Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De slag bij Sint-Margriete-Houtem en Grimde, 18/08/1914

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abn

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2006 14:49    Onderwerp: De slag bij Sint-Margriete-Houtem en Grimde, 18/08/1914 Reageer met quote

Op 16 augustus 1914 stelt de eerste Belgische legerafdeling zich op in een boog rond Tienen, om te beletten dat de Duitsers langs de Grote Gete en door Tienen zouden oprukken. De tweede gemengde brigade bezet de sector tussen de Leuvensesteenweg en Oplinter.

Het 22ste linieregiment verdedigt de stellingen van aan de Diestsesteenweg tot aan de hoogte van de Oplintersesteenweg op het grondgebied van Sint-Margriete-Houtem. Ten zuiden van de Oplintersesteenweg worden drie redoutes aangelegd om de boorden van de Gete onder schot te houden. De 3de gemengde brigade beschut de zuidwest- tot zuidoostkant van Tienen. Rond Grimde wordt de linie bezet door het 3de linieregiment.

Plan van de Belgische linie rond Tienen

Op 18 augustus 1914 komt het tot een confrontatie. Om 10.00 u wordt de vijand gesignaleerd, eerst in zuidoostelijke richting. Verkenners en scherpschutters beginnen slag te leveren met de eenheden in Grimde. Om 13.35 u barst het gevecht hier volop los. De overmacht is te groot en de Belgische legerleiding geeft om 14.00 u het bevel om terug te trekken naar Leuven. Te laat, want de troepen zijn dan echter al volop in gevecht.

Rond 14.30 u moeten de voorposten ten noordoosten van de stad zich terugtrekken. De Duitsers rukken op en in de vlakte tussen Houtem en Linter. Aan beide zijden vallen veel slachtoffers. Om 15.30 u verschijnen Duitse infanteristen massaal op het slagveld. Wat rest van het 22ste linieregiment trekt zich terug. De laatste reservetroepen bieden de terugtrekkende eenheden hulp.

De vlakte ‘Zeven Zillen’ tussen Houtem en Tienen, waar het 22ste linieregiment zwaar slag leverde.

Om 17.00 u wordt Grimde prijsgegeven. Rond 17.30 u begeven de laatste redoutes langs de Oplintersesteenweg het. De laatste Belgische eenheden verlaten het slagveld. Om 17.40 u doen de Duitsers hun intrede in Tienen.

Belgische militaire begraafplaats in Sint-Margriete-Houtem. Hier liggen 173 doden begraven.

Graf van soldaat Pierre-Remy Neyns, 22ste linieregiment, gesneuveld 18/08/1914, Belgische militaire begraafplaats Sint-Margriete-Houtem

De Sint-Pieterskerk van Grimde stond al jaren te vervallen. De parochie wou ze afbreken, maar omdat het een beschermd monument was, kon dit niet. Na de slag rond Tienen werden gesneuvelde Belgen in de kerk begraven. Later werd de kerk volledig gerestaureerd en ingericht als necropolis. Vandaag liggen hier 140 soldaten begraven, onder hen de bevelhebber van het 22ste linieregiment, kolonel Guffens.

Graf van Lodewijk-Philippe Coeckelberghs, 22ste linieregiment, gesneuveld 18/08/1914, Necropolis Grimde en een foto van zijn veldgraf

Monument aan de Oplinterse Poort in Tienen, dat eigenlijk in Houtem had moeten geplaatst worden. De volksvertegenwoordiger-burgemeester van Tienen vond echter dat dit monument niet in een boerendorp als Houtem kon staan en haalde zijn slag thuis. Oorspronkelijk was een bronzen plaat aan het monument bevestigt die de Duitse wreedheden tegen de burgerbevolking voorstelde. De plaat werd in 1940 verwijderd door de Duitsers.

Stedelijke begraafplaats van Tienen. Hier liggen 34 Belgen begraven, voornamelijk soldaten die overleden aan hun verwondingen in de dagen na de veldslag.

Bronnen
Baeken, Achiel, Strijd op de Zeven Zillen – De slag bij Sint-Margriete Houtem, 1993
http://www.oostbrabant.org/site/ZillenwoI/Zillen.php
Belgian War Graves
http://users.pandora.be/ABL1914/BWG/BWGfront.htm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
derwisj

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2006 21:32    Onderwerp: Reageer met quote

Zie dit topic nu pas, maar op die foto van de graven in de kerk is er iets dat eigenlijk niet klopt...adrianhelmen op graven uit 1914?
pascal
Richard

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2006 21:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dat viel mij ook op!
Naar boven
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 14 Mei 2006 22:17    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=4115

Quote:
Hier wat er de dagen nadien gebeurde in de regio
de gevechten rond Hautem st Marguerite.

van mij in bovenstaand topic

Quote:
Ssst, heb daar ook nog wat over staan, maar wou dit houden voor een andere topic

en antwoord van bert ,

Prachtig Bert ,bedankt om er verder over te boeren en die vergeten veldslagen vanonder het stof vandaan te halen ,
echte stukken vaderlandse krijgsgeschiedenis ,
met veel plezier gelezen
maar je topic ook veel te laat gezien anders had ik langer geantwoord .

@+
Patrick
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
kliedermans

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2006 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

Kan iemand mij vertelen hoe ik in de De Sint-Pieterskerk van Grimde (crypte) kan komen. Toen ik afgelopen week daar foto's wou gaan nemen, was deze afgesloten.

Bvd.
http://kliedermans.warcemetery.eu/
Mijn Blog
http://monumenten.warcemetery.eu/
"Two Years In The Making.
Ten Minutes In The Destroying."
J.Harris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
derwisj

BerichtGeplaatst: 19 Aug 2006 19:18    Onderwerp: Reageer met quote

misschien eens bij de pastoor of de koster aankloppen? Er zal wel iemand zijn die voor het onderhoud zorgt zeker?
pascal
abn

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2006 8:38    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 19 Aug 2006 20:18 schreef:
misschien eens bij de pastoor of de koster aankloppen?

Het gebouw is geen kerk meer, dus er is ook geen pastoor of koster. De
oplossing is nog eenvoudiger: op de poort staat het huisnummer waar je
kan gaan vragen om de crypte (of 'kapelleke' zoals ze het zelf noemen)
te openen. Vriendelijke mensen trouwens, die dit vrijwillig doen.

Kliedermans, zie ook mijn PM.

Op de plaat staat :

In Memoriam
in deze crypte rusten
140 van onze helden
gesneuveld voor het
vaderland
op het slagveld van
Houtem Ste Margeriet
en Grimde 18-18-1914

bert.
Naar boven
Andre

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2006 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Was vandaag op de begraafplaats van St-Margriet-Houtem.
Voor iedere grafzerk lag er een witte roos.
Chapeau voor Defensie, het kerkhof lag er prachtig bij, was vroeger wel eens anders.

André
Naar boven
YvanP

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2007 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

derwisj @ 14 Mei 2006 21:32 schreef:
Zie dit topic nu pas, maar op die foto van de graven in de kerk is er iets dat eigenlijk niet klopt...adrianhelmen op graven uit 1914?
pascal

Op de foto naast deze van de kapel zijn de veldgraven te zien. Waarschijnlijk zijn ze eerst buiten begraven en na de oorlog in de kapel ondergebracht. Wat dus de adrianhelmen kan verklaren.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 14:58    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="YvanP @ 10 Jan 2007 16:02"]
derwisj @ 14 Mei 2006 21:32 schreef:

Op de foto naast deze van de kapel zijn de veldgraven te zien. Waarschijnlijk zijn ze eerst buiten begraven en na de oorlog in de kapel ondergebracht. Wat dus de adrianhelmen kan verklaren.

In de kerk zelf hangt een foto uit 1914 en de middenbeuk van de toenmalige ruine was in gebruik om militairen te begraven.

De Adriaanhelm moet bekeken worden als symbool voor het Belgische leger 14-18 en niet als een tijdsgebonden object.

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"
Naar boven
YvanP

BerichtGeplaatst: 09 Jan 2008 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de toelichting. Dit maakt dit topic net weer wat completer.
Naar boven
Paddy

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2008 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

De Slag van St-Margriete-Houtem en Grimde volgens De Legerbode n° 664 24 augustus 1919

There is a very fine line between "hobby" and "mental illness".
"We're doomed, I tell ye!"

Laatst aangepast door Paddy op 20 Feb 2011 11:57, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
spc2004

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Eén postkaart uit tienen van 1914.

Ik ken niet de straat. Naar Leuven ?

Er bestaat ook één boekje door het leger op Houtem gemakt.

Sorry voor m'n slechte nederlands, ik ben franstalig maar ik doe m'n best. Smile
Naar boven
alainb

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 16:01    Onderwerp: Reageer met quote

U bedoelt het boek:

Les opérations de l'armée Belge pendant la campagne 1914-1918
Combats de hautem Sainte Marguerite et de Grimde (18 aout à la 1 DA)

Etat - Major Général de l'armée
(bulletin Belge des sciences militaires)

1930

Wink
Naar boven
spc2004

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2008 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

alainb @ 01 Aug 2008 17:01 schreef:
U bedoelt het boek:

Les opérations de l'armée Belge pendant la campagne 1914-1918
Combats de hautem Sainte Marguerite et de Grimde (18 aout à la 1 DA)

Etat - Major Général de l'armée
(bulletin Belge des sciences militaires)

1930

Wink

ja, inderdaad. bestaat hem ook in vlaams ?
alainb

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2008 15:46    Onderwerp: Reageer met quote

Betwijfel ik Crying or Very sad
Naar boven
spc2004

BerichtGeplaatst: 17 Okt 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote

Un faire part de décès du 18/08 (du 2ligne), une médaille commémorative des 50 ans, et deux livrets retraçant les combats dont un écrit par le commandant de l'artillerie "divisionnaire" de l'époque.

een doodsbrief van 18/08/14 (2 linie) , een medaille voor de jubilée (1914-1964), en twee boekjes (in frans) op het strijdt waaronder een door de "artillerie commandant" geschreven.
SMH

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2009 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Vraagje: Ik ben van Sint -Margriete Houtem afkomstig en heb al talloze keren de plaatselijke militaire begraafplaats bezocht. Een verhaal dat ik vroeger verschillende malen gehoord heb is dat er oorspronkelijk ook Duitse gesneuvelden begraven waren. Meer bepaald op het verhoogde deel waar het beeld staat.Dezen zouden dan opgegraven zijn tijdens WOII en terug gebracht naar Duitsland.
Kan iemand hier mij vertellen of dit verhaal waar is? Oorspronkelijk zou er ook een ander beeld gestaan hebben.
Iemand? Trouwens alle info en foto's over de "Slag der Zeven Zillen " is welkom.
Naar boven
Harms

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2009 8:04    Onderwerp: Reageer met quote

Op het kerkhof in de Wijngaardstraat lagen er inderdaad ook Duitsers begraven. Door een verdrag tss Duitsland en België van 1954 werden de Duitse kerkhoven gecentraliseerd. De Duitse soldaten werden daarom in 1956 overgebracht naar de kerkhoven van Vladslo en Langemark.

Het beeld (August) is volgens mijn informatie wel nog het originele (en dus Duits). Maar helemaal zeker ben ik niet.
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2009 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Harms @ 15 Dec 2009 8:04 schreef:
Op het kerkhof in de Wijngaardstraat lagen er inderdaad ook Duitsers begraven. Door een verdrag tss Duitsland en België van 1954 werden de Duitse kerkhoven gecentraliseerd. De Duitse soldaten werden daarom in 1956 overgebracht naar de kerkhoven van Vladslo en Langemark.

Het beeld (August) is volgens mijn informatie wel nog het originele (en dus Duits). Maar helemaal zeker ben ik niet.

Dat beeld moest oorspronkelijk toch het beeld zijn dat nu aan de Oplintersepoort te Tienen prijkt, of vergis ik mij? Het beeld dat volgens een of andere Tiense politicus indertijd niet geschikt was voor een boerendorp als Houtem...
Het August beeld en eigenlijk het volledige kerkhof zoals het er nu uitziet, heb je enige info wanneer het zo aangelegd werd?
Naar boven
Harms

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2009 11:16    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Dat beeld moest oorspronkelijk toch het beeld zijn dat nu aan de Oplintersepoort te Tienen prijkt, of vergis ik mij? Het beeld dat volgens een of andere Tiense politicus indertijd niet geschikt was voor een boerendorp als Houtem...
Het August beeld en eigenlijk het volledige kerkhof zoals het er nu uitziet, heb je enige info wanneer het zo aangelegd werd?
[/quote]

Ik denk dat je het beeld op het kerkhof verwart met het monument aan de Oplinterse Poort. Dat monument had inderdaad in Houtem moeten staan maar de toenmalige burgemeester van Tienen en ook volksvertegenwoordiger, Charles De Jaegher, vond dat het monument niet thuishoorde in een boerendorp.

Het beeld August is van Duitse origine en heeft volgens mij dus altijd op het kerkhof gestaan. Ik vermoed dat het kerkhof heraangelegd werd in 1956, op het moment dat de Duitse graven verhuisden.
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2009 13:43    Onderwerp: Reageer met quote

Harms @ 15 Dec 2009 11:16 schreef:
Quote:

Ik denk dat je het beeld op het kerkhof verwart met het monument aan de Oplinterse Poort. Dat monument had inderdaad in Houtem moeten staan maar de toenmalige burgemeester van Tienen en ook volksvertegenwoordiger, Charles De Jaegher, vond dat het monument niet thuishoorde in een boerendorp.

Het beeld August is van Duitse origine en heeft volgens mij dus altijd op het kerkhof gestaan. Ik vermoed dat het kerkhof heraangelegd werd in 1956, op het moment dat de Duitse graven verhuisden.[/quote]

Oh, mij is altijd verteld dat dat monument voor de begraafplaats bestemd was. Dus het august monument werd er geplaatst bij de definitieve aanleg ergens rond 1956? Of was dat al eerder tijdens de bezetting gedurende WOI?
Ik vraag mij af of er ergens foto's beschikbaar zijn van het kerkhof voor
het weghalen van de Duitse gesneuvelden. Enig idee?
Trouwens zeer bedankt al voor de toelichtingen.
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2009 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf al een paar antwoorden gevonden in een artikel over de bescherming van een aantal begraafplaatsen:
Sint-Margriete-Houtem: Op 18 augustus 1914 vonden in Sint-Margriete-Houtem, vlakbij Tienen, bloedige gevechten plaats. Nog tijdens de Duitse bezetting werd deze begraafplaats op een hoogte aangelegd. Dat zorgt voor een schitterende panoramische kijk. Die Duitse oorsprong is nog merkbaar aan het beeldhouwwerk dat hier staat en dat door de omwonenden 'August' wordt genoemd verwijzend naar augustus 1914.
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2009 6:46    Onderwerp: Reageer met quote

Hopelijk werken de links...

Een eerste foto van de Oplintersepoort uit 1928 met de bronzen plaat waar hier eerder sprake van is.
http://yfrog.com/j9oplintersepoortp

Blijkbaar is er toch iets met de beelden op de begraafplaats. Dit is een foto van de originele " August" met helm, terwijl de "August" van hierboven duidelijk geen helm aan heeft.
http://yfrog.com/5faugusttp

Sorry trouwens voor de kwaliteit, maar het zijn scans...En de kwaliteit schijnt nog slechter te worden bij het uploaden.

Hoe kan ik trouwens foto's in een bericht kwijt zoals hierboeven in de eerste posts?
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2009 7:27    Onderwerp: Reageer met quote

Iets betere kwaliteit voor "August" en het monument aan de oplintersepoort zoals ze er toen uitzagen...

Naar boven
spc2004

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2010 13:44    Onderwerp: Reageer met quote

SMH

BerichtGeplaatst: 02 Jan 2010 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

spc2004 @ 02 Jan 2010 13:44 schreef:

Dat is de eerste keer dat ik zo'n close up te zien krijg. Thx!
Naar boven
spc2004

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2010 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

PK door de duitsers:

Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 14 Dec 2010 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

SOLDATEN AAN OPLINTERSEPOORT WIJKEN VOOR HET VERKEER
Gerestaureerd beeld moet alweer weg

TIENEN - Het pas gerestaureerde monument van de Slag bij Houtem (1914) aan de Oplintersepoort moet weg. De twee soldaten erop moeten schuiven voor vlotter verkeer op de Tiense vesten.

'Het monument wordt slechts een tiental meters verplaatst, meer naar achteren richting Kabbeeksepoort', legt schepen van Openbare Werken Jos Hermans (CD&V) uit. 'Het staat in de weg voor een heraanleg van de vesten en aan de Oplintersepoort komt een pleintje, dat vlotter en veiliger verkeer moet mogelijk maken op het kruispunt. Nog maar enkele dagen geleden gebeurde daar een zwaar ongeval. Veel groen op dat pleintje zal het monument zeker aantrekkelijker maken. Auto's zullen de zijweg van en naar het Sint-Jansziekenhuis niet meer mogen uitrijden richting Oplintersesteenweg.'

Viering in 2014

Zopas onderging het monument een restauratie. Het verkeerde in een lamentabele toestand. Ook de fundering ervan laat te wensen over. Maar met de verplaatsing is dat probleem uit de wereld. 'Uiteraard is de verplaatsing niet voor dadelijk', aldus Hermans. 'Ik ijver bij het Vlaamse Gewest al zeven jaar voor een herinrichting van de vesten en combinatie met de aanleg van de Noordelijke Ring, om die vesten te ontlasten. Stilaan komt er schot in de zaak. Maar het monument wijkt zeker niet voor 2014, de honderdste verjaardag van de Slag bij Houtem. Ik schat dat het iets voor 2017 zal zijn.'

Het monument stelt een gewonde soldaat voor, die een makker wijst waar, in Houtem, slag wordt geleverd tegen de Duitsers. In die slag op 18augustus 1914 sneuvelden 585 soldaten. De gewonden meegerekend verloor het 22ste Linieregiment er de helft van zijn 2.400 manschappen. Het monument dateert van 1922.

Tienen, noch Houtem, prijken op de lijst voor subsidiëring van speciale projecten voor de herdenking van de honderdste verjaardag van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog, door het ministerie van Toerisme. Het thema luidt 100 jaar Groote Oorlog. Het gros van de subsidies gaat naar de Westhoek.

'Toch hebben we een project ingediend, maar dan via de provincie', geeft Staf Thomas, diensthoofd Cultuur in Tienen te verstaan. 'Met subsidies wordt een oorlogsmonumentenparcours uitgewerkt langs de Grote Gete en de IJzerenwegfietsroute met accentuering van plaatsen waar slag geleverd werd begin augustus 1914. De Necropolis in Grimde met de graven van gesneuvelden, de militaire begraafplaats in Houtem en het museum van de Zilveren Helmen in Halen, zijn eveneens opgenomen.'

Tienen telt nog meer monumenten, die verwijzen naar oorlogsfeiten. Geregeld wordt geklaagd over de verwaarlozing van onder meer dat aan de Kalkmarkt en de Heldensquare. 'De renovaties zijn vervat in de heraanleg van de Grote Markt', aldus Jos Hermans. 'Een ontwerp ligt klaar, maar de centen ontbreken.'

(c) http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=LH33LK9S&subsection=91

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2010 6:42    Onderwerp: Reageer met quote

Dank u wel Yvonne. Ik heb het artikel in de krant gelezen, maar niet online gevonden.
Ik zal in het kerstverlof proberen een paar foto's van het gerestaureerde monument te nemen en te posten.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2010 23:02    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, graag!

Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2011 9:10    Onderwerp: Reageer met quote

TIENEN - Burgemeester Marcel Logist sprak op de 97ste verjaardag van de Slag van Houtem. Hij wees op het risico op nieuwe conflicten. Ook in eigen land is niets vanzelfsprekend.

Quote:
De 2.400 Belgische soldaten werden die dag overrompeld door een Duits offensief van liefst 80.000 soldaten. Meer dan de helft van de Belgische soldaten lieten, in enkele uren tijd, het leven.

Logist: 'Ik wil even stilstaan bij de tristesse van de oorlog. En bedoel ik niet alleen de Groote Oorlog van 1914 tot 1918, maar de tristesse van elke oorlog. In een oorlog zijn er maar zelden winnaars. Meestal zijn het allemaal verliezers. Eén voorbeeld. Na de Balkanoorlog in de jaren ’90 zijn landen zoals Kroatië, Servië, Montenegro enz… ofwel in de greep gekomen van corruptie en/of zijn ze economisch compleet onderuit gegaan.'

'Maar ook met ons land moeten we voorzichtig zijn. Ik wil hiermee zeggen, tegen diegenen die denken dat de welvaart oneindig is in ons land, dat dit niet zo is. Ons land kent heel wat bedreigingen: het politieke geruzie, de zwarte donderwolken boven onze economie, maar ook het egoisme en het eigenbelang van extreem rechts.'

'Op 18 augustus 1914 vochten Belgische soldaten, Vlaams en Waals, schouder tegen schouder tegen een wrede nazistische vijand. Voor hun gezin, voor hun land en voor een vrije toekomst.Het doet mij pijn aan het hart als ik hoor dat, sommigen onder ons, dit land uit elkaar willen laten vallen. Vergeleken met héél wat andere landen is dit een land van melk en honing, met een fantastische sociale zekerheid. Waarom dit op het spel zetten? Laten we ons hoofd niet op hol brengen door boodschappen van haat.'

Lees verder:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRBI_20110821_003

Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 22 Aug 2011 11:14    Onderwerp: Reageer met quote

Allez, daar gaan we weer. De Duitsers in 1914 waren weeral nazistisch... En ze waren met 80.000 tegen 2.400 Belgische soldaten. Politiekers zouden beter hun geschiedenis leren in plaats van te misbruiken voor hun eigen gelijk.

Ze zouden beter ook wat meer oog hebben voor Europese eenmaking in plaats van continu op de Duitsers in te hakken tijdens bepaalde herdenkingen, iets wat ook bepaalde "gidsen" blijkbaar goed kunnen.
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2012 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft er iemand weet wat +/- de verdeling is qua regimenten van de begraafplaats in het kerkje van Grimde?
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2012 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

spc2004 @ 15 Mrt 2010 20:52 schreef:
PK door de duitsers:

Zou het kunnen dat de auteur van deze postkaart er zelf niet bij was? Ik heb namelijk de indruk dat hij Franse soldaten afgebeeld heeft i.p.v. Belgen?
Naar boven
Niko

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2012 11:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ivanhoe @ 23 Mrt 2012 11:07 schreef:
Heeft er iemand weet wat +/- de verdeling is qua regimenten van de begraafplaats in het kerkje van Grimde?

Zie: http://www.abl1914.be/bwg/grimde.htm

Van ons aller Paddy. Wink

Grtz,
Niko.

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 23 Mrt 2012 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt!
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012 19:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bijna honderd jaar geleden: de inval van augustus 1914

Quote:
HOEGAARDEN - Tienen bereidt zich voor op de herdenking van de honderdste verjaardag van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Met reden want in 1914 vonden zware gevechten plaats in Sint-Margriete-Houtem en in Grimde. Ook Hoegaarden ontstnapte niet.
Op 18 augustus 1914 werd vooral slag geleverd ten oosten van Tienen. In het zuiden hadden Belgische troepen (derde gemengde brigade) post gevat in Oorbeek. Duitse invallers raakten in gevechten betrokken in Houtem en Grimde. Ze trokken tegelijkertijd op door Bost en Groot-Overlaar. Er werd geschoten en rond 15u30 trokken de Belgische eenheden zich terug. (zie kaart).

In het eerder besproken boek 'De laatste getuigen' (Lannoo) komt o.a. Genieke Steenwinckels aan bod. De nu 102-jarige uit Outgaarden vertelt hoe ze als kind Duitse militairen zag in Outgaarden. Haar oom en zijn veulen werden een korte tijd opgeëist. Na de oorlog werd op de Brug een monument opgericht voor de gebeurtenissen van 1914-18. Dat werd in de Tweede Wereldoorlog vernield. Enkele elementen eruit zijn gebruikt in het nieuwe monument naast het gemeentehuis.

Jan Vandervelpen, in de Geschiedenis van Hoegaarden (1959; 1981), wijdt uit over de inval in 1914. De Duitsers zijn, vanuit Outgaarden, Hoegaarden binnengerukt op 18 augustus rond 17 uur. Om halfzes vlogen de eerste obussen over het centrum. De Belgische kanonnen stonden op de Kop maar die waren de dag voordien al teruggetrokken. Enkele Belgische soldaten verzetten zich vanachter een muur van de suikerfabriek aan de Ourystraat.

Er werd gevochten aan de brug over de Gete. Er sneuvelden drie of vier Belgische soldaten. De Duitsers dreven toen Hoegaardse burgers, de bewoners van de Grote Molen, voor zich uit als levend schild. Daarbij werd mevrouw Geens gewond. Ze overleed later. Ook de pastoor van Outgaarden verloor het leven in de Stationsstraat. Er vielen ook in het dorp enkele schoten maar tegen 20uur was alles voorbij. Er stonden 36 huizen in brand.

De dag nadien moest burgemeester Henri Dotremont geknield, bedreigd met de sabel en de revolver, vergiffenis vragen omdat er zogezegd burgers op de Duitsers hadden geschoten. Dat lip goed af, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Aarschot. Een maand later werd in Hoegaarden de rantsoenering van kracht. In maart 1916 stortte een Engels vliegtuig neer in Hoksem. De piloot werd er verborgen. In augustus 1918 werd de gemeente beboet na sabotage aan de spoorlijn. Ze moest bewakers aanstellen.

In de St.-Gorgoniuskerk herinnert een plaket aan de doden uit 1914-1918.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=BLRBI_20120328_011

Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 30 Mrt 2012 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

De burgemeester doet aan lijkenpikkerij! Net of de soldaten van toen vochten om het België van heden samen te houden. Het één heeft met het ander niets te maken. Waarschijnlijk krijgt hij nog natte dromen als hij de toespraak van Albert 1 aan de vooravond van het uitbreken van de oorlog leest.
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
wo1-ramses

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2012 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik lees dit nu voor het eerst. Wat de burgemeester van Tienen betreft, wat wil je, die denkt waarschijnlijk nog altijd dat hij het warm water heeft uitgevonden.
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2012 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

SINT-MARGRIETE-HOUTEM
-
Quote:
Amper twee kinderen daagden op om een bloemetje neer te leggen op de graven van de soldaten die op 18 augustus 1914 sneuvelden in de Slag bij Houtem.
Medeorganisatrice Paula Maes was niet te spreken over zo weinig belangstelling. ‘Vorig jaar was iemand vergeten de bloemen te bestellen’, zegt ze. ‘Nu ontbraken de kinderen.’ Alleen de kleuters Lena Mathues en Andreas Bekaert legden een gele roos neer op ieder graf. Maes zag zich verplicht ook volwassenen en zelfs stadsbestuurders te vragen bloemen neer te leggen. ‘Iedere woning in Houtem kreeg een briefje in de bus met de oproep kinderen naar de herdenking te sturen en ik sprak ook vele ouders aan’, vertelt ze verder. ‘Het was overal iets. Ofwel waren ze met vakantie, of het interesseerde hen niet, of was het te warm. Ik geloof eerder dat er een zekere moeheid intreedt voor dit soort herdenkingen. Ik ben nu 21 jaar met deze herdenking bezig, maar zoveel desinteresse was er nooit. Ik kan het wel ergens begrijpen. Rasechte Houtemnaren herinneren zich zelfs van de Tweede Wereldoorlog weinig of niets meer, laat staan van de Eerste Wereldoorlog. De inwijkelingen kennen de situatie van 18 augustus 1914 niet. Ze weten niet waarover het gaat. Ik denk dat deze soort van herdenkingen gedoemd is om te verdwijnen.’

Nog slechts een handvol politici, militairen en verzetsstrijders uit de Tweede Wereldoorlog woonden de plechtigheden bij aan het oorlogsmonument aan de Oplintersepoort in Tienen, de militaire begraafplaats in Houtem en de Necropolis in Grimde.

Gesneuvelden

Meer dan tweehonderd Belgische soldaten lieten het leven tijdens de veldslag in Houtem. Het 22ste linieregiment leverde slag met een Duitse troepenmacht die in manschappen en geschut het Belgische regiment ruimschoots overtrof. Na twee uur was de slag voorbij. Dagen voordien was er ook strijd geleverd in Halen en Orsmaal. Gesneuvelden kregen een voorlopige begraafplaats in velden tot in Bunsbeek en Oplinter. In 1916 gaf de Duitse overheid toelating de doden te ontgraven en te herbegraven in de Necropolis en het kerkhof in Houtem.

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120819_00262880

Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2012 7:21    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Stel: je probeert aan je schoonouders uit Ieper uit te leggen wat je interesses zijn. Je zegt: ‘De Eerste Wereldoorlog’. Je ziet je schoonvader opfleuren omdat hij al zijn hele leven in het vroegere slagveld in de Westhoek woont en deze episode ook hem boeit. Maar dan ga je verder: ‘de Eerste Wereldoorlog in Oost-Brabant, vanwaar ik afkomstig ben’. Zijn gezicht veranderde plots van ‘Oef, een eerste overeenkomst’ naar ‘De Eerste Wereldoorlog in Oost-Brabant? Waar heeft hij het over?’
Tja, hoe vaak zouden mensen er bij stilstaan dat de Eerste Wereldoorlog niet enkel beperkt is tot loopgraven, modder, granaattrechters en gaswolken? Het is namelijk niet zo dat de Duitsers plotsklaps in oktober 1914 aan de IJzer stonden en daar opgewacht werden door Belgen, Britten, Fransen, Australiërs enzovoort. De oorlog begon al op 4 augustus aan de grens en de eerste Belgische gesneuvelde viel waarschijnlijk in de buurt van Visé. Naarmate ik blijf praten, verandert gelukkig het ongeloof van mijn schoonvader in bereidheid tot bijleren. Het enige probleem is dat alles buiten West-Vlaanderen bestempeld wordt als Limburg, zo heb ik in de Westhoek geleerd. Dat maakt het iets moeilijker om met geografische termen te goochelen en bijgevolg haal ik er een landkaart bij.
In augustus 1914 had het Belgische leger tijd nodig: tijd om vooral de fortengordel rond Antwerpen en de terugtocht van het mobiele leger in gereedheid te brengen. Het typeerde de krijgsmacht echter om ofwel alles last minute ofwel niets in orde te krijgen. Enkele voorbeelden: belangrijk krombaangeschut was besteld maar nog niet opgeleverd, de lange wollen uniformjassen waren allesbehalve praktisch in 25 à 30 °C en de training van de manschappen liet te wensen over.
Koning Albert I keek dus – net als mijn schoonvader en ik – op de landkaart van België. Het viel de koning op dat in het binnenland de Grote en Kleine Gete misschien soelaas konden brengen. Deze rivieren konden een natuurlijke barrière vormen tegen de Duitse legers en dienstdoen als een spreekwoordelijke muur. Mijn schoonvader volgt mijn verhaal nog steeds. Chance.
Op 10 augustus trachtten Duitse cavaleristen (de elitetroepen reden te paard en trokken nog ten strijde met een sabel) een eerste keer door te stoten ter hoogte van de steenweg tussen Tienen en Sint-Truiden in het dorpje Orsmaal-Gussenhoven. De Duitsers leken er een soort van test van te maken: als de Belgen aan de Gete weinig weerstand zouden bieden, kon men waarschijnlijk verder naar Brussel en Antwerpen problemen verwachtten. Een stevige verdediging aan de Gete zou echter betekenen dat het voor de Belgen menens was. Ik stel aan de hand van het fronsende gezicht van mijn schoonvader vast dat ik precies West-Vlaams aan het spreken ben. Of beter gezegd: Chinees. West-Vlaams zou hij namelijk verstaan. Hij vat samen: ‘Is daar zoveel gebeurd?’ Ik antwoord hem dat ik nog niet halfweg ben in mijn verhaal. Geduld!
Twee dagen later, 12 augustus 1914, deden een aantal Duitse generaals opnieuw verwoede pogingen om over de rivier te geraken in het noorden bij de stad Halen. Men haalde ook nu het keurkorps van stal. De Duitse cavalerie viel aan zonder terreinkennis en kwam onzacht terecht in de holle wegen tussen Halen en het dorpje Loksbergen, waardoor ze vogels voor de kat waren voor de Belgische schutters, die zich verdekt opgesteld hadden. Toch werden er op deze manier maar liefst zeven pogingen uitgevoerd. Geen enkele bleek succesvol, ondanks de oplopende verliezen aan Belgische kant. De Duitsers hadden ook zeker 150 slachtoffers te betreuren. Mijn schoonvader, die meende dat hij zo goed als elk detail van de Eerste Wereldoorlog in België kende, stond met zijn mond vol tanden. Van een cavalerieaanval met de blanke sabel in 1914 had hij werkelijk nog nooit gehoord. Bij Napoleon in Waterloo in 1815 kan je dat nu eenmaal goed plaatsen. In Oost-Brabant klinkt dat echter voor veel mensen onwennig. Nu had ik hem dus echt mee met zo een sensatieverhaal. Ik had hem zelfs nieuwsgierig kunnen maken over het laatste deel: Tienen.
De Gete stond de dagen nadien stilaan meer en meer in het geheugen gegrift van elke Duitser die ermee te maken kreeg. Een stom riviertje hield de immense Duitse oorlogsmachine al bijna een volledige week tegen. Op voorhand hadden ze nog gelachen met de staat van het Belgische leger. Moesten ze dan hun mening herzien? Geen sprake van! Nu zouden de Duitsers alle registers open gooien en een einde stellen aan dat amateuristisch leger. Tienen kwam op 18 augustus 1914 in het vizier te liggen op de reisweg naar Antwerpen. In de gemeenten in het noordoosten en oosten (Neerlinter, Oplinter, Bunsbeek en Grimde) werden voorposten opgesteld. De kern van de Belgische aanwezigheid lag op en in de buurt van de heuvelrug van Sint-Margriete-Houtem. Terwijl een week eerder in Halen de Duitse troepen een gebrek aan voorbereiding aan de dag brachten, deden de Belgen dat op hun beurt bij Tienen. Tegenslag overheerste die dag alle Belgische activiteiten en dat resulteerde in de dood van velen die anders vermeden zou geweest zijn.
‘Dus als ik het goed begrijp’, vat mijn schoonvader samen, ‘werd er in Oost-Brabant op 10, 12 en 18 augustus gevochten waardoor de Belgen een week tijdswinst op zak hadden, de forten rond Antwerpen in paraatheid gebracht konden worden en het Belgische leger deftig kon terugtrekken.’ Ik geef hem gelijk en vraag hem vervolgens om over de volgende stelling na te denken: ‘Wat zou er gebeurd zijn indien de Duitsers aan de Gete geen oponthoud zouden ondervonden hebben en meteen na 4 augustus zouden doorgestoten zijn tot Antwerpen?’ Hij zegt mij: ‘Dan zou het Belgische leger door de Duitse snelheid nog vóór Antwerpen overrompeld zijn en zou men nooit in de Westhoek gevochten hebben!’ Terwijl zijn eigen woorden tot hem doordringen, laat hij zich vol verbazing achterover zakken in de zetel.

Auteur: Ruben Donvil

Foto: collectie Koninklijk Legermuseum – Brussel

http://www.opgewektienen.be/index.php/tien-eeuwen-tienen-de-eerste-wereldoorlog-vanuit-een-andere-hoek-13864.html/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Niko

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2012 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

schater schater schater

Dat vat de (subsidie-) problematiek nu ne keer mooi samen, se!

Het gaat zelfs nog verder.....

Luik en Namen? Is daar iets gebeurd????
Antwerpen? Daar zijn ze toch gewoon gepasseerd???? Uitvallen??? Waar????

Evil Evil Evil

Ter herinnering aan mijn overgrootvader, Frans Van Kerckhoven, Vesting Jager te Voet tijdens het Beleg van Namur, augustus 1914

http://chasseurgraves.weebly.com
Naar boven
Ivanhoe

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2012 12:46    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, ik moet zeggen dat ik, tot vorig jaar - toen ik mijn grootvader's oorlog ben beginnen uitpluizen -, ook dacht dat WO I gelijk was aan de Ijzer en daarvoor de slag bij Halen. Intussen kan ik al ganse familiefeesten lagn vertellen over wat er allemaal tussen 4 augustus en de onderwaterzetting aan de IJzer gebeurde Smile.

Wanneer je natuurlijk - zoals ik - zelf een West-Vlaming uit de frontstreek (Moorslede) bent, is het misschien niet zo verwonderlijk dat de oorlog verengd wordt tot de lokale feiten.

Maar het is wel jammer dat ook in Oost-Brabant op school niet veel aandacht aan de gebeurtenissen daar besteed wordt (aangezien er op de herdenkingen van de slag bij S-M-H&G ook niet veel volk meer afkomt).

Misschien dat er vanuit heemskundige kringen ter plaatse eens werk moet gemaakt worden van pedagogische bundels voor de lagere school, waarmee ze hun eigen geschiedenis leren ontdekken?
Naar boven
SMH

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2012 9:12    Onderwerp: Reageer met quote

Foto van een kaart die ik pas heb gekocht. De militaire begraafplaats in Sint-Margriete Houtem vermoedelijk ergens in het interbellum.
Naar boven
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2013 20:13    Onderwerp: Reageer met quote

99 jaar geleden, dus ff een schopje

http://www.onthaasten.eu/deelnemers/necropolis-van-grimde-tienen.html
Naar boven
Ignoke

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2013 0:39    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20130818_00696807

Tienen maakt zich al op voor honderd jaar Slag bij Houtem

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=blrbi_20130819_001

Inwoners beelden slagveld 1914 uit in Oplinter en Houtem
Naar boven
walter101954

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2014 20:40    Onderwerp: Sint-Margriete-Houtem Reageer met quote

Nogal wat soldaten uit Erpe-Mere en omgeving waren ingedeeld in het 2e en 22e Linieregiment.
Zij kregen hun vuurdoop op 18 augustus 1914 in en om Sint-Margriete-Houtem en leden er zware verliezen.
In de "Mededelingen van de Heemkundige Kring van Erpe-Mere" verschijnen dit jaar verschillende bijdragen over WOI. Een ervan is volledig gewijd aan soldaat Prosper Van Den Eeckhout en andere Erpe-Merenaars die mee streden in Sint-Margriete-Houtem en er sneuvelden, gewond werden of als krijgsgevangene naar Duitsland weggevoerd werden.
De auteur gebruikt daarvoor tot nu toe onuitgegeven dagboekfragmenten en uittreksels uit brieven.
Voor wie meer wil weten mail naar deswaefwalter@gmail.com
Naar boven
walter101954

BerichtGeplaatst: 18 Aug 2014 6:29    Onderwerp: Sint-Margriete-Houtem Reageer met quote

Vandaag is het exact 100 jaar geleden dat de gevechten bij Sint-Margriete-Houtem plaats grepen.
Een van de soldaten die daar aan deelnam was Prosper Van Den Eeckhout uit Vlekkem (Erpe-Mere).
Uit een nog niet gepubliceerd artikel over het leven en dood van deze jonge soldaat volgend fragment als eerbetoon:

Het gevecht bij Sint-Margriete-Houtem en gevolgen

Op dinsdag 18 augustus 1914 komt het tot een zwaar gevecht tussen de 1ste divisie en Duitse eenheden in Sint-Margriete-Houtem bij Tienen.
Het was een warme dag met veel zon en weinig wind.

Raoul Snoeck schrijft over de gevechten die dag: “Vandaag krijgen we de vuurdoop in de omgeving van Tienen. Het gevecht begint om twee uur in de namiddag. Aan onze kant strijden het 2de linie en de rest van het 3de , ongeveer duizend achthonderd man. De Duitsers brengen zo’n twintigduizend man in het veld . Om zeven uur ’s avonds duurt het gevecht nog voort. De vijand slaagt er in ons te omsingelen. Onmogelijk stand te houden. We verlaten het slagveld om halfnegen na hen zware verliezen te hebben toegebracht. Ook wij tellen doden…”

Het hoofdaandeel in de gevechten bij Sint-Margriete-Houtem wordt door het 22e Linieregiment geleverd. Het 2e linieregiment waartoe Prosper behoorde, ligt aan de steenweg Tienen-Diest; het komt pas echt in de late namiddag in actie om het terugtrekkende 22e Linieregiment op te vangen en te beschermen voor Duits vuur. Vandaar trekken ze terug naar de steenweg op Leuven en Aarschot waar ze zo lang mogelijk weerstand pogen te bieden.
Als de Duitse artillerie op deze verdedigingslijn wordt gericht, zijn daar heel wat slachtoffers te betreuren
We vermoeden dat Prosper bij deze beschietingen door een stuk schrapnel zwaar aan het been wordt gekwetst.
Uit diverse mondelinge overlevering vernemen we dat hij urenlang zwaar gekwetst in een bietenveld ligt. Hij moet er doodse schrik hebben afgezien want bij de Belgische soldaten wordt algemeen geloofd dat de Duitsers gekwetste soldaten op het slachtveld met de bajonet afmaken. Hij ondervindt blijkbaar het tegenovergestelde want volgens een mondelinge bron laten Duitse soldaten die verder oprukken hem wat wijn drinken en laten hem verder ongemoeid.
Hij blijft er maar liggen en door bloedverlies verzwakt hij fel. Het enige wat hij nog kan is af en toe zijn arm omhoog steken. Een boerin merkt hem uiteindelijk op en kan hulpverleners verwittigen die hem naar het “gasthuis” van Tienen brengen waar hij verzorgd wordt. Een belangrijke rol bij deze evacuaties van het slagveld bij Tienen speelt de bekende dokter Frans Daels, later een van de leiders van de Vlaamse Frontbeweging en jarenlang voorzitter van het IJzebedevaartcomité. Ook Dom Hildebrand De Bie, afkomstig uit Baardegem bij Aalst en monnik in de bekende abdij van Affligem was die dag als aalmoezenier van het 2e Linieregiment op het slagveld aanwezig. Hij bleef er tot ’s nachts ook gewonden helpen en evacueren.

Dorpsgenoot Jozef Henderickx wordt er ook ernstig gekwetst; hij krijgt een kogel in zijn been en blijft lange tijd zonder hulp in een aardappelveld liggen. Hij kan echter zelf met een zakdoek zijn wonde afbinden en om hulp roepen. Men brengt hem uiteindelijk in hetzelfde hospitaal waar ook Prosper wordt verzorgd. Jozef zal overleven maar wordt door de Duitsers krijgsgevangene gemaakt en zal vier lange jaren in kampen als Sennelager, Alten Grabow, Maagdenburg en Giessen doorbrengen. Over zijn lot aldaar schrijven we later nog meer.

Hendrik Van Moorter uit Erpe die ook bij deze militaire actie door Duits vuur wordt geraakt komt er beter van af. Hij wordt afgevoerd naar Zoutleeuw waar hij bij kloosterzusters wordt verzorgd, onderduikt en later naar Erpe terugkeert alsof er niets aan de hand was.

De gevechten die 18e augustus in en om St-Magriete-Houtem schakelen 22 Belgische officieren en 1175 soldaten uit; ze sneuvelen op het slagveld, worden gekwetst en afgevoerd of worden krijgsgevangen genomen. Het uiteindelijk aantal gesneuvelden wordt op 370 geschat. Het zijn zware verliezen en de vraag mag gesteld worden of het kortstondig oponthoud dat het Duitse leger er door kende, zo een verliezen wel wettigt. Blijkbaar waren koning en opperbevel die dag al vroeg tot de conclusie gekomen dat het inderdaad beter was het gevecht te ontwijken. Bevelen daartoe bereiken echter de plaatselijke bevelhebbers te laat met alle gevolgen van dien. De historische conclusie is dan ook dat Prosper en met hem vele anderen die dag nutteloos gevallen zijn. Het is een conclusie die bij vele militaire acties uit de Eerste Wereldoorlog kan getrokken worden.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Overige oorlogstonelen in België Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: