Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Duits "instant-vliegveld(je)" in Bollebeek (omgevi

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jan2108

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2021 17:38    Onderwerp: Duits "instant-vliegveld(je)" in Bollebeek (omgevi Reageer met quote

Hallo,

Hopelijk zit ik in de juiste rubriek van het forum .....

Ik ben momenteel bezig met een studie over mijn geboortedorp Brussegem (inclusief de onderliggende parochies/wijken) tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Brussegem ligt 15 km ten noordwesten van Brussel.

Op 17 oktober 1918 (de oorlog loopt op zijn einde) ziet men in het naburige Asse (Assche) het oorlogsbeeld van passerende colonnes Duitse soldaten, vrachtwagens en andere transportmiddelen: de terugtocht naar Duitsland (dag en nacht ononderbroken) is begonnen.
Blijkbaar was er op het einde van WO I ook een Duits plan ontstaan om in allerijl nog een Duits vliegveld(je) aan te leggen tussen Asse (Assche), Mollem (Molhem) en Bollebeek (= een parochie van Brussegem (Brusseghem).
Lokale boeren kregen er de opdracht om de gewassen op de velden zo snel mogelijk te oogsten.

Op 20 oktober '18 (aldus de Kon. Heemkring Ascania) bouwden de Duitsers in Bollebeek (Brusseghem, Molhem) tenten op de velden om hun vliegtuigen te verbergen voor geallieerde verkenners
Op 27 oktober '18 ... ging een lokale kroniekschrijver, de heer Raymond Dieudonné uit Asse, op ontdekkingstocht naar Bollebeek, waar hij een 30-tal vliegtuigen voor het pachthof Nerincks (later 'De Rijck) in volle veld tussen Velm (Mollem) en Bollebeek zag staan. Alle huizen in de buurt werden blijkbaar ontruimd en opgeëist voor Duitse officiersvliegers.

Tot zover de informatie van 'Ascania'. Ongelukkig blijkt niemand te weten waar dat pachthof Nerincks gelegen was.

Zelf ben ik nu op zoek naar:
01. de exacte locatie van dit 'instant-vliegveldje' (eventueel een plattegrondschets);
02. het uiteindelijke doel van dit Duitse vliegveld;
03. een kopie van de Duitse beslissing(en) om dit 'instant vliegveld' daar te bouwen. Ik kan moeilijk aannemen - de Duitse militaire discipline kennende - dat er "zomaar" een, zelfs klein vliegveld werd gebouwd zonder een beslissing van Duits hogerhand".

Wie kan mij, met deze weinige gegevens, verder helpen met mijn zoektocht ? … Wie kan mij eventueel nuttige 'bronnen' (e-mailadressen) aanduiden waar ik interessante gegevens rond dit vliegveldje kan opvragen/vinden ?

Bij voorbaat dank.

Ik beschik wel over een foto van dit vliegveld(je) maar kan deze blijkbaar niet posten in dit bericht.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2021 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Gegevens over de laatste oorlogsmaand zijn moeilijk te vinden. Het Duitse leger was in volle terugtocht, overal chaos, en veel (zo goed als alle) documenten zijn verloren gegaan. Ik heb snel eens een paar zaken gecheckt en voorlopig vind ik niets.
Brussegem lag wellicht in de sector van het 4. Armee, X. Reservekorps, op het einde van de oorlog.
Misschien kan er wel iets gevonden worden in de "intelligence reports" van de Britten, Belgen of Fransen? Deze bronnen zouden wel nog moeten voorhanden zijn.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jan2108

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2021 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Jan,

Sorry dat ik jou even liet wachten voor een reactie (en een dankjewel).
Ik ben het volledig eens met jou dat de Duitse terugtocht in oktober 1918 in ijltempo zal zijn gebeurd en chaos daarvan een element kan geweest zijn.
Maar toch : de Duitste 'gründlichkeit" kennende ...
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat zelfs een 'noodvliegveld' aanleggen niet zomaar gebeurde zonder de autoriteiten ofwel bevel hebben gegeven ofwel vanaf het front werden ingelicht (en dus mogelijk hierover 'geschriften' bestaan).
Misschien ben ik wel een (te) koppige heemkundige, maar ik blijf zoeken naar 'dat éne speldje in de hooiberg'.
Er is een vraag voor info verstuurd naar het 'Deutsche Bundesarchiv' en via een Duits forum kreeg ik de melding dat in die periode 'Die Jagdstaffel (Jasta) 16, een 'Bayerische Einheit' in onze regio was gestationeerd en werd mij geadviseerd om ook contact op te nemen met het "Bayerisches Hauptstaatsarchiv' t.a.v. de 'Generaldirektion der Staatslicher Archive Bayerns' te contacteren (wat ondertussen gebeurd is).
Ik ben dus in 'hoopvolle verwachting' (= het lot van heel wat heemkundigen).
Gezien ik blijkbaar geen foto van het vliegveld, rechtstreeks via de forum kan versturen, zal ik - louter ter info - de foto naar jou sturen via een PB.

Vriendelijke groet,

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2021 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Jan,

Het probleem is niet dat de Duitsers geen bevelen e.d. gemaakt hebben in die tijd, het probleem is dat er zo goed als niets meer bewaard is vandaag. De Pruisische militaire archieven zijn grotendeels opgebrand tijdens de bombardementen op Potsdam in 1944/1945. De militaire archieven van de luchtmacht zijn "verschwunden" nadat "Herr Meyer" al die archiefstukken heeft opgevraagd (ook van de andere deelstaten) om een soort grote geschiedenis van de Duitse luchtmacht in WOI te schijven.
Er bestaan enkele heel goede werken over de Duitse luchtmacht, maar helaas is de periode oktober-november 1918 daarin ook uiterst onvolledig.

Groeten,
Jan
Naar boven
jan2108

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2021 18:54    Onderwerp: Reageer met quote

Da 's natuurlijk een domper op de (verwachte) feestvreugde. Smile

Bedankt om dit te laten weten (benieuwd wat ik vanuit Duitsland krijg)

Jan
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2021 6:47    Onderwerp: Reageer met quote

jan2108 @ 25 Sep 2021 18:54 schreef:
Da 's natuurlijk een domper op de (verwachte) feestvreugde. Smile

Bedankt om dit te laten weten (benieuwd wat ik vanuit Duitsland krijg)

Jan

Ik ken de Duitse archieven behoorlijk goed. In Freiburg zit niets en ook in München denk ik niet dat je een bevredigend antwoord zal krijgen. In principe is er wellicht wel iets te vinden in München, maar dan zal je zelf ter plaatse moeten gaan. De archieven van de Heeresgruppe Rupprecht von Bayern bevatten ook archiefstukken van de Flieger van het 4. Armee.
Maar zoals gezegd: dan moet je ter plaatse zelf daarin gaan lezen.

Jan
Naar boven
jan2108

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2021 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

Jan,

Zoals ik al eerder 'ergens' poneerde : heemkunde is voor mezelf een uit de hand gelopen hobby.
Wat betreft mijn zoektochten ga ik (figuurlijk) tot op de bodem ...
Een bezoek aan München of Freiburg zou geen probleem mogen zijn, gezien Duits een taal is die behoorlijk spreek/schrijf ...
Maar ik ben geen professionele heemkundige ... laat mij mezelf in alle bescheidenheid beschouwen als een verdienstelijke amateur-heemkundige.
Met andere woorden: hoewel ik soms maanden, jaren werk aan 'research' vooraleer ik tot een boek kom, ben ik niet fulltime bezig met die 'hobby'.
Ik ben ook nog opa, echtgenoot, vader van twee volwassen zonen die met beide voeten volop in het leven staan.
Ik engageer mij ook voor 'derde-wereld-problematiek' (Foster Parents Plan) ... voor 'kanker-problematiek' (opbrengst van mijn boekenverkoop gaat integraal naar het 'Kinderkankerfonds) ...
En tussen dat alles proberen we een beetje te schipperen zodat de balans in evenwicht blijft.
Waarmee ik wil zeggen dat een reisje naar München of Freiburg om MISSCHIEN dat plekje in Bollebeek te vinden waar de Duitsers mogelijk eind 1918 een 'instant-vliegveldje' hebben gebouwd, lijkt mij enkele stappen te ver om dat wankele evenwicht in mijn leven naar al die engagementen toe, in gevaar te brengen.
Maar uiteraard bewonder ik de (professionele) heemkundigen die deze stappen wél zetten en met schitterende naslagwerken op de dag komen.
Dus voor mij is deze 'case closed' ... tenzij er binnen enkele weken, maanden toch een verrassing in de bus valt (aldus een positief ingestelde 'amateur').

Vriendelijke groeten,
Jan
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: