Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Von Röth, drakendoder

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Obusje



Geregistreerd op: 28-11-2015
Berichten: 126
Woonplaats: Frankrijk

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2021 11:51    Onderwerp: Von Röth, drakendoder Reageer met quote

Gedurende de luchtoorlog 14-18 hebben tal van piloten aan Geallieerde faam verworven als drakendoder. Maar ook de Duitsers hadden zo hun kundige beoefenaars van deze uiterst gevaarlijke tak van luchtsport. Aan gene zijde van de frontlinie ‘Fesselballonekanone’ geheten. Eén van hen was Friedrich (Fritz) Ritter von Röth.

Wat maakte de jacht op waarnemingsballonnen zo gevaarlijk? Daartoe eerst een korte inleiding. De waarnemingsballonnen van de strijdende partijen hadden meestal als taak het eigen artillerievuur te leiden. Soms dienden deze ook om luchtfoto’s van nieuwe dan wel gewijzigde stellingen van de vijand te fotograferen. Ter voorbereiding van, bijvoorbeeld, nieuwe offensieven. Ze waren middels een stevige kabel verankerd aan een lier op de grond ter regeling van de hoogte. Onder elke waarnemingsballon was een rieten mand bevestigd met daarin een waarnemer die via een telefoon (met lange kabel) in verbinding stond met zijn eenheid op de grond om aanwijzingen (vuurcorrecties en gewenste hoogte) door te geven. De min of meer statische positie van waarnemingsballonnen aan het front maakte het mogelijk om deze rondom zwaar te beveiligen met een uitgebreid scala aan lichte en zware luchtafweer dat een waar spervuur van lood en staal kon afgeven op aanvallende vliegtuigen. De piloten van deze, toen nog relatief trage, toestellen dienden behalve over een ferme dosis krijgsmansgeluk te beschikken over uitstekende vliegvaardigheden en vooral de factor ‘verrassing’ uit te buiten.
Werd een waarnemingsballon aangevallen dan werd door de eigen partij ook getracht ballon en waarnemer te redden door beide zo snel mogelijk naar beneden te lieren. Heel vaak ging dat niet goed en kwam de waarnemer om doordat de mand bedolven werd onder de resten van de met brandbaar gas gevulde ballon. In de latere jaren van de Eerste Wereldoorlog kreeg de waarnemer ter extra bescherming een parachute mee.

Friedrich Röth werd geboren op 29 september 1893 in de Beierse stad Neurenberg en kwam in augustus 1914 als reservist op bij een artillerieregiment. Al naar heel korte tijd, in september 1914, raakte hij zwaar gewond aan het front en verbleef hij tot begin 1915 in een hospitaal. In deze periode vroeg en verkreeg hij toestemming voor overplaatsing naar de Fliegertruppe. Daar liet het geluk hem in eerste instantie wederom in de steek. Eind maart 1915 stortte zijn toestel de dag nadat hij zijn vliegbrevet had gehaald door motorpech neer en raakte hij wéér zwaar gewond. Na bijna anderhalf jaar verblijf in diverse hospitalen en revalidatiecentra kwam hij aanvang 1917 als piloot en artillerie-waarnemer bij FA(A) 296 (=Flieger Abteilung (Artillerie) 296). Hunkerend naar actie liet hij zich in de loop van 1917 omscholen tot jachtvlieger en werd hij in oktober 1917 bij Jasta (=Jagdstaffel) 23 b (b= Beiers) geplaatst. Daar ging zijn echte vliegercarričre van start.
Inmiddels bevorderd tot Leutnant der Reserve (=reserve tweede luitenant) schoot hij op 25 januari 1918 binnen 10 minuten maar liefst drie Geallieerde waarnemingsballonnen neer. Voor dit uitzonderlijke wapenfeit werd hij door koning Ludwig III van Beieren gedecoreerd met de Militär-Max-Joseph-Orden, een dapperheidsonderscheiding waaraan verheffing in de persoonlijke, niet-erfelijke adelstand verbonden was. Friedrich Röth werd zo Friedrich Ritter von Röth.
Zijn succesreeks zette zich vanaf januari 1918 in gestaag tempo door tot oktober 1918 en leverde hem de bevordering tot Oberleutnant der Reserve (= reserve eerste luitenant) op en in het voorjaar van 1918 het bevel over Jasta 16 b. Op 8 september 1918 verleende Wilhelm II hem de hoogste dapperheidsonderscheiding van het keizerrijk, de ‘Pour-le-Mérite’. In totaal behaalde Von Röth 28 overwinningen, waarvan 20 op waarnemingsballonnen. Daarmee was hij de meest succesvolle Duitse drakendoder van de Eerste Wereldoorlog. Zijn carričre eindigde op 14 oktober 1918 waar deze ook begonnen was: in het hospitaal. Bij zijn 28-ste en laatste luchtoverwinning op die datum, raakte Von Röth namelijk wederom zwaar gewond.

Lang heeft Friedrich Ritter von Röth de wereldoorlog niet overleefd. Kort voor de Kerstdagen van 1918 uit het hospitaal ontslagen en depressief door de Duitse nederlaag, pleegde hij op oudejaarsavond 1918 zelfmoord met zijn dienstpistool. Ritter von Röth werd in zijn geboortestad Neurenberg begraven op het Sankt Johannisfriedhof. Het graf is in 1973 geruimd.
_________________
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 2484
Woonplaats: Wevelgem

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2021 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

De MMJO (Nr. 209) werd toegekend voor alle luchtoverwinningen van januari tot oktober 1918. Mogelijk gebeurde dit zelfs postuum.

Groeten,
Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4



Geregistreerd op: 10-11-2006
Berichten: 2484
Woonplaats: Wevelgem

BerichtGeplaatst: 17 Feb 2021 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb een en ander gecheckt en de MMJO is inderdaad pas postuum toegekend, en wordt zelfs niet in zijn Stammrolle/Rangliste vermeld. Zijn laatste overwinning was bij Ledegem op 14.10.1918 (wellicht DH9 E 605 van 108Sqn, 2Lt HW Bingham KIA en 2Lt FW Wooley KIA).

Zijn vele neergehaalde ballons maken hem vergelijkbaar met Willy Coppens de Houthulst. Op 29 mei 1918 haalde hij 5 observatieballons uit de lucht op één dag, tussen Diksmuide en Hazebrouck.

Jan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group