Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Wat als belgie na wo1 nederland was binnen gevallen.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 10:50    Onderwerp: Wat als belgie na wo1 nederland was binnen gevallen. Reageer met quote

Ik heb gisteren op forum wereldoorlog 2 gelezen, dat nederland na de oorlog zijn paraatheid verhoogde omdat het vermoede dat belgie ging binnenvallen (omdat de geallieerde vonden dat nederland niet helemaal neutraal was), ze hadden schrik omdat belgie vier jaar moderne oorlog had meegemaakt en dus veel verder stond dan nederland en de steun had van de geallieerden, willen jullie een site geven waar ik dit is kan doorlezen? Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 10:59    Onderwerp: Re: Wat als belgie na wo1 nederland was binnen gevallen. Reageer met quote

sweinsteiger @ 08 Aug 2006 11:50 schreef:
Ik heb gisteren op forum wereldoorlog 2 gelezen, dat nederland na de oorlog zijn paraatheid verhoogde omdat het vermoede dat belgie ging binnenvallen (omdat de geallieerde vonden dat nederland niet helemaal neutraal was), ze hadden schrik omdat belgie vier jaar moderne oorlog had meegemaakt en dus veel verder stond dan nederland en de steun had van de geallieerden, willen jullie een site geven waar ik dit is kan doorlezen? Laughing

Is dat zo? Dan hadden ze een neutraal land aangevallen, hetzelfde wat Duitsland dus in 1914 deed.
Naar boven
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

IK WEET NIET DAT DAT ZO IS, IK HEB DAT OP EEN ANDER FORUM (forum tweede wereldoorlog) GELEZEN.
Naar boven
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

ZO WOUDEN ZO ZEEUWS-VLAANDEREN EN LIMBURG BIJ BELGIE KRIJGEN, EN ANTWERPEN TERUG DE GROOTSTE HAVEN TER WERELD MAKEN, OMDAT ZE BANG WAREN DAT NEDERLAND OOIT TOL OP DE SCHELDE ZOU HEFFEN.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 11:27    Onderwerp: Reageer met quote

Lieve schat, zet je capslock even uit?
Dank je Smile

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

ok Smile
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne @ 08 Aug 2006 12:27 schreef:
Lieve schat, zet je capslock even uit?
Dank je Smile

BEN IK OOK EEN LIEVE SCHAT???????? Embarassed
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Jij bent een boefje!
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

schater
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 16:54    Onderwerp: Re: Wat als belgie na wo1 nederland was binnen gevallen. Reageer met quote

Hier ging het dus over;

Dit topic raakt een beetje jouw vraag ook:

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=1834
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 18:16    Onderwerp: Re: Wat als belgie na wo1 nederland was binnen gevallen. Reageer met quote

Ik ben even gaan zoeken, gaat het om deze post?

Quote:
Het Nederlandse leger heeft gemobiliseerd na de oorlog, omdat men in NL beducht was voor Belgische aanspraken op sommige delen, zoals zeeuws-VLAANDEREN en Limburg. Men wist ook dat er een modern Belgisch leger stond dat 4 jaar ervaring achter de rug had in een moderne oorlog.
Vele Belgen waren ook niet vergeten de internering in Nl en de schrikdraad tussen Belgie en NL.
Laten we stellen dat het gelukkig allemaal niet uit de hand gelopen is, en men toch nog ergens zin voor rede had.

En zo te zien is deze post van jou Smile

Quote:
NEDERLAND HEEFT EEN SMERIGE ROL GESPEELD TIJDENS DE OORLOG EN IK VIND DAT BELGIE NEDERLAND MOEST BINNEN VALLEN, WIJ WAREN VELE STERKER EN HADDEN ENGLAND EN FRANKRIJK AAN ONZE ZIJDE. DAN HADDEN WE EEN GROOT VLAANDEREN ALS WE DIE WALEN BUITEN SMETEN!

Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

De Belgen die Nederland binnenvallen, dat is een variant die ik nog niet kende. Ik denk dat ze wel iets beters te doen hadden (en hebben).
Naar boven
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 19:35    Onderwerp: Reageer met quote

Wat bedoelde je daar mee, wat hebben wij dan beter te doen, bedoel je die voor valletjes in antwerpen en brussel ? Neutral
Naar boven
obidan

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt gelijk sweinsteiger !
Ik heb daar ooit een artikel over gelezen...maar weet niet meer in welk boek Confused
De plannen zoudden wel degelijk bestaan hebben
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Dit voelt goed, ik heb ook eens gelijk Very Happy
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 17:29    Onderwerp: Reageer met quote

Nu grijp ik toch heel vriendelijk even in Smile
Nee, je hebt ( nog) geen gelijk, pas als we het artikel en bron lezen kunnen we er iets meer van zeggen.
Helaas, pindakaas, maar je hebt ( nog) geen gelijk Smile

Naar boven
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 17:52    Onderwerp: Reageer met quote

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog_in_Nederland

Lees de maat vol
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 18:01    Onderwerp: Re: Wat als belgie na wo1 nederland was binnen gevallen. Reageer met quote

Quote:
Het Nederlandse leger heeft gemobiliseerd na de oorlog, omdat men in NL beducht was voor Belgische aanspraken op sommige delen, zoals zeeuws-VLAANDEREN en Limburg. Men wist ook dat er een modern Belgisch leger stond dat 4 jaar ervaring achter de rug had in een moderne oorlog.
Vele Belgen waren ook niet vergeten de internering in Nl en de schrikdraad tussen Belgie en NL.
Laten we stellen dat het gelukkig allemaal niet uit de hand gelopen is, en men toch nog ergens zin voor rede had.

Afgezien van wat Yvonne net aangeeft nog even. Als bovenstaande inderdaad jouw post is waar ik even vanuit ga. Smile

Quote:

Je gaat er eerder vanuit dat er steun was van andere landen terwijl deze aanspraken politiek nooit gehaald zijn, lijkt me sterk dat ze er dan wel voor aan de zijde van België voor zouden strijden. Of dat tze een Belgische aanval op een neutraal land zouden accepteren. Dat is namelijk gelijk aan wat Duitsland deed in 1914. Zie ook:

Quote:
De Belgen waren 'met den kous op den kop', zoals een Nederlandse krant schreef, naar huis gestuurd. Bereikt was dat alle annexatie-eisen van tafel waren en dat zou worden voort gegaan met bilateraal overleg over de herziening van het verdrag van 1839 en over de waterverbindingen van Antwerpen met Moerdijk en de Rijn. Bijna als redder van het vaderland werd Van Karnebeek binnengehaald, in de ogen van pers en politiek had de Nederlandse entree op het internationaal diplomatieke speelveld niet beter gekund. Koningin Wilhelmina ontving felicitatietelegrammen uit Limburg en Zeeuws-Vlaanderen en op 20 juni werd in Zeeuws-Vlaanderen een dankdag met volksfeest voor alle gezindten georganiseerd.

http://www.wereldoorlog1418.nl/nederlandversailles/hoofdstuk-05.html
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?p=42329#42329

Weet jij trouwens of Nederland mobiliseerde na WOI of niet demobiliseerde? Volgens deze site demobiliseerde Nederland gewoon:
http://www.mei1940.nl/Voor-de-oorlog/Mobilisatie_1914-1918..htm

Quote:

Eind 1918 bestond het Nederlandse leger uit 237.000 man, voordat men ging demobiliseren.
Quote:
Op 12 november maakte de minister van Oorlog bekend dat 122.000 van de 237.000 man naar huis mochten.

http://www.mei1940.nl/Voor-de-oorlog/Mobilisatie_1914-1918..htm

Dat is ongeveer even veel dan België in WOI mobiliseerde.
Quote:
België 267.000

http://www.wereldoorlog1418.nl/statistieken/index.html

Kun je wel zeggen dat de Belgen beter getraind waren, dat betwist ik niet, maar misschien waren ze ook redelijk moe na vier jaar oorlog.

Quote:

De draad is niet door de Nederlanders aangelegd maar door de Duitsers. Had Nederland de draad op Belgisch grondgebied moeten gaan weghalen?

Quote:
In Stekene werd de draad aangelegd door hun buurtbewoners, nl. inwoners van Moerbeke en De Klinge.[103] Deze arbeiders werden 3 BEF per dag betaald, maar kregen de strikte order om niet met de noorderburen te spreken. Nederland wist niet waar de draad juist zou lopen, en het verzocht de Duitsers de draad niet op hun grondgebied te plaatsen.

http://www.ethesis.net/smokkel_land_van_waas/smokkel_lvw_hfst_6.htm
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=916
Naar boven
rolffie61

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 8:17    Onderwerp: Reageer met quote

Belgie heeft nooit en zou nooit enige steun kunnen verkrijgen voor een inval. De aanspraken die het maakte op Zeeuws-Vlaanderen, waarbij Nederland dan maar gecompenseerd moest worden met Duits gebied, leidde tot grote ergernis bij Groot Brittannie, de VS en in mindere mate Frankrijk. In de verslagen in het voorjaar van 1919 bij de opstelling voor de vredesverdragen, is de irritatie bij de Entente over het Belgische gedram goed speurbaar. Met name Hymans wekte vrij veel ongenoegen.
Nederland was wel bezorgd over de Belgische annexatiegedachten en probeerde dit te counteren met veel lobby- en netwerk, ook in Parijs. Minister van Karnebeek (Buit. Zaken) besteedde daar veel aandacht aan. Daartoe werden ook captains of industry zoals Colijn en Heldring ingezet.
Kortom, er was meer een politieke onrust/bezorgdheid dan een gewapende.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
marcston

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 8:47    Onderwerp: Wiki says? Reageer met quote

sweinsteiger @ 09 Aug 2006 18:52 schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog_in_Nederland

Lees de maat vol

Mmmm Wikipedia is wel leuk maar niet alles wat op Wikipedia staat is betrouwbaar. Heeft ook weken op wiki gestaan http://www.theonion.com/content/node/50902

Van de franse nationale vlag is een maand lang ook de kleur rood en blauw verwijdert geweest Smile op wikipedia.

Deze opmerking ?????
"Het Duitse voorjaarsoffensief ging van start en een Duitse inval in Nederland leek onvermijdelijk. "

Over deze opmerking uit het stuk heb ik bijvoorbeeld enige twijfels, vooral omdat het onder het kopje pro duits staat.

"Wiki/wakey up", het is een leuk tooltje om wat informatie te voorschijn te halen maar de informatie is uiterst onbetrouwbaar. (of heb je het zelf geschreven op wiki?)

Marc
sweinsteiger

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Dan was dit veelkans vlaanderen of nederland Cool
Code:
http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=232761
Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 22:30    Onderwerp: Reageer met quote

sweinsteiger @ 10 Aug 2006 23:24 schreef:
Dan was dit veelkans vlaanderen of nederland Cool
h
Code:
http://www.stormfront.org/forum/showthread.php?t=232761

Het lijkt mij sterk dat als België Nederland binnenviel, en dan ook nog eens won, dan opeens de Walonen worden afgestoten Confused

In ieder geval zou ik een beetje oppassen voor de informatie van de site waar je naar linkt. Dit forum word beheerd door Extreem-Rechtse personen met wel zéér omstreden ideën over onze samenleving en geschiedenis (ze hebben een speciaal forum voor revisionisme (Holocaust-ontkenning).

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 22:56    Onderwerp: Reageer met quote

De linkjes met een tag gezet, deze zie ik liever niet met deze site terug via Google.
Sowieso is dit een site die verboden is in Nederland wegens zeer enge ideëen.

Je dicussie en vraagstelling gaat nu flink de verkeerde kant op...

Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2006 22:59    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien ook aardig om de users die reageren op jouw posts inhoudelijk van tegenargumenten te voorzien in plaats van steeds hetzelfde te roepen. Zie bijivoorbeeld de posts van Rolffie61 en Marcston. Smile
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2006 8:13    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.lib.byu.edu/~rdh/wwi/comment/tuyll2.htm
Uitgebreid stuk over de mobilisatie.

Naar boven
Nico

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2006 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, zoiets had ik ook gehoord; dat België een stuk Nederland wilden (zeeuws-vlaanderen en limburg). De geallieerden dachten dat dit echter tot een nieuwe oorlog zou leiden en zaten daar niet op te wachten.
Rush of blood and over we go"

Iron Maiden, - Paschendale
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Nederland tijdens WO1 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: