Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

overgave Ruiterij Majoor begin 1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dragonder

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2019 7:46    Onderwerp: overgave Ruiterij Majoor begin 1914 Reageer met quote

ik zit hier al jaren mee,
opzoekingen , opvraging bij familie en verwanten, niets niets komt ik te weten,
daarom vraag ik jullie hulp.
mijn verhaal (uit familiale kring)
een groot oom van mijn moeder (dus de broer van mijn grootvader), was majoor bij de "Belgische" (kan ook bij de Britse) Ruiterij ,( eenheid niet gekend)zou tijdens de eerste dagen(maanden) van 1914, tijdens een mogelijke avl op Duitse mitrailleurposten, zich hebben overgegeven om alzo zijn manschappen niet de dood in te sturen (heldhaftig nu maar toen was dat iets heel anders). ik stond verstond van deze getuigenis (verteld door mijn moeder zaliger , door mijn grootvaders aanverwant en door mijn vader die deze persoon ook persoonlijk kende). Na 1918 wanneer de krijgsgevangen werden vrijgelaten , werd hij voor het tribunaal getrokken , met een zeer zware straf (niet de doodstraf) uit het Burgelijk recht , geen pensioen, had op niets meer recht. Jaren heeft mijn grootvader zijn oudere broer onderhouden , tot deze man kwam te overlijden in Brugge (St Andries of St Kruis)
mijn vraag;
wat is er van waar : de overgave? hoe is dat gebeurd? welke dag en waar ; zijn er nog families die hun overgrootvader of grootvader bij de feiten waren?
de naam van de majoor kon ik ook niet traceren : normaal gezien zou hij de naam hebben van mijn moeder en uiteraard mijn grootvader: maar mijn familie zit zo raar in elkaar , van is het wel waar?!?
waarom : wel ik ben bezig een familie boek te schrijven met al de wetens van mijn grootouders aan moeders kant. Wetende dat er een zeer belangrijk feit ook aan het licht is gekomen dat mijn overgrootouders de eerste owners waren van de White Star Line (yep de rederij van de SS Titanic)
kunnen jullie helpen?
eredrager van overwinningsmedaille en herinneringsmedaille 14-18,Mercantile Marine War Medal,France-Germany Star 1945,the 1939-1945 British Star and British War Medal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Nov 2019 11:40    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Na 1918 wanneer de krijgsgevangen werden vrijgelaten , werd hij voor het tribunaal getrokken , met een zeer zware straf (niet de doodstraf) uit het Burgelijk recht , geen pensioen, had op niets meer recht

Is hiervan iets terug te vinden in archieven ?

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: