Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hťt WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privť berichten te bekijkenLog in om je privť berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Bernhard Pares - The Fall of the Russian Monarchy

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
louis

BerichtGeplaatst: 13 Jan 2017 22:17    Onderwerp: Bernhard Pares - The Fall of the Russian Monarchy Reageer met quote

Ik heb weer eens een WO1-gerelateerd boekje geschreven en vond er niets over op dit forum, dus schrijf ik er maar een kort stukje over.

Het betreft ďThe Fall of the Russian MonarchyĒ, geschreven door Bernhard Pares in 1939. Ik las de heruitgave uit 1988, de paperback van netto bijna 500 paginaís. Dit boek beschrijft de regeerperiode van Tsaar Nicolaas II, met een sterke nadruk op de jaren 1914 Ė 1917 (tot aan de februari-revolutie).

De schrijver was in de oorlog gedetacheerd door de Engelsen bij het Russische leger, en heeft een groot aantal personen waar het boek over gaat persoonlijk gekend, waaronder de tsaar. Je komt die achtergrond af en toe ook wel tegen in zinnen als waar hij het over Ďonsí heeft en dan de Engelsen bedoelt. Storend is dat echter niet, mijn indruk was dat dit boek meer wint bij de betrokkenheid van de schrijver dan het erdoor verliest.

Toen de tsaar tijdens de oorlog het opperbevel naar zich had getrokken, kwam het niet-militaire beleid grotendeels in handen van zijn vrouw, die sterk onder de invloed van Rasputin stond. Ministers kwamen en gingen, en waar in andere boeken over deze periode in Rusland het vaak bij een dergelijke wat algemene beschrijving wordt gehouden, beschrijft dit boek elk ontslag en elke benoeming van elke minister. Wie dat allemaal leest begrijpt al snel waarom andere boeken zich daar wat sneller vanaf maken: per saldo is immers helemaal niet interessant of nu persoon X of persoon Y eventjes minister is geweest. Belangrijk is vooral dat er zoveel wisselingen waren, waarom dat zo was, en waarom de ministers steeds zwakker werden. En daar heeft dit boek met deze opzet wel erg veel woorden voor nodig. Ik had in ieder geval moeite mijn aandacht daar echt bij te houden.

Gezien de betrokkenheid van de schrijver bij het leger, zou je wellicht verwachten dat de schrijver het strijdverloop gedetailleerd omschrijft. En vaak gebeurt dat ook (eigenlijk alleen op het land - er is vrijwel geen aandacht voor de zeeoorlog), maar doordat (alweer) dat voor dit boek eigenlijk helemaal niet nodig is, en doordat de plattegronden betrekkelijk nutteloos zijn, vond ik dit nu niet echt de meest interessante delen van dit boek.

Dit boek is op zijn sterkst waar het omschrijft hoe het kwam dat de tsaar en zijn familie steeds verder op zichzelf teruggetrokken raakten en daarmee uiteindelijk het contact met wat er in de samenleving leefde compleet kwijtraakten. Hoewel de schrijver bepaald geen Robert Massie is, leest het niet onprettig weg.

Al met al zou ik dit boek zeker ter lezing aanbevelen voor wie wil weten hoe het nu eigenlijk precies komt dat het regime in 1917 compleet in elkaar stortte en hoe het mogelijk was dat zo'n kleine groep als de bolsjewieken het land kort daarna in hun macht konden krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privť bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Boeken en recensies Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: