Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Stone of Remembrance

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 19:49    Onderwerp: Stone of Remembrance Reageer met quote

Hertog Leto schreef:

Quote:
Geplaatst: 01 Jun 2006 0:09 Onderwerp: Stone + Gulden Snede

--------------------------------------------------------------------------------

Richard vroeg me meer uitleg over de verbanden tussen de Stone of Remembrance en de Gulden Snede. Bij deze dus.
Eigenlijk is het Dominiek Dendooven die dit vermelde, ere wie ere toekomt.
De Stone is terug te vinden op elk kerkhof van het Commonwealth War Graves Commission, waar er minstens 400 (sommigen zeggen 1000) graven zijn.
De Stone lijkt op een altaar, maar heeft door zijn ontwerper, Sir Edwin Lutyens, een andere betekenis toegekend gekregen.
Immers, géén énkele zijde van de Stone is recht [sic, let er maar eens goed op], en de zijkanten zouden, mocht men ze doortrekken, ergens een raakpunt hebben, hoog in de "hemel".
De Stone is een megaliet uit Portlandsteen, in één stuk, zonder enige naad, en weegt ongeveer 8 ton.
Elke Stone is 3,5 meter lang en 1,5 meter hoog. Er zijn 3 treden, waarbij de afmetingen desdanig uitgekiend zijn volgens de Gulden Snede, dat Dan Brown zich voor het hoofd slaat omdat hij het niet heeft opgenomen in zijn boeken.
Ik probeer in het WE alle maten op te nemen, en zal ze doorgeven voor de meer wiskundigen onder jullie.
Tenzij Dominiek zelf de uitleg wil doen hier.
Is answer question, Richard?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 19:51    Onderwerp: Reageer met quote

Appeltje-eitje Leto! Bedankt. Alleen ken ik het begrip 'Gulden Snede' niet in deze betekenis en ik vraag me zelfs af of het goed gebruikt is. Je verhaal echter is heel bijzonder. Een detail, maar wel heel interessant.

Wie is Dan Brown?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 943
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
Hier even kijken:
http://www.randomhouse.com.au/WEB_ASP/ttle_detail.asp?isbn=0552149519
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Rifleman T. Cantlon



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 3350
Woonplaats: The Land of Plenty

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 20:53    Onderwerp: Reageer met quote

Allemaal leuk en prachtig, maar bepaald geen antwoord op de vraag van Richard volgens mij. Het verhaal komt samengevat neer op "de SoR heeft iets met de gulden snede te maken."

Maar de vraag was WAT dan? En als dat de vraag niet was, dan stel ik hem nu Embarassed

De Gulden Snede is een verhouding. Een verhouding die steeds dichter benaderd wordt door de verhouding tussen twee opeenvolgende getallen uit de Fibonacci-reeks. De Fibonacci-reeks begint met 1,1,2,3,5,8,13, 21, 34, 55 en iedere volgende term is de som van de twee vorige. Het getal van de gulden snede, laten we het t noemen, is dat getal waarvoor geldt:

t ^2 = t +1

en ook: 1/ t = t-1

Eenvoudig op te lossen: t is bij benadering gelijk aan 1,618.

Dan vraag ik me af: WAAR komt die verhouding terug in de SoR? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken de term Gulden Snede vanuit de journalistiek (: op ongeveer tweederde leg je het mooiste/krachtigste/meest lezenswaardige van een artikel) en vanuit de schilderkunst (: de plek op een schilderij waarnaar de ogen van een toeschouwer het meest getrokken worden. Iets waarvan een goed kunstenaar gebruik maakt).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Henri



Geregistreerd op: 26-2-2005
Berichten: 1558
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:19    Onderwerp: Reageer met quote

ik kan me herinneren van een lezing bij de WFA door een architect, die een studie over sir Edwin Lutyens zijn archtectuur had gedaan dat de Stone of Remembrance bovenp niet vlak was en dat deze ??? de ronding van de aarde volgde,over de gulden snede geen woord.
was wel een heel boeiende lezing trouwens, misschien dat de tekst bij de WFA verkrijgbaar is ?
_________________
'Gentlemen, when the barrage lifts......'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:23    Onderwerp: Reageer met quote

Als die bovenkant de ronding van de aarde volgt dan is er toch wel sprake van een bijna perfect vlakke bovenkant lijkt me. Dat verschil zal nauwelijks meetbaar zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Henri



Geregistreerd op: 26-2-2005
Berichten: 1558
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 01 Jun 2006 22:23 schreef:
Als die bovenkant de ronding van de aarde volgt dan is er toch wel sprake van een bijna perfect vlakke bovenkant lijkt me. Dat verschil zal nauwelijks meetbaar zijn.


lijkt me ook, totdat ik die lezing hoorde heb altijd gedacht dat dat ding plat was, bovendien is krom of recht zijn van dat ding volgens mij alleen maar een leuk architectonisch element.
het voegt voor de meesten niet echt iets toe aan het gedenken/herdenken van de daar begraven soldaten.
_________________
'Gentlemen, when the barrage lifts......'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Rifleman T. Cantlon



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 3350
Woonplaats: The Land of Plenty

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 01 Jun 2006 22:11 schreef:
Ik ken de term Gulden Snede vanuit de journalistiek (: op ongeveer tweederde


drievijfde.... vijfachtste.... Goedenavond Fibo Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Op zich vind ik zo'n detail waar Hertog Leto mee komt altijd wel leuk om te weten. Maar nu zitten we met minstens twee verschillende verhalen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 3350
Woonplaats: The Land of Plenty

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben wel benieuwd welke staat tot welke ribbe van de SoR ongeveer op die 1,618 uit zou komen? Dat zal toch redelijk nauwkeurig benaderd moeten worden, anders leg je dat verband niet Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 3350
Woonplaats: The Land of Plenty

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 01 Jun 2006 22:38 schreef:
Op zich vind ik zo'n detail waar Hertog Leto mee komt altijd wel leuk om te weten. Maar nu zitten we met minstens twee verschillende verhalen.


Hoezo twee verhalen? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Henri



Geregistreerd op: 26-2-2005
Berichten: 1558
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:43    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 01 Jun 2006 22:38 schreef:
Op zich vind ik zo'n detail waar Hertog Leto mee komt altijd wel leuk om te weten. Maar nu zitten we met minstens twee verschillende verhalen.


hoezo 2 ??
leto zijn verhaal kan makkelijk kloppen ik kan me van die lezing alleen herinneren dat de bovenkant gebogen is, van de zijkanten weet ik niets.
maar dat moet volgens mij op te zoeken zijn
_________________
'Gentlemen, when the barrage lifts......'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Yvonne
Admin


Geregistreerd op: 2-2-2005
Berichten: 45584

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 01 Jun 2006 20:51 schreef:


Wie is Dan Brown?

Da-VinciCode
Schrijver dus.
_________________
Met hart en ziel
De enige echte

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:45    Onderwerp: Reageer met quote

Raakpunt in het heelal en het volgen van de aarde. Ik zie er geen verband in.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Henri



Geregistreerd op: 26-2-2005
Berichten: 1558
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

op de website van CWGC

http://www.cwgc.org/content.asp?menuid=2&submenuid=10&id=10&menuname=Architecture&menu=sub

Quote:
Cemeteries with over 1,000 burials have a Stone of Remembrance, designed by Lutyens to commemorate those of all faiths and none. The geometry of the structure was based on studies of the Parthenon and steers purposefully clear of shapes associated with particular religions.


geen woord op die steen gebogen of plat is.
maar nogmaals, maakt het iets uit ??
voor mij niet
_________________
'Gentlemen, when the barrage lifts......'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Henri



Geregistreerd op: 26-2-2005
Berichten: 1558
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 22:09    Onderwerp: Reageer met quote

autralian war graves site

http://www.dva.gov.au/commem/oawg/cemetery_feat.htm#stone_rem




Quote:
Sir Edwin Lutyens, a CWGC architect who fought in the First World War, designed a general monument to be placed in the war cemeteries. It is suggestive of an altar and yet abstract and non-denominational, with horizontal lines and curved surfaces. The design was based on complex geometry derived from the Parthenon and giving an impression of majesty and tranquillity. On the stone is the quote ‘Their name liveth for evermore’, taken from the Ecclesiasticus and chosen by Rudyard Kipling. The Stone of Remembrance is present in those cemeteries where there are more than 1,000 burials, placed to represent those of all faiths and none. It is 3.5m long x 1.5m high with three steps leading up to it



hier wordt wel over gebogen vlakken gesproken
_________________
'Gentlemen, when the barrage lifts......'
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 22:33    Onderwerp: Reageer met quote

Toch wel leuk om er het fijne van te weten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 3350
Woonplaats: The Land of Plenty

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

maar nog niet over een gulden snede...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 943
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 22:53    Onderwerp: Reageer met quote

Op bladzijde 4,Learning from Lutyens ,staat de oplossing:
http://www.opendemocracy.net/content/articles/PDF/482.pdf
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 23:13    Onderwerp: Reageer met quote



Ik krijg het niet groter, Yvonne vast wel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 943
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2006 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Learning from Lutyens
According to modernist critics like Nikolas
Pevsner, the Arts and Crafts movement ought
to have developed towards art nouveau and
hence modernism. In the case of Lutyens this
didn’t happen. Instead, by his “turn to
classicism” in the years before 1914, he caused
the abortion of the modern movement in this
country. Lutyens is seen as the great betrayer,
and his classical work has been dismissed as
mere historical pastiche.
In fact the opposite is the case: Lutyens
developed a new kind of classicism, known as
elemental classicism. Take the memorials he
designed after the Great War. Instead of
heavy, fussy stone crosses, he designed two
simple structures: the stone of remembrance,
which is the prototype for the Cenotaph in
Whitehall, and the memorial arch. The stone
of remembrance is a segment of a circle; its
centre is some 1000 feet below the earth. All
the vertical lines would meet at some
thousand or so feet into the sky. In other
words, rather than a solid square, the stone is
slightly curved: this is playing with the
classical concept of entasis, or curving a
column. With the memorial arches at Thiepval
he took another simple classical concept, the
triumphal arch. At Thiepval he piled arches
upon arches in strict geometrical ratio to
create an extraordinarily moving memorial to
the missing of the Somme, inscribed with the
names of the dead. For Liverpool’s Catholic
Cathedral (unbuilt) he used the same
structure of massed monumental arches
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Hertog Leto



Geregistreerd op: 30-5-2006
Berichten: 23
Woonplaats: W-Vl

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2006 0:29    Onderwerp: SoR Reageer met quote

Iedereen is er intussen van overtuigd dat de SoR niet zomaar een afgevlakt stuk steen is?
Morgen zal ik de afmetingen nemen, en met een waterpas nagaan of de lijnen nu naar beneden of naar boven lopen.
Wat de Gulden Snede betreft, vermoedelijk wordt er nergens melding van gemaakt bij Lutyens, primo omdat onder architecten en kunstenaars de Gulden Snede een conditio sine qua non blijkt te zijn, zéker in dat tijdperk, secundo omdat Lutyens zich baseerde op de klassieke oudheid, meer bepaald het Parthenon... waarbij de Grieken dit principe hoog in het vaandezl hielden.
Met dank aan erik voor het vergrootte bericht. En, Henri, voor mij maakt het wel iets uit, niet omdat die steen gebogen is of plat is, maar wel omwille van wat hij wil symboliseren. Niet voor die arme jongens die errond liggen, die hebben er geen besef van, wel voor hun nabestaanden, die even onwetend gehouden werden, maar toch een symbool mochten koesteren...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2006 6:38    Onderwerp: Reageer met quote

Met je eens Leto.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 5083

BerichtGeplaatst: 03 Jun 2006 7:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond dit een zeer interessant topic. In zoverre dat ik er mijn wiskundeboeken terug van onder het stof heb gehaald.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 3350
Woonplaats: The Land of Plenty

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 16:47    Onderwerp: Re: SoR Reageer met quote

Hertog Leto @ 03 Jun 2006 1:29 schreef:
primo omdat onder architecten en kunstenaars de Gulden Snede een conditio sine qua non blijkt te zijn,


Een wat? Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7570
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

een conditia sine qua non...je weet wel, een dinges, heu, heu... Confused Confused
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 5083

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 17:02    Onderwerp: Re: SoR Reageer met quote

Rifleman T. Cantlon @ 04 Jun 2006 17:47 schreef:
Hertog Leto @ 03 Jun 2006 1:29 schreef:
primo omdat onder architecten en kunstenaars de Gulden Snede een conditio sine qua non blijkt te zijn,


Een wat? Confused


Vrij vertaald: "Een voorwaarde zonder dewelke..." Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 7570
Woonplaats: aalst

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Ah ja, alhoewel deze hele discussie een beetje mijn petje tebovengaat; wiskunde dat was 25 jaar geleden...van de gulden snede heb ik reeds gehoord in geschiedenisboeken maar wat het juist betekent...het is ergens een perfect getal uit de natuur dacht ik, waarnaar de verhoudingen van de griekse beelden gemaakt werden...
pascal
_________________
http://www.feitelijkverenigd.be/wp-content/uploads/2005/08/banner-CTIDK-bovenaan.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rifleman T. Cantlon



Geregistreerd op: 21-2-2005
Berichten: 3350
Woonplaats: The Land of Plenty

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Na ja, prima Smile

Derwisj heeft gelijk, de gulden snede komt ook in de natuur voor. Bijvoorbeeld in een zonnebloem: De zonnepitten zijn gerangschikt in een dubbele spiraal, waarbij de aantallen pitten per spiraal altijd opeenvolgende Fibonacci-getallen zijn, en daarvan weten we dat de verhouding nadert naar de verhouding van de Gulden Snede.

Conditio sine qua non? Met andere woorden: alles wat een kunstenaar of architect voortbrengt heeft wel ergens iets met de GS te maken? En dus is de Stone of Remembrance ook volgens de GS ontworpen? Beetje gammele bewijsvoering in mijn ogen.

En ja, dat het niet "zomaar een afgevlakt stuk steen" is, daar ben ik het wel mee eens Smile Begrijp alleen niet waar de vermelding over de Gulden Snsede vandaan komt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Roma



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 5083

BerichtGeplaatst: 04 Jun 2006 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was vandaag op "Lyssenthoek Cy. te Poperinge. Ik maakte er enkel foto's van de SoR. En daarwerkelijk, de bovenste zijde van de steen is absoluut niet vlak, maar zeer licht gebogen, niet enkel in de lengte maar ook in de breedte.






Ik geef toe dat de foto's niet perfect zijn en dat de zichtbare buiging van het oppervlak te wijten zou kunnen zijn aan de lens. Maar met het blote oog is de kromming zeer duidelijk te zien.
Ik heb in elk geval iets bijgeleerd.
Ik maakte van de gelegenheid gebruik om de ganse steen op te meten maar daar post ik later over.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hertog Leto



Geregistreerd op: 30-5-2006
Berichten: 23
Woonplaats: W-Vl

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2006 22:39    Onderwerp: SoR Reageer met quote

Hey folks.
Ik heb de afmetingen van de SoR genomen in Zillebeke, op Perth Cemetry (China Wall). [Maaldestedestraat, links richting Zillebeke op ongeveer 1 km van de rotonde]
Benieuwd of de afmetingen overeenstemmen met die van Roma [met dank voor de foto's, Roma].
Stone: breedte 67 cm ; lengte 349 cm en hoogte vanaf trede 107 cm.
De nummering van de tredes definieer ik vanaf de Stone gerekend:
Breedte 1ste trede: 76 cm ; hoogteverschil naar 2de trede: 10 cm.
Breedte 2de trede: 38 cm ; hoogteverschil naar 3de trede: 11 cm.
Breedte 3de trede: 77 cm [misschien speelde de voeglaag een rol] ; hoogteverschil naar grondniveau: 12 cm.
Als ik de waterpas recht (=pas) omhoog zette op de 1ste trede (van de Stone af gerekend), was er op 58 cm hoogte een verschil van 1,5 cm nar binnen toe [de Stone is dus de basis van een enorme, imaginaire piramide]
De cijfer-interpretatie laat ik graag over aan meer wiskundige geesten dan de mijne...
Wat me opvalt, zijn de afmetingen van de tredes: 76 cm, dan de helft, 38 cm, dan op 1 cm na (de cemntvoeg?) weer het dubbel. En de subtiele hoogteverschillen tussen de tredes: 10 - 11 - 12 cm.
Plus het feit dat de zijden inderdaad naar een denkbeeldig punt in hemel doorlopen.
Maar, misschien moeten we in inches rekenen om de verbanden beter te zien?
Kan er dan misschien een verband met de Gulden Snede gevonden worden?
Een vriend-kunstenaar van me heeft me enkele opmerkingen over de Gulden Snede doorgemailed, maar die bezorg ik u op een andere keer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 05 Jun 2006 22:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben niet bepaald een wiskundige, maar dit is wel interessant.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hertog Leto



Geregistreerd op: 30-5-2006
Berichten: 23
Woonplaats: W-Vl

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2006 14:39    Onderwerp: Reageer met quote

De gulden snede werd als verhouding gezien als 'waar de mens het dichtst de natuur, en, met uitbreiding, het goddelijke kan benaderen'
De Griekse architecten en beeldhouwers pasten die verhouding heel bewust toe.
Vanuit Griekenland is deze visie ook bij ons overgewaaid. Elke ontwerper past die verhouding ook intuitief toe. In vroegere opleidingen was de kennis van de gulden snede verplichte kost.
-Als men de gulden snede met gevoel toepast krijgt men in het geval van de SoR een rustgevende, zowel aards als hemels gerichte vormgeving. Om het wat lyrischer uit te drukken: de vorm weerspiegelt een kosmische aanvaarding van de dood en de goddelijke kracht die over ons beschikt.
Waar de menhirs naar boven gericht zijn in een hemelreikende vorm, is hier geopteerd voor het gelaten liggen.
Hier bereikt de vormgever een rust en inzicht die soms ervaren wordt bij het mediteren.
Als de taal wat bombastisch overkomt is dat mijn schuld.
links:WisFaq (met heel interessante verwijzingen)

Met dank aan Johan, een Kunstenaar
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 943
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2006 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Bij het inrichten van de begraafplaatsen was er de vraag voor een algemeen monument of monumenten.Sir Edwin Lutyens werd aangesproken als een van de architecten voor de gravencommissie.
Lutyens geloofde dat"het enige monument kan enkel een zijn in welk het streven naar oprechtheid zulk monument permanent maakt".Hij was voor zijn tijd de meest progressieve architect en ontwikkelde een nieuwe vorm van classicisme,gekend als elementair classicisme, en ontwierp in plaats van zware bombastische eenvoudige structuren.Hij verliet de Britse koloniale stijl,verwant met de meer klassieke Griekse stijl,ten gunste van de meer geavanceerde strekking van zijn jongere tijdsgenoten.Zijn ontwerpen waren meer cubistisch en met rechte lijnen.
Het ontwerp dat hij voor de begraafplaatsen maakte was een grote steen met verfijnde afmetingen,12 voet in lengte,liggend op een sokkel van drie treden.Deze treden worden de TRINITY-STEPS,drie-eenheid treden,genoemd.De steen die doet denken aan een altaar maar in werkelijkheid een stenen sarcofaag voorstelt is abstract en niet-denominationaal in stemming met horizontale lijnen,gebogen oppervlakten en convergerende vertikale lijnen.In zijn geheel geeft de steen zo de indruk van oprechtheid zonder het zwakke effect dat enkel rechte lijnen en vlakke opppervlakten zou hebben gehad.Lutyens' ontwerp welk het prototype is van de Cenotaph in Londen,ook zijn creatie,is gebasserd op een complexe geometrie die afgeleid is van Hamblin's studie van het Parthenon.Het is een segment van een circel met zijn middelpunt ongeveer 1000 voet onder het grondoppervlak.Al de verticale lijnen komen samen in een denkbeeldig punt ongever 1000 voet in de lucht.Met andere woorden;in plaats van een vlakke rechthoekige blok is de steen licht gebogen.De vreemde kracht en symbolische sterkte komt voort uit de evenredige verhoudingen en de toepassing van een subtiele entasis op al zijn oppervlakten.De eenvoud alleen al drukt de grootte van het menselijk verlies uit en geeft onmiddellijk een indruk van grootsheid en kalmte.Doordat Lutyens zich kantte tegen opvallend religieuze symbolen,tenzij op grafstenen,wilde hij in zijn ontwerp loskomen van elke godsdienstige associatie en gaat de steen eigenlijk terug naar het meest eenvoudige oorlogsmonument.De steen bevat zo ook geen verwijzing dat aanstoot kan geven aan een niet-christelijke en is ontworpen als symbool om specifiek deze te herdenken van alle andere geloof en de niet-gelovigen.De steen werd door de gravencommissie aangenomen als "the Stone of Remembrance",ook wel "The(Great)War Stone" genoemd.
Na de oorlog begon men met het definitief inrichten van de begraafplaatsen.Nadat men er drie als proef afgewerkt had;Le Tréport,Forceville en Louvencourt bleek dat er aanpassingen nodig waren en stelde men ook vast dat de kosten te hoog waren.Enkele algemene principes werden door de commissie opgesteld.Het was echter niet eenvoudig om ontwerpers te overtuigen hun creaties aan te passen.Lutyens' steen koste 500 pond om hem te maken,te transporteren en te plaatsen en afgezien van de hoge kosten leek deze majesteuse 8 ton wegende monoliet niet passend op de kleinere begraafplaatsen.Maar Lutyens beschermde zijn ontwerp met nijd.Hij wilde de afmetingen ervan niet verkleinen zodat de steen beter paste in een kleinere omgeving.De enigste toegeving die hij deed was welk toeliet de steen,in plaats van in een stuk,op te bouwen in segmenten op plaatsen waar het onpraktisch was om hem in zijn geheel te plaatsen.Lutyens was woedend over het voorgestelde weglaten van de steen op de kleinere begraafplaatsen.Zo waren er in 1927 over de gehele wereld maar een 400-tal van zijn stenen geplaatst.Hiertegenover waren er toen een duizendtal "Cross of Sacrifice" geplaatst.Een ontwerp van architect Blomfield die wel zijn ontwerp aanpaste naar de grootte van de begraafplaatsen.
Nobelprijswinnaar Rudyard Kipling,onder meer bekend als schrijver van the jungle books,was verantwoordelijk voor de opschriften op alle monumenten op de begraafplaatsen.De inscriptie "THEIR NAME LIVETH FOR EVERMORE"(hun naam leeft voor eeuwig verder) komt uit het oudtestamentische boek Ecclesiasticus of de Wijsheid van Jesus Sirach(44:14) dat deel uitmaakte van de Rooms-katholieke en Orthodokse versies van de bijbel,maar voor de Protestanten apocrief(niet erkend) is.Uit het vers liet Kipling een voorafgaande regel weg welk de Hindoes had kunnen beledigen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
eagle



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 1643

BerichtGeplaatst: 11 Jun 2006 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Heren zei hij, ik nodig u uit dat hokje op te gaan meten. U zult dan zien dat de lengte van de plank 149 centimeter is, dat wil zeggen een honderdmiljardste van de afstand tussen de Aarde en de Zon. De hoogte achter gedeeld door de raambreedte komt op 176/56=3,14. De hoogte voor is negentien decimeter, dat wil zeggen gelijk aan het aantal jaren van de Griekse maancyclus. De som van de hoogten van de twee voor- en de twee achterribben is 190x2 + 176x2 = 732, oftewel de datum van de slag bij Poitiers. De dikte van de toonbank is 3, 10 centimeter en de breedte van de raamlijst is 8,8 centimeter. Als je de hele getallen vervangt door de corresponderende letters uit het alfabet, krijg je C10H8, de formule voor naftaleen.
Fantastisch, zei ik. Heeft u het nagemeten?
Nee, zei Aglič. Een zekere Jean-Pierre Adam heeft het met een ander hokje gedaan. Ik neem aan dat alle loterijhokjes zo'n beetje dezelfde afmetingen hebben. Met getallen kun je doen wat je wilt.

aldus Umberto Eco,
maar misschien ben ik wel te sceptisch op dit moment.
Overigens mijn respect voor de gevallenen blijft.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hertog Leto



Geregistreerd op: 30-5-2006
Berichten: 23
Woonplaats: W-Vl

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 21:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan hier niets aan toevoegen, en druk mijn waardering uit voor iedereen die zijn "steentje" heeft bijgedragen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Rozemarijn



Geregistreerd op: 16-1-2006
Berichten: 320
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: 20 Jun 2006 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

ik meen met het vak CKV2 (a.k.a kunstgeschiedenis) geleerd te hebben dat de gulde snede ook betrekking heeft op de mens als persoon, in zeer letterlijke zin, kijk naar je vingers, waren die niet ook opgebouwd uit deze a-b-c verhouding? en het hele lichaam in zijn geheel? benen, romp, hoofd? het kan zijn dat ik verkeerd zit, maar door deze interessante feiten uitwisseling schoot het ineens weer naar boven.
Misschien was dit ook een drijfveer van de ontwerper om deze techniek toe te passen? het menselijke in het hele kunstwerk?
_________________
It is my painful duty to inform you that...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Roma



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 5083

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2006 0:11    Onderwerp: Reageer met quote

erik @ 09 Jun 2006 21:43 schreef:
Bij het inrichten van de begraafplaatsen was er de vraag voor een algemeen monument of monumenten.Sir Edwin Lutyens werd aangesproken als een van de architecten voor de gravencommissie.
Lutyens geloofde dat"het enige monument kan enkel een zijn in welk het streven naar oprechtheid zulk monument permanent maakt".Hij was voor zijn tijd de meest progressieve architect en ontwikkelde een nieuwe vorm van classicisme,gekend als elementair classicisme, en ontwierp in plaats van zware bombastische eenvoudige structuren.Hij verliet de Britse koloniale stijl,verwant met de meer klassieke Griekse stijl,ten gunste van de meer geavanceerde strekking van zijn jongere tijdsgenoten.Zijn ontwerpen waren meer cubistisch en met rechte lijnen.
Het ontwerp dat hij voor de begraafplaatsen maakte was een grote steen met verfijnde afmetingen,12 voet in lengte,liggend op een sokkel van drie treden.Deze treden worden de TRINITY-STEPS,drie-eenheid treden,genoemd.De steen die doet denken aan een altaar maar in werkelijkheid een stenen sarcofaag voorstelt is abstract en niet-denominationaal in stemming met horizontale lijnen,gebogen oppervlakten en convergerende vertikale lijnen.In zijn geheel geeft de steen zo de indruk van oprechtheid zonder het zwakke effect dat enkel rechte lijnen en vlakke opppervlakten zou hebben gehad.Lutyens' ontwerp welk het prototype is van de Cenotaph in Londen,ook zijn creatie,is gebasserd op een complexe geometrie die afgeleid is van Hamblin's studie van het Parthenon.Het is een segment van een circel met zijn middelpunt ongeveer 1000 voet onder het grondoppervlak.Al de verticale lijnen komen samen in een denkbeeldig punt ongever 1000 voet in de lucht.Met andere woorden;in plaats van een vlakke rechthoekige blok is de steen licht gebogen.De vreemde kracht en symbolische sterkte komt voort uit de evenredige verhoudingen en de toepassing van een subtiele entasis op al zijn oppervlakten.De eenvoud alleen al drukt de grootte van het menselijk verlies uit en geeft onmiddellijk een indruk van grootsheid en kalmte.Doordat Lutyens zich kantte tegen opvallend religieuze symbolen,tenzij op grafstenen,wilde hij in zijn ontwerp loskomen van elke godsdienstige associatie en gaat de steen eigenlijk terug naar het meest eenvoudige oorlogsmonument.De steen bevat zo ook geen verwijzing dat aanstoot kan geven aan een niet-christelijke en is ontworpen als symbool om specifiek deze te herdenken van alle andere geloof en de niet-gelovigen.De steen werd door de gravencommissie aangenomen als "the Stone of Remembrance",ook wel "The(Great)War Stone" genoemd.
Na de oorlog begon men met het definitief inrichten van de begraafplaatsen.Nadat men er drie als proef afgewerkt had;Le Tréport,Forceville en Louvencourt bleek dat er aanpassingen nodig waren en stelde men ook vast dat de kosten te hoog waren.Enkele algemene principes werden door de commissie opgesteld.Het was echter niet eenvoudig om ontwerpers te overtuigen hun creaties aan te passen.Lutyens' steen koste 500 pond om hem te maken,te transporteren en te plaatsen en afgezien van de hoge kosten leek deze majesteuse 8 ton wegende monoliet niet passend op de kleinere begraafplaatsen.Maar Lutyens beschermde zijn ontwerp met nijd.Hij wilde de afmetingen ervan niet verkleinen zodat de steen beter paste in een kleinere omgeving.De enigste toegeving die hij deed was welk toeliet de steen,in plaats van in een stuk,op te bouwen in segmenten op plaatsen waar het onpraktisch was om hem in zijn geheel te plaatsen.Lutyens was woedend over het voorgestelde weglaten van de steen op de kleinere begraafplaatsen.Zo waren er in 1927 over de gehele wereld maar een 400-tal van zijn stenen geplaatst.Hiertegenover waren er toen een duizendtal "Cross of Sacrifice" geplaatst.Een ontwerp van architect Blomfield die wel zijn ontwerp aanpaste naar de grootte van de begraafplaatsen.
Nobelprijswinnaar Rudyard Kipling,onder meer bekend als schrijver van the jungle books,was verantwoordelijk voor de opschriften op alle monumenten op de begraafplaatsen.De inscriptie "THEIR NAME LIVETH FOR EVERMORE"(hun naam leeft voor eeuwig verder) komt uit het oudtestamentische boek Ecclesiasticus of de Wijsheid van Jesus Sirach(44:14) dat deel uitmaakte van de Rooms-katholieke en Orthodokse versies van de bijbel,maar voor de Protestanten apocrief(niet erkend) is.Uit het vers liet Kipling een voorafgaande regel weg welk de Hindoes had kunnen beledigen.


Heb je hiervoor een bron Erik?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 943
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2006 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Roma,
De basis van de tekst is een vrije vertaling uit het boek THE UNENDING VIGIL.Verder nog wat opzoekingen gedaan.Het probleem dat ik hierbij ondervond is dat ik nergens een aaneensluitende beschrijving betreffende de steen vond.Alles zelf op een rijtje gezet en met een zo groot mogelijke controle op juistheid.Ook heb ik nergens een verwijzing naar de gulden snede gevonden,wil niet zeggen dat ik een of andere verbinding hiermee uitsluit.
Eventuele verbeteringen zijn altijd welkom.
Voor het begrip "non-denominationaal" uit de tekst:
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-denominational
De verklaring "entasis",m.a.w. hoe Lutyens ertoe kwam om de vlakken bol te maken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Entasis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Roma



Geregistreerd op: 17-2-2005
Berichten: 5083

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2006 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor je antwoord Erik. Heb weer iets bijgeleerd. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Richard



Geregistreerd op: 3-2-2005
Berichten: 13292

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2006 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Knap stukje werk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erik



Geregistreerd op: 2-11-2005
Berichten: 943
Woonplaats: maaseik

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2006 23:32    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de inscriptie op de STONE koos Kipling een vers uit Jesus Sirach 44,namelijk44:14.hij liet echter het eerste deel ervan weg.Hierin wordt gesproken over "BURIED".Hindoes cremeren hun doden en dit zou beledigend voor hun zijn.
Het volledige hoofdstuk:
Sirach
Chapter 44
44:1 Let us now praise famous men, and our fathers that begat us.

44:2 The Lord hath wrought great glory by them through his great power from the beginning.

44:3 Such as did bear rule in their kingdoms, men renowned for their power, giving counsel by their understanding, and declaring prophecies:

44:4 Leaders of the people by their counsels, and by their knowledge of learning meet for the people, wise and eloquent are their instructions:

44:5 Such as found out musical tunes, and recited verses in writing:

44:6 Rich men furnished with ability, living peaceably in their habitations:

44:7 All these were honoured in their generations, and were the glory of their times.

44:8 There be of them, that have left a name behind them, that their praises might be reported.

44:9 And some there be, which have no memorial; who are perished, as though they had never been; and are become as though they had never been born; and their children after them.

44:10 But these were merciful men, whose righteousness hath not been forgotten.

44:11 With their seed shall continually remain a good inheritance, and their children are within the covenant.

44:12 Their seed standeth fast, and their children for their sakes.

44:13 Their seed shall remain for ever, and their glory shall not be blotted out.

44:14 Their bodies are buried in peace; but their name liveth for evermore.

44:15 The people will tell of their wisdom, and the congregation will shew forth their praise.

44:16 Enoch pleased the Lord, and was translated, being an example of repentance to all generations.

44:17 Noah was found perfect and righteous; in the time of wrath he was taken in exchange [for the world;] therefore was he left as a remnant unto the earth, when the flood came.

44:18 An everlasting covenant was made with him, that all flesh should perish no more by the flood.

44:19 Abraham was a great father of many people: in glory was there none like unto him;

44:20 Who kept the law of the most High, and was in covenant with him: he established the covenant in his flesh; and when he was proved, he was found faithful.

44:21 Therefore he assured him by an oath, that he would bless the nations in his seed, and that he would multiply him as the dust of the earth, and exalt his seed as the stars, and cause them to inherit from sea to sea, and from the river unto the utmost part of the land.

44:22 With Isaac did he establish likewise [for Abraham his father's sake] the blessing of all men, and the covenant, And made it rest upon the head of Jacob. He acknowledged him in his blessing, and gave him an heritage, and divided his portions; among the twelve tribes did he part them.


--------------------------------------------------------------------------------
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Specifiek Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group