Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Een voorproefje

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 28 Apr 2005 23:57    Onderwerp: Een voorproefje Reageer met quote

Beste users,

Ik ben druk bezig een nieuw boek te schrijven. En zo af en toe gaan mijn nekharen stijl overeind staan. Wat denken jullie hiervan?

Quote:
Vanaf het begin van de oorlog is de rol van de USA een dubieuze. De schijn wordt opgehouden dat het land neutraal is. Maar door leveringen van goederen, ter waarde van onvoorstelbare hoeveelheden dollars aan Frankrijk en met name Groot-Brittannië, is de USA al snel een economische partij in het conflict. Duidelijk is dat het land zijn kaarten op een snelle overwinning door de Geallieerden gezet heeft. Scheepsladingen vol levensmiddelen, wapens en munitie, voor een groot deel op krediet, steken al snel de Atlantische oceaan over. De vraag van Duitsland om ook gebruik te mogen maken van de enorme Amerikaanse industriële mogelijkheden wordt door de Amerikaanse president gepareerd. Het is volgens hem immers Duitsland zelf die met zijn onderzeeboten leveringen tegenhoudt. Achteraf bezien is hier sprake van een dooddoener. Door miljarden in de zege van de Entente te investeren krijgen de Verenigde Staten ‘op zijn minst’ de schijn tegen. Doordat de militaire kracht van Rusland, de bondgenoot van Engeland en Frankrijk, al snel te wensen overlaat en de door de Amerikanen verwachte snelle geallieerde zege uitblijft, kan de USA het geďnvesteerde kapitaal eigenlijk alleen nog maar redden door actief aan de oorlog te gaan deelnemen. Oberstleutnant z. D. von Haine, auteur van de veredelde brochure ‘Weshalb hat Deutschland den Weltkrieg verloren? (1919, Berlijn: Deutsch-Nationaler Volksverlag) deelt deze mening. Bovendien voegt hij er de volgende - let wel: in 1919 geschreven! - bijna profetische woorden aan toe:
‘Bovendien kreeg het daardoor de gewenste gelegenheid zichzelf een sterk leger te creëren voor de toekomstige afrekening met Japan. Want niet Engeland, maar Amerika en Japan zullen in de toekomst in de door Duitsland op de wereldmarkt ontruimde plaats treden.’ Politiek, en zeker oorlogspolitiek, is een smerig spel…
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 1:02    Onderwerp: Reageer met quote

Snapt iemand de volledige betekenis van de woorden van Von Haine?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 1:06    Onderwerp: Reageer met quote

Sorry, gaat mijn petje te boven; dus het was de bedoeling van Amerika dat de geallieerden de oorlog zouden winnen, en dat ze aan hun kant zouden meevechten, met als achterliggende gedachte dat ze op die manier japan konden uitschakelen als concurrent? Dus eigenlijk was in 1941 Pearl Harbor ook welkom voor de amerikanen als je het zo beziet?
Sorry,meer kan ik er niet uit opmaken, het is al laat ook!
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 1:18    Onderwerp: Reageer met quote

Het is inderdaad al laat. Haine voorzag het Japanse aandeel tijdens WO2!!!
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 1:25    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
inderdaad, maar hij voorzag denk ik ook de amerikaanse houding tegenover japan; waren er voor de oorlog geen economische maatregelen door de VS t;o;v; japan, onder andere over de verkoop van olie en andere grondstoffen? De VS vreesden een economisch sterk japan, en zijn daardoor denk ik ook een beetje medeverantwoordelijk voor de oorlog in de stille oceaan. Japan wilde zijn economisch nodige grondstoffen en heeft ze dan maar genomen.
Alhoewel de oorlog er waarschijnlijk toch zou zijn gekomen; japan was toentdertijd een keizerrijk waar de militairen heel wat in de pap te brokken hadden, dus ik denk niet dat dezen genoeg hadden aan hun oorlog met china.
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 1:31    Onderwerp: Reageer met quote

Het feit doet zich voor dat een Duitser al in 1919 een oorlog tussen de USA en Japan voorziet. Is dat niet, op zijn zachtst gezegd, opmerkenswaardig?
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 1:52    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
dat is inderdaad merkwaardig; alhoewel ik niet weet welke eventuele tekenen er in die tijd waren om zoiets te voorspellen; ik dacht dat er wel reeds economische uitbreiding was in Japan, en japan had zich ook al een militaire macht getoond in de japans russische oorlog, maar verder?
En wat te zeggen als ik nu reeds een oorlog voorspel tussen China en Amerika in de toekomst?
Is toch ook maar naar de tekenen kijken?
pascal
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 8:21    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad opmerkelijk, zo groot was Japan destijds toch nog niet?

Even een ander punt. Je geeft aan dat er discussie was over de goederen die Amerika leverde aan Engeland en dat daar discussie over was. Is in die context het volgende nog van belang voor je?
http://www.firstworldwar.com/source/usmunitions_burian.htm
http://www.firstworldwar.com/source/usmunitions_lansing.htm
Naar boven
Hans Molier

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 8:25    Onderwerp: Reageer met quote

Hoewel we nu misschien teveel offtopic gaan, heb ik op een ander forum ook al de rol van Amerika tijdens de Japanse aanval op Pearl Harbor in 1941 aan de kaak gesteld. Er zijn gewoon indicaties dat Amerika deze aanval al had zien aankomen, maar preventief niets deed. Ook de rol van de Amerikaanse inlichtingendienst én van de Amerikaanse president Roosevelt is zeer zeker dubieus te noemen.

Ik heb me nooit kunnen voorstellen dat men willens en wetens een vloot met bijbehorende bemanning opoffert om een goed excuus te hebben om aan een oorlog deel te kunnen nemen. Ik beweer ook niet dat het in dit geval zo was, maar er zit voor mij, en voor velen overigens, aan deze hele aanval op Pearl Harbor een wrange nasmaak. Bewijzen kan ik uiteraard niets, maar ik ben ervan overtuigd dat de Amerikanen de Japanse aanval op Pearl Harbor hebben zien aankomen.
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Inderdaad opmerkelijk, zo groot was Japan destijds toch nog niet?

Even een ander punt. Je geeft aan dat er discussie was over de goederen die Amerika leverde aan Engeland en dat daar discussie over was. Is in die context het volgende nog van belang voor je?
http://www.firstworldwar.com/source/usmunitions_burian.htm
http://www.firstworldwar.com/source/usmunitions_lansing.htm

Het bevestigt mijn verhaal alleen maar.
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Een paar zaken, als je citeert: of in de landstaal of een vertaling erbij. Ik zie teveel buitenlanders die goed nederlands spreken:)
Over je verhaal: veroordeel de Amerikanen niet alleen, maar wees vooral zelf niet te naief. De lat wordt hier erg op eigen oordeel of academische termen gelegd. De definitie van neutraliteit mag duidelijk zijn, maar je zult ook moeten laten zien in hoeverre die altijd is uitgevoerd. Strikt naar de betekenis is het wel duidelijk maar zoals gezegd misschien wat onrealistisch en naief. Ik zie dat de afgelopen tijd veel op het forum. Er bestaat geen zwart-wit, alles is in diverse schakeringengrijs en heeft zijn mitsen en maren.
Er bestaat bijvoorbeeld niet zoiets als een (strikte) neutraliteit. Kijk maar naar Zweden en Zwitserland in de tweede wereldoorlog.
Amerika was in de eerste jaren van WOII ook neutraal maar ook toen hadden ze hun voorliefde voor de een of ander. Wat dat betreft bijna gelijk met de positie in WOI. Stel dat ze in WOII wel strikt waren geweest: dan was je hele verhaal in het Duits geweest, hahaha.

Rolffie
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Apr 2005 14:45    Onderwerp: Reageer met quote

rolffie61 schreef:
Een paar zaken, als je citeert: of in de landstaal of een vertaling erbij. Ik zie teveel buitenlanders die goed nederlands spreken:)

Over je verhaal: veroordeel de Amerikanen niet alleen, maar wees vooral zelf niet te naief.

Ik geef heel duidelijk de bron, moet genoeg zijn. Door bij ieder niet Nederlands citaat het origineel te plaatsen neemt de omvang enorm toe.

Je moet dit zien als deel van een groter geheel. Bovendien veroordeel ik niet, maar ik constateer.

En of we dan nu Duits zouden praten? Ik weet het zo net nog niet. Onderschat de rol van de Russen in het op de knieën krijgen van nazi-Duitsland niet. Maar goed: dat is op dit forum hopeloos off-topic
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik voeg aan mijn verhaaltje nog het volgende toe:
Quote:
Politiek, en zeker oorlogspolitiek, is een smerig spel. De ‘Platz unter der Sonne’, die het uit zijn jasje groeiende Duitsland opeiste en die door de Engelsen misgund werd, is een van de belangrijkste oorzaken van de Eerste wereldoorlog. Diezelfde plek onder de zon zullen de Britten langzaam maar zeker, zonder slag of stoot, aan de Amerikanen verliezen.

Iemand commentaar?
Naar boven
Paul

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2005 19:03    Onderwerp: Oud gezegde. Reageer met quote

Richard schreef:
Quote:
Politiek, en zeker oorlogspolitiek, is een smerig spel. De ‘Platz unter der Sonne’, die het uit zijn jasje groeiende Duitsland opeiste en die door de Engelsen misgund werd, is een van de belangrijkste oorzaken van de Eerste wereldoorlog. Diezelfde plek onder de zon zullen de Britten langzaam maar zeker, zonder slag of stoot, aan de Amerikanen verliezen.

Iemand commentaar?

OM DE POEN IS HET AL TE DOEN.

Paul.
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 12 Mei 2005 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Quote:

Iemand commentaar?

CHICAGO - National Video Resources (NVR) and the American Library Association (ALA) Public Programs Office have named 50 public and academic libraries nationwide as pilot sites for the documentary film viewing and discussion series The World War I Years: America Becomes a World Power. This six-week library program features scholar-led lectures, documentary film screenings, and readings and discussions of an important period that helped shape America in the twentieth century.

http://www.ala.org/Template.cfm?Section=News&template=/ContentManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=91471
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: