Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Australiër fietst naar alle CWGC begraafplaatsen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 03 Sep 2018 14:13    Onderwerp: Australiër fietst naar alle CWGC begraafplaatsen Reageer met quote

Wat een kerel, alle 2133 begraafplaatsen afgaan van CWGC.
En dan ook nog alle graven fotograferen van Australiërs. Dat lijkt me bijna een dagtaak.

https://www.hln.be/regio/ieper/met-fiets-naar-alle-2-133-woi-begraafplaatsen~ac91a499/

De dakloze Michael ‘Mic’ Whitty (53) uit Australië wil met de fiets alle 2.133 WOI-begraafplaatsen in Europa bezoeken. Hij heeft er al 1.000 bezocht en fietste net van De Panne naar Veurne richting Ieper. Daar werd hij ontvangen door de Commonwealth War Graves Commission. “Hij is een beetje onze ambassadeur”

Het levensverhaal van de Australiër Michael Whitty leest als een roman. De vijftiger werkte ooit als wapendeskundige voor de Australische luchtmacht. Later ging hij aan de slag in de IT-sector, waar hij een goedbetaalde job had. “Op een bepaald moment was ik zo ongelukkig dat ik besloot het over een andere boeg te gooien”, zegt Michael. Hij verhuisde naar Groot-Brittannië en vond er werk in een hostel. Michael raakte echter in de problemen - hij verloor zijn geld door gokken op de beurs - en belandde zelfs aan de bedelstaf. “Ik sliep tien maanden in een bosje. Ik besefte dat het zo niet verder kon.” Tussen zijn spullen bewaarde Michael het WOI-dagboek van zijn grootvader. “Dus besloot ik om met de fiets het voetspoor van mijn opa te volgen.” Na een bezoek aan Gallipoli in het huidige Turkije, waar ook heel wat Australiërs vochten, veranderden de plannen. Mic besloot alle 2.133 Europese begraafplaatsen van de Commonwealth War Graves Commission (CWGC) te bezoeken. Ondertussen deed hij er al meer dan 1.000. “Ik neem een foto van elke Australisch graf en stuur dat door naar een databank, waarin alle gesneuvelden staan opgenomen. Familie kan via die weg informatie krijgen.”

Michael is voortdurend platzak. “Maar honger heb ik niet en ik ben op heel wat plaatsen welkom.” De fietser maakt gebruik van de app couchsurfing, waarbij mensen reizigers een bed of zetel aanbieden. Af en toe voert hij klusjes uit om wat geld te verdienen. “Ik moet mijn plan trekken, maar ik ben wel gelukkig. Ik zou nooit meer naar mijn oude leven terug willen”, lacht Mic. Opmerkelijk is dat de man in de tijd dat hij door Europa trekt al 127 Tinderdates versierde. “Voor mij is Tinder gewoon een manier om mensen te ontmoeten”, legt Mic uit. “In mijn profiel staat dat ik dakloos ben en geen euro op zak heb en misschien vertrouwen die vrouwen mij daarom wel”, lacht de man.

Boek schrijven

Normaal eindigt zijn tocht in november. “Dan keer ik terug naar Engeland om een boek te schrijven”, klinkt het. De opbrengst daarvan gaat voor groot deel naar goede doelen. “En met wat overblijft, wil ik terug naar Australië.”

Gisteren werd Mic uitgenodigd in de kantoren van de CWGC in Ieper. “Hij is een beetje onze informele ambassadeur. Vandaar onze uitnodiging
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: