Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Militaire gegevens van overgrootvader - waar te vinden?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucille

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:29    Onderwerp: Militaire gegevens van overgrootvader - waar te vinden? Reageer met quote

Hallo iedereen! Smile

Ik ben ook lid van het forum op http://forum.wo2.nl , en daar had ik een tijdje geleden een topic (klik hier!) gepost over het opzoeken van militaire gegevens van mijn overgrootvader (Heinrich Paulis) en zijn jongere broer (Wilhelm Paulis). Een lid daar, Die andere Timo, had me de tip gegeven dat ik het complete militaire dossier van Heinrich en Wilhelm kon opvragen bij de Deutsche Dienstelle (WASt). Dat heb ik dus gedaan, en het heeft een half jaar geduurd voordat ik eindelijk de opgevraagde gegevens ontving van de WASt. Tot mijn teleurstelling stond daar helaas niet veel in. Ik heb er twee scans van gemaakt, die kun je op deze twee links vinden:

http://www.bus3.nl/lucille/scan1.jpg

http://www.bus3.nl/lucille/scan2.jpg

Ze hebben dus blijkbaar alleen informatie gevonden over de Tweede Wereldoorlog, maar er stond helemaal niets bij over de Eerste Wereldoorlog. Crying or Very sad Dit wil toch niet persé zeggen dat alle gegevens over de Eerste Wereldoorlog verloren zijn gegaan, toch? Confused

Ik had die andere Timo een paar dagen geleden een privébericht gestuurd, waarin ik hem vroeg of hij me verder nog instanties kon aanraden waar ik meer informatie kon vinden. Helaas heb ik daar geen reactie op gehad, en een kijkje op zijn berichtengeschiedenis liet weten dat hij op het forum al sinds november 2004 niet meer heeft gepost. Volgens mij is hij definitief van het forum vertrokken, ook al is zijn laatste post daar niet helemaal duidelijk over.

In ieder geval, na een tip van Peter probeer ik het hier maar: kunnen jullie me verder nog instanties aanraden waar ik meer informatie kan vinden over wat mijn overgrootvader en zijn broer precies hebben gedaan in WO II?

In dat topic had die andere Timo me eens over het Bundesarchiv-Militärarchiv in Freiburg verteld - is dat de (laatste?) plek waar ik nog informatie kan vinden over wat mijn overgrootvader en zijn broer precies in de Eerste Wereldoorlog hebben gedaan? Ik neem toch wel aan dat men in dat archief ook soldaten op achternaam kan opzoeken - dan zou ik in principe Heinrich en Wilhelm zo moeten kunnen vinden.

Maar goed, ik zou erg dankbaar zijn als jullie nog wat tips voor me hadden. Smile Alvast hartelijk bedankt! Very Happy

Met vriendelijke groeten,

Lucille Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

ik vrees het ergste.

Veel WO1 archieven zijn opgegaan in vlammen tijdesn WO2 !!!
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Stel je over de archieven wat betreft WO1 niet teveel voor. Veel is door de bombardementen tijdens WO2 verloren gegaan. En zoeken op alleen namen is al helemaal moeilijk. Ik wil je niet bij voorbaat moedeloos maken, maar erg veel aanknopingspunten bied je niet. Ik zou als ik jou was eerst eens mijn hele hele familie aflopen en ieder detail dat boven water komt koesteren en als uitgangspunt van je zoektocht benutten. Sorry. Neutral
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Stel je over de archieven wat betreft WO1 niet teveel voor. Veel is door de bombardementen tijdens WO2 verloren gegaan. En zoeken op alleen namen is al helemaal moeilijk. Ik wil je niet bij voorbaat moedeloos maken, maar erg veel aanknopingspunten bied je niet. Ik zou als ik jou was eerst eens mijn hele hele familie aflopen en ieder detail dat boven water komt koesteren en als uitgangspunt van je zoektocht benutten. Sorry. Neutral

Echooooooooooo!

Wink

jen, jen , jen... Evil
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:39    Onderwerp: Reageer met quote

ik zei dat al richard, maar in wat minder woorden
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:41    Onderwerp: Reageer met quote

We waren even door elkaar heen aan het praten Rumkruik.
Naar boven
Lucille

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Hoi Lucille,

Je hebt verder geen enkele informatie? Geen regimentnr of zijn militaire pas of foto's van hem in uniform waar we dingen aan kunnen herkennen?

Jawel. Smile

Van Wilhelm Paulis heb ik een uittreksel van zijn Wehrpass, waar ook wat informatie opstaat over WO I. Hij ging in dienst op 8 oktober 1914 en stopte op 17 (maand weet ik niet) 1918.
Hij heeft in Verdun gevochten en in die periode ook twee keer een Eisernes Kreuz gekregen: op 31 mei 1916 kreeg hij het Eisernes Kreus (tweede klasse) en op 10 juli 1916 kreeg hij het Eisernes Kreus (eerste klasse).

Verder werd hij op 10 juli 1916 ook bevorderd tot Gefreiter. Smile

Van Heinrich Paulis weet ik helaas bar weinig, behalve dat hij bij de Slag aan de Marne heeft gevochten. Mad
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 19:44    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, nu komen we verder. Scannen dus!
Naar boven
Lucille

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann schreef:
Hoi Lucille,

Je hebt verder geen enkele informatie? Geen regimentnr of zijn militaire pas of foto's van hem in uniform waar we dingen aan kunnen herkennen?

Foto's heb ik ook, die post ik zo meteen. Smile Ik heb zelfs een paar ansichtkaarten (door Wilhelm geschreven aan het front), maar daar moet ik even naar zoeken. Smile

O ja, Heinrich Paulis was een sergeant, ik geloof dat dat Feldwebel is. Smile

Richard schreef:
Kijk, nu komen we verder. Scannen dus!

Ik heb ergens een scan van het uittreksel van de Wehrpass - even naar zoeken. Als ik het niet op mijn computer heb staan, heb ik het ergens op een CD-ROM staan; dat is wel eventjes zoeken, want ik heb zo'n 17 CD-ROM's liggen met allemaal nuttige gegevens en troep van mijn computer. Wink

Goed, nu komen de foto's. Smile

Op de eerste twee foto's zie je mijn overgrootvader Heinrich Paulis. Smile

Op de derde foto zie je rechts Wilhelm Paulis. Ik weet niet wie de man links is, helaas.

Op de vierde foto zie je de hele regiment of compagnie (ik ben niet zo thuis in militaire termen) van Wilhelm. Het pijltje op de foto wijst Wilhelm aan. Smile

Naar boven
Lucille

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

Okee, ik heb de scan van de Wehrpass gevonden en upgeload. Smile Hier is het:

Tevens heb ik de tekst, van de paar ansichtkaarten die ik heb, gevonden. Bij eentje zit er een adres bij van de legereenheid (o.i.d.)! Ik kan de ansichtkaarten zelf moeilijk lezen, omdat het het oud Duits schrift is (het lijkt een beetje op Sütterlin-schrift) - dus ik heb iemand anders een tijdje geleden de kaarten voor mij laten transcriberen. Smile

De eerste kaart is door mijn overgrootvader Heinrich Paulis geschreven aan mijn overgrootmoeder Katharina Schovenberg. De andere twee kaarten zijn door Wilhelm Paulis geschreven. Smile

Kaart 1:

Frankreich, 22 Juli 1915
Liebes Kätchen!
Anbei sende ich Dir ein kleines Andenken von hier (?? ??) Werde Samstag oder Sonntag in Urlaub fahren. Vorsichtshalber habe ich mir den Vollbart schon abnehmen lassen. Meine Adresse hat sich auch geändert.
Res.(?) N. Res. (=Reserve) Inf. (=Infantrie) Regt. (=Regiment) 66 4.Res.(=Reserve) Korps 7. Res. Division (?) Masch.(=Maschinen)-Gewehr Kompanie. I.Armee (=erste Armee)
(Unterschrift unleserlich)

Kaart 2:

Liebe Nachbaren! 16.8.1915

Möcht Euch jetzt auch mal wieder ein Lebenszeichen von mir geben. Haben diese Woche die ersten Verluste in dieser Stellung gehabt. Unser Feldwebel fiel in der Nähe der Deckung, die auf diesem Bilde steht. Ein Kamerad von mir wurde 20 m von mir ab im Graben getroffen. Er war auch sofort tot. Die Witterung ist trübe, Tage mit viel Regen und schöne Tagen mit viel feindlichen Fliegern. Diese Woche konnten wir mal 13 Stück zählen. Auf dieser Karte könnt Ihr mal einen unserer Reserve-Unterstände sehen, welcher ziemlich sicher ist. Seid nun noch vielmals gegrußt von Eurem Nachbar Wilh(elm) Paulis"

Kaart 3:

L(iebe) Maria! 19.8.1916(?)

Für Deine l(iebe) Karte meinen besten Dank. Anbei sende ich Dir eine Aufnahme aus unserer Stellung. Es ist ein bombensicherer Reserveunterstand. Sonst ist hier noch alles beim alten. Hoffe dasselbe auch von Euch allen und auch daß Du mir die Vernachlässigung Euch gegenüber verzeihen wirst. Hoffe dieselbe später wieder gutzumachen. Nun leb wohl, auf Wiedersehen und sei herzlich gegrüßt von Deinem Vetter(?)
Wilh(elm) Paulis
Gruß an Eltern u(nd) J******** u(nd) Onkel W*l*** (Walter? Wilhelm?)

Zo, dat is alle informatie die ik bezit. Smile Zeker nu ik een adres heb op de eerste ansichtkaart (was vergeten dat ik het heb), zou ik toch iets moeten kunnen vinden. Wink
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Dus hij diende 22 juli 1915 bij het R.I.R. 66, 4e Res. Korps, 7e Res. Div., MG Kompagnie van het 1e Leger. En nu is via de juiste boeken zo te achterhalen waar hij precies zat en wat hij meemaakte.
Naar boven
Lucille

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2005 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Dus hij diende 22 juli 1915 bij het R.I.R. 66, 4e Res. Korps, 7e Res. Div., MG Kompagnie van het 1e Leger. En nu is via de juiste boeken zo te achterhalen waar hij precies zat en wat hij meemaakte.

Ja, maar de vraag is: waar? En hoe? Want daar gaat dit topic eigenlijk over. Wink puh

Trouwens, als iemand onderscheidingen heeft gekregen in de Eerste Wereldoorlog, dan moet je dat toch ook kunnen vinden? Ik bedoel, hield men geen lijst bij van mensen die deze en die onderscheiding hebben ontvangen? Wilhelm had namelijk het Eisernes Kreus, 1e klasse en 2e klasse. De zus van mijn opa heeft één van zijn Eisernes Kreuzen thuis liggen; ik ga binnen een maand of twee daar op bezoek, hopelijk krijg ik die dan ook te zien (misschien staat er nog bruikbare informatie op). Smile
Naar boven
Lucille

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2005 17:57    Onderwerp: Reageer met quote

Tom schreef:
Dikke kans dat die bij Verdun was. Onderstaande verhaal gaat over zijn divisie:
3. It was sent to the Verdun front and took part in the attack of June 1 on Thiaumont-Damloup in the sector of Bois de la Cailette. Suffered very heavy losses June 2 and 3 and at the attack of Bois de Vaux Chapitre on June 21. Total of losses before Verdun, 8.200 men. On June 16 companies oft he 36th Reserve were reduced to an everage of 30 men (prisoners statements). From June 1 to 5 the 10th company of the 72d Reserves recieved no less than 138 replacements.

Hmmm. Mijn overgrootvader Heinrich is niet in Verdun geweest, wel bij de Slag aan de Marne. Misschien heb ik me vergist en is de kaart werkelijk door zijn broer Wilhelm geschreven (Wilhelm was wél in Verdun geweest), alhoewel ik me dat niet echt voor kan stellen - hij had voor zover ik weet geen vriendin in die tijd.

Aan de andere kant.... Wilhelm en Heinrich hadden wel een zus die Maria Catharina heette, dus misschien is die ansichtkaart aan haar gericht, en niet aan mijn overgrootmoeder Katharina Schovenberg.

Hmmm. Ik ga een dezer dagen eens even het een en ander navragen bij mijn opa.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2005 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Bij welk archief je precies moet zijn, weet ik niet omdat het hier een Pruissisch regiment betreft. Het kan ook zijn dat de informatie die je zoekt niet meer voorhanden is zoals al eerder aangegeven.

Tevens gebeurde het vaak dat soldaten die langer bij een onderdeel zaten en dus ervaring hadden regelmatig van regiment wisselde om als oude rot het vak aan de nieuwe jonkies aan het front te leren. Het zou dus makkelijk kunnen dat hij in verschillende regimenten heeft gedient.

Toendertijd heb ik ook met wat gegevens van een soldaat alle informatie uit de zogenaamde stamboeken gekregen. Ik heb toen een aantal mails gestuurd naar instanties waarvan ik dacht dat die info voor me konden hebben. Toen ik de juiste had, heb ik een schriftelijk verzoek gedaan en daar hebben ze aan voldaan. Het ging hier echter om een ander archief dan waar jij moet zijn....het was namelijk een Wurttemberger.

Verschillende instanties mailen dus en hopen dat je een "treffer" krijgt!
Hinni

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2005 22:36    Onderwerp: Reageer met quote

Lucille,

interesting thread. I hope ( as a german), I got it all right and have two questions regarding the first card "die met het tekst en adres"
1. What is written on the back or is it a picture?

2. Did Heinrich and Wilhelm Paulis or "Kätchen" have a friend, neighbour or relative with the last name "Neihsen" or "Neußen" in their familiy?

Hinrich
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2005 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe meer gegevens je zelf boven tafel krijgt Lucius, hoe meer details er naar aanleiding daarvan boven komen. Ga je Duitse familie maar flink lastig vallen.
Naar boven
Lucille

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2005 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Hoe meer gegevens je zelf boven tafel krijgt Lucius, hoe meer details er naar aanleiding daarvan boven komen. Ga je Duitse familie maar flink lastig vallen.

Hmm, ze zijn al oud (jongste is 76 jaar), hè, dus daar ben ik voorzichtig mee (ik ga ze niet in 1, 2, 3 op hun dak zitten - alles rustig aan). Wink Maar ik zal zien wat ik kan doen. Smile Ze moeten me eerst helpen met oude familiefoto's (daterende van vóór de jaren '40) te identificeren -- ik heb ze ingescand op mijn computer en wil natuurlijk wel weten wie dat allemaal zijn. puh
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2005 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Als ze al op leeftijd zijn dan zou ik maar eens helemaal opschieten als ik jou was. Geheugens hollen achteruit! Ik hoop ooit eens een slotje op dit topic te kunnen plaatsen omdat alles wat je wilt weten uitgezocht is. Laughing
Naar boven
Hinni

BerichtGeplaatst: 07 Apr 2005 9:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hello Lucille and other forum members,

I hope, you do not mind that I write this in german.

Ich denke nicht, daß Heinrich Paulis Angehöriger des Reserve Infanterie Regiments Nr. 66 war und diese Spur leider falsch ist.
Die beiden Fotos von dem Heinrich zeigen ihn als Angehörigen der preußischen Artillerie (Unteroffizier, reitende Abteilung) und nicht als Infanteristen. Das erste Foto dürfte ca. Ende 1915 oder etwas später aufgenommen worden sein.
Das zweite zeigt ihn immer noch als Artilleristen etwa 1916-1918 in der Feldbluse, nun mit dem vorgeschriebenen kurzen Seitengewehr statt des Artilleriesäbels, der deutlich auf dem ersten Bild zu sehen ist.

Die erste Postkarte mit dem Text und der Adresse gibt mir ein wenig Rätsel auf. Wenn man die Karte einmal nach rechts um 90 Grad dreht, erkennt man ganz schwach, daß dort quer noch etwas geschrieben steht.
Ich lese dort:
Res. "Neuhsen", "Neihsen" oder "Neußen"
Z. Zt. Waldfeucht
Bez. Aachen

Also :
Reservist "Neuhsen", "Neihsen" oder "Neußen"
Zur Zeit Waldfeucht
Bezirk Aachen

Meiner Meinung nach handelt es sich dabei um den Absender der Karte, also nicht Wilhelm oder Heinrich, sondern einen "Neuhsen" u.s.w. Aus diesem Grund die Frage nach einem weiteren Verwandten, Nachbarn oder Freund des Hauses.
Mir ist nicht ganz klar, warum es "Zur Zeit Waldfeucht" heißt. Im Text schreibt er doch, daß er am "Samstag oder Sonntag" auf Urlaub kommt und der 22. Juli 1915 war ein Donnerstag und da ist er ja anscheinend noch in Frankreich.
Allerdings passt der Name "Neuhsen" ..... zur Adresse, wo es heißt:
Res. N. Res. Inf. Regt. 66 ...... u.s.w.

Also wieder:
Reservist N. Reserve Infanterie Regiment 66 ......

Es müsste doch eigentlich Res.(ervist) P.(Paulis) heißen.

Der Wilhelm (und sein Kamerad) sind auf dem Ausmarschfoto von 1914 Angehörige entweder des 5. Garde Regiments zu Fuß oder des Garde Grenadier Regiments 5. Der Unterschied besteht vor allem in der Farbe der Litzen am Kragen und an den Ärmeln (Gelb= G.Gren.R. 5, Weiß= 5. G.R.z.F.) Hier kann sich jeder seine eigene Meinung bilden. Wilhelm hat einem dieser beiden Regimenter bei seinem Ausmarsch ins Feld angehört. Bis Kriegsende könnte er das Regiment natürlich gewechselt haben.

Anfragen an die Wehrmacht Auskunftstelle sind in bezug auf den 1. Weltkrieg meistens erfolglos da es dort soweit ich weiß keine Informationen über Kriegsteilnehmer 1914-1918 gibt.
Da beide (Heinrich und Wilhelm) ja anscheindend den ganzen Krieg mitgemacht haben, würde ich Ihnen raten, lieber einmal an das Krankenbuchlager in Berlin zu schreiben. Dort gibt es noch Krankenunterlagen über Lazarettaufenthalte 1914-18. Es dauert allerdings mittlerweile Monate, bis man Antwort erhält. Eine Anfrage lohnt sich aber auf jeden Fall. Die Adresse lautet:
Landesamt für Gesundheit und Soziales Referat IV F - Krankenbuchlager
Wattstraße 11-13
13355 Berlin

Hinrich
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: