

I was surfing yesterday when I came across a picture that jogged my memory. The picture in question was that of what they termed a one man tank. It looked more like a metal bubble that had bicycle training wheels attached to it. If the old guys could have seen that it would have raised a real chuckle.


Let me proceed by first saying the picture above is of a Regimental Military Cap badge representative of the British Army ‘Royal Armoured Corps‘, and worn by all soldiers of the RTR. (Royal Tank Regiment’s) The Tank in the badge is called ‘Willie’ and below you see a life size picture of the real tank as used in the 1st World War. 1914 - 1918


They can be seen at a Tank museum and that is where I had the opportunity to go inside a ‘Willie’ as well as many other old Tanks. Surely a site to see.


Lees verder:
http://tanklet.blogspot.com/2007/01/i-was-surfing-yesterday-when-i-came.html
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2007 15:09    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even een laatste oproep tot deelname aan dit topic !
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fokker



Geregistreerd op: 3-1-2008
Berichten: 14
Woonplaats: Germany

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2008 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

Who has Build the scale Tank Models ????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ijzerbroot



Geregistreerd op: 4-6-2008
Berichten: 54
Woonplaats: Voet Van de Hel

BerichtGeplaatst: 07 Okt 2008 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Erg boeiend allemaal!! Mooie foto's ook. Vooral de A7V blijft me intrigeren. Moet nogal een afschrikwekkend gezicht zijn geweest om zo'n monster op je af te zien kruipen!
Afgezien daarvan was de bemanning nu niet bepaald benijdenswaardig. Volgens mij was het daarbinnen echt niet te pruimen. Zie je het voor je, met je kont op twee stampende motoren? Hoe heet zal het wel niet geweest zijn???? Mijn god, dat moet echt vreselijk zijn geweest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Twee vernietigde Britse tanks in Frankrijk




_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote



Beutetank
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 20:51    Onderwerp: Reageer met quote





Vernietigde Britse tanks in Frankrijk
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote







De Duitse A7V tank
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 20:53    Onderwerp: Reageer met quote





Uitgeschakelde Britse tanks
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 20:54    Onderwerp: Reageer met quote



A7V in Roye



Afdeling Duitse Beutetanks
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote



Reparatur Werkstatt te Charleroi voor de Duitse Beutetanks





Cambrai 1917
_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:11    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:13    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:13    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:15    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Regulus 1



Geregistreerd op: 17-7-2005
Berichten: 12472
Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2008 21:15    Onderwerp: Reageer met quote






_________________
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Monografieën Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group