Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Excursie Verdun

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wim86

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2006 22:36    Onderwerp: Excursie Verdun Reageer met quote

Twee jaar geleden verkenden een viertal docenten van onze school Verdun en omgeving. Doel van de reis was om er achter te komen op welke manier we onze leerlingen op indringende wijze kennis kunnen laten maken met de sporen van de Eerste Wereldoorlog in het algemeen en de Slag bij Verdun in het bijzonder.

Al snel kwamen we tot de conclusie dat het onmogelijk is om een dagexcursie te organiseren. Naast de kosten en de te lange reistijd ( 900 km. op één dag) schrok ons de groepsgrootte af. Dat zou het doel voorbij schieten. De gedachte ontstond om kleinschalig die plekken te bezoeken waar nauwelijks of geen toeristen komen. Dit voorjaar werd een team samengesteld, bestaande uit bijzonder gemotiveerde docenten en docenten-in-opleiding. Dit team is begonnen met het treffen van de voorbereidingen om een excursie op te zetten waarin de leerlingen kennis konden maken met de Eerste Wereldoorlog. Door het enthousiasme van de docenten en leerlingen verliepen deze voorbereidingen prima en de excursie kon uitgevoerd worden.

Afgelopen mei was het dan zo ver, na maanden voorbereiding en diverse vergaderingen kon de driedaagse excursie beginnen. 76 leerlingen en 14 begeleiders vertrokken in 10 busjes naar Verdun. Er was gekozen voor kleine busjes omdat de excursie zo kleinschalig bleef en de groepen geconcentreerd en met gepaste rust de musea en monumenten konden bezichtigen. Elk van deze groepjes kon zo ook hun eigen programma volgen en de plekken bezoeken die zij graag wilden. Er waren slechts enkele “verplichte” onderdelen, een bezoek aan het museum van Jean-Paul de Vries in Romagne-sous-Mountfaucon en een wandeling over de slagvelden onder begeleiding van Jean-Paul.
De excursie was een groot succes en mede daardoor is er besloten om dit jaar weer te gaan. De opzet is dit jaar hetzelfde, kleine groepjes die verschillende bezienswaardigheden in Verdun en omgeving gaan bezoeken.

Per toeval kwam ik (een van de docenten-in-opleiding) op deze site terecht en ik vroeg me af of mensen op deze site tips of adviezen kunnen geven over bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om met een kleine groep leerlingen te bezoeken.

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Merlijn

BerichtGeplaatst: 26 Nov 2006 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Nou die mensen zijn hier zeker.
Naar boven
mastermindmichel

Woonplaats: London, a small village on Mars, just outside the capital city, Wooble

BerichtGeplaatst: 27 Nov 2006 14:40    Onderwerp: Reageer met quote

Wim86,
Heb jij een programma voor die dagen op papier staan o.i.d.?
En zo ja, mag ik die dan "inkijken"?
B.v.d.
M.vr.gr.
Jesper

BerichtGeplaatst: 04 Dec 2006 11:08    Onderwerp: Battle of Verdun Reageer met quote

Ik zou zeker de site: www.battleofverdun.nl eens bezoeken. Bekijk ook de reisverslagen. Hier heb ik alle informatie voor mijn eerste bezoeken vandaan gehaald, tot zeer grote tevredenheid!
Naar boven
Wim86

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

De excursie gaat komend voorjaar voor de derde keer plaatsvinden. Er is wederom geen vast programma, de docenten bepalen te plekke welke musea en plekken ze willen bezoeken.
Dit jaar gaan ook de docenten een weekend zonder leerlingen naar Verdun om gezamelijk het een en ander voor te bereiden. Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Is dit van de school met Expeditie-Verdun shirts toevallig? Rolling Eyes
Naar boven
cossee

BerichtGeplaatst: 30 Jan 2008 20:12    Onderwerp: Reageer met quote

Wim86 @ 30 Jan 2008 14:22 schreef:
De excursie gaat komend voorjaar voor de derde keer plaatsvinden. Er is wederom geen vast programma, de docenten bepalen te plekke welke musea en plekken ze willen bezoeken.
Dit jaar gaan ook de docenten een weekend zonder leerlingen naar Verdun om gezamelijk het een en ander voor te bereiden. Zodra ik meer weet zal ik het hier posten.

Kijk hier ook eens
www.oorlog.net
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 31 Jan 2008 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat je met de twee in dit topic genoemde sites voor reisdoelen ver gaat komen. Het kan vaak interessant zijn ook geschiedkundig wat dieper op zaken in te gaan zodat geschiedenis wat meer gaat leven.

Ik denk hier bijvoorbeeld aan een thema zoals de gevechten om fort Douaumont of fort Vaux maar ook aan een offensief als 23 juni en bijvoorbeeld de eerste dagen van het offensief. Aan het begin van het onderdeel Verdun staan wat overzichten van topics die je kunt raadplegen om wat specifieker te kunnen samenstellen e.d.

Mocht je nog specifieke vragen over locaties hebben of anders dan hoor ik dit graag.

groet,

Tom
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: