Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Graven, archeloog of amateur...
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga even lastig doen, sorry maar het is uit beroepsmisvorming.

Als je geen archeoloog bent of amateur bij een vereniging die onder licentie van het V.I.O.E. aan archeologisch onderzoek doet, vind ik het niet correct om zomaar zaken op te graven.

Of het al dan niet onwettelijk is, laat ik hier in het midden. De wet zegt dat je geen archeologische opgravingen mag verrichten als je daar geen toestemming voor hebt van het VIOE en als je daarvoor niet gekwalificeerd bent. Zelf als de grond van jezelf is of als je toestemming hebt van de eigenaar.
Als je dus een Britse afvalkuil vind, dan moet dit worden gemeld aan het VIOE (meldingsplicht) en kan je die niet zomaar uitgraven.
Ik ben er mij zeer van bewust dat sommige mensen dit ronduit belachelijk zullen vinden en er eens hartelijk om zullen lachen. Maar ik heb mij ooit eens een paar dagen bezig moeten houden met afvalkuilen WO1 op te graven, in te tekenen en elk voorwerp nauwgezet te catalogeren, en ik kan het mij niet laten om te reageren als ik hier lees dat mensen dit blijkbaar zomaar doen zonder er bij stil te staan. Ik kan je verzekeren dat als je al eens in de archeologische werkelijkheid op een terrein hebt gestaan dat voordien al is 'geplunderd', je bloed als archeoloog gaat kolken.

Geluveld, sorry dat ik jou hier ietwat viseer. Als je dit met toestemming en op een deontologische manier doet, dwz alles intekenen en documenteren dan wens ik jou profficiat. Zoniet, sorry maar dan vind ik wat jij doet niet kunnen. Dit is gewoon mijn mening, ik ga er mij zeker niet mee bezighouden om mensen die als hobby gaan graven zonder licentie het leven zuur te maken of proberen te betrappen. Iedereen doet wat hij niet laten kan voor mijn part. Maar ik vind het ongepast.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met je eens Bert
Alleen over het item waar Rifle het heeft gaat over een via Ebay gekochte dart pijltje.
En nee ik graaf niet .
Ik heb bodem vonsten maar dat zijn zaken die ik zo op het terein tegen ben gekomen og heb geruilt met diversen mensen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Bert

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 22:35    Onderwerp: Reageer met quote

Merlijn,

Ik zou graag zeggen dat ik hier niemand viseer, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat het de posting van Geluveld was die mij ertoe aanzette om dit te schrijven. Dat je tijdens een wandeling langs de slagvelden al eens iets tegenkomt en dat opraapt daar heb ik geen probleem mee hoor, laat mij daarin duidelijk zijn. Maar er specifiek gaan achter graven is wel iets anders, daar heb je tegenwoordig een vergunning voor nodig.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Naar boven
Merlijn

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Let wel ik ben het eens met het feit dat je tegenwoordig niet zo maar overal en nergens mag gaan graven.
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2005 19:50    Onderwerp: Reageer met quote

het heeft nog redelijk lang geduurd.... Rolling Eyes

Natuurlijk heeft ieder zijn mening, en persoonlijk vind ik de mening van Bert de meest treffende.
Ik ben het redelijk gewoon dat mensen me aan het hoofd staan melken over het feit of graven al dan niet kan puke .
Bert, ik voel me niet echt geviseerd, ik kan er wel tegen. Zoals vorige regel, ik ben het wel gewoon. En inderdaad, ik documenteer iedere van mijn vondsten, zodat ik perfect kan aantonen waar ik wat heb gevonden.

Inclusief enkele stukken die een uniek deel van de slag om gheluveld op 31 oktober 1914 aantonen: waar het 2nd Worcs de Duitsers aanvielen en de SWB's uit de brand redden. Daarmee heb ik de exacte plaats vastgesteld waar dit treffen heeft plaatsvonden Laughing .

Iedereen heeft het maar over hoe verkeerd graven is. Misschien wel ....
Ik heb alle respect het werk van de diggers. Ik ken enkele van hen persoonlijk, en weet hoezeer ze hiervan houden. En wat ze doen, is nodig .

Maar ondertussen heeft het stad Ieper een enorme berg aan opgegraven materiaal, die in de kelder van de lakenhallen, of op de zolder gewoon verder weg gaat roesten. Want wat kan je dan als museum doen met al dat materiaal. In Hooghe Crater Museum ligt al een héél miniem deel van wat al opgegraven is....
Wat dan met de rest..... Confused

Ik ben volledig akkoord met het feit van het documenteren, enz. want dat is inderdaad nodig. Dat doe ik dus zelf ook.
Maar ik heb jaaaren geleden voorgesteld aan de diggers om actief digger te worden en hen mee te helpen... Het mocht niet... Neutral Waarom???? Geen antwoord... Yvonne blik
Wat moet je dan doen als je echt houd van het graven, en geschiedenis te kunnen aantonen met feiten... Wat op een houtje bijten, en als ik oud en versleten ben spijt hebben dat ik het nooit gedaan heb? Neutral

Als er inderdaad een structurele site word blootgelegd, dan moeten er inderdaad archeologen aan te pas komen om dit verder te onderzoeken. Maar als ik bezig ben op een stuk land waar jaren geleden gediepgrond is (eentje voor de insiders) en ik daar nog een bajonet opgraaf, is mijn dag goed. Wat is de waarde van die bajonet als dat het enige object is die op een stuk land van 50m op 50m ligt: nul de botten, zilch, nada Wink

En dan mag dat niet? Als er iemand anders passeert, ze opgraaft en te koop aanbied op ebay, dan zal er wel geen haan naar kraaien.
Maar iemand die zijn hobby met liefde en toewijding beoefent, die mag zich wel verwachtten aan kritiek....

Wat die kritiek betreft: het zal mij waarschijnlijk (weer eens) in ondank worden afgenomen: maar ik zie niet in wat het probleem is. Hebben al die archeologen liever dat ze binnen 30 jaar een verroest handvat vinden van bajonet, of dat ze ooit een schenking krijgen van een volledig bajonet, met de beschrijving wat waar en hoe ze gevonden is?
Daar zal waarschijnlijk ook wel weer een universitaire of wetenschappelijke uitleg voor zijn.... Over het hoe, wat, wanneer, wie, .... enz.
Daarmee ben ik volledig akkoord.
Maar wat mij betreft: de dag van vandaag word er vanalles uitgedacht om een kleine verzamelaar zijn plezier af te nemen, en iets te doen waar hij dacht een doel te hebben... Iets kunnen aantonen

En nog iets: voor de mensen die NIET uit de streek rond Ieper zijn: opgegraven materiaal word hier met VOLLEDIG ANDERE OGEN bekeken dan door ww1-liefhebbers. Voor ons is het een noodzakelijk kwaad, we kunnen niet anders dan ermee leven.
Ik heb mij aangepast, en heb er een hobby op nagehouden die me véél meer info verschaft dan boeken te lezen.

Maar zoals altijd: je kan geen vrienden maken, zonder vijanden erbij te moeten nemen.
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2005 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

nog een kleine bemerking:

Quote:
geen toestemming voor hebt van het VIOE en als je daarvoor niet gekwalificeerd bent

Hoe ben je genoeg gekwalificeerd? Als je jaren op de unief hebt gezeten? Het spijt me, maar ik ga al jaren gaan werken. Ik heb geen goesting om nu weer broeken te gaan verslijten op schoolbanken.
Daarvoor heb ik geen tijd meer.
En toestemming?????
Waar moet je daarvoor lopen??? Het spijt me, maar ik heb nog nooit een folderke of zo gezien. Meldingsplicht??? En waar is dat?
De eerste en enige keer dat ik een onderstand heb gezien, heb ik hem zien blootleggen door een aannemer, en heb ik 5 (VIJF ) minuten tijd gehad om eens vlug te kijken. Want die aannemer heeft vlug de betonmixer laten komen en die onderstand vlug volgegoten.

Wat kan daartegen dan gedaan worden? Tegen de tijd dat het VIOE of gelijk wie te plekke staat, is die beton al muurhard. Eerst en vooral alleen al omdat niemand weet waar naartoe te bellen... Maar dat zal onze schuld, die van de boeren uit de westhoek, wel weer zijn.....

En dan, als er toch een mogelijkheid zou zijn dat dat ding word blootgelegd, dan mag ik toch opkrassen. Want van een liefhebber van opgegraven materiaal zien ze liever zijn hielen dan zijn tenen. Zelfs al heeft hij het ding per toeval ontdekt....

Wat dan.....
Naar boven
P. Debruyne
Gast

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2005 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

Kluchtige topic !!! Embarassed

Ga je iedere Westhoeker van boven de 50 nu in de gevangenis draaien ?

Zijn jullie de jaren 50 en Korea vergeten ... ???
Iedereen maakte putten om koper te vinden.

Professionalisme vind ik >>> TOP <<< MAAR DAN VOOR IEDEREEN !!!

Hier in de Westhoek wordt er jammergenoeg steeds met 2 maten en 2 gewichten gemeten. De ene amateur is semi-professioneel, tot professioneel omdat hij tot een 'selecte' clubje behoord .... De andere professioneel is dan weer zo professioneel dat hij het zich kan permiteren om amateuristisch te werk te gaan ... tja je hebt 4 soorten hé ... goeie - bijna goeie - bijna slechte & slechte .... puh

Ik ben geen van allen ... want ik graaf nikske ... en ben er eerlijk gezegd vierkant gerust in .. maar er wordt gevraagd wat je vindt en diegene die zo stom is om te antwoorden is den 'uil' ... tja zeg !!!

Groeten,

P. Wink
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2005 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Geluveld,

Mijn vijand ben je niet geworden hoor Smile. Ik heb mij misschien iets te fanatiek opgesteld in mijn oorspronkelijke posting, dat leer je eigenlijk snel af als je in Vlaanderen een tijdje in de archeologische realiteit staat... en daar ben ik ondertussen alweer even uit. En ik kan mij langs een kant vinden in jouw uitleg. Tien jaar geleden kon je nog overal graven zonder dat daar een haan naar kraaide of een wet het tegenhield. 4O jaar geleden waren er zelfs nog mensen die groeven naar WO1 materiaal om hun schamele boterham te verdienen. Je lijkt mij iemand met heel wat kennis van het materiaal, en het is natuurlijk vervelend dat je je niet bij een groep kan aansluiten. Zelf ben ik lid van de Antwerpse Vereniging voor Romeinse archeologie, en daar kan iedereen zich bij aansluiten en meewerken. Het is misschien spijtig dat zoiets in de Westhoek niet bestaat. Ik kan de diggers echter wel begrijpen, ze zijn in het verleden al een paar keer zeer onheus behandeld en leggen daardoor - denk ik - nu een gezonde argwaan aan de dag. Ik wil jou ook niet over dezelfde kam scheren met mensen die ik met recht en rede plunderaars noem en waarvoor zelfs een afgebakende archeologische site niet veilig is.

Bekijk gewoon even de zaak vanuit mijn standpunt. Het dorp Velzeke bijvoorbeeld staat op exact dezelfde plaats waar vroeger een Romeinse Vicus stond. Daar heb je dus ook dikwijls 'prijs' als je een spade in de grond steekt. Geen kogels maar Romeins materiaal. Op andere plaatsen is dit het geval met Middeleeuwse sites. Als archeoloog moet je daar dikwijls vaststellen dat anderen je zijn voorgeweest, en het is erg frustrerend als je op je siteplan een blinde vlek moet achterlaten. Als archeoloog in de frontstreek is dit juist hetzelfde. Misschien nu nog niet zo uitgesproken, maar misschien binnen 15 jaar wel. Want geloof mij, ook hier zal de archeologische realiteit veranderen, en zal er in de toekomst meer worden opgegraven.

Ik vind het dus een mes dat aan twee zijden snijd. Langs de ene kant zijn de wettelijke archeologische regelingen er met een bepaalde reden gekomen. Aan de andere kant vind ik het spijtig voor jou dat je niet op een 100% legale manier je hobby kan uitoefenen.

En aan alle deelnemers van deze topic, sorry dat ik hem even 'gekaapt' heb, maar ik kon het mij - zoals hierboven al gezegd - even niet laten Wink
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2005 21:53    Onderwerp: Reageer met quote

Nog enkele kleinere opmerkingen, nu ik zie dat er hier al twee postings zijn bijgekomen terwijl ik de mijne aan het typen was:

- meldingsplicht: geldt voor iedereen, en uiteraard wordt dat niet opgevolgd. Het is een typische regel die is ingevoerd onder invloed van de betonlobby. Eén die werkt op papier maar op terrein toch niet overal valt te controleren, behalve dan op plaatsen waar er genoeg archeologen zijn om dit te doen. Wat er nodig is, is een archeologische evaluatie in de planningsfase, gebaseerd op een centraal archeologisch inventaris. Dat komt er stukje bij beetje aan, maar ze zijn daar nog niet zo ver mee gevorderd.
- Het V.I.O.E.: hun conatcgegevens kan je eenvoudig vinden op het internet.
- Binnenkort komt er in de Zuidelijke Westhoek een intergemeentelijke archeoloog. Hij of zij zal waarschijnlijk hoofdkwartier hebben te ieper, al zal zijn/haar werkgebied ook Heuvelland, Zonnebeke en enkele andere gemeentes omvatten. Hij of zij wordt het nieuwe aanspreekpunt, ook voor vondstmeldingen e.a.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2005 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Kluchtige topic !!! Embarassed

Kluchtig? Voor jou misschien. Maar denk er eens aan dat er mensen zijn (archeologen noemen ze die) waarvoor dit elke dag de realiteit is
Quote:

Ga je iedere Westhoeker van boven de 50 nu in de gevangenis draaien ?

Zijn jullie de jaren 50 en Korea vergeten ... ???
Iedereen maakte putten om koper te vinden.

zie mijn vorige post
Quote:

Professionalisme vind ik >>> TOP <<< MAAR DAN VOOR IEDEREEN !!!

Hier in de Westhoek wordt er jammergenoeg steeds met 2 maten en 2 gewichten gemeten. De ene amateur is semi-professioneel, tot professioneel omdat hij tot een 'selecte' clubje behoord .... De andere professioneel is dan weer zo professioneel dat hij het zich kan permiteren om amateuristisch te werk te gaan ... tja je hebt 4 soorten hé ... goeie - bijna goeie - bijna slechte & slechte .... puh

Eigenlijk snap ik jouw redenering niet zo goed... archeologische licenties worden toegekend op basis van bepaalde criteria. Het V.I.O.E. kent die toe. Jouw bewering 'de andere professioneel is dan weer zo professioneel dat hij het zich kan permiteren om amateuristisch te werk te gaan'... Misschien is dit als grap bedoeld of ken je persoonlijk archeologen die zo te werk gaan. Ik ken echter geen professionele archeologen in Vlaanderen waarop dit van toepassing is, en ik vind het eerlijk gezegd beledigend voor iemand die vier jaar hard heeft gestudeerd en zijn beroep zo goed mogelijk probeert uit te oefenen
Quote:

Ik ben geen van allen ... want ik graaf nikske ... en ben er eerlijk gezegd vierkant gerust in .. maar er wordt gevraagd wat je vindt en diegene die zo stom is om te antwoorden is den 'uil' ... tja zeg !!!

Als je wat je vindt op een discussieforum zet dan is daarvan het gevolg dat anderen daarop zullen reageren. Dat lijkt mij toch vrij logisch... En ik heb hier niemand een uil genoemd.
Naar boven
P. Debruyne
Gast

BerichtGeplaatst: 12 Dec 2005 23:34    Onderwerp: Reageer met quote

WELKOM IN DE WESTHOEK !!!

Leer nu nog de 'levende' mensen kennen ... en dan zal je zien wat er zo 'kluchtig' is ... ik bedoelde het wel SARCASTISCH, dat woordje 'kluchtig' !!!

Archeologen zijn niet altijd psychologen - "mijn terrein" ... Sorry !
Ook gestudeerd !!!
Is dus niet op de 'echte' archeoloog bedoeld ... dat moet toch duidelijk geweest zijn !!!

Maar eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik je dus ... volg ! Smile

Mijn woorden zullen je wel duidelijk worden in de toekomst !!!!!!

Laat ons dus opnieuw beginnen:

Veel succes toegewenst, van iemand die het wel zeer goed meent met archeologie in het algemeen !!!!
Je schreef heel wijze woorden ! (Niet sarcastisch en welgemeend)

Petrus
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2005 0:10    Onderwerp: Reageer met quote

Petrus,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. In de Westhoek is er inderdaad een speciale archeologische situatie, in die zin dat de concentraties van vindplaatsen er wel erg hoog zijn. Daarom dat die inventaris ook zo belangrijk is: daarin worden bepaalde gebieden als archeologische waardevoller ingekleurd dan andere, en worden potentiele vindplaatsen duidelijk gemarkeerd. Dat dit helemaal waterdicht is ga ik niet beweren, maar het is het enige systeem dat werkt volgens mij, daar het de archeologen de kans geeft om op het terrein te komen vooraleer de werkzaamheden zijn gestart. Het gevecht tegen de bulldozer verliezen we toch. En op die manier houden we de boel voor alle partijen leefbaar.

En ik ken hier al wel wat levende mensen hoor Smile .
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2005 12:15    Onderwerp: Reageer met quote

Heren ik heb jullie even een eigen topic gegeven Smile

Voor de andere lezers, dit onderwerp komt voort uit:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=475

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
geluveld

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2005 12:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,
eindelijk iemand met kennis van archeologie die kan verwoorden wat ik voel in de westhoek...
Ik heb ergens (weet niet meer waar of van wie) gehoord dat de Westhoek niet je geboortestreek is. Ik weet niet hoelang je hier al woont of verblijft, maar je bent toch al op de hoogte van wat hier jaren heeft geleefd.

Mijn familie heeft zijn sporen verdiend in het diepgronden.
Voor de leken onder ons:
Diepgronden: een manier van graven waarbij héél diep word gegraven (tot 2meter diep) waarbij de graver de kunst verstaat van veel materiaal te vinden (de grond 'op te kuisen') en daarbij de onvruchtbare klei en zandgrond laag houd, en de vruchtbare zwarte aarde aan de oppervlakte houd.

Mijn overgrootvader en zijn vrouw hebben hun huis en groot deel van hun inboedel verdiend door na hun werk te gaan diepgronden, en dit dan aan de meestbiedende schroothandelaar te verkopen.
Dit was in de jaren '30, '50 en '70 een lucratieve bezigheid waar een groot deel van de Westhoekse bevolking zich mee bezig hield om een 'zak'cent'je' te verdienen.
Vele andere familieleden van mij hebben heel hun leven gegraven en hebben mij die kennis doorgegeven .
Daardoor kan ik in wat voor een gewoon iemand een stuk ijzer is, iets herkennen. Zo heb ik ooit een webley MK V, lang model, uit een aardappelmachine naar boven zien komen . Iedereen dacht dat het een gewoon stuk staal van een obus was.... Maar ik had wel gezien dat het een (zeldzame) revolver is . Zo heb ik vele dingen te vertellen...

Ik weet ondertussen op welke velden in de Westhoek je niet meer moet gaan om grotere stukken (zoals wapens, helmen, grotere munities, ...) te vinden. Die zijn eenvoudigweg leeggegraven.

Zoals Bert zegt: de concentratie van archeologische sites in de Westhoek is enorm, en je kan ze spijtig genoeg niet allemaal beschermen. Bepaalde sites zijn van een groot belang, maar andere zijn 'minder' van belang. (wat is minder in deze materie?)

Ik juich het idee om een centrale archeoloog alleen maar toe. Maar wat dan met mensen zoals ik, die jaren gegraven hebben, en niet zomaar hun hobby willen opgeven.
Het is ondertussen zo'n 6 jaar geleden dat ik mij aanbood bij de Diggers... Nog voor hun grote naambekendheid... Toch ging het niet... Daar ben ik ongelooflijk gefrustreerd door geweest.

Ik voorzie wel, dat binnen afzienbare tijd, als die archeoloog er zal komen, er voor mensen zoals ik geen plaats meer zal zijn. Dat als we onder onze naam iets gaan aanvragen, het zal geweigerd worden. Omdat we niet het vereiste diploma, kwalificatie of wat dan ook gaan hebben. En dan zal onze vondst door iemand anders worden openbaar gemaakt, en dan gaan die met de eer lopen.

Akkoord, er moet een reglement zijn om alles in goede banen te leiden... Maar wat met mensen van boven de 60jaar? Voor die mensen is materiaal uit de grond de gewoonste zaak van de wereld. Voor hen is dat (nu nog altijd) koper of schroot die kan verkocht worden.
En jammer genoeg, zullen wij uit de boot vallen, en onze hobby mogen stopzetten.... Niet tegenstaande sommige mensen die al lang graven, een veel grotere kennis hebben van bodemvondsten dan archeologen.

Hiermee wil ik Bert NIET aanvallen, maar ik vind het op z'n minst opzienbarend, dat archeologen tot over een jaar of 5 de eerste wereldoorlog niet erg hoog achtten...
En opeens komen ze naar voor als de grote experts die ons de les komen lezen...
De westhoek werd al een noodzakelijk kwaad in België geduld, omdat een deel van onze landsgeschiedenis daar ligt...
En nu opeens is er een enorme groei in interesse in dat deel van België...

Wat er 1 zekerheid is, is dat de discussie over bodemvondsten en graven er een is die zeker nog lang zal gevoerd worden. Niet alleen hier, op het Great War Discussion Forum, of in vergaderingen...

Om eerlijk te zijn, ik ben dom geweest om op deze topic te reageren en eens gewoon te vertellen wat ik gevonden had. Veel beter had ik mijn mond gehouden en alles gewoon eens gelezen.
Want net zoals ik ooit gereageerd heb op het Brits forum en daar vele aggresieve PM's gekregen heb, heb ik hier ook na mijn vorige antwoord ik enkele héél aggressieve persoonlijke berichten gekregen van leden van dit forum hier...

Ik nodig hen hierbij uit om hun grieven eens openbaar bekend te maken, in plaats van mijn ongezien een mes in de rug te planten. Want ik weet hoezeer ik van mijn hobby hou, hoezeer ik het belangrijk vind dat dit een deel van de geschiedenis is, die moet beschermd worden...
Maar wat ik ook weet is, dat hoezeer je ook je best doet, er ALTIJD tegenkanting zal zijn. Niet van Bert, want die begrijpt wat ik bedoel, maar van mensen die misschien 'jaloers' zijn dat ik dit kan doen, en zij niet???

mvg

ramses
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2005 15:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ramses,

Ik ga later nog iets uitgebreider proberen antwoorden, nu heb ik weinig tijd. Na jouw posting gelezen te hebben, schoot de gedachte mij te binnen dat het misschien interessant zou zijn om de kennis van diepgronders eens te verzamelen. Zo kunnen archeologen zich in de toekomst waarschijnlijk de moeite besparen om bepaalde terreinen te onderzoeken waar toch niets meer in zijn context zit, of weten ze wat ze kunnen verwachten. 'Time managment' is immers in de archeologie ook een belangrijk iets. Misschien iets voor de nieuwe archeoloog...

groeten,

Bert
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2005 18:12    Onderwerp: Reageer met quote

geluveld @ 13 Dec 2005 12:34 schreef:

Om eerlijk te zijn, ik ben dom geweest om op deze topic te reageren en eens gewoon te vertellen wat ik gevonden had. Veel beter had ik mijn mond gehouden en alles gewoon eens gelezen.
Want net zoals ik ooit gereageerd heb op het Brits forum en daar vele aggresieve PM's gekregen heb, heb ik hier ook na mijn vorige antwoord ik enkele héél aggressieve persoonlijke berichten gekregen van leden van dit forum hier...

Ik nodig hen hierbij uit om hun grieven eens openbaar bekend te maken, in plaats van mijn ongezien een mes in de rug te planten. Want ik weet hoezeer ik van mijn hobby hou, hoezeer ik het belangrijk vind dat dit een deel van de geschiedenis is, die moet beschermd worden...
Maar wat ik ook weet is, dat hoezeer je ook je best doet, er ALTIJD tegenkanting zal zijn. Niet van Bert, want die begrijpt wat ik bedoel, maar van mensen die misschien 'jaloers' zijn dat ik dit kan doen, en zij niet???

mvg

ramses

Van de bovenste alinea schrik ik.
De pb's zijn een service naar de user toe, een service die deze software bied .Deze is dus niet bedoeld om agressieve berichten te sturen naar elkaar, ook in de pb's gelden de hele nomale fatsoensomgang.
Als je het ergens niet mee eens bent is een discussie-platform een ideale gelegenheid je eens uit te spreken, de tegenpartij kan dat open en eerlijk antwoorden.
Ik wens geen agressiviteit op dit forum en nog veel minder in pb's.
Sorry voor deze onderbreking, maar het is wel belangrijk even aan te geven dat pb's hier niet voor bedoeld zijn.

Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2005 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals beloofd nog even uitgebreider terug
[quote="geluveld @ 13 Dec 2005 12:34"]
Quote:

Ik heb ergens (weet niet meer waar of van wie) gehoord dat de Westhoek niet je geboortestreek is. Ik weet niet hoelang je hier al woont of verblijft, maar je bent toch al op de hoogte van wat hier jaren heeft geleefd.

Ik ben inderdaad niet van de streek. Ik werk hier tijdelijk als researcher voor een oorlogsmuseum. Dat contract loopt binnenkort ten einde, waarna ik weer andere oorden zal moeten opzoeken. Maar ik heb een sterke interesse in slagveldarcheologie. Het bodemarchief van de Eerste Wereldoorlog is immers één van de meest omvangrijke van Vlaanderen, en het is iets uniek, dat enkel hier en in Frankrijk bestaat. En in een aantal Oost-Europese landen. Daarom vind ik het zo boeiend.

Quote:

Niet tegenstaande sommige mensen die al lang graven, een veel grotere kennis hebben van bodemvondsten dan archeologen.

Hier ben ik het volledig mee akkoord. Archeologen moeten dikwijls all-round zijn en zijn meestal niet zo gespecialiseerd als enthousiasten die zich met één specifiek onderwerp bezighouden. Al moet ik er volledigheidhalve bijzeggen dat sommige moderne archeologen toch al wat kennis van WO1 materiaal hebben opgedaan.

Quote:
maar ik vind het op z'n minst opzienbarend, dat archeologen tot over een jaar of 5 de eerste wereldoorlog niet erg hoog achtten...
En opeens komen ze naar voor als de grote experts die ons de les komen lezen...
De westhoek werd al een noodzakelijk kwaad in België geduld, omdat een deel van onze landsgeschiedenis daar ligt...
En nu opeens is er een enorme groei in interesse in dat deel van België

Klopt. En dat is één van de redenen waarom ik mij in jouw standpunt kan vinden. De interesse voor slagveldarcheologie is hier uit Groot-Brittannië komen overwaaien, en natuurlijk spreekt zoiets tot de verbeelding. Ook bij veel studentenhet klopt ook dat er hier voordien geen aandacht werd aan besteed. En dat geven ze ook toe, vind ik. . Het heeft echter lang geduurd vooraleer archeologen de waarde hebben beseft. Dat hoog van hun toren blazen zou ik wel ietwat willen relativeren. Het is iets dat je meer terugvindt in de angelsaksische archeologie dan bij ons, daar vliegen ze elkaar dikwijls in de haren als het op archeologie aankomt. En om begrijpelijke reden hebben heel wat van deze mensen ook een uitgesproken mening over WO1 archeologie in Vlaanderen.

Ik vind het tenslotte betreurenswaardig als mensen Ramses anonieme berichten met zware woorden hebben gestuurd. ALs je zoiets te zeggen hebt, maak jezelf bekend en doe het in de topic die ervoor bestemd is. En laat ons redelijk blijven. Ik keur Ramses zijn activiteiten nog stees niet goed. Als archeoloog kan ik dat eenvoudigweg niet doen, het gaat in tegen al wat mij aangeleerd is. Maar de situatie hier in de Westhoek moet je in zijn historische context kunnen zien. Mensen moesten hier vier jaar weg, om bij hun terugkeer alles in puin te vinden, en de ondergrond vol metaal. Mensen hadden het hier lange tijd niet zo gemakkelijk, en ze hebben uit deze situatie ten dele hun profijt kunnen halen, cfr. wat Ramses hier uitlegde ivm de diepgronders.
Mijn bescheiden mening.
Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 18:51    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien niet terecht dat ik me hierin ga mengen maar ik heb er zo ook mijn mening over.

Wat ik verkeerd vind:
expres de plekken gaan afgraven van groot belang, spullen meenemen en op ebay verkopen of iets dergelijks.
Zelf ben ik er dus ook op tegen om van dit soort mensen te kopen.

wat ik wel vind kunnen:
Voor de rest ben ik het grotendeels met geluveld eens.
Er zijn zoveel plekken waar niet gegraven is, of de komende tig jaren archeologen niet gaan graven.

Waarom mag iemand die het verstandig doet(zoals alles noteren etc.)
niet gaan graven op plekken waar archeologen toch de moeite niet waard
vinden om te gaan zoeken naar die ene bajonet.Zo iemand zal er met liefde voor zorgen en wacht niet tot hij weggeroest is 30 jaar later.Zo iemand ziet er de historische waarde over het algemeen van in.
En wat dan nog de diggers zijn toch ook als amateurs begonnen?
Die pakten het toch ook verstandig aan?
(btw go diggers!jullie doen goed werk)mochten ze dit lezen.

kortom :
-zoeken op belangrijke plekken(zoals in de loopgraven,plekken waar belangrijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden) voor geld vind ik verkeerd.Laat deze plekken over aan de professionals, vaak ligt er veel en kwetsbaar materiaal(documenten) of dode soldaten, zij kunnen dit beter behandelen.
ECHTE LIJKENPIKKERS zijn kl**tzakken.

- zoeken op minder belangrijke plekken, met als doel om de historie te bewaren en te koesteren vind ik kunnen.
Dit soort amateuristische historicussen zijn oke!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Richard

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 18:58    Onderwerp: Reageer met quote

militairmuseum @ 12 Mrt 2006 18:51 schreef:
Misschien niet terecht dat ik me hierin ga mengen maar ik heb er zo ook mijn mening over.

Wat ik verkeerd vind:
expres de plekken gaan afgraven van groot belang, spullen meenemen en op ebay verkopen of iets dergelijks.
Zelf ben ik er dus ook op tegen om van dit soort mensen te kopen.

wat ik wel vind kunnen:
Voor de rest ben ik het grotendeels met geluveld eens.
Er zijn zoveel plekken waar niet gegraven is, of de komende tig jaren archeologen niet gaan graven.

Waarom mag iemand die het verstandig doet(zoals alles noteren etc.)
niet gaan graven op plekken waar archeologen toch de moeite niet waard
vinden om te gaan zoeken naar die ene bajonet.Zo iemand zal er met liefde voor zorgen en wacht niet tot hij weggeroest is 30 jaar later.Zo iemand ziet er de historische waarde over het algemeen van in.
En wat dan nog de diggers zijn toch ook als amateurs begonnen?
Die pakten het toch ook verstandig aan?
(btw go diggers!jullie doen goed werk)mochten ze dit lezen.

kortom :
-zoeken op belangrijke plekken(zoals in de loopgraven,plekken waar belangrijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden) voor geld vind ik verkeerd.Laat deze plekken over aan de professionals, vaak ligt er veel en kwetsbaar materiaal(documenten) of dode soldaten, zij kunnen dit beter behandelen.
ECHTE LIJKENPIKKERS zijn kl**tzakken.

- zoeken op minder belangrijke plekken, met als doel om de historie te bewaren en te koesteren vind ik kunnen.
Dit soort amateuristische historicussen zijn oke!

In het kort komt het hier op neer: in België en Frankrijk ' mág niet door amateurs op de voormalige slagvelden gegraven worden. Ook als buitenlander heb je je aan de wetgeving te houden. Nobele daden zoals het noteren in een boekje wat je hebt uitgespookt met als gevolg dat deze gegevens niet centraal opgeslagen worden zijn drogredenen om verkeerd gedrag goed te praten.

De Diggers hebben inmiddels een welverdiende officiele status.
Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ok, maar ik zou zeggen, laat het toe dat amateurs ook graven,en als ze iets bijzonders vinden dat ze de profs erbij halen, als ze maar aangeven wat ze vinden.Bespaart tijd en geld.

Quote:
De Diggers hebben inmiddels een welverdiende officiele status.

Als ze meer amateurs toelaten heb je er meer.Ik zeg ook niet dat de diggers niet velverdiend bezig zijn, maar dat zij hebben laten blijken dat ze het kunnen, waarom mogen anderen dit dan niet.
Als je gewoon duidelijke regels maakt lijkt mij het geen probleem.

Amateur gravers blijven er altijd.Maar ze geven niks aan omdat ze dan toch een boete krijgen.Dus als je hier regels voor opstelt heeft het grote voordelen.
maak een regel dat amateurs zich als amateur kunnen inschrijven, drop ze in de minder belangrijke gebieden, en laat ze bewijzen dat ze meer kunnen.

zelf graaf ik overigens niet.Heb ooit uns in de bossen van Breda gezocht naar kogels van latere tijden, maar daar heb ik het dan ook mee gezegd.

nogmaals: tegen lijkenpikkers ben ik wel, maar amateur historicussen niet.
Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Lekker vijandig sfeertje hier trouwens
Naar boven
Yvonne
Admin

Weet je MM, in Belgié en Frankrijk hebben ze een behoorlijk strenge wetgeving, ze maken er geen grappen! Smile

Naar boven
geluveld

Dit laatste antwoord vind ik een heel goeie verwoording van waarover het gaat...
Er zijn in de Westhoek in IEDER veld nog resten van de eerste wereldoorlog...
Letterlijk op iedere plaats tussen de Koelenberg tot over Brielen tot Popering (in de diepte gezien) en van Ter Hand tot aan Ploegsteert (in de breedte) waar er militairen hebben gezeten, vind je materiele resten terug.... (om discussie te vermijden: dit gaat enkel over het Britse deel van het front, het deel die meest mijn interesse draagt)

Ik begrijp waar Bert, het VIOE, de Diggers, ABAF, .... wel naartoe willen... Ik weet ook wel dat structureel belangrijke sites best door ervaren groepen, met het beste materiaal, moeten doorzocht worden, omdat dit misschien heel belangrijke informatie bevat...
Dat wij daar niets te zoeken hebben, versta ik ook wel...

Waar ik mij wel druk over maak, en mij daar enorm over verwonder, is het feit dat er kleine vissen (waartoe ik mijzelf ook reken) het kind van de rekening zijn, en constant door deze ervaren groepen worden beschuldigd van persoonlijke verrijking en lijkenpikkerij...
Ikzelf ben een tijd geleden gaan graven, en heb ZONDER detector een kleine afvalput gevonden, met daarin flessen, een SRD kruik en wat klein gebruiksmateriaal...
Als dit door een van die 'grote' groepen gezien word, dan zijn we misdadigers, lijkenpikkers, en nog zo van die fraaie benamingen...
Het probleem is dat ze iedereen over dezelfde kam scheren...
Niettegenstaande sommige mensen (ikzelf toch zeker) die maar al te graag lid willen komen van een officiele vereniging, om ook mijn steentje te willen bijdragen tot het opgraven en openbaren van het oorlogsverleden....
Maar, zoals het door een hoofd van één van de groeperingen werd gezegd: WE HEBBEN GEEN HULP AAN EEN VERZAMELAAR IN ONZE GROEP, WANT DAT BRENGT NIKS DAN PROBLEMEN MET ZICH MEE. Mad Mad Mad Ik noem express geen namen, want DAT brengt pas problemen met zich mee,
maar wat ik wel erg vind, is dat je schandeloos een etiket krijgt opgekleefd, en nergens meer moet aankloppen
Wel, laat het mij zo stellen: ik heb het geprobeerd, meermaals, en om eerlijk te zijn: ik stop met proberen Yvonne blik . Ik heb mij meerdere malen ter goeder trouw aangeboden aan verenigingen, en altijd hetzelfde...
awel, dat ze mijn kl*** kussen Evil

Wat deze personen soms wel schijnen te vergeten, is dat er nog zoiets bestaat als moraal in deze wereld... Sommige mensen willen echt dat de eerste wereldoorlog niet word vergeten, en zoeken naar tastbare relicten om deze met tijd tentoon te stellen... Om te kunnen tonen aan latere generaties wat er nog te vinden was, zovele jaren na de wereldbrand

Want dit moet mij toch even van hart: er zijn mensen in deze 'graverswereld' waarmee je kunt praten, en er zijn er ook die alles zullen doen om het ons leven zuur te maken...
Want wat hebben deze personen ermee gewonnen als wij voor bv een duitse helm vinden en daar trots Smile op zijn, terwijl het voor hen de zoveelste zou zijn, die toch maar op de hoop beland....

Misschien als afsluiter dit: ik klink negatief in deze posting, wel dat ben ik ook... Want de dag van vandaag word er alles aan gedaan om onze hobby kapot te krijgen.... En dan zijn ze verwonderd dat er verbittering en haat is in de graverswereld
Neutral
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom vijandig? Als richard je op de wetgeving wijst...is trouwens een geoeie raad; weet het niet van belgie, maar in Frankrijk heb ik reeds zowel in verdun, de somme en normandie gendarmerie controle gehad; en het schijnt dat de boetes niet van de poes zijn als ze enig relikwie in je auto aantreffen...
pascal
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

militairmuseum @ 12 Mrt 2006 19:18 schreef:
Lekker vijandig sfeertje hier trouwens

Nee hoor, maar het is een discussie die felle reacties oproept Smile
Niks vijandig, wel uit het hart.

Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

ter verduidelijking, mijn antwoord nam zoveel tijd in beslag
dat laatste antwood waar ik notie van maak in mijn eerse alinea, is het eerste anwoord van militair museum
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ja sorry Geluveld, we zaten er tussendoor Smile
Maar je post was duidelijk.

Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Waarom vijandig? Als richard je op de wetgeving wijst...

ik bedoelde ook niet wat er tegen mij gezegd word, dit beschouw ik niet als vijandig, ik bedoel wat Yvonne zegt

Quote:
een discussie die felle reacties oproept

Als ik het althans zo lees van die pb's e.d.
niet bepaald de knuffelhoek hier dus.

Geluveld, ik moet zeggen dat je het prima verwoord, ik ben het met je eens.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:36    Onderwerp: Reageer met quote

Ah dat, ja, ik hoop dat door mijn post dat soort zaken afgelopen is, daar zijn de pb's niet voor bedoeld natuurlijk.
Als je iets te vertellen hebt doe het dan maar open en bloot, in correcte bewoordingen Smile

Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:45    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad yvonne, helemaal met je eens.

trouwens ik zie hier zoveel mensen die vragen wat iets is dat ze hebben gevonden.Daar word ook niks van gezegd(+op hoeveel foto's hier op het forum staat gevonden materiaal).Dus als je iets hebt gevonden dan zegt niemand daar iets van maar als je toegeeft dat je dat niet verkeerd vind is er blijkbaar wel een probleem.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 19:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het, en het is een heel diffuus terrein.
Maar ergens moet je regels opstellen als forum,

Quote:
Nederlandse en buitenlandse wetgeving
We zijn niet bepaald dol op users die met metaaldetectoren de slagvelden afstropen en dat gedrag hier, door het vertellen van enthousiaste verhalen, aanmoedigen. Middels strenge wetgeving is het in België en Frankrijk verboden op zoek te gaan naar overblijfselen van de strijd in '14-'18, zeker als het tot doel heeft de gevonden spulletjes mee te kunnen nemen. Het geldt daar niet als een simpele overtreding, maar als misdaad. Wij zijn van mening dat iedere toerist zich te houden heeft aan de wetten die gelden in het land waar hij verblijft. Ook thuis in Nederland of België gelden wetten waar we ons aan moeten houden. We stellen het uitdrukkelijk niet op prijs als verzamelaars hier items laten zien die door de betreffende wapen- en munitiewetten zijn verboden. Ook al zijn ze nog zo ongevaarlijk. Verzamelen is leuk, maar moet dat ook op ons forum blijven.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=8

Dus, hele discussies waar je nu heen moet om "leuke spullen "te vinden, nee, elkaar tips geven voor "gave"metaaldetectoren, nee.
WO1 heeft zich toch afgespeeld in België en Frankrijk, waar strenge wetten zijn, als forum zullen we toch ergens een grens moeten trekken.

Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
trouwens ik zie hier zoveel mensen die vragen wat iets is dat ze hebben gevonden.Daar word ook niks van gezegd(+op hoeveel foto's hier op het forum staat gevonden materiaal).Dus als je iets hebt gevonden dan zegt niemand daar iets van maar als je toegeeft dat je dat niet verkeerd vind is er blijkbaar wel een probleem.

Hallo, dit is een prachtige post!!!! Het geldt voor alle wo1 forums!!!! Als je op een forum kijkt naar een topic over gevonden voorwerpen, of als er een topic is die handelt over grondvondsten, dan kijkt iedereen zijn ogen uit... Meestal zijn dit topics die het grootst aantal cijfers haalt van mensen die het topic lezen

Sommigen (let wel: SOMMIGEN) verlustigen zich aan het zicht van grondvondsten, en kunnen niet genoeg foto's en info krijgen over het materiaal die gevonden is...
In musea zijn de kasten met gevonden voorwerpen de MEEST BEKEKEN kasten...
Dan komt mij wel het volgende in gedachte:
Hoe komen die items daar??? Ze moeten toch gevonden geweest zijn, en toch door iemand???
Ik weet dat er toevalsvondsten zijn, en dat er items zijn die door groeperingen zijn gevonden... Maar alles die in die kasten ligt??? Nee hoor, veel van die dingen zijn door gravers verkocht aan de musea....

Iedereen klaagt (meestal anoniem speechless ) over het feit dat iemand graaft... maar als ze die persoon tegenkomen bv. op een veld, is het eerste dat ze vragen: al iets gevonden, mag ik er een foto van nemen, mag ik het eens vasthouden, en .... IS HET TE KOOP Mad
Want, zoals in alle dingen, in alle hobbys: er is alleen aanbod, als er vraag is.....
Kijk maar eens op veilingsites, voor welk een zot geld sommige dingen worden verkocht... Confused

En voor alle anti-gravers: houd goed in gedachte dat als er iets illegaal word gemaakt, er door sommige individuen een sport van word gemaakt om net met dat illegale winst te maken....
Niet dat ik mij met zulke zaken zou inlaten (ik ben veel te verknocht aan mijn verzameling, en aan het enorme werk die er al inzit, om ze schaamteloos te verkopen) maar er zijn personen die dit wel zouden doen (en al doen)...
Want, iets verbieden is o zo gemakkelijk, maar iets effectief laten naleven brengt meestal toch wel wat problemen met zich mee... Neutral

Ik houd hier geen pleidooi om alle wildgravers hier te komen laten onze velden overhoop spitten, maar zoals militair museum al heeft aangehaald: kijk naar onze ervaring, en laat ons misschien de minder interessante plaatsen doen, en als er iets gevonden die historisch van grote waarde is word er dan een officiele groepering bijgehaald...
Want meestal is het beter van een kleine toegeving te doen langs beide zijden, dan een zijde erbuiten te laten.... Want zal hoe dan ook slecht uitdraaien voor beide zijden... Neutral

Zoals overal: er zijn rotte appels, en die moeten er uit... Maar geef eerlijke mensen ook een kans...
en dat kunnen ze in deze contreien jammer genoeg niet...
want zoals altijd hier in de Westhoek: kleintjes tellen niet, alleen de groten mogen meedoen... Yvonne blik
Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zoals overal: er zijn rotte appels, en die moeten er uit... Maar geef eerlijke mensen ook een kans...
want zoals altijd hier in de Westhoek: kleintjes tellen niet, alleen de groten mogen meedoen...

goed gezegd.

Ik ontken natuurlijk ook niet dat er rotte appels zijn.
Er zijn maar zat lui die gaan graven op zoek naar een ''schat''.
Echte archeologen(profs of amateurs) doen dit voor de historie.
Ze houden alles bij en zoeken niet alleen de pickelhaube helmen, granaten en wapens.Ze houden het zelfs bij wanneer ze een paal van een
bunker aantreffen ofzo, en zoeken dat uit wat er precies heeft gestaan.
er zijn idd genoeg dagjesmensen die de historie beschadigen, en spullen met historische waarde meenemen voor de geldwaarde.

Maar stel regels op die de amateurs(die geen kwaad doen door opgraafplekken te ''beschadigen'' en niet uitzijn op waardevolle items) de kans geven om mee te helpen en tijd/geld te besparen voordat een lijkenpikker ermee vandoor gaat of een aannemer in een weiliand(voor profs blijkbaar niet belangrijk aangezien ze niet de moeite nemen of tijd hebben deze te onderzoeken) iets bouwt en de historie vernield.

Even nog een opmerking over wat geluveld zegt over de musea, ze krijgen spullen van bijv. de diggers. Maar ook veel amateurs bieden inderdaad allerlei spul te koop aan en musea doen er vrolijk aan mee.
Ik werk voor het grootste automuseum in de wereld en ook hier komen mensen met van alles aan om te verkopen, maar ''profs'' die iets doneren is tegenwoordig zeldzaam, ook houd ik vaak een praatje met mensen die bij allerlei musea(dus ook wo1 en wo2) werken en ook deze vertellen dat de meeste spullen via amateurs komt.

Quote:
Ook thuis in Nederland of België gelden wetten waar we ons aan moeten houden. We stellen het uitdrukkelijk niet op prijs als verzamelaars hier items laten zien die door de betreffende wapen- en munitiewetten zijn verboden. Ook al zijn ze nog zo ongevaarlijk. Verzamelen is leuk, maar moet dat ook op ons forum blijven.

ik snap het heel goed dat het niet op prijs gesteld wordt dat men hier illegaal spul laat zien. Maar hoe staat het forum ertegenover als men wel legaal spul heeft?
Ik heb bijvoorbeeld een geweer uit wo2, dat normaal illegaal zou zijn volgens de wapenwet maar ik heb er een vrijstelling voor en de marechausse heeft zelfs de invoerpapieren ondertekend.
Of ik heb bijvoorbeeld ook een jachtgeweer in mijn huis in Frankrijk, daar legaal gekocht,overigens niet wo1 dus die laat ik hier niet zien, maar wil weten hoe het forum er over denkt.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

militairmuseum @ 12 Mrt 2006 20:30 schreef:
Quote:
want zoals altijd hier in de Westhoek: kleintjes tellen niet, alleen de groten mogen meedoen...

Maar stel regels op die de amateurs(die geen kwaad doen door opgraafplekken te ''beschadigen'' en niet uitzijn op waardevolle items) de kans geven om mee te helpen en tijd/geld te besparen voordat een lijkenpikker ermee vandoor gaat of een aannemer in een weiliand(voor profs blijkbaar niet belangrijk aangezien ze niet de moeite nemen of tijd hebben deze te onderzoeken) iets bouwt en de historie vernield.

ik snap het heel goed dat het niet op prijs gesteld wordt dat men hier illegaal spul laat zien. Maar hoe staat het forum ertegenover als men wel legaal spul heeft?
Ik heb bijvoorbeeld een geweer uit wo2, dat normaal illegaal zou zijn volgens de wapenwet maar ik heb er een vrijstelling voor en de marechausse heeft zelfs de invoerpapieren ondertekend.
Of ik heb bijvoorbeeld ook een jachtgeweer in mijn huis in Frankrijk, daar legaal gekocht,overigens niet wo1 dus die laat ik hier niet zien, maar wil weten hoe het forum er over denkt.

Je zegt het zelf al, legaal Smile

Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

ok dus dat is wel toegestaan.
Maar bijvoorbeeld mijn geweer in frankrijk. Hier is het illegaal, daar heb ik een vergunnig voor een wapen en jagen.Mag ik het dan wel op deze Nederlandse forum zetten, ik mag hem namelijk niet mee naar nederland nemen aangezien hij onder de franse wet valt.

Overigens zie ik dat de diggers ook allerlei nog gevaarlijke kogels etc. opgraven.
In mijn mening moeten dus alle amateurs dit soort gevallen overlaten aan de profs zoals de diggers(ook al zijn het amateurs, ze hebben de status profs verdiend).
Maar 1 bajonet in een veld, mag een serieuse amateur van mij opgraven, alles noteren en dan opgeven.Dan hoeven de profs hier niet speciaal een dag voor te komen zoeken.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, ik ga hier niet nog eens heel mijn standpunt uit de doeken doen, gewoon even heel kort.

- Als iemand iets opgraaft mag hij dat nog zo goed documenteren als hij wilt, als hij dit niet meldt bij de intergemeentelijke archeoloog van de Zuidelijke Westhoek (Dieter de Mey, 3e etage Ieperleegebouw, Ieper) of bij het VIOE dan doet het er allemaal niet toe want dan is die kennis toch alleen aan hem/haar besteed. Het mag nog met zoveel passie en voorzichtigheid gebeuren.
- Voor mijn part doet iedereen wat hij wil, maar de wet is de wet, daar zijn we het toch over eens?
- binnen enkele jaren moet er in de Zuidelijke Westhoek een volwaardige archeologische dienst komen, reken er maar op dat er voor vrijbuiters steeds minder plaats zal komen.

groeten,

Bert.
Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
- Als iemand iets opgraaft mag hij dat nog zo goed documenteren als hij wilt, als hij dit niet meldt bij de intergemeentelijke archeoloog van de Zuidelijke Westhoek (Dieter de Mey, 3e etage Ieperleegebouw, Ieper) of bij het VIOE dan doet het er allemaal niet toe want dan is die kennis toch alleen aan hem/haar besteed. Het mag nog met zoveel passie en voorzichtigheid gebeuren.
- Voor mijn part doet iedereen wat hij wil, maar de wet is de wet, daar zijn we het toch over eens?
- binnen enkele jaren moet er in de Zuidelijke Westhoek een volwaardige archeologische dienst komen, reken er maar op dat er voor vrijbuiters steeds minder plaats zal komen.

even die opmerkingen per punt een argument toekennen:
- iemand heeft het voorzichtig enz gedaan, maar geeft dit niet aan omdat hij dan wordt bestraft
-De wet is inderdaad de wet, daarom zeg ik, zorg voor regels die het mogelijk maken om serieus graafwerk en onderzoek door amateurs mogelijk te maken, dat ze zich hiervoor ook kunnen inschrijven en aan bepaalde regels kunnen houden.Niet alleen het mag niet, houdoe!
En dat lijkenpikkers inderdaad geen kans maken.
-En dat is het lullige, ze sluiten iedereen die historische waarde erkent buiten en zorgen dus dat ze alleen zelf iets mogen. waarom die drang tot alleenheersen???
zelf zijn ze toch ook ooit als amateur/geintresseerden begonnen, of is het puur hun baan en niet iets wat ze graag doen

ik snap heus wel dat men het zo zorgvuldig mogelijk wil, maar ten eerste blijven amateurs/geintresseerden altijd bestaan.Bovendien moeten mensen die het ook kunnen de kans krijgen hieraan mee te werken.Geschiedenis is toch van iedereen?of is het volgens jullie alleen voor een select zeldzaam groepje ''speciale'' mensen weggeleg?

Laatst aangepast door militairmuseum op 12 Mrt 2006 23:26, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 23:24    Onderwerp: Reageer met quote

Bert @ 12 Mrt 2006 22:46 schreef:
Bon, ik ga hier niet nog eens heel mijn standpunt uit de doeken doen, gewoon even heel kort.

groeten,

Bert.

Helemaal met je eens de wet is de wet.

Maar wat moet je nu eigenlijk melden.
Kan ik melden dat ik het vermoeden heb dat er iets in mijn achtertuin ligt.
Of moet ik melden dat ik net vijftig granaten heb opgegraven en of de heren archeologen die even willen documenteren en ophalen.

Het is allemaal wat onduidelijk. De meeste slagvelden zijn goed opgeruimd door de diepgronders, misschien nog een paar zaken die overblijven. Wat wel nog in overvloed aanwezig is munitie.

Het gevaar is dat er mensen zijn met zeer goede kennis door jaren lange ervaring en die gaan gewoon zwijgen.

Frans
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2006 23:29    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Het gevaar is dat er mensen zijn met zeer goede kennis door jaren lange ervaring en die gaan gewoon zwijgen.

Dat is wat ik bedoel, als iemand er verstand van heeft, die mag dan dus blijkbaar niet meehelpen.
Wanneer iemand munitie vind, geeft die dat niet aan omdat het strafbaar is dat hij het opgegraven heeft.

en ook ik vind dat mensen die alleen voor spullen die geldwaarde hebben komen moeten oprotten, maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die anders denken en mee willen helpen met het vinden van geschiedenis.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2006 0:22    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="militairmuseum @ 12 Mrt 2006 23:15"]
Quote:
-

- iemand heeft het voorzichtig enz gedaan, maar geeft dit niet aan omdat hij dan wordt bestraft
-De wet is inderdaad de wet, daarom zeg ik, zorg voor regels die het mogelijk maken om serieus graafwerk en onderzoek door amateurs mogelijk te maken, dat ze zich hiervoor ook kunnen inschrijven en aan bepaalde regels kunnen houden.Niet alleen het mag niet, houdoe!
En dat lijkenpikkers inderdaad geen kans maken.
-En dat is het lullige, ze sluiten iedereen die historische waarde erkent buiten en zorgen dus dat ze alleen zelf iets mogen. waarom die drang tot alleenheersen???
zelf zijn ze toch ook ooit als amateur/geintresseerden begonnen, of is het puur hun baan en niet iets wat ze graag doen

ik snap heus wel dat men het zo zorgvuldig mogelijk wil, maar ten eerste blijven amateurs/geintresseerden altijd bestaan.Bovendien moeten mensen die het ook kunnen de kans krijgen hieraan mee te werken.Geschiedenis is toch van iedereen?of is het volgens jullie alleen voor een select zeldzaam groepje ''speciale'' mensen weggeleg?

Klopt, daarom zou het leuk zijn moest er in de Westhoek een archeologische amateurvereniging zijn als de AVRA, waar men vrijblijvend lid van kan zijn en kan meehelpen. Elke vereniging staat het echter vij mensen te weigeren, dat is nu eenmaal de realiteit.

Geschiedenis is inderdaad van iedereen. Daarom precies dat we professionele archeologen hebben, om opgravingen te verrichten en hun resultaten naar voren te brengen, zodat iedereen erin kan delen. Archeologie is echter niet zomaar wat spitten! Het vereist een grote zorgvuldigheid en een gedetailleerde kennis van stratigrafische processen en materiaal. Dit kan je slechts door studie, en vooral door veel ervaring leren, op basis daarvan worden ook opgravingsvergunningen toegekend.

Iemand die vol goede bedoelingen en gedreven door zijn passie een afvalkuil gaat opgraven kan daarbij dwars door een steentijdsite graven, zonder het zelf te beseffen. Bij iemand met een getraind oog zal dit niet gebeuren. Onze geschiedenis is inderdaad een gemeenschappelijk bezit, en daarom hebben we de plicht om ze door specialisten terzake - amateurs of professionals - te laten onderzoeken.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2006 0:30    Onderwerp: Reageer met quote

Frans @ 12 Mrt 2006 23:24 schreef:
[
Maar wat moet je nu eigenlijk melden.
Kan ik melden dat ik het vermoeden heb dat er iets in mijn achtertuin ligt.
Of moet ik melden dat ik net vijftig granaten heb opgegraven en of de heren archeologen die even willen documenteren en ophalen.

Het is allemaal wat onduidelijk. De meeste slagvelden zijn goed opgeruimd door de diepgronders, misschien nog een paar zaken die overblijven. Wat wel nog in overvloed aanwezig is munitie.
Frans

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens, Frans. Wat betreft de slagvelden, ik denk dat de opgravingen van de laatste jaren toch aantonen dat er nog heel wat indrukwekkende en waardevolle zaken in de ondergrond zitten.

In feite mag je alles melden wat je wilt. Als jij vermoed dat er in jouw achtertuin een loopgravenstelsel zit, zal de archeoloog daar zeker nota van nemen, en als jij een bouwaanvraag indient om op die locatie een tuinhuis te zetten zal de stedebouwkundige dienst aan de alarmbel rinkelen. Althans, dat is toch het systeem waar we hopen naartoe te gaan.

Ik ben het met je eens dat munitie een ander paar mouwen is.
Naar boven
Frans

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2006 2:46    Onderwerp: Reageer met quote

Quote Bert-Ik ben het met je eens dat munitie een ander paar mouwen is.

Dit is het geene waar wij als groep toch wel is een keer duidelijkheid over willen krijgen. Wij hebben op het terrein waar de nieuwe sporthal komt in Langemark het terrein onderzocht. Ik neem aan dat de bouw vergunningen allang zijn afgegeven, en niemand van de archeologen geintresseerd was. Bijzonder is het terrein niet te noemen er hebben alleen kanonnen gestaan van de duitsers.

Een van de diggers heeft de burgermeester erop gewezen dat er nog springtuigen aanwezig konden zijn. De Burgervader als goed mens heeft hiervoor toestemming gegeven om dit stukje Langemark weer schoon en bomvrij te maken.

Wij hebben tot nu toe ongeveer een 4000 kilo's springtuigen boven water gehaald, waaronder ook verschillende exemplaren met zamac koppen die in de komende jaren de nodige problemen zullen opleveren.

Voor dat je het weet komt er zover wij hebben kunnen nagaan een annonieme klacht over een illigale opgraving en een streek krant die heeft hier een artikel over geschreven. Een goede krant die dubbel checked zijn bronnen en zeker annonieme.

De gebruikelijke lol, en de annonieme klachten zullen weer verwezen worden naar Brussels. Ik ben benieuwd.

Ik persoonlijk sta volledig achter de Burgermeester. Die heeft nu een stukje Langemark die weer veilig is. De Dovo zoals je weet heeft niet de taak tot het opgraven, wel om op te halen en onschadelijk te maken.
Wij hebben vier weken niets anders gedaan dan de een na de andere duitse granaat boven te halen en je begrijpt dat het ons na de tweede week ook behoorlijk begon te vervelen. Maar wie A zegt moet ook B doen en wij hebben alles opgeruimd op die plek.

Wat ik probeer aan te tonen is het volgende.
Als de VIOE of Dhr. D. de Mey hier serieus op in gaan, dan kan ik eruit opmaken dat oude munutie word beschouwd als erfgoed.
Het moet niet zo zijn dat de krenten uit de pap worden gehaald en de rest blijft maar lekker liggen.

Er word in mijn ogen altijd geschermd met de titel wij zijn geschoold.
Het is niet te geloven ik heb ook een mooie opleiding achter de rug en toen ik klaar was begon het pas. Ervaring en vooral een gezond verstand is nodig met springtuigen. De nodige technieken zijn vooral metaal detektie, dit is een woord die niet in het woordenboek van een archeoloog voorkomt, hoe kan je dan ook op een verantwoorde manier onderzoek plegen naar oorlogsrestanten.

De oorlog ligt vanaf het maaivlak tot meestal een 70 centimer diep. Dan moet je niet beginnen met een grote gleuf te graven van een meter diep.
Het resultaat van deze technieken zijn dat je niets zult vinden omdat de oorlog op de zijkant is gesmeten. Zover ik weet is er nog steeds geen onderdeel in de opleiding archeoloog in het opsporen en opgraven van oorlogs munitie. De archeologen die ik ken lopen pas warm bij de middel eeuwen. Het is in mijn ogen dan ook onverantwoord om jonge archeologen opgravingen te laten doen als deze eigenlijk de gevaren niet weten.

De foto is een mooi voorbeeld uit Langemark. Op de foto zijn enkele echte smerige gas granaten te zien. Bij aanraking kan men de nodige vervelende wonden oplopen.

Ik ben het verder volledig eens Bert v.w.b. een betere controle op de nog bestaande interessante sites, mits de korrekte technieken wel worden toegepast.

Frans
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2006 12:38    Onderwerp: Reageer met quote

Frans,

De locale overheid en niet de diggers zijn in de fout gegaan. Als we de letter van de wet volgen, ja, dan moeten we die opgraving vrees ik illegaal noemen, maar jullie treft in mijn ogen geen schuld. Jullie hebben de gemeente daar veeleer een dienst bewezen, want eigenlijk was het op voorhand al geweten dat er daar niets structureels uit de grond zou komen. M.a.w. een namiddag werken in Boezinge zou veel interessantere vondsten hebben opgeleverd. Dat het lokale bestuur het niet nodig vond om een opgravingsvergunning aan te vragen of iemand van het VIOE in te lichten, dat is mijn ogen een nalatigheid van hun kant, niet van jullie.

Nu de archeoloog begonnen is, komt er hoogst waarschijnlijk binnenkort een bewustmakingsronde bij de locale besturen i.v.m. de archeologische wetgeving.

groeten,

Bert
Naar boven
militairmuseum

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2006 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Frans zei:
Er word in mijn ogen altijd geschermd met de titel wij zijn geschoold.
Het is niet te geloven ik heb ook een mooie opleiding achter de rug en toen ik klaar was begon het pas. Ervaring en vooral een gezond verstand is nodig met springtuigen. De nodige technieken zijn vooral metaal detektie, dit is een woord die niet in het woordenboek van een archeoloog voorkomt, hoe kan je dan ook op een verantwoorde manier onderzoek plegen naar oorlogsrestanten.

De oorlog ligt vanaf het maaivlak tot meestal een 70 centimer diep. Dan moet je niet beginnen met een grote gleuf te graven van een meter diep.
Het resultaat van deze technieken zijn dat je niets zult vinden omdat de oorlog op de zijkant is gesmeten. Zover ik weet is er nog steeds geen onderdeel in de opleiding archeoloog in het opsporen en opgraven van oorlogs munitie. De archeologen die ik ken lopen pas warm bij de middel eeuwen. Het is in mijn ogen dan ook onverantwoord om jonge archeologen opgravingen te laten doen als deze eigenlijk de gevaren niet weten.

De foto is een mooi voorbeeld uit Langemark. Op de foto zijn enkele echte smerige gas granaten te zien. Bij aanraking kan men de nodige vervelende wonden oplopen.

ondersteund eigenlijk waar ik heen wil.
Dat er meer groepen zoals de diggers, met alle respect, die als amateurs begonnen zijn, mogen helpen met opgraven.

De diggers zijn eigenlijk het perfecte voorbeeld hoe ''amateurs'' professioneel te werk gaan en van sommige zaken meer verstand hebben dan de doorsnee archeoloog.
Een hoop mensen erkennen tenslotte dat de diggers professioneel te werk gaan en wo1 is hun ''vakgebied/specialisme''.

Ik vind dus dat er regels moeten komen dat dit soort groepen mogen helpen/hun kennis kunnen delen.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2006 14:25    Onderwerp: Reageer met quote

Waarom denkt u eigenlijk dat dat niet het geval is? De diggers werken toch onder archeologische licentie? Dat is op zich al een erkenning van hun professionalisme. Daarbij doen professionals zeer dikwijls beroep op de expertises van leden van de diggers. Ik snap dus niet zo goed wat het probleem is.

Mag ik er daarnaast ook op wijzen dat een 'professionele archeoloog', over wie hier medunkt tamelijk smalend wordt gesproken, bloed, zweet en tranen heeft moeten zweten om zijn diploma te halen, en dat werk vinden in de archeologische sector enkel kan als je een heel uitgebreide ervaring hebt in het veld! Wie al eens onder een professioneel archeoloog heeft gewerkt kan dit volgens mij enkel maar beamen.

groeten,

Bert
Naar boven
Spiling

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2006 15:00    Onderwerp: Reageer met quote

Bert @ 12 Mrt 2006 22:46 schreef:

groeten,

Bert.

Hallo iedereen,

Het is idd zo dat je in Vlaanderen niet zo maar mag graven naar relicten allerhande. Zoals al aangehaald door Bert (en ik ga hem niet verbeteren) dien je hiervoor te beschikken over een vergunning afgeleverd door het VIOE. Deze verguning wordt enkel afgeleverd wanneer iets bedreigd is of van groot archeologische waarde is. (+ randvoorwaarden)

En dan stelt men : "Op inbrueken op deze wetgeving staan strenge straffen"

Goed, en nu terug met de voetjes op de grond, de ware feiten.

Deze wetgeving is een klucht. Ik leg even kort uit hoe het werkt.

Op een frisse zondagmorgen besluit je om met enkele vrienden en de metaaldetector het veld in te trekken en alles op te graven wat je maar kunt vinden. Je wordt betrapt door het hoofd van de buitendienst van het VIOE en de gemachtigd ambtenaar komt ter plaatse. Deze maakt proces-verbaal op, op naam van alle aanwezigen de legt de staking van de opgraving op. Een exemplaar van het PV gaat naar het VIOE en een ander naar het Parket die dit binnen de 5 dagen moet bekrachtigen.
Vervolgens ontvangen alle overtreders een bekrachtiging

EN dan...

Na 3 maanden stuurt het parket een kantschriftje naar het VIOE met de vraag hoe ver de zaak staat. Deze atnwoordt 'ongeweizigd".
na 6 maand nog eens een kantschriftje.... idem, na 6 maand nog eens .......

..... vervolging blijft uit daar het geen prioritair misdrijf is ...... na enkele jaren .....SEPO.

Er is de laatste 10 jaar op dit gebied nog NIEMAND veroordeeld geweest.

Op een vergadering met het VIOE heb ik dit al aangehaald en men bevestigde mijn stelling. Toen er een voorbeeld gegeven werd van dergelijk midsrijf in de Westhoek, antwoorde Het hoofd van de Buitendienst M.D. "Ik weet dat men daar zonder vergunning bezig is, maar ja wat moet ik er aan doen? "

Zo zie je maar dat dit een staaltje van Vlaamse regelweverij is en uiteindelijk één grote klucht is.

De deur staat open voor iedereen die wil graven, zowel met goede of met minder goede bedoelingen.

Groetjes,

Kristof J.
YvanP

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

Kunnen zulke mensen niet veroordeeld worden voor zogenaamde grafschennis of diefstal?

Het is wel frustrerend om dan te moeten toekijken dat zulke onbezonnen plunderingen zomaar kunnen blijven doorgaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Adrian

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 9:43    Onderwerp: Reageer met quote

YvanP @ 21 Mrt 2006 8:51 schreef:
Kunnen zulke mensen niet veroordeeld worden voor zogenaamde grafschennis of diefstal?

Het is wel frustrerend om dan te moeten toekijken dat zulke onbezonnen plunderingen zomaar kunnen blijven doorgaan.

Gevaarlijke stellingname als je het mij vraagt.

Meneer A (de amateur) graaft iets op.....lap, grafschennis en diefstal.
Meneer B (de gediplomeerde oid) graaft iets op.....niks grafschennis,of diefstal.

What' in a name!
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 21 Mrt 2006 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Glenn, Yvan,

Inderdaad soms een 'thin red line'... Of het nu een professional of een amateur is die iets opgraaft, maakt eigenlijk weinig uit, als hij maar een vergunning heeft. Voor mij ligt het onderscheid wetenschap/plundering hierin dat een archeoloog die alle elementen van een site goed documeneert, die documentatie vervolgens aflevert bij een erkende instelling waar eventuele geïnteresseerden ze kunnen inkijken, en duidelijk aangeeft waar de opgegraven voorwerpen zich nu bevinden.

groeten,

Bert
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: