Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index Forum Eerste Wereldoorlog
Hét WO1-forum voor Nederland en Vlaanderen

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   WikiWiki   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen   Actieve TopicsActieve Topics 

Cunel

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Actieve Topics
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
GBL

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2015 11:06    Onderwerp: Cunel Reageer met quote

Hallo iedereen

Ik zoek zo veel mogelijk informatie over het dorpje cunel.
Als een van jullie foto's, info of documenten heeft die temaken hebben met cunel in de periode 14-18 (of daarvoor) hoor ik het graag.

Alvast bedankt! Gijs
Finnbar
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2015 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Verplaatst naar Oproepen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
nurse mary

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2015 19:21    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Gijs,

Vanwaar jouw interesse speciaal voor Cunel?
Wat weet je al? Wat zoek je zoal?
Ben je al eens daar geweest?
Dan kunnen we beter meedenken ;-)

Groetjes, Marij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
GBL

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2015 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

hallo Marij
Ik ben afgelopen zomer in Cunel geweest en gewandeld in de omgeving, ik vind de geschiedenis van die omgeving en van de omliggende dorpjes erg interessant om hoe leven achter het front was en hoe dat was voor de Duitse soldaten, maar ook hoe het was om als soldaat zo'n dorp te moeten verdedigen of aanvallen.
Ik weet ook dat er een kleine vliegbasis was bij Cunel en dat de kroon prins langs gekomen is, of dat er nog kogelgaten in de kerk zitten omdat daar mensen zijn gefusilleerd en dat er tijdens het meuse-argonne offensief een mg nest was in de kerktoren.
Pegoud
Moderator

BerichtGeplaatst: 29 Okt 2015 22:11    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo GBL, je zou eens contact kunnen opnemen met Maarten van B&B en museum Nantillois 14-18. Die kan je er ongetwijfeld een hoop over vertellen want resideert om de hoek en gidst in die omgeving. Zit ook op het forum.

Gr P
nurse mary

BerichtGeplaatst: 01 Nov 2015 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Gijs,

In de omgeving van Cunel waren een aantal lagers.
In het Bois Foret het Lager Mainz.
In het Bois de Malaumont het Munsterlager en in het Bois de Fays het Portalager (Samen Waldlager AII). Over het Waldlager AII is op het forum al gepost.
Zowel in het Bois Foret als in het Bois de Malaumont is nog van alles te zien, ook een aantal leuke bunkers. Jean Paul de Vries gidst daar en kan je ook heel veel vertellen over de omgeving. En mocht ik een keer in de buurt zijn en jij toevallig ook kun je altijd een keer meegaan. Kaartjes met locaties post ik nooit op het forum om de welbekende redenen.
In Cunel en omgeving staan diverse monumentjes, elk met hun eigen verhaal. O.a. een gedenksteen voor Marks en Hollister en een monumentje voor Cpt. Harris.
Het vliegveld waar je naar refereert was van de Feldfliegerabteilung (FFA) 34. Met enige verbeelding kun je in het veld nog wel de uitgevlakte baan herkennen, En ook daar staat een vervallen gedenksteen.
In de regimentsgeschiedenis van het IR15 kun je meer lezen over het Portalager, ook staan daar mooie foto's in van dit Waldlager.
Een beknopte beschrijving van de operatie door de AEF vind je in American Armies and Battlefields in Europe. En verder natuurlijk in de Divisiegeschiedenissen van de 5th en van de 80th division. In alle Amerikaanse boeken staan ook mooie foto's.
Als je sowieso op zoek bent naar mooie foto's van het Meuse Argonne offensief dan raad ik het Goldstar-album aan.
Zelf zet ik al mijn vindsels in powerpoints (ansichtkaarten, al dan niet van internet, foto's, verwijzingen, verhalen etc.) Als je me een PB-tje stuurt met een mailadres dat ook grotere bestanden kan ontvangen dan deel ik dat graag met je.
Ik kan me voorstellen dat je denkt: mooie boeken maar die heb ik niet en ze zijn duur. Geen idee waar je woont maar je mag ze wel bij mij komen inzien (uitlenen doe ik niet meer na een slechte ervaring) en kopieën maken is een Sisyfusarbeid.

Groetjes en wie weet komen we elkaar wel een keer tegen! Marij
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Forum Eerste Wereldoorlog Forum Index -> Oproepen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: