Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Loopgraaf ontdekt en weer toegedekt

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2018 8:30    Onderwerp: Loopgraaf ontdekt en weer toegedekt Reageer met quote

Altijd bijzonder zo'n vondst. Jammer is wel dat zodra het in kaart is gebracht ook meteen is ontmanteld. Snel gegaan, hopelijk hebben ze niks (menselijke resten) overgeslagen bij het in kaart brengen.

https://www.hln.be/regio/ieper/loopgraaf-ontdekt-maar-meteen-ook-weer-ontmanteld~a05a7d54/

Loopgraaf ontdekt maar meteen ook weer ontmanteld

BIJZONDERE VONDST OP WERF BELLEWAERDE AQUAPARK
CHRISTOPHE MAERTENS

13 maart 2018
02u37

 Deel 2 

 © S.D.

Ieper Archeologen hebben op de werf van Bellewaerde Aquapark een Duitse loopgraaf blootgelegd. De loopgraaf werd intussen al ontmanteld en is dus alweer verdwenen. “De taak van archeologen is registreren en archiveren”, zegt archeoloog Simon Verdegem. “Alles bewaren zou handenvol geld kosten en is bovendien gewoon onmogelijk.”

Op een parking van Bellewaerde zijn momenteel de voorbereidende werken bezig voor een gloednieuw waterpretpark. Bellewaerde Aquapark opent de deuren in het voorjaar van 2019. Vorige week vrijdag al werd het archeologische vooronderzoek volledig afgerond. Veel raakte daarover niet bekend, maar S.D. uit Poelkapelle postte wel een foto op Facebook van een Duitse loopgraaf. “Ik zag de loopgraaf liggen en nam er een foto van. Samen met mijn collega’s kreeg ik van de archeologen wat uitleg over wat er daar tijdens WOI allemaal is gebeurd”, aldus S. “Toen we een dag later opnieuw ter plaatse kwamen, lagen de planken van de loopgraaf al op elkaar en was alles al verdwenen.”

Het verdwijnen van de loopgraaf bezorgde hem gemengde gevoelens. “Ik weet dat het niet anders kan, maar het is wel jammer”, klinkt het. “Als je weet dat er op die plek 100 jaar geleden mensen in de modder lagen en stierven, dan stel je daar wel vragen bij. Nu plaatsen ze daar iets nieuws dat voor ons plezier moet zorgen.” De man heeft niet de bedoeling om de bouw van het aquapark te saboteren. “Nee, ik wil gewoon tonen wat hier allemaal is gebeurd. Ik denk vaak dat er meer buitenlandse interesse is dan interesse uit ons land. Het is mijn bedoeling om ook mijn vrienden eens bewust te maken van de gebeurtenissen die zich hier hebben afgespeeld.”

Dovo komt geregeld opgegraven munitieresten ophalen op de werf. Een Dovo-medewerker kon zo een foto nemen van de Duitse loopgraaf.
 © Eric Flamand - Dovo komt geregeld opgegraven munitieresten ophalen op de werf. Een Dovo-medewerker kon zo een foto nemen van de Duitse loopgraaf.

Bellewaerde Ridge

Attractiepark Bellewaerde is gebouwd op Bellewaerde Ridge, waar tijdens WOI fel werd gevochten. “Archeologie is sowieso een beetje een vernietigende wetenschap”, legt archeoloog Simon Verdegem uit. “Als je wil weten hoe de loopgraaf in elkaar steekt, moet die helemaal worden ontmanteld. Het is vooral de bedoeling om alles te registreren en te archiveren.” De archeoloog merkt op dat het onmogelijk is om alles te bewaren. “Dat hout heeft 100 jaar geen zuurstof en plots komt alles bloot te liggen, waarop het verrottingsproces onmiddellijk weer begint. Je kan dat niet meer tegenhouden, enkel vertragen, maar dat kost heel veel geld.”

Procedure gevolgd

Woordvoerder van Bellewaerde An De Ridder legt uit dat alle regels in acht werden genomen. “We hebben de procedure gevolgd en overleg gepleegd met de bevoegde instanties. Daarop werd een archeologisch bureau aangesteld. De archeologen hebben een aantal zaken opgegraven en dat werd gedocumenteerd. De vondsten zijn natuurlijk geen verrassing, gezien de geschiedenis. Na het afronden van het onderzoek werd de site helemaal vrijgegeven en nu begint de volgende fase van de werken.”
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: