Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Paul von Lettow-Vorbeck

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2006 16:27    Onderwerp: Paul von Lettow-Vorbeck Reageer met quote

Paul von Lettow-Vorbeck. Wie is dat nu weer? zo zegt allicht deze of gene. Paul Schultze-Naumburg, bekend. Paul Langhans, zeg maar gerust beroemd. Maar Paul von Lettow wie? Om deze vraag nu te kunnen beantwoorden, heb ik gemeend, uiteraard na overleg met mijn huisgenoten, enig licht op de zaak te moeten werpen door een artikeltje aan deze hoogst merkwaardige en eertijds aan gene zijde van onze oostgrens zeer populaire figuur te moeten wijden. Vanaf heden staat het in "de wiki" onder
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php/Paul_von_Lettow-Vorbeck
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2006 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=332
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2006 19:57    Onderwerp: P. v. Lettow-V. Reageer met quote

Hauptmann @ 26 Sep 2006 20:18 schreef:
Zie ook:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=332

Dan is-ie nog beroemder dan ik dacht...
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2006 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

Aardig stuk, wvanrosm. Boeiende man. Welbeschouwd zo'n beetje de uitvinder van de guerrilla-oorlogsvoering. Heb eens gehoord dat hij op latere leeftijd een wat armoedig bestaan leidde en dat zijn oude Britse vijanden uit respect een soort pensioenfonds voor hem hebben geregeld. How British!
Klein puntje van goedbedoelde kritiek: ik dacht altijd dat Von Lettow-Vorbeck kolonel was tijdens WOI en geen generaal, zoals in je stuk.

Gr P
rolffie61

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2006 10:17    Onderwerp: Reageer met quote

Klein feitje: op 26 februari 1919 kwam Von Lettow-Vorbeck uit Afrika in Rotterdam aan. Wilhelms adjudant Von Ilsemann wilde er vanuit Amerongen graag heen maar dat mocht vanwege politieke overwegingen niet. De keizer liet daarop door zijn hofdame Keller een een mooie foto van hemzelf sturen. (Sigurd von Ilsemann, Der Kaiser in Holland, p. 94)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2006 13:00    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 28 Nov 2006 22:47 schreef:
Klein puntje van goedbedoelde kritiek: ik dacht altijd dat Von Lettow-Vorbeck kolonel was tijdens WOI en geen generaal, zoals in je stuk.

Gr P

Volgens de door mij nog eens geraadpleegde bronnen (Meyers [Enzykl.] Lexikon, Der Grosse Brockhaus e.a.) was hij "General" of "Generalmajor" (een generaalsrang). Dus wie ben ik om dergelijke gezaghebbende werken te willen tegenspreken ...

mvg, Wim
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Wim,

Het lijkt erop dat we beiden gelijk hebben, hoe vreemd dat op het eerste gezicht ook mag klinken. Lees het volgende stukje maar:

Quote:
1914-1917
Obwohl die Streitkräfte der Entente während des Kriegs in Ostafrika den Deutschen weit überlegen sind, behauptet sich Lettow-Vorbeck. Im Verlauf des Kriegs wird er zum Oberst befördert.

1917
10. Oktober: Er erhält den Verdienstorden "Pour le Mérite", der Lettow-Vorbeck schon am 4. Oktober 1916 verliehen wurde, jedoch von ihm auf Grund des Kriegs nicht entgegen genommen werden konnte.

1917/18
Die deutschen Soldaten werden aus Deutsch-Ostafrika gedrängt und müssen zeitweise nach Portugiesisch-Ostafrika (heute: Mozambique) ausweichen. Dennoch setzt Lettow-Vorbeck den Kampf fort. Nach der Schlacht bei Mahiwa Mitte Oktober 1917, die mit einer weiteren Niederlage für die britischen, portugiesischen und belgischen Truppen endet, wird er zum Generalmajor ernannt.
, van http://www.dhm.de/lemo/html/biografien/LettowVorbeckPaul/index.html

Oftewel is hij in de loop van de oorlog, namelijk in 1917, tot Generalmajor bevorderd, als bovenstaande klopt in elk geval. Raar voorval met Wilhelm II inderdaad.

Gr P
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie van de wiki software is dat dit soort zaken, discussies en vragen ook daar prima gevoerd kan worden. Kijk maar even hier, eerst inloggen dan.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php?title=Overleg:Paul_von_Lettow-Vorbeck&action=edit
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2006 14:05    Onderwerp: Paul v. L.-V. Reageer met quote

Pegoud @ 29 Nov 2006 13:26 schreef:
Oftewel is hij in de loop van de oorlog, namelijk in 1917, tot Generalmajor bevorderd...

Gr P

Dat stond toch ook gewoon in mijn artikel? Toch?

mvg, Wim
Naar boven
wvanrosm

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2006 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann @ 29 Nov 2006 13:26 schreef:
Mooie van de wiki software is dat dit soort zaken, discussies en vragen ook daar prima gevoerd kan worden. Kijk maar even hier, eerst inloggen dan.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/wiki/index.php?title=Overleg:Paul_von_Lettow-Vorbeck&action=edit

Ik denk dat Wiki nog nauwelijks ontdekt is door de deelnemers aan dit forum, terwijl het toch op Google het uithangbord voor dat zelfde forum vormt. Misschien dat je het in de kop van de forumpagina's duidelijker zou moeten markeren (staat nu verstopt tussen "zoeken", "gebruikerslijst" enz.)

mvg, Wim
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2006 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Dat stond toch ook gewoon in mijn artikel? Toch?

Klopt, Wim. Ik ging iets te snel op de aanhef af.

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Wikimania Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: