Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Plaats hier je gevonden bodemvondsten

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Casper Reynders

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2005 19:08    Onderwerp: Plaats hier je gevonden bodemvondsten Reageer met quote

Hoi
Het leek me leuk om een topic te beginnen over bodemvondsten.
Dingen die je niet mag vergeten
Ik weet niet precies als het geschikt is voor een topic over te beginnen......
Dus zet hier je dingen neer waar misschien een verhaal achter zit...
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2005 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

Zolang alles binnen de policy blijft casper...

Nederlandse en buitenlandse wetgeving
We zijn niet bepaald dol op users die met metaaldetectoren de slagvelden afstropen en dat gedrag hier, door het vertellen van enthousiaste verhalen, aanmoedigen. Middels strenge wetgeving is het in België en Frankrijk verboden op zoek te gaan naar overblijfselen van de strijd in '14-'18, zeker als het tot doel heeft de gevonden spulletjes mee te kunnen nemen. Het geldt daar niet als een simpele overtreding, maar als misdaad. Wij zijn van mening dat iedere toerist zich te houden heeft aan de wetten die gelden in het land waar hij verblijft. Ook thuis in Nederland of België gelden wetten waar we ons aan moeten houden. We stellen het uitdrukkelijk niet op prijs als verzamelaars hier items laten zien die door de betreffende wapen- en munitiewetten zijn verboden. Ook al zijn ze nog zo ongevaarlijk. Verzamelen is leuk, maar moet dat ook op ons forum blijven.

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2005 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

En kijk ook hier even Smile
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=127

Naar boven
Casper Reynders

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2005 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi
OK iedereen heeft het gehoord.....

Maar als je dingen gevonden hebt voor dat het niet meer mocht plaats ze dan aub want vindt het erg mooi om te zien!
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2005 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne,
en als we het gewoon laten liggen en er ter plaatse een foto vanmaken? lijkt mij toch wel mooi.
Heb momenteel nog geen fotos, maar binnenkort koop ik een digitaal toestel en dan denk ik dat ik wel eens iets zou kunnen fotograferen.
pascal
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2005 19:20    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
Yvonne,
en als we het gewoon laten liggen en er ter plaatse een foto vanmaken? lijkt mij toch wel mooi.
Heb momenteel nog geen fotos, maar binnenkort koop ik een digitaal toestel en dan denk ik dat ik wel eens iets zou kunnen fotograferen.
pascal

Prima!

Ook heel welkom.

Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 19:52    Onderwerp: Re: Plaats hier je gevonden bodemvonsten Reageer met quote

Casper Reynders schreef:
Hoi
Het leek me leuk om een topic te beginnen over bodemvondsten.
Dingen die je niet mag vergeten
Ik weet niet precies als het geschikt is voor een topic over te beginnen......
Dus zet hier je dingen neer waar misschien een verhaal achter zit...

Casper, op mijn website kun je onder de rubriek 'meer over mezelf' mijn bodemvondsten vinden.
Ik wil er wel bijvertellen dat ze gevonden werden op een oude marinebasis te Lombardsijde op de rechteroever van de IJzermonding.
Indien ik ze had laten liggen waren ze nu voor altijd verloren want de marinebasis werd met de grond gelijk gemaakt en na aanvoer van duizenden tonnen aarde en zand werd er een natuurgebied geschapen.
Naar boven
doughboy

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 19:54    Onderwerp: Reageer met quote

1stLF/SRD schreef:
wurtemberg pinhelm plaat
Bedankt voor je reply. Ik ben zelf ook gaan zoeken. Het is een saxen pickelhaube plaat.
derwisj

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 19:58    Onderwerp: Reageer met quote

Roma,
in Lombardsijde was inderdaad heel wat te vinden; toen ik er in 1982 mijn legeropleiding deed kwam er bij het graven van schuttersputjes nog heel wat schroot en dergelijke boven. De mooie spullen werden natuurlijk in beslag genomen door de luitenant puke puke
pascal
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj schreef:
De mooie spullen werden natuurlijk in beslag genomen door de luitenant puke puke
pascal

Iets tegen Luitenanten Pascal? Laughing
Naar boven
Casper Reynders

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 20:09    Onderwerp: Reageer met quote

Erg mooi Roma
Die graafstenen ook erg mooi
Casper Reynders

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

gaat toch over bodemvondsten? Wink
Roma

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Casper Reynders schreef:
Erg mooi Roma
Die graafstenen ook erg mooi

Die grafstenen komen wel niet uit Lombardsijde. Die werden niet ver van mijn woonplaats gebruik als versteviging van een grachtwand.
Erg hé?
Naar boven
Casper Reynders

BerichtGeplaatst: 28 Mrt 2005 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

ja zonde eigenlijk
Als je er nog wat weet te vinden puh
Roma

BerichtGeplaatst: 29 Mrt 2005 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

Hier is dan mijn IP:

Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2005 1:19    Onderwerp: Reageer met quote

Roma schreef:
Hier is dan mijn IP:

Kun je er meer over vertellen Roma?
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2005 1:42    Onderwerp: Reageer met quote

Richard schreef:
Kun je er meer over vertellen Roma?

Neen, spijtig genoeg niet. Ik heb destijds gemaild naar Frankrijk (juiste adres ontgaat mij momenteel), maar zonder resultaat.
Ik heb in mijn boek "Helden voor het vaderland gesneuveld" ALLE namen stuk voor stuk nagegaan om iet of wat gelijkenis te vinden met de 'naam op het IP. Alle moeite totnogtoe tevergeefs.

Voornaam is waarschijnlijk EDOUARD en de naam eindigt op ...INE

Meer heb ik niet.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 04 Apr 2005 6:12    Onderwerp: Reageer met quote

Hier verder met je bodemvondsten.

Naar boven
Casper Reynders

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2005 8:53    Onderwerp: Reageer met quote

Nog iemand de laaste tijd wat gevonden?
vlim

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2005 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Gevonden niet, gekocht wel.

Eigenlijk is't een beetje valsspelen, maar deze luger heeft een interessante geschiedenis achter de rug.

Geproduceerd in 1915 door DWM als artillerie-uitvoering ofwel Lange Pistole 08.

In 1920 gestempeld als eigendom van de Reichswehr en voorzien van een loop korter dan 10cm (verplicht wegens Verdrag van Versailles).

Ergens in de jaren 40 'in aktie' verloren gegaan. Er zat een stalen huls uit die periode in de kamer.

Ik laat momenteel bekijken of hij als 'bodemvondst' in deze situatie mag worden gehandhaafd. Zo niet, dan wordt hij keurig in twee delen gesplitst.
Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2005 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

laatste gevonden voorwerpen (enkel die van de laatste week, want anders kan ik bezig blijven):

brodie helm, mod1916
hooked quillon bayonet mod.1907
een Britse afvalput die volzat met medicijnflesjes, medisch materiaal, enkele kentekens (RFA, RB, LF), medisch materiaal, resten van gasmaskers, een draagberrie, engelse marmelade potten, flessen, vleespotten, inktpotjes, gamellen, ....
verscheidene mills bombs
obuskoppen,
een minenwerfer (van het 240mm varieteit)
...

hopend na het weekend nog iets hierbij te voegen

mvg
ramses
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
geluveld

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2005 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

waarom willen mensen grondvondsten opkuisen. Dat is het domste dat je kan doen.
Want bepaalde items houden enkel nog samen met de roest. Eenmaal je die laag weggekuist hebt, geef je het oxiderende item weer zuurstof, en begint het roestproces opnieuw.
En daartegen helpt een beetje WD40 niet meer, want de roest zit binnenin, en de olie kan wel een laagje leggen, maar de roest zit in putjes die je zonder speciale behandeling er niet uit krijgt.

Ik ben nu al zo'n 13jaar aan het graven, en heb al vele speciale dingen gevonden. Veel van die dingen zou ik willen opkuisen, maar ik weet dat ze na een klein jaar beginnen uit elkaar vallen als je ze begint proper te maken.

Dus een goeie raad voor iedereen die grondvondsten graag ziet, doe zoals ik: laat ze in hun beschermende 'cocon' van roest, aarde, .... en hou ze zo luchtdicht mogelijk, weg van vocht, verse aarde, zonlicht, warmte, schimmel (voor lederen stukken), en dan zul je nog veel plezier beleven met het kijken naar een stuk die zoveel jaren in de grond heeft gezeten, en die een pracht van een geschiedenis met zich mee kan brengen.
Naar boven
Anton

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2005 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

geluveld schreef:
waarom willen mensen grondvondsten opkuisen. Dat is het domste dat je kan doen.
Want bepaalde items houden enkel nog samen met de roest. Eenmaal je die laag weggekuist hebt, geef je het oxiderende item weer zuurstof, en begint het roestproces opnieuw.
En daartegen helpt een beetje WD40 niet meer, want de roest zit binnenin, en de olie kan wel een laagje leggen, maar de roest zit in putjes die je zonder speciale behandeling er niet uit krijgt.

Ik ben nu al zo'n 13jaar aan het graven, en heb al vele speciale dingen gevonden. Veel van die dingen zou ik willen opkuisen, maar ik weet dat ze na een klein jaar beginnen uit elkaar vallen als je ze begint proper te maken.

Dus een goeie raad voor iedereen die grondvondsten graag ziet, doe zoals ik: laat ze in hun beschermende 'cocon' van roest, aarde, .... en hou ze zo luchtdicht mogelijk, weg van vocht, verse aarde, zonlicht, warmte, schimmel (voor lederen stukken), en dan zul je nog veel plezier beleven met het kijken naar een stuk die zoveel jaren in de grond heeft gezeten, en die een pracht van een geschiedenis met zich mee kan brengen.

Zo had ik er nog niet naar gekeken, maar helaas weet ik de geschiedenis van mijn hulzen niet Crying or Very sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlim

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 15:19    Onderwerp: Reageer met quote

Anton,

Een beetje onzin, je verhaal. Er zijn genoeg mogelijkheden om een bodemvondst toonbaar te maken en toch te conserveren. Vooral voor identificatiedoeleinden ben je soms genoodzaakt om een artikel uit zijn beschermende cocon van roest en vuil te bevrijden.

Nog een woord van waarschuwing voor de Nederlandse bodemgravers onder ons. Na langdurig overleg heeft justitie besloten om de getoonde P08 als bodemvondst in Nederland niet toe te staan. Gevolg is dat het wapen is afgestaan en vernietigd.

Wees dus voorzichtig met het vergaren van dit soort objecten en neem in geval van twijfel contact op met de lokale politie. Zij kunnen, in samenspraak met justitie, vervolgens bepalen of en hoe een als bodemvondst opgedoken wapen kan worden toegestaan.
Naar boven
vlim

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2005 15:24    Onderwerp: Reageer met quote

Anton,

Sorry, niet jouw reactie maar die van geluveld vind ik een beetje overtrokken.

Door beperkte conserverende werkzaamheden kon ik de identiteit van de maker van het wapen vaststellen, het serienummer, de eenheidsinformatie op de handgreep en een groot gedeelte van de geschiedenis van het wapen. Wapenolie (de naam zegt het al) is een uitstekend conserveermiddel voor dit soort objecten. WD40 is een smeermiddel met weinig conserverende eigenschappen.

Regelmatig op roest controleren, schoonmaken en opnieuw in de wapenolie zetten van een wapen, bodemvondst of niet, zorgt voor een prima behoud van het geheel.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2005 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

En wederom gesplitst:
hier verder,
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2849

Naar boven
geluveld

BerichtGeplaatst: 13 Dec 2005 12:32    Onderwerp: Reageer met quote

Bert,
eindelijk iemand met kennis van archeologie die kan verwoorden wat ik voel in de westhoek...
Ik heb ergens (weet niet meer waar of van wie) gehoord dat de Westhoek niet je geboortestreek is. Ik weet niet hoelang je hier al woont of verblijft, maar je bent toch al op de hoogte van wat hier jaren heeft geleefd.

Mijn familie heeft zijn sporen verdiend in het diepgronden.
Voor de leken onder ons:
Diepgronden: een manier van graven waarbij héél diep word gegraven (tot 2meter diep) waarbij de graver de kunst verstaat van veel materiaal te vinden (de grond 'op te kuisen') en daarbij de onvruchtbare klei en zandgrond laag houd, en de vruchtbare zwarte aarde aan de oppervlakte houd.

Mijn overgrootvader en zijn vrouw hebben hun huis en groot deel van hun inboedel verdiend door na hun werk te gaan diepgronden, en dit dan aan de meestbiedende schroothandelaar te verkopen.
Dit was in de jaren '30, '50 en '70 een lucratieve bezigheid waar een groot deel van de Westhoekse bevolking zich mee bezig hield om een 'zak'cent'je' te verdienen.
Vele andere familieleden van mij hebben heel hun leven gegraven en hebben mij die kennis doorgegeven Cool .
Daardoor kan ik in wat voor een gewoon iemand een stuk ijzer is, iets herkennen. Zo heb ik ooit een webley MK V, lang model, uit een aardappelmachine naar boven zien komen puh . Iedereen dacht dat het een gewoon stuk staal van een obus was.... Maar ik had wel gezien dat het een (zeldzame) revolver is Laughing . Zo heb ik vele dingen te vertellen...

Ik weet ondertussen op welke velden in de Westhoek je niet meer moet gaan om grotere stukken (zoals wapens, helmen, grotere munities, ...) te vinden. Die zijn eenvoudigweg leeggegraven.

Zoals Bert zegt: de concentratie van archeologische sites in de Westhoek is enorm, en je kan ze spijtig genoeg niet allemaal beschermen. Bepaalde sites zijn van een groot belang, maar andere zijn 'minder' van belang. (wat is minder in deze materie?)

Ik juich het idee om een centrale archeoloog alleen maar toe. Maar wat dan met mensen zoals ik, die jaren gegraven hebben, en niet zomaar hun hobby willen opgeven.
Het is ondertussen zo'n 6 jaar geleden dat ik mij aanbood bij de Diggers... Nog voor hun grote naambekendheid... Toch ging het niet... Daar ben ik ongelooflijk gefrustreerd door geweest.

Ik voorzie wel, dat binnen afzienbare tijd, als die archeoloog er zal komen, er voor mensen zoals ik geen plaats meer zal zijn. Dat als we onder onze naam iets gaan aanvragen, het zal geweigerd worden. Omdat we niet het vereiste diploma, kwalificatie of wat dan ook gaan hebben. En dan zal onze vondst door iemand anders worden openbaar gemaakt, en dan gaan die met de eer lopen.

Akkoord, er moet een reglement zijn om alles in goede banen te leiden... Maar wat met mensen van boven de 60jaar? Voor die mensen is materiaal uit de grond de gewoonste zaak van de wereld. Voor hen is dat (nu nog altijd) koper of schroot die kan verkocht worden.
En jammer genoeg, zullen wij uit de boot vallen, en onze hobby mogen stopzetten.... Niet tegenstaande sommige mensen die al lang graven, een veel grotere kennis hebben van bodemvondsten dan archeologen.

Hiermee wil ik Bert NIET aanvallen, maar ik vind het op z'n minst opzienbarend, dat archeologen tot over een jaar of 5 de eerste wereldoorlog niet erg hoog achtten...
En opeens komen ze naar voor als de grote experts die ons de les komen lezen...
De westhoek werd al een noodzakelijk kwaad in België geduld, omdat een deel van onze landsgeschiedenis daar ligt...
En nu opeens is er een enorme groei in interesse in dat deel van België...

Wat er 1 zekerheid is, is dat de discussie over bodemvondsten en graven er een is die zeker nog lang zal gevoerd worden. Niet alleen hier, op het Great War Discussion Forum, of in vergaderingen...

Om eerlijk te zijn, ik ben dom geweest om op deze topic te reageren en eens gewoon te vertellen wat ik gevonden had. Veel beter had ik mijn mond gehouden en alles gewoon eens gelezen.
Want net zoals ik ooit gereageerd heb op het Brits forum en daar vele aggresieve PM's gekregen heb, heb ik hier ook na mijn vorige antwoord ik enkele héél aggressieve persoonlijke berichten gekregen van leden van dit forum hier...

Ik nodig hen hierbij uit om hun grieven eens openbaar bekend te maken, in plaats van mijn ongezien een mes in de rug te planten. Want ik weet hoezeer ik van mijn hobby hou, hoezeer ik het belangrijk vind dat dit een deel van de geschiedenis is, die moet beschermd worden...
Maar wat ik ook weet is, dat hoezeer je ook je best doet, er ALTIJD tegenkanting zal zijn. Niet van Bert, want die begrijpt wat ik bedoel, maar van mensen die misschien 'jaloers' zijn dat ik dit kan doen, en zij niet???

mvg

ramses
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verzamelen en verzamelingen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: