Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Belgische schulden aan Nederland

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 10:39    Onderwerp: Belgische schulden aan Nederland Reageer met quote

Tijdens de lezing van Rolf tijdens de forummeet kwamen enkele vragen boven, o.a. betreffende de afhandeling van de opvang van Belgen in Nederland. Ik vond hierover het volgende:

Quote:
Met interneren bedoelde men het neutraliseren van de troepen van de oorlogvoerende partijen. Het had een ander doel dan krijgsgevangenschap, waarbij men de tegenpartij probeerde te verzwakken. De militaire vluchtelingen werden, net als de burgervluchtelingen, naar kampen gebracht die men ´interneeringsdepots´ noemde. In het begin van de oorlog kwam het voor dat men zowel Duitse als Belgische soldaten in één depot plaatste.
Vanaf december 1918, na het tekenen van de wapenstilstand door België, begon de repatriëring van de Belgische geïnterneerden. Op grond van het verdrag van de tweede Vredesconferentie van 1907 was België verplicht de kosten van internering terug te betalen aan Nederland. Dit was problematisch aangezien België door de oorlog geruïneerd was en Nederland een rekening van maar liefst 53 miljoen gulden had ingediend.(4) Pas op 31 december 1937 was de rekening geheel afgelost.(5)
(4) H.W. von der Dunk e.a., ‘Vluchten voor de groote oorlog, Belgen in Nederland 1914-1918’, Amsterdam: De Bataafsche leeuw 1988, p. 64-65.
(5) Nederland heeft nooit een rekening ingediend voor de kosten van de burgervluchtelingen, die op 45 miljoen gulden werden beraamd.

http://www.historietilburg.nl/tijdschrift/6.1/582.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 18:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Eagle,

Maar de ene voetnoot H.W. von der Dunk
zegt dat er een faktuur van 53 miljoen gulden is ingediend ,
en de andere voetnoot zegt ,
het is 45 miljoen gulden
en ze is nooit verstuurd.

Dus wat te geloven nu Confused
of moet ik onder het ingediende ,
Het aan de Nederlandse staat ingediend ...
door de betrokkende Nederlandse gemeentes?

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 19:03    Onderwerp: Reageer met quote

Patrick Mestdag @ 29 Aug 2006 19:59 schreef:
Bedankt Eagle,

Maar de ene voetnoot H.W. von der Dunk
zegt dat er een faktuur van 53 miljoen gulden is ingediend ,
en de andere voetnoot zegt ,
het is maar 45 miljoen gulden
en ze is nooit verstuurd.

Dus wat te geloven nu Confused

@+
Patrick

Klopt wel toch? Het ene gaat over geinterneerde soldaten en het andere over de Belgische burgers die in Nederland kwamen.
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

inderdaad militairen en burgers hadden een verschillende status, de militairen werden geinterneerd, de burgers waren "gasten"
Naar boven
Adrian

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Stuur de rekening maar naar de Duitsers! Smile
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

Adrian @ 29 Aug 2006 21:34 schreef:
Stuur de rekening maar naar de Duitsers! Smile

In het verlengde daarvan. Is bekend of de Duitsers voor hun geinterneerde soldaten ook een factuurtje kregen?
Naar boven
abn

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Op andere vlakken gedroeg Nederland zich na de oorlog dan wel weer als
een goeie buur.

Uit het topic http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5063 :
Quote:
Ook Nederland had vanaf oktober 1914 zijn ‘eenheid’
gepantsterde wagens. Een Belgische wagen die na de val van Antwerpen
de grens overstak om te ontkomen aan de Duitsers, werd door het
Nederlandse leger aangeslagen. Na de oorlog werd hij netjes
teruggegeven.

Smile
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

In die auto lag natuurlijk de nota van 53 miljoen gulden. In mijn boek Ieper 14/18 heb ik het ook over deze eis en over dit bedrag. Maar hoe ik ook zoek, na die lange tijd (1998) kan ik de door mij gebruikte bron niet meer vinden.
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
In het verlengde daarvan. Is bekend of de Duitsers voor hun geinterneerde soldaten ook een factuurtje kregen?

Ik neem aan dat de vraag is of Duitsland ook een rekening kreeg voor de geinterneerde Duitse soldaten.
Dezelfde vraag kan gesteld worden voor de geinterneerde Engelsen.
Ik heb geen idee.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2006 22:13    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me niet. Het interneren was een soort gevangenschap. Het opvangen van vluchtelingen was 'humanitaire hulp' waarvan beschreven was dat de kosten door het land van herkomst betaald moesten worden.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2006 8:29    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 29 Aug 2006 23:13 schreef:
Lijkt me niet. Het interneren was een soort gevangenschap. Het opvangen van vluchtelingen was 'humanitaire hulp' waarvan beschreven was dat de kosten door het land van herkomst betaald moesten worden.

Dat is precies andersom dan in de openingspost staat of lees ik het nu verkeerd?

Waar haal jij deze info vandaan?
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2006 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Conventie V van de Tweede Vredesconferentie (1907 in Den Haag) behandelt dit probleem, enkele artikelen
Quote:
BELLIGERENTS INTERNED AND WOUNDED TENDED IN NEUTRAL TERRITORY
Art. 11. A neutral Power which receives on its territory troops belonging to the belligerent armies shall intern them, as far as possible, at a distance from the theatre of war.
It may keep them in camps and even confine them in fortresses or in places set apart for this purpose.
It shall decide whether officers can be left at liberty on giving their parole not to leave the neutral territory without permission.
Art. 12. In the absence of a special convention to the contrary, the neutral Power shall supply the interned with the food, clothing, and relief required by humanity.
At the conclusion of peace the expenses caused by the internment shall be made good.

http://www.icrc.org/ihl.nsf/FULL/200?OpenDocument

Een vergoeding voor internering volgt hier dus uit.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2006 10:55    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann @ 30 Aug 2006 9:29 schreef:
Richard @ 29 Aug 2006 23:13 schreef:

Dat is precies andersom dan in de openingspost staat of lees ik het nu verkeerd?

Waar haal jij deze info vandaan?

Ik kan het niet meer vinden, zo had ik het begrepen. Maar zoals uit de post van Eagle blijkt zat ik dus mis.
Naar boven
Mark

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2006 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb Oorlogsgasten er even op nageslagen, en daar vind ik de volgende bedragen:

* België: ongeveer 47 miljoen gulden
* Engeland ("de Britten"): 2,5 miljoen gulden
* Duitsland: 625.000 gulden
* Frankrijk: 16.000 gulden
* Amerika: 1200 gulden

Daar kwam nog eens rente bij, afhankelijk van de termijn van terugbetaling. Het bedrag werd dan weer verminderd met de waarde van materieel en dieren die door Nederland eerst in beslag waren genomen en vervolgens waren gekocht. De enorme hoeveelheid overgebleven artikelen werd in de loop van 1920 aan de betreffende land terug gegeven..

België was het enige land dat niet accoord ging met de terugbetaling. Op 31 januari 1919 dankte de Belgische regering de Nederlandse voor de opvang, maar toen de rekening binnen kwam, werd de toonzetting anders.
Nederland stuurde een rekening van 53 miljoen gulden (schuld plus rente). De Belgen beschouwden dat als een provocatie van een land dat ongeschonden door de oorlog was gekomen. Was dit nou bovendien die "Hollandsche menschlievendheid"?
Toen België uiteindelijk toch begon met terug betalen was hetbedrag al opgelopen tot 60 miljoen. Pas eind 1937 was de schuld geheel afgelost.

Evelyn de Roodt, Oorlogsgasten. Vluchtelingen en krijgsgevangenen in Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog (Zaltbommel 2000), p. 391-392.
splendid

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2006 22:55    Onderwerp: Reageer met quote

heb ergens gelezen dat Belgie met een schuld zat van +/- 90 miljoen gulden. (het bedrag was meer dan 90 miljoen denk 97 miljoen maar ben niet meer heel zeker) Daarvan is de helft kwijtgescholden door een of ander verdrag.
Toen het op de meeting ter sprake kwam herinnerde ik me dit weer maar weet niet meer waar ik dit een paar dagen tevoren had gelezen. Ben er nog altijd op zoek naar en als ik het terugvind zet ik het hier zeker op + bron.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
eagle

BerichtGeplaatst: 07 Sep 2006 14:27    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik in de eerste post aangegeven heb zit het zo:
voor de opvang van militairen moest 53 miljoen betaald worden door België, (conform het verdrag van 1907) dit bedrag is uiteindelijk in 1937 betaald.
Voor de opvang van burgers waren de kosten 45 miljoen, hiervoor is geen rekening ingediend en dit bedrag is dus nooit betaald. Ik neem aan dat als humanitaire geste gebeurd is.
Totale kosten dus 98 miljoen, waarvan 45 miljoen niet betaald zijn.
En wat uit de post van Mark blijkt: ook de andere landen hebben betaald voor geinterneerde soldaten.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: