Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Argonne: najaarsreis 2016. DeelII

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
froos

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2016 19:10    Onderwerp: Argonne: najaarsreis 2016. DeelII Reageer met quote

De volgende dagen in m'n eentje.

BOIS D'ORMONT

Deze foto komt uit het bekende boek 'La Face Cachée'. De twee bomen links stonden in dit bos. Ik denk niet dat ze lang geleefd zullen hebben nadat ze omgebouwd zijn. Al die traptreden in je lijf. Bij de voeten afgebroken hangen ze nu in de armen van hun makkers. Verbazingwekkend dat er nog zoveel van over is na 100 jaar.

Ik tel 15 treden. Als ik er bij de voet nog wat lengte bijneem kom ik uit op een hoogte van goed 8 m.

In dit bos liggen veel loopgraven en observatiebunkertjes

Hier observatiebunker I

en hier nr II

Ik denk tijd te sparen door niet terug te gaan via de bospaden, maar direct naar de weg te gaan. Bramen, bramen en nog eens bramen en everzwijnsporen.

Dan naar Boureuilles, naar de Badener-quelle.
Lang bij het stroompje door modder gebaggerd, maar de Quelle niet gevonden.

Ik zie wel een bunkertje langs de weg er naar toe.

Ik werd vandaag humeurig wakker: Het plenst en Trump is President-Elect. Ik ga dus maar naar het vernieuwde museum in Fleury-devant-Douaumont. Bijzonder. Het is lang geleden dat ik daar geweest ben, maar het geeft nu een mooi beeld van de slag om Verdun in al zijn facetten.
Voor technische details van wapens e.d. moet je er niet zijn. Ik heb er de tijd voor genomen.
Als het morgenochtend droog is naar Bois de la Gruerie

DUITSE BEGRAAFPLAATSEN IN HET BOIS DE LA GRUERIE

Wat kleurt de Argonne weer. Het is een feest om over de boswegen te rijden. De bossen zijn nog 'kledder'.
Dat kun je ook zien aan mijn foto's. Ik ben geen pro en maak de lens van mijn toestel niet vaak genoeg schoon.

Deze kom ik regelmatig tegen: Croix St. Pol

Ik parkeer langs de D38, loop een stukje langs de Artilleristenweg en ga dan via een dal naar boven.

Langs dit pad kom je van alles tegen. Hier zal wel een Duits lager geweest zijn. Soms lijkt het of ik door een vuilnisbelt loop.

Hier heeft een hele kudde everzwijnen gepauzeerd.

Aan deze fles zit nog de capsule. Als een volleerde ober heeft men de fles ontkurkt en uitgeschonken met de kop van de capsule hangend aan de zijkant van de fles. Toprestaurant!
Meegenomen, maar ik heb geen doosje met watten bij me, dus ligt het later in twee stukken.
Beter achter kunnen laten.

Tegen de helling diverse bouwsels.

Begin van de loopgraven.

En dan de ontruimde begraafplaats van PI16. Ik heb allerlei foto's van deze begraafplaats gezien en wat ik nu zag leek heel anders. Misschien komt het ook omdat alle stenen donker zijn van het vocht en wegvallen tegen de bodem. Maar behalve de zware delen van de omheining is er maar één staande steen over.
Nog eens met droog weer bekijken.
Maar ook nu een indrukwekkende plek.

Foto van Tommy. Ziet er anders uit.

Zo was het dus echt 100 jaar geleden.

Wat een weer. Ik heb een rode parapluie meegenomen om goed zichtbaar te zijn voor de jagers en om droog te kunnen fotograferen. Maar ik heb hem nodig om te kunnen schuilen.
Ik lunch tijdens plens- en hagelbuien, staande onder de pluie.

Begraafplaats van RER2. Het lijkt wel of dit een lunchplek is van bosarbeiders en touristen.
Hier is een prullenbak op z'n plaats. Veel plastic flessen. Ik had de neiging om het op te ruimen, maar had geen tas bij me.

Weer een schone lens, maar dat blijft een probleem met al het water dat van de bomen komt.

Jagen wordt steeds geriefelijker. Mooi glazen huisje langs de Artilleristenweg, verwarming, een wijntje. Hard werken dat jagen.

OTTO BERGEMANN

Als afsluiting van de dag ga ik in Varennes achter de plaatselijke begraafplaats kijken naar dit monument.
Het opschrift luidt: Als Held starben am Vauquois den 1.2.16 Otto Bergemann Coblenz 12.2.95 Mar Lemm Augustwalde 15.12.98 Pionier Mineur Komp. 398

Meer info: http://largonnealheure1418.wordpress.com/tag/varennes-en-argonne/

Vandaag naar de Chemin Marchand om een gedenkplaat te bekijken en langs de Rau des Courtes Chausses te lopen.

CHEMIN MARCHAND

Op een WW1 blog zag ik een gedenkplaat van Jules Ménagier. Op het internet vond ik daarna de website van zijn kleinzoon die er voor ijvert om de martiale tekst van de 'Marseillaise' te vervangen voor meer vredelievende strofen.

Zie: http://www.uneautremarseillaisepourlafrance.fr/blog/2014/11/centenaire-19141918-les-fosses-communes-de-la-memoire/

Ik heb daarna mailcontact met hem gehad en hij vertelde onder andere waar ik de 'Plaque' kon vinden. Hier volgt een deel van zijn mail:

'Cher Monsieur,
Merci d'avoir pris du temps pour me contacter. J'ai été très touché par votre message. En effet mon grand père a été tué dans les bois de l'Argonne. On n'a jamais retrouvé son corps. Mon père autrefois m'a décrit l'endroit approximatif (à 200/300 m près environ). C'est là que j'ai mis la plaque au milieu des bois. Mon père ne l'a jamais su car il était déjà décédé quand j'ai fait cela. J'ai aussi fait graver le nom de mon grand père à l'ossuaire de Douaumont. C'est difficile de vous expliquer l’endroit exact. C'est à 2 km de la route, près du village de La Chalade, au bout d'un chemin forestier, appelé "le chemin de Courtes Chausses". En plein milieu du champ de bataille d'autrefois.'

De 'Plaque' heb ik vervolgens bezocht en ook een steen op de kei gelegd. Het is triest als je niet méér hebt dan een aandenken dat je zelf hebt gemaakt. Maar zo zijn er natuurlijk duizenden.

Hierna afgedaald naar de beek met restanten van de Franse aanwezigheid.

Wat zou dit zijn?

Een wijnvat? Ik roep maar wat.

Intussen niet vergeten naar de omgeving te kijken.

DE KKQ EN DE TOTERMANN MUHLE

Het wordt wel heel toeristisch.

even uitrusten.....

Deze hebben de KKQ gepimpt.

Ik probeerde door te lopen naar het Dessaulager, maar dat lukt niet langs deze route. Een dicht struikgewas van bramen en een beek die deze keer een echte beek was.

De bunker met zijn eeuwige bed.

Nog even langs 'Gundeler' en dan is de dag weer gedaan.

De laatste dag in de Argonne

BOIS DE LA GRUERIE

Het is prima weer, fris met een lekker zonnetje. Ik ga er een wandeldag van maken. Ik parkeer bij de Abris van de Kroonprins en loop richting Storchennest. Na een paar honderd meter zie ik een paar Nederlandse auto's staan en ook dat er in het bos een fikkie wordt gestookt. Landgenoten, dus maar eens kijken. Het blijkt een groepje mannen te zijn van rond de 50 jaar die daar de nacht hebben doorgebracht en thee aan het zetten waren. Een jaarlijks uitje van een paar dagen. Vorig jaar was het zo nat dat ze de nacht maar in de Abris hadden overnacht. Aardige kerels. Weet nog niet wat ik er van moet denken.

Ik kan het toch niet laten om een paar oude bekenden op te zoeken: RI 150

En natuurlijk het monument van de 7e compagnie KIR145

ABRIS DU KRONPRINZ

Na een ronde door het bos kom ik weer terug bij deze groep bunkers.

De 'blauwe bunker'

Misschien had ieder officier hier zijn eigen vakje voor zijn eigen Schnapsflasche en glaasje.

SERVON-MELZICOURT

Tot slot naar de Duitse begraafplaats: Het stoere monument van PI20

Dit was het weer voor dit jaar. Er blijft nog genoeg te wensen over voor 2017.

Naar Deel I: http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=34517

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
mudra

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2016 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi, mooi...!

Het betonnen "vat" in de vallei naast de Route Marchand is, dacht ik, gelijkaardig aan het exemplaar of de exemplaren die in het gerestaureerde "camp" Ravin du Genie staan. Ik meen mij te herinneren dat er op één daarvan "eau potable" stond, dus drinkbaar water.

Daar zeg je het raak i.v.m. de KK Quelle: "pimpen"... Persoonlijk vind ik dat veel Fransen een cursus mogen volgen over hoe met waardevol erfgoed op een esthetische wijze om te gaan. Het is zeer goed dat er aandacht aan wordt besteed, maar een goede "conservatie" is veelal mooier en echter dan een slechte "restauratie".

Jammer dat je niet altijd droog weer hebt gehad tijdens je tocht op St. Hubert. Maar het heeft het misschien wat meer "gloomy" gemaakt... Cool

Op naar 2017.

groeten,

Wim
die nicht mehr sind.
Naar boven
Barbusse

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2016 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Heel mooie foto's Frans!

En wat te denken van het monument van het KIR145, open en bloot (zoals Wim al eens heeft aangegeven). Maar zó bloot had ik nu ook weer niet verwacht. Vorig jaar was hij nog zo omgeven door het hout dat gekapt werd dat we het monument in eerste instantie niet eens konden vinden.

Mooi gebied, mooie foto's. Mooie reis geweest! Ben benieuwd naar deel III Smile

Gr Roy
Naar boven
Tommy v. D.

BerichtGeplaatst: 08 Dec 2016 22:48    Onderwerp: Reageer met quote

Zeer mooie tocht geweest! De Argonne is zo toch op zijn mooist, niet waar?
En inderdaad, de aanblik van de St. Hubert begraafplaatsen verandert best met de seizoenen. Heb het ook eens geconstateerd in mijn 'beeldarchief,' ben er nu in alle seizoenen wel eens langsgekomen.
De omgeving van KIR145 is zo onderhand aardig uitgedund, geeft weer een heel ander beeld.

Tommy v D
Naar boven
GBL

BerichtGeplaatst: 09 Dec 2016 10:25    Onderwerp: Reageer met quote

prachtig verslag!
hsmeets

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2016 1:11    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi weer Frans! Het monument van KIR45 staat nog steeds op mijn lijstje!

En gruerie is een van de bossen waar ik graag ben, zelfs met slecht weer Wink
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2016 12:45    Onderwerp: Reageer met quote

Complimenten, Frans! Werkelijk een schitterende reportage! Je hebt een hele hoop gezien zeg. En inderdaad, de Argonne is in de herfst op z'n mooist, alleen die jagers... frustrations
Leuk dat we elkaar nog even tegen het lijf liepen, het blijft zelfs in die uithoek een klein wereldje hè.. Laughing

Gr P
Karijn

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2016 19:01    Onderwerp: Reageer met quote

Dank je wel voor de mooie reportage, ik heb het met veel plezier gelezen en bekeken.

groetjes Karijn
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2016 20:00    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor jullie reacties.

Altijd jammer dat zo'n tocht weer voorbij is. Het lijkt alsof ik slecht weer heb gehad, maar dat is niet het geval. Op acht dagen in de herfst drie wisselvallige dagen is heel goed.
Alleen worden de foto's daardoor beinvloed. Maar soms geeft dat juist weer een goed beeld van de situatie. 'Gloomy', ja. En waarom zou je dat niet aan de foto's mogen zien?

De Argonne is een plek waar je aan verslingerd raakt en je ontmoet daar degene die dat zelfde ervaren, nietwaar Pegoud?
Overigens is dat niet zo gek, het is een klein gebied, je loopt in een paar uur dwars door het "Argonnerwald" heen.

Heel knap, Barbusse, dat je weet dat er een derde deel is. Maar dát deel, met andere pareltjes van de Argonne, deel ik met Shabu.
Naar boven
froos

BerichtGeplaatst: 10 Dec 2016 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Nog iets:
als je naar het " Pionierwapen" van PI20 op de Duitse begraafplaats van Servon kijkt zie je een aantal Marine werktuigen: anker, reddingsboei en pikhaak.
Maar ook Landgereedschappen: een houweel en een schop.
Wat zijn de twee voorwerpen onderin en de andere gereedschappen boven (horizontaal) en op de diagonaal van links onder naar rechtsboven?
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2016 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi reportage inderdaad!
Veel gezien ook in die korte tijd.
Ben ook wel benieuwd naar deel III ;-)

In het wapen van Pi20 zijn vlgs mij nog de pikhaak en de roeispaan gekruist.
Wat er onder staat weet ik niet maar doet me denken aan troffels.
Kunnen voor hetzelfde geld ook hoosvaten zijn, of iets anders natuurlijk.

Misschien dan de marine-kenners op het forum een idee hebben?

Marij
Naar boven
nurse mary

BerichtGeplaatst: 11 Dec 2016 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nog vergeten te benoemen:
bovenin horizontaal maakt deel uit van het anker.
Dit is de ankerstok.

Marij
Naar boven
Stosstrupp

BerichtGeplaatst: 25 Dec 2016 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Wederom weer een prachtige reportage.
Naar boven
Spandau

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2017 10:29    Onderwerp: Reageer met quote

Weer een topverslag heerlijk om te lezen.
Naar boven
Enigma

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2017 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Prachtig verslag bedankt.
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 24 Jan 2017 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Schitterend Frans, Goed bezig. Laughing
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Argonnen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: