Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Museum Slag der Zilveren Helmen, Halen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abn

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2006 20:53    Onderwerp: Museum Slag der Zilveren Helmen, Halen Reageer met quote

Op 12/08/1914 kwam het bij Halen tot een treffen tussen Duitse ruiterij en Belgische karabiniers-wielrijders en cavalarie. Later op de dag kwamen de Belgische 4e en 24ste linieregimenten ter hulp. Vooral rond de hoeve Ijzerwinning en het gehucht Velp werd zwaar gevochten. De slag draaide uit op een terugtocht van de Duitsers, en –in de ogen van de Belgen- op een verpletterende nederlaag van de Hunnen.

Naar analogie met de Glag der Gulden Sporen waarbij in 1302 de Vlamingen een Franse overmacht van ridders versloegen, kreeg de slag bij Halen de naam Slag de Zilveren Helmen, naar de helmen van de Duitse kurassiers die na het gevecht op de velden achterbleven.

In de zuidelijke hoek van het slagveld bevindt zich vandaag een museum, opgericht door de nazaten van de pachters van de hoeve Ijzerwinning. Vandaag hebben zij een houthandel, waarvan een grote schuur is voorbehouden voor hun verzameling. Het museum is over de jaren heen uitgebouwd tot een grote en unieke, maar vandaag enigszins stoffige, collectie.

Het museum is absoluut volledig en mooi opgebouwd, en toont zowel wat voorafging, het verloop van de slag met aandacht voor beide zijden, als de vernielingen en zorg voor slachtoffers achteraf. Centraal staat een grote maquette van het slagveld anno 1914, waarop je met lampjes de belangrijkste plaatsen kan terugvinden.

Door de schenkingen van Belgische en Duitse soldaten bezit het museum heel wat fotomateriaal, brieven en persoonlijke bezittingen van militairen. Hier staan ook enkele van de originele graftekens van het Duits kerkhof dat zich tot de jaren ’50 aan de hoeve Ijzerwinning bevond. Vooral de collectie Duitse uniformen en helmen mogen er zijn. De Belgische uniformen van de Gidsen en Lansiers zouden zo uit de Napoleontische oorlogen afkomstig kunnen zijn.

Origineel grafteken Duits kerkhof

Door het specifieke onderwerp is het museum misschien iets te verregaand voor de occasionele toerist. Anderzijds is dit een van de musea zoals er sinds de jaren ’20 al tientallen bestaan hebben (en verdwenen zijn) aan het westelijke front, en is het daarom op zich al een bezienswaardigheid.

Te koop in het museum is het boek, ‘De dag dat de cavalarie voor ’t laatst strom reed’ van H.J. Vanthyyne, dat toch een andere kijk geeft op de gebeurtenissen. Uit het boek blijkt dat de rol van de Belgische infanterie, mee door de ‘inspanningen’ van generaal De Witte -toenmalig bevelhebber van de Belgische cavalarie-, nogal geminimaliseerd is in de jaren na de slag.

Een bezoek aan het museum is te combineren met een tocht over slagveld zelf, dat –met uitzondering van de directe omgeving van de stad Halen – er nog bijligt zoals in 1914. Uniek is het monument op de plaats van het voormalig Duits kerkhof, een van de weinige resterende Duitse monumenten in Vlaanderen.

Website van het museum http://www.slagderzilverenhelmen.be

Zie ook de volgende oudere topics
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3851
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=326
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 01 Okt 2006 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi topic weer!
Enne dat museum en slagvelden.... neem ons maar mee op sleeptouw, wij komen wel Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jumu7

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2006 6:59    Onderwerp: slag der zilveren helmen,halen Reageer met quote

goeie morgen,

hier zit ik al lang op te wachten!
dat er toch iemand deze slag en het museum kent!
ikzelf ben er al ontelbare keren geweest en geniet er elke keer opnieuw van.
hoop dat jullie dit weldra ook kunnen beamen!

groetjes en maak er nog een fijne dag van jumu7
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Ernst Friedrich
Gast

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2006 8:20    Onderwerp: Reageer met quote

Hier houd ik van.
Ik ga zeker mee, als een van jullie een initiatiefje neemt.
Naar boven
lancier

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2006 9:55    Onderwerp: Reageer met quote

Moet dit museum ook nog een keer bezoeken.
Momenteel ben ik bezig het 2de deel van -'historique sur les mouvements et opération des corps et division de cavalerie en liaison avec les armées'
A. Peteau - te lezen . Dit is de periode 1917-1918.
Het boek ,2 delen ,kan niet ontleend worden en is te verkrijgen via de leeszaal van de KBR (koninklijke Bibliotheek van belgie). Of in Ieper . Dus al mijn vrije momenten spendeer ik aan dit boek.

Bart

Gevallen voor Allen door Allen geprezen door 't vallen gerezen Hoog boven allen.
Naar boven
Michel
Gast

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2006 19:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb vorige week het boek "De Slag der Zilveren Helmen - Verdedegingslijn langs de Gete" gelezen.
Het is een combinatie van de dagboeken van meester A. Vanvuchelen van de gemeente Donk en van onderpastoor Aug. Cuppens van de gemeente Loksbergen.
Ook wordt er een beschrijving gemaakt van De Slag van Halen zoals het vermeld staat in "Wat het Belgisch Leger deed" van het Ministerie van Oorlog.
Brandend actueel onderwerp voor mij en als je dan nog eens wordt overtuigd door de topics van abn311, brandt er maar 1 vraag op mijn lippen...
Wanneer gaan we ? Laughing
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 7:30    Onderwerp: Reageer met quote

Michel @ 02 Okt 2006 20:31 schreef:
Wanneer gaan we ?

Dat zouden we eens kunnen organiseren als er hier nog geïnteresseerden zijn Smile . Ik vrees wel dat het pas voor volgend jaar zal zijn, aangezien ik mij binnen enkele weken voor een maand in betere oorden ga ophouden.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Daar houd ik je aan! Smile

Naar boven
kliedermans

BerichtGeplaatst: 04 Okt 2006 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

Heb hier in dit museum dit boekje gekocht, jammer genoeg nog geen tijd gehad om het te lezen.

http://kliedermans.warcemetery.eu/
Mijn Blog
http://monumenten.warcemetery.eu/
"Two Years In The Making.
Ten Minutes In The Destroying."
J.Harris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
lansier13953

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2006 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi,

als reservist en traditiedrager 5de Lansiers verscheidene jaren deelgenomen aan de herdenkingsplechtigheden te Halen, telkens afgesloten met een bezoekje aan het museum. Spijtig genoeg werd onze eenheid ontbonden en is opgegaan in het Provincie Commando.
Als de mogelijkheid bestaat een slagveldtoer en bezoekje aan het museum in te richten ben ik zeker van de partij.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2006 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
aangezien ik mij binnen enkele weken voor een maand in betere oorden ga ophouden.

Zeg Bert je melden als je de loopgraaf verlaat ,
want de gendarmen staan op de grote weg !

Je hebt daar toch internet connectie in die betere oorden ?

@+
patrick
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 08 Okt 2006 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 08 Okt 2006 20:05 schreef:

Zeg Bert je melden als je de loopgraaf verlaat ,
want de gendarmen staan op de grote weg !

Geen probleem hoor, mijn carnet de passage ligt klaar.

Internet zal je overal wel vinden, maar ik zal bij mijn terugkeer wel merken in welke richting de frontlijn opgeschoven is.
Naar boven
julien

BerichtGeplaatst: 29 Jun 2007 18:17    Onderwerp: De dag dat Cavallerie storm reed Halen1914 Reageer met quote

kliedermans @ 04 Okt 2006 22:00 schreef:
Heb hier in dit museum dit boekje gekocht, jammer genoeg nog geen tijd gehad om het te lezen.
en het boekje ondertussen gelezen? wat vond je ervan? graag je mening eens van een woI geinteresseerde, met dank julien Halen
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2009 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

www.2014-18.be is geopend!

Tot en met zondag 15 november opent VRT een tijdelijk webdossier over de Eerste Wereldoorlog. Je kan dit dossier bereiken via www.deredactie.be ofwel rechtstreeks via www.2014-18.be.

Hierop is, volgens onze info, uit het archief van het museum Slag der Zilveren Helmen de getuigenis te horen van een Duitse oudstrijder die wij ter beschikking hebben gesteld (Informatie van Julie, onze Halense Gids)

Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2015 6:16    Onderwerp: Reageer met quote

Museum Zilveren Helmen ontvangt landkaart Duitse soldaat WOI

Quote:
Het museum van de Slag der Zilveren Helmen in Halen is een uniek stuk rijker geworden: een landkaart gevonden op een gesneuvelde Duitse soldaat. De Belgische vinder, André Steyaers, gebruikte de kaart om er een brief aan zijn familie op te schrijven. “Zo’n origineel stuk van de slag heeft voor ons een grote waarde”, zegt Julien Stroobants van het museum.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2015 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

Eventjes in zijn context plaatsen: in 1910 was 13% van de bevolking ouder dan 15 jaar analfabeet, waarbij deze analfabeten voornamelijk te vinden waren onder de oudere bevolking.
bron: "Functioneel analfabetisme in België" van Sylvie-Anne Goffinet en Dirk Van Damme uit 1990 (op internet raadpleegbaar: http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000875/087591duto.pdf )
Stop dus aub met zeggen dat kunnen schrijven in de tijd van de Eerste Wereldoorlog uitzonderlijk was... Dit is ook duidelijk uit de vele soldatenbrieven en -kaarten en ook uit de militaire dossiers en andere bronnen van de burgerlijke stand waarbij de mensen minstens hun naam moesten schrijven.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
julien

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2016 21:12    Onderwerp: Brieven eerste wereldoorlog Halen Reageer met quote

Deze brief die wij ontvangen hebben is door de betrokken soldaat zelfs in het Frans geschreven. Deze jongen zijn moeder was Franstalig en is dus in deze taal opgevoed. De brieven die in 2013 in Scherpenheuvel in een postzak teruggevonden zijn, zijn vooral in het Nederlands geschreven, sommige zelfs bijna fonetisch. Uitvergrote copies liggen in het museum sedert begin 2014, met de uitgetypte tekst van deze copies.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: