Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Nepnieuws ten tijde van WO1

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
eagle

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2018 12:04    Onderwerp: Nepnieuws ten tijde van WO1 Reageer met quote

De laatste tijd wordt het verschijnsel nepnieuws regelmatig gesignaleerd. Ook ten tijde van de eerste wereldoorlog werd gebruik gemaakt van gepaalde berichten, waarvan het werkelijkheidsgehalte omstreden werd.
Ik zou graag de mening horen over enkele voorbeelden hiervan:
- Belgisch franctireurs traden op tegen Duitse soldaten, wat voor de Duitsers de aanleiding was om tegen de burgerbevolking op te treden(Leuven,Dinant).Dit sterkte de Engelsen om te spreken van "poor little Belgium".
- het torpederen van de Lusitania was voor de Duitsers een legitieme actie -het schip bevatte oorlogstuig. Voor de Amerikanen was dit een argument om in te grijpen in de oorlog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AOK4

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2018 13:14    Onderwerp: Reageer met quote

1. Ik heb enkele jaren terug de melding gevonden in een (burger) dagboek over Belgische militairen in burgerkledij die op pad waren om een hinderlaag te leggen.
Daarnaast is de hele Franktireur-zaak veel te ingewikkeld om die als fake nieuws af te doen (aan beide zijden). Het is ongelooflijk gecompliceerd om alles uit elkaar te halen. Over het algemeen kan gezegd worden dat de Duitsers te zenuwachtig en/of te hard optraden na meestal militair verzet dat verdwenen was tegen dat de Duitsers in een bewoonde omgeving kwamen.

2. De Lusitania had wel degelijk munitie aan boord, zo is toch recent aangetoond?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Yvonne
Admin

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2018 9:14    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is het verschil tussen fake news en propaganda?

https://twitter.com/ForumWO1
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Peter H

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2018 10:00    Onderwerp: Reageer met quote

Veel van de Nederlandse berichtgeving is te vinden op www.delpher.nl. Veel dagelijkse artikelen en of het allemaal correct was Confused
Naar boven
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2018 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

Peter H @ 26 Feb 2018 10:00 schreef:
Veel van de Nederlandse berichtgeving is te vinden op www.delpher.nl. Veel dagelijkse artikelen en of het allemaal correct was Confused

Dat is van alle tijden. Niet voor niets zegt het spreekwoord: De krant brengt de leugens in het land Wink

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
maxmadmartin

BerichtGeplaatst: 26 Feb 2018 22:05    Onderwerp: Re: Nepnieuws ten tijde van WO1 Reageer met quote

eagle @ 12 Feb 2018 12:04 schreef:
De laatste tijd wordt het verschijnsel nepnieuws regelmatig gesignaleerd. Ook ten tijde van de eerste wereldoorlog werd gebruik gemaakt van gepaalde berichten, waarvan het werkelijkheidsgehalte omstreden werd.
Ik zou graag de mening horen over enkele voorbeelden hiervan:
- Belgisch franctireurs traden op tegen Duitse soldaten, wat voor de Duitsers de aanleiding was om tegen de burgerbevolking op te treden(Leuven,Dinant).Dit sterkte de Engelsen om te spreken van "poor little Belgium".
- het torpederen van de Lusitania was voor de Duitsers een legitieme actie -het schip bevatte oorlogstuig. Voor de Amerikanen was dit een argument om in te grijpen in de oorlog.

hoi,
Werd er door Belgische burgers werd geschoten op Duitse militairen ? misschien wel maar ook nooit bewezen. Belgische milities droegen meestal geen uniform maar enkel een armband. maar de Duitse "reactie " hierop ??
https://pieterserrien.be/2012/10/27/het-vergeten-bloedbad-van-de-eerste-wereldoorlog/
ik zie niet in wat burgers "terchtstellen" huizen en een bibliotheek afbranden daardoor kan gerechtvaardigd worden.
propaganda of een weergave van feiten?
wat de Lusitania betreft , blijkbaar weer een "legitieme" daad omdat ze oorlogsmunitie vervoerde. inderdaad deed ze dit , volkomen akkoord !
Dus volgens "oorlogsrecht" meer dan 1000 burgersslachtoffers terecht gedood...
waarom ik hier reageer omdat net als in de post "edtih cavell" volgens "oorlogsrecht" alles mag volgens de "regels" en dit goedgepraat word volgens deze "normen" ?
Als bvb een Belgische F 16 piloot een munitieopslagplaats van de ISIS beschiet en er daarbij burgers ( miischien daar door ISIS geplaatst )omkomen staat gans de politiek corectte wereld op zijn achterpoten, waaris het verschil dan?
Dus vraag ik mij af waarom sommige mensen deze "terechte acties volgens het oorlogsrecht" proberen goed te praten ? of mis ik de essentie van de post ? ben ik anti duits ? mijn schoonmoeder is van duitse afkomst en mijn vrouw is er geboren.. dat is misschien een reden Laughing
. Ik neem enkel deel aan het debat met mijn argumenten en met een open mind en geen "zuur gevoel", dus even goede vrienden Eagle ?
grtzMMM

poppy poppy
People always have been the foolish victims of deception and self-deception in politics, and they always will be, until they have learned to seek out the interests of some class or other behind all moral, religious, political and social phrases, declarations and promises.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Stelling/discussie van de maand Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: