Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

kuisen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mengelman

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2006 20:24    Onderwerp: kuisen Reageer met quote

Hey iedereen

Ik ben mij een beetje aan het toeleggen op het verzamelen van medailles maar daar komt het probleem bij van die proper te houden met al die vervelende hoekjes en kantjes. Heeft er iemand tips om dit op een makkelijke manier te doen. Ik gebruik zelf een doekje dat geďmpregneerd is met een of andere chemische rotzooi maar dat geeft naar mijn mening niet echt het gewenste resultaat. Maar mss ben ik wat veeleisend Rolling Eyes

Dank bij voorbaat
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2006 21:59    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft wel niet echt iets met medailles te maken, maar deze week nam ik mijn moed bij elkaar en ging een paar relicten met een stalen borstel te lijf en dit is het resultaat.

Zo zag mijn "slachtoffer" er uit voor de behandeling...

Bijna het eindresultaat

Deze granaat is reeds helemaal opgekalefaterd.... alhoewel de schokbuizen niet echt passen op de granaten zelf, maar ja, 't is toch mooi niet? Confused Cool

Ik geloof echter niet dat medailles met een stalen borstel te poetsen zijn. Eventueel koperpoets misschien?
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2006 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het afgelopen weekeinde mijn DWM schietprijs en wat bejaarde 9mm patronen eens schoongemaakt, valt inderdaad niet mee door al die profielen.

Het beste werkt een stoffen polijstschijf die je op een slijpmachine of boorstandaard/boormachine kunt bevestigen. Een beetje poetsmiddel op de schijf en het object er rustig tegen aan duwen.

Voor zilverwerk zijn er nog andere technieken, zoals speciale reinigers die je in een bak met water legt. Zilver erbij en rustig laten inwerken.
Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2006 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

stempels ,op de bodem bvb., niet te lang tegen een polijstschijf houden!!! Ik heb zo al eens een jaartal op een bofor (WOII) huls bodem weg gepolijst!!!
Naar boven
Mengelman

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2006 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat ik die stoffen polijstschijf eens ga proberen de stalen borstel lijkt mij niet zo een goed idee aangezien ik nog iets van mijn medailles wil overhouden Smile
Maar alvast bedankt voor de tips
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2006 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Geen medailles tegen de polijstschijf aub!!!!!
Je gaat ze gewoon kapot polijsten.

Brasso, een tandenborstel, polijst katoen en wattenstaafjes voor de hoekjes... Meer heb je niet nodig.

Of vloeibare zilverpoets (te krijgen in de beter handel). 1 mi, in het bad >> prachtig gepoetst.
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 0:15    Onderwerp: Reageer met quote

Voor alles geldt: Doe het met beleid.
Naar boven
geert

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

als je een medaille tegen een polijstschijf houdt zou ze wel eens enkele meters verder kunnen belanden........
Naar boven
Mengelman

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ah dus voor de veiligheid van de buurt en mezelf en medailles geen polijstschijf

Quote:
een tandenborstel, polijst katoen en wattenstaafjes voor de hoekjes... Meer heb je niet nodig.

Of vloeibare zilverpoets (te krijgen in de beter handel). 1 mi, in het bad >> prachtig gepoetst.

Dan dit maar eens proberen
Naar boven
Mengelman

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 9:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga maandag direct naar den Brico Cool
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 11:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou niet gaan poetsen of geforceerd schoonmaken. Gewoon voorzichtig met een wattenstaafje de hoekjes en gaatjes reinigen. Gebruik materialen die zachter zijn dat hetgeen je schoonmaakt. Dan beschadig je ze ook niet. Misschien een heel klein beetje vochtig maken en daarna goed drogen laten. Elke inbreuk met chemische of afslijpende technieken doet het origineel geweld aan. Je mag de jaren toch wel zien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mengelman

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 14:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ermee akkoord dat je de jaren mag zien ze moeten bij mij ook niet blinken zodat ik verblind wordt door ernaar te kijken maar ik vind het toch niet echt mooi dat er zwarte plekken op mijn medailles hangen
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2006 15:48    Onderwerp: Reageer met quote

Hmmm, ik bergijp je dilemma ook wel. Misschien advies vragen bij een museale instelling met goede conservatoren of behoudsmedewerkers? Kunnen ze je wellicht ook advisere hoe je die vlekken en andere ongerechtigdheden in de toekomst kunt vermijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mart

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 18:31    Onderwerp: polish Reageer met quote

Mischien is dit iets voor medailles: HG koper 'glans' polish. Op basis van natuurlijke ingrediënten. Dit verwijderd vuil en aanslag zonder echt langdurig te poetsen en het bevat geen agressieve bestanddelen. Ik weet niet of het ook in België te koop is.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Roma,

Een prachtig resultaat! lijkt me echter wel een vreselijk rotwerk. Heb je er lang over gedaan?
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 18:42    Onderwerp: Reageer met quote

Nog even over de polish...Niet geschikt voor roest of hardnekkige aanslag. Reinigd zowel koper als nikkel.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2006 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Mart @ 14 Nov 2006 18:37 schreef:
Hoi Roma,

Een prachtig resultaat! lijkt me echter wel een vreselijk rotwerk. Heb je er lang over gedaan?

Ik was er +/- een namiddag mee bezig, dan nog een laagje vernis en 's anderendaags was ie klaar.
Maar was wel een rotwerk in die zin dat ik hebter een stofmasker had gedragen. Een paar vingers waren ook "gepolijst". Embarassed
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 15 Nov 2006 10:11    Onderwerp: medailles kuisen Reageer met quote

Over het algemeen worden oude medailles niet opgeblonken. Het oud zijn geeft het juiste "cachette", het speciale ervan aan.
Ik heb ook vele Duitse en Belgische medailles en orden maar geen enkele is opgeblonken.
Ik heb het wel eens op de achterkant van een "tweede stuk" Eisern Kreuz Erste Klasse (WO 1) uitgeprobeert en dat trok op niets! puke
Zo laat ge zien dat het iets van vroeger is, een uitgereikte medaille die "gedragen en verweerd" is.
Opgeblonken lijkt het of dat ze juist uit de "chicklettenpot" of de winkel komen en lijken ze eerder op goedkope replica's of copies!! Crying or Very sad
Nieuw is maar nieuw!
Als ge het toch wilt doen gebruik dan HG polish zoals reeds vermeld of Never Dull of koperpoets in dat oranje busje.
Doe liefst handschoenen aan want anders blinken uw vingers niet meer!! Smile
Naar boven
monash1915

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Op een forum voor schelpverzamelaars (ja zoiets bestaat ook Very Happy ) waar ik af en toe kijk, is men zeer lovend over het gebruik van kleine ultrasoonbaden voor het schoonmaken van kleine schelpjes.
Die ultrasoonbaden worden origineel gebruikt voor het schoonmaken van sierraden en schijnen niet heel duur te zijn.
Alvorens zo een ding aan te schaffen is het misschien een goed idee om bij een lokale juwelier je licht eens op te steken. Misschien heeft die een ultrasoonbad staan en kun je het een keer uitproberen.

Wel de lintjes eraf halen.... Evil
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Een ultrasoonbad zou inderdaad denk ik moeten gaan...er zijn modelbouwers die de aangekoekte verf uit hun airbrush halen met een ultrasoonbad; dus het vuil van een medaille zal ook wel verdwijnen...ultrasoonbaden worden ook w<el gebruikt voor het schoonmaken van de monturen van brillen, dus eens een optieker binnenstappen kan misschien ook helpen...ik denk niet dat die mensen veel zullen rekenen voor een badje van een kwartiertje...
pascal
patten

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

beste jongen neem het beste met name het ouderwetse spul ik deed dat ook en t'resultaat ..........schitterend
de naam gewone koperkuis en je vind het overal!!!!!!!!!! en t'kost maar met moeite 3 a 4 euro dus WAAR wacht je op makker
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Adrian

BerichtGeplaatst: 25 Nov 2006 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb op al die jaren nog nooit mijn medaille's gekuist.
En in mijns inziens is dat ook een doodszonde.
Maar als je het niet laten kan,gebruik dan gewoon een lauw sopje met wat zeep,een doekje en of wattenstaafje.
Daarna goed naspoelen met proper water en zeer goed afdrogen (haardroger op een afstandje).

Meer zou ik er zekers niet aan doen.
Naar boven
Mart

BerichtGeplaatst: 15 Okt 2007 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Adrian @ 25 Nov 2006 23:33 schreef:
Ik heb op al die jaren nog nooit mijn medaille's gekuist.
En in mijns inziens is dat ook een doodszonde.
Maar als je het niet laten kan,gebruik dan gewoon een lauw sopje met wat zeep,een doekje en of wattenstaafje.
Daarna goed naspoelen met proper water en zeer goed afdrogen (haardroger op een afstandje).

Meer zou ik er zekers niet aan doen.

Ik heb nu een 7-tal medailles, die ik allemaal heb gelaten in de staat waarin ze verkeerden. Vuil en zweet hebben zich na die 90 jaar op het metaal vastgezet en dat maakt een medaille juist zo bijzonder. Ook vind ik het niet erg dat het lint verkleurd is. Je moet juist kunnen zien dat het een oud stuk is. Ik ben altijd bang dat een medaille zijn historische waarde verliest als hij is opgepoetst.
Naar boven
love4history

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 7:27    Onderwerp: Reageer met quote

Het eeuwige dilemma.... de een verkiest ze "mint" en blinkend, voor een ander is dat haast een blasfemie..... Ik vrees dat ik zelf tot de tweede groep behoor... Ik kom nooit met chemische produkten aan de medailles... het verste dat ik ga bij het poetsen is gewoon warm water en een tandenborstel.... als de look van de medaille je dan niet bevalt, nog te "vuil", dan moet je misschien gewoon op zoek naar een exemplaar dat er beter uitziet naar je maatstaven...
"to clean or not to clean" is zo wie zo een discussie die zal blijven voortduren.... hier meer: http://www.britishmedalforum.com/viewtopic.php?t=16605&highlight=cleaning

"Flandria dulce solum, super omnes terra beata......mando remando vale, mea Flandria terra meorum"
Naar boven
virjinz

BerichtGeplaatst: 16 Okt 2007 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

omdat een medaille vaak door vele handen gegaan is vooraleer in m'n verzameling terecht te komen, verkies ik om ze een kleine beurt met koperpoets te geven voor ze weg te steken. O.a. zweet is nefast voor de vaak zachte metalen en ik neutraliseer dat liefst zo snel mogelijk.

Hiervoor best wel een tandenborstel gebruiken want met een vod ga je het reliëf beetje bij beetje wegpolijsten. Ik heb geen ervaring met ultrasoonbaden of een badje in zilverpoets.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: