Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Anthony Fokker

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tom

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2005 19:46    Onderwerp: Anthony Fokker Reageer met quote

Tot op de dag van vandaag dacht ik dat ik alle monumenten en zaken wat betreft de Eerste Wereldoorlog in mijn omgeving wist. Dat had ik fout. Nog geen 20 minuten rijden van mijn huis ligt het graf van Anthony Fokker. De persoon Fokker behoeft door mijn geen introductie denk ik omdat iedereen weet wie hij is. Zijn graf echter had ik nog niet gezien en die is zeer indrukwekkend zoals je als je de onderstaande link volgt kunt zien.
Zie:
http://www.bekendedodenederlanders.nl/html/FokkerAnthony.html

Tom

BerichtGeplaatst: 17 Mrt 2005 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Deze foto vond ik net op het net....voor de Haarlem kenner en eigenlijk uberhaupt...een fantastische foto; Fokker boven Haarlem met de St. Bavo op de achtergrond.

Roma

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2005 17:49    Onderwerp: Reageer met quote

De wereld is klein Tom. Mooie bijdrage trouwens.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2005 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe zien jullie Fokker?

Ik zie hem meer als een collaborateur... Dat is misshcien extreem, maar hij hielp de Duitsers toch enorm + hij bouwde en ontwierp vliegtuigen voor hen.

Was hij toen eigenlijk Nederlander? Was hij neutraliteitsplichtig?
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2005 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dan is Koolhoven ook een collaborateur want die hielp de Engelsen.

Trouwens, je bent toch alleen collaborateur als je meewerkt bij een bezettingmacht en dat waren de Duitsers niet in Nederland?
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2005 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Tja idd. Koolhoven zou ook eentje zijn...

Tja wat is neutraal zijn wat is collaboratie??

Moeilijke vragen...
Naar boven
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2005 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad zeer lastig, wellicht een apart topic waardig. Echter ik bemerkt soms, en dat hangt samen met het "Angelsaksische visie" topic van Andriessen, twee maten. http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=415

Koolhoven is een held of wordt "hoe toepasselijk" vergeten.
Fokker was een schurk.

Ach, toen Werner von Braun voor de Duitsers werkte was hij een schurk maar de Amerikanen wisten niet hoe snel ze hem moetsen inlijven na de oorlog. En zo zijn er meer voorbeelden.

In ieder geval heeft Fokker denk ik niet gehandeld in strijd met de neutraliteit, zijn fabrieken stonden in Duitsland meen ik.
Naar boven
1stLF/SRD
Rumkruik

BerichtGeplaatst: 19 Mrt 2005 20:02    Onderwerp: Reageer met quote

Toch een ingewikkeld geval...
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2005 19:34    Onderwerp: Reageer met quote

Allereerst, bedankt voor de reacties.

Ik had er nog nooit over nagedacht dat Fokker in de Eerste Wereldoorlog "fout" was. Ik ben het er ook helemaal niet mee eens. Ik denk dat hij een zeer belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de luchtmacht in de Eerste Wereldoorlog maar ook in Nederland algemeen.

Ik zie in de Eerste Wereldoorlog ook gen fout of goed land. De oorlog ontstond uit het niets...zo leek het...maar er gingen jaren van politieke kibbelingen en alliantievorming aan vooraf.
Audie Murphy

BerichtGeplaatst: 01 Jul 2005 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

Tom schreef:

Ik had er nog nooit over nagedacht dat Fokker in de Eerste Wereldoorlog "fout" was. Ik ben het er ook helemaal niet mee eens. Ik denk dat hij een zeer belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de luchtmacht in de Eerste Wereldoorlog maar ook in Nederland algemeen.

Ik zie in de Eerste Wereldoorlog ook gen fout of goed land. De oorlog ontstond uit het niets...zo leek het...maar er gingen jaren van politieke kibbelingen en alliantievorming aan vooraf.

In Nederland vond men Duitsland in 14- 18 helemaal niet "fout"
mede doordat de Boerenoorlog nog vers in het geheugen lag.
Duizenden vrouwen en kinderen van Nederlandse afkomst
zijn toen gestorven in Britse concentratiekampen
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 10 Jul 2005 6:15    Onderwerp: Reageer met quote

Audie Murphy schreef:
Tom schreef:

Rond welk jaartal zou dat denkbeeld ontstaan zijn dat Duitsland fout was?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Audie Murphy

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2005 18:45    Onderwerp: Reageer met quote

Yvonne schreef:
Audie Murphy schreef:
Tom schreef:

Rond welk jaartal zou dat denkbeeld ontstaan zijn dat Duitsland fout was?

Ik denk zo halverwege jaren 30
Naar boven
Jempie

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 18:45    Onderwerp: Fokker? Reageer met quote

Hallo!

Fokker gaan beschouwen als oorlogscrimineel of collaborateur is mijns inziens een totaal verkeerd idee!
O.K. hij stelde zijn kunnen ten dienste van de Duisters, maar toevallig weet ik dat hij te Johannisthal -Berlijn 1913 was en daar ook verliefd was op een Russin met name Galantschikova (Galantschikoff) maar deze verkoos de Franse vliegenier Léon Letort,die net Parijs-Berlijn non-stop had gevlogen boven hem! Zij vergezelde hem per vliegtuig terug naar Parijs (in etappes toen)
Fokker was blijkbaar aldaar toen ook bezig met zijn vliegtuigbouw...De dame in kwestie zou ginder toen het hoogterekord hebben gevestigd (in een Fokker?) 1913.
Ergens is het niet zo abnormaal dat hij bij uitbreken van WOI er verder is gebleven en zijn vliegtuigen aan de Duitsers verkocht!
Uit vrees voor mogelijke represailles door de overwinnende landen, is hij bij einde WOI naar Nederland gevlucht....O.K?

Dan is er nog het volgende de Nederlandse Politiek tijdens WOI!

Bijna alle vliegtuigen die intakt in Nederland stranden of neerkwamen werden door de Nederlanders "geďnterneerd"....maar ze werden vergoed aand de desbetreffende landen....Men gebruikte er een groot aantal van voor de aigen luchtmaxht!
Vergoeding in geld, of zelfs met goederen...
Nederland leverde bijwijlen enkele honderden paarden aan Duitsland als vergoeding voor een vliegtuig! Leverde voedsel enz....

Dus vanuit Nederlands standpunt uit bekeken was er geen vuiltje aan de lucht! Kan men dus onmogelijk ook iets aan Fokker verwijten vind ik persoonlijk!

Men moet zich naar de geest van die tijd verplaatsen.
De politieke standpunten, houding, van toen bekijken....
Nederland hield zich "neutraal"!

Wat mij betreft, deed Fokker strikt genomen niets verkeerd!
Er waren toen Nederlanders die wel actief meevochten met de Duitsers, er waren er die actief meevochten ertegen!
Dit waren persoonlijke keuzes uit idealisme, persoonlijke overtuiging....

Men mag niet altijd strikt zwart-wit denken...

Het probleem stelt zich anders, wanneer men als Belg, Fransman in door Duits bezet gebied wonende, men actief gaat meewerken met de vijand...!
Dan wordt men inderdaad beschouwd als "collaborateur"!
Maar zelfs dan moet men nog een onderscheid maken tussen mensen die dit (nood)gedwongen deden, geen andere keuze hadden, of dit uit vrije wil deden!
Mijn vader is tewerkgesteld geweest in een Gentse garage, waarvan de eigenaar na WOII als collaborateur is veroordeeld geworden!
Maar die man had te kiezen, voor de Duisters werken of zijn garage kwijtspelen en mogelijks dan (net als mijn vader ) naar Duitsland gedeporteerd te worden om aldaar verplicht in de oorlogsindustrie te gaan werken! Deze man stelde alléénlijk gehuwd mensen tewerk met kinderen om die de kans te geven niet naar Duitsland gedeporteerd te worden! Mijn vader vond die man nooit een collaborateur! Hij is hem zeer dankbaar geweest! En geloof me vele Duitse auto's werden "stiekem gesaboteerd" in die garage wanneer en waar het maar kon!
(Bv suiker in de benzinetank en dgl...)
Zelf ben ik geboren 9 maart 1944, wel was mijn vader gedeporteerd worden, ik zou hier wellicht niet zitten typen! Hij is gevlucht en aan de Duitsers ontsnapt uit een kolonne krijgsgevangen Belgische soldaten (te Eeklo) welke normaal zouden zijn ingescheept naar Duitsland!
Nu is het wel zo dat zijn eenheid uiteindelijk niet werd ingescheept, maar dat kon hij op dat ogenblik niet weten! Zo zie je maar!
Maar mijn peter en mijn schoonvader, die zijn verplicht tewerkgesteld geweest in Duitsland! Dat was alles behalve aangenaam!

groeten

Jempie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het helemaal met je eens Jempie. Op twee dingetjes na: wat moest Fokker met een Russin? Hij was homoseksueel. En suiker in benzine werkt niet als sabotagemiddel, het is een fabel. Laatst hebben ze het nog getest op Discovery Channel bij Myth Busters. Blijkt echt niet te werken.
Naar boven
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 19:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben van mening dat Fokker een buitengewoon getalenteerde piloot en vliegtuigbouwer was maar ook een uitgesproken opportunist en zakenman die er niet vies van was om eens een idee van een ander te "lenen" (bv. onderbrekingsmechanisme). Zeker een doorzetter en creatieve geest die om zijn doelen te bereiken niet veel scrupules had. Maar natuurlijk een onmiskenbaar grote bijdrage aan de luchtvaart in Nederland en in het algemeen geleverd.

Gr P
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 23:22    Onderwerp: Reageer met quote

Zeg richard, dat van die suiker : ik heb gelezen dat klontjes niet werken omdat ze niet oplossen; poedersuiker zou dan wel weer werken?
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 23:39    Onderwerp: Reageer met quote

Voor zover ik begrijp en heb onthouden lost het prima op, maar heeft het verder vrijwel geen negatieve invloed.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 23:50    Onderwerp: Reageer met quote

Hm, ik dazcht dat het carameliseerde door de hitte van de cilinders...maar ja, als het getest is...
Kan je er beter slaolie bijdoen...vorige week nog gelezen dat er mensen waren die gebeld hadden naar de automobielclub om te vragen of ze hun dure brandstof konden aanleggen met slaolie... Confused Confused
Schijnt niet gezond te zijn...
pascal
Naar boven
Richard

BerichtGeplaatst: 23 Sep 2005 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb maandenlang met een dieselmotor op slaolie gereden. Geen enkel probleem en er een artikel over geschreven.
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2005 0:01    Onderwerp: Reageer met quote

Raar; maar ze hadden het denk ik wel over gewone benzine...
pascal
Naar boven
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 24 Sep 2005 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

Waar komt trouwens de hardnekkige legende vandaan dat Fokker zijn inspiratie opgedaan had van de Hollandse molens?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Hauptmann

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2006 13:10    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Anthony Fokker was nooit student

Anthony Fokker is een ingenieursheld, zeker onder vliegtuigbouwers. Maar Fokker zelf was geen ingenieur, hij maakte niet eens de hbs af. Terwijl zijn leeftijdgenoten braaf studeerden, joeg de jonge Anthony vaders geld erdoorheen met wilde plannen in de luchtvaart.

Vier jaar was Anthony Fokker toen hij in 1894 per schip naar Nederland vertrok vanuit Java, waar zijn vader Herman fortuin vergaard had in de koffie. ,,Bewust of onbewust bleef Anthony Fokker zijn leven lang het bevoorrechte planterskind voor wie het normaal was dat zijn sociale en financiële status hem in staat stelde mensen te commanderen of te kopen'', constateert Marc Dierikx in zijn uitstekende biografie van Fokker, 'Dwarswind'. Fokkers leven hangt inderdaad van parallellen aan elkaar.

Het begon al met vader Herman - die was ook al niet vooruit te porren in zijn jeugd en werd door de familie naar Indië gestuurd om 'tot rust te komen'. Anthony verliet na twee keer zittenblijven de hbs in Haarlem, ontsnapte door omkoping uit militaire dienst en werd door zijn vader naar Duitsland gestuurd 'om een vak te leren'.

Anthony Fokker schreef zich in aan het Technikum in Bingen, waar hij al snel constateerde dat dit beneden zijn niveau was. Hij wilde naar Mainz, waar de eerste vliegtuigbouwopleiding in oprichting was. Herman, al lang blij dat zijn zoon echte motivatie toonde, vond het goed. Dat ook deze school niet van hoog niveau was, mocht niet deren. De leerlingen gingen enthousiast aan de slag met het bouwen van een eigen vliegtuig.

Het derde ontwerp beloofde daadwerkelijk te kunnen vliegen. Anthony haalde zijn vader over hem geld te geven om het ding te kopen en zelf af te bouwen. Meer geld kwam van de gepensioneerde Oberleutnant Franz von Daum, die graag wilde leren vliegen. Vlak voor Kerst 1910 vloog Fokkers grotendeels zelfgebouwde vliegtuig enkele honderden meters - een ingenieurstriomf van jewelste. Een paar dagen later vloog Von Daum het ding in de prak.

Nadat Fokker zijn vliegbrevet had gehaald en Von Daum nog een toestel totall loss had gekregen, stond Anthony alleen met zijn onderneminkje. Zijn vader fourneerde hem het nodige geld en zorgde ervoor dat hij zijn beroemde rondje om de St. Bavo in Haarlem cirkelde. Ook vrienden met vliegbelangstelling sprongen bij: het derde toestel kwam er.
Furore

In 1912, toen Fokker dus de leeftijd had van een vierdejaars student, verhuisde zijn bedrijfje van Baden-Baden naar Berlijn. De ontwerpen volgden elkaar op, maar met de verkoop wilde het maar niet vlotten. Telkens opnieuw moesten familieleden bijspringen om Fokker Aviatik overeind te houden. En toen, o geluk, brak de Eerste Wereldoorlog uit. Fokker kreeg meteen orders, ging in 1917 bijna over de kop en maakte daarna furore met zijn mitrailleur die tussen de propellers door schoot.

De rest is bekend. Na de oorlog vluchtte Fokker naar Nederland en bouwde zijn bedrijf verder uit. De belangstelling van de Amerikanen (die met 142 Duitse Fokkers aan de haal waren gegaan) nam toe, zodat Fokker zijn bedrijf andermaal verhuisde. In 1928 was Fokker big business.

In al die jaren vloog Fokker meerdere malen langs de afgrond. Fokkers Amerikaanse activiteiten zakten in na een vliegtuigcrash in 1931, die leidde tot een vliegverbod voor de F10-A. Met zware verliezen trok het bedrijf zich terug naar de andere kant van de oceaan, waar Fokker zijn slepende ruzie met de KLM-directeur Albert Plesman voortzette. Het bedrijf Fokker ging ondertussen gebukt onder zware ontwikkelkosten van toestellen die niet goed verkochten. De regering kocht wat toestellen en overwoog financiële steun, maar zag daar uiteindelijk vanaf.

2 Een trotse Anthony Fokker onder een F.XVIII van de KLM, 1932 (collectie P.P.A. Moreu)

Op 23 december 1939 overleed Fokker, anderhalf jaar voor de Duitsers de fabriek op Schiphol zouden sluiten. De nieuwe oorlog bracht het bedrijf geen geluk, het einde ervan wel. Fokker bloeide op, om weer over grote ontwikkelkosten te struikelen. De overheid greep, net als Herman Fokker, een paar keer in met geld, maar gooide uiteindelijk het bijltje erbij neer. Dit jaar ging Fokker uiteindelijk compleet finaal en volledig absoluut failliet.

Marc Dierikx, Dwarswind, een biografie van Anthony Fokker, Sdu uitgevers, ISBN 90-12-08432-6, prijs 59,90 gulden.

Uit een delta van 1997
http://www.delta.tudelft.nl/archief/j29/13011
Naar boven
De Petrowski Alexander

BerichtGeplaatst: 06 Aug 2006 21:45    Onderwerp: Nederland tussen hamer en aambeeld Reageer met quote

In de wetgeving van de meeste Europese landen staat er wel ergens vermeld dat het verboden is om dienst te nemen in krijgsmachten van vreemde landen, ook in oorlogstijd. Men wordt dan beschouwd als "huurling".

De toepassing ervan in de praktijk hangt veel af van de regering van het moment en de krijgsmacht waar je dienstneemt.
Nederlanders die in het Franse Legioen gaan zullen vanwege de zeer goede relaties tussen de twee landen niet lastiggevallen worden. Sinds een paar jaar mogen buitenlanders ook dienst nemen in de Belgische strijdkrachten, een paar nederlanders hebben dit al gedaan, ik vermoed dat die ook niet zullen vervolgd worden.

Een van de "huurling" problemen van heden ten dage is het feit dat europese staatsburgers soms lid zijn van terroristische bewegingen zoals "Al Qaeda" en de Taliban.

Herinner je die Amerikaanse Taliban die in Noord Afganistan gevangen genomen werd. Wij Belgen weten dat minstens 1 Belgische vrouw zich in Irak heeft opgeofferd als zelfmoordkommando tegen het Amerikaanse Leger. Uit de Guantanamo gevangenis zijn meerdere Europese staatsburgers gekomen die gevangen waren genomen in Afganistan als Taliban.

De term "Huurling" is niet van toepassing als men dienstneemt in een krijgsmacht waarmee je vaderland op dat moment in oorlog is, dan is het "landverraad". Een veel zwaardere beschuldiging.

Specifief voor Nederland was het feit dat als een Nederlander veroordeeld werd als "huurling" hij zijn staatsburgerschap verloor, ook als men in Nederland was geboren. kortom hij werd statenloos.
Dit gebeurde met Nederlanders die gediend hadden in de Internationale Brigades in de Spaanse burgeroorlog.

Ook diegene die veroordeeld werden voor landverraad verloren hun staatsburgerschap. Er heeft in Nederland hierover lange tijd een controverse bestaan omdat de Spanje veteranen dezelfde procedure moesten volgen om hun staatsburgerschap terug te krijgen als de collaborateurs. Een apart wetgeving is er voor hen pas laat gekomen.
Naar boven
Kitboy

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2006 18:31    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
die er niet vies van was om eens een idee van een ander te "lenen"

Niet alleen het onderbrekingsmechanisme maar zelfs het hele ontwerp van zijn beroemde Fokker Eindecker was gebasseerd op een Frans ontwerp de Morana Saulnier....

Groet, Nico
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Aug 2014 10:41    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Luchtvaartpionier Anthony Fokker gaf op 31 augustus 1911 boven Haarlem een demonstratie met zijn eerste vliegtuig, de Spin. Met dit toestel vloog Fokker onder meer over de Sint-Bavokerk.

Lees verder: http://vandaagindegeschiedenis.nl/31-augustus/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: