Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Fifa’s poppy ban: the latest remembrance outrage

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Tandorini

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2016 18:38    Onderwerp: Fifa’s poppy ban: the latest remembrance outrage Reageer met quote

It’s that time of year again, the annual event to commemorate bravery in the face of widespread disapproval – otherwise known as Jon Snow Day. Wearing a poppy is, as most people appear to believe (about 40m are bought every year), an act of remembrance and a small way of supporting the British Legion, but it is not yet compulsory. Someone should remind the vocal and seemingly powerful, self-appointed poppy police. Here is a brief history of poppy outrage.

Poppies v Fifa
This year, I will wear a poppy for the last time
Harry Leslie Smith
Read more
On 11 November, Armistice Day, England play Scotland in a World Cup qualifier, while Wales face Serbia the following day. Their respective football associations are asking Fifa to allow players to wear poppies on their shirts; Fifa bans any political, religious or commercial messages on shirts. The teams were allowed to wear black armbands embroidered with poppies in November 2011, after Prince William and David Cameron appealed to the football governing body.

verder lezen:
https://www.theguardian.com/uk-news/shortcuts/2016/nov/01/fifas-poppy-ban-the-latest-remembrance-outrage
http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Militaria_Wiki
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016 0:07    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had item her en der ook gelezen. Eerlijk gezegd begrijp ik FIFA wel. Paar jaar geleden wilden ze nog met een opprik poppy (laat ik het zo even noemen) voetballen. Dat kan natuurlijk niet, moet speldje bij en kan mensen, hoe klein het ook dan is, verwonden. Dat daar een halt is toegeroepen, snap ik.

Nu willen ze met opgenaaide of armbanden met poppy erop spelen. Stuk veiliger. Dat klopt. Echter, FIFA legt het uit als politiek statement. Wat het ook in andermans ogen kan zijn. Je zal maar tegen Duitsland of Turkije voetballen, beiden in WO1 de vijand. Daarmee kan je onbedoeld een beladen wedstrijd gaan creëren.

Straks is een land wat met hakenkruizen wil gaan spelen ivm zonnegodgroet, totaal dus niet met WO2 te maken heeft, maar hakenkruis word door menigeen daarmee wel geassocieerd.

Ieder mag het met mij oneens zijn of met FIFA, dat is ieders goed recht.

Laat de landen die het betreft met poppy gewoon in eigen competitie dat wel gewoon doen, daar is men er bekend mee.

Overigens, ik heb een enorme hekel aan voetbal. Maar zou bovenstaande ook bij ieder andere sport geschreven hebben.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016 7:31    Onderwerp: Reageer met quote

Hakenkruizen of poppies, daar zit wel een enorm verschil tussen.
Door Hitler heeft de swastika een hele andere betekenis gekregen en wordt nu geassocieerd met haat, maar de poppy is en blijft een symbool van herdenken.
Zouden ze echt een beladen wedstrijd creëren als ze tegen een land spelen dat honderd jaar geleden de vijand was door een poppy te dragen? En als ze tegen Frankrijk of België zouden spelen?

Even daargelaten wat de FIFA er van vind, het is een teken van respect als je als Brit een poppy draagt.
En daarom is er zoveel kritiek al je geen poppy draagt, daar gaat het eigenlijk ook in deze discussie weer om, maar een hoop mensen schijnen niet te wten dat het niet verplicht is.

http://ww1relics.com/
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AOK4

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

De poppy is geen neutraal symbool voor herdenking van de doden, maar is ook een symbool van steun voor de militairen in dienst van Groot-Brittannië. In Groot-Brittannië zijn de gesneuvelde militairen ook nog steeds "helden".

Wat door velen (vooral in onze contreien) gezien wordt als een symbool voor het herdenken van oorlogsslachtoffers, is niet zo'n onschuldig symbool.

Jan
Naar boven
shabu
Cheffin

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016 11:15    Onderwerp: Reageer met quote

De poppy is ontstaan in Amerika om de doden te herdenken.
Daarna is het door meerdere landen overgenomen, en in GB werden er in eerste instantie veteranen ondersteund met het geld van de verkoop.
Er is daarna steeds meer een andere betekenis aangegeven, maar het onstaan is toch echt om de slachtoffers te herdenken.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/magazine/6133312.stm

https://en.wikipedia.org/wiki/Remembrance_poppy

De Royal British Legion helpt er ook zelf ook aan mee om er een andere betekenis aan te geven

Quote:

Rethink Remembrance

There’s a new generation of veterans that need your support.

This year, The Royal British Legion is asking the nation to Rethink Remembrance by recognising the sacrifices made not just by the Armed Forces of the past, but by today’s generation too.

For many people, Remembrance is associated with the fallen of the First and Second World Wars. While we will always remember them, the Legion wants to raise awareness of a new generation of veterans and Service personnel that need our support.

Rethink Remembrance this Poppy Appeal.

http://www.britishlegion.org.uk/poppy-appeal-2016/what-is-the-poppy-appeal/

http://ww1relics.com/
Naar boven
A. Depage

BerichtGeplaatst: 02 Nov 2016 21:01    Onderwerp: Reageer met quote

AOK4 @ 02 Nov 2016 8:48 schreef:
De poppy is geen neutraal symbool voor herdenking van de doden, maar is ook een symbool van steun voor de militairen in dienst van Groot-Brittannië. In Groot-Brittannië zijn de gesneuvelde militairen ook nog steeds "helden".

Wat door velen (vooral in onze contreien) gezien wordt als een symbool voor het herdenken van oorlogsslachtoffers, is niet zo'n onschuldig symbool.

Jan

Maar zou pakweg Turkije, Bulgarije laat staan Duitsland zich daaraan storen tijdens een voetbalmatch (of deden ze dit reeds in het verleden?) Zou daar werkelijk een politieke voetbalrel over ontstaan?

Nuja, als ik er verder over nadenk, zo neutraal mogelijk: waar trek je de grens natuurlijk? Opkomen voor aids of kanker, kan dat? Wat dan bvb met sympathie voor de holebigemeenschap?
Nog niet zo lang geleden uitten de Fransen ook hun ongenoegen over onze speciale Waterloomunt ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Eric '14-'18

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016 0:05    Onderwerp: Reageer met quote

Een apart verhaal over verkeerde interpretatie was dat ooit Ajax voetbalde of trainde in Israël. Supporters kwamen over vanuit Nederland met Joodse/israëlische vlaggen en riepen dat ze Joden waren. Kwam natuurlijk totaal verkeerd over daar. Na uitleg kwam dat wel weer goed, mag ik aannemen. Maar dit is een voorbeeld hoe een symbool/vlag door twee partijen totaal anders word gezien.
Dus met symbolen moet je altijd even uitkijken.

Zelfs aan haka van de Nieuw Zeelandse, Fiji en nog een paar landen, word afgevraagd of dat wel kan voor de wedstrijd.

In Thialf werd voor elke thuiswedstrijd van de ijshockeyploeg, dat weet ik omdat ik er zelf regelmatig ben, paar seizoenen het Friese volkslied gespeeld. Ook de fans waren het niet mee eens, dat hoorde pas bij een finale serie. Is inmiddels ook afgeschaft en alleen voor finaleserie bestemd.

ps. ik draag mijn poppy wel vanaf afgelopen weekeinde, dat terzijde.
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016 0:28    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een onzin, dit verbod! Is het eren van de soldaten die voor je land gesneuveld zijn met een klein en sympathiek symbool een politieke daad? Het zijn bovendien twee Britse landen die tegen elkaar voetballen, dus wie heeft er last van?
En dan de instantie die het wil verbieden: door en door verrot, het ene schandaal na het andere, corrupt in al zijn lagen en daarbij een club die zich laat sponsoren door het Russische staats-gasbedrijf! Waar was het komende WK ook al weer? Juist..
Nb De FIFA tooit de cover van haar laatste magazine met een doelvrouw met hoofddoek! Uitstekend wat mij betreft om op die manier vrouwensport in Arabische landen te promoten maar tegelijkertijd een stuk politieker dan een kleine poppy op de schouder van een shirt.
De FIFA maakt zich weer eens als vanouds belachelijk en als ik de FA was had ik een dikke middelvinger opgestoken en de poppies mooi laten zitten. poppy poppy poppy

Gr P
Mirjam
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016 9:42    Onderwerp: Reageer met quote

Pegoud @ 03 Nov 2016 0:28 schreef:

De FIFA maakt zich weer eens als vanouds belachelijk en als ik de FA was had ik een dikke middelvinger opgestoken en de poppies mooi laten zitten. poppy poppy poppy

Gr P

Doen ze ook. Zelfs Theresa May, de premier, heeft gezegd dat ze eerst hun eigen zaken maar eens op orde moeten krijgen: "I should say to Fifa before they start telling us what to do, they jolly well ought to sort their own house out," she said.

http://www.theweek.co.uk/78201/fifa-poppy-row-as-england-meet-scotland-on-armistice-day

https://www.theguardian.com/uk-news/2016/nov/02/england-players-to-defy-fifa-ruling-and-wear-poppies-in-armistice-day-match

http://hvhwo2.wordpress.com/
Naar boven
Binkske007
Moderator

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2016 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Als je op de militaire begraafplaatsen ronddoolt zal je geregeld klaprozen vinden op Duitse graven.
Het is ook een teken van verzoening.
Op de begraafplaats van Lommel staat aan de ingang een heel groot spandoek : "Versöhnung über den Gräbern", ik denk dat de Duitsers hier geen probleem van zullen maken.
Enorm kortzichtig van de FIFA.
Van mij hier dan een hoop klaprozen, voor elk beginnende speler ééntje
poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy
poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy poppy
en ééntje voor elke referee.
poppy poppy poppy poppy poppy
Vanwege den Bink Rolling Eyes Cool
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Het wordt nu toch toegestaan.

http://www.bbc.com/sport/football/15666769
Naar boven
Peter H

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

Tandorini @ 04 Nov 2016 15:52 schreef:
Het wordt nu toch toegestaan.

http://www.bbc.com/sport/football/15666769

Dat was de eerste keer in 2011 Sad
Naar boven
Tandorini

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2016 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

oeps, had nie gekeken naar de datum Embarassed Embarassed
Naar boven
Unterhund

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2016 10:05    Onderwerp: Reageer met quote

En nu begint Engeland te klagen over de FIFA vanwege een logo dat de Ieren hebben gedragen in maart tijdens een oefeninterland ...

Het jaartal 1916 wijst op de viering van de Paasopstand en niet naar de onafhankelijkheid, die pas in 1921 plaatsvond. Een gewapend conflict en hier ook een politiek statement. En juist dat laatste was een reden om die klaprozen te weigeren.
Unterhund

BerichtGeplaatst: 19 Dec 2016 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

En dit is het antwoord van de FIFA ...

"De FIFA heeft de Engelse, Schotse, Welshe en Noord-Ierse voetbalbond maandag een boete opgelegd vanwege het tonen van 'poppies' (klaprozen) rondom interlands in november.

De Engelse FA moet het meeste geld overmaken aan de FIFA: 45.000 Zwitserse frank (42.000 euro). De bond is bestraft voor het "tonen van een politiek symbool" en voor verschillende misdragingen van supporters. Schotland moet vanwege dezelfde redenen 20,000 Zwitserse frank (18.700 euro) betalen.

Spelers van beide ploegen droegen tijdens hun onderlinge WK-kwalificatiewedstrijd banden om de arm met klaprozen.

De FA zegt in een eerste reactie dat het van plan is in beroep te gaan tegen de straf.

Wales krijgt een boete van 20,000 Zwitserse frank voor het tonen van politieke symbolen, terwijl de Noord-Ierse bond 15.000 Zwitserse frank (14.000 euro) moet betalen.

Beide bonden kozen ervoor om hun spelers geen klaprozen te laten dragen uit vrees voor een sanctie van de FIFA, maar zowel bij Wales-Servië als bij Noord-Ierland-Azerbeidzjan vormden fans een mozaďek van klaprozen.
Oorlogsdoden

De klaproos is het nationale symbool van de Britse dodenherdenking en de interlands Engeland-Schotland, Wales-Servië en Noord-Ierland-Azerbeidzjan werden rond Remembrance Day (11 november) gespeeld, de dag waarop de Britten hun oorlogsdoden herdenken.

De FIFA had de vier landen al van tevoren gewaarschuwd voor een straf en zelfs gedreigd met puntenaftrek als ze het symbool zouden dragen. Het dragen van rouwbanden met een klaproos of het op een andere manier tonen van de 'poppies' wordt gezien als een politieke boodschap en dat is door de FIFA verboden.

"In het stadion en op het veld is er alleen plaats voor sport, en voor niets anders", licht Claudio Sulse, de voorzitter van de disciplinaire commissie van de FIFA, maandag de straffen toe.

"Wij willen met deze straffen geen oordeel geven over specifieke herdenkingen, aangezien we de betekenis van zulke momenten volledig respecteren."

"Maar we moeten wel in gedachten houden dat de regels op een neutrale en eerlijke manier moeten worden toegepast bij alle 211 bij de FIFA aangesloten bonden. En het tonen van politieke en religieuze symbolen is ten strengste verboden."

In totaal kregen zeventien nationale bonden maandag een straf van de FIFA. Ierland is ook bestraft vanwege het tonen van een politiek symbool.

De Ierse bond moet een boete van 5.000 Zwitserse frank (4.700 euro) betalen omdat er tijdens de wedstrijd tegen Zwitserland op het shirt van de Ierse spelers een verwijzing stond naar de 'Easter Rising', een opstand tegen de Britten in 1916.

Chili, Argentinië, Colombia, Griekenland, Honduras, Mexico, Panama en Uruguay kregen een sanctie voor homofobische spreekkoren van supporters."
Door: NU.nl

http://www.nu.nl/voetbal/4367791/fifa-beboet-britse-voetbalbonden-vanwege-poppies.html

Ik vind het behoorlijk hypocriet, want dezelfde banden werden een paar jaar geleden wel goedgekeurd door de FIFA. Misschien zijn de regels dan veranderd, maar dan vind ik toch een foute reactie ....
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> WO1 in het nieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: