Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Verschijnselen op foto's op TyneCot
Ga naar Pagina Vorige  1, 2

Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, Richard,... Maar eigenlijk vind ik dat er dikwijls ook om "gevraagd" wordt dat het "in het belachelijke getrokken wordt". Soms heb ik toch wel de neiging om te reageren met : "Komaan zeg, kom nu eens met beide voeten op de grond. Kaboutertjes bestaan niet!"

Verder is het ook zo dat sommigen bepaalde zaken zonder enige zin voor zelfkritiek of nuchterheid meteen als "bovennatuurlijk" voorstellen die door de reguliere wetenschap wél kunnen verklaard worden, maar dat wordt dan straalgenegeerd door de "believers".

Maar die "dringende behoefte" waar je het over hebt, die heb ik in ieder geval nog nooit gevoeld. Dat er zulke mensen zijn ? Kan best... Maar ik kan er wel soms begrip voor opbrengen. Want als nuchter mens sta je soms machteloos tegenover bepaalde beweringen. En dan is het enige wapen aan spot grenzende humor ...

Ironmarc,

Over "rare gevoelens" ... Zeer onmeetbare begrippen zijn dat. En die gevallen zouden toch statistisch moeten onderzocht worden. Veel mensen hebben weleens een "raar gevoel", al dan niet gepaard gaande met "koude rillingen", waaraan dan totaal niets blijkt te beantwoorden.

Hoeveel vrouwen/mannen hebben, als de partner opeens onverklaarbaar lang op zich laat wachten, niet het gevoel dat er "iets" gebeurd is, een "vreselijk ongeval" of zo. Als er dan in 999 van de 1000 gevallen niets blijkt gebeurd te zijn achteraf (bijv. manlief is gewoon ergens blijven plakken met een vriend om een pint te drinken ; of zat in de file), dan gaat vrouwlief niet naar buiten komen met het schokkende nieuws van "Ik had het vreselijke gevoel dat er iets dramatisch gebeurd was, maar moet je eens luisteren : er was helemaal niets gebeurd !"

Als dan echter de 1000ste keer inderdaad iets gebeurt ...

Al vele duizenden keren heb ik zelf aan iemand gedacht, en in de daaropvolgende seconden belde die persoon NIET. (En dan zwijg ik daarover.) En het is inderdaad al eens gebeurd dat ik aan iemand dacht, en 5 seconden later ging de telefoon. Telepathie ? Helemaal niet, gewoon toeval.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

patten @ 02 Nov 2006 21:45 schreef:
ik weet ook niet wat ik er moet van vinden MAAR ik weet 1 ding als ik hier s'avonds door mijn streek rijd met de auto (ieperse streek) dan is het precies of er gedaanten met je mee rijden en het is precies of er soldaten ronddwalen in de inmense stilte die er daar nu heerst in de avond brrrrrrr geeft soms een heel raar gevoel precies of er daan een belg duits franse of engelse soldaat ronddwarrelt

Dat kan ik me voorstellen, maar ik ben er vrij zeker van dat je die gevoelens niet zou hebben als je niet wist was er daar is voorgevallen Wink

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Lingenkopf,

Mijn kop eraf als nu niet iemand zal schrijven :

"Ooit ben ik eens op een plaats gekomen waarvan ik het verleden totaal niet kende. En opeens ..."

Niet dat die beweringen indruk op mij zouden maken... (Zie mijn vorige posting.)

Voor alle duidelijkheid : ik ben dus een non-believer. Al vind ik dat wel een beetje jammer. Want ik zou ook graag eens zoiets beleven. Misschien zijn mijn antennes niet gevoelig genoeg ? Ik heb in het verleden tientallen uren rondgewaard op een terrein dat nadien een slagveld geweest is, en waar we nadien resten van 200 soldaten bovengehaald hebben. Helaas hebben mijn antennes me schaamteloos in de steek gelaten. (En nee ... ik trek hiermee niets in het belachelijke ! Cool
Maar ik weet ook : zelfs ALS ik ooit zoiets zou meemaken, dan nog zou ik diezelfde dosis scepticisme aan de dag leggen tegenover mezelf.

Aurel
(A propos, die posting van Patten was toch ironisch bedoeld ?)
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 18:28    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel,

Of de posting van Patten ironisch is bedoeld weet ik niet. Je schrijft dat je als ongelovige het jammer vindt dat je zulke gevoelens niet kunt beleven. En daar zit hem volgens mij nou de kneep: Het voelt zo lekker om in iets ongelooflijks te kunnen geloven! Ook ik heb die aanvechting weleens. Wetenschap onthult veel, maar mist het mystieke, het spannende.
Als "gelovers" mij vragen waarom ik zo sceptisch ben probeer ik het zó uit te leggen:
Je moet je realiseren hoe je naar je omgeving kijkt. Meestal is dat achteraf, met kennis van wat er inmiddels is gebeurd. Ga op een willekeurige luchthaven staan, en kijk hoeveel mensen hun vlucht missen. Dat zijn er tientallen per dag. Die mensen hebben het slecht naar hun zin, en dat is begrijpelijk.
Bedenk je vervolgens dat er bijna geen vliegtuig vertrekt zonder dat er iemand balend op de luchthaven achterblijft.
Bedenk vervolgens dat van bijna ieder gecrashed vliegtuig ook iemand achterblijft. Maar maak die nou maar eens wijs dat hij of zij gewoon geluk heeft gehad in plaats van pech.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
goofychicken

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb een keertje foto's ergens "proberen" te maken maar het lukte niet!
ik stond stil .... foto was een waas.....
ik zette hem neer (kan toch dat ik zonder te weten bewoog) ... foto was een waas
dit echt 10x! 10 meter verder... nergens last van!
later op camera van iemand anders (geen digi) ook alle foto's wazig die we daar namen!

ik ben overigens een believer tot een bepaalde hoogte! orbs kunnen druppels zijn
en rookwolken komen vaak van rokende mensen af!
maar als ik er 100% zeker van ben dat ik die mist niet zag.... en de camera 100% stil stond.. dan denk ik toch Confused
marcston

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 23:28    Onderwerp: Reageer met quote

Lingenkopf @ 04 Nov 2006 18:28 schreef:
Aurel,

Bedenk je vervolgens dat er bijna geen vliegtuig vertrekt zonder dat er iemand balend op de luchthaven achterblijft.
Bedenk vervolgens dat van bijna ieder gecrashed vliegtuig ook iemand achterblijft. Maar maak die nou maar eens wijs dat hij of zij gewoon geluk heeft gehad in plaats van pech.

Ik ben ook een aardige non believer, de wetenschap onderzoekt deze verschijnselen al sinds de 19e eeuw. Er is nog geen enkel overtuigend bewijs gevonden.

Wat wel steeds meer vast is komen te staan dat onze verwerking van infrormatie die zintuigen opnemen op zijn zachts gezegd "shaky" is. We zijn enorm goed in het herkennen van gezichten, mensen waar die niet zijn.

Een van de redenen dat er veel ongelukken in de schemer gebeuren is nachtblindheid, wanneer je bijvoorbeeld je dashbord verlichting te hoog opzet gaan je ogen dingen niet meer zin of nog erger dingen zien die er niet zijn. (via deductie denk je iets te zien). Dit is niet belachelijk maar gewoon menselijk. De standaard vliegopleiding van het CBR besteed hier zelfs aandacht aan.

Van WO 1 sites heb ik nooit spooky gevoelens gehad, wel eens in de Woestijn van New Mexico waar je het idee heb in een jaren 50 SF film rond te lopen (waar is het B-film monster). Daar heet het ook land of enchantment.

Ik geloof dus zeker dat iedereen "spoken" kan zien, en dat is niet belachelijk. Het is wel een heel eng idee voor veel mensen dat onze zintuigen niet altijd braaf werken als een "verbatim filmcamera", maar je ziet wel eens dingen die er niet zijn. Wat zijn mensen toch lastige wezens

Marc
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Marc,

Ik anticipeer een mogelijk volgende reactie van een "believer". (Dus niet mezelf !) :
"Je hebt het nu wel over zintuigelijke waarneming, maar hoe zit het met de zintuigelijke waarneming van CAMERA'S ?! Die leveren toch een tastbaar bewijs, en kunnen toch alleen maar dingen fotograferen die er echt 'materieel' zijn, en geen zaken die alleen door de menselijke geest zogezegd "gezien" worden."

En zo wil ik weer even aanknopen bij de startposting in deze reeks. Helaas hebben de Topicstarter en zijn vrouw sindsdien (3 maanden geleden) niets meer van zich laten horen.

En nochtans zit ik met een heleboel vragen.
Er wordt gezegd in de beginposting dat die vlekken (orbs) te zien zijn op "een heleboel foto's die gemaakt zijn op een begraafplaats".

Vragen :
1. Mogen wij er ook even enkele van zien ?
2. En die orbs komen dus alleen voor op foto's van begraafplaatsen ?
Dat is inderdaad heel vreemd. (Ik ga er natuurlijk van uit dat jullie ook foto's gemaakt hebben van niet-begraafplaatsen, locaties die niets met WO1 te maken hebben. En daar zijn ze dus niét te zien ? Kan ik daarvan bevestiging krijgen ?
3. Blijkens de posting van Amanda dus inderdaad het geval, met foto's bij andere gelegenheden op andere dagen. "Meer dan 100 foto's van orbs" (!). Mogen wij er daar ook enkele van zien ?

4. Wat me een beetje stoort, is dat jullie meteen de jump maken naar "hoofden van overleden soldaten". Heb je het probleem voorgelegd aan experts, die van wanten weten als het om de technische kant van (digitale) camera's gaat ? Zijn jullie zeker dat er geen voor de hand liggende technische verklaring is ?

5. Heel merkwaardig vind ik (en een serieus argument dat voor jullie pleit, want het zou dus echt niet aan jullie camera liggen !) : Blijkbaar staan die orbs ook op de foto's van die locaties genomen door iemand anders met een andere camera ? Mogen wij daar ook enkele voorbeelden van zien ?
(Ik kan erbij zeggen dat ik anderhalve maand of zo geleden ook foto's genomen heb waar die conifeer op staat op Tyne Cot Cemetery. Zonder orbs. Helaas ondertussen gewist.)

Ik kijk echt belangstellend en met een open mind uit naar het antwoord.

Aurel
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 02 Nov 2006 21:46 schreef:

Bijgaande foto genomen in het Ieperse (mei 2004).
Toegang van een dug-out. (Nee, ik zeg niet waar.)

Als je goed (en zelfs niet goed) kijkt, dan zie je vooral op het donkere gedeelte kleine cirkelvormige vlekjes. Van diverse grootte en helderheid. Als je nog beter kijkt op de heldere gedeelten (het hout van de toegang van de dugout, links en rechts en boven), dan zie je er nog meer, maar door de heldere achtergrond veel minder duidelijk.

Aurel

Hoi,

Leuk voorbeeld. De vlekken ontstaan door de reflectie van de flitser of omgevingslicht op ronddwarrelende stofdeeltjes. Als 'bewijs' zal ik de spookachtige zieltjes tonen die in mijn garage ronddwarrelen Smile Ik heb deze foto gemaakt vlak nadat ik behoorlijk aan het schuren was geweest. De garage hing dus vol met kleine stofdeeltjes die het onderstaande effect produceerden. Uiteraard 'zie' je dit effect pas als je de foto bekijkt, niet tijdens de opname.

Naar boven
A Duck

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 15:29    Onderwerp: Reageer met quote

vlim @ 05 Nov 2006 14:46 schreef:

Hoi,

Leuk voorbeeld. De vlekken ontstaan door de reflectie van de flitser of omgevingslicht op ronddwarrelende stofdeeltjes. Als 'bewijs' zal ik de spookachtige zieltjes tonen die in mijn garage ronddwarrelen Smile Ik heb deze foto gemaakt vlak nadat ik behoorlijk aan het schuren was geweest. De garage hing dus vol met kleine stofdeeltjes die het onderstaande effect produceerden. Uiteraard 'zie' je dit effect pas als je de foto bekijkt, niet tijdens de opname.

Volgens mij gaat het hier om een andere spookverschijning hoor!

Ik ben wat spookvlekken gaan verbinden en kwam tot de volgende schokkende figuur!

Is het een vliegtuig? Is het superman?
Nee, het is A Duck.
"In oorlog wordt geschiedenis geschreven, in vrede wordt deze slechts opgetekend."
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Rockchick

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 15:55    Onderwerp: Reageer met quote

En hier moet nu serieus op gereageerd worden :(
Weer een van die voorbeelden waarom ik niet meer reageer op dit onderwerp.
Jammer voor de mensen die gewoon reageren en meer interesse tonen.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Adriaan van Kammen @ 04 Nov 2006 15:42 schreef:
Richard @ 04 Nov 2006 11:30 schreef:
Wat mij opvalt is dat zodra verschijnselen ter sprake komen die de regulaire wetenschap niet kan
verklaren er altijd mensen zijn die de dringende behoefte voelen het in het belachelijke te trekken.

Richard, is dat binnen dit topic volgens jou ook het geval?
Ik heb dat nog niet gelezen namelijk.

Nogal ja, en behoorlijk hinderlijk.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,

"en behoorlijk hinderlijk"...

Tja, kwestie van "smaak". (Nou ja, ongepast woord in deze context, zal je zeggen. liever "wansmaak".)

Het is niet echt beleefd misschien, en bevordert niet echt een "gesprek". Mij hindert het niet echt, want ik heb er wel enig begrip voor.

Zeg nu zelf : is het niet opvallend dat "believers" zo vaak de indruk wekken (ik bedoel eigenlijk : als zekerheid poneren) dat ze gewoon niet WILLEN overtuigd worden. Ze hebben nu eenmaal voor zichzelf uitgemaakt dat de dingen zijn wat ze denken (wéten) dat ze zijn, en niets of niemand kan hen van het tegenovergestelde overtuigen. Zelfs als de maker van een foto zou zeggen : ik heb het gefaket, dan nog blijven ze bij hun standpunt.

Terwijl wat nuchterheid nochtans ... EN wetenschappelijke argumenten ...

Ik voel me daar soms zoooooooooo machteloos bij. Anderen waarschijnlijk ook. En naar welk wapen grijp je dan ? De ene naar een zucht van wanhoop ..., een ander wordt kwaad,... nog een ander geeft het op en laat de oeverloze discussie voor wat ze waard is ... En nog een ander neemt z'n toevlucht tot ...

Aurel
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 17:28    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het wel deels met je eens Aurel, maar het resultaat is dat mensen die een onstuitbare drang voelen grappen te maken andere users wegjagen.

Rockchick @ 05 Nov 2006 15:55 schreef:
En hier moet nu serieus op gereageerd worden Mad
Weer een van die voorbeelden waarom ik niet meer reageer op dit onderwerp.
Jammer voor de mensen die gewoon reageren en meer interesse tonen.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 05 Nov 2006 17:17 schreef:

[knip]
Ik voel me daar soms zoooooooooo machteloos bij. Anderen waarschijnlijk ook. En naar welk wapen grijp je dan ? De ene naar een zucht van wanhoop ..., een ander wordt kwaad,... nog een ander geeft het op en laat de oeverloze discussie voor wat ze waard is ... En nog een ander neemt z'n toevlucht tot ...

Aurel

Tja, en bij gelovigen moet je nu eenmaal niet aankomen met relativering of zelfs humor. Dat wordt ongepast gevonden.
En dit was mijn laatste bijdrage aan deze discussie.

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
Stretcher B.

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dingen en personen die in het geheugen "gebrand" zitten komen te pas en te onpas te voorschijn. Zoals de ""Phantompijn": Vroeger had men geregeld pijn aan het ledemaat dat nu geamputeerd is. De hersenen hebben deze pijn "ingebrand" dus later na de amputatie denken de hersenen dat dit ledemaat er nog steeds is. Vandaar krievel waar er geen kan zijn.
Waarschijnlijk gebeurt dit ook met deze "spook"beelden.
Als men lang genoeg naar iets staart (van staren niet van een beest), ziet ge ook vanalles verschijnen!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2006 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Op verzoek van TS gesloten,
hier kan verder gepraat worden:
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=5824

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: