Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Musée Romagne14-18 moet behouden blijven!

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Emiel

BerichtGeplaatst: 16 Mei 2020 18:45    Onderwerp: Musée Romagne14-18 moet behouden blijven! Reageer met quote

https://www.romagne14-18.com

https://verdun1916.eu/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
limbo

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020 16:04    Onderwerp: crowdfunding Reageer met quote

Als het Frans cultureel erfgoed is, wordt het dan niet door de staat gesteund ??
Naar boven
Emiel

BerichtGeplaatst: 17 Mei 2020 20:12    Onderwerp: Re: crowdfunding Reageer met quote

limbo @ 17 Mei 2020 16:04 schreef:
Als het Frans cultureel erfgoed is, wordt het dan niet door de staat gesteund ??

Hallo limbo,

Ik heb je vraag even bij de eigenaar Jean-Paul de Vries gelegd, hier zijn reactie:

"De Franse staat heeft in het begin geroepen om alles te steunen, alleen komen er nu tientallen uitzonderingen die daar dus buiten vallen. Plus de steun van 1500€ voor een museum dat zonder salarissen al 2300 kosten per maand heeft is dat dus bij lange na niet genoeg
"

Groet,

Emiel
(Vriend/vrijwilliger museum)
Naar boven
limbo

BerichtGeplaatst: 18 Mei 2020 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Oh ja, das vervelend.
Ik dacht alleen dat het cultureel erfgoed toch wel een voorkeurspositie innam bij de Franse Staat, vandaar..
Naar boven
MaxHansen

BerichtGeplaatst: 20 Mei 2020 20:51    Onderwerp: Reageer met quote

.
Emiel

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2020 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

Ook heeft Jean-Paul vele diversen items uit het museum te koop aangeboden op zijn persoonlijke facebook pagina. Van groot tot klein.
Prijs in overleg.
Naar boven
Duiker

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2020 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Waar is het verhaal van Max Hansen gebleven?
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2020 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

Emiel @ 21 Mei 2020 9:34 schreef:
Ook heeft Jean-Paul vele diversen items uit het museum te koop aangeboden op zijn persoonlijke facebook pagina. Van groot tot klein.
Prijs in overleg.

Jammer dat dit moet , ik probeer ieder jaar een donatie te doen , het zou mooi zijn als zoiets automatisch jaarlijks wordt afgeschreven.
Emiel

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2020 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

renny @ 22 Mei 2020 19:13 schreef:
Emiel @ 21 Mei 2020 9:34 schreef:
Prijs in overleg.

Jammer dat dit moet , ik probeer ieder jaar een donatie te doen , het zou mooi zijn als zoiets automatisch jaarlijks wordt afgeschreven.

Erg tof van je! Het museum wil hierin eigenlijk nog vrijblijvend zijn zodat een ieder zelf kan blijven beslissen in hoeveel en hoevaak.
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 23 Mei 2020 16:40    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Emiel,

Vrijblijvend word dan misschien vaak vergeten...nou ja misschien heeft de oproep voldoende effect .

Voorlopig kunnen we er niet heen ..... Mad
limbo

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2020 8:32    Onderwerp: verkoop items Romagne Reageer met quote

"Ook heeft Jean-Paul vele diversen items uit het museum te koop aangeboden op zijn persoonlijke facebook pagina. Van groot tot klein.
Prijs in overleg."

Met alle respect,maar als ik die "sniper-helm"zie, zijn de verhalen beter dan de items...
Ik zet hier toch wel mijn vraagtekens bij..
Lijkt mij eerder een kacheltje/BBQ ooit van gemaakt door een franse boer, dan het verhaal van een sniper...
Zie je het al voor je...te velde de bovenkant van een helm afhalen ????,sleuf erin en een gat aan de achterkant ??zodat ze je beter dodelijk kunnen treffen van achter??
Ze hadden destijds gewoon maskers van staal voor handen die special voor snipers waren geproduceerd ( zie bijvoorbeeld "Feldzug 1915:, van Micheal Baldwin pag.76 t/m 81)..

Denk dat onze vriend iets te enthousiast gedacht heeft Wink [/i]
Naar boven
Obusje

BerichtGeplaatst: 25 Mei 2020 10:40    Onderwerp: Reageer met quote

Meerdere malen heb ik in voorbije jaren het museum bezocht. Het is leuk en interessant maar het museum en de collectie is amateuristisch van opzet.
Graag zou ik van Jean-Paul willen weten waar dat megabedrag van 2.300 euro vaste lasten per maand vandaan komt en waarom het museum pas sinds recent
in financiële problemen is geraakt. Financiële problemen hebben meestal een lange voorgeschiedenis.
Moet hij BTW afdragen over de verkochte toegangskaartjes? In de lijst van ambassadeurs kom ik geen enkele Franse naam tegen. Dat is, op zijn zachtst
gezegd, merkwaardig. Het is immers een Frans museum.
Uitverkoop houden van exponaten lijkt me overigens niet de oplossing van het probleem. Financiële bijdragen kunnen misschien tijdelijk een oplossing bieden,
maar ik denk dat op de lange termijn alleen een goed gestructureerd (en uitgevoerd) beleidsplan redding kan bieden.
Emiel

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2020 7:13    Onderwerp: Reageer met quote

Obusje @ 25 Mei 2020 10:40 schreef:
Meerdere malen heb ik in voorbije jaren het museum bezocht. Het is leuk en interessant maar het museum en de collectie is amateuristisch van opzet.
Graag zou ik van Jean-Paul willen weten waar dat megabedrag van 2.300 euro vaste lasten per maand vandaan komt en waarom het museum pas sinds recent
in financiële problemen is geraakt. Financiële problemen hebben meestal een lange voorgeschiedenis.
Moet hij BTW afdragen over de verkochte toegangskaartjes? In de lijst van ambassadeurs kom ik geen enkele Franse naam tegen. Dat is, op zijn zachtst
gezegd, merkwaardig. Het is immers een Frans museum.
Uitverkoop houden van exponaten lijkt me overigens niet de oplossing van het probleem. Financiële bijdragen kunnen misschien tijdelijk een oplossing bieden,

maar ik denk dat op de lange termijn alleen een goed gestructureerd (en uitgevoerd) beleidsplan redding kan bieden.

Ik heb je vraag even doorgesteld, al had hij graag deze eerder zelf gehad voordat er een verkeerde conclusie online staat. Tevens, als je hem kent weet je dat er achter het museum nog veel meer speelt.

JP:
Quote:
De enige Franse ambassadeur op mijn lijst is de belangrijkste: President van le souvenir francais en na minister van defensie de hoogste , controleur general des Armees. Monsieur/ vriend Serge Barcellini

En dat als hij het museum beter had gekend hij had kunnen weten dat het een officieel musee is met dezelfde “lasten” als een ander en ja dus ook is belasting. 😉

Op verzoek van JP kan er altijd met hem hierover telefonisch/mail contact worden opgenomen.
Naar boven
Obusje

BerichtGeplaatst: 26 Mei 2020 20:48    Onderwerp: Reageer met quote

Op een openbaar forum wordt een pleidooi geplaatst om een museum open te houden. Daaraan gekoppeld wordt het verzoek om de portemonnee te trekken.
Dat is de essentie van deze casus en was voor mij reden om wat aanvullende vragen te stellen.
Een woordvoerder speelt de vragen door aan de eigenaar van het museum om (citaat) verkeerde conclusies online te voorkomen. Ik trek evenwel geen conclusies.
Ik stel gewoon een paar vragen waarvan de antwoorden wellicht kunnen bijdragen aan een oplossing. En draag de suggestie aan om het vraagstuk professioneel te benaderen.
Behoudens een paar vluchtige ontmoetingen ken ik Jean-Paul niet en weet ook niet wat er wellicht nog allemaal op de achtergrond speelt. Ook heb ik er geen behoefte aan om
rechtstreeks met Jean-Paul in contact te treden. Daar is nu net dit forum voor. Wat hij aan info kwijt wil kan hij, al dan niet middels een tussenpersoon, op dit forum plaatsen.
Elke organisatieadviseur of financieel analist zal de huidige aanpak weinig professioneel vinden.
limbo

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2020 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

En toen was t stil....
Ik zie ook geen plausibele uitleg op mijn vraag...maar in de tussentijd wordt er wel veel geboden op een stuk schroot geloof ik Rolling Eyes
Naar boven
renny

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2020 11:24    Onderwerp: Reageer met quote

waar kan je die biedingen zien dan ?
Emiel

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2020 6:13    Onderwerp: Reageer met quote

renny @ 30 Mei 2020 11:24 schreef:
waar kan je die biedingen zien dan ?

Hoi Renny,

De biedingen zijn niet te zien. Mocht je ergens interrese in hebben dan kan je gewoon contact opnemen met JP op facebook/mail of telefoon

Dit geldt ook oveigens voor vragen e.d. over items, daar ga ik hier geen discussie over starten Smile
Naar boven
limbo

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2020 9:24    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje vreemd dat je geen discussie wil starten als mensen om uitleg vragen.
Per slot post je wel een oproep om geld te doneren, maar als mensen terechte kritische vragen stellen omtrent beleid en aangeboden artikelen, geef je opeens geen uitleg???
Naar boven
Para

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2020 10:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het helemaal eens met de vorige spreker.
Emiel

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2020 16:17    Onderwerp: Reageer met quote

Mocht je interesse hebben in items, of vragen erover kan je contact opnemen met JP zelf:

0033 329851014
info@romagne14-18.com

Of even berichten via facebook.
Naar boven
limbo

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2020 17:10    Onderwerp: Reageer met quote

Beste Emiel,
Laat jij je niet voor het karretje spannen van deze uitbater?

Samen met "De vrienden van", wordt er opgeroepen om dit museum , welk NIET terug te vinden is bij de officiele museums van Frankrijk https://fr.wikipedia.org/wiki/Mus%C3%A9e_de_France#Meuse
en dus ook geen "cultureel erfgoed" erkende instelling is zoals de "flyer"doet vermoeden, financieel te steunen.( Althans, ik heb het nergens kunnen terugvinden...)
Tevens verkoop de uitbater materiaal waarvan het verhaal mooier is dan de werkelijkheid ( lijkt wel een doorgewinterde handelaar )
Vindt je het gek dat mensen vragen gaan stellen?

Ik vindt het wel jammer dat , terwijl jij de smeekbede gestart bent op ons forum, alle verantwoording afschuift naar de uitbater en dat we hem maar moeten contacten om antwoord te krijgen.

Maar dit forum is er voor de gebruiker lijkt mij en niet "de vriendjes van"..
Die kunnen zelf gewoon een account aanmaken om mee te doen..
Tevens is het verwerpelijk als mensen onwaarheden vertellen om geldelijk gewin, zeker in deze rare en onzekere periode en misbruik maken van de omstandigheden.
Naar boven
McBride

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2020 21:40    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een zielige en bedroevende discussie! De vraag van de flyer hier boven is toch duidelijk! Waarom zo negatief hierop reageren? Gefrustreerd of zo ? Is jullie "Limbo en Obusje" wat onrecht aan gedaan? Misschien last van de Corona tijd? Ik hoorde dat er op het ogenblik veel mensen door de Corona in de war zijn! Geld dat voor jullie ook of is het je? Want het lijkt er op dat jullie of je een en de zelfde persoon zijn. Zo ik heb mijn frustratie even van mij af kunnen schrijven heerlijk zo anoniem! Jullie of je zullen hierop ook willen reageren maar wees gerust ik reageer nergens op! Als jullie of je erg gechoqueerd zijn kunnen jullie of je, je aan melden bij de parnassia groep te Den Haag voor psychische hulp. Heerlijk dit en zo lekker anoniem! Dat komt jullie of je wel bekend voor!
Naar boven
Obusje

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2020 11:31    Onderwerp: Reageer met quote

McBride? Nooit eerder gehoord van die onnozelaar. Heeft blijkens het forumarchief één keer eerder een bericht geplaatst. In het moppentopic.
En daar hoort zijn tweede bericht mijns inziens ook thuis. De kwaliteit van de pleitbezorgers van het museum neemt zo eerder af dan toe.
Wil je het museum behouden dan zou het eigenlijk omgekeerd moeten zijn.
AOK4

BerichtGeplaatst: 09 Jun 2020 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ga akkoord met een aantal meer kritische stemmen van o.m. limbo en Obusje. Ik heb het museum ook bezocht toen ik indertijd af en toe naar Verdun ging en heb wat gemengde gevoelens erbij. Vooral de oproep om vriend te worden voor de luttele prijs van 250 euro (!) vind ik er toch wel over.

De eigenaar wordt hier door Emiel en sommige anderen nogal opgehemeld, maar mijn ervaringen zijn toch eerder dat hij vooral een gewiekste zakenman was/is, die goed zijn verhaaltjes kon vertellen, maar ondertussen toch ook een lucratief handeltje dreef. Dat is zijn goed recht natuurlijk en ik vind dat allemaal geen enkel probleem, maar ik zou er dus mijn geld niet zomaar aan geven.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
renny

BerichtGeplaatst: 10 Jun 2020 6:51    Onderwerp: Reageer met quote

Het beeld wat nu wordt geschetst van Jean Paul de Vries is wel erg negatief .
Dat is niet mijn ervaring met hem en het museum.

Ik kom er al vele jaren , in principe is het gratis maar een vrijwillige bijdrage wordt gewaardeerd (5,-)

Het bedrag van 250,- is zoals ik het begrijp voor een levenslang lidmaatschap.
Ik kan mij voorstellen dat dat voor velen een heel bedrag is , voor mijzelf ook.

Een systeem met jaarlijkse contributie had mij ook meer aangesproken.

wat betreft maandelijkse kosten , daar heb ik geen inzage in.

Verder niets dan lof hoe Jean-Paul de eerste wereldoorlog met al zijn verschrikkingen levend houd voor het grote publiek , de jeugd in het bijzonder daar er jaarlijks vele scholen op excursie komen /kwamen

Het hele corona gedoe heeft misschien ook nog grote invloed. Sad
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Musea en tips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: