Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Coppens, drakendoder

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2018 10:08    Onderwerp: Coppens, drakendoder Reageer met quote

Coppens, drakendoder en meest succesvolle Belgische piloot van de Eerste Wereldoorlog

100 jaar geleden behaalde de Belgische piloot Willy Coppens zijn 21e overwinning van in totaal 37.
Zijn specialiteit was het neerhalen van Duitse "draken" of observatieballons, een gevaarlijke onderneming.

zeer goed gedocumenteerd artikel lees het op volgende link
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/21/100-jaar-geleden-willy-coppens-drakendoder-en-meest-succesvoll/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Obusje

BerichtGeplaatst: 05 Feb 2021 23:33    Onderwerp: Reageer met quote

Sedert mijn jongste jeugd, inmiddels al vele jaren her, ben ik uiterst gefascineerd door de luchtoorlog 1914-1918
en sinds die tijd een verwoed verzamelaar van (bijna) alles wat met dit aspect van de oorlogvoering te maken heeft.
Boeken, foto's, vliegtuigmodellen, handtekeningen, et cetera.

Ongeveer twee jaar voor zijn overlijden op 21 december 1986, had ik Willy Coppens een keurig nette brief gestuurd
met het verzoek om een gesigneerde foto van hem te mogen ontvangen. En een 100 frank biljet bijgevoegd voor de
retourpost.

Via via had ik zijn toenmalige adres in Antwerpen kunnen achterhalen. Hij woonde destijds in bij een dochter van
oud-strijdmakker en collegapiloot Jan Olieslagers. Er van uit gaande dat hij als officier wel tweetalig zou zijn, bovendien
woonachtig in Antwerpen, had ik mijn brief in het Nederlands opgesteld.

Maanden later, ik had al bijna de hoop op een reactie opgegeven, ontving ik zijn antwoord. Een korte en chagrijnige brief
in het Frans. Zonder foto.

Hij schreef me de Nederlandse taal niet machtig te zijn en veel moeite te hebben moeten doen om mijn epistel vertaald
te krijgen. En ook dat hij sinds 1919 de pest had aan Nederlanders. In dat jaar had hij afgezien van deelname aan een
grote luchtvaartmeeting in Nederland omdat hij niet in uniform mocht verschijnen. Franse, Britse en Italiaanse luchtazen
mochten dat wél.

Dat uniformverbod zal wel samenhang gehad hebben met de politiek spanningen in die periode tussen Nederland en België
over, onder andere, het beheer van de monding van de Westerschelde. En die affaire van vele jaren her had hem doen
besluiten om mij géén foto te sturen.

Als verzamelaar moet je soms pragmatisch zijn. Ik was tóch blij met zijn antwoord want hij had zijn brief wél ondertekend.
Een prachtige sierlijke handtekening met kroontjespen. En mijn mening over hem is er niet door veranderd. Willy Coppens was
een moedig man en dapper soldaat die blijvend bewondering verdient.

Vriendelijke groet,
Obusje
egbert

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2021 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

......anscheinend aber auch ein sehr nachtragender und überheblicher Mensch!
Obusje

BerichtGeplaatst: 06 Feb 2021 16:56    Onderwerp: Reageer met quote

egbert @ 06 Feb 2021 10:05 schreef:
......anscheinend aber auch ein sehr nachtragender und überheblicher Mensch!

Die conclusie is terecht, Egbert.
Baron Willy Coppens de Houthulst was, qua karakter, een complexe persoonlijkheid.
Dat heeft ook zeker bijgedragen aan het relatief trage verloop van zijn militaire carrière
gedurende het interbellum.
Zijn soms ongezouten kritiek op legerleiding en politici maakten hem in die kringen
niet overal even geliefd. Zijn persoonlijke vriendschap met koning Albert I in combinatie
met zijn populariteit bij de bevolking, maakten hem tot op bepaalde hoogte echter politiek
en militair onaantastbaar.
In het kamp van de Geallieerden was hij zonder meer een alom hogelijk gerespecteerd man.

Vriendelijke groet,
Obusje
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 07 Feb 2021 22:39    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke anekdote, Obusje! En inderdaad een moeilijk heerschap, zo lijkt maar zondermeer moedig. Frank Luke Jr was altijd mijn favoriete drakendoder, prachtige bio van in huis (nou ja, drie zelfs), The Stand. Aanrader!

Gr P
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Luchtoorlog Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: