Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

De "gemiste kans"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2017 17:24    Onderwerp: De "gemiste kans" Reageer met quote

De "gemiste kans" van de herdenking van de slag bij Passendale

Historicus Jan De Volder (KUL) hekelt de eenzijdigheid van de herdenking van de slag bij Passendale afgelopen weekend. "De Britten tonen dat ze geen lessen hebben getrokken uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog", zegt hij in "De ochtend". "Hoeveel mooier was het geweest hadden de Britse premier Theresa May en de Duitse bondskanselier Angela Merkel daar hand in hand gestaan?"
Afgelopen weekend is met een groots spektakel in Ieper de honderdste verjaardag start van de slag bij Passendale herdacht. Bij die bloedige en modderige veldslag tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn meer dan 170.000 doden gevallen. Professor De Volder hekelt de eenzijdigheid en het gebrek aan zelfkritiek bij de herdenking. "Eigenlijk viert men dat een militaire overwinning, terwijl die jongens zijn opgeofferd door een legerleiding die volgens onze termen eigenlijk oorlogsmisdadigers zijn."

Het steekt De Volder vooral dat de herdenking eenzijdig Brits was. "De Duitse jongens aan de overkant waren evenzeer slachtoffers van een oorlog die ze niet gewild hebben. Het was geen oorlog van goed tegen slecht", zegt hij. "Voor alle partijen was het het begin van de neergang van Europa. Tot dan domineerde Europa de wereld, daarna niet meer. Bovendien heeft de oorlog het bedje gespreid voor het totalitarisme."

Volgens de historicus tonen de Britten met de aanpak van de herdenking dat ze geen lessen hebben getrokken uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog. "In Parijs en Berlijn hebben ze begrepen dat de toekomst in Europese samenwerking zit, dat hebben de Britten niet begrepen. Hoeveel beter zou het geweest zijn mocht mevrouw May daar hand in hand met mevrouw Merkel hebben gestaan?"

Dat wordt mooi geïllustreerd door de herdenking van de Slag van Verdun in mei vorig jaar (foto bovenaan). Toen was Merkel wel aanwezig op de plechtigheid, net als toenmalig Frans president François Hollande. Samen riepen ze op tot Europese samenwerking en vrede. Een krachtig signaal dat de Britten nu niet hebben gegeven. "We moeten leren dat er Europese samenwerking nodig is en dat een oorlog nooit iets oplost."

http://deredactie.be/permalink/1.3036967
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Patrick Mestdag
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 10:51    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Hoeveel mooier was het geweest hadden de Britse premier Theresa May en de Duitse bondskanselier Angela Merkel daar hand in hand gestaan?"

Deze gedachte kwam, ook heel snel bij me op.Het bleef bij het voorlezen van een brief van een Duitse Officier door een huidige Duits soldaat in uniform ,
op Tyne Cot, en dat was het dan .

Jammer

Kohl- Mitterand Verdun 1984
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 10:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ja viel mij ook op. En onlangs stond de Duitse ambassadeur ook al alleen op de Duitse begraafplaats van Menen. Blijkbaar durven de grote namen het toch nog niet aan.

Zie ook deze discussie van kort geleden: Waarom geen Duitse herdenking bij Mijnenslag Mesen? http://forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=34818

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 11:02    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje rare zin wat die deskundige zegt: "Het was geen oorlog tussen goed en slecht".
Volgens mij was dat het toch echt wel. Aanvallende partij (Duitsland, Oostenrijk etc) en de defensieve partij (GB, Frankrijk, België etc).
Maar zo zie ik het.

Waarom de Britten de Duitsers, op die ene militair na, er niet bij hebben betrokken. Geen idee, want op 11 november zie ik ze altijd wel meelopen naar de Menenpoort.

Misschien dat Duitsland en Frankrijk meer behoefte hebben aan toenadering naar elkaar, die gevoelens tegen elkaar liggen/lagen dieper met hun verleden en verschillende oorlogen (ook die van voor 1900).

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 11:08    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 02 Aug 2017 11:02 schreef:
Beetje rare zin wat die deskundige zegt: "Het was geen oorlog tussen goed en slecht".
Volgens mij was dat het toch echt wel. Aanvallende partij (Duitsland, Oostenrijk etc) en de defensieve partij (GB, Frankrijk, België etc).
Maar zo zie ik het.

Nee, hij bedoelt dat het niet zoals in WOII was. Dat was duidelijk wel een oorlog tussen goed en slecht. Deze oorlog was, heel simpel gezegd, eerder landjepik dan het onderdrukken en vermoorden van hele volkeren. Er werd niet tegen een dictatuur gevochten.

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 13:49    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 02 Aug 2017 11:02 schreef:
Maar zo zie ik het.

Waarom de Britten de Duitsers, op die ene militair na, er niet bij hebben betrokken. Geen idee, want op 11 november zie ik ze altijd wel meelopen naar de Menenpoort.

Misschien dat Duitsland en Frankrijk meer behoefte hebben aan toenadering naar elkaar, die gevoelens tegen elkaar liggen/lagen dieper met hun verleden en verschillende oorlogen (ook die van voor 1900).

Ik kan hier een eind over doorbomen, maar WOI is ontstaan door de oorlogsdrijverij van Frankrijk die persé Elzas-Lotharingen terugwilde en Duitsland heeft gemaneuvreerd in een positie waarin zij de oorlog verklaarden (eigenlijk net het omgekeerd van 1870). GB wilde persé zijn economische dominantie herstellen (bedreigd door Duitsland).

De Frans-Duitse visie dat de Eerste Wereldoorlog bewijst dat er meer Europese eenheid nodig is, wordt trouwens in de Britse pers enorm aangevallen vandaag.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 13:51    Onderwerp: Reageer met quote

Mirjam @ 02 Aug 2017 11:08 schreef:
Nee, hij bedoelt dat het niet zoals in WOII was. Dat was duidelijk wel een oorlog tussen goed en slecht. Deze oorlog was, heel simpel gezegd, eerder landjepik dan het onderdrukken en vermoorden van hele volkeren. Er werd niet tegen een dictatuur gevochten.

En Rusland dan? Dat was nog een middeleeuws land met slavernij! Nuja, de geallieerden vochten natuurlijk "voor de democratie en de vrijheid"...

goed-slecht en wit-zwart zijn niet van toepassing op WOI...
Naar boven
Philippe Vandeweege

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 14:30    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,
Laat ons zeggen dat ze eigenlijk allemaal belang hadden bij een oorlog.
Groeten.Philippe
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
AOK4

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 14:46    Onderwerp: Reageer met quote

Philippe Vandeweege @ 02 Aug 2017 14:30 schreef:
Hallo,
Laat ons zeggen dat ze eigenlijk allemaal belang hadden bij een oorlog.
Groeten.Philippe

Of ze dachten toch allemaal te kunnen profiteren van een oorlog. Natuurlijk draaide het iets anders uit.
Frankrijk wilde Elzas-Lotharingen terug
GB wilde zijn economische dominantie terug
Duitsland wilde zijn vijanden rondom een lesje leren en hen terug intomen
Rusland wilde de sociale onrust in eigen land onderdrukken
Italië wilde groter worden (Zuid-Tirol en de Adriatische kust)
Oostenrijk-Hongarije wilde de Balkan onder controle brengen
het Ottomaanse Rijk wilde de Russische invloed in de Kaukasus teniet doen
enz. enz. ieder had zijn belangen.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Makkelijk praten 100 jaar later.
Ik hoorde de man op de radio en hij kon zijn afkeer voor de Britten moeilijk verbergen.
Hij had het veel over de Brexit en vond dat de UK geen lessen trok uit het verleden door de EU in de steek te laten.
Dit is natuurlijk een heel andere discussie, politiek die we hier niet moeten bespreken.
Maar ik kan me niet van de idee ontdoen dat hij echt wel iets tegen de Britten heeft. Rolling Eyes

Laatst aangepast door Binkske007 op 02 Aug 2017 18:32, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Waaslander

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2017 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Voor mij is het eenvoudig.

WO1 was gewoon het summum van nationalisme. Niet het nationalisme zoals we dat zijn beginnen kennen na WO2, agressief en aanvallend, maar het soort waarbij een groot deel van de bevolking een groot gevoel van trots, eigenwaarde en verantwoordelijkheid voelt ten aanzien van de natie-staat. Net hetgeen de overheden van die natie-staten al decennia aan het betrachten waren. Volgzame schapen kweken die netjes belastingen wilden betalen, dezelfde taal spraken en desnoods de grenzen wensten te verdedigen en/of uit te breiden. kortom: burgers.

Nu hebben we dit veel minder, maar flakkert het bvb wel wat op bij sport-events. Smile

Miljoenen deftige mannen, die geen vlieg kwaad hadden gedaan in normale omstandigheden, maar plots konden worden opgetrommeld tot verdediging van de staat. Geen stompzinnige moordmachines die zichzelf verheven voelden boven de anderen, maar wel zo vol vaderlandsliefde dat ook zij bereid waren om te doden. En gedood te worden. Je moet WO1 volgens mij dus net iets meer vanuit vogelperspectief bekijken.

Want ook al had bijna elke regering wel 1 of meerdere goede redenen om ten aanval te trekken, ze hadden dit nooit zo lang kunnen volhouden en op dergelijke schaal zonder de steun van hun 'achterban'.

Uiteindelijk zijn er ook weinig deserteurs geweest en het aantal muiterijen zeer beperkt (en dan nog meestal enkel nadat het écht te gortig was geworden).

Ik blijf ervan overtuigd dat Europa na een paar eeuwen van natie-staat vorming in een waanzin was terechtgekomen die wel moest eindigen in een groot conflict. Om vandaag de dag nog altijd met het vingertje te wijzen naar Duitsland, vind ik echt wel te kortzichtig. Het klinkt een beetje kinderlijk zelfs: "juf, hij heeft mij eerst een duw gegeven!".

Dat Duitsland op zijn beurt 'een plaats onder de zon' wilde, lijkt me geen reden om hen te veroordelen. Tenslotte hadden ze daar net zo veel/min recht op als de andere grootmachten van die tijd. Net zoals Noord-Korea van mij gerust kernwapens mag maken. Liever niet natuurlijk, maar dat geldt ook voor de VS, GB, Frankrijk of Rusland. Behoorlijk hypocriet van vnl de VS. Mochten ze hun pijlen richten op het regime omwille van de dictatuur en tirannie, dan zouden ze mijn steun nog krijgen maar daar ligt niemand van wakker.
Naar boven
Bert

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2017 8:33    Onderwerp: Reageer met quote

De ceremonie op Tyne Cot was zeer eenzijdig Brits, ik denk dat daar weinig discussie over kan zijn. Of dat op zich verkeerd was? Het is gewoon de manier waarop Groot-Brittannië omgaat met haar oorlogsverleden. Ze doen dat al 100 jaar op deze manier en het is een traditie die hen nog steeds na aan het hart ligt. Misschien hadden ze Merkel inderdaad kunnen uitnodigen... maar dan zou die daar redelijk alleen tussen het Britse machtsvertoon hebben gestaan, wat ook weer tot de nodige discussies zou hebben geleid. En wat met de afwezigheid van de Fransen, die nochtans zware verliezen hebben geleden tijdens de 3de slag bij Ieper? Een plechtigheid met internationale uitstraling zou een volledig andere aanpak hebben gevraagd.
Dit neemt niet weg dat het jammer is dat dit soort herdenkingen na 100 jaar nog steeds moeilijk de natiegrenzen overstijgen. Blijkbaar lukt dat enkel bij privé-initiatieven zoals aan het Welsh Memorial.

Persoonlijk zou ik het belangrijker vinden om de staatshoofden van alle strijdende partijen volgend jaar (2018) samen te zien om deze 4 herdenkingsjaren samen af te sluiten.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2017 8:39    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn conclusie is eigenlijk bij deze herdenkingen, nu ik zo alles op een rij zet:
Het was en is een Britse herdenking geweest, géén internationale herdenking. Dan verklaard het meteen op afwezigheid van andere betrokken landen, tenzij het bij Gemenebest hoorde.

Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2017 10:52    Onderwerp: Reageer met quote

Eric '14-'18 @ 03 Aug 2017 8:39 schreef:
Mijn conclusie is eigenlijk bij deze herdenkingen, nu ik zo alles op een rij zet:
Het was en is een Britse herdenking geweest, géén internationale herdenking. Dan verklaard het meteen op afwezigheid van andere betrokken landen, tenzij het bij Gemenebest hoorde.
6 Zoals Balthasar Boma zou zeggen :"mijn gedacht".
jurggie

BerichtGeplaatst: 03 Aug 2017 19:33    Onderwerp: Reageer met quote

Enerzijds heeft hij gelijk natuurlijk. Anderzijds; godzijdank doen de Britten dit. Niemand anders zal het doen. Het zou bijna een vergeten oorlog zijn moesten de Britten niet zulke (terechte naar mijn mening) herdenkingscultuur opgebouwd hebben.

Duitsland is zo zwaar getroffen en nog steeds in shock na wereldoorlog twee dat men het bestaan van de eerste wereldbrand bijna vergeten is en in Frankrijk wordt er zulke tamtam niet om gemaakt. Daar is dat allemaal net iets lokaler en serener, al heerst er wel veel respect voor de oorlog en de slagvelden.

Mij hoor je niet klagen hoor. Het is niet de BBC zijn verantwoordelijkheid om andere voormalige deelnemende partijen het bad in te trekken als ze niet willen.
Naar boven
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017 6:05    Onderwerp: Reageer met quote

De Duitse minister van buitenlandse zaken, Sigmar Gabriel, was aanwezig op Tyne Cot. Trouwens, de Franse en Duitse visies dat de Eerste Wereldoorlog de noodzaak van meer Europese eenheid duidelijk maakt, zorgt voor heel wat zure reacties in GB...
Naar boven
derwisj

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Jurggie, dan kunnen we ook bediscussieren over in hoeverre het de taak is van een openbare omroep als de BBC om een herdenking te organiseren. Mij lijkt dit eerder de bevoegdheid van een officiele dienst, Belgisch of Brits...
pascal
AOK4

BerichtGeplaatst: 04 Aug 2017 19:59    Onderwerp: Reageer met quote

De herdenking is wel niet door de BBC georganiseerd, wel door de Britse overheid (een of ander ministerie).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: