Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

IFF jat helm gesneuvelde militair

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2018 9:39    Onderwerp: IFF jat helm gesneuvelde militair Reageer met quote

Beetje raar verhaal en bizar ook.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181030_03893184

Vleteren / Ieper - De helm werd weggehaald van het graf van een oud-strijder voor de collectie van het In Flanders Fields Museum. De familie gaf geen toestemming, maar krijgt hem terug.

De familie van oud-strijder Hector Desmadryl ging afgelopen maandag zijn graf, dat deel uitmaakt van een familiegraf, oppoetsen op de begraafplaats van Woesten, een deelgemeente van Vleteren. Familielid Wim Desmadryl uit Poperinge schrok toen hij ontdekte dat de helm van Hector verdwenen was.

Brief van gemeentebestuur

Er lag een brief van het Vleterse gemeentebestuur met de boodschap ‘de graftrommel met helm werd gedeponeerd in het In Flanders Fields Museum in Ieper. De graftrommel wordt opgenomen in hun permanente collectie’. “Dit is grafschennis, want de familie werd niet gecontacteerd en gaf geen toestemming”, zegt familielid Wim Desmadryl uit Poperinge. “De helm ligt er al meer dan 100 jaar en wordt samen met zijn foto bewaard in een graftrommel, die ik vier jaar geleden heb gerestaureerd. Het is een waardevol stuk, want het is de helm die Hector droeg toen hij in 1916 sneuvelde in Kaaskerke tijdens het ophalen van een soldaat. De fatale kogel had zijn helm doorboord. Wij willen de helm terug.”

Hugo Desmadryl (89), de neef van Hector, die ondertussen in Ieper woont, probeerde afgelopen maandag de dienst Cultuur en Toerisme van Vleteren te bereiken, maar dat lukt (nog) niet. Wij kregen madagavon wel al meer uitleg van Vleters burgemeester Stephan Mourisse (Landelijke Volkspartij). “De vraag is gekomen om dit mooi stuk te bewaren om diefstal te vermijden. Wij hebben meegedeeld dat eerst de toelating van de familie verkregen moest worden. Blijkbaar is dat niet gebeurd. We gaan vandaag, dinsdag, contact, opnemen met de vraag dit stuk onmiddellijk terug te brengen. De gemeente Vleteren heeft hierin geenszins initiatief genomen, maar ik denk dat de initiatiefnemers zeker geen slechte bedoelingen hadden. Er wordt meer en meer gestolen op begraafplaatsen.”
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2018 10:14    Onderwerp: Re: IFF jat helm gesneuvelde militair Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 30 Okt 2018 9:39 schreef:
(...) “De vraag is gekomen om dit mooi stuk te bewaren om diefstal te vermijden. Wij hebben meegedeeld dat eerst de toelating van de familie verkregen moest worden. Blijkbaar is dat niet gebeurd. We gaan vandaag, dinsdag, contact, opnemen met de vraag dit stuk onmiddellijk terug te brengen. (...) Er wordt meer en meer gestolen op begraafplaatsen.”

We kunnen er in ieder geval zeker van zijn dat de helm binnenkort gaat 'verdwijnen', zéker na deze publicatie in het Nieuwsblad... wat een prutsers zeg...

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2018 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht aan hetzelfde Percy....

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2018 15:33    Onderwerp: Reageer met quote

Vind het verbazingwekkend dat het al 100 jaar goed is gegaan.
Percy Toplis

BerichtGeplaatst: 30 Okt 2018 17:03    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 30 Okt 2018 15:33 schreef:
Vind het verbazingwekkend dat het al 100 jaar goed is gegaan.

Waarschijnlijk juist omdat niemand het wist! Laughing

"Omdat ik alles beter weet is het mijn plicht om betweters te minachten."
Marcel Wauters, Vlaams schrijver en kunstenaar 1921-2005
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 31 Okt 2018 6:34    Onderwerp: Reageer met quote

Waar haalt het IFF het lef vandaan om zoiets ongevraagd te doen? Confused
En natuurlijk niet slim om de pers in te schakelen. Rolling Eyes
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2018 7:37    Onderwerp: Reageer met quote

IFF zegt dat ze niet degene waren die de helm weg haalden.

https://www.hln.be/regio/vleteren/iffm-niet-betrokken-bij-wegnemen-helm-oud-strijder~affa8c31/

De helm die verdwenen was van het graf van de Belgische soldaat Hector Desmadryl in Woesten is nooit in handen geweest van het In Flanders Fields Museum. “Meer nog, het In Flanders Fields Museum was zelfs niet betrokken bij het weghalen van de helm. Het is dus volledig onterecht dat het museum genoemd werd in een zaak van mogelijke “grafschennis’ in de gemeente Vleteren”, zegt voorzitter Jef Verschoore. “Het IFFM werd enige tijd geleden benaderd door de gemeente Vleteren in verband met het mogelijk wegnemen van een waardevolle graftrommel met helm uit de Eerste Wereldoorlog op het graf van een gesneuvelde soldaat op de begraafplaats van Woesten. Het museum heeft daarop advies gegeven over de mogelijkheden tot bewaring, ofwel in het regionale erfgoeddepot, ofwel via een permanente bruikleen of schenking in de eigen collectie. Daarbij werd nadrukkelijk geadviseerd om na te gaan of het graf in kwestie vrij was van concessie. Deze week werd gesteld dat de graftrommel was weggehaald op initiatief van of door diensten van het museum en daarna op vraag van de gemeente Vleteren werd teruggebracht. Dit is volledig verzonnen. Het IFFM vraagt dan ook een rechtzetting van deze valse berichtgeving.” (LBR)
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2018 10:14    Onderwerp: Reageer met quote

Om eerlijk te zijn, ik vond de term "gejat" (door IFFM), toen deze topic geopend werd, eigenlijk toch ook kort door de bocht, voortvarend, onfair, misplaatst, en niet gebaseerd op feiten. Maar ik heb er toen niet willen op reageren. Wie de term "gejat" gebruikte zal misschien wel een reden gehad hebben, en beschikte misschien over meer info ? (Maar die info zat dan wel niet in het toenmalige krantenartikel.)

Verleden woensdag werd me dan bevestigd dat er inderdaad niets van aan is dat het IFFM de helm zou "gejat" hebben.

En nu toch een officiëler rechtzetting.
Tja, fake news ? En titels die als vlag de lading echt niet dekken, komen wel meer voor.

Aurel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2018 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Het woord "jatten" is een normale term van ongevraagd weghalen/onteigenen van andermans spullen. In dit geval, vind ik 'jat" zeker terecht bij het eerste artikel.
Ben overigens blij dat het verhaal enigszins anders is dan artikel in eerste instantie was.

Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2018 11:01    Onderwerp: Reageer met quote

Eric,

Ik ken het woord "jatten" heus wel hoor. Alleen heeft het bij mij (Vlamingen?) een ietwat (nog) negatiever bijklank.

Het verhaal "enigszins anders" ? Oké, 'ergens' heeft 'iemand' 'gejat'. Maar waar het mij om gaat : de titel van de topic is pertinent onwaar. Niet "enigszins onwaar", maar helemaal ... Het IFFM heeft gewoon helemaal niét gejat. Simpel ...

Je hoeft hierop echt niet te antwoorden. Het is gewoon maar mijn mening. (En er is weinig kans dat die verandert ...) En jij zal ook wel je (andere) mening hebben, neem ik aan.

Aurel
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2018 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Vraag aan 10 West-Vlamingen wat het woord "jatten"voor hen betekend en 9 zullen antwoorden,pakken,stelen of "skoepen,tsjoepen,pikken"(nog zo'n woorden).
Volgens mij is de teneur in deze zaak dat jatten hier wel als onrechtmatig verwerven werd gebruikt.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2018 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe,

Oké.

Maar ik vrees dat ik er niet in slaag het duidelijk te maken. (Vreemd ...) Het gaat me echt niet om de teneur van jatten in deze zaak. Om wat jatten nu precies betekent. (Gewoon : minder formeel dan stelen.)

Wel om de onwaarheid van de topic-titel. Het IFFM heeft gewoon niet gestolen / gejat / geskoept / getsjoept / gepikt. Zelfs niet bij benadering.

Hoe kan je nu iets jatten dat op geen enkel moment in je bezit is of was ?

Aurel
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2018 16:09    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad het IFFM gaat hier vrijuit,ik bedoel de teneur van de hoofding van dit onderwerp.....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
Aurel Sercu

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2018 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe,

Oké. Duidelijk.
Denk ik. ;-)

Aurel
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: