Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

gesneuvelden per gemeente

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jurggie

BerichtGeplaatst: 25 Mrt 2017 16:35    Onderwerp: gesneuvelden per gemeente Reageer met quote

Ik keek net op de website van het MMP (om te zien of ik niet weer voor een gesloten deur zou staan zoals vorige keer) en kwam toevallig voorbij een pagina over de slachtoffers van Groot-Zonnebeke tijdens WO1.

Daarin wordt beweerd dat de gemeente (die een 5-tal dorpen telt) maar liefst 215 gesneuvelden te betreuren had. Volgens de lijst die gepubliceerd is gaat het hier daadwerkelijk allemaal om militairen.

Dit cijfer verbaasde me zeer, aangezien ik in een gemeente woon met iets meer inwoners dan Zonnebeke en er voor zover ik weet slechts een 21-tal soldaten het leven verloren tijdens wo1 (waarvan minstens 5 door ziekte en 1 vermiste).

Hoe kan dit? Is dit puur te wijten aan het feit dat Zonnebeke pas na enkele maanden oorlog door de Duitser bereikt werd en heel de bevolking geŽvacueerd werd. Met andere woorden: elke mannelijke inwoner kon en werd gebruikt voor militaire dienst en de rest van Vlaanderen ontsnapte hieraan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Algemeen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: