Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Ravel in Verdun

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 0:32    Onderwerp: Ravel in Verdun Reageer met quote

In een biografie over de franse componist Maurice Ravel, kwam ik een aardige passage tegen. Ravel heeft als soldaat in 1916 gediend aan het front bij Verdun, zij het als vrachtwagenchauffeur. Op 14 maart 1916 wordt hij ingezet als chaffeur in een konvooi van zware vrachtwagens. In enkele brieven die Ravel schrijft beschrijft hij zijn ervaringen zij het dat nooit aan concreet aan gevechten heeft deelgenomen. Zijn muziekproductie staat gedurende de oorlog op een lager pitje, hoewel hij de schitterende pianocyclus Le Tombeau de Couperin (die hij ook later heeft georkestreerd) componeert waarin hij de verschillende delen opdraagt aan gesneuvelde vrienden in de oorlog.

Ravel als chauffeur in Verdun

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 0:35    Onderwerp: Reageer met quote

Later schreef Ravel een muziekstuk dat met één arm gespeeld moest worden. Speciaal voor zijn vriend, de Oostenrijkse pianist Paul Wittgenstein. Deze verloor zijn rechterarm aan het oostelijk front.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Tom

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 9:07    Onderwerp: Reageer met quote

Lijkt me een interessant boek. Is het nog te krijgen?
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor deze boeiende aanvulling Richard

Ravel schreef het Concerto pour la main gauche in 1930 voor Paul Wittgenstein (een broer van de filosoof Ludwig Wittgenstein). Overigens was Ravel niet de enige componist die muziek voor de linkerhand heeft geschreven voor Wittgenstein. Ook Prokofiev heeft een pianoconcert voor de linkerhand geschreven (nummer 4) die Wittgenstein overigens nooit heeft gespeeld omdat hij het stuk te modern en onaangenaam vond klinken.

Daarnaast zijn er ook nog werken geschreven door Franz Schmidt, E. W. Korngold, R. Strauss, H. Gal und B. Britten Klavierkonzerte für die linke Hand. Het werk van Ravel is overigens het meest briljante. Het is in tegenstelling tot zijn andere pianoconcert een melancholisch en dramatisch werk. Overigens is de pianopartij zo virtuoos zodat het nauwelijks hoorbaar is dat het stuk met enkel de linkerhand wordt gespeeld. De bekende Nederlandse pianist Jan Wijn heeft overigens ook jarenlang veel repertoire gespeeld voor de linkerhand vanwege een verlamming aan aan zijn rechterarm.
Naar boven
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 13:02    Onderwerp: reactie Reageer met quote

Hoi Tom,

Het boekje wat ik aan het lezen ben is (in de context van Ravels ervaringen in Verdun wellicht wat merkwaardig) een Duitse biografie over Ravel : Maurice Ravel door Michael Stegemann

Overigens is Ravels rol als soldaat niet bijster interessant geweest. Ravel was we tegenwoordig politiek naief zouden noemen. Ravels wereld bestond enkel uit kunst, literatuur en vooral muziek. Ravel werd evenals de meeste Fransen aangewakkerd door het patriotistische vuur en vond dat hij als Fransman zijn bijdrage moest leveren.

Ik ben me op dit moment ondermeer aan het verdiepen in de impact die de Eerste Wereldoorlog op de muzikale ontwikkeling en composities van componisten hebben gehad. Ik ben een en ander nader aan het uitwerken, alleen heb ik altijd een chronisch tijdsgebrek.
Naar boven
Tom

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 13:06    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Overigens is Ravels rol als soldaat niet bijster interessant geweest. Ravel was we tegenwoordig politiek naief zouden noemen. Ravels wereld bestond enkel uit kunst, literatuur en vooral muziek. Ravel werd evenals de meeste Fransen aangewakkerd door het patriotistische vuur en vond dat hij als Fransman zijn bijdrage moest leveren.

Over zijn belevenissen schrijft de biografie dus niet veel?
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 13:07    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt in ieder geval bere-interessant.
Naar boven
victor

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 14:28    Onderwerp: Reageer met quote

Leonard, ben je op de hoogte van het pianokwintet dat de blinde Louis Vierne schreef voor zijn enige zoon die op 17-jarige leeftijd in WO1 aan de Duitse grens omkwam? Ik heb het ooit eens gehoord, prachtig! Ben helaas niet in het bezit van een opname. Ik werd er ooit op gewezen in een artikel van de hand van Paul Witteman die in 2001 en 2002 klassieke muziek besprak in het Volkskrant Magazine. Ik heb het stukje bewaard en zou het in kopie naar je kunnen opsturen.

Louis Vierne, Quintet voor strijkers en piano. Quator Atheneum met Gabriel Tacchino (piano).
Richard

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je het niet inscannen en hier plaatsen Victor?
Naar boven
victor

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 14:35    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zit achter een laptop en niet in de buurt van een scanner. Zodra...enz
victor

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 20:35    Onderwerp: Louis Vierne Reageer met quote

Het zal wel heel onnozel zijn maar ik weet niet hoe ik een gescand document hier naar toe kan transporteren. Wie?
victor

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 21:00    Onderwerp: Reageer met quote

sorry hoor, computer is weigerachtig maar doet het stiekum toch.
Merlijn

BerichtGeplaatst: 08 Feb 2006 21:06    Onderwerp: Reageer met quote

Ik haal ze wel even weg.
Naar boven
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2006 0:27    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Victor,

Jazeker ik ken het stuk van Vierne, ik heb een opname van dit stuk van het Athenaeum Enesco Kwartet. Ik kende niet de achtergrond van de compositie dus zeker een eyeopener

Op de site van Hyperion Classics kun je een deel uit dit schitterende stuk beluisteren http://www.hyperion-records.co.uk/
Naar boven
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2006 0:28    Onderwerp: Reageer met quote

O ja ik vergat er bij te vermelden uiteraard even zoeken onder de componist Vierne
Naar boven
Leonardvandijk

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2006 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Nog een korte aanvulling op het voorgaande over de Componist Louis Vierne. Vierne werd in 1870 geboren in Poitiers en ontving zijn muzikale scholing van vooral Caesar Frank en Widor (beide grote orgelvirtuosen en brilliante componisten).

Viernes leven werd gekenmerkt door voortdurende tegenslagen. Naast het feit dat hij leed aan een zeer slechte gezichtsvermogen (na 1918 werd hij geheel blind) overlden tussen 1885 en 1918 zijn beide ouders en zijn broer Andre. In de laatse twee oorlogsjaren van 1917 en 1918 stierven zowel zijn broer Rene als zijn 17 jarige zoon Jacques. Vooral de dood van zijn zoon is Vierne nooit meer goed te boven gekomen. De rest van zijn leven werd Vierne gekweld door het feit dat hij zijn minderjarige zoon toesteming had gegeven om als soldaat aan de oorlog deel te nemen. Vierne die ook al leed aan zoals hij het zelf omschreef een pathologische gevoeligheid heeft aan zijn zoon het Piano Quintet op 42 opgedragen. Een uiterst dramatisch en gevoelig werk.

Aan zijn vriend Maurice Blazy schreef Vierne in februari 1918 :

There is no point describing my feelings, is there? Life for me no longer has any material meaning. I have said farewell for ever to any ambition of transient glory. I am builidng a votive offering, A Quintet of vast proportions, to convey the inspiration born of my tenderness and my child's tragic death. I shall see this work through with an energy that is as irrepressible and tremendous as my grief is terrible, and I shall make something that is powerfull, imposing and strong, which will stir in te depths of every fathers breast the deepest feelings of love for a dead son.
Louis Vierne (1870-1937)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Verdun Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: