Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Vliegveld As
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
erik

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2006 20:06    Onderwerp: Vliegveld As Reageer met quote

HET DUITSE MILITAIR VLIEGVELS TE AS,Belgisch Limburg
Op 23 februari 1917 beslisten de Duitsers om op de heide tussen Genk-As-Opglabbeek,Peer en Houthalen een groot schietveld in te richten.Samen met dit schietveld vestigde er zich ook een vliegerafdeling.Het eerste vliegtuig steeg in As op,op 26 mei 1917.Op 20 januari 1918 werden 20 Duitse officieren in Genk ingekwartierd.Deze werden aan het vliegveld te As verbonden.Op 14 juni 1918 zochten twee officieren inkwartiering voor 50 "juffrouwen" om ze op het vliegveld tewerk te stellen.Hiervoor werden er stenen gebouwen geplaatst.
Na de wapenstilstand werd het vliegveld door het Belgische leger bezet op 1 december 1918.Dit was nodig om de plunderingen te stoppen.Er werd dan in maart 1919 beslist om er een vlieg- en opleidingscentrum te vestigen.Door politiek-militair gekrakeel duurde het nog tot in 1920 eer het vliegveld terug aktief werd.In december 1924 was het vliegveld voor gebruik totaal ongeschikt geworden.De middenstrook van het veld was volledig verzand en daarom werd het begin 1925 afgeschaft.
Een barones kocht de gebouwen op,schonk deze,en er kwam een kinderkolonie voor weeskinderen.Deze verbleef er tot een tweetal jaar geleden om dan naar een andere locatie te verhuizen.Sindsdien staan de gebouwen te koop,of zijn misschien al verkocht.Het verval,ook mede door vandalisme,gaat snel.
De verdere bestemming van de gebouwen is onduidelijk.Vermits het uiterlijk van de gebouwen steeds onveranderd is gebleven is een klassering als historisch gebouw overwogen.Het kost evenwel veel geld om de gebouwen terug bewoonbaar te maken.Het idee om er een museum van te maken is er ook.Misschien wint de slopershamer.
Daarom nog vlug wat plaatjes gemaakt:

Op de plaats van het voormalige vliegveld is er nu een karting- en motorcross piste.

De volledige tekst en de foto's,er zijn er meer,stel ik graag ter beschikking aan de AIRFREAKS.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Regulus 1

Woonplaats: Jabbeke, Flanders - Home of the Marine Jagdgeschwader in WW I

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2006 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

Zou het hier niet toevallig de Fliegerschiessschule Asch betreffen ? Cool

De gevallenen werden later begraven op het Duits militair kerkhof van Vladslo. Onder hen Flieger Schulz Wilhelm die omkam op 21 Maart 1918

Prachtige foto's ! Inderdaad een stuk geschiedenis om te bewaren ! Bedankt ! Zou ik hier ééntje van mogen gebruiken voor mijn boek over de militaire kerkhoven in West-Vlaanderen ? Natuurlijk met naamvermelding !
abn

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2006 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Een topic zoals ik ze graag lees ...

Zijn de gebouwen op de foto de "gebouwen in steen" waarvan je spreekt in de tekst ? Het lijkt mij een gigantisch gebouw, aangezien van de meest (West-Vlaamse) vliegvelden nagoeg niets meer overblijft. Meestal ging het daar om gewonen barakken, dacht ik.

bert.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
erik

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2006 21:25    Onderwerp: Reageer met quote

Regulus 1,abn 311,
Ik kan enkel verder gaan op de wat sumiere tekst die ik hierover heb.Er zijn ook enkele tekeningen bij.
Het gaat degelijk over STENEN gebouwen.Men veronderstelt dat het een recreatieoord was,met de juffrouwen,voor officieren en piloten die terugkeerden van het front.Er was ook een kleine begraafplaats voor gevallen Duitse piloten.Van hieruit dus later overgebracht naar Vladslo.
Voorstel:
Stuur via de PB je adres dan stuur ik de tekst en de foto's volgende week naar je toe.
Indien er foto's gewenst zijn van het voormalig terrein moet ik die nog eerst maken.Maar dat is geen probleem,ik kom er als ik naar mijn werk ga langs.
Tegenprestatie:
Alles wat je hierover komt te weten mag je mij toesturen.Zelf ben ik niet zo met deze materie vertrouwd maar een vriend van mij heeft er een brandend interesse naar.Zelf weten we niet goed waar nog verder hierover te zoeken.

Voor ik het vergeet.Juist het was FLIEGERSCHIESSSCHULE ASCH.
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2006 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de aanleg van het vliegveld werd gebruik gemaakt van dwangarbeiders van Belgische origine in maart 1917. Na WO I zat hier de vliegschool van de Belgische luchtmacht, zeker al in maart 1920 en tot in 1924. Er stonden naast de school ook verschillende metalenhangars en stenen bijgebouwtjes.
De vliegschool zou toen verhuisd zijn naar Wevelgem voor zover ik weet.

Wat betreft de Fliegerschiessschule die was zeker al actief in september 1917 want we weten dat een zekere August Beckedorff die een waarnemer schutter was van daar kwam en daarna van 23 september tot 9 oktober 1917 bij Schusta 10 in dienst was. Begin september zat hij bij het Armee Flugpark 4 (dus Gent Sint Denijs Westrem).
Hauptmann Josef Hell, de bevelhebber van Bogohl VIIIb vertrok op 28 augustus 1917 op Informationsreise en de eerste plaats die hij aandeed was de Fliegerschiessschule, dus ze bestond toen reeds.

Ook bekend is dat de adjudant van de school Oblt. (toen nog Lt.) Rudolph Herrmann. Hij was voordien in dienst bij o.a. FFA64 en Jasta 3.

Unteroff. Karl-Wilhelm Rabe zat op de school van 1 tot 30 juli 1918 en deed later nog dienst bij Schlasta 7.

Allemaal maar kleine brokjes en stukjes spijtig genoeg...

Ik vraag me eerlijk soms af of de Schlastaschule, waarvan de lokatie nooit teruggevonden werd, ook daar niet gevestigd zou geweest zijn, gelet op de ruimte waar men daar over beschikte, maar dat is niet meer of minder dan een wilde gok van mijn kant uit.

Mijn e-mailadres is geen geheim Smile regulusone@skynet.be

Deze foto's volstaan echt hoor !

Bedankt bij voorbaat !
abn

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2006 14:59    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de info. Ben een leek op het gebied van luchtoorlog, maar dit is wel interessant.

Aan welke straat(en) is het voormalig vliegveld gelegen ? Kwestie van de huidige luchtfoto eens te kunnen opzoeken.

Zou het gebouw rechts onderaan op de voorlaatse foto van Regulus hetgene kunnen zijn dat jij gefotografeerd hebt , Erik ? Aan de tipgevel te zien, vermoed ik van wel.

bert.
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 30 Apr 2006 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

Het is nog altijd hetzelfde gebouw.Het ligt op het uiteinde van de Bilzerweg net voor de N75, de Europalaan.Kaartje beetje vergroten dan zie je het wel.:
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/mapPerformPage?strAddress=&strCP=&strLocation=as&strCountry=311&image2.x=17&image2.y=7
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 01 Mei 2006 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Erik,

Te AS was niet alleen een Flieger Schies-Schule (kursus van 14 dagen voor waarnemers) gevestigd, maar ook de Waffenmeister-Schule der Fliegertruppen.

Groeten,

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2006 21:30    Onderwerp: Reageer met quote

Nog iets gevonden terwijl ik bezig was met militair kerkhof Vladslo :

- Flieger Mühlhaus Johannes of Flieger Ersatz Abt. 1 died 15 September 1917. He died at Asch, probably at the Flieger Schiess schule.
Kris

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2006 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dag iedereen. Inderdaad is er in 1917 een vliegveld geweest te As (Asch). De enige en zeer unieke getuigen zijn de witte gebouwen aan het kruispunt Europalaan en Bilzerweg en de betonnen platen (van de hangaars) in de bos voor de spoorweg links (verder naar As centrum toe). Ikzelf heb al enkele pogingen gedaan om het aan de gemeente van As te vertellen dat er iets gedaan zou moeten worden om deze unieke gebouwen te beschermen en ze een herbestemming te geven (zie voorbeeld station As), maar tot nu toe zonder reactie van hun. Daarom een oproep aan iedereen geïnteresseerd in het vliegveld van Asch, laat het weten aub aan de bevoegde instanties. Met hoe meer we zijn, hoe beter! En zo dragen we met zijn allen bij aan het behoud van de unieke luchtvaartgeschiedenis die As en omstreken heeft!
Zo was er ook een USAF-vliegveld "Y-29" in eind 1944, door de Amerikanen gekend als "Asch", maar het lag voor een groot gedeelte op grondgebied van Wiemesmeer/Zutendaal in de Tweede Wereldoorlog. Dit vliegveld gaat de geschiedenis in als "The Legend of Y-29" zie website: http://352ndfg.com/Y-29/main.htm
Bedankt
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 18:56    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je voor ons mailadressen van die instanties?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

Op de website van de gemeente As (www.as.be/) vind je naast diverse emails, waaronder cultuur@as.be ook het postadres Gemeentebestuur As,
Dorpsstraat 1 bus 1, 3665 AS.

De laatste brief die ik gestuurd heb was aangetekend aan dit adres. En handelde in verband over het ontwerp gemeentelijk structuur plan. Het "grote publiek" heeft tot 29 augustus de tijd om te reageren op dit plan (het ontwerp staat op website). Momenteel is het gebied van de gebouwen ingekleurd als groengebied (zie gewestplan pagina 16 op: http://www.as.be/upload/70903580/downloads/grs_as_mei_2006.pdf). Dus denk ik dat ze in de toekomst de gebouwen zullen afbreken.

Verder is binnen BAHA (Belgian Aviation History Association) iemand bezig met het inventariseren van het Belgisch Luchtvaartpatrimonium waaronder ook de gebouwen van As, waarmee ze waarschijnlijk eind dit jaar mee naar Monumenten en Landschappen (www.monument.irisnet.be/nl/index.htm) trekken. Op deze website ook nuttige adressen en emails te vinden.

Vriendelijke groeten,

Kris Reumers
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 09 Aug 2006 16:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hier zijn ze ook al op zoek...

http://www.voy.com/186745/27.html
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 15:02    Onderwerp: Vliegveld Asch Reageer met quote

In de laatste nummers van 'Het Aldegondisklokje', het heemkundig tijdschrift van As, wordt er aandacht besteed aan (ik citeer) 'De militaire vliegschool te As(ch)'.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een foto uit 1918 van dat gebouw (toen wel iets mooier nog).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 18:52    Onderwerp: Reageer met quote

Jan, nu maak je ons echt benieuwd hoor...
AOK4

BerichtGeplaatst: 29 Sep 2007 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kijk eens om de foto in te scannen en zo. Momenteel heb ik net een nieuwe computer en dus voorlopig weinig tijd om me daarmee bezig te houden aangezien ik volop bezig ben met bestanden overzetten... Daarnaast nog één en ander te doen. Herinner me desnoods eens binnen een maand als ik er nog niet toe kwam een scan te posten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Kris

BerichtGeplaatst: 02 Okt 2007 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Jan, dat zou zeer vriendelijk van je zijn.

Meer informatie over het vliegveld van Asch is te vinden in een artikel uit "Contact" nr. 45 (mei 2007), tijdschrift uitgebracht door BAHA (Belgian Aviation History Association). Als basis voor het schrijven van dit artikel diende het artikel over Asch vliegveld uit Heidebloemke Genk "Het Vliegwezen te Genk" (1974) aangevuld met extra informatie en foto's. Tevens is de inventaris over ons Belgisch luchtvaartpatrimonium klaar en neergeschreven in het boek "Gids voor het Belgisch Luchtvaartpatrimonium", door Frans Van Humbeek & BAHA, hierin eveneens een artikel over het "patrimonium" te Asch. Die tot een van de zeldzaamste van België behoort.

Heeft er toevallig iemand nieuws over de gebouwen?
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2007 18:29    Onderwerp: Reageer met quote

De gebouwen staan nog steeds leeg. Recent was er sprake van dat de gemeente het gebouw zou kopen om er (het archief van) de heemkundige kring in onder te brengen, maar naar het schijnt zouden de restauratiekosten te hoog oplopen.
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2007 19:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nog enkele historische foto's uit de 'Belgische' periode (1918-1924) van het 'Viegplein van As':

In 1922 bracht Koning Albert I een bezoek aan de luchtvaartschool van As:

Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2007 19:24    Onderwerp: Reageer met quote

Het officiersgebouw als kinderkolonie:

1925-1935(?) Kindertjes met juffrouwen en zusters van St Vincent de Paul voor een van de bijgebouwen:

Datzelfde bijgebouw nu:

Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 09 Okt 2007 20:17    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdens de oorlog waren Duitse militairen van het vliegveld o.a. ingekwartierd in het parochiehuis in het centrum van As. In November 1918 verlieten ze de gemeente, maar eerst staken ze nog het gebouw in brand.

Op deze foto poseren ze voor de uitgebrande ruine van het parochiehuis:

Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 14 Okt 2007 13:22    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had nog een foto gevonden van het tochwel impossante hoofdgebouw tijdens haar functie als Kinderkolonie. Wat jammer dat het hele terrein er momenteel zo verwaarloosd bijstaat, er zouden nochtans heel wat functionele bestemmingen aan gegeven kunnen worden, mits het vinden van de nodige investeerders.

Misschien dat de gebouwen ooit nog terug in een waardigere toestand gebracht gaan worden? Ik hoop van harte dat de gemeente samen met de minister de nodige inspanningen doet om dit stuk patrimonium en haar geschiedenis te redden (http://www.dirkvanmechelen.be/2007/erfgoeddag-vlaams-minister-dirk-van-mechelen-schenkt-aandacht-aan-het-luchtvaartpatrimonium/)

Naar boven
stralim

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2007 22:24    Onderwerp: Reageer met quote

Momenteel wordt het gebouw geplunderd en vernield, de zinken goten zijn bv gewoon van de kroonlijsten afgetrokken en de ruiten allemaal ingegooid. Doodjammer dat zo'n mooi gebouw helemaal vernield wordt.
Naar boven
Alfons

BerichtGeplaatst: 22 Nov 2007 19:42    Onderwerp: Vliegveld As Reageer met quote

Wanneer we het hebben over het vliegveld van As gaat het dan over vliegveld Y-29 of weet er iemand een andere officiele afkorting.
Mvg.
Naar boven
jan lantmeeters

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2007 18:40    Onderwerp: Reageer met quote

Het vliegveld van As waarover hier sprake is NIET hetzelfde als het vliegveld Y-29 Asch.
Het hier besproken vliegveld werd in 1925 verlaten.
Vliegveld Y-29 lag op het grondgebied van buurgemeente Zutendaal en werd door de Amerikanen aangelegd op het einde van 1944. Hieruit is het latere NAVO reservevliegveld van Zutendaal ontstaan met een nieuwe (nog bestaande) betonnen startbaan. Op dit moment zijn de terreinen in gebruik door het Belgisch Leger als depot/archief.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2007 19:18    Onderwerp: OT: WOII Reageer met quote

Op http://findarticles.com/p/articles/mi_qa3901/is_200209/ai_n9094902 vind je de "New Year's Day legend" -
PILOTS AND CREWS DESCRIBE THE INCREDIBLE AERIAL BATTLE OVER Y-29 ON 1 JANUARY 1945.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 21 Feb 2008 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Er schijnt een oplossing in de maak te zijn voor de herbestemming van het 'Officiersgebouw' van het voormalige WO1 vliegveld van As.

Na vergadering met alle betrokken partijen (Agentschap Natuur en Bos, Provinciebestuur, Nationaal Park Hoge Kempen, Stedenbouw en Gemeente As), is besloten dat de gemeente As een ruimtelijk uitvoeringsplan mag opstellen zodat het gebouw niet meer in natuurzone ligt. Het zal een nieuwe functie in het kader van het Nationaal Park krijgen. (welke functie precies is nog niet bekend, maar het gebouw zal in elk geval behouden blijven).
Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 04 Mrt 2008 16:12    Onderwerp: Stem voor de Kolonie Reageer met quote

Via een stemming in samenwerking met Het Belang Van Limburg kan iedereen zijn stem uitbrengen over problemen die in de Limburgse gemeenten het eerst dienen aangepakt te worden volgens hem/haar. Zo kan men ook stemmen voor de gebouwen van de Kolonie te As. Via www.hbvl.be/gemeente kan je op de gemeente As klikken en via "Welk probleem moeten we voor u oplossen in As? Stem mee!" onder "Recente artikels uit As" (in de lijst aan de rechterkant van de kaart) kan je dan het bolletje voor "Een oplossing voor de verloederde kolonie" aanklikken. Doen aub!
Naar boven
Alfons

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2008 22:12    Onderwerp: Vliegveld As Reageer met quote

Is er iemand die beschikt over namen van piloten die tijdens WO I op het vliegveld van Asch gelegerd waren of daar hebben gevlogen?
Of waar ik de namen van deze piloten kan bekomen?

Dank bij voorbaat.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 15 Mrt 2008 9:38    Onderwerp: Stem voor de Kolonie Reageer met quote

Kris @ 04-03-2008 16:12 schreef:
Via een stemming in samenwerking met Het Belang Van Limburg kan iedereen zijn stem uitbrengen over problemen die in de Limburgse gemeenten het eerst dienen aangepakt te worden volgens hem/haar. Zo kan men ook stemmen voor de gebouwen van de Kolonie te As. Via www.hbvl.be/gemeente kan je op de gemeente As klikken en via "Welk probleem moeten we voor u oplossen in As? Stem mee!" onder "Recente artikels uit As" (in de lijst aan de rechterkant van de kaart) kan je dan het bolletje voor "Een oplossing voor de verloederde kolonie" aanklikken. Doen aub!
.
Op de poll via internet is de Kolonie op plaats één gestemd.
Er was echter ook schriftelijke stemming mogelijk via een bon in de krant van Het Belang van Limburg.
Hopelijk wordt er toch iets gedaan met dit stuk erfgoed.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps
Naar boven
erik

BerichtGeplaatst: 16 Mrt 2008 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Men zal zich toch moeten haasten om de gebouwen een bestemming te geven.De pannen zijn er al letterlijk van het dak gevlogen.
Hopelijk blijft het ultieme,het afbreken,uit.
Naar boven
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2008 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

Heemkring Heidebloemke Genk schreef

Jaargang, Jaar, Nr., Titel
33 1974 3 & 4 Het Duits militair vliegveld te As
33 1974 3 & 4 8. De Belgische militaire vliegschool te As

Zelf heb ik deze artikels niet in bezit.

met vriendelijke groeten
Luc Klaps, Genk
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2008 18:01    Onderwerp: Reageer met quote

Gemeente As gaat vervallen kolonie Beeckman kopen

Het gemeentebestuur van As gaat de vroegere kolonie Beeckman kopen. De huidige eigenaar, vzw De Stap, ving er tot 2003 kinderen op die het thuis moeilijk hadden of opvoedingsproblemen hadden. Sindsdien zijn de opvallende witte gebouwen aan de Bilzerweg serieus verloederd geraakt.

Wie As vanaf de Europalaan binnenrijdt, wordt meteen geconfronteerd met de grote, vervallen villa met bijgebouwtjes langs de Bilzerweg. “Het is inderdaad een kankervlek. Als gemeentebestuur hadden we dan ook de keuze: ofwel blijven we toekijken hoe de gebouwen helemaal verkommeren, ofwel nemen we zelf het initiatief”, zegt burgemeester Miel Craeghs.

“We gaan nu voor het berekende risico: op de volgende gemeenteraad zullen we de beslissing nemen om de kolonie te kopen. Dat gebeurt na een grondige stabiliteitsstudie die duidelijk heeft gemaakt dat het skelet nog stevig genoeg is. Na de opstelling van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) kunnen we het hoofdgebouw hopelijk renoveren en een nieuwe functie geven.”

Nationaal Park
Die nieuwe rol van het vroegere kinderdorp zou ‘laagdynamische recreatie’ worden: horeca en logies voor fietstoeristen en de bezoekers van het Nationaal Park Hoge Kempen. Miel Craeghs: “Het station van As is één van de vijf toegangspoorten tot het Nationaal Park. De kolonie kan daarbij ondersteunend werken, want we scoren op dit moment nog laag in verblijfsaccommodatie.”

De nieuwe plannen komen er in samenspraak met stedenbouw, Toerisme Limburg en Nationaal Park Hoge Kempen. Het hele gebied telt 6 hectare, met een geschatte waarde, volgens de gemeente, van 60.000 euro.

Verhuisd
De vijf gebouwen - één hoofdvilla met enkele bijgebouwen - zijn op dit moment nog eigendom van vzw De Stap (zie kaderstukje). Tot december 2003 werden er kinderen opgevangen: de vzw had de erkenning voor de begeleiding van 30 kinderen (zowel thuis als in het centrum). Ze zijn intussen naar Genk verhuisd omdat dergelijke centra wettelijk in stedelijk of hoofdstedelijk gebied moeten liggen. “Zo dicht mogelijk bij de doelgroep”, zegt voorzitter Roger Roeffaers.
De Stap geeft ondersteuning bij opvoedingsproblemen en helpt bij het overbruggen van moeilijke periodes (dakloosheid, hospitalisatie, relationele problemen). “We zijn het al een tijdje eens met het principe van verkoop”, klinkt het. “Maar de onderhandelingen met As lopen op dit moment nog.”

Wat de zaak enigszins bemoeilijkt, is het - teloorgegane - Fenixproject: destijds is daarvoor de grond veranderd van blauwe zone (voor openbaar nut) naar groengebied. En dat zorgt natuurlijk voor een lagere prijs. Daarover wordt dus nog onderhandeld.

http://www.hbvl.be/Limburg/3665/artikel-gemeente-gaat-vervallen-kolonie-beeckman-kopen.aspx?art=%7B1511e569-1a47-4826-8a8c-5f119d74c98c%7D
Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2008 19:30    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is héél goed nieuws!!
Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 31 Dec 2008 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Dat het een goed jaar mag worden voor de oude gebouwen van de kolonie! Dat we resultaat mogen zien van de oplossing voor de oude gebouwen, en hopelijk kunnen we er op een zomerdag een glaasje gaan drinken in de mooie natuur als omgeving. Een gelukkig 2009 gewenst aan iedereen.
Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 27 Jan 2009 11:32    Onderwerp: Reageer met quote

Uit "De Standaard online" van 06/01/09:
AS - De aankoop van de kolonie langs de Bilzerweg is uitgesteld. De gemeenteraad keurde wel het ruimtelijk uitvoeringsplan goed. (ppn).

Heeft er iemand nog meer nieuws?
Naar boven
Regulus 1

BerichtGeplaatst: 28 Jan 2009 7:29    Onderwerp: Reageer met quote

Staat momenteel trouwens een mooie foto te koop van tijdens WO I op e-bay...
jan lantmeeters

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2009 14:26    Onderwerp: Reageer met quote

De gemeente As koopt de gebouwen van het voormalig Duits (1917-1918) en Belgisch (1920-1924) vliegveld van "Asch". Later werden de gebouwen gebruikt als kinderkolonie en zo zijn de gebouwen vandaag nog steeds gekend.
Vandaag staat in de krant "Het Belang van Limburg":
"De gemeente As koopt de vroegere kinderkolonie naast de Horensbergdam en doet een oproep naar investeerders. Sinds de kinderopvang in 2003 moest wijken voor het Fenixproject, staat de witte villa te verkommeren.
Mogelijke nieuwe functies zijn ateliers voor ambachten, culturele tentoonstellingen, onderwijs, gezondheidszorg, kantoren, hotel, feestzaal of andere recreatie.
Zes jaar na het vertrek van de vzw Stap is alles wat bruikbaar en draagbaar was uit villa ‘De Beeckman’ weggehaald. Hoog tijd nu om deze kankerplek op de hoek van de Europalaan en Bilzerweg aan te pakken, zo vindt ook het gemeentebestuur van As. “We vragen nieuwe investeerders dat ze ons nu contacteren, zodat we ermee rekening kunnen houden bij het opstellen van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP)”, zegt schepen Tom Seurs.
“Destijds is dit gebied van 6 hectare als compensatie voor het Fenixproject omgevormd tot groengebied. Alle mogelijke kandidaten zijn vastgelopen op die bestemming. Omdat we vinden dat er iets moet gebeuren met dit prachtige gebouw, dat op de toegang naar As ligt, hebben we met alle betrokken organisaties overlegd.” Mits een aantal randvoorwaarden, is een bestemmingswijziging mogelijk. De gemeente koopt het terrein voor 60.000 euro en laat door studiebureau Cleuren en Merken een RUP opstellen.
“Het gebouw is waardevol, maar niet beschermd”, zegt Josianne Merken. “Je zou het van waarde kunnen vergelijken met de markante Haspengouwse hoeves. Het heeft ook een cruciale ligging, middenin het bosgebied tussen Genk en Maaseik.”
Stiltegebied
Bij de zoektocht naar een nieuwe bestemming moet As rekening houden met een aantal randvoorwaarden. Zo mag de nieuwe functie van de kinderkolonie geen concurrentie vormen met het station van As, de poort van het Nationaal Park.
Schepen Seurs: “Er mag ook geen industrie komen en we mogen geen hypotheek leggen op de uitbating van de karting. Er mag ook geen permanent hoge parkeerdruk zijn. Anderzijds beseffen we dat we naast de karting nooit een stiltegebied kunnen ontwikkelen. Het gebouw mag ook gebruikt worden voor een combinatie van functies.” Met andere woorden, verschillende investeerders zijn welkom. Het zal nog zeker een jaar duren voor het RUP is opgemaakt en de nieuwe bestemming van de kinderkolonie duidelijk wordt."

Bron: http://www.hbvl.be/limburg/as/as-zoekt-investeerders-voor-de-kinderkolonie.aspx
Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 26 Aug 2009 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is eindelijk heel goed nieuws voor de gebouwen. Hopelijk worden er goede investeerders gevonden die ook aandacht hebben voor de rijke geschiedenis en staat er voor de locatie een bloeiende toekomst te wachten. Chapeau voor het gemeentebestuur van As.
Naar boven
Kris

BerichtGeplaatst: 27 Apr 2010 14:39    Onderwerp: Artikel in Flypast mei 2010 Reageer met quote

World War One Building saved
A World War One German officers' building has been saved from demolition by a Belgian village council. Situated in the village of As, formerly known as Asch (but not to be confused with the World War Two USAAF airfield of the same name), the colonial style building has been subject to vandalism in recent years, but is now under the protection of the council which is also hoping to attract private investors. As the site of the old airfield is close to a national park, which already receives a significant number of tourists, regeneration of the building and the surrounding area seems likely-hopefully with due attention to its aeronautical heritage.[/img][/list]
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 10 Aug 2010 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Vliegveld As, vermoedelijk 1918
Ondermeer DFW CV

Uploaded with ImageShack.us

Cnock
Naar boven
jan lantmeeters

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2010 19:39    Onderwerp: Vliegveld Asch Reageer met quote

Het volgend artikel verscheen dit weekend (4-5 december 2010) in de krant “Het Belang van Limburg”.

Gemeente As verkoopt Kolonie aan ontwikkelaar.
Nieuw plan opgemaakt voor horeca of toerisme.
As

In de vroegere Kolonie van As mag een hotel of restaurant komen, ook winkels, kantoren of zachte recreatie kunnen. Liefst met een link met het Nationaal Park. Dat staat in het ruimtelijk uitvoeringsplan dat de gemeente As liet opmaken en in december op de gemeenteraad komt. Na de goedkeuring van dat plan verkoopt de gemeente de Kolonie aan een ontwikkelaar.

Ooit waren ze een indrukwekkende aanblik, op dit moment liggen de gebouwen van de vroegere kinderkolonie Beeckman er vervallen bij. “Maar daar komt verandering in: het ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Kolonie is klaar. In december komt het op de gemeenteraad”, zegt schepen Tom Seurs. In januari volgt dan het openbaar onderzoek en kunnen eventuele bezwaren tegen de plannen worden ingediend.
Via het uitvoeringsplan krijgt het gebed een nieuwe bestemming, en krijgt de toekomstige eigenaar dus meer mogelijkheden: “Nu is de grond ingekleurd als groengebied. Zodra de plannen zijn goedgekeurd wordt dat ‘zone voor gebouwen in het groen’. Het achterliggende gebied wordt een zone voor buitenactiviteiten.”
Nationaal Park
De gebouwen stonden al lang te verkommeren, vzw De Stap – de vorige eigenaar – vond er niet meteen een nieuwe bestemming voor omdat je in een groengebied weinig werken mag uitvoeren. “Wij hebben de Kolonie dan opgekocht omdat ze intussen helemaal vervallen raakte. Het is wel nooit de bedoeling geweest dat we eigenaar bleven. Zodra het uitvoeringsplan opgemaakt en goedgekeurd is, wordt de Kolonie verkocht”, zegt Seurs.
“We hebben er in feite voor gezorgd dat veel mogelijk is, behalve productie. Ook mogen er geen gebouwen bijkomen: ze moeten het doen met het hoofdgebouw en de bijbouwen. Die bijgebouwen blijven trouwens: eerst hadden we gedacht om ze af te breken, maar die extra ruimte kan wel gebruikt worden. We hadden het ook helemaal kunnen platgooien en er opnieuw bos van maken, maar vanaf het begin zagen we de mogelijkheden op het gebied van toerisme en horeca.”
In het plan staat duidelijk dat de buitenkant bewaard moet blijven, de Kolonie mag geen toeristische concurrentie zijn voor het station van As, er mag geen permanente parkeerdruk zijn (om een warenhuis uit te sluiten) en liefst moet er een link met het Nationaal Park zijn.

Van Duits vliegveld tot kinderkolonie
Waar vandaag de Kolonie ligt, werd in WOI een Duits militair vliegveld uit de grond gestampt. Omdat het gebied ruim, vlak en hellend was, konden vliegtuigen destijds makkelijker opstijgen. De Belgen streken na de oorlog neer. As bleef het tweede grootste militaire vliegveld van België. Achteraf werd de grond verkocht. Barones de Beeckman schonk het gebied in 1927 aan de Dochters van Liefde om er verzwakte of herstellende stadskinderen op te vangen. Vandaar de naam: ‘Nationaal Werk der Katholieke Schoolkolonie’. Vzw De Stap nam achteraf de werking over met ‘kinderzorg en gezinsondersteuning’. In 2003 sloot de vzw de kinderkolonie.
Caroline Vandenreyt
Naar boven
RonaldV

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2010 21:54    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien nog een aardig weetje:
Tot ongeveer twee jaar geleden was het gebouw weliswaar vervallen, maar zag het er nog aardig uit. Houten wanden in het gebouw stonden nog overeind, en in de meste kozijnen zat nog glas. Wel was er veel gestolen, zo is de complete keuken en schoorsteenmantel uit een bijgebouw gesloopt. Toch was het een redelijk populaire bestemming voor beginnende UrBex'ers (fotografen die graag oude en vervallen gebouwen fotograferen).
Sinds die tijd ging het gebouw hard achteruit. De kelder van het hoofdgebouw werd volgestort met allerhande afval, en zowel het interieur als de ramen moesten er door vandalisme aan geloven.

Rond nieuwjaarsnacht van dit jaar is er brand gesticht in één van de bij gebouwen. Deze werd geblust, maar een paar dagen later was er weer brand. De burgemeester heeft toen opdracht gegeven om het hele terrein af te zetten met een twee meter hoog hek. Vanaf dat moment lijkt het verval gestopt, en is er serieus werk gemaakt van het vinden van een nieuwe eigenaar.

Overigens maakt As deel uit van een lijst van vliegvelden die ik in elkaar aan het zetten ben. Vorige maand heb ik de minder bekende vliegvelden van Nederland geïnventariseerd, deze maand is België aan de beurt. Een leuk karwei voor de donkere winter avonden. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Luc Klaps

BerichtGeplaatst: 05 Dec 2010 22:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er enige tijd geleden nog geweest met mijn dochter, die fotografie doet op school, aan het hek dus.
Zonder moeite geen binnenkomen aan, dus wij hebben het maar gelaten voor wat het is.

Foto uit een ouder artikel, ook HBvL
http://www.hbvl.be/limburg/as/as-laat-kolonie-omheinen.aspx
RonaldV

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2010 23:37    Onderwerp: Reageer met quote

jan lantmeeters @ 23 Nov 2007 18:40 schreef:
Het vliegveld van As waarover hier sprake is NIET hetzelfde als het vliegveld Y-29 Asch.
Het hier besproken vliegveld werd in 1925 verlaten.
Vliegveld Y-29 lag op het grondgebied van buurgemeente Zutendaal en werd door de Amerikanen aangelegd op het einde van 1944. Hieruit is het latere NAVO reservevliegveld van Zutendaal ontstaan met een nieuwe (nog bestaande) betonnen startbaan. Op dit moment zijn de terreinen in gebruik door het Belgisch Leger als depot/archief.

Vanmiddag vond ik tijdens research een site die me een lengte en een breedtegraad gaf voor alle Advanced Landing Grounds, waaronder Y-29. Het veld lag niet op de plaats waar nu Zutendaal ligt, maar op 3 km ten oost-zuidoosten van het weeshuis.

50°59'10"N005°36'53"E
Zie ook hier
Naar boven
RonaldV

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2010 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

RonaldV @ 11 Dec 2010 23:37 schreef:
Vanmiddag vond ik tijdens research een site die me een lengte en een breedtegraad gaf voor alle Advanced Landing Grounds, waaronder Y-29. Het veld lag niet op de plaats waar nu Zutendaal ligt, maar op 3 km ten oost-zuidoosten van het weeshuis.

50°59'10"N005°36'53"E
Zie ook hier

OK, Jan heeft me overtuigd. Alhoewel Wikipedia en anderen wijzen naar bovenstaande lokatie heeft het er alle schijn van dat zij er naast zitten. Op het terrein van vliegbasis Zutendaal staat een monument op de plek waar vroeger de kop van de oude startbaan van Asch (Y-29) lag. Aangezien het hier om een officieel monument gaat, op staatsterrein, en ik aanneem dat de historische dienst van de Belgische strijdkrachten geen enorme blunders wil begaan heb ik de beschrijving op mijn site aangepast. Dank je wel, Jan! Smile
Naar boven
Ivo

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2011 14:54    Onderwerp: Ruimtelijk Uitvoerings Plan 'Kolonie' As Reageer met quote

http://www.as.be/upload/70903580/downloads/toelichting_algemeen___De_Kolonie__.pdf
Naar boven
RonaldV

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2011 15:28    Onderwerp: Re: Ruimtelijk Uitvoerings Plan 'Kolonie' As Reageer met quote

Ivo @ 10 Jan 2011 14:54 schreef:
http://www.as.be/upload/70903580/downloads/toelichting_algemeen___De_Kolonie__.pdf

Ik wist dat het complex in slechte staat was, maar dat het zo erg vernield is in de afgelopen twee jaar had ik me niet voor kunnen stellen. speechless

Niettemin geeft dit document hoop voor het wederopbouwen van het complex. Smile
Naar boven
jan lantmeeters

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2011 15:16    Onderwerp: Kolonie staat te koop Reageer met quote

Kolonie staat te koop
As

As verkoopt de Kolonie. De gemeente kocht de gebouwen en bijhorende gronden in 2008 van de vzw De Stap. “Het is altijd de bedoeling geweest om de Kolonie opnieuw te verkopen” zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Tom Seurs.

De witte gebouwen op de hoek van de Bilzerweg en de Europalaan horen bij het uitzicht van de gemeente As. In de Eerste Wereldoorlog was het gebied het op één na grootste militaire vliegveld van ons land. Daarna werd het een verblijf voor stadskinderen, maar in 2003 kwamen de gebouwen leeg te staan.
Intussen zijn ze helemaal onderkomen. In het vroegere Fenixproject kreeg deze zone de bestemming groengebied, waardoor er zo goed als niets mogelijk was qua herbestemming. “Toen wij de Kolonie kochten in 2008, was dat met de bedoeling om er via een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) een nieuwe bestemming aan te kunnen geven. Dat RUP is intussen een feit en dus kan de Kolonie opnieuw verkocht worden.”
Helemaal vrij om ervan te maken wat hij wil, zal de koper echter niet zijn. Er zijn een aantal voorwaarden. “Zo moet het bestaande hoofdgebouw gerenoveerd worden in zijn huidige verschijningsvorm”, zegt Seurs. “ Het gebied heeft heel wat mogelijkheden, zoals verblijfstoerisme, vakantieverblijven en andere accommodatie voor een kortverblijf. Maar het is niet de bedoeling om concurrentie aan te gaan met de poorten van het Nationaal Park Hoge Kempen, noch met het nabijgelegen kartingcircuit en motorcrossparcours van Horensbergdam. De bestemming zal nooit enige vorm van productie of bedrijvigheid mogen inhouden, maar bijvoorbeeld sociale dienstverlening, onderwijs, cultuur of gezondheidszorg zijn wel mogelijk.
Jury
Geïnteresseerden moeten voor 1 september 2011 een offerte indienen bij het gemeentebestuur van As. Daarbij moet een projectomschrijving, een businessplan en een voorstel voor timing en planning zitten. Het minimumbod is 150.000 euro. Daarna zal een jury beslissen wie de Kolonie mag kopen.
Barbara Creemers

Bron: Het Belang van Limburg - zaterdag 25 en zondag 26 juni 2011 - blz. 63.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: