Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Schotten en hun indrukwekkende cairns

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2006 10:02    Onderwerp: De Schotten en hun indrukwekkende cairns Reageer met quote

Derwisj plaatste eens deze foto in Raadje een plaatje:

Het is een monument dat zijn oorsprong heeft in een oud Schots gebruik. Tijdens de vele oorlogen tussen de Schotse clans legden alle mannen die ten strijde trokken een steen op een hoop. Als ze weer levend terugkwamen namen ze er weer één vanaf. Wat overbleef waren de stenen van de gesneuvelden en deze steenhoop vormde zo een soort gedenkteken, een zogenaamde cairn.
De aan elkaar gemetselde stapel stenen in het bos High Wood in de buurt van de Somme, die op de foto te zien is, bestaat uit 192 stenen die uit Schotland komen. Ze gedenken de 192 mannen van het 9th Batallion Highland Light Infantry (Glasgow Highlanders) die hier in 1916 sneuvelden.

Zijn er aan het westelijk front meer van dergelijke indrukwekkende steenhopen te vinden? En heeft iemand foto’s? Ik zou er meer van willen zien, want deze manier van gedenken raakt me door de simpelheid en vooral het persoonlijke aspect ervan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Fedor

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2006 10:13    Onderwerp: Re: De Schotten en hun indrukwekkende cairns Reageer met quote

Richard @ 06 Mei 2006 11:02 schreef:
...want deze manier van gedenken raakt me door de simpelheid en vooral het persoonlijke aspect ervan.

Helemaal mee eens. Ik kende het gebruik niet maar zo'n monument (nu de gedachte erachter duidelijk is) bevat een flinke impact.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2006 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Iedere steen krijgt een eigen identiteit, en dat soort emotie komt doorgaans minder bij me op als ik bij een keurig verzorgd uitgehakt stuk graniet sta waar wat letters op te lezen zijn.
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2006 21:58    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
Jammer,maar helaas het is de enigste cairn in deze vorm die aan het Westelijk Front te vinden is.Onlangs is er eentje ingehuldigd in Contalmaison maar die ziet er heel anders uit:
http://www.londonhearts.com/gall2005/cont.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2006 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Erik. Inderdaad een heel andere vorm, minder ruw. Maar desondanks vind ik het ook wel wat hebben als je het verhaal er achter kent.
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Scots soldiers' cairn unveiled

A COMMEMORATIVE stone cairn has been unveiled in France in memory of Scots soldiers who fought in the 1916 Battle of the Somme.

The memorial honours the men of the 16th Royal Scots, including the entire Heart of Midlothian first team, who were football league leaders when they enlisted in November 1914, prompting many others to do so.

The battalion, raised by Lieutenant-Colonel Sir George McCrae, reached the farthest of any Allied units on the first day of the battle, entering the tiny French village of Contalmaison, deep inside the German trench system, on July 1.

Three Hearts players were among the 600 members of "McCrae’s Own" killed on the opening day, and more than half the team never made it back to the Gorgie club.

Yesterday, in what campaigners have described as "unfinished business", a cairn was unveiled in a ceremony in Contalmaison, thanks largely to the Hearts Great War Memorial Appeal, which spent the last year raising the required £50,000 to erect the memorial.

Web link

* Imperial War Museum
http://www.iwm.org.uk/

Related topic

http://news.scotsman.com/topics.cfm?tid=1183&id=1290612004
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 19:38    Onderwerp: Reageer met quote

Is anders een hoop geld: 75.000 euro voor een cairn!
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

75.000 Euro is voor hun vrij normaal om zo een monument te plaatsen.
Ze hebben er ook niet veel problemen mee om het geld bijeen te krijgen.
Het hele transport vanuit Schotland koste waarschijnlijk al een hele smak want de steenkappers kwamen vandaar inclusief hun werktuigen en de stenen met het nodige cement.
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Steenkappers? Het zijn toch grote natuurstenen, kiezels?
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 20:46    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
Bij een dagje aan de Somme kwam ik er toevallig langs en ben dan even gestopt om te vragen wat ze bezig waren.Die Highlanders kwamen voor een week om het monument op te richten.De ruwe stenen, uit Schotland, werden ter plaatse op maat gekapt.Ze deden ook niets anders dan overal ter wereld monumenten op te richten.Ze zijn dan later nog teruggekeerd om het geheel af te werken met de bronzen tafels.
Jammer genoeg was ik zo stom om er geen foto's van te nemen.
Heb je enig idee wat de kostprijs van dit nieuwe monument in Londen is?:
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2004/11/25/nanim25.xml
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Richard,
Hier zie je de firma Watson in aktie: http://www.heartsgreatwarmemorial.org.uk/contalmaison.html
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 24 Mei 2006 21:47    Onderwerp: Reageer met quote

Het klopt zie ik nu, Erik, dat er verschillende soorten zijn. De onderstaande die ik van je link heb geplukt vind ik persoonlijk minder puur en minder met het originele verhaal te maken hebben. En ik kan me voorstellen dat het een stuk duurder te maken is dan de foto aan het begin van het topic.

Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 28 Mei 2006 18:36    Onderwerp: Reageer met quote

Had tot nogtoe nooit van een cairn gehoord.
Heb dus weeral iets (aangrijpends) bijgeleerd waarvoor dank.
Naar boven
RJ

BerichtGeplaatst: 22 Dec 2007 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

Deden de Ieren dit ook?

Ik herrinner me nog een Iers monument rond Ieper met stenen monumenten voor de divisies...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: