Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Richards asbakken en andere snuisterijen
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2006 23:52    Onderwerp: Richards asbakken en andere snuisterijen Reageer met quote

Als gemotiveerd roker en WO1-liefhebber pleeg ik alles in mijn kantoor zoveel mogelijk in stijl te houden. Ik ga nog net niet zover dat ik tabak uit 14/18 rook:
En ook gebruik ik mijn lucifers uit de oorlogsjaren niet om mijn peuken in de hens te zetten. Daarvoor heb ik tenslotte mijn Zippo met ingegraveerd IJzeren Kruis zodat ik mijn replica British Trech Lighter niet hoef aan te spreken.

Wel kreeg ik steeds vaker commentaar op mijn asbakken. Toen ik deze

kocht werden ze voor ‘oud vuil’ in Duitsland aangeboden en inmiddels bleken ze een klein kapitaal waard te zijn. Woorden als ‘heiligenschennis’ en ‘totaal geen respect voor de historie’ werden mijn deel. Vandaar dat ik besloot op zoek te gaan naar een asbak die wel de stijl maar niet de (historische) waarde van die tijd vertegenwoordigde. Enfin, bij de plaatselijke kringloopwinkel trof ik een Asbach Uralt asbak aan.
Het merk bestond al ruim voor de Eerste Wereldoorlog en de uitvoering van de asbak was tijdloos. De prijs van 20 hele eurocenten was niet onaantrekkelijk en door de aanschaf ervan kon ik de kwalificatie van ‘cultuurbarbaar’ goedkoop en effectief van me afschudden.

Ik gaf zelfs een fooi van maar liefst 30 (!) eurocenten en toog voldaan met mijn nieuwste aanwinst naar huis. Als geïnteresseerde in geschiedenis begon het stempel op de achterzijde me toch langzaamaan te gaan boeien. ,
Zeker toen ik het van dichterbij bekeek:

Boven het logo van Heinrich, een porseleinfabrikant, bleek een kroontje te staan. En laat deze fabrikant dit kroontje nou net te hebben afgeschaft meteen na de abdicatie van keizer Wilhelm II ! Met andere woorden: ik kocht wederom een asbak waarin tijdens de Eerste Wereldoorlog waarschijnlijk de nodige sigaren en sigaretten werden uitgedrukt!

De asbak blijft lekker in mijn kantoor staan, een geheimpje dat u en ik delen. Niet verder vertellen want dan begint het gezeur opnieuw…

Laatst aangepast door Richard op 24 Sep 2006 16:05, in toaal 5 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:03    Onderwerp: Reageer met quote

Jij ben gewoon een super bofkont Richard. Wink
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:03    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi stukje en foto's trouwens.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:08    Onderwerp: Reageer met quote

Tegen niemand verder vertellen Bob!
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:13    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie spullen, wou dat ik plaats had om zulke zaken te stallen...maar mijn moeder gooit me buiten als ik daar ook nog mee begin...alle kasten staan reeds vol met boeken en modelbouwspullen...ik heb zelfs beslist om geen boeken meer te kopen...
En voor mijn moeder haar nieuwjaar koop ik haar een DVD-recorder...komt er een anderhalf schap vrij op een boekenkast waar nu videobanden staan...heb ik nieuwe plaats voor boeken...
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

Liever een mooie asbak, dan een lelijke moeder. Een asbak maakt sowieso minder lawaai als je er een peuk in uitdrukt...
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:27    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
die adelaar op het luciferdoosje "Haushaltsware" lijkt verdomd veel op de huidige Duitse adelaar. Confused
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Deze bedoel ik dus.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 0:33    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je nagaan waar ze nu hun inspiratie vinden. Dat doosje is toch echt 14/18.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 1:09    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 20 Sep 2006 1:33 schreef:
Kun je nagaan waar ze nu hun inspiratie vinden. Dat doosje is toch echt 14/18.

O.K. Mooi voor jou. Wink
Ik ga knorren. Sloppel.
Naar boven
mastermindmichel

Woonplaats: London, a small village on Mars, just outside the capital city, Wooble

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk... en dat is nu eens een léúke verzameling!
Complimenten, Richard.
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 10:46    Onderwerp: Reageer met quote

Die Zippo is gewoon in Duitsland te koop. Ook op eBay: http://cgi.ebay.de/ZIPPO-HISTORISCHER-ORDEN-EISERNES-KREUZ-NEU_W0QQitemZ180029063229QQihZ008QQcategoryZ8870QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

En als er mensen komen die mogelijk verkeerde associaties bij een IJzeren Kruis hebben, dan verstop ik de aansteker hier in:
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 10:58    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 20 Sep 2006 11:46 schreef:
...En als er mensen komen die mogelijk verkeerde associaties bij een IJzeren Kruis hebben, dan verstop ik de aansteker hier in:

Bofkont!
Toon nu ook maar de rest van je collectie. Cool
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Dan ben ik wel een tijdje bezig...

Maar deze zal i.v.m. je hobby waarschijnlijk je speciale belangstelling hebben:

Een fles in de vorm van een Pickelhaube Cool
Naar boven
ironmarc

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

mooie items Richard! Mooie fles, wat zit erin, of heeft erin gezeten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 19:17    Onderwerp: Reageer met quote

Er zat ooit Doppelkorner in.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2006 19:57    Onderwerp: Reageer met quote

Leuk geschreven dit Smile
Mooie Zippo!

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2006 17:19    Onderwerp: Reageer met quote

Vraag me niet hoe ik er aan kom, dat ben ik vergeten, maar dit bord is in mijn bezit:

In het midden staat de Belgische leeuw en de rand wordt opgesierd door landen die de Belgen bijstaan in hun strijd tegen de Duitse bezetter. Ogenschijnlijk niets vreemds dus.

Vreemder wordt het als de achterkant bekeken wordt:

en dan met name de stempels:

Middelburg 1916… Middelburg ligt in Nederland en het bord is niet geschikt voor export naar eventuele Belgische belangstellenden, eenvoudigweg omdat bijna heel België bezet is en de Duitsers het niet zouden toestaan dat zo’n bord werd ingevoerd en al helemaal niet dat het zou worden verkocht. De paar Belgen die zich nog op vrij grondgebied bevinden hebben wel iets anders aan hun hoofd dan de aanschaf van een dergelijk breekbaar bord. Eigenlijk kan ik me ook niet voorstellen dat er in Nederland belangstelling voor dit kleinood was. Met welke reden is dit bord vervaardigd? Van een fabrikant verwacht je toch dat hij winst wil maken?
Naar boven
Mario

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2006 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitsers hebben overigens wel hun gram gehaald.
De drukkerij van deze firma was een van de eerste gebouwen die werden getroffen door het Duitse bombardement op 17 mei 1940.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2006 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Daar hebben ze dan grundlich over nagedacht. Maar het verklaart nog niet het bestaansrecht van dit bordje.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2006 21:46    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie stukken Richard !
kwijl.....kwijl..

@+
Patrick
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2006 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb nu eenmaal een zwak voor de Duitse keizer. Tijdens een van mijn vele bezoekjes aan de voormalige residentie van de man in Doorn kocht ik voor veel te veel geld, zo’n 45 euro als ik me niet vergis, een borstbeeldje van de keizer in betere jaren:

Het kreeg een ereplaatsje in mijn vitrine. Ik ben er blij mee, ondanks dat het een replica is. En ik ben niet de enige die het een ereplaatsje gaf. Na de dood van Neerlands bekendste verzamelaar Boudewijn Büch bleek er een legaat te zijn waarin hij het oudste museum van het land, het Teylers in Haarlem, toestemming gaf honderd stukken uit zijn verzameling te kiezen. Opgetogen ging de conservator aan de slag én… koos het neppertje dat ik ook heb en waarvan er duizenden zijn gemaakt!

Zelfs op de voorkant van het begeleidende boek over de Büch-tentoonstelling in het Teylers Museum ‘Herkomst: Boudewijn Büch’ staat het te pronken:

Helaas heb ik geen grotere foto van het omslag, maar neem van mij aan dat het dat witte dingetjes is ongeveer midden op de tweede plank. Vooralsnog ga ik er vanuit dat de conservator van het museum denkt een mooi stukje antiek tentoon te stellen...
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2006 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 22 Sep 2006 21:56 schreef:
Richard @ 22 Sep 2006 9:39 schreef:
Vooralsnog ga ik er vanuit dat de conservator van het museum denkt een mooi stukje antiek tentoon te stellen...

Ha ha, mooi verhaal.

Boudewijn Buch heeft ook eens een programma gemaakt over 'Der Kaiser' te Huis Doorn.
Die zou ik nog wel eens terug willen zien. Was een erg leuk item.

Columns
Off the Road

Kunstliefde der Nazi's

Als ik opschrijf dat ene Jonathan Petropoulos een boek heeft geschreven met de titel The Faustian bargain dan gelooft een aantal mensen mij niet. Als ik zeg dat deze man met de Griekse naam een Amerikaan is die lector aan Claremont McKenna College in Zuid-Californië is, maak ik mijn verhaal niet veel sterker, want wat zou dat in godsnaam voor een obscuur universiteitje zijn, daar in het zuiden van de VS? Toch is het waar.

De auteur die ik noemde, heeft een prachtig boek geschreven over kunstliefde, kunstkritiek, kunstroof en kunsthandel in het Derde Rijk. Het is daarom zo'n prachtig boek omdat de auteur van elk onderwerp een of twee kenmerkende gegevens of personen heeft gekozen en hij werkt die personen of zaken uit met gebruikmaking van adembenemende feiten.

Ik gebruikte het woord 'kunstliefde' en dat klinkt vreemd als het over nazi's gaat, maar er was toch sprake van liefde voor de klassieke kunst in kringen rond Hitler. Zo'n grote kunstliefde dat er gestolen, geroofd en gemoord werd om de werken in bezit te krijgen. Hermann Göring en Hitler waren de grootste liefhebbers. Göring is voor en in de oorlog zelfs in Nederland geweest om kunst te kopen (c.q. te roven) en voor de oorlog bracht hij een bezoek aan de Duitse keizer Wilhelm II in Doorn. Göring sprak met de ex-vorst vooral over kunst.

Petropoulos behandelt in zijn boek uitgebreid de raadselachtige Kajetan Mühlmann die in 1898 in Oostenrijk werd geboren. Hij studeerde kunstgeschiedenis in Wenen en in Innsbruck en zou in de oorlog in Nederland 'hoofd kunstroof' van de Duitsers worden. Na de oorlog zou hij in verschillende landen gezocht en zelfs bij afwezigheid veroordeeld worden, maar hij bleef in Duitsland rondstappen en niemand deed hem wat. Hij bezocht illegaal Oostenrijk in de jaren 50 (er staat zelfs een foto van zo'n bezoek in Petropoulos' boek) en stierf pas in 1958. Nooit had hij zijn straf ondergaan, terwijl iedereen, die het weten moest, wist waar hij vanaf 1945 uithing.

Petropoulos bewijst in zijn boek dat het na de oorlog met al die kunstrovers en andere kunstfascisten meestal heel relaxed afliep. De meesten gingen weer schrijven - een enkele geleerde verkondigde zelfs nog lang na de oorlog fascistische praatjes - en kregen een baan in het museum of op de universiteit.

Van al die engerds was Mühlmann de intrigerendste en gelukkig weet ik nu wat meer over de man die in 1943 in Den Haag een studie met de bizarre titel Sichergestellte Kunstwerke in den Bezetzten Niederländischen Gebiete publiceerde. Over zo'n titel kan ik tobben, vooral over dat woord 'sichergestellte'.

Boudewijn Büch
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2006 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Verder met mijn keizer Wilhelm-tic. Net terug van de lijstenmakerij: een Patent - aanstellingsbrief- waarin wordt bevestigd dat Wilhelm een hoge regeringsambtenaar bevorderd tot nog hogere ambtenaar. Persoonlijk getekend in het Neues Palais (sic!) op 12 december 1910 en voorzien van een reliëfstempel.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2006 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Het veel te dure lijstje (de inlijster ging er spoorslags van op vakantie) doet ook veel.

Hier het Patent voordat ik door de lijstenmaker werd opgelicht:

[/quote]

Laatst aangepast door Richard op 26 Sep 2006 2:09, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2006 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb weleens contact met Rolffie en ik heb tevens zijn doctoralscriptie 'De Keizer-Quastie'. Wat betreft mijn kennis van keizer Wilhelm II ben ik vergeleken met Rolf slechts een kleine jongen en voel ik me zeker niet in staat een boek met voldoende body te schrijven. Maar dat ik mijn beperkingen ken, wil natuurlijk nog niet zeggen dat ik niet allerlei spulletjes van en over de keizer zou kunnen verzamelen. Want de man boeit me wel. En ik heb nog meer ticcen: zo heb ik een Hindenburg-tic, een WO1 grafiek-tic, een WO1-keramiek-tic, een helmen-tic en bovenal een WO1 boekentic...
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 12:11    Onderwerp: Reageer met quote

Een ander pronkstukje uit mijn Kaiser Wilhelm-verzameling is een wandbordje t.g.v. het 25-jarig regeringsjubileum van de man in 1913. Wie goed kijkt ziet dat er zelfs gebruik is gemaakt van een bescheiden reliëf. Het bordje werd in een gelimiteerde oplage van 1000 stuks door de bekende firma Rosenthal gemaakt, dit is nummer 772. Ik vraag me af hoeveel er na al die jaren, en twee wereldoorlogen, overgebleven zijn.

Laatst aangepast door Richard op 24 Sep 2006 13:18, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

BOFKONT!!!!!!!!!!!! yummie

Méér, méér,méér.... Embarassed
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Voorlopig heb ik even genoeg bordjes laten zien. Om in stijl te kunnen tafelen heb je ook nog een beker nodig. In dit geval van tin en voorzien van een munt van 3 Mark met de beeltenis van de keizer:

Let op het jaartal 1914, een keerpunt in het leven van Wilhelm:

En om het helemaal af te maken nog een wijze spreuk:

Alsof Kaiser Wilhelm II gewend was op de kleintjes te letten…
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

*Kwijl, kwijl , kwijl* yummie
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

En het leuke is dat in die beker niet alleen maar Rotwein en Sprudelwasser kan, maar ook drankjes voortkomend uit een rijke Franse traditie:

Quote:
1915. Absint verboden in Frankrijk, op het hoogtepunt van zijn populariteit.

Na absint jarenlang aan militairen verstrekt te hebben ter voorkoming van malaria, besluit de Franse overheid absint te verbieden. Absint wordt gezien als de reden van de algemene desertie in de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Maar wellicht nog belangrijker is dat de Franse overheid onder enorme druk van de Franse wijnbouwers staat die bang zijn dat absint hun markt zal overvleugelen.

Bron: http://www.lafeeabsinthe.com/nl/history.htm
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Sep 2006 19:53 schreef:

1915. Absint verboden in Frankrijk, op het hoogtepunt van zijn populariteit.

Na absint jarenlang aan militairen verstrekt te hebben ter voorkoming van malaria, besluit de Franse overheid absint te verbieden. Absint wordt gezien als de reden van de algemene desertie in de loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Maar wellicht nog belangrijker is dat de Franse overheid onder enorme druk van de Franse wijnbouwers staat die bang zijn dat absint hun markt zal overvleugelen.

Bron: http://www.lafeeabsinthe.com/nl/history.htm[/quote]

En toen werd Ricard, Pernod en Pastis uitgevonden. yummie

Richard waar blijf je die kleinoodjes halen?
Naar boven
Mark II

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 19:05    Onderwerp: Reageer met quote

Veel kan de oorzaak zijn van desertie, van langsvliegende voorwerpen tot water in de loopgraven, maar de aanwezigheid van drank!
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 19:09    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 24 Sep 2006 19:59 schreef:
En toen werd Ricard, Pernod en Pastis uitgevonden. yummie

Maar daar zit geen artemisa absinthium -alsem- in, de stof waarvan je in hoger sferen geraakt en die ervoor zorgde dat Absint zich onderscheidde van alle andere drankjes...
Naar boven
Mark II

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien juist een reden om te blijven, aangezien het front niet echt een plaats is waar je nuchter wilt blijven.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mark II @ 24 Sep 2006 20:05 schreef:
Veel kan de oorzaak zijn van desertie, van langsvliegende voorwerpen tot water in de loopgraven, maar de aanwezigheid van drank!

Onderschat het effect van Absint niet...
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 24 Sep 2006 20:00 schreef:
Dit begint nu wel een erg leuk topic te worden.
Ben erg benieuwd naar de volgende verrassing van Richard.

De laatste foto’s voor vandaag dan.

Zelfs om post zoals bankafschriften, kaartjes, pakjes, brieven (en die ene keer per jaar dat ik fanmail krijg) open te maken probeer ik geheel in stijl te blijven. Daarvoor gebruik ik trench art:

en wel trench art vervaardigd in of nabij het nu zo vriendelijke West-Vlaamse stadje waar ik zo graag vertoef:

Mij minder welgevallige post, zoals van het blauwe soort,

krijgt een speciale behandeling:

Om dit prachtige resultaat te bereiken, ik ben tenslotte schrijver en geen boekhouder, gebruik ik mijn speciale Kaiser Wilhelm Steuerberatungsschere, de KWSbS. Bespaar de moeite, dit woord staat in geen enkel Wörterbuch. En toch heb ik zo’n geniepig schaartje…:

De aandachtige beschouwer ziet in het volgende detail van de schaar de gezichten van keizer Wilhelm en keizerin Auguste Viktoria –Wilhelm is degene met snor- :

Morgen, als mijn hoofd absintbestendig blijkt, verder met Hindenburg.
Naar boven
gvdbor

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 20:36    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Sep 2006 20:11 schreef:

Sinds 1905 kende Nederland om die reden dus ook de Absintwet. totdat deze in 2004 is afgeschaft.
In spanje heb ik het goedje eens gekocht, vond het prima te verteren spul.
Emiel heeft het ook nog even geprobeerd. Hij brandde volgens mij zijn tere keeltje.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Voordat de Nederlandse politie aanwijzingen kreeg tot inzicht te komen wat betreft absint deed ik al praktijkonderzoek:

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, ik was een vaste medewerker van o.a. Aktueel. Momenteel ben ik met meerdere andere dingen bezig, maar als je iets hebt waarvan je denkt dat het interessant is dan hoop ik op een pb.
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 21:26    Onderwerp: Reageer met quote

Steuerberatungsschere, de KWSbS model Wlhelm

Grandioos !

Moehahala Smile Smile Smile ofte vertikaal klassement
das een goede Richard Smile

Krijg jij er zoveel van ?
of maak je daar tangrams mee ?

Bij ons is het maar een belastingsbrief per jaar
en dat is er een teveel ,
of zie ik niet goed en is dat maar 1 blauwe brief .

En over absinth , daar werde blind van en Zot
Had Van Gogh daar geen probeem mee?

@+
Patrick
Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 24 Sep 2006 20:11 schreef:

Is ook niet gezond voor je oren.

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Absintverbod
Absint werd in het begin van de 20e eeuw in diverse Europese landen verboden, wegens de vermeende hallucinogene werking en neurotoxiciteit van het bestanddeel thujon. Aanleiding tot het verbod was onder andere het tragische geval van de Zwitserse alcoholist Jean Lanfray, die na overmatige absintconsumptie zijn gezin uitmoordde.
Als surrogaat ontwikkelde de firma Pernod zijn beroemde anis, feitelijk een absint zonder alsem. Andere fabrikanten betraden de markt met hun pastis, waarin de kruidenextracten niet door distillatie maar door maceratie werden verkregen.
Recent onderzoek heeft de psychoactieve werking van thujon slechts kunnen aantonen bij zeer hoge doseringen, veel hoger dan waarvan bij normale absintconsumptie sprake is. Tevens is aannemelijk gemaakt dat de toxische effecten waren toe schrijven aan de toevoeging van schadelijke stoffen, zoals kopersulfaat, om de kleur te verfraaien.
Op grond van deze conclusies is absint weer toegestaan in de Europese Unie. In landen als Duitsland en Frankrijk wordt sinds de jaren negentig weer absint geproduceerd. Andere absintproducerende landen, zoals Spanje en Portugal, hebben nooit een verbod op absint gekend. In Nederland was de verkoop van absint verboden bij de Absintwet (Nederland) van 1909. In 2005 werd deze ingetrokken.
Uit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Absint
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg Van Kammen: je zou raar opkijken als er ineens in Meppel een man met bloeddoorlopen ogen en een Butcherknife achter z'n rug zou opduiken.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

Zodra ik weer op krachten ben komt Hindenburg aan de beurt.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als je net als ik aan huis hebt en dat kantoor zich bevindt aan een overloop met vier identieke deuren, is het prettig dat bezoekers zich niet kunnen vergissen. Niemand hoeft tenslotte mijn goedkope Aldi-aftershave te ontdekken in de badkamer, zich te verbazen over de rommel in het rommelhok of zich te vergapen aan de kunst die aan de muren van mijn slaapkamer hangt. Vandaar dat ik Hindenburg heb ingezet als efficiënt middel tegen verdwalen:

De deur van mijn kantoor springt er nogal uit met dit 66 cm lange Duitse straatnaambord. Het is gemaakt van zwaar emaille in bolle uitvoering:

En om te zorgen dat zelfs de grootste sukkel mijn kantoor kan vinden hangt er op de deurpost bovendien nog een emaille bordje waaruit blijkt dat de erachter gelegen ruimte Deutsches Schutzgebied is:

Mocht u mij dus ooit bezoeken, dan verzoek ik u dringend uzelf te begeven naar de Hindenburg-Platz in het Deutsches Schutzgebied en niet stiekem achter de andere deuren te kijken.
Naar boven
splendid

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

gewoonweg prachtig........... yummie
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 16:21    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoonweg GEIL! yummie

Hoe heb je die Hindenburgplatzplaat scheef kunnen slaan? Cool
Naar boven
barthas

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 19:28    Onderwerp: Reageer met quote

je hebt vast ook een paar mooie helmen te tonen na je hindenburgcollectie puh . en dat hoeven geen pickelhaubes te zijn.
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2006 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Tof topic, meer van dit !
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

Ga naar: