Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Arc de Triomphe

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 18:08    Onderwerp: Arc de Triomphe Reageer met quote

dit is één van de bekende monumenten van de stad Parijs, aan één kant bevindt zich de beroemde beeldengroep geheten La Marseillaise

van Francois Rude.
Op de dag dat de slag om Verdun begon(1916) brak het zwaard van het beeld. Het werd meteen bedekt om een mogelijk slecht voorteken te verhullen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je daar een bron van Eagle?
Naar boven
eagle

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 19:42    Onderwerp: Reageer met quote

In de voorbereiding op de excursie naar Parijs a.s. week leverde een collega Frans mij het verhaal. Ik kende het niet. Zodra ik hem zie zal ik hem om bronnen vragen maar enig gegoogel levert dit:
Quote:
La Marseillaise by François Rude; One of four reliefs on the pillars of the Arch. The day the Battle of Verdun started in 1916, the sword carried by the figure representing the Republic broke off. The relief was immediately hidden to conceal the accident and avoid any undesired associations or interpretations as a bad omen.

http://www.paris.org/Monuments/Arc/
Nog een bron:
Quote:
February 21, 1916 - The day the Battle of Verdun started, the sword carried by the figure representing France broke off. The relief was hidden from the public so they wouldn't see it as a sign of misfortune to come.

http://www.glasssteelandstone.com/FR/ParisArcTriomphe.html
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 15 Jun 2006 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dit heel markant en zou blij zijn met wat hardere bronnen. Ik hoop echt dat je collega deze heeft.
Naar boven
Lingekopf
Bismarck

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2006 0:46    Onderwerp: Reageer met quote

Als dat zwaard eerder of later afgebroken zou zijn had niemand er aandacht aan besteed. Die dingen gebeuren nu eenmaal.
Het katholieke ziekenhuis waar ik tijdens mijn studie werkte stond vol met heiligen- en Mariabeelden. Die stonden allemaal op sokkels die tegen de muur gemetseld waren. Het verhaal ging altijd dat een chirurg, die uit de lift kwam, een flinke vloek uitbraakte in de lifthal. Blijkbaar was er iets niet goed gegaan bij zijn laatste operatie. Toen hij die vloek uitsprak, pleurde het Mariabeeld in de hal spontaan van haar sokkel.....

Otto von Bismarck, 1869
Naar boven
ironmarc

BerichtGeplaatst: 20 Dec 2006 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

interesant topic, idd erg bizar dat het precies op die datum afbrak. Zou hier ook graag meer over lezen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
malley

BerichtGeplaatst: 16 Feb 2007 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

die chirurch vloekt nu waarschijnlijk nooit mee hardop
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Mystiek en religie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: