Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De Duitse "bezetting" van Ieper
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Roma

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2006 11:03    Onderwerp: De Duitse "bezetting" van Ieper Reageer met quote

De Duitse “bezetting” van Ieper…welke versie klopt?

1. Modder voor het Vaderland – Roger Lampaert (p. 15)
Quote:

Daar krijgt generaal von Hollen de opdracht zo snel mogelijk de Leie over te steken richting… Ieper. De opmars begint met de bezetting van Rijsel op 4 oktober (1914)… Twee dagen later liggen er drie divisies ten zuiden van Kortrijk.

De fiere ruiters van de Beierse divisie rijden voorop. Hoog op hun paarden gezeten naderen ze … langs de Menensteenweg de Zandberg en het Hoge. Daarachter volgt de 3de Cavaleriedivisie onder bevel van luitenant-generaal von Hollen.
….
Om vier uur in de namiddag (6 oktober?) zijn zij allen op de markt te Ieper verzameld.

Deze doortocht duurt slechts één dag want in de morgen van 8 oktober maken de cavaleriedivisies een grote zwenking naar het zuidwesten. ’s Avonds bereiken ze reeds Bailleul.
Op 12 oktober bezetten ze de Catsberg waar ze na schermutselingen met het 2de Engelse (?) legerkorps in het defensief gedrongen worden. Een paar dagen later trekt von Hollen zijn troepen terug achter de Leie ten zuiden van Rijsel. Tot 13 oktober komen nog regelmatig ruiters of wielrijders proviand ophalen in Ieper. Op 13 oktober wordt deze stad door Britse troepen bezet.

2. 14/18 – Een oorlog in Vlaanderen – Luc Schepens (p.15)
Quote:

Dit geleidelijk opschuiven naar het noord-westen (wedloop naar zee) viel voorlopig stil op 6 oktober ten zuid-oosten van La Bassée….
In de nacht van 7 op 8 oktober verscheen aldus een groep van 8000 Uhlanen onder bevel van generaal Von der Hollen te Ieper, en bracht er de nacht door. De enige nacht dat de Duitsers Ieper bezetten !
’s Anderendaags (9 oktober?) werd deze groep door de Fransen in de streek van Hazebroek nagenoeg vernietigd.

3. Wereldoorlog I - Cursus interreg najaar 1995 – Westvlaamse Gidsenkring
Quote:

- Op 7 oktober steekt het Duitse 4de Cavaleriekorps vanuit het zuiden de Leie over. De drie cavaleriedivisies brengen de nacht door in Ieper, Voormezele en Wijtschate. De volgende dag rukken ze verder op in de richting van Frankrijk. Bij de Catsberg stoten ze op hevige Britse weerstand. Langzaam worden ze teruggedreven tot de omgeving van Ieper.

Drie bronnen en drie “waarheden”?

Wie was de Duitse bevelhebber?
von Hollen of Von der Hollen?
Met wie en hoe raakten ze in “contact”?
Schermutselingen met 2de Engelse Legerkorps, vernietigd door de Fransen of door hevige Britse weerstand teruggedreven?
Waar vond dit contact plaats?
Op de Catsberg of in de streek van Hazebroek (12 km ZW van de Catsberg)?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 2:13    Onderwerp: Reageer met quote

Gedeeltelijke info.... (Duitse kant). Voor een betere info zou ik moeten beschikken over de gegeven van de Beierse Ulanen... Maar persoonlijk vind ik dat veel meer research nodig is. Ik heb het niet voor half en half werk.

Voorlopige Duitse info... (maar onvoldoende om volledig te zijn)

5 oktober : De Duitse 6de cavaleriedivisie is in Wervik, Komen en Deulemont (FR.) het 4de escadron bezet Waasten. Het 1ste en het 2de bezetten de sluizen ten oosten van de "Pont Rouge" (Waasten)

6 oktober : Een Duitse aanval op Armentiers maar de Duitsers moeten terugtrekken. De bruggen over de Leie worden vernield.

7 oktober: Duitse patrouilles komen bij de "Garde Dieu" (Wijk van Wijtschate op de grens met Neerwaasten) onder bescherming van het 1ste escadron van de Duitse 6de cavaleriedivisie dat doorgestoten was naar Wulvergem en Nieuwkerke. Ook aan de Oosttaverne (Wijtschate) zijn er Duitsers van het K.G.L. 15de Jäger reg. Deze zijn op hun hoede omdat Franse curassiers en Belgische gendarmes en wielrijders gesignaleerd zijn in Waasten.

8 oktober : De Duitsers zijn in Nieuwkerke en omgeving. Het 15de Jäger regiment brengt de nacht door in Mesen en trekt van hieruit naar Wijtschate, Kemmel, Nieuwkerke en Zwarte Molenhoek (Dranouter) De Duitsers denken dat de landbouwers die het aardappelloof verbranden hiermee signalen geven over de aankomst van de Duitsers. In Belle nemen de Duitsers 200 gijzelaars...

9 oktober : Omdat er een grote Franse troepenmacht rond Hazebrouck is, zenden de Duitsers een bataljon Jägers en wielrijders naar Vieux Berquin. De Fransen trekken weg.

10 oktober : Een Duits bataljon Jägers dat teruggekomen was van Belle (Bailleul) kwam bij de 6de cavaleriedivisie in Mesen en trok onmiddellijk naar Quesnoy-sur-Deule (FR.) om de brug te bewaken.

12 oktober : De Duitse 28ste brigade patrouilleert in Reningelst.

Het relaas hierboven zou van Duitse kant verder moeten aangevuld worden door gegevens uit het regimentsboek van de Beierse Ulanen (dat bestaat in Leipzig...) En Hazebrouck... Nog een ander antwoord.

Conclusie : te weinig research.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 10:32    Onderwerp: Reageer met quote

Wijtschate @ 26 Apr 2006 3:13 schreef:
...Conclusie : te weinig research.

Wijtschate, bedankt voor je interessante reactie, maar het gaat mij hier niet om research. Ik wilde enkel aantonen dat niet alles klakkeloos moet geloofd worden wat "geschiedkundigen" Confused schrijven.
Zonder opgave van referenties kan iedereen zijn eigen geschiedenis schrijven.
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Roma,

Lt. Gen. von HOLLEN was bevelhebber van het 4de Kavallerie Corps.

Verder in een notedop :
Het verste punt dat de Duitse kavallerie bereikte was de Meterenbeek nabij Meteren op 13/10/1914, waar zij zich ingraven. en nog dezelfde dag aangevallen worden door 1Bn Warwickshire. Nadat deze laatse eenheid Meteren is binnengetrokken, worden zij bevolen om terug te trekken.
Ondertussen heeft de 2de kavallerie divsie van GOUGH de Zwarte Berg bereikt en patrouilles gezonden naar de Kemmelberg.
De Duitsers van het 4de Kavallerie Corps hadden op 12/10/1914 de slag nabij de Catsberg verloren tegen de 2de Britse Cavallerie Divisie en werden teruggedreven naar het Ieper-Leiekanaal.

Dit zet von HOLLEN ertoe aan om zich via Bailleul terug te trekken , voordat de weg naar Armentieres afgesneden werd.
Gezien zijn povere resulaten werd von HOLLEN afgezet als bevelhebber.

Cnock
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Cnock,
Hartelijk dank voor je antwoord. Maar kun je een bron aanhalen?
Hetzelfde zou ik Wijtschate willen vragen.
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 12:14    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Roma,

First Ypres, David Lomas, Osprey 1998
Deatf of an Army, Anthony Farrar-Hockley, Wordsworth 1998
The First Seven Divisions, E. Hamilton, Hurst and Blackett , 1916

Groeten,

Cnock
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 12:29    Onderwerp: Reageer met quote

Cnock @ 26 Apr 2006 13:14 schreef:
Hallo Roma,

Groeten,

Cnock

Hartelijk dank Cnock.
Groeten,
Bob
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 12:41    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 26 Apr 2006 13:29 schreef:
Cnock @ 26 Apr 2006 13:14 schreef:
Hallo Roma,

Groeten,

Cnock

Hartelijk dank Cnock.
Groeten,
Bob

Ook hier na te lezen Bob Smile
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3787
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Op 7 oktober 1914 krijgen de inwoners van Ieper de schrik van hun leven. Twee ruitereenheden van het Dragonder Regiment Freiherr von Manteufel Nr.5 en het Husaren Regiment Landgraf Friedrich II von Hessen-Homburg worden ten oosten van de stad gezien. Burgemeester René Colaert-de Neckere rijdt ze tegemoet en vraagt hen, in de buurt van de toenmalige Meensepoort, de stad te sparen. Hij wordt terstond gegijzeld. Ook andere notabelen en burgers worden vastgenomen om de Duitse eis van 70.000 frank losgeld kracht bij te zetten. Tussen de vijf- en vijftienduizend Duitse cavaleristen, over het exacte aantal spreken de bronnen zich tegen, trekken de stad in om er te plunderen. Na een onrustige nacht vertrekken de Duitsers de volgende ochtend richting Frankrijk. De gegijzelde burgemeester wordt met het bedrag dat zich in de stadskas bevindt, 65.000 frank, vrijgekocht. Colaert-de Neckere, en de rest van de inwoners van Ieper, komt met de schrik vrij. Het zal voor het eerst én voor het laatst blijken te zijn dat Duitse troepen zich tijdens de Eerste Wereldoorlog in de Belgische stad bevinden.

Uit: Krieg. Ieper het martyrium van 14/18 door Duitse ogen. Lannoo, Tielt,
2006

Primaire bron: Tony DeBruyne die van dit onderwerp een soort speciale studie maakte.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 13:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hauptmann @ 26 Apr 2006 13:41 schreef:
Ook hier na te lezen Bob Smile
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=3787

Prachtige link Haupt waarvoor dank. yummie
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 13:35    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 26 Apr 2006 13:45 schreef:
Quote:
Op 7 oktober 1914 krijgen de inwoners van Ieper de schrik van hun leven. Twee ruitereenheden van het Dragonder Regiment Freiherr von Manteufel Nr.5 en het Husaren Regiment Landgraf Friedrich II von Hessen-Homburg worden ten oosten van de stad gezien. Burgemeester René Colaert-de Neckere rijdt ze tegemoet en vraagt hen, in de buurt van de toenmalige Meensepoort, de stad te sparen. Hij wordt terstond gegijzeld. Ook andere notabelen en burgers worden vastgenomen om de Duitse eis van 70.000 frank losgeld kracht bij te zetten. Tussen de vijf- en vijftienduizend Duitse cavaleristen, over het exacte aantal spreken de bronnen zich tegen, trekken de stad in om er te plunderen. Na een onrustige nacht vertrekken de Duitsers de volgende ochtend richting Frankrijk. De gegijzelde burgemeester wordt met het bedrag dat zich in de stadskas bevindt, 65.000 frank, vrijgekocht. Colaert-de Neckere, en de rest van de inwoners van Ieper, komt met de schrik vrij. Het zal voor het eerst én voor het laatst blijken te zijn dat Duitse troepen zich tijdens de Eerste Wereldoorlog in de Belgische stad bevinden.

Uit: Krieg. Ieper het martyrium van 14/18 door Duitse ogen. Lannoo, Tielt,
2006

Primaire bron: Tony DeBruyne die van dit onderwerp een soort speciale studie maakte.

Dank je Richard voor ja antwoord. Ken je ook de auteur van je bron KRIEG? Wink
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 13:50    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zal eens in mijn boekenkast duiken en het voor je opzoeken.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

De loopbaan van de briefschrijfer...

Zo zie je nogmaals dat geschiedschrijving niet zo eenvoudig is. Wat een tegenspraak tussen de referte van Tony DeBruyne en deze Duitse brief van iemand die erbij was.
Volgens pagina 3 is er hoegenaamd geen sprake van gijzeling en spanning, maar was er eerder een sfeer van "Kameradschaft"
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Bob, dat is nogal geen foto. Is die authentiek? De Lakenhal staat in de stijgers, dat is te controleren misschien of dat zo was in 1914?
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 14:11    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, de Lakenhallen stonden toen in de steigers.
Naar boven
Wijtschate

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

Roma, mijn bronnen

- KGL. Preussisches Dragoner Regiment Carl I van Rumänien Hannover nr 9

- Badisches leib Dragoner Reg. n° 20

- Husaren reg n° 13 Humberto v. Italien

- Das KGL. 15 Reg. RIB samen met de 6de Pruissische divisie...

- Persoonlijk vind ik het boek The first seven Division -- Hamilton - onbetrouwbaar vanwege hetgene er staat over de London Scottisch-
Naar boven
Cnock

BerichtGeplaatst: 26 Apr 2006 19:16    Onderwerp: Reageer met quote

De Militärpass van een soldaat van Jäger-Rgt zu Pferde Nr. 8, (16de Kavallerie-Brigade) vermeldt volgende gevechten :

4/10/14 - 6/10/14 : Gefechte vor Lille
8/10/14-15/10/14 : Gefechte bei St. Jans Cappel, Meteren, Berquin, Estaires
15/10/14-28/10/14 : Schlacht bei Lille
30/10/14-21/11/14 : Schlacht bei Ypern

Dat het boek 'The first 7 Divisions' niet steeds betrouwbaar was, wist ik ook, (1916!!!) maar we hadden het hier niet over de London Scottish.

Groeten,

Cnock
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 8:06    Onderwerp: Reageer met quote

Interessant topic, ik heb het met belangstelling gevolgd, ik heb echter de indruk dat het nog wel wat meer de diepte in kan of zijn de antwoorden bevredigend genoeg, Roma?

Ik kan anders wel een overzichtje maken van de Duitse eenheden, zover er een regimentsgeschiedenis van is verschenen die door Ieper zijn getrokken op 07-10 en 08-10 1914. Ook kan ik daarbij aangeven waar de 1e schermutselingen plaatvonden. (ik geef dan de plaatsnamen op zoals die beschreven zijn aangezien ik zelf niet voldoende thuis ben in de Westhoek en Noordwest Frankrijk) Jullie moeten zelf dan maar invullen waar dit was. Ik vraag dit even vooraf omdat het uitwerken van dergelijke gegevens nogal tijdrovend is en ik hoop natuurlijk wel dat er mensen interesse voor hebben. Ik denk dat ik nog wel wat interessante gegevens boven water kan krijgen, ook van bronnen naast de al genoemde Regimentgeschiedenissen.

Een vluchtige blik in de regimentsgeschiedenis van Dragoner Regiments Nr. 5 leert dat de foto van de door Ieper voerende Duitse cavalerie troepen uit jou documenten uit deze Regimentgeschiedenis komt; hoewel bij de foto uit de documenten de rechter kant is weggesneden waar de 2 stond (van het fotonummer).

Uit de regimentsgeschiedenis van het Beierse 1. Ulanen Regiment blijkt dat deze troepen op 07-10 door Ieper trekken en de nacht doorbrengen rondom Voormezele. Op 09-10 vinden de eerste voorhoede gevechten plaats in La Bréarde, noordelijk van Hazebroeck.

Ik denk dat als ik al de Duitse eenheden die hier aan deelnemen (én dus ook een regimentsgeschiedenis heeft geschreven; hiaten blijven er altijd) naast elkaar lig en de gegevens rangschik we wel tot een duidelijke geografische lijn moeten kunnen komen (op een kaartje weergeven en in dit topic plaatsen?) die een goed beeld geeft waar de 1e gevechten hebben plaatsgevonden. Ook lijkt me het interessant om eens te onderzoeken hoeveel troepen er nu door Ieper zijn getrokken (en/of hebben overnacht) in die bewogen oktober dagen van 14.

Beste groet NOL
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Dag NOL,
Zeer vriendelijk van je dat je er tijd in wilt steken. Ik betwijfel echter of er op dit forum genoeg belangstelling voor is.
Mij was het eerder te doen om de betwistingen in "geschiedschrijving".

Groeten,
Bob
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Roma @ 19 Mei 2006 10:41 schreef:
Ik betwijfel echter of er op dit forum genoeg belangstelling voor is.

Dat lijkt me een nogal voorbarige conclusie Bob.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 13:02    Onderwerp: Reageer met quote

Richard @ 19 Mei 2006 13:31 schreef:
...Dat lijkt me een nogal voorbarige conclusie Bob.

Ik schreef dat ik eraan twijfel... niet dat ik het geloof. Tenslotte gaat het hier niet over een groot wapenfeit.
Maar uiteraard kan mijn twijfel onterecht zijn.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 13:03    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer interessant topic dit!

Voor wat betreft de ontvangst in Ieper. Het staat natuurlijk in de naoorlogse literatuur voor Belgen en de Britten iets vreemd als de Duitsers vriendelijk werden onthaald in Ieper. De propaganda kan daar natuurlijk iets mee doen zodat het wel tot een bevredigend iets komt?!
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2006 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Tom,

Ik ben niet zeker of ik je vorige posting goed begrijp ... Maar toch : van een vriendelijk onthaal van de Duitsers was er zeker niet bij alle Ieperlingen sprake ! (Zacht uitgedrukt) ! Dat een Duits officier het even anders voorstelt, is natuurlijk te begrijpen. Schrijven dat ze vijandelijk onthaald werden, zal hij ook wel niet doen.
Getuigenissen van Ieperlingen die het meegemaakt hebben, laten wel een andere klok horen. ""De Duitse soldaten gedroegen zich 's nachts als onbeschaafde wallebakken", om er maar een te noemen (Gustaaf Delahaye). Of : "Wellicht zullen de kinderen van toen later in den hoek van den haard gezeten in het schemerduister of in lange winteravonden al het schrikkelijke van dien duitschen inval aan hun luisterende kleinkinderen weten te vertellen." (Marie Van Uxem). En : "Als de Duitsers Ieper kwamen bezetten, was iedereen vol angst en vreze. (...) In de grote huizen waar ze niet dierven opendoen, braken de Duitsers binnen, stolen hetgene hun aanstond." (Marie Desaegher)
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 6:27    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Primaire bron: Tony DeBruyne die van dit onderwerp een soort speciale studie maakte

Richard: Heeft Tony Debruyne dit onderzoek op schrift gesteld? Zo ja waar is dit dan te raadplegen? Ik weet dat hij veel voor de Schrapnell (verenigingsblad van de Belgische WFA) heeft geschreven?

Roma: het is niet mijn bedoeling om een hele verhandeling te gaan schrijven maar het is eerder een idee om vanuit de regimentgeschiedenissen van de (Cavalerie) eenheden die deel uitmaakten van het Kavallerie-Korps Hollen een samenvatting te maken van de gebeurtenissen rond Ieper tot aan de eerste gevechten in oktober 1914 vanuit Duits perspectief.

Dat kost wat tijd om uit te werken maar dan denk ik meer in uren dan in dagen hoor, dus dat is ook maar betrekkelijk.

Ik heb nl. ook regelmatig (net als de 3 voorbeelden die jij als voorbeeld gaf, en daarmee dit topic inluidend) het idee dat er van alles geschreven wordt/werd maar of dat historisch juist is maar de vraag. Als dan ook nog het controlemiddel van de bronvermeldingen achterwegen blijft dan bestaat de kans dat er veel aangenomen feitelijkheden klakkeloos worden overgenomen en dat dit decennia lang terug blijft komen in allerlei publicaties.
De afgelopen jaren is de kennis van de Eerste Wereldoorlog enorm toegenomen waardoor er nu (hopelijk) mensen opstaan die de stap naar hernieuwde inzichten maken, en daarvoor de bestaande geschiedschrijving nogmaals eens voor onder de loep wensen te nemen. (ik kijk dan met name over de Noordzee in westelijke richting)

Het onderwerp is m.i.z. interessant genoeg voor velen denk ik daar in de Westhoek en zelf intrigeert het mij ook.

En Tom & Aurel hebben natuurlijk gelijk, vanuit Duitse bronnen zal je geen betrouwbaar beeld kunnen vormen wat er zich op 07 en 08 oktober 1914 afpeelde in de stad. Daarvoor zijn enkel de orale bronnen betrouwbaar zover die bestaan. (Zijn die eigenlijk systematisch verzameld?)

Wordt vervolgd Laughing, wie heeft aanvullende informatie?

NOL
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 7:45    Onderwerp: Reageer met quote

NOL @ 20 Mei 2006 7:27 schreef:
Richard: Heeft Tony Debruyne dit onderzoek op schrift gesteld? Zo ja waar is dit dan te raadplegen? Ik weet dat hij veel voor de Schrapnell (verenigingsblad van de Belgische WFA) heeft geschreven?

Debruyne was in dit geval zo buitengewoon stellig dat ik op zijn goede naam en faam ben afgegaan. Op schrift gesteld? ... Hij schreef het op mijn manuscript van Ieper 14/18 dat ik hem zomer 1998 ter correctie aanbood. Hij vertelde er een studie naar te hebben gedaan. Ik had/heb zoveel vertrouwen in de kennis en historische integriteit van de man dat ik de gegevens ook in Krieg heb overgenomen.
Het is zeker niet uitgesloten dat Tony er een artikel over heeft geschreven, ik heb het echter niet.
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 8:26    Onderwerp: Reageer met quote

Dus toch veel meer reactie dan ik had verwacht. Laughing

NOL @ 20 Mei 2006 7:27 schreef:
...Roma: het is niet mijn bedoeling om een hele verhandeling te gaan schrijven maar het is eerder een idee om vanuit de regimentgeschiedenissen van de (Cavalerie) eenheden die deel uitmaakten van het Kavallerie-Korps Hollen een samenvatting te maken van de gebeurtenissen rond Ieper tot aan de eerste gevechten in oktober 1914 vanuit Duits perspectief.

Dat kost wat tijd om uit te werken maar dan denk ik meer in uren dan in dagen hoor, dus dat is ook maar betrekkelijk.
...NOL

Dus, NOL, ik zie reeds uit naar je samenvatting. Laughing
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 9:04    Onderwerp: Reageer met quote

[img]Dus, NOL, ik zie reeds uit naar je samenvatting. [/img]

Ik ook Cool Daarnaast is het wellicht interessant om eventuele geallieerde bronnen te inventariseren en dat samen te vatten?
NOL

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

Het is overigens absoluut niet zo dat ik tijfel aan de grote kennis die Tony DeBruyne had over de Eerste Wereldoorlog, zijn expertise is voldoende bekend. Ik was slecht benieuwd waar dit eventueel in gepubliceerd was en op welke bronnen hij zich beroept.

Quote:
Daarnaast is het wellicht interessant om eventuele geallieerde bronnen te inventariseren en dat samen te vatten.

Dat zou zeker interessant zijn Tom, ik heb dat materiaal echter niet en heb te weinig kennis van het Engelse, Franse en Belgische bronnenmateriaal om hiervan wat zinnigs van te kunnen uitwerken, mocht iemand zich geroepen voelen om de bibliotheken van het Canepeel en het IFF om te keren dan mogen die zich vrij voelen.

Ik zal er mee aan de slag gaan, verwacht volgende week de 1e resultaten in dit topic te plaatsen, ik zal het aankomende periode nog wel enige keren uitbreiden omdat er nog het e.a. in de pijpleiding zit.
Ik heb o.a. de titel aangevraagd:
Die Deutsche Kavallerie 1914 in Belgien und Frankreich
Maximilian von Poseck
Berlin, 1922

Groet NOL
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 17:41    Onderwerp: Reageer met quote

NOL @ 20 Mei 2006 17:56 schreef:
Het is overigens absoluut niet zo dat ik tijfel aan de grote kennis die Tony DeBruyne had over de Eerste Wereldoorlog, zijn expertise is voldoende bekend. Ik was slecht benieuwd waar dit eventueel in gepubliceerd was en op welke bronnen hij zich beroept.

Dat snap ik NOL. Achteraf heb ik er spijt van dat ik met Tony niet dieper op de materie ben ingegaan.
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon maar om te zegegn dat ik zojuist even gekeken heb in de lijst artikels die in Shrapnel verschenen zijn in de periode 1989-2004 (lijst in Shrapnel 2005/1), om te zien of er in de schrijfproductie van Tony R. De Bruyne een artikel bij was over het Duitse bezoek aan Ieper in okt. 1914.
Nee dus ... Sad

Wat wel in de buurt komt : "De Bewapening van de Burgerwacht te Ieper in aug.-okt. 1914" (1993/3)

Mocht iemand van jullie dat nummer hebben ... ? Ik niet dus. Ik probeer een dezer dagen even inzage te krijgen ...

Aurel
Naar boven
Roma

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2006 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 20 Mei 2006 20:13 schreef:
...Mocht iemand van jullie dat nummer hebben ... ? Ik niet dus. Ik probeer een dezer dagen even inzage te krijgen ...

Aurel

Mad Mad Mad
Ik was ervan overtuigd dat ik alle nummers van Shrapnel hed van 1990 tot nu. Zojuist stel ik met verbijstering vast dat net de gekopïeerde bundel 1993 ontbreekt. Confused Sad
Uitgeleend? Verkeerd opgeborgen? Ik begin te zoeken.
Naar boven
NOL

BerichtGeplaatst: 08 Jun 2006 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ben het topic niet vergeten hoor heren, ik wacht nog op die titel die ik bestelt heb in Duitsland.

Gr. NOL
Naar boven
De Petrowski Alexander

BerichtGeplaatst: 07 Aug 2006 19:31    Onderwerp: 15 oktober 1914 Reageer met quote

Op 15 oktober waren er nog kleine groepen Duitsers in Ieper aanwezig.

Zij werden toen aangevallen door Britse troepen van Generaal Rawlinson met ondersteuning van twee Belgische pantsertreinen.

http://www.wfa-belgie.be/artikels/trein.htm
Naar boven
BatterySergeantMajor

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 21:39    Onderwerp: Reageer met quote

Almhoewel ik geen historicus ben lijkt het me niet juist de info van Tony De Bruyne als "primaire bron" te beschouwen. Een primaire bron zou bv. een "War Diary" of gelijkaardig archiefstuk zijn.

Erwin
Ter herinnering aan Majoor "Willie " Redmond, parlementslid. Iers nationalist, militair en visionair politicus. Gestorven aan zijn verwondingen op 7 juni 1917 bij Wijtschate. Begraven te Loker in een eenzaam graf.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 08 Aug 2006 22:46    Onderwerp: Reageer met quote

al eens de Die Suchmaschine van
Malte Znaniecki gebruikt ?
op naam of op plaatsnaam
http://www.1914-18.info/

@+
Patrick
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2010 23:59    Onderwerp: Reageer met quote

Ze zijn vrij en wrank binnen gekomen in Ieper, de Duitsers. We waren omtrent drie weken binnen in 't college. 's Anderdaags hoorden we altijd rijden. De grote poort van 't collega was in de Menenstraat. Het was al kassei en we hoorden trappeling van paarden en 't gerucht van kanonnen, caissons en keukens die getrokken werden. Al met een keer ,boem, boem. We hoorden dat in de klas. Ze schieten niet. Ze zijn vrank door Ieper gekomen.
Als 't vier uur was gingen we eten in de refter, langs de Menenstraat. We zagen niets, 't was matglas, maar we hoorden alles. Iedereen werd ongerust. Met de speeltijd zeiden ze: jongens, ge moogt naar huis.
Ik en een vriend gingen op stap. We kwamen langs de vijver uit aan 't klooster. Ze droegen heel de koer vol schoven graan en ze hebben daar gelogeerd, op de koer geslapen in 't stro. Mijn broers verstopten zich thuis in 't hooi. Ze zijn niet gekomen.

Gaston Boudry. Volksboek Van Den Grooten Oorlog, pag. 27.

Ik plaats dit vermits hier nu onbekend is wanneer de Duitsers Ieper binnen drongen. Volgens de getuigenis zat hij op school toen hij de Duitsers Ieper binnendrongen via de Menenstraat (dus via de Menenpoort). Welke datum dit is? Geen idee. Maar omdat hier al eerder besproken is dat de Duitsers tijdens de nacht van 7 op 8 oktober 1914 al in Ieper waren, moet dit wel 7 oktober zijn. Want hij zat op school, dus daglicht en de Duitsers waren al in de stad tijdens nacht.

Ypres Salient on Pictures
Discover the Salient - Meet the men

FHSW Wikia
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2010 0:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ze kwamen rap en ze gingen rap, die Duitsers. Ze kwamen bij ons thuis, van achter binnen. Ze hadden twaalf paarden mee, ze kwamen van de Katsberg en ze verdoken zich bij ons in de grote schuur. Ze verdoken zich want er waren Engelsen bij de Gravemolen. Die kon je bij ons goed zien. Ze laadden wel een half gemet haver op hun paarden.
Een schildwacht stond voor de deur en hield de Gravemolen in 't oog. Plots stormt hij binnen. Die mannen verzamelden hun getuig, springen op hun paarden en ..... weg, zo snel ze rijden, richting Ieper.
's Avonds verstonden we hun haast. Ze waren beschoten geweest op de Katsberg, hun aanvoerder, de prins van Hessen, is daar neergeschoten. Een Engelsman schoot vanuit een bietenveld: de prins stond op de trappen van het klooster, een goed mikpunt. In wanorde trokken ze achteruit.

Onbekende getuige. olksboek Van Den Grooten Oorlog, pag. 39.

Hier word dan de ontmoeting beschreven. Dus ongeveer bij de Gravemolen en hier zou dus ook Prins van Hessen, als aanvoerder, gedood zijn geweest. Kan iemand dit bevestigen?

FHSW Wikia
Naar boven
schiptje

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2010 1:11    Onderwerp: Reageer met quote

De Prins is op de catsberg gesneuveld.
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2010 13:27    Onderwerp: Reageer met quote

schiptje @ 05 Nov 2010 1:11 schreef:
De Prins is op de catsberg gesneuveld.

Bedankt, waar bevond deze molen zich?

FHSW Wikia
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2010 18:00    Onderwerp: Reageer met quote

Snaaip,

Van het fragment dat je citeert zeg je : "van een onbekende getuige". Waarschijnlijk is die onbekende wel degelijk bekend. (De Elfnovembergroep nam immers de interviews persoonlijk af.) Vraag is dan : wie is hier in dit fragment aan het woord.
Als je kijkt op p. 38-39 kijkt, dan is het op het eerste gezicht inderdaad verwarrend, maar het lijkt me dat de woorden komen van ene Florent Denuwelaere, waarvan achteraan te lezen is dat hij geboren is (en dus ook woonde ?) in Reningelst.
Op diezelfde p. 38 is de alinea "Duits staal" zeer waarschijnlijk van dezelfde persoon, die zegt dat hij woonde op Reningelst-Hoogte.
Dus zal de Gravemolen daar gestaan hebben ?

Aurel
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2010 18:13    Onderwerp: Reageer met quote

Oh, je hebt het boek dus ook. Very Happy Wel, vandaar dat het voor mij onbekend is. Er stond geen naam. Enkel de andere 2. Maar belangrijker is, we krijgen nu verhalen die we kunnen vergelijken met wat we al hadden. Natuurlijk, getuigenissen kunnen ook fouten bevatten.

FHSW Wikia
Naar boven
zijde26

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2010 13:11    Onderwerp: Reageer met quote

Er was een ' Gravemolen ' in Westouter.
Aurel, op de weg naar Poperinge niet ver van de Nedergraaf (what's in a name), net niet in Reningelst.
Langsdaar kan men ook naar Boeschepe
Gilbert Deraedt
Naar boven
jurggie

BerichtGeplaatst: 07 Nov 2010 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ben ik correct als ik uit de berichten in dit topic afleidt, dat het niet officieel geweten is wanneer de Duitsers Ieper bezet hebben, en waar ze gevechten gevoerd hebben rond/voorbij Ieper in die dagen?
Naar boven
zijde26

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 11:39    Onderwerp: Reageer met quote

jurggie @ 07 Nov 2010 23:39 schreef:
Ben ik correct als ik uit de berichten in dit topic afleidt, dat het niet officieel geweten is wanneer de Duitsers Ieper bezet hebben, en waar ze gevechten gevoerd hebben rond/voorbij Ieper in die dagen?

Ik denk dat de Duitsers nooit Ieper bezet hebben.

Gilbert Deraedt
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

zijde26 @ 11 Nov 2010 11:39 schreef:
jurggie @ 07 Nov 2010 23:39 schreef:

Ik denk dat de Duitsers nooit Ieper bezet hebben.

Gilbert Deraedt

De Duitsers hebben Ieper wel bezet. Dat is een feit. Ze hebben Ieper bezet tijdens de nacht van 7 op 8 oktober. Dat is een feit. Ze hebben Ieper bezet op 8 oktober. Wat ook een feit is. En ze hebben Ieper wellicht bezet al op 7 oktober (zie mijn getuige).

FHSW Wikia
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 11:55    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het gewoon een kwestie van woordinterpretatie is. Van het verschil tussen echt bezetten (meestal min of meer gewelddadig binnenvallen en er langdurig verblijven en er de baas spelen) en 'even' op doortocht zijn en er een nacht en een stuk dag verblijven, zij het dan ook op een niet echt vreedzame manier.
De Duitsers zijn 's anderendaags weer vertrokken en hebben er niet echt een bezetting achtergelaten.

Aurel
Naar boven
Fritz Kempf
Ere WikiMusketier

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 13:09    Onderwerp: Reageer met quote

Aurel Sercu @ 11 Nov 2010 11:55 schreef:
Ik denk dat het gewoon een kwestie van woordinterpretatie is. Van het verschil tussen echt bezetten (meestal min of meer gewelddadig binnenvallen en er langdurig verblijven en er de baas spelen) en 'even' op doortocht zijn en er een nacht en een stuk dag verblijven, zij het dan ook op een niet echt vreedzame manier.
De Duitsers zijn 's anderendaags weer vertrokken en hebben er niet echt een bezetting achtergelaten.

Aurel

Voor mij is dat een bezetting. Ze waren daar niet als toerist maar echt voor de verovering van het land. Daar ging het juist om. België binnen vallen om Frankrijk aan te vallen.

FHSW Wikia
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2010 14:54    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, bezetting of niet, ik spreek me er niet echt over uit. Ze hadden in ieder geval niet de bedoeling zich (blijvend) in Ieper te 'installeren'.
Maar eigenlijk geen probleem ermee als wat ze dan wel gedaan hebben, een bezetting genoemd wordt. Want dat is het. Misschien. Of misschien niet. Smile
Aurel
Naar boven
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2010 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje laat (1 maand na de vorige posting), en het artikel is ook al jaren oud (2003), maar gezien z'n lengte misschien toch interessant voor geïnteresseerden?

http://wo1.webserver.dmenp.be/ned/geschiedenis/gastbijdragen/DuitsersIeper.asp

Aurel
Naar boven
zijde26

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2010 14:08    Onderwerp: Reageer met quote

Uit dit artikel blijkt niet dat Ieper bezet is geweest.

Gilbert Deraedt
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Het front Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: